View Full Version : Jeepin kaasarista riesaa
Ex_inkkari
19.05.2006, 07:54
Tässä pitkä kaavio tilanteesta.
Ongelmana on Jeepin 4,2 koneen 2bbl carter, kylmä tyhjäkäynti on välillä täysin hukassa, pröpää ja putputtaa...stumppaa myös. Lämpimänä käy hyvin. Koneesta on saastelaitteet poistettu egr:n tilalla peitelevy ja tiiviste, ilmapumppu heitetty mäkeen, joskin ilmapumpulta lähtevän ilmaletkun paikka koneen päällä on blokattu hieman huolimattomasti ( vaikuttaako käyntiin). Pukkaa myös pakokaasua konehuoneeseen jostain, pakosarja ei vuoda mielestäni.
Mutta tuohon huonoon käyntiin, mikään säätely ei vaikuta, eli korotetun joutokäynnin tai tyhjäkäynti ruuvin vääntely ei vaikuta mitenkään, putputtaa vaan.. mutta jos ei välitä ja ajelee vaan niin alkaa hetken päästä käymään hyvin, eli olisiko ryyppy onkelma, on sähköinen ja tulee virtaa on mitattu.
Oireet tuntuvat kuitenkin liittyvän kylmään tyhjäkäyntiin, olisiko ryyppy läppä sohlo tai vastaavaa. Kun ei ole asiantuntija kaasarin sielunelämästä.
Jeep Cherokee
Ex_inkkari
19.05.2006, 08:12
Sen verran lisä infoa, kun piti korotettua joutokäyntiä hieman korkealla niin kävi ihan hyvin.
Mutta aamulla pudotin puolikierrosta ruuvista pois niin alkoi putputus heti.
Eli tämän vuoksi epäilen että ryypyn läpän akselissa/vivustossa on sen verran väljää jossain kohtaa että tuottaa ongelmia.
Jeep Cherokee
Muutamia kysymyksiä aiheesta:
Onko ongelma vain silloin, kuin ryyppy on päällä? Ryyppy tippuu pois aika pian näin lämpöisellä kelillä.
Ryyppyläpällä on myös alipaine kello, jolla ryyppyä vedetään pois isommilla kierroksilla. Onko kaikki vivut paikallaan, vai näyttääkö jotain puuttuvan? Kalvo on ehjä, ja kumiputki paikallaan?
Tyhjäkäyntiseoksilla on myös iso merkitys käyttäytymiseen. (kaksi säätöruuvia lähellä kiinnityslaippaa. Ruuvien alla jouset).
Varsinaiset seokset säädetään kaasarin sisältä neuloja nostamalla/laskemalla.
Ja tärkein: Onhan sulla alkuperäinen polttoainesuodatin, josta lähtee paluuputki tankkiin. Varmoja käyntiongelmia / tulvimisia saa aikaan jos paluupiiriä ei ole.
t pasik
Note! This message was posted anonymously!
Ex_inkkari
19.05.2006, 08:33
Ei ole polttoainesuodattimessa paluuputkea, voisiko olla tämä ongelman lähteenä ???
Jeep Cherokee
Jeepin orggis mekaaninen pumppu on erittäin tehokas. Pumppu voi painaa liikaa gasoa kaasariin, bensan pinta nousee ja kone käy rikkaalla. Kannattaa hankkia suodatin. Jos sillä korjaantuu, niin halpa remontti...
T Pasik
Note! This message was posted anonymously!
minullakaan ei ole tuota paluu putkea ja ei sen pois ottaminen vaikuttanut mihinkään..ainakaan minä en huomannu..Testerissäkin läpäisi kaikki maholliset normit ja asetukset joten tuskinpa se kovin metässä on. Silti härveli ei käy siististi..ei paluu linjan kanssa eikä ilman. Taidampa kuitenkin kokeilla..
Kusta huoralle
Hei!
Oli samoja ongelmia. Oli myös paluu putki paikallaan. Tuntu, et mikään säätö ei vaikuta mihinkään. Ensimmäinen syy löytyi kaasarin sisältä, levyn lärpäke mihin neulat tulevat kiinni oli poikki, vain toinen neula liikkui. Tämän jälkeen kävi vain seos rikkaana, muuten ei käynyt. Vika, sytytys pielessä ja alipaine letkut väärin kytketty. Nyt käy hyvin ja kulutus putosi noin puoleen eli ei ala enää 3:sella.
-Jyri-
neuvothan menee ihan oikein, kaasarin korjaussarja ei maksa paljon mitään ja se on helppo asentaa paikalleen, toden totta paluupuoli on tuiki tärkeä, mutta suodattimen laidempaan putkeen kytketään se paluupuolen letku ja tärkein pointti on siinä että tämä kyseinen putki on yläpuolella. toi alipaineletkujen kytkentä vaikuttaa todella varsinkin tyhjäkäyntiin kylmänä ja kuumana. olisko jollain kuvaa näistä molemmista asioista, sopisi hyvin tähän topikkiin
Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!!
quote:
Muutamia kysymyksiä aiheesta:
Onko ongelma vain silloin, kuin ryyppy on päällä? Ryyppy tippuu pois aika pian näin lämpöisellä kelillä.
Ryyppyläpällä on myös alipaine kello, jolla ryyppyä vedetään pois isommilla kierroksilla. Onko kaikki vivut paikallaan, vai näyttääkö jotain puuttuvan? Kalvo on ehjä, ja kumiputki paikallaan?
Tyhjäkäyntiseoksilla on myös iso merkitys käyttäytymiseen. (kaksi säätöruuvia lähellä kiinnityslaippaa. Ruuvien alla jouset).
Varsinaiset seokset säädetään kaasarin sisältä neuloja nostamalla/laskemalla.
Ja tärkein: Onhan sulla alkuperäinen polttoainesuodatin, josta lähtee paluuputki tankkiin. Varmoja käyntiongelmia / tulvimisia saa aikaan jos paluupiiriä ei ole.
t pasik
Note! This message was posted anonymously!
No hep mun Jeepissä on sähköllä ja pakosarjasta putkella tuleva ryypyn lämmitin ja mekaaninen kaasupolkimella toimiva ryypyn vapautin järjestelmä ja muistaakseni samalla neliasentoinen tyhjäkäynti sydeemi jotka kaikki lähtee pois pööltä, kun moottori on lämmennyt tarpeeksi. Myös alipaineventtili on tyhjäkäyntiin vaikuttava juttu, jo0ka alkaa toimimaan toisella tavalla kun termari aukeaa, mutta sillä ei ole ryypyn kanssa tekemistä.
Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!!
Ai niin ja sitten on vielä sähköllä toimiva tyhjäkäynnin säädin, kylmäkäynnistystä varten.....
No tuntuu pelaavan kaikki vaikka niiden yhteistoiminnasta ei ole oikein pitävää tietoa, arvon Herra, kaikien aikojen mestari, Jeeppien suoranainen "sutenööri" ja sen tietojen ehdoton kuningas
JAMANT varmaan auttaa tilanteesta selviämiseen
Edited by - sjeeppi on 19/05/2006 11:57:50
Mulla oli omassa jeepissä samantyyppinen vika, mutta lopulta selvisi
että kaasarin syöttökohdan sihti oli aivan likainen. eli ei
saanut bensaa tarpeeksi ja lämpimänä ilmeisesti päästi bensaa
paremmin lävitse, kunnes polkaisin kerran sen verran kierroksia
että sihdissä oleva paska tukki koko bensan syötön. kannatta tsekata.
helppo ja nopea tehdä.
Note! This message was posted anonymously!
edellinen oli mun kirjoitushttp://www.petrisimolin.com/ThePalsta/icon_mi_20.gif
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/icon_mi_20.gif