View Full Version : Toyotan vinssin murtosokan murtopiste
Osaako joku laskea paljonko on toizunvinssinsokan murtumiseen tarvittava voima newtonmetreinä? alkuperäisen 4mm ja 6mm 8.8 pultin
luvut tarttisin.
t:toizukenzu
Note! This message was posted anonymously!
Ahosensetä
26.05.2006, 21:26
Mikä sen akselin halkaisja on? Sitten pystyy laskemaan.
T, Antti
Täytyy mitata huomenna, ainoo tällä vinssi hetkellä löytyy auton nokalta=vaikee mitata....
Kova jätkä vinssaamaan!
Eikös se ole 25mm. Alkuperäinen sokka on kestävämpi kuin 6mm 8.8 pultti. Kova 6mm, putkisokka on riittävä.
Ahosensetä
27.05.2006, 09:07
Laskenta menee näin:
8.8 pulttiaineen minimi vetomurtoraja on 800 N/mm2 (toi eka 8) ja vetomyötöraja (jolloin pysyviä muodonmuutoksia alkaa tulla) siitä 80% (toi jälkimmäinen 8) eli 640 N/mm2. 10.9 on siis 1000 N/mm2 ja 90%. Aineen leikkauslujuus on noin kolmannes vetolujuudesta, eli myötö 215 N7mm2 ja murto 267 N/mm2.
Metristen vakiokierteiden poikkipinta-ala on M6 pultille: ehjä: 28.3 mm2, kierre 20.1 mm2. Alkuperäisen 4 mm tapin ehjä poikkipinta on 12.6 mm2. Pultista leikkautuu yksi ehjä ja yksi kierrepinta, jolloin yhteinen leikkauspinta-ala on ehjä+kierre, ja tapista kaksi ehjää eli:
4 mm 25.1 mm2
M6 48.4 mm2
Leikkausvoimat ovat (jos oletetaan alkuperäisen tapin materiaali samaksi kuin pultin):
4 mm 5360 N myötöön ja 6700 N murtoon
M6 10300 N myötöön ja 12900 N murtoon
Akselin momentti on voima x säde. Noille tapeille:
4 mm 67.0 Nm myötöön ja 83.7 Nm murtoon
M6 129 Nm myötöön ja 161 Nm murtoon
Jos tappia vahvistaa, niin mikä sieltä rikkuu seuraavaksi? Onko vaijeri heikoin, vai voiko korkata välityksen (matoruuvin)?
quote:Alkuperäinen sokka on kestävämpi kuin 6mm 8.8 pultti.
Jotta 4 mm tapin leikkausvoima olisi sama kuin M6 8.8 pultin, olisi sen myötörajan oltava yli 1200 N/mm, mitä kyllä vähän epäilen. Olen nimittäin porannut pari pois akselilta, eikä tommoista ainetta enää pysty poraamaan tavallisilla pikateräsporilla.
quote:Kova 6mm, putkisokka on riittävä.
Putkisokkien aine on kyllä kovaa, mutta muodosta johtuen poikkipintaa on tappia vähemmän.
T, Antti
Kiitettävän selkeä selvitys Ahosensedältä. Eli seuraavaksi tuosta pitää vääntää paljonko vaijerissa/köydessä saa olla Newtoneja/kiloja/tonneja ennenkuin sokka katkeaa.
Itse olen laittanut HJ:n vinssissä 6mm 10.9 pultti sokaksi, eikä ole hajonnut "ylikuormituksessa" kuin 10 mm vaijeri kun jäi veto päälle vaijerin ollessa sisään kelattuna<img src=icon_smile_blush.gif border=0 align=middle> Tuntuu siltä että tuo ohje minkä eka kerran toizukenzulta kuulin, että hj:ssa kun vinssaa 3. vaihteella max 1500 rpm niin kone hyytyy ennenkuin jotain hajoaa.
Eksytyksessä se jyrkähkö pitkä ylämäki missä lähes kaikki vinssas oli aika kova paikka vinssille. Vinssin uudet stefat alkoi hieman vuotamaan kun öljy ja vinssi kuumeni. Kyllähän se ääni oli sellaista ettei yhtään enempää olisi kärsinyt<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
Itselleni olen antanut ymmärtää että mielummin vaijeri saa katketa kuin sokka, kun ollaan syvällä mudassa jolloin sokan vaihto on suhtkot vaikeaa. Toisaalta on varmaan ylämäessä parempi jos sokka katkeaa. Olikohan tällaisesta jotain juupaseipäs keskustelua täällä palstalla?
