Kirjaudu sisään

View Full Version : Range -76 neljä pyttyä pimeänä...


Yuzba
18.08.2006, 10:16
Oiskohan tällä palstalla ideoita tai osaajia kuulolla...
Kävi nimittäin näin:
Ensimmäinen vähänkään pidempi reissu -76 Rangella tehtiin jokunen viikko sitten Lahdesta Turun tienoille ja takaisin. Kaikki ok ja kulutuskin pysyi alle 15l! Tästä tyytyväisinä Rangella ajeltiin vielä seuraavana päivänä - kaikki yhä ok. Tämän jälkeen jäi seisomaan pariksi viikoksi ja nyt viime viikolla lähdin liikenteeseen. Käynnistäessä ihmettelin kun kävi niin hissukseen kone ja vaati ryyppyä enemmän kuin normaalisti. No, liikkeelle kuitenkin. Heti lähtiessä ihmetytti kun piti antaa oikeasti kaasua että lähti liikkeelle, tielle päästyä oli selvää että jotain on pielessä - tehot puuttuu täysin. Kakkosella kunnolla kaasua ja vauhtia alle 40, kiihtyvyys luokkaa traktori. Eikun kotiin ja ihmettelemään.

Tuttavalta sain vinkin laittaa kone käymään ja ottaa tulpan johtoja irti yksi kerrallaan - jos ei ole vaikutusta niin pytty pimeänä. No, minähän tein työtä käskettyä. Ilmeni että pimeänä on NELJÄ pyttyä...Ei siis ihme että tehot puuttuu, ihme on kai lähinnä se, että kone yleensä käy. Vaihdoin saman tien tulpat - ei muutosta, tulpan johtoja irrottaessa kuulee selvästi kun valokaari hyppää johdolta tulpan päähän, eli virtaa saavat.

Onko ideoita? Pimeänä ovat konetta edestä katsottaessa oikealta puolelta kaksi keskimmäistä ja vasemmalta taas uloimmat sylinterit. Eli oheisen kaavion mukaisesti, O=toimii, X=pimeä

X O
O X
O X
X O

Tämähän on sama kaavio kuin kaasareiden syötöllä. Eli siis oletuksena edestäpäin katsoen vasen kaasari pois pelistä. Bensaa saa, kurkku aukeaa, vivusto toimii jne. Vaihdoin kalvon, neulan jne. päikseen toiselle puolelle - ei muutosta. Samat sylinterit yhä pimeinä.

Nyt loppuu tavan insinööriltä osaaminen. Pitää ilmeisesti irrottaa kaasari ja pyrkiä ummikkona purkamaan se?

Ossi_p
18.08.2006, 10:48
Moi

ota ilman putsari pois nosta kieroksia jonkinverrran tuki kädellä kaasarit vuorotellen se kaasari joka vaikuttaa vähemmän kierroksiin on tukossa

nosta kaasarin luisti ylös ja tuki kaasari uudelleen kädellä samalla kaasupohjaan
tällöin kaasarin suutttimessa oleva roska toivottavasti poistuu

-Ossi-

Ahosensetä
18.08.2006, 16:26
quote:ota ilman putsari pois nosta kieroksia jonkinverrran tuki kädellä kaasarit vuorotellen se kaasari joka vaikuttaa vähemmän kierroksiin on tukossa

Riittää, kun otat putsarin ja kaasarin väliset mutkat irti.

Ellei parane tolla, niin kaasari atomeiksi, joku tulppahan siellä täytyy olla.

T, Antti

Yuzba
21.08.2006, 09:48
Joo, kiitos vinkeistä. Toinen kaasari ei vaikuttanut kierroksin mitään, joten diagnoosi varmistui. Vasen kaasari kokonaan poissa pelistä. Tein sitten tumpelona kokeen ja otin luistin liikettä vaimentamasta sen vaimenninmännän irti (eli korkki ja mäntä veks), nostin luistia ylös ja käytin konetta. Alkoi kuulostaa erilaiselta joten kokeilin tuon käsin tukkimisen - nyt molemmat kaasari vaikutti kierroksiin, eli V8 oli taas pelissä. Iloa kesti sen käynnistyksen, toistamiseen en saanut toimimaan.
Tarttee varmaan purkaa atomeiksi kaasari. Katsotaan saadaanko tilanne pahemmaksi vai paremmaksi - koskaan ei ole porukasta kukaan kaasaria purkanut. Strombergin räjäytyskuva onneksi löyty netistä...

veejii
21.08.2006, 10:43
todennäköisesti kalvo rikki.
siitä kannesta missä se vaimennusmäntäkin on, neljä ruuvia kulmista auki, kalvo pois ja uusi tilalle.
huomioi että kaasarin rungossa on kolo johon kalvossa oleva olake tulee.
ja öljyt takaisin ettei aukea/sulje liian nopeasti.

