PDA

View Full Version : AKE; miksi autoilun ei pidä olla hauskaa


Tumi
17.08.2006, 11:15
Parhaimpia Aken keksintöjä sitten painokoneen.

1. Jarrut, rumpujarrujen korvaaminen levyillä. Akselimassa takana isompi(niinkuin kaikissa ajoneuvoissa) näin ollen samanlainen levy kuin edessä ei riitä, saati samanlainen satula. No jos laittaa sitten jostain isommat hilut ongelmaksi muodostuu jarrujen takapainoisuus, hieno hommat varsinkin liukkailla ja epätasaisilla pinnoilla.
-Asian voisi toki soveltaa toisin päin eli palikka kalahtaa, ei omaan, vaan aken nilkkaan. Eli ne takana olevat rummut pitäisi käydä sitten heittämällä eteen. Ovathan ne painavammalta akselilta lähtöisin, ja ake ajatustavalla ajatellen tehokkaammat. Ja missään ei suoranaisesti kielletä vaihtamasta levyjä rumpuihin. Ja onhan noita volvon akseleitakin leimattu semmoisenaan erimerkkisten autojen alle. Eli se pitäisi onnistua käytännössäkin.

2. renkaat, 102mm saa leventyä mutta ei 3,5". Paljastaa lähinnä sen että matematikka ei ole ollut koskaan Ajoneuvokeskuksessa se parhaiten arvostettu oppiaine. Riittäisi jos muistaisi että tuuma sattuu 2 ja 3 senttimetrin väliin. Eli renkaissa kumin määrä on vakio, minkä korkeudessa voittaa sen leveydessä häviää.

3. biopolttoaineiden verotus...

Parannus ideoita; Akeen pääsyvaatimuksena oleva hkl:n matkakortin sijasta tulevaisuudessa vaadittaisiin ajokortti(vähintään T). Varmasti liian suuri vaatimus mutta kuitenki.
Lisää huolia, murheita ja turhia toiveita saa listata...

JAMANT
17.08.2006, 11:27
No höh, tietenkin:

4. Toyotan renkaan halkaisijaan sallitaan 2mm ylitys, mutta Jeeppiin ei!!!

FJDC #1 !!!
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!

jappe
17.08.2006, 12:07
Jeepin kuuluukin saada yksilöllinen muista riipumaton kohtelu.

Just do it!

Otto
17.08.2006, 12:13
quote:
Ja missään ei suoranaisesti kielletä vaihtamasta levyjä rumpuihin.


Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta,

1 luku, 13§ jarrujen muutokset:

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

...

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi.

-Otto-

Tumi
17.08.2006, 14:05
quote:
quote:
Ja missään ei suoranaisesti kielletä vaihtamasta levyjä rumpuihin.


Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta,

1 luku, 13§ jarrujen muutokset:

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi.



No se on siiten katsastajan moka (soittaessani joskus akeen sanoivat että se on katsastajan oma ratkaisu jos se hyväksyy volvon rummut esim lj:hin, en pyytänyt asiaa kirjallisena).
Mutta edelleen takaa kelpaa rummut eteen mutta levyt ei kelpaa edestä taakse. Pointti oli lähinnä toi.

Holst
17.08.2006, 15:09
quote:


No se on siiten katsastajan moka (soittaessani joskus akeen sanoivat että se on katsastajan oma ratkaisu jos se hyväksyy volvon rummut esim lj:hin, en pyytänyt asiaa kirjallisena).
Mutta edelleen takaa kelpaa rummut eteen mutta levyt ei kelpaa edestä taakse. Pointti oli lähinnä toi.




Jos mallisarjassa on vain ja ainoastaan levyt edesse, ei ole sallittua laittaa minkäänlaisia rumpuja eteen, ei edes niitä takana olevia....

-MaTTi-
17.08.2006, 17:08
quote:
No höh, tietenkin:

4. Toyotan renkaan halkaisijaan sallitaan 2mm ylitys, mutta Jeeppiin ei!!!

FJDC #1 !!!
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!


2 mm ylitys sallitaan 10R15LT -kokoon verrattaessa 33" renkaaseen. Myös Jeepissä (Wagoneerin 10.00x15 rengas, joka on AKEn tulkinnan mukaan tuo 10R15).