Kirjaudu sisään

View Full Version : SuperRam projekti

jtammel
22.12.2003, 13:32
Tänä keväänä alkaa corveten valmistelu kohti SuperRam projektia (tutkittiin pitkään myös MiniRamia mutta päädyttiin SuperRamiin). Homma tehdään kaverin kanssa kimpassa. Minulla -88, hänellä -89. Molemmat automaatteja.

SuperRam rakennetaan perus 350 lohkon pohjalle. Osat jo valittu, suunnitelma on luotu ja yritetään myös pysyä siinä. Valmis pitäisi olla 2005 kesällä (toivottavasti rahat riittää ;).

Tänä kesänä jarrut, alusta ja sytys (Accell tai MSD) kuntoon. Perävälitykset 3.73, shift kit ja korkeampi turbiini (2200-2800 ei vielä varmaa). Voi olla että vaihdelaatikkoa vahvistetaan muutenkin.

Kesän ja tulevan talven aikana hommataan sitten toimivaan Accell SuperRamiin tarvittavat osat (Plenum, Runners, Intake manifold base. Ostetaan paketissa),
nokka Lingenfeller 219, kannet AFR 190-195 tai jotain muuta. Merkillä ei väliä kunhan toimivat ja virtaukset kohdallaan. 52mm läppäportti, 1.6 Roller Rockerit, 'high volume' bensapumppu + isommat suuttimet.
Lopuksi custom lastu ja toivoa että säädöt saadaan kohdalleen. Vakio ECU pitäis riittää.
Kun kaikki tarvittavat osat on saatu niin voidaan aloittaa kasaus.

Laitan tänne sitten näkyville kuvia projektista ja hintojakin jos joku muukin vaikka innostuu tästä omaa vetteänsä "tuunaamaan".
Tavoite on jossain 375-400hp kieppeillä. Perävälitysten, turbiini ja shift kitin ansiosta autossa pitäisi olla "lähtöjä" aika hemmetisti.

--------------
1988 Corvette

OverlapIntegral
29.12.2003, 10:27
Projektisi on todella kiinnostava, ja valitsemasi komponentitkin ovat mielenkiintoisia, kuten SuperRam. Olisi hienoa, jos selostaisit projektisi edistymistä. Julkisen sektorin eräänlaisena edustajana joudun kuitenkin huomauttamaan, että moottorin tehotavoitteet vaativat muutoskatsastuksen, itse asiassa poikkeushakemuksen AKE:lta. Vastaavasti, sylinterinkannen vaihto ahtamattomassa moottorissa rinnastetaan moottorin vaihtoon, mutta muut muutokset ovat mahdollisia ilman muutoskatsastusta, mikäli teho/ massan ja tehon suhde pysyy vaadituissa rajoissa. En ota kantaa siihen, tekisinkö itse muutoskatsastuksen ja poikkeushakemuksen, mutta varoitan Sinua esittelemästä kyseisiä asiaoita liian avoimesti foorumilla. Autosi moottoria ei voida verrata ZR-1:seen, koska vuonna 1988 autoa ei oltu maahantuotu Suomeen. Onnea projektille!

Minua kiinnostaa myös valintasi uuden StealthRamin, MiniRamin ja SuperRamin välillä - miksi valitsit SuperRamin?

jtammel
29.12.2003, 23:50
Lähinnä päätös tehtiin SuperRamin ja MiniRamin välillä. Aluksi Miniram vaikuttikin kiinnostavalta vaihtoehdolta. Ajatus siitä että moottori kehräisi kiltisti 6000rpm kuulosti kiihottavalta. Lisäksi Miniramin asennus tulisi olemaan 1-0 helpompaa kuin Superramin. Negatiivisena asiana suurimpana nousi pintaan alapään väännön häviäminen yläpään HP lukemien tieltä. Lisäksi Miniram olisi tullut maksamaan hieman enemmän..

Tästä päästäänkin sitten SuperRamiin joka nimenomaan antaa "low and mid -range" vääntöä. Lisäksi Superram jaksaa laulaa kivasti yli 5000 rpm joka riittä meille vallan loistavasti. Koko tämän homman tarkoituksena on saada "lähtöjä" corvetteen eikä niinkään mitään nopeusajoa.
Myös Superramin ulkonäkö vetää kieltämättä puoleensa (vaikka asennus onkin vittumainen). Lisäksi koko Superram paketti (plenumi, runners, intake manifold) saadaan kohtuu "edullisesti" :)
Perus 350 + Superram + LPE 74219 nokka + AFR 190cc kannet antaa tehoja jossain 375~400hp kieppeillä.

Täytyy tässä mainita että ihan ensimmäisenä vaihtoehtona (ennen rameja) mietittiin TPIS linjaa, eli TPIS Large Tube runners, Intake manifold, headers, sopiva nokka jne...
Kone olisi pysynyt melko vakion näköisenä mutta rahaa olisi siltikin palanut aivan samalla lailla. Ja tulos olisi paaaljon vaatimattomampi kuin Superramissa.

