View Full Version : LJ:n joustoista
Laittelin tuossa itselle viime viikolla Läjään 4" jouset ja vähän pidemmät iskarit eteen. Sitten vain heti testiin ja kokeilemaan kuinka joustaa, nostettiin hallinosturilla kuskin puolen etusta ilmaan ja se kesti nostaa 68 cm ennen kuin lähti kuskin puolen takanen irti lattiasta. Nyt olisi mielenkiintoinen kuulla ovatko muut testanneet samaa ja mihinkä tuloksiin on päästy. Kaikista parashan olisi testata RTI rampilla joka Ahosen sedällä taitaa olla mutta eipä ole vielä tullut itselle sitä tehtyä.
life begins at 36"
Ahosensetä
27.05.2006, 17:19
680 mm nosto vastaa rampilla matkaa 1995 mm. RTI-indeksiin vaikuttaa vielä akseliväli, mutta ei tuo paha tulos ole.
T, Antti
Mitkäs vieterit patruuna ruuvas alle ????.
Itel sai nostaa 53cm edest.Jouset on mitkälie rangen.
Kuvia?? Onko se punainen llljjj....?
Okohan mitää selvinnyt kollin tulosta ?
quote:
Mitkäs vieterit patruuna ruuvas alle ????.
Ruuvasin alle Dobinsonin jouset, tais olla jotain "extreme" mallia kun ei niitä löydy kirjoista eikä kansista mutta tilaamalla sai. Uskoisin että tuo tulos vielä paranee kunhan saadaan Dobinsonin helasarja paikoilleen ja vähän vielä sisäänajoa jousille. Mutta ainaskin maastossa eroa entisiin on aivan kouriin tuntuvasti. Pituuttakin jousissa on niin reilusti että eivät pääse luiskahtamaan pois paikoiltaan missään tilanteessa. Niin ja joku sitä auton väriäkin arvuutteli ja se on kyllä aivan musta, ei punainen. Kuvia on ainaskin tapahtumat osiossa Juuan viimeisimmän safarin kohdalla. Otan vielä kuvia jousituksesta kunhan venyttelen sitä seuraavan kerran. Mainittakoon että kun aikoinaan rakentelin Hiluxia (LN65) ja sain siitä jousituksen omasta mielestä aika letkeäksi niin se ei kestänyt kuin 55 cm kun alkoi jo nostamaan takasta mukaan, vaikka Hiluxin akseliväli on aika lailla pidempi kuin LJ:n.
life begins at 36"
Ahosensetä
28.05.2006, 08:13
quote:vaikka Hiluxin akseliväli on aika lailla pidempi kuin LJ:n.
Vaikka RTI-indeksissä skaalataan nosto akselivälillä, niin mun mielestä sillä ei ole mitään merkitystä akselien ristiinjoustamiselle. Jos siitä Hilun rungosta nappaa puoli metriä pois, niin edelleen akselit joutuvat/pystyvät joustamaan saman verran.
Raidevälin leventäminen (vaikka enemmän levittävillä vanteilla) taas antaa enemmän nostoa samalla akselien joustolla,
Tästä syystä pidän parhaana mittarina puhdasta nostoa. Lisäksi Pajan rampituloksissa on laskettu indeksi raidevälillä skaalaamalla. Sillä kapeiden autojen vertailuluvut paranevat ja leveiden huononevat.
Mitatut tulokset: http://www.offroadpaja.fi/Apu/Ramppi.pdf
T, Antti
Löytyykö noita jousia hyllystä ja natsaako ne uudempaankin Läjään?
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen.
WIRMA (http://offroad.eimihikaa.com)
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10
quote:
Löytyykö noita jousia hyllystä ja natsaako ne uudempaankin Läjään?
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen.
WIRMA (http://offroad.eimihikaa.com)
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10
Uudempaankin Läjään löytyy pidempiä jousia mutta ovat eri varaosanumerolla kuin nämä. Nosto ei ehkä ole aivan yhtä paljon mutta enempi kuin 2". Ja näitä pitäisi olla varastossa.
life begins at 36"
Privaa laitettu.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen.
WIRMA (http://offroad.eimihikaa.com)
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10