ASuur
26.03.2006, 13:18
Kun nyt on lopullisesti selvä,että tämä Suomalaine autokunta joka oli varanut paikan Sibex 2006 matkalle ei pääse lähtemaan,nostan tämän asian taas esille.
Eli taas on yksi paikka vapana Suomalaiselle autokunnalle,joka uskaltaisi maasto-kuormaautolla lähtea tositarkoituksella ajamaan Salekhardin.
Lähdössa on :
1.Volvo 6x6 (mina+2 ihmista) Eesti
2.Unimog U406 (Margus+2 ihmista)Eesti
3.Gaz 66 (Anatoli Intasta + 1 ihminen) Venäjä
4.Yksi autopaikka varattu Suomelle
Jos halukkaita löytyy,pyydetään ilmoitamaan sähköpostilla osoiten " suur@uninet.ee " tai soittaman +3725054573
Ottaen huomion 2005 kokemuksia ollan kehitetty seuravat perussäänöt:
Autojen on oltava 4x4 tai 6x6 maasto-kuormaautoja,diesel konella.Riitavan isoilla tankeilla 1000 km ajamiseksi vaikealla maastolla.
Pakollinen on ainakin yksi vinssi.Suositeltava on kaksi vinssia.Renkaiten täytyy olla hyvin karkeankuvioisia maastorenkaita,koolta riittavan isoa,että auto pystyisi kulkemaan pehmeälla maastolla.Renkaspaineita täytyy päästaa tiputaman 0,5-1 -een riipuen auton painosta.Suositeltava on sisärenkaat ja bedlockit.Kaikissa auton akseleissa täytyy olla tasauspyöraston lukot.Jokaisessa autossa täytyy olla toimivat ajovalot + ainakin yhdet lisävalot,toimiva LA-puhelin (suositeltava min 100 w vahvistimella)ja 220 V invertteri.Autojen pitä pystya kulkeman maantiella 70 km/h.Autoissa pita olla ainakin 50 L juomavesitankit ja mukana juomaveden puhdistusaineet.Samoin minimi ruokavarasto kaikille teamin jäsenille 5 viikoksi.Ruokavarastoa pyritän täydentaman paikallisissa kaupoissa,mutta se ei ole taattu,toimeen on tultava myös ilman sita. Yhdessa teamissa täytyy olla vähintäin kaksi ihmista ja teamin autossa makupaikat kaikille.Ainakin kahdella yhden teamin jäsenella täytyy olla vastavan luokan ajokortti ja niiten täytyy tarvitessan pystya ajamaan oman teamin autoa missa tahansa olosuhteissa.
Kaikkien teamien täytyy pystya korjamaan oma auto itse,missa olosuhteissa ja milla hetkella tahansa.Jos autolle tapahtunut vahinko ei vaikeuta ajamista,on korjaus tehtava heti ensimmäisen tauon aikana (myös yöunen ajasta),jos vahinko häiritse ajamista, on korjaus tehtava välittömasti vahinkon tapahtumisen jälkeen.Ajoaika vuorokaudessa on se mika aikataulu vaati - ensisialla on Salekhardin pääseminen :eli miten enemmän aikataulu venyy,sita enemmän joka päivä ajetaan(riipumata siita milloin ajamaan päästän -vaikka kello 7 illalla) ,kuitenkin jos vähenkin mahdollista ei enemmän kun 16 h/vuorokausi.Ajon aikana ei ole säänönllisia lepo- tai ruokataukoja.Kaikkien on pystyttava ruokailleman ajon aikana.Lepotauot pidetan silloin,kun on pakko odotta jotain (sita tapahtu kuitenkin aika usein).
Kaikkien autojen on oltava ajokunnossa kokeilumatkaa varten Toukokuun alussa (4-7 toukokuuta 2006) ja lopullinen tarkistus on 2 viikkoa ennen lähtöa.
Ollan muutettu vähän alkoholin käyttö sääntöja:
Alkoholia saa käyttä hyvin rajoitettusti,niin että se ei missan tapauksessa haitta matkan suorittamista.Jokaisessa autokunnassa täyty ajon aikana olla vähintäin kaksi ihmista nolla promillilla ja jokaisessa autokunnassa täyty aina olla yksi ihminen joka ei ole käyttänyt alkoholia viimeisen 48 h aikana.Eli käytännössä: jos on kolme miesta ja kaikilla kauhea halu juoda,sitten vuorotellen saa yksi ihminen päivässä vähän otta jotain.Toisten täytyy olla koko ajan toimintakuntoisia.
Alustava aikataulu suomeksi:
Nykyisten tietojen perustella me pystytään ajamaan Petchoran max. 4 vuorokaudessa eli vaikeaman osudeen ajamiseksi jää 4 viikkoa ja 3 päivä.Tämän hetken suunitelmien mukaisesti ajetaan Petchorasta itään - Ural vuorien vieresta kulkevalle tielle ja sielta "Jugad-Va" luonnonsuojelualuen kautta Kozhim joelle,mista lähtee rakennettu tie Intan suuntan.Ajoaika max 1 viikko,jäljelle jää min. 3 viikkoa ja 3 päivä.Kaupunkin siään ei ajetta -silla säästetään ainakiin 2 päivä.Polttoainnet ja ruoka tuotan meille vanhalle mangaanikaivokselle vuoriston reunalla.Sielta meihin liitty paikallinen teami ja eteenpäin lähettään Ural vuoria pitkin Labytangin suuntan.Ajoaika 2 viikkoa.
Jäljelle jää 10 p. Labytangista lähdettään junalla Ukhtaan - max 8 päivää ja sielta ajamalla Tallinnaan - 2 vuorokautta.
Tarkka aikataulu:(käänetän,jos löytyy kiinostuneita)
Sibex 2006 graafik
1.päev.29.juuli hommikul start Tallinnast >250 km piir> 300 km Tihvinisse.
Kokku 550 km + piir
2.päev.30.juuli hommikul Start Tihvinist > Tserepovets 260 >Vologda 120 km> õhtuks
Vostroje 320 km. Kokku 700 km
3.päev 31.juuli Hommikul start Vostrojest >Veliki Ustjug 80 > Kotlas 70 km> Sõktõvkar
230 km> Uhta 280 km>Nizhni Odes 60 km Kokku 720 km
4.päev 01.Augusti hommikul start Nizhni Odes > Petchora 200 km Kokku 200 km
Teoreetiliselt võiks õhtuks Petchoras olla.(siin võib ühte varupäeva vaja minna)
5.päev 02.August Peatus Petchoras,tankimine,varude täiendus,vajadusel remont.Tolik
liitub meiega.Õhtul lahkume Petchorast ja sõidame Aranetsi 50 km .Kokku 50 km
6 -12 päev 03.August.Algab Off-Road osa Pechora-Marganitsa 300 km.Prooviks sõita
veidi üle 40 km päevas,see teeks 7 päeva. 09.augusti õhtuks oleks siis Marganitsas.
Vajalik ilmselt vähemalt kaks varupäeva. Kokku 300 km
13.päev 10.August.Marganitsas varude täiendus,tankimine,vajadusel remont.Õhtul
lahkume Marganitsast ja proovime sõita 20 km mägedesse välja.Kokku 20 km
14.päev 11. August.2005 Ümberpööramise kohani 40 km.Õhtul 2005 .a.ekspeditsiooni
kivikangru otsimine ja võimalusel laialilammutamine ning viina üleandmine
Tolikule,kes viiks selle Adzvavomi kalakaupmehele.Kokku 40 km
15.-19.Päev 12-16.August.Algab tundmatu Off-Road osa ilmselt suhteliselt tuttaval
maastikul. 2005 Ümberpööramise koht - Jeletski 200 km 40 km päevas ,seega 5 päeva.
Kokku 200 km vajalik vähemalt kaks varupäeva.
20.päev 17.August.Varude täiendamine ja tankimine Jeletskis.Vajadusel
remont.pealelõunal stardime Harpi poole.Prooviks sõita ca 20 km.Kokku 20 km
21.-23. päev 18-20.August. 80 km piki raudteed Harpini.Võõras kant seega planeeriks
natuke alla km päevas.Kokku 80 km Vajalik üks varupäev.
24.Päev 21.August.Harpist Labõtangi 40 km suurt teed ja siis paržaga üle Obi Salehardi.
Kokku 40 km See on esmaspäevane päev,mis seega sobib ideaalselt vagunite tellimise asjaajamise alustamiseks.
Seega normaalprogrammi täitudes oleme 24 päevaga Salehardis.Kuna nüüd teame asja ette ja laseme Tolikul juba eeltöö vagunite tellimiseks ära teha,siis jätame mitte üle nädala vagunite ootamiseks ja Uhtasse loksumiseks.Vagunite ootamise ajal võime käia imetlemas neid vanu raudteeliine,kuhu eelmisel aastal plaanisime jõuda. Seega:
25-31.päev 22-28.august vagunite ootamine ja Uhtasse loksumine.
