PDA

View Full Version : Hiluxin perän laakerien numerot


_Metal_
29.05.2006, 14:34
Eli löytyiskö joltain jäykkäakseli hilun (-86) etuakselin sisältä löytyvien laakerien numeroita?

HiluxMan
29.05.2006, 14:42
Siellä taitaa olla ainakin kuutta (6) erikokoista laakeria, voisiko hän tarkentaa mikä/mitkä erityisesti kiinnostaa?
Minulla on ainakin pyöränlaakerit ja perän laakerit jossain kirjattuna. Voipi olla olkalaakeritkin talletettuna.

HiLux 3.0 V6
Pajero 2.8 GLS A
-SLCK #63-

_Metal_
30.05.2006, 05:40
Hän tarkentaa. Eli kaikkien mainitsemiesi laakerien numerot kiinnostavat.
Tarkoituksena siis vaihtaa murrokset ja kaikki laakerit/tiivisteet etuakselille.

HiluxMan
30.05.2006, 06:50
Olkalaakerit: koko laakeri Koyo TR0305AF4
Etupyörän napa, laakeri 1: Sisäkehä Koyo LM102949, ulkokehä LM102910
Etupyörän napa, laakeri 2: Sisäkehä Koyo JLM104948, ulkokehä JLM104910
Sisäkehä sisältää siis rullat+kehän. Ulkokehä (outer race) ja sisäkehä (inner race) voidaan myydä yhdessä tai erikseen.

Itse perän laakereista en uskalla nyt antaa numeroita, niitä on kahta kokoa sekä tasauspyörästön poskissa että pinionissa riippuen vähän mallista. Yritän katsoa illalla jos jollain ei sitä ennen ole antaa niitä. Tai siis siinä jäykkäakselisen etuperässä ei vaihtele, mutta minulla on pari muuta mallia levällään, enkä ole kirjanpidossani nyt varma mikä on mikä näiltä osin.


HiLux 3.0 V6
Pajero 2.8 GLS A
-SLCK #63-

Edited by - HiluxMan on 30/05/2006 07:52:25

30.05.2006, 09:37
Kiitos tähänastisista numeroista!

Note! This message was posted anonymously!

Setä
30.05.2006, 19:52
Oliskohan noi samat LJ:ssä??

Alakuloisesta perseestä ei tule iloista pierua!

HiluxMan
31.05.2006, 06:56
Do diin, tässä lisää nummeroita.
LJ70 etuperä ja Hilux jäykkäakselisen etuperä:
Tasauspyörästön "poskilaakerit"
-sisäkehä NSK 17887 (myös merkillä Nachi sama koodi)
-ulkokehä NSK 17831
Ja Hiluxin takatasauspyörästön vastaavat on sitten eri kokoiset, sisähalkaisija 50 mm, näissä mainituissa 45,24 mm. Ulkohalkaisija sama 80 mm.

Sitten pinion:
"Häntälaakeri":
-sisäkehä NSK 30306Ca (vastaava 30306J)
-ulkokehä NSK 30306CN
"Nupin" puoleinen, isompi:
-koko laakeri NACHI 35KC802 (tai yleistyyppi 32307A)

Kannattaa varmistaa omasta laitteestaan että sitten ovat samanlaisia, nämä ovat minun havaintojani. Toivottavasti on apua.

HiLux 3.0 V6
Pajero 2.8 GLS A
-SLCK #63-

bluevan
04.10.2013, 12:44
Onko ln65:sen 4.56 murikkaa tehty kahdella eri pinionin laakereilla kun tuli tuossa räjäytettyä tallin lattialle pari kappaletta ja niissä on ihan erilaiset laakerit. Coctail ei onnistunutkaan :(
Vai onko vaan valmistajasta riippuvainen kun kulmat on ainakin ihan eri planeetalta keskenään ku vertailin niitä.
No uudet maksoi onneks vaan 35€ tingittynä niin ei suurta tappiota tullu mut ihmetyttää vaan.

BJ-40/76
04.10.2013, 19:39
Onko ln65:sen 4.56 murikkaa tehty kahdella eri pinionin laakereilla kun tuli tuossa räjäytettyä tallin lattialle pari kappaletta ja niissä on ihan erilaiset laakerit. Coctail ei onnistunutkaan :(
Vai onko vaan valmistajasta riippuvainen kun kulmat on ainakin ihan eri planeetalta keskenään ku vertailin niitä.
No uudet maksoi onneks vaan 35€ tingittynä niin ei suurta tappiota tullu mut ihmetyttää vaan.

juurikin nuo laakereiden kulmat ja rullien lukumäärät heittää noissa halvoissa laakerikaupan laakereista, todennäköisesti eivät kestä yhtä hyvin, kuin "orkkikset", siis eihän toyta tee itse laakereita, mutta ne viimmeiset numerot kertoo paljon...

esim hj-61 olka-akselin alempana laakerina oleva 30303(?): tarvikelaakerissa rullat loivemmalla "kartiolla", ei kestä juuri mitään, kun hakkaantuu pilalle.

bluevan
04.10.2013, 20:10
Ei ollu ihan pelkkä kartio ero.
Toisessa oli 32307 ja 30306 mut toisessa 33207 ja 30306.

