View Full Version : Mielenkiintonen rengaskysymys (Matti?)
Kaveri kyseli, että mites menee kesäaikana tuo renkaiden loppuun ajaminen, ku talvirenkailla on urasyvyysminimi 3 mm ja kesärenkaille 1,6 mm, niin entäs sitte ku ajelee kitkat loppuun kesällä? Nehän on sinänsä talvirenkaat, mutta jos niillä ajetaan aikana jolloin nasta(eli talvi-)renkaita ei saa käyttää, niin onko ne kesällä kuitenki kesärenkaat?
19.04.2006, 15:47
Tietty saa ajaa kesällä 1.6 milliin.
T, Ei-ihan-Matti
juu juu. tottakai saa kesällä ajaa renkaat siihen 1,6mm.iin.
Team rattopojat
No sitä mieltä minäki olin...
Note! This message was posted anonymously!
Tuohon sen verran, että kuluneet kitkarenkaat ovat ainakin märällä kelillä hyvin lähellä hiihtoliiton ihannetta luisto-ominaisuuksien suhteen...
"Maastotaunus"
Ahosensetä
19.04.2006, 20:29
quote:kuluneet kitkarenkaat ovat ainakin märällä kelillä hyvin lähellä hiihtoliiton ihannetta luisto-ominaisuuksien suhteen...
Ainakin vanhat (=kovettuneet) ja kuluneet, mutta sitähän ei kysyttykään :)
T, Antti
tarkkaan jos lakia luetaan talvirenkaan minimi urasyvyys on 3mm. eli se on rengas kohtainen ei vuoden aika eli kesäkäytössäkin sen tulee täyttyä (tosin sitä ei kukaan valvo käytännössä)
Mutta mistäs tietää, että rengas on talvirengas? Vain M+S merkinnästäkö? Nyybin vastauksen perusteella seuraisi, että useimpien maastoautojen kesärenkaiden minimi urasyvyys olisi 3mm.
- Lommone Ranke Rooveri -
Itse asiassa lukaisin tuon lakiteksitin, ja kyllä siinä sanotaan, että talvella pitää olla 3mm, eikä talvirenkaissa.
- Lommone Ranke Rooveri -
Yks juttu on vielä tohon urasyvyyteen liittyen,
että vaikka HENKILÖAUTORENKAAN leikkaaminen on
kielletty, muita renkaita saa rengasvalmistajan
antamissa rajoissa silpoa pidon parantamiseksi...
kyssäri noobille mikä sitten erottaa talvirenkaan kesärenkaasta kuin m+s merkintä pinta vai joku muu. Ps. opettele noobie lukemaan jooko ;)
LAki sanoo että talvirengas pakon aikana "huom ei edes nastarenggas pakko " pintaa pitää olla väh. 3mm ja m+s merkintä.
tuon ajan ulkopuolella kaikki renkaat on kesärenkaita ja tietty kesärengas pakon aikana ei saa olla nastoja.
...nastoja paitsi jos keliolosuhteet niin edellyttää. kainuusa saa kesääkuun kevyesti ajaa nastoilla, jos haluaa.
MÖHKÖ Patrol
Boar Project
BY: OPA