Tuli virheellisesti kiireessä kirjoitettua aikaisemmin että perävälitykset menisivät vaihtoon. Näin ei kuitenkaan päätetä tehdä vaan 3.07 perä riittää hyvin Superramille varsinkin kun kyseessä on automaatti corvetet. Mutta Turbiini ja Shift kit ovat ehdottomat :)

Tarkoitus on tosiaan kerätä KAIKKI tarvittavat osat, jotka sitten laitetaan kerralla paikoilleen.

[poikkeushakemuksen AKE:lta]

Prkl... ..

Ehkäpä onkin parasta että keskustelen jatkossa projektista e-mailin välityksellä niiden kanssa, jotka siitä haluavat tietää ;)

--------------
1988 Corvette

Supe
30.12.2003, 19:14
Olen kyllä eri mieltä siitä että miniram hävittää alaväännön tyystin. Mulla on LT-1 joka vastaa minirammia. LT-1 antaa vakiona 330-340 lb,ft vääntöä ja L98 330-345 riippuen vuosimallista. Eli ihan samaa luokkaa. LT-1:ssä vääntö on haettu "vääntönokalla" aivan kuten L98:ssakin. Olen myös ajanut kumpaakin ja ajossa en huomannut alakierroksilla eroa väännössä, vaan kun mennään yli 4500 rpm niin LT-1 vetää paremmin ja L98 hyytyy korkeilla kierroksilla imuputkien takia. Miniramissa on vielä se hyvä puoli että se on jyrsitty yhdestä palikasta joten vuotopaikkoja on paljon vähemmän. SuperRamissa on ollut onkelmia imuvuotojen kanssa. Tietysti Miniramin kanssa vois olla parempi perävälitys esim. 3.54 tai 3.45. Jos Minirammiin yhdistää liian rajun nokan niin silloin kyllä saa heittää hyvästit alaväännölle. Tämmöstä mieltä olen mutta tiiä häntä. Ei varmaan kaikki samaa mieltä!

jtammel
30.12.2003, 23:10
Tuotaa... Miniram ei havitä alavääntöä "tyystin" (en niin sanonutkaan) mutta verrattuna Superramiin molemmilla on omat hyvät puolensa. Totta on että molemmat ovat hemmetin hyviä oikeiden osien kanssa yhdistettynä.
Totta on myös se että SuperRamin kanssa on ollut ongelmia asennuksen kanssa. Just noiden vuotojen takia. TOtta on myös se että on myös paljon Superram kuskeja joilla EI ole ollut kyseistä ongelmaa. Luulen että ajan kanssa ja tarkkuutta silmällä pitäen Superram asentuu kiltisti paikoilleen.
Ja pitäähän tänne Ouluun nyt pari Superramia saada kun jo yksi Miniram jo löytyy ;) Ihan vaan vertailun vuoksi.

--------------
1988 Corvette

jst-10
01.01.2004, 17:07
Paljonko SuperRam-paketti maksaa nykyisin?
Olen suunnitellut itse vastaavaa moottoria ja kannet #993 olen jo ostanut koska Lingenfelterin mukaan AFR kannet on "may be a bit big for 350, but for the 383 & 400 that straddles the line between streetable torque and rpm hp" eli 190-195 imukanava on hieman liian iso. Samoin 219 nokka. Vastaavasti 52 mm läppäportti vaikuttaa pieneltä, BigMouth vaatii 58 mm läppäportin ja 44 mm peltisarjat ?
Hox : -89 moottorissa on heikommat veivit, kannattaa vaihtaa -88 tai vanhemman mallin vastaaviin. Mittaa keskeltä varren pienin mitta =12,7mm kun vanhemmat on 14,5mm.

jtammel
02.01.2004, 07:58
Tere, tutkiskeli aika mittavasti jenkkien palstaa ja vastaavia "set-uppeja" eli 350 päälle rakennettu Superram, LPE74219 nokalla ja AFR 190 kansilla. Tulokset ovat olleet varsin hyviä mutta voihan olla että vasta 383:ssa tulee se paras hyöty. Mutta tuo 219 on ehdottomasti suosituin, oli kone sitten perus 350 tai 383.

Nuo AFR kannet ei ole vielä lyöty lukkoon. AFR kansiahan saa myös 180cc versiona, joka on tarkoitettu 305 ja 350 koneille. 190-195 tarkoitettu 350-400 koneille. Nämä kannet ovat vielä vähän auki että mitä laitetaan.

Nokasta ja kansista juttelin LPE:n kanssa mailin välityksellä ja vakuuttelivat että pitäis toimia.

Koko Accell Superram (base, runners ja plenum) paketti maksaa piirun verran yli 1000$, eli ei mikään kallis hankinta!

Tuohon kun laskee vielä rahdin ja tullin niin noin 1000-1100e Suomeen tilattuna.

--------------
1988 Corvette