View Full Version : turbo hajoamassa?
Terve!
Näin noviisina kyselisin jotta alkaako isuzun turbo vetelemään viimeisiään kun alkoi kovin yhtä-äkkiä pitämään huomattavasti normaalia kovempaa ääntä, ennen suhisi nyt ulisee/inisee ja kaikenlisäksi turbo lähtee huomattavasti aikasemmin peliin mukaan kuin ennen?
Olisikohan ahtopainetta pienentämällä mitään tehtävissä? ja kertokaahan sitten vielä jotta mistä sitä saa pienennettyä, tuppaa olemaan tietämys huonolla tasolla näistä diisel ja turbo vermeistä...
kiitän jo etukäteen :)
En tunne Isuzun moottoreita lainkaan mutta tässä muutama yleinen vinkki. Olettaisin, että autosi on sen verran vanha, ettei siinä ole muuttuvageometrista ahdinta. Siis säädettäviä "lapoja" ahtimessa. Ahtimen yhteydessä saattaa olla hukkaportti (waste gate), jonka kautta liika ahtopaine päästetään harakoille. Hukkaportti on (hyvin todennäköisesti) jousikuormitteinen ja sen aukeamispainetta (=jousen esikiristystä) voi säätää. Eli ruuvaa jousen säätöä niin, että hukkaportti aukeaa pienemmällä ylipaineella. Mikäli moottorissa ei ole hukkaporttia, ei ahtopainetta voi helposti alentaa. Tai saahan kaikenlaisia kuristuksia värkättyä mutta se on jo toinen tarina eikä kovin järkevää puuhaa.
Ennenminkin lähtisin purkamaan ahdinta ja katsomaan, mikä siellä on rikki. Voi olla laakerit tai siipi/ä rikki. Voi meinaan irronneet/hajonneet osat päätyä pahimmassa tapauksessa sylinteriin asti.
Tuo että turbo lähtee aikasemmin peliin kuin aikaisemmin viittais vähän ongelmaan kompressorin puolella, eli siipi/ä rikki. Eli lähtee pienemmällä pakokaasuvirtauksella pyörimään, joskaan ei tuota ahtopainetta normaalisti jos kompressorin siivissä on vikaa. En tosin tiedä mikä tuon siiven saisi rikki mutta kai sekin on mahdollista.
Onko autossa tehot tallella ? Eli huomaako ajossa muutosta (siis muuta kuin tuo ääni) ?
Liikkuva jääkaappi rules....
En yritä ampua edellistä tietopakettia alas mutta jos turbo itsessään pitää outoa korvin kuultavaa ääntä niin epäilen lisääntynyttä alavääntöä. Ei kylläkään ole kokemusta ahtimen käyttäytymisestä jos sieltä siipi(ä) irtoaa, mutu pohjalla liikuskelen.
Jos on laakeri vika niin ahtimen hyötysuhde on kyllä päin ja niin pitäisi silloin olla koko moottorin voimienkin.
Tuskin ahtopaineiden alentamisella mitään voit pelastaa, jos laakerivika niin öljyä puskee läpi kuitenkin ja siivet hankailee pitkin seiniä -> kuluu -> ei ahda.
Näin ainakin kuvittelisin.
Olin juuri tuossa parituntia tutkimassa turbon toimintaa näin ulkoisesti.. mikä tehtävä on vaijerilla joka menee turbosta moottorin imupuolella olevaan mötikkään jota epäilen painekelloksi..?
tämä vaijeri ei liikahdakkaan vaikka koneelle antaa runtua kunnolla, kokeilin kiristää vajeria käsin se liikuttaa turbonloppupäähän (mistä pakoputki lähtee) menevää akselia. turbon toimintaa en saannut ainakaan suurtavaikutusta aikaan, vaikka akselia kääntelinkin...
toinen ihmeellisyys on taas jonkinnäköinen painekello turbon pakopuolen päässä, kellosta lähtee toinen letku imusarjaan ja putki/akseli, taas sinne turbonloppupuolelle, mistä pakoputkilähtee...
muut letkut tuntuvat olevan jotain öljy/jäähdytysletkuja. eikä auton tehoissakaan huomaa äkkiseltään tehoeroa entiseen...
anteeksi tyhmyyteni, toivottavasti tuosta tekstistä saa jotaan selkoa..
No se "toinen ihmeellisyys" tuntuisi hukkaportilta, eli mikä rajoittaa ahtopaineen ennalta säädettyyn (kellon sisällä olevalla jousella, tai oikeastaan sen esijännityksellä). Aukaisee läppää siellä pakopuolella päästäen pakokaasut virtaamaan suoraan pakoputkeen ohi 'turbiinin' kun säädetty ahtopaine on saavutettu.
Sitten tuo vaijeri. En tunne ko. auto merkkiä laisinkaan, joten: Meneekö vaijeri samaan paikkaan kun tuo "toinen ihmeellisyys"? Ehkä samalle akselille? Vai onko turbossa pakoputken lähdön luona (pakopuolella) useampi kuin yksi liikkuva akseli/osa? Onko painepuolella turbon jälkeen kaasuläppää, jos on niin onko jotenkin kiinteässä yhteydessä kaasupolkimen asnetoon [vaijeri?) vai toimiiko alipaineella?
nettijussi
21.07.2006, 18:14
Pakoputki vuotaa
Tuo on hyvinkin mahdollista. Ettei kuitenkin pörisisi?
nettijussi
21.07.2006, 21:04
Ei turbokone pörise pahastikkaan, vaikka putki vuotaa. Esim. joku alkupään liitos vaan hakenu paikkaasa. Mutta alkupäässä se vuoto kuitenki on, jos kerta vaikuttaa ahtojen nousuun.
Yhdyn edellisen kommenttiin myös
""Kyl Golffilla pääsee""
Jos vaan Hojon paikat kestäis :S
voin myydä 200ekellä sulle trooperin turbon jos kiinnostaa on kunnossa puh 0415468816
Note! This message was posted anonymously!
Turbolle tuleva imuilmaputki irti, ja sormilla kinni siiven akselin päästä, jos tuntuu reilusti klappia ni on turboremontin paikka. (Tällänen kokemus Chevyn turbosta)Pieni välys siinä tuntuu.
Jos pöllyttää moottorijarrutuksella, on tod.näk. turbosta hiilirengas kulahtanu ja päästää öljyä imupuolelle. (Näin teki turbo-luupää Nissani.)
mul ois izutsun osia jos tarviit saa halvalla kun itte irrotat kone paskana vaihe/jakoloota ehjä vanteet lokarit alkaen 10ekee puh 0415468816
Note! This message was posted anonymously!