Yuzba
21.08.2006, 12:32
Niin, kuten yllä totesin: kun uutta kalvoa ei ollut käsille testasin vaihtamalla kalvon+luistin päikseen vasemmalta oikealla ja toisinpäin. Ei mitään muutosta, samat sylinterit pimeänä. Eli vika ei kalvossa.

Masi
21.08.2006, 13:40
Onko kärjettömällä sytkällä ?

Tapsa_ja_Dumbo
21.08.2006, 20:06
Suutinputkessa roska. Vaikuttaako ryyppy mitään? Voi olla tietysti uimuriventtiilikin tukossa tai jumissa niin, että kohokammio on tyhjä.

Kannattaa suosiolla purkaa molemmat kaasarit ja vähintäänkin puhdistaa.

Tapsa

- Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea -

Yuzba
22.08.2006, 08:28
Jep, näin varmaan: purettava atomeiksi. Ryyppy taitaa tossa vaikuttaa vain toiseen kaasariin, siihen toimivaan. Eli sylinterit ei tule peliin ryypylläkään. Kyllä valistunut arvaus tuntuu kaikilla olevan roska itse suuttimessa. Purkuun ja bensaan lillumaan...

Ahosensetä
22.08.2006, 09:25
Ryyppy on vasemmanpuoleisessa kaasarissa, mutta siitä menee putki oikeanpuoleiseen. Tämän ainakin pitäisi syöttää rikastettua seosta myös oikeanpuoleiseen kaasariin.

T, Antti

EeTee
22.08.2006, 09:42
Mulla oli omassa Rangessa alkuun ongelmana polttoainepumpun suodattimen tukkeutuminen. Tankista tuli mustaa moskaa niin paljon, että koko pumppu tukkeutui ja silloin vedot hävisi. En tiedä onko tuo pumppu alkuperäinen, se sijaitsee pohjan alla kuskin puolella takarenkaan etupuolella ja suodattimen saa pumpusta pois 16 mm avaimella pumpun pohjan aukaisemalla.

RR -76
Toy Zuki SJ410 1.3 -83

Edited by - EeTee on 22/08/2006 10:42:45

Edited by - EeTee on 22/08/2006 10:43:54

Tapsa_ja_Dumbo
22.08.2006, 09:42
Oikeaan kaasariin menevää bensaputkea varmaan kannattaa raottaa... josko olis vaikka tukossa tai jotain?

Tapsa

- Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea -

Yuzba
22.08.2006, 13:11
Juu, bensaputki kävi mielessä. Vaan nätisti pumppaa kirkasta menolientä kun letkun irrottaa. Samoin "mutkat" irti kaasuttaessa näkee bensasuihkun kurkussa.

Yuzba
25.08.2006, 08:38
Kiitokset vinkeistä. Kaasarin purin eilen ja aikani ihmeteltyäni imaisin kohokammioon menevästä venttiilistä 1mm x 1mm kuminpalasen suuhuni. Kaasari kasaan ja paikalleen - V8 lotisee taas!

Juha

pkarlstedt
25.08.2006, 09:11
Miten tuollainen jöötti voi joutua kaasariin, jos polttoainelinjassa on suodatin ja ilmanputsarikin on paikallaan?

- p

baxxter
25.08.2006, 09:14
Hapero bensaletku?

-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet

Yuzba
25.08.2006, 11:06
Juurikin näin. Kuulemma vanhemmat bensaletkut voi hapertua lyijyttömällä bensalla. Eli vaihtoon menee kaikki letkut suodattimen ja kaasarien välillä. Sieltä se irronnut on. Toinenkin mahdollisuus on - joku edellisistä omistajista on poistanut käytöstä Rangen alkuperäisen bensansuodattimen ja laittanut yleismallisen suodattimen suoraan bensaletkun väliin. Siinä yhteydessä on voinut irrota tuo roska joka on sattumoisin jäänyt johonkin mutkaan jemmaan ja pysynyt seillä kunnes nyt...Ilmanputsarilla ei tässä tapauksessa ole vaikutusta - roska kun oli venttiilissä tulopuolella.

Tapsa_ja_Dumbo
25.08.2006, 12:44
Mulla oli kerran 1*3mm paperin pala suutinputkessa - sama lopputulos. Oli ilmeisesti irronnut orkkismallisesta paperisuodattimesta :-)



Tapsa

- Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea -