View Full Version : 1998 Hiluxin onnellinen omistaja
Nyt on sitten 1998 vuosimallin neliveto Hilux hommattu 2,44 turbodiesel koneella. Ennen offivarusteiden hankkimista pitäisi autoa kuitenkin huoltaa ja vähän parannella muutenkin katuajoa silmälläpitäen.
Minkäslaista moottoriöljyä kannattaisi tuollaisessa vehkeessä käyttää? Tähän saakka siinä on käytetty Mobil 1 Rally formulaa tms. Olisiko joku fiksumpi öljy, jota saa 20 litran pöntössä vai ostanko edelleen samaa?
Entäs vaihteistoon ja perään?
Vanhassa autossani käytin mm. Mobilin Delvac HP-F:ää, jonka hinta ei ollut hirveä, mutta näin uudessa pirssissä houkuttaisi täyssynteettinen vaihtoehto. Yhtenä vaihtoehtona kävi mielessä Mobil Delvac 1 SHC 5W-40, mutta se taitaa olla hinnaltaan aika paha.
Toinen kysymys olisi, että minkälaiset lisäpitkät on mahdollisimman tehokkaat, eikä hinta pompsahda mihinkään xenon valojen hintaan? Yhtenä vaihtoehtona oli puheena 224,4 mm halkaisijaltaan olevat Hella Luminator Metal lisäpitkät. Minkäslaisia valoja muilla on keulalla?
Note! This message was posted anonymously!
Mutamies
04.04.2006, 22:13
Tosta öljystä sen verra, että mahdollisimman notkeaa öljyä varsinkin pakkasella. Vähän huono lähtee käymään kovalla pakkasella, ja mikä tärkeintä, imuputki pumpulta öljypohjaan on tosi pitkä.
Peräöljyt kannattaa laittaa parhaat mahdolliset, juuri tuon notkeuden takia.
Itsellä muuttui pakkasella liikkeellelähtö TODELLA paljon helpommaksi kunnon peräöljyillä.
Mulla kaukovaloina 4kpl Hellan puolipyöreetä keskikokosta 100w polttimoilla. Halvat ja toimii tosi kivasti.
-Jeppismeininki ja vitulla päähän-
http://smilies.vidahost.com/contrib/ruinkai/smashfreakB.gif
Siihen viimeksi laitettu vissiin Mobil 1 0W-40 öljyä. Kannattaskohan ostaa samanlaista vai eikö tosiaan ole isommassa pakkauskoossa jotain litrahinnaltaan fiksumpaa täyssynteettistä öljyä?
Note! This message was posted anonymously!
Mutamies
04.04.2006, 22:23
Mobil on kalleinta mitä on... Mikä tahansa 0-40 käy varmasti.
Jostain pikku korjaamosta kannattais käydä kysymässä, jos vaikka luruttais esim 10L pöttöön. Vois tulla halvemmaks...
-Jeppismeininki ja vitulla päähän-
http://smilies.vidahost.com/contrib/ruinkai/smashfreakB.gif
En laittaisi omaani mitään 0W40 öljyä pelkästään sen hinnan takia, 2L tai vaikka 2L-T ei öljyiltä ihmeitä vaadi (ei hydr. nostajia, säätyviä nokkia tms.). Työpaikassa yli 40 Hiacea ja uutena niillä ajetaan 5W40 öljyillä mutta jo vajaat parisatkua ajetut saa syödä samaa 10W30 mitä työkoneetkin. Puolimiljoona kulkeevat huoletta, koneremppa kun ei kallis ole niin taitaa jo hankkia 70tkm kyhyemmän elinikänsä aikana ölyillä sen hinnan. Noin nninkuin vertauskuvalliseti öljyn hinta vastaan laatu.
Lisävaloista voipi tapella maailman tappiin asti mutta jonkun Tuulilasin pikkuvalojen vertailun voitti Hellan 200FF, oman Golfin keulalla oli sellaiset ja hyvin pelitti. Hyllyssä pyörii joutenpäiten 6kpl 3000 Helloja, yhdet kirkkailla piste-umpioilla ja parikappaletta 1000FF. LJ:n nokalle laitan kolmetonniset. Mutta esim Bosch Touring 180 vai 190 on pärjänny vertailuissa pirun hyvin, hyvä valo omienkin kokemuksien mukaan. Ja sekin että mitä valoilta haluaa. Hellan Jumbo sarja (varsinkin uudet FF:t) tekee enemmänkin leveän kuin pitkän kuvion. Aura-autossa minulla on Boschin ämpärinkokoiset pistekaukovalot, tykkään lumisateessa kun eivät häikäise (hajavaloa vähän). Toinenhan tykkäs äiteestä, toinen tyttärestä.