32-34 päev 29-31.August kojusõit Uhta –Tallinn 3 päeva, ca 2000 km
Seega kokku normaalprogrammi puhul 34 päeva ja ca 5000 km omal rattal
Maksimumprogrammi puhul ,kui oleme ära kasutanud kõik 6 varupäeva jõuaksime Labõtangi 26.augustil,mis on laupäev ja siis vaguneid tellida niikuinii ei saa.Seega võime võtta veel ühe päeva teel varuks ja saame 7 tagavara päeva.Siis oleks edasi sama ajakulu, seega jõuaksime vaid täpselt nädal hiljem koju.See oleks siis neljapäeval,07.septembril.
Kuna 29.juuli on laupäev,siis kuluks meil juulist ainult üks tööpäev,mis on 31.kuupäev.
Ideaalvariandis oleksime tagasi 31.augustil ,seega on miinimumajaks täpselt üks kuu ja maksimumajaks üks kuu ja üks nädal.
Eli taas on yksi paikka vapana Suomalaiselle autokunnalle,joka uskaltaisi maasto-kuormaautolla lähtea tositarkoituksella ajamaan Salekhardin.
Lähdössa on :
1.Volvo 6x6 (mina+2 ihmista) Eesti
2.Unimog U406 (Margus+2 ihmista)Eesti
3.Gaz 66 (Anatoli Intasta + 1 ihminen) Venäjä
4.Yksi autopaikka varattu Suomelle
Jos halukkaita löytyy,pyydetään ilmoitamaan sähköpostilla osoiten " suur@uninet.ee " tai soittaman +3725054573
Ottaen huomion 2005 kokemuksia ollan kehitetty seuravat perussäänöt:
Autojen on oltava 4x4 tai 6x6 maasto-kuormaautoja,diesel konella.Riitavan isoilla tankeilla 1000 km ajamiseksi vaikealla maastolla.
Pakollinen on ainakin yksi vinssi.Suositeltava on kaksi vinssia.Renkaiten täytyy olla hyvin karkeankuvioisia maastorenkaita,koolta riittavan isoa,että auto pystyisi kulkemaan pehmeälla maastolla.Renkaspaineita täytyy päästaa tiputaman 0,5-1 -een riipuen auton painosta.Suositeltava on sisärenkaat ja bedlockit.Kaikissa auton akseleissa täytyy olla tasauspyöraston lukot.Jokaisessa autossa täytyy olla toimivat ajovalot + ainakin yhdet lisävalot,toimiva LA-puhelin (suositeltava min 100 w vahvistimella)ja 220 V invertteri.Autojen pitä pystya kulkeman maantiella 70 km/h.Autoissa pita olla ainakin 50 L juomavesitankit ja mukana juomaveden puhdistusaineet.Samoin minimi ruokavarasto kaikille teamin jäsenille 5 viikoksi.Ruokavarastoa pyritän täydentaman paikallisissa kaupoissa,mutta se ei ole taattu,toimeen on tultava myös ilman sita. Yhdessa teamissa täytyy olla vähintäin kaksi ihmista ja teamin autossa makupaikat kaikille.Ainakin kahdella yhden teamin jäsenella täytyy olla vastavan luokan ajokortti ja niiten täytyy tarvitessan pystya ajamaan oman teamin autoa missa tahansa olosuhteissa.
Kaikkien teamien täytyy pystya korjamaan oma auto itse,missa olosuhteissa ja milla hetkella tahansa.Jos autolle tapahtunut vahinko ei vaikeuta ajamista,on korjaus tehtava heti ensimmäisen tauon aikana (myös yöunen ajasta),jos vahinko häiritse ajamista, on korjaus tehtava välittömasti vahinkon tapahtumisen jälkeen.Ajoaika vuorokaudessa on se mika aikataulu vaati - ensisialla on Salekhardin pääseminen :eli miten enemmän aikataulu venyy,sita enemmän joka päivä ajetaan(riipumata siita milloin ajamaan päästän -vaikka kello 7 illalla) ,kuitenkin jos vähenkin mahdollista ei enemmän kun 16 h/vuorokausi.Ajon aikana ei ole säänönllisia lepo- tai ