View Full Version : Mistä hydraulinen vinssi?
Kiinnostaisi hydraulinen vinssi auton nokkaan. Kun on hydrauliikka auralle niin voisiko samalla hydrauliikalla toteuttaa vinssin toiminnan?
Kiitos jo etukäteen!
Jos paino on voimaa niin ylipaino on ylivoimaa!
Riippuu tietenkin olemassa olevan pumpun tehosta.
Tuossa oli yks myytävänä:
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=28789
Siellä Sepsonin sivuilla oli muistaakseni vaatimukset virtauksille ja paineelle.
_ _ _ _ _ _ _
#RR V8 -76#
#LR S1 -55#
Onko kellään näppi tuntumaa riittääkö auravehkeen pumpunteho vinssille. En pääse nyt kattoon pumpuntehoja kun auto on mökillä.
Niin ja onko noissa sähkövinsseissä ja hydraulisissa paljon eroa??? Jos on niin mitä?
Jos paino on voimaa niin ylipaino on ylivoimaa!
Hessu_Hopo
27.08.2006, 20:11
Itse tässä juuri asensin hydraulivinssin ja on "tyypillesellä pick-up auraushydrauliikalla" (hihnavetoisella) todella hidas. Tähän tosin suuresti vaikuttaa käytetty vinssi. Tuo Sepsonin vinssi ilmeisesti olisi kohtuullisen nopea pienemmälläkin pumpulla. Valitettavasti se on jo myyty.
Itselleni ainakin oli pieni pettymys TML- hydraulivinssin nopeus (voimaa kyllä vastapainoksi riittää yli tarpeen), mutta omavika kun ei tarpeeksi tarkasti tullut tutustuttua spekseihin. Yleensä näiden hihnalla pyöritettävien pumppujen tuotto on liian pieni hydraulivinsille ja pumpun suurentamiselle asettaa rajat hihnan voimanvälityskyky. Jos ulosotossa olisi riittävä pumppu niin varmasti toimii.
Heikki
Edited by - Hessu_Hopo on 27/08/2006 21:29:52
Edited by - Hessu_Hopo on 28/08/2006 06:13:09
Minkälainen hydrauliikka p3kulla on? Hihnakäyttöinen vai sähköinen?
Pyöriikö hydrauliikka pumppu koko ajan vai vai napista painamalla, jos vain hetkellisesti niin saattaa öljynlämpötilat muodostua ongelmaksi pienen tilavuutensa/lauhduttimen puutteen vuoksi. Ja jos pumppu toimii starttimoottorin avulla niin kauankohan se starttimoottori kestää pitkiä vinssauksia?
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen.
WIRMA (http://offroad.eimihikaa.com)
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10
Olen juuri rakentamassa tuoolaista starttimoottori/ja hytikkapumppu juttua...
Ajattelin kuulalaakeroida sen startin, niin saadaan kestoakin sille?
Offroadkainuu
www.hanakkatalo.fi
Lisäsimme verkkokauppaamme paljon uusia tuotteita, Tutustu.
Hessu_Hopo
28.08.2006, 05:12
Vinssikäyttöä varten ei kannata tuollaista rakentaa mutta lumiaurat ym. toimii kyllä hyvin. Hydraulivinssi tarvitsee senverran paljon tuottoa/painetta että hihnavetoisellekin on kovapaikka.
Esim. TML 15000 hydraulivinssi tarvitsee 60 l/min 150 bar jotta vetonopeus olisi noin 3,5 m/min.
Hessu
Edited by - Hessu_Hopo on 28/08/2006 06:17:57
quote:
Esim. TML 15000 hydraulivinssi tarvitsee 60 l/min 150 bar jotta vetonopeus olisi noin 3,5 m/min.
Hessu
Hytikkaliikkeen miehen kanssa juteltiin noista kiinteistönhuolto-pikcuppien kiilahihnakäytttöisistä pumppusysteemeistä ja hän muisteli niiden tuottavan jotakin selvästi alle 10 litraa litraa minuutissa 150bar paineella. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, mutta pienituottoisia ne on. Auran nosto- ja kääntösylinterit on painon ja tilan säästämiseksi pieniä ja jotta liikkeistä ei tulisi turhan räväkät, pitää öljynvirtaus olla kohtuu pieni. Ei siis kannata laittaa isotuottoista pumppua aurapikkariin ja sitten kuristaa virtausta putkessa.
Hydraulivinssin(kään) kanssa ei ilmaista lounasta ole, eli jos lähtökohta on liian pienituottoinen aura-pikkarin pumppu ja vinssin (tai siihen hydr.moottorin) valitsee niin, että se on tarpeeksi nopea, ei siinä ole voimaa. Vauhtia saa pienen kierrostilavuuden moottorilla. Jos voimaa löytyy, ei taas ole kelausvauhtia.
Oikeasti hydraulivinssin saa toimimaan, kun lähtee liikkeelle oikeasta päästä, siis kunnon pumpusta ja riittävästä öljymäärästä. Yhdellä kiilahihnalla ei kunnon pumppua pyöritetä, mutta jos on PTO vapaana ja siihen saisi nopeutta korottavan vaihteen, niin sillähän pumppua pyörittäisi. Pumpun akseli olisi hyvä saada pyörimään 1000-1500 kierrosta minuutissa, ettei tarvitse laittaa mitään hervottoman isokokoista pumppua sinne pieniin tiloihin.