Moottori öljyy saa isommissakin purkeissa ainakin 20l kannussa ja 200l tynnyrissä (Mobil ,Shell ,Esso ainakin)Onko se halvempaa isossa astiasssa siitä ei oo tietoo??
sen verran et hydrauli nostajat on 2L2 koneessa eli -89 eteenpäin!! Meillä on käytetty teboilin puolisynteettistä oliko 5W - 40 kaikissa vehkeissä, mehtäkoneet, traktorit ja hiluksit 5kpl. Ja ongelmia ei ole ollut kolmenkympin pakkasillakaan...
Note! This message was posted anonymously!
Noista pistevaloista olisi pieni valaisu paikallaan: Ne vissiin näyttää mahdollisimman kauas, mutta eivät hajota valoa samanlailla sivuille kuin tavalliset kaukovalot? Suuntaamisen puolesta tarkat? Tietääkö kukaan mitä valoja on pistevaloina?
Yksi valo mitä olen harkinnut, on Bosch Rallye 225. Sitä on pistevalona ja hajottavana. Mitähän käytännön eroa on muuten eri referessiluvun valoilla - valaiseeko suuremmalla referenssiluvalla oleva paremmin, vai mitä helkattia se meinaa?
Toinen valo mikä vaikuttaa kiinnostavalta on se Hellan Luminator. Xenon versiokin kiinnostaisi, mutta menee reilusti yli budjetin.
Oisko kenelläkään mitään kuvaa, miten valot saisi fiksusti kiinni 1998 Hiluxiin ilman järeää karjapuskurirakennelmaa?
yhdet kirkkailla piste-umpioilla ja parikappaletta 1000FF
Note! This message was posted anonymously!
Tuolla on Antin valaiseva tietopaketti.
http://www.offroadpaja.fi/Valojutut.htm
Vanhassa autossa ollut tupla H4:set ja siinä sai lyhyetkin valot kahdentaa kun ikää riittävästi. Harmi kun ei saa asentaa samanlaisia + lisäksi jotkut mahdollisimman kauas näyttävät pistevalot.
Mä olen sitä mieltä, että kyllä kauas näyttävistä valoista on hyötyä jos vauhtia on sen verta kuin maantienopeuksissa tuppaa olemaan.
Harmi kun valosäädökset on aika jäykät.
Note! This message was posted anonymously!
Hienon kinastelun alku, se toimii!! Mikä on sitten lisäkaukovalon kanatamana "kauas"? Väitän, että kun puhutaan Rallye 225 tai Hella 3000/Luminator valoista, on se umpio piste- tai normaalikaukovalo (poislukien Hellan "kurvivalo") niin se on kauas. Se on jo niin kauas että vilkkaammilla tieosuuksilla joutuu katkaisimesta puottamaan lisäkaukovalot pois jos meinaa kaukovaloilla ajaa. Saati sitten pistevalot.
Joskus Tekniikan Maailmassa oli pistevaloista jutta ja väittiävät että 5 luksin valossa voi lukea sanomalehteä, esim. Hellan 3000 pistevalossa ko. teho ulottuu yli puolikilometriä. Mutta käytännössä vain asfaltin leveydeltä.
Ja jos haluat nähdä kilometrien päähän, muistutan että joudut suuntaamaan pistevalot aina uudestaan kun auton kuorma yhtään muuttuu.
Aura-autossa on nuo Boschin 225 pistevaloina katolla, siinä ajavat asiansa hyvin nimenomaan vähäisen satavasta lumesta heijastuvan häikäisyn takia. Muuten ne olis normaalit, leveämmällä kuviolla olevat.
Minun mielestä hyvä kun valosäädökset on tiukat, harvmpi vastaantulija osaa käyttää vähäisiäkään valojansa oikein. Oikein suunnatuilla, ehjillä heijastinpinnoilla olevilla ja hyvillä polttimoilla varustetuilla auton omilla ja esim Hellan 200FF lisäkaukovaloilla näkee varmasti jokainen riittävästi. Sen jälkeen on herkästi suuruudenhulluutta. Esim. rekan keulalla yhtäaikaa palamassa 8 kpl lisäkaukovaloja, mitä näkee aika usein. Tarpeellistako?
Onko tämä tulkittavissa niin, että pistevalot esim. Rallye 225:sina olisi kurkot, mutta niiden suuntaus on ongelmallinen ja valokeila ehkä turhan kapea leveyssuunnassakin?
Note! This message was posted anonymously!
Niin, kuka tykkäs kenestäkin. Sama koskee varmaan kaikkia isoja pistevaloja, minun mielestä kuvio on pitempi kuin riittävä mutta kapeampi kuin riittävä. Noin niinkuin maasturin keulalle ajateltuna. Ei se suuntaus varmastikkaan Hiluxin keulalla ongelma ole, kyllä ne on jo toista metriä maasta niiin saa näyttämään alaspäin. Mutta jossain h-auton keulalla tulee ongelmaksi olematon asennuskorkeus = valokeila näyttää lähes vaakatasoon ja kuormaa peräkontissa niin varmaankin yläviistoon.
