View Full Version : SISUN (zf) laatikon purku
mallasviski
11.07.2006, 19:52
Pitäis saada vaihteistosta pääakseli irti, olen purkanu sen jo kuvan mukaiseen "kuntoon". Vaan tästä etiäppäin ei lähe suosiolla osia irtoomaan. Olen poistanu sivuakselilta laakereiden ulkokehät, sivuakseli putosi hiukan muttei tarpeeksi. Rattaat on vielä niin paljon limittäin, ettei pääakseli pääse liukumaan pois. Mitenkä tästä etiäppäin ja millä konstein. Jollain ihmiskeinollahan tuo varmasti purkaantuu, mutta millä.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/mallasviski-ZF2.jpg
avaa vaan, ei se siitä hajoo
Korjaamo-ohjekirja listaa tummahkojen ja hieman epäselvien kuvien keralla seuraavat työvaiheet (suluissa kuvien sisältö pääpiirteissään):
- kytkinakselin kiinnityslaipan ja laakerikannen irrotus (askin etupäästä laakerikansi pois)
- kytkinakselin irrotus (kahdella koukkumaisella vääntöraudalla kammetaan ilmeisesti kytkinakselin laakerin lukkorenkaasta laakeri ja kytkinakseli irti)
- pääakselin lukkorenkaan irrotus (lukkorengaspihdeillä ja ruuvarilla tongitaan askin takapäässä ilmeisesti laakerin ulkokehältä lukkorengasta pois)
- nopeusmittarin käyttöpyörän ja laakerin irrotus pääakselilta, ulosvetäjä W45809 (putkimaisella spesiaalivetäjällä kiskotaan pääakselin laakeri pois askin _etupäästä_)
- liukuesteen asennus peruutusvaihteen hammaspyörän eteen, työkalu 45x2.5 DIN 471 (laitetaan lukkorengas pakin rattaan eteen, ilmeisesti jotta lelut pysyvät pääakselilla nätisti paketissa)
- pääakseli nostetaan kotelosta
Sivuakselin kimppuun käydään vasta noiden hommien jälkeen.
- Mise
jos sisempi laakerikooli on tiukasti akselissa kiinni, ainoa vaihtoehto on polttaa pillillä punaiseksi/ hitsata isot pultit kehiin kiinni, jonka jälkeen laakeri irtoaa isolla ulostimella..
vielä vähän hiljaista, mutta..
mallasviski
14.07.2006, 19:31
Juu, vaara ohi. Sain tänään haettua ehjän (pitäis olla) varalaatikon, en alkanu korjaamaan vanhaa. Oli siihen liian paskana. Mutta tulipahan selväksi ZF:n purkujärjestys... :)
avaa vaan, ei se siitä hajoo
Mikä tuossa sun lootassa oli vikana?
Kaikki toimii kaasu pohjassa
mallasviski
14.07.2006, 21:00
Autohan oli jo ilman 5-vaihdetta mulle tullessaan, leimasin sen kuitenkin nelivaihteisena. Nyt kun oli paremmin aikaa, vasta vaihteiston kinppuun. Ja: 4-5 vaihteen synkronointirunko repeytynyt, 5-vaihteen kytkinrengas rikki, 4-vaihteen synkronirengas täysin muruina pitkin vaihteistoa ja kytkinrenkaasta synkronikartio jauhautunu täysin pois, 4-5 vaihteen kytkinholkin hampaat sökö, puristusjouset ja salpatapit synkronointirungosta murusina rattaiden välissä-laatikon pohjalla, 2-3 vaihteiden synkronoinnit loppu. Ja tätä myöden tietysti laakeripinnat pilalla.
Uudet osat ilman laakerisarjaa olis maksaneet SISU-autosta reilu 1600eetä, muualta kysellen kalliinpia...
"Pitäis olla ehjä" laatikko tuli sentään halvemmaksi. :)
avaa vaan, ei se siitä hajoo