HJ61-89
SLCK #68
Edited by - hector on 27/05/2006 10:53:08
Ahosensetä
27.05.2006, 11:16
Vaijerivoiman voi arvioida jotenkin matoruuvin välityssuhteen, sen hyötysuhteen, vaijerirummun halkaisijan ja köysikerrosten lukumäärän mukaan. Aika paljon alkaa tulla epävarmuustekijöitä, eli ihan tarkkaan sitä ei saa selville. Vaikka ei sitä sähkövinsseistäkään tiedä, vaikka voimaluvuilla noita myydäänkin.
quote:hj:ssa kun vinssaa 3. vaihteella max 1500 rpm niin kone hyytyy ennenkuin jotain hajoaa.
Tätäkin voisi tietty varmistaa laskemalla: koneen momentti (1500 rpm) x PTO:n kokonaisvälityssuhde 3. vaihteella ei saisi ylittää noita pulteista laskettuja akselin momentteja.
quote:mielummin vaijeri saa katketa kuin sokka, kun ollaan syvällä mudassa jolloin sokan vaihto on suhtkot vaikeaa.
Vaijerin katkeaminen on vähän vaarallista, mutta tosiaan sen korjaaminen maastossa on paljon helpompaa kuin murtosokan. Tämä on kyllä satavarma juupas-eipäs-aihe :)
T, Antti
Vaijerin katkeamista pitäisi tietysti välttää mutta eihän sitä aina tiedä jos vaijeri on "viimeisillään" ennenkuin se katkea. Sen verran olen seurannut vinssaamisia että ei niissä välttämättä yritetä vähentää riskejä kiireen yms. takia (samaan syyllistynyt itsekin). Aikoinaan kun ensimmäisiä kertoja luin offauksesta ulkomaan lehdissä, niin niissä usein kerrottiin miten vinssataan turvallisesti, eli esim. konepelti nostettiin pystyyn ettei tule romut tuulilasista sisään, laitettiin esim. matto "imemään" "piiska" energiaa. Näitä näkee harvoin kun jengit vinssaa. Köyttä käyttävien ei ilmeisesti tarvi varoa niin paljon. Välillä hieman hirvittää yleisön "tulilinjalla" olo, niinpä mielestäni kuskin tulisi kehoittaa/käskeä esim suunnistuskisoissa olevaa yleisöä siirtymään, joka ei välttämättä ymmärrä vaaran mahdollisuutta.
Sorry meni hieman OT:ksi.
HJ61-89
SLCK #68
Ahosensetä
27.05.2006, 12:23
Lisää OT: Oolannissa huhtikuussa yhden HJ:n vaijeri katkesi kolmesti, mutta se meni kyllä joka kerta ilman mitään ihmeempiä viuhahteluja. Ensimmäinen tapahtui tässä noin 5 sekuntia kuvan ottamisen jälkeen:
http://www.offroadpaja.fi/Apu/Tapahtumat/Aland_2006_kevat/G26_Lasse_vinschar.jpg
Silti kannattaa kyllä häätää ihmiset pois vinssauslinjalta, ettei tule turhia vahinkoja.
T, Antti
Vähän menee offtopikiksi, mutta mutta...
Itselläni on HoJossa Hiltin naula vakiosokan paikalla. Itse en ainakaan ole tuota sokan reikää mennyt suurentelemaan ja hyvin on naula kestänyt. Itseasiassa yhden ainokaisen kerran olen naulan onnistunut katkaisemaan ja sekin johtui siitä, kun kiedoin väsyneenä miehekkäästi vinssin vaijerin silloisen karjapuskurin (sikavahva ja painava rauta) ympärille ja lähdin onnellisena ajamaan, vaikka vinssissä oli veto päällä. Kuului perkuleellinen kolahdus, kun vinssin vipu potkaisi itsensä päältä. Tuloksena oli, että vinssi ja puskuri vääntyivät. Sokka ei juuri tuossa katkennut, vaan vasta seuraavassa vinssaussessiossa, käytännössä nollakuormalla, eli tuo sokan katkeamiseen johtanut muodonmuutos oli tapahtunut juuri tuossa "koeponnistuksessa".