Nokkapumppu, eli kampiakselin päästä suoraan käytetty olisi tietysti hyvä, mutta taitaa autojen koneet pyöriä liian kovaa pumpuille. Traktoreissahan noita on, mutta ne koneet ei yleensä pyöri kuin karvan päälle 2000.
Onkohan kukaan tehnyt kampiakselin päästä ketjukäyttöä pumpulle? Sillä saisi välityksen kohdalleen ja pääsee siirtämään pumpun sivulle, jos ei kampiakselin jatkoksi mahdu. Ketju vaatii kyllä huomiota ja huoltoa, joten ei sekään ihan helppo ratkaisu ole.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Ollaan tuota tuumailtu, ja ongelmana on parikin asiaa..
Iso pumppu painaa
ja kone huoneessa tilanpuute.
ja kestääkö se kierroksia se pumppu tarpeeksi?
Jari Nyypi toiselta työkoneelta
Ps. ollapa Pto..
Note! This message was posted anonymously!
offroadjouni
28.08.2006, 11:02
Mitenkäs saatais toimiin yhdellä pumpulla sekä hydrauliohjaus että vinssaus, kun tuottoa tarvitaan paljon pienillä kierroksilla vinssiä varten ja samaan aikaan pumpun pitää kestää hetkellisesti isoja kierroksia. Warnin isot mallit tarvii sen 60 litraa tuottoa (http://www.warn.fi/index.php?page=series15hy), joka saatais esim. tuolla myytävällä "3 SP A 62" tuotteella 1000 kierroksella -> http://www.hydro-key.fi/Hydro-Key/Hydrauliikkaa.html . Koneen punaraja alkaa 6000 rpm ja tyhjäkäynti on jonkun 600 rpm.
Onko ainoat vaihtoehdot kaksi eri pumppua (vinssin pumppu vaikka ptosta) tai muuttuvatilavuuksinen? Aikaisempaa keskustelua on ollut esim näissä:
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=7803
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?whichpage=2&ARCHIVEVIEW=&TOPIC_ID=8471
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=13166
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=21723
/* Life Begins at 35" */
karjalai
28.08.2006, 11:10
Paljonkos noissa ulosotoissa on yleensä kierroksia? Ja millä moottorin kierroksilla ne saavutetaan?
Mulla olis Volvon pikkukuorkin eli F7:n hydraulipumppu ylimääräisenä hyllyssä jos virittelijöitä kiinnostaa.
################################
-- Project *Bj-Greenpeace Hj43.1* going strong --
quote:
Onko ainoat vaihtoehdot kaksi eri pumppua (vinssin pumppu vaikka ptosta) tai muuttuvatilavuuksinen?
Taitaa olla helpompi saada kaikki toimimaan ajatellulla tavalla, kun pitää painepuolet erillään. Traktoreissahan on käytetty orbitrooliohjauksen kanssa paljon kaksoispumppua, jossa toinen puolisko syöttää orbitroolia ja toinen työhydrauliikkaa. Silloin ohjauksen ja muun hydrauliikan painepuolet on erillään, eikä vaikuta toisiinsa. Imupuoli, eli säiliö, sihti ja suodatin on puoliskoille yhteinen.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Bobcateissa taitaa myös olla kaksiosainen pumppu, jossa renkaita pyörittävää piiriä ei ole suojeltu varoventtiilillä (moottorin saa sammumaan esim. puskemalla seinää vasten) mutta kauha ja lisähydrauliikka on, eli meno ei hyydy kauhan tai puomin ääriliikkeissä tai ylikuorman kanssa.
Taitaa tosin pienimmänkin Bobcatin pumppu olla vähän yläkanttiin vinssikäyttöä varten, ei kai siihen hydraulivinssiin ihan kaikkia niitä noin 20 hevosvoimaa tarvita? Tai tulisihan siitä nopeahko. Kooltaan ei tuollainenkaan pumppu ole ihmeellinen, eikä muuten tyhjäkäynnilläkään ihan hengetön, tosin en tiedä mitä Kubotan 3-pyttyinen valumöltti kiertää pienimmillään ja suurimmillaan.
Prioriteetti venttiilillä saa toimimaan kaksi laitetta saman aikaisesti, esim. just ohjauksen ja työ hydrauliikan. sopivasti vaan tuottoa niin ei liikkeet hidastu älyttömästi yhteiskäytössä.
Joo,pati.
Pumppu menee nyt hankinta listalle, käytän jo olemassaolevaa moottoria (joka oli suunniteltu pumpuksi, niin moottorina
Paljonko tuo tarvitsee tehoa?
siis hydrauliikka, jos vinssistä puhutaan
Offroadkainuu
www.hanakkatalo.fi
Lisäsimme verkkokauppaamme paljon uusia tuotteita, Tutustu.
12V sähkövinssien moottoritehot ovat luokkaa 5 heppaa ainakin warnilaisissa.
Note! This message was posted anonymously!