Itse laittaisin/laitan maasturin keulalle 3000 Hellat normaaleilla kaukovaloumpioilla. Siksi isot että ei pieni kämmenenkokoinen lamppu näytä ulkonäkönsä osalta miltään. Luminatorit ref 37,5 oli työpaikan vanissa, vitun hyvät valot nekin mutta myös vitun kalliit.
Kummatkohan olisi paremmat: Bosch Rallye 225 vai Hellan Luminatorit ei Xenon mallia? Onko Bosch halvempi ehkä n. 50 euroa kpl?
Note! This message was posted anonymously!
Hyvä kysymys taas, edelleen oma mielipiteeni. Hyviä lamppuja molemmat, mutta jos olisi varaa ostaa kummat tahnsa niin ehdottomasti Luminatorit. Mangnesiumia koko lamppu ja kiinitys (myös säätö) ylivoimaisen pätevä verrattuna Boschin U-jalkaan. Valoteho on molemmissa aivan varmasti riittävä.
Valoasiat on hieno aihe pitkäksi aikaa, mutta oikeesti nykymääräyksillä suurin ongelma on valojen referenssiluku(joojoo, mitä välii, tiiän), katsuri huomauttaa uskollisesti joka kerta, että kytkentä tekee Ralliboschistakin laillisen kaukovalon, siis jos ne palaa yksinään kaukovaloilla ilman muita kaukovaloja.Jos omissa lyhdyissä on H4-poltin, tulee kuitenkin lyhyen jäädä palamaan!Jne. Toyotan 2L-II moottorissa on mekaaninen venttiilin paininkuppi, jonka päällä on säätölevy. (Ville, meillä on hiaissi/hiluski-autoja 89kpl.)
quote:
En laittaisi omaani mitään 0W40 öljyä pelkästään sen hinnan takia, 2L tai vaikka 2L-T ei öljyiltä ihmeitä vaadi (ei hydr. nostajia, säätyviä nokkia tms.). Työpaikassa yli 40 Hiacea ja uutena niillä ajetaan 5W40 öljyillä mutta jo vajaat parisatkua ajetut saa syödä samaa 10W30 mitä työkoneetkin. Puolimiljoona kulkeevat huoletta, koneremppa kun ei kallis ole niin taitaa jo hankkia 70tkm kyhyemmän elinikänsä aikana ölyillä sen hinnan. Noin nninkuin vertauskuvalliseti öljyn hinta vastaan laatu.
Ei nyt suoranaisesti tuohon edellä olevaan liittyen, mutta tulipahan taas mieleen. Outoa mun mielestä toi autojen huollattaminen. Uutena maksetaan kalliit huollot ja laitetaan vimosenpäälle öljyt ja vaihdetaan jarrunesteitä ja kaikkee... Sit ku ikää tulee lähemmäs 10 vuotta ja pari satkua on rikki niin sana huolto käsittää enään pikaöljynvaihdon joskus kun muistaa ja halvinta laatua. Korjataan jos jaksetaan vasta sitten kun joku paikka laukee. Nesteitä ei vaihdeta ennenkuin pakon saattelemana sitten kun vesipumppu vuotaa tai jarruputki jysähtää. Menee vähän väärinpäin nuo huollot, uusi auto toimisi aivan takuuvarmasti vähemmälläkin hoivaamisella, mutta vanha vaatisi senkin edestä huomiota ja hellää hoivaa, uusia nesteitä ja monenlaista säätöä.
Sinänsä lähes kaikki kaupassa myytävät öljyt täyttää minimivaatimukset mitä tolla Toyotan koneella on, mutta kyllä en talvella mineraaliöljyä koneeseen kaataisi. Ite suosittelisin topicin aloittajalle esim. Teboil Diamond Diesel 5W-40:stä 10 litran kannussa esim. Tarjoustalosta 57 €.
quote:
sen verran et hydrauli nostajat on 2L2 koneessa eli -89 eteenpäin!! Meillä on käytetty teboilin puolisynteettistä oliko 5W - 40 kaikissa vehkeissä, mehtäkoneet, traktorit ja hiluksit 5kpl. Ja ongelmia ei ole ollut kolmenkympin pakkasillakaan...
Note! This message was posted anonymously!
Ja höpöhöpö! Palasäätö ei ole sama asia kuin hydraulinostajat! Venttiilivälysten säätö on 100 tkm välein. Otahan selvää asiasta.
Tuli hommattua Rally Formulaa 5W-50 mallia. Hinta taisi olla jotain 30 euron pintaan per puteli. Taidan laittaa tohon uuteen pirssiin toistaiseksi vanhan auton lisävalot kun niissä referenssiluku 17,5 ja saa vissiin palaa yhtäaikaa auton omien pitkien kanssa jos oikein ymmärsin.
Note! This message was posted anonymously!