Vaan jostainhan tuo PTO -järjestelmä antaa periksi, kun sillä oikein alkaa vituttamaan. Ehkä se kuitenkin on parempi, että siitä sokasta, kuin esimerkiksi vaikkapa PTO -laatikolta.
Kiitos ja Anteeksi.
Kaivaa se..
www.nalle-offroad.com
Voisin koittaa tarkistaa noiden putkisokkien materiaalin mitä olen käyttänyt. Noita 6mm 8.8 pultteja oon katkonu varmaan kymmenkunta yhden päivan aikana ennenkuin tajusin laittaa putkisokan. Seuraavaksi rupesi sitten toyotan orkkis vaijeri antamaan periksi.
Noiden putkisokkien hyväpuoli on, että jos sen saa poikki niin jämä puotoaa helposti pois akselin reijästä ja senkun naputtaa uutta paikalle.
Ihan ulkopuolisena kyselen miten tuo murtopultti käyttäytyy katketessaan? Jääkö reikään ihan vtun tiukkaan, vai mitenkä?
Sokkahan tuossa jo kehuttiin helposti irtoavaksi.
Tuli vaan mieleen kun kustannuspaikalla hinaillaan lenskareita aisalla jossa kaksi murtopulttia, oikeen on hienot varapultit aisan päällä kans, mutta niitä katkenneita ei saa pois reijistään kuin prässillä tai poraamalla. Menevät jotenkin vituralleen ne pultit ennenkuin katkeavat...
Life sucks, then you die...
Ahosensetä
28.05.2006, 08:27
quote:Itselläni on HoJossa Hiltin naula vakiosokan paikalla.
Hilti-naula on lujaa ainetta, varmaan jo lähellä tuota 1200 N/mm2. Tätä ei sitten poratakaan pois akselista ...
quote:Jääkö reikään ihan vtun tiukkaan
Yleensä jää.
quote:Noiden putkisokkien hyväpuoli on, että jos sen saa poikki niin jämä puotoaa helposti pois akselin reijästä ja senkun naputtaa uutta paikalle.
Jos tämä kerran toimii, niin sitten vaan kaikille putkisokat kehiin!
T, Antti
Kyselin taannoin konetekniikan messuilla teollisuudessa käytettäviä säädettäviä momentinrajoittimia (vastaava idea kuin akkuporakoneissa), ja ihan hyviä on kyllä olemassa, momenttialueeltaan sopivat maksavat vain n. 900 euroa... johon hintaan vaihtaa aika monta sokkaa.
Traktorien ulosottoihin myytävät rajoittimet ovat joko epätarkkoja (kitkalevyhässäkät) tai liian järeitä, alkoivatkohan mekaaniset mallit joita IKH:lla myivät jostain 900:sta Nm:stä. Olivat varsin kookkaita vieläpä.
Tuollainen rajoitin olisi sinänsä hyvä laite, että teoriatasolla mitään ei vinssin voimansiirrosta pääsisi enää hajoamaan. Jos sitten vetotilanteessa voima loppuu (rajoitin alkaa rouskuttaa) voi vaijeriin laittaa pylpyrän, ja jos ei vieläkään jaksa pitää ehkä miettiä irroitustilannetta uudestaan. Teollisuudesta löytyisi kyllä sellaisiakin, joiden avulla saisi vaikka varoitusvalon palamaan kun momentti ylittää tietyn pisteen, tai ihan viisarinäytön momentille, "jaahas, vielä voi vähän kiristää ennen kuin pamahtaa... vielä vähän..." ;)
Itselläni on sokan virkaa toimittanut 12.9 osakierteistetty 6 mm pultti, jota en kertaakaan joutunut vaihtamaan. 8.8 hakkaantuivat poikki ihan tyhjällä pyöritellessä, mikä johtui kai osin aika siitä, että se ristinivelen haarukka joka on vinssin matopyörän akselilla oli kulunut aika väljäksi.
Tuolla 12.9:llä on kerran katkaistu vaijeri, omaa tyhmyyttäni sikäli kun kelasin vaijeria yksinäni sisään, muuten ovat paikat kestäneet ihan hyvin vaikka toisilla onkin vinssin kuoria haljennut, kiinnikkeitä revennyt irti ym.
JF tajus heti mitä tässä suunnitellaan, pienimmät ylikuormakytkimet jotka olen löytänyt löyvät yli 300NM eikä hintakaan ole ihan tolkuton vähä toistasataa € tarkkuudesta ei mitään tietoo.
Kova jätkä vinssaamaan!