PDA

View Full Version : Risukeulan korjuuta


JiiPee
26.03.2006, 20:03
Kirjoitellaanpa lepopäivän ratoksi hieman risukeularemontista, jos vaikka sattuisi jollekulle olemaan joskus hyödyksi. Nämä sopii Mazda B2500:een ja sisarmalliin Ford Rangeriin, ainakin 1999 alkaen ja varmaan vähän vanhempiinkin kaukoidässä tehtyihin Mazdoihin.

Meni MMC:n viime kesän Nokian ajopäivillä tervaskannon juuri alapallonivelen suojakumista läpi ja kun viimeinen katsastuspäivä lähestyy uhkaavasti, piti vihdoin ottaa itseään niskasta kiinni ja vaihtaa alapallo. Leimasetähän ei todistetusti tykkää, jos kestovoidellun nivelen suojakumi on rikki, vaikka reiästä ruuttaakin vaseliinia niveleen silloin tällöin. Hylsy tulee risan (rasvaisen) kumin vuoksi, vaikka nivelessä ei olisikaan väljää. Väännettiin tästä kättä kerran konttorilla Riesan kanssa, mutta häviölle jäin. Jos nyt vaihtaisi nivelen ennen näyttöä...

Purin paikkoja jo viikolla sen verran, että tuli aika pian selväksi, ettei olekaan ihan "mutterit auki ja uusi tilalle"-homma. Insinööri on laittanut osat siten, ettei alapalloa saa millään pois avaamatta vähintään kolmea olkakappaleeseen kytkeytyvää osaa. Takatuupparimallissa vaihto käy helposti, mutta 4x4:ssa on vetonivel tiellä, eikä alapalloa saa pois poistamatta vetonoveltä ensin. Se taas ei lähde avaamatta yläpalloa tai raidetangon päätä. Riittävän tilan saamiseksi pitää löysätä vielä vetonivelen kiinnitys napaan.

http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/r/ap/ongelma.jpg

Kuvasta näkyy, että alapallon tappi ei pääse nousemaan olkakappaleen reiästä tarpeeksi, koska vetonivel on tiellä. Koska mazda-rangerin väätövarsijousi on kytketty alatukivarteen ja pohjaanlyöntikumi on taas ylätukivarressa, on olkakappale saatava lepuutettua ennen yläpallon avaamista, koska muuten rävähtää. Keulan paino pitää saada alatukivarren varaan sen verran, että jousi painuu edes hieman kasaan, eikä jousivoima siirry olkakappaleen välityksellä ylätukiverteen ja siitä pohjaanlyöntikumiin. Sopivasti rotia alle ja lasketaan tuen varaan, niin olkakappaleen jännitys laukeaa. Kannattaa heti huomioida, että alapallon haarukan neljä pulttia pitää mahtua avaamaan, eli tukivarren alle tuleva tuenta pitää olla olla aika sisässä:

http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/r/ap/setup.jpg

Seuraavaksi olkakappale pitää tukea jotenkin, vaikka narulla, ettei se pääse putoamaan, kun yläpallon aukaisee. Painoa olkakappaleessa on (voi keventää jos esim. purkaa jarrusatulan ensin sivuun), joten aika tukeva kiinnitys pitää olla. Sisälokasuojassa on muutamia kierteytettyjä reikiä, joihin voi kiertää sopivat pitkät M6 ruuvit ja niihin rautalankaa kiinni. Tein rautalangasta U:n mallisen lenkin, johon köytin olkakappaleen yläpallon läheltä köydellä.

Tässä välissä on hyvä avata "erittäin" manuaalisen napalukon kartioruuvit, joita on 6kpl:

http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/r/ap/napalukko.jpg

Napalukko on tässä siis vetarin tumpin napaan kiinteästi kytkevä valukappale ja varsinainen kytkentäelin on etuperässä ja alipainekellon komentama (RFW eli RemoteFreeWheel-malli). Mazda-rangerista on tietääkseni olemassa myös MFW (ManualFreeWheel) mallia, jossa on perinteinen napalukko. Vetarissa on 26 uraa ja tumpin liukumisen pois navasta estää lukkorengas ja sen alla oleva säätölevy:

http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/r/ap/lukkorenkaat.jpg

Kuvassa näkyy vetarin tumpissa uloimpana vetarin lukkorengas, sen takana säätölevy ja sen takana kolmantena navan laakerointiin liittyvä lukkorengas. Näistä ulompi lukkorengas ja säätölevy otetaan pois, jotta tumppi irtoaa navasta.