32307 vrt 33207 on reilu ero joten kumpi setti olis se "oikea" ?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=139235

tapsa4x4
04.10.2013, 20:30
Joskus kanssa ihmettelin noita eroja kun räppi-hiluxsiin sais takaperiä vaihdella alvariinsa.
Oli 2 -88 ln65 avointa perä murikkaa,näissä oli erinlainen välitys vaikka sama välitys suhde ja laakerit koot eri niin ei saanut noista toimivaa pakettia kasattua.

BJ-40/76
04.10.2013, 22:59
Ei ollu ihan pelkkä kartio ero.
Toisessa oli 32307 ja 30306 mut toisessa 33207 ja 30306.

32307 vrt 33207 on reilu ero joten kumpi setti olis se "oikea" ?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=139235

Siis aina laakerit on "kokonaisuus", esim. nuo laakerit voi asennusmitoiltaan olla täysin samat. (näyttää kyllä isolta erolta "syvyydessä")

Ja tuosta myöhemmästä "tapsa4x4" hiluxin perästä, ja sen välityksestä; Olisi ensimmäinen kerta, kun toyotassa tehdään samaan murikkaa eri hammasluvuilla sama välitys. (tai ei vaan ole sattunut kohdalle, vai puhutaanko nyt vain yhden desimaalin tarkkuudessa? esim. land cruiserin isossa perässä on 37/9 =4,111 ja uudemmassa 41/10= 4,100)

tapsa4x4
04.10.2013, 23:05
Ei vaan hammas luku oli sama mutta pinjonin halkaisiassa oli eroa samoitten lautaspyörän paksuudessa. Toisen perän puri ite kyseisestä autosta irti ja toinen otettiin samalaisen takaselista irti ja oli malliltaan kanssa ln65 ja lyhyt hytti. Poski laarerit tais olla kanssa erikokoiset.

Mutis
05.10.2013, 17:40
Ei vaan hammas luku oli sama mutta pinjonin halkaisiassa oli eroa samoitten lautaspyörän paksuudessa. Toisen perän puri ite kyseisestä autosta irti ja toinen otettiin samalaisen takaselista irti ja oli malliltaan kanssa ln65 ja lyhyt hytti. Poski laarerit tais olla kanssa erikokoiset.

Voisko olla peräisin jostain 2wd mallista murikka? Muistaisin jostain lukeneeni, että niissä on jotain eroja. Koitan myöhemmin etsiä sivun mistä noita eroja lueskelin.

tapsa4x4
05.10.2013, 22:03
Voisko olla peräisin jostain 2wd mallista murikka? Muistaisin jostain lukeneeni, että niissä on jotain eroja. Koitan myöhemmin etsiä sivun mistä noita eroja lueskelin.

Tätämietin mutta kummatkin purettiin 4wdmalleista jos joku on vaihtanut niin sit voi olla takavedosta?

bluevan
05.10.2013, 22:07
Jaa a pitäiskö/jaksaisko nyt käydä purkamassa takapotkusta sit murikka irti ja tutkia mitä sieltä löytyy. Tuskin se selvyyttä tuo kuitenkaan vaan sekottaa lisää :)

Mutis
06.10.2013, 14:44
http://www.toysport.com/technical%20information/toyota%20differentials%20identifications.htm

tuolta ainakin löytyy infoa, miten tyyppikilvestä saa luettua mikä murikka autoon on tehtaalla ängetty.

Mutis
06.10.2013, 14:55
http://rsmotorsport.com.au/files/Identifying_Toyota_Hilux.pdf

tuolla lukee, että 4wd olisi 20mm kapeampi. Kolmos sivu alareuna.

samppas
06.10.2013, 15:51
http://www.gearinstalls.com/bearing.htm

Itse tilasin Hj:n perien laakerit tuon sivun mukaan Tojotan orginaaleina.
Tuli sopivat.

Viipo
06.10.2013, 20:05
Henkilökohtaista mutua ja pohdintaa:
Peräkopat on vissiin kaikki jyrsitty samoihin mittoihin, mutta itse välityksistä johtuvia on nuo eri laakeriratkaisut. Tuossa talvella nimittäin vaihettiin yhteen ln65 hiluksiin trail-gearin 5.29 välityksiä (4-cyl). Alkuperäset 4wd-hiluksin välitykset oli kasattu matalammalla laakerilla, ja kun noita trail-geareja koitti niillä pinjonin laakereilla kasata, jäi pinjoni liian kauaksi lautasrattaasta, ja sitä piti shimmata vielä sen oman paksun shimmilevyn kanssa monta milliä perään päin.
Sitten purettiin joku toinen hiluksin tai hiacen 4.56 välityksillä ollut avoin murikka (silmämääräisesti täysin samanlainen) ja siellä oli sitten pinjonilla tuommonen paljon paksumpi laakeri. Tuolla paksummalla pinjonin laakerilla kasattuna riitti justiinsa se pinjonin oma paksu shimmilevy.