View Full Version : LJ:n murroksen vaihto
Murroksen vaihto menossa ja aivot loppuu. Murros naputtaa hieman ja itkee öljyä joten tarkoitus on ehjätä se nyt eikä vasta seuraavalla metsäreissulla. 
Rengas, napalukko ja ensimmäinen lukkorengas purettu irti. Mitä (ja miten) pitää purkaa seuraavaksi jotta murros tulee aikanaan vastaan? Ei kenelläkään olisi linkkiä kuvitettuun ohjeeseen?
Pyörän laakereissa tuntuu myös hieman väljyyttä, kannattaako vaihtaa Toyotan alkuperäiset - varmaan hinnakkaat vai käyttää jotain halvempaa tarvike laakeria?
TML:n normaali murrokset on menossa paikalleen - riittääkö voiteluksi murroksen mukana tullut kiiltävässä pussissa ollut rasva vai kannattaako käyttää jotain eksoottisempaa - jos kannattaa niin mitä?
Onko jotain muuta mitä kannattaisi ottaa huomioon?
Linkkiä...
http://www.birfield.com/~morgan/tech/axle/index.html
.
.
.
____________________________
VAZ 2121 Niva & VAZ-Crawler 
SORONÓ Off-Road Team (http://sorono.tk) #1
Mansen Maasturi Club  (http://mansenmaasturiclub.com)
toveriniva(at)kotikone.fi
Kiitos linkistä. Toinen murros on nyt vaihdettu TML:n "vakio" murrokseen. 
Ohjeet oli tarpeen, sillä niidenkin kanssa hommaan meni reilut 15 tuntia. Vaihdoin olkatapin laakerit, pyöränlaakerit ja kaikki tiivisteet ja stefat mitä löytyi - myös ne pallonivelen takana olevat.
Toinen puoli menee varmasti (toivottavasti) jo paljon nopeammin. Onneksi tähän hommaan ei tarvinnut ryhtyä TML Trophyn aikana!
korbimotors
02.12.2010, 21:40
Itellä olisi sama operaatio nyt edessä hanttimiehen puolelle ja ei ole vielä tietoa hommasta. Ja tuo linkki joka oli tuossa ylempänä ei näyttänyt toimivan..
Niin ja kyseessä siis Lj 70
Itellä olisi sama operaatio nyt edessä hanttimiehen puolelle ja ei ole vielä tietoa hommasta. Ja tuo linkki joka oli tuossa ylempänä ei näyttänyt toimivan..
Niin ja kyseessä siis Lj 70
Samoilla ohjeilla menee LJ:hin
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62135&highlight=kysymyksi%E4+hilux&page=6
Napalukon kansi pois ja murroksen päästä lukkorengas ja alempi kääntöpään laakerin kansi ja takapuolelta se pölyhomman pellit niin se on siinä. Riippii viel kunpi puoli pitääkö ottaa ohjausvarren nivel irti.
Jos pyöränlaakereihin ei tarvi kajota on nopeampikin tapa vaihtaa murros:
Napalukon kansi pois, sokka pois, pallon tiivisteet irti, olkavarsi irti, jarrusatula irti, hiukan kääntelyä ja vääntelyä, KAS koko napa on irti ja eikun murros vaihtoon sekä stefa vaihtuu myös näppärästi samalla.
Jaa JOKERI kerkes ensin..
korbimotors
02.12.2010, 23:54
Jos pyöränlaakereihin ei tarvi kajota on nopeampikin tapa vaihtaa murros:
Napalukon kansi pois, sokka pois, pallon tiivisteet irti, olkavarsi irti, jarrusatula irti, hiukan kääntelyä ja vääntelyä, KAS koko napa on irti ja eikun murros vaihtoon sekä stefa vaihtuu myös näppärästi samalla.
Jaa JOKERI kerkes ensin..
Ei kyl pitäis tarvia kajota kuin ainoastaan tuohon murrokseen.
Toivon mukaan se sieltä kosahti...
Tänään kävin ajamassa tuota uutta ostosta Lj70(arbit edessä ja takana) ajelin jyrkkää lumista rinnettä ylös kesken kovan vedätyksen olikin kauhea kolo sielä ylhäällä ja siihen töksähti auto sitten aika rajusti. Sitten kun lähdin laskemaan vapaalla mäkeä alas niin hanttarin rengas tuli sutissa.. Sitten kokeilin alhaalla ajaa eteen päin niin liikkui kyllä mutta hanttarin puoleta kuului pauke.. vapautin arbit ja laitoin sitten vielä nelivedonkin pois niin silti oli sama tilanne. Mutta kun vapautti lisäksi vielä napalukot niin sitten lähti hyvin rullaamaan ja sain ajettua auton kotiin takaveto päällä.
Murrosta minä itse epäini ensimmäisenä ja sekait sieltä ekana menee rikki jos jotain menee.. 
Eli helpoin murroksen vaihto tapa on nyt se tieto mitä tarvisin että pääsis huomena kavereiden mukaan ajeleen.. Onko tuo monenkin tunnin operaatio siis pelkkä murroksen vaihto?? Ei tässä kuitenkaan ekaa remppaa elämässä tehdä mutta tämä homma mikä nyt tuli eteen on kyllä ensimmäinen tämmösenään.. Jos on jtn erityis huomautettavaa huomiseen remppaan niin voi kertoa.
Onko tuo monenkin tunnin operaatio siis pelkkä murroksen vaihto??
Kyl sen puoleentuntiin metässä vaihtaa,mut kotioloissa kannattaa kiinnittää enempi huomiota esim: entisen murroksen jämien pois putsaukseen.
Pronssiholkin ja vetarin stefan kunto kannattaa tarkistaa myös samalla.
Jos purkaa laakerista navan auki tulee samalla tarkistettua laakerit ja vaihdettua verskimmät rasvat.
Jos aikataulut ja motivaatiotaso natsaa nin viikonloppuna olisi tarkoitus vaihtaa molemmille puolille vetarin stefat ja kuskin puolelle murros.
Mitenkäs syvällä se vetarin stefa siellä on ja mitä toi olkavarren irroitus käytännössä tarkoittaa? Ne neljä mutteria auki? Alhaalta, ylhäältä vai molemmat?
stefa on ihan akseliputken päädyssä. ei ole ongelma irrottaa,
stefa on ihan akseliputken päädyssä. ei ole ongelma irrottaa,
kannattasko vaihtaa toi stefa vaikka ei oo vuotanu?:rolleyes:
kannattasko vaihtaa toi stefa vaikka ei oo vuotanu?:rolleyes:
Joo on se kuitenki kovettunu hiukka. Samalla hommaa semmosen tuplahuulellisen ni ei akseliin kulunut urakaa haittaa.
Stefat ja risa murros vaihdettu.
Meni vaan usko ja hermot niiden %%)=%%&!%)=#" laakerinkansien, ohjausvarsien ja muiden ällötysten kanssa. 
Tuli purettua sitten 'laakerin kautta', ihan hyväkin niin tuli sinnekin vaihdeltua vähän terveemmät rasvat.
Minkä mallinen stefa? 
Saako ihan laakerikaupasta eli onko standardi osa?
Minkä mallinen stefa? 
Saako ihan laakerikaupasta eli onko standardi osa?
tmllälltä ostin omaan vm 90 malliin,oli sama ku hdj:ssä.niilläki
oli se stefa toyotan pussissa,eikä hinnalla pilattu...
Land Cruiser
07.10.2012, 17:50
Kannattaa ostaa näitä malliltaan parannettuja stefoja:) Pronssiholkit kannattaa vaihtaa myös jos paljon klappia...
http://http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ60%20HJ61_tiedostot/TO6%201008K%20isokuva.JPG
Kannattaa ostaa näitä malliltaan parannettuja stefoja:) Pronssiholkit kannattaa vaihtaa myös jos paljon klappia...
http://http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ60%20HJ61_tiedostot/TO6%201008K%20isokuva.JPG
Linkissä yks http:// liikaa, tämä toimineen:
http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ60%20HJ61_tiedostot/TO6%201008K%20isokuva.JPG
http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ60%20HJ61_tiedostot/TO6%201008K%20isokuva.JPG