Sitten alapallon ison mutterin sokka pois, mutteri pois, alapallon tukivarteen kytkevät neljä mutteria irti ja taaemmat (perän puoleiset) pultit pois. Ulompia pultteja ei saa pois, koska vetonivel on tiellä. Tässä välissä on hyvä löysätä alapallon kartiotappi ja tähän hommaan ei kannata käyttää mitään pallonivelen avaajaa, vaan ihan tavallista kaksisormista ulosvetäjää. Olkakappaleen alasilmukan reunoissa on sen verran reilusti ainetta ja välissä tilaa, että ulosvetäjän sormet mahtuvat ja saavat hyvän otteen.

Kun olkakappale on nyt lähes köyden varassa roikkumassa, avataan yläpallon kolme ruuvia ja olkakappale jää oikeasti roikkumaan köyden varaan. Tässä vaiheessa ylätukivarsi pomppaa hieman ylös, koska sen kumipuslat haluavat tukivarren ylemmäs. Nou hätä, koska tähän on kokoamisvaiheessa helppo ratkaisu.

Kun olkakappale on lähes lerppana köyden varassa ja vain raidetangon pään ja jarruletkun autoon sitomana, saa napaa vedettyä vetarin tumpin päältä ulospäin ja sitten käännettyä sen verran enemmän eteen/taaksepäin, että alapallon ulommat kaksi pulttia saa näperreltyä pois rei'istään. Sen jälkeen voikin vihdoin kääntää alapallon haarukan pois tukivarren alta ja pääsee nostamaan alapallon pois:

http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/r/ap/mahtuu3.jpg

Kiinnitys käänteisessä järjestyksessä, eli ensin uusi pallonivel (tappi reikään), sen iso mutteri paikalleen ja hieman kiinni, käännetään nivelen haarukka tukivarren alle ja sovitetaan ulommat haarukan pultit reikiinsä napaa hieman edestakaisin heilutellen (ei vedetä niiden muttereita vielä tiukkaan, vaan jätetään tässä vaiheessa vielä selvästi "lonksu"löysälle).

Ylös karanneen ylätukivarren saa (jos olkakappaleen ripustusköysi oli tarpeeksi tiukalla), houkuteltua ruuvien ulottuville joko apumekaanikon käyttämillä putkitongilla alaspäin vääntäen tai kuten itse yksin tein, kolmella eri pituisella M8-ruuvilla vaiheittain ylätukivartta alaspäin kiristäen. Pisin ruuvi taisi olla 80-100 -millinen ja kun yläpallon kolmireikäinen "jalka" oli tarpeeksi lähellä, ylettyi alkuperäinen ruuvi paikalleen. Harvinaista ja hommaa helpottavaa, että tässä on käytetty normaalia M8-ruuvin kierteen nousua, kun yleensä kaikki mazda-rangerin alustan ruuvit on tiuhakierteisiä.

Sitten kun olkakappale on ylätukivarressa kiinni, laitetaan alapallon sisemmät kaksi pulttia kiinni ja vedetään kaikki neljä haarukan pulttia momenttiin. Alapallon iso mutteri paikalleen, momenttiin ja uusi sokka reikään. Sitten vetarin tumpin säätölevy ja lukorengas paikalleen, urituksen voitelu vaseliinilla ja napalukko kiinni.

Tehtaan workshop manualissa ei mainittu napalukon tiivisteestä mitään. Siinä ei ole varsinaista tiivistettä, mutta napalukon kiinnityspinnassa oli selviä tiivistemassan jälkiä, joten sopiva pieni palko tiivistesilikonia tai jotakin muuta vettä tiivistävää ainetta on paikallaan. Manuaalissa ei ole mainintaa myöskään kierrelukitteen käytöstä, vaikka sitä selvästi kierteissä on tehtaan jäljiltä. Laitoin kevyttä kierrelukitetta ennen kartioruuvien kiinnittämistä.

Momentteja:

yläpallon kolme ruuvia 25-33Nm
alapallon iso mutteri 118-156Nm
alapallon neljä pulttia 55-67Nm
napalukon kartioruuvit jos RFW 40-44Nm
napalukon kartioruuvit jos MFW 25-29Nm


En ota mahdollisista virheistä mitään vastuuta, eli tämä on vain kuvaus siitä, miten sen itse laitoin.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on

Niko
26.03.2006, 20:11
Hyvä selostus. Ei meikäläistä hyödytä, mutta on hyvä, kun joku viitsii perusremppojakin dokumentoida :)

- Lommone Ranke Rooveri -

pee
26.03.2006, 20:16
samaa mieltä Hitsun kanssa, esimerkillinen oppimateriaali... 10p.

-pee-


ei se satu...

STRANGE POVER <img src=/smiley/firedevil.gif border=0 align=middle>

rover ystävät ry
pähäma ry
#235 slck ry

Traveler
26.03.2006, 20:28
Homma tehtiin näköjään ulkona, että saa parempia valokuvia.

hazzinen
26.03.2006, 20:28
joo, tämmösii lissää ni voipi toisetki katella että kuinka hommat pitää tehä, helpottaa muiden rempan alottamista huomattavan paljun.

Pelimies ei persettä pyyhi, pyyhkimet kuuluu autoon!

Kelaperse
26.03.2006, 20:32
Juu, pajeroonkin tuosta ohjeistuksesta varmasti joskus on hyötyä. Ehkä vähän ohi aiheen, mutta tuosta vetarin tumpin lukkorenkaan alla olevasta säätölevystä tuli mieleeni, että onko sillä kuinkakin tärkeä virka siellä?

Kun tuossa pajerossa en saanut ko. säätölevyä mahtumaan millään lukkorenkaan alle toisella puolella, niin jätin sen pois. Vetari ei siis tullut tarpeeksi ulos, ainakaan kädellä vetoakselista vetämällä, jotta sen säätölevyn paikallaan ollessa olisi lukkorenkaan saanut paikalleen. Aikaisemmin molemmat säätölevy ja lukkorengas olivat puuttuneet vetarin päästä kokonaan, kun napalukkoja purkaessani havaitsin, että ko. osat olivat tarttuneet napalukon suojakannen sisäpuolella olleeseen rasvaan. :) Toisella puolella tätä ongelmaa ei esiintynyt, molemmat osat menivät hienosti paikalleen. Tosin vetareiden päät olivat erilaiset hieman, liekkö toinen joskus vaihdettu.

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Kelaperse-vetarinpaa.JPG

----------------------------------------------------
Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa.

Ahosensetä
26.03.2006, 21:38
quote:tuosta vetarin tumpin lukkorenkaan alla olevasta säätölevystä tuli mieleeni, että onko sillä kuinkakin tärkeä virka siellä?

On sillä: se paikoittaa murroksen olkatappilinjaan niin, että kun pyörää käännetään, murroksen nivelpiste on just olkatapin linjassa. Muuten alkaa pistämään vastaan.

Niitä sätölevyjä on eripaksuisia ja niillä otetaan välys pois vetarin puolelta eli vedetään nivel mahdollisimman ulos. Lopulliselle välykselle on merkkikohtainen arvo, luultavasti yleensä 0.1 - 0.2 mm.


T, Antti

piparix
26.03.2006, 21:45
quote:
Homma tehtiin näköjään ulkona, että saa parempia valokuvia.


<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

&gt;VANHENEMINEN ON PAKOLLISTA,
AIKUISTUMINEN ON VAPAAEHTOISTA,
ITSELLEEN NAURAMINEN ON TERAPEUTTISTA!&lt;

Kelaperse
26.03.2006, 21:54
quote:Niitä sätölevyjä on eripaksuisia ja niillä otetaan välys pois vetarin puolelta eli vedetään nivel mahdollisimman ulos.

