Kirjaudu sisään

View Full Version : LJ:n etuperän stefan vaihto


26.04.2006, 06:10
Minkälainen operaatio mahtaa olla LJ:n etupään vetoakselin stefan vaihto?. Pistin uudet synteettiset lirut etuperään ja eihän ne siellä tunnu pysyvän, toinen etunivel tippasee öljyä tallin lattialle.Onnistuuko vaihto ihan "jokamiesreiskan" työkaluilla vai vienkö suosiolla verstaalle.

//Juha

Note! This message was posted anonymously!

okeman82
26.04.2006, 09:50
ei ole mahoton homma, jos saa ruostuneen jarru putken ehjäjä irti!

Repro
26.04.2006, 10:06
Onnistuu, riippuu tietysti asenteesta, käytettävistä työkaluista seka aikaisemmasta teknisestä kokemuksesta.
Eli toisinsanoen PAHA MENNÄ SANOMAAN näin mitenkään tuntematta.
Mutta tekemällä oppii, soon yks mikä on varma.

Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen.
WIRMA (http://offroad.eimihikaa.com)
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10

NKH
26.04.2006, 10:31
Tuolla on melko hyvät ohjeet tojon etuakselin purkuun:
http://www.birfield.com/~morgan/tech/axle/index.html

Eipä siinä hommassa taida muuta "erikoistyökalua" tarvita kuin se 54mm napamutteriavain.

____________________________
VAZ 2121 Niva
SORONÓ Off-Road Team (http://sorono.tk) #1
Mansen Maasturi Club (http://mansenmaasturiclub.com)
toveriniva@kotikone.fi

Mikap
26.04.2006, 12:38
Hanki valmiiksi uusi jarruputki. Edullinen hankkia ja vähentää harmitusta irroittaessa, kun ei tarvitse varoa.
Muuten helppo homma, paitsi että pronssiholkki voi olla hieman jumeksessa. Jos siis innostut sitäkin vaihtamaan.

Samppa79
26.04.2006, 17:11
En minä ole irrotellu noita jarruputkia. Ottaa koko satulan pois ja laittaa riippumaan siihen syrjään niin ei tartte enää ilmailla.

Dojo
26.04.2006, 19:54
Ei oo hirmu paha homma, jopa minä sen tein ja just birfieldin ohjeella. Tiukkoja saattaa olla ne pienet kartioprikat joilla napalukon runko on kiinni ja sitten tuo pronssiholkki, muttei mitään mistä ei väkivallalla selviäisi.
Vaihda vaan sekin pronssiholkki samalla kertaa, niin ei tartte tehdä vuoden sisään uudelleen samaa hommaa! -Nimim. been there, done that...

bj75
26.04.2006, 20:01
Mutterit irti, jatkomutteri tilalle ja pari terävää napautusta, niin kartioprikat ponnahtaa irti. Asiaa voi helpottaa jatkomutteriin kierretyllä pultilla tai sopivalla tuurnalla. Näin on napauttelu helpompaa eikä tule napaan vaurioita vasaran pususta.

_______________________________
"Pisnes is pisnes and Love is Bullshit"

#SLCK215 BJ42 -83, FJ40 -73, Unimog 416DoKa -70

turakki
27.04.2006, 12:16
Kuparivasara rules... Mielestäni ylivertainen keksintö kartioprikkojen aukomiseen. Hallittu voiman käyttö eli väkivalta helpompaa toteuttaa, kuin vasaran ja tuurnan kanssa.