View Full Version : Mikä mättää Patrollin etuperässä?
Mikä mahtaa mättää GR:n etuperässä, kun lämpenee nelikko päällä
ajossa niin pirusti. Jos maantiellä ajaa noin kolkyt kilsaa, niin¨
etupyörien mutteritkin on niin kuumana, et hyvä kun ilkee paljain
käsin koskea...
Autosta hajosi joku aika sitten vasen etumurros. Se on nyt vaihdettu
ja nelikko pelittää sen puolesta kyllä. Möykkyisillä hiekkateillä
tuntuu kuin toinen napalukko yrittäisi mennä itsekseen päälle vaikka
ajaa kaksvedolla. Kuskin puolelta alkaa kuulua rohinaa (lähinnä
sellasta kilinän tapaista, ikäänkuin kaks metallia hankaa vastakkain..).
Sen saa loppumaan vähäksi aikaa kun pysähtyy ja peruuttaa hieman.
Sama lauluu alkaa seuraavan töyssyn aiheuttaman tärähdyksen jälkeen.
Onko tollanen napalukko kuinka helppo vaihtaa? Tarviiko erikoistyökaluja?
Ahosensetä
26.06.2006, 17:48
Joku laakereista shimmattu liian kireälle, tai jo pettänyt (muuttunut liukulaakeriksi) tai lautaspyörän hammasvälys on liian pieni? Voi myös johtua siitä äänestä, joka johtuu hankaamisesta ja tuottaa lämpöä.
Napalukot kannattaa paiskata romujassikkaan ja laittaa tilalle kiinteät laipat. Ellei näitä ole saatavana, niin kasata napalukot kiinteiksi tai kempata ne.
T, Antti
Mut jos lämpenee VAIN nelikko päällä ajettaessa? Poissulkee pyöränlaakerit ja jarrut vikalistalta.
Lämpeneekö molemmilta puolilta?
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Lämpenee molemmilta puolin. Tänään alko sitten kuulua nelikko päällä ajettaessa
jurinaakin, joka oli vaikea paikantaa. Saatto kuulua jopa takaa.. Äänen aiheutti
taas terävä täräys tiekuopasta.
On ollut kyllä aika susi peli tuo GR:ä sen vajaan vuoden mitä on ollu mulla..
Pajerosta luulin vaihtavani parempaan. Ei paljo uskalla lähtee kotinurkkia
pidemmälle ajeleen. On kai hankittava se HJ....
Onko jokin pyörä isompi kuin muut. Jouduin ajamaan Grandilla jonkun verran, kun hajosi eturengas.
Vararengas oli hieman alkuperäistä isompi. Perät kuumenivat. Grandissa on jatkuva neliveto.
Just do it!
Kaikki pyörät samanmoisia. Itse asiassa, kun alan miettimään, alkoivat ongelmat uusien
pyörien myötä. Hankin uudet mankulat + Fediman Extremet ja niitä ei saa millään tasapainoon
maantie ajoon. Ravistaa jonnin verran -> aiheuttanut ongelman?!
Varmista paineet. Lukkojen asennusohjeessa muistuteltiin paineista.
En usko ravistuksen aiheuttavan jos ei ole paha.
Just do it!
Ahosensetä
27.06.2006, 09:27
Keskittäisin tutkimisen etumurikkaan ja mahdollisesti vakionopeusniveliin ja niiden ympäristöön. Pyörittele osia käsin ja tunnustele niitä. Noin pahan vian pitäisi kyllä jo tuntua.
Yksi mieleen tuleva vaihtoehto on se napalukko: jos menee toiselta puolelta itsestään päälle, niin saattaa pyörittää perän pikkurattaita ja toista vetaria. Pikkurattaita ei ole varsinaisesti laakeroitu, joten ne saattavat lämmetä.
T, Antti
Ahosensetä
27.06.2006, 09:34
quote:Hankin uudet mankulat + Fediman Extremet ja niitä ei saa millään tasapainoon maantie ajoon. Ravistaa jonnin verran -> aiheuttanut ongelman?!
Tehtiinkö renkaiden vaihdon yhteydessä mitään muuta?
Tuntuuko ravistus ratissa?
T, Antti
Ravistus tuntuu ratissa ja se ei ole mitenkään vakio voimakkuudeltaan, vaan saattaa vaihdella
samassakin nopeudessa. Nuo renkaat kyllä kerää kohtuullisia kiviä hiekkatiellä uriinsa, joten ajattelin ravistusongelman aiheutuvan siitä.. Täytyy varmaan ajaa jossain välissä lenkki talvirenkailla vertailun vuoksi.
Olen kallistumassa ongelmassa siihen napalukkoon.. GR:ssä saa nuo napalukot kiinni asentoon
myös manuaalisesti. Testasin ajaa napalukot kiinniasennossa mutta aski silti 2H-asennossa. Ongelma väheni, muttei poistunut. Ilmeisesti rikkinäinen napalukko ei pidä laisinkaan vaan pomppii tärähdyksestä pois. Onko muuten haittaa ajaa napalukot kiinni, mutta silti kaksvedolla ?! Meinaan vois kokeilla koota ne kiinteeks, jos mistään purkaamolta ei löydy ehjiä(alkuperäset maksaa useita satkuja pala..)
Edited by - SKO on 27/06/2006 10:42:47
Ahosensetä
27.06.2006, 09:48
quote:Onko muuten haittaa ajaa napalukot kiinni, mutta silti kaksvedolla ?
Ei ole. Välillä näin pitääkin tehdä, että etupää saa voitelua.
Lukitsin oman Pajeroni etunavat kiinteiksi 1989 ja auto on vieläkin ajossa. Nykyinen omistaja ei varmaan edes tiedä, että etupää pyörii koko ajan mukana.
T, Antti
Btw, ei joltain löytyis (räjäytys)kuvaa GR:n napalukoista tai linkkiä mistä moisen vois kaivaa ?!
Löytyypä hyvinkin, ei ole skannattuna ainakaan vielä. Käykö fax?
JussiK: Kiitos tarjouksesta, mutta kerkesin jo repiä napalukot irti ja auki,
eikäs ne nyt näköjään kaipaa mitään kuvia. Toinen näytti aikas uudelta ja toinen
syönyt jo jonnin verran sontaa, mutaa ja vaseliinia.. Putsasin napalukon ja vertasin
uudempaan (toimivaan). Kaikki näytti olevan okoo, mutta tuossa ongelmanapalukossa tuntuisi olevan aikas finaalissa yksi jousi ja tämän takia se pomppii itekseen päälle/pois. Putsaus kyllä jo itsessään vähensi ongelmaa.
Täytyy kysellä Nissanilta saako tuollaisia yksittäisiä osia, romiksilla kun ei tunnu löytyvän
GR:n napalukkoja. Miten noista mahtaisi saada kasattua kiinteät?!