Ok, eli jos en sinne saanut millään menemään sitä lukkorengasta sen säätölevyn kanssa, niin asian pitäis olla suhtkoht kunnossa. Ainakaan älytöntä välystä siellä ei silloin ole. Mutta pitääpä vaikka nostaa keula ylös ja pyöritellä renkaita ja käännellä rattia laidasta laitaan ja yrittää huomata mahdollinen nivelen vastustelu. Kiitokset taas informaatiosta viisaammille. :)

----------------------------------------------------
Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa.

boozer
27.03.2006, 06:48
täähän tuli kun tilauksesta!!!
pitäis viikolla vaihtaa etupyörän laakeri
ja luulempa et etunavan joutuu irrottamaan
auto tosin on mazda B2600 vm-90 mutta luulisin
olevan aikas samanlailla rakennettu
kiitos kaunis!!!

JiiPee
27.03.2006, 09:25
Joo, siinä vetarissa on pieni välys akselin suuntaan. Ei oikeastaan näy silmin, mutta kuuluu pieni ääni rasvan seasta, kun tumpista liikuttelee akselin suuntaisesti. On siinä pieni välys sivuttainkin. Workshop manualista ei löydy säätöarvoa siihen välykseen, joten varmaan joku "sopiva" välys on riittävä. Tässähän se säätölevy ei liiku napaan nähden, kun "napalukkoa" ei saa auki - muutenhan juuri se säätölevy olisi paikallaan olevan vetarin tumpin ja pyörivän navan välissä jonkinlaisena painelaakerina.

Vaikka manuaali näyttää räjäytyskuvassa tuohon vaihtoehtoina manuaalilukon tai tämän kiinteän murikan, ei sillä erolla ole muihin osiin ainakaan sen kuvan mukaan mitään vaikutusta. En ole käynyt varaosatiskillä kysymässä mitä muuta pitää vaihtaa, jos siihen haluaisi manuaalinapalukon. Vetarin hajoamisen varalta olisi varmaan hyvä olla tehtynä jokin sisäpooriton "vapaakuppi", minkä voisi vaihtaa tuohon kiinteän murikan tilalle, niin saisi lepuutettua vetoakselin pysähdyksiin siksi aikaa, että pääsee nilkuttamaan johonkin sopivampaan paikkaan remppaa tekemään (RFW irrottaa vetarin sisäpään perästä).

EDIT: Ai niin, Pohjolan Liikenteen korjaamolla hommasin, kun talliin ei pääse. Onneksi aamun pakkanen lauhtui päivän mittaan.

Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on


Edited by - JiiPee on 27/03/2006 10:27:29

boozer
30.03.2006, 21:11
no nyt on laakerit vaihdettu napa on ollut täysin
irti en noista "naru virityksistä" oikein ymmärtänyt
minkä takia pitää sitoa jokin olkavarsi kiinni johonkin
itse laskin joustoista kireydet pois ja sen jälkeen putit
irti ja napa pois uudet laakerit ja sit takas pultit kiinni ja ei mitään olkavarsien karkaamisia/hel...pultti virityksiä
sinne tänne sen kun laittaa kamat takas
ja yksin tein kaiken=eki teki itte
ainoo homma joka kusi on et soitin mazdan tek neuv ennen kun aloitin
ja sanoivat et ON SUORAT LAAKERIT et prässihommiks menee
ja pa..kat kartiot siinä on
ja auto on mäsä b2600 4x4 pickkiuppi

JiiPee
31.03.2006, 19:39
quote:
minkä takia pitää sitoa jokin olkavarsi kiinni johonkin
itse laskin joustoista kireydet pois ja sen jälkeen putit
irti ja napa pois uudet laakerit ja sit takas pultit kiinni ja ei mitään olkavarsien karkaamisia/hel...pultti virityksiä


Ajatus minulla siinä oli se, että miten pääsee vähimmällä aukomisella ja yksin tehden sopivia apuvälineitä käyttäen. Jätin siis jarrusatulan paikalleen ja jarruletkun kiinni. Lisäksi raidetangon pää oli kiinni. Ylös narulla ripustaminen helpottaa, kun ei tarvitse kannatella aika painavaa napaa ja on kaksi kättä vapaana tekemään muuta.

Ei sitä tosiaan sitoa kannata, jos navan ottaa kokonaan pois.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on

PeteTurku
31.03.2006, 20:13
Asiallista opastusta. Sopii ohjeet kutakuinkin vanhaan kingcappiin.
Hieno homma.

Ai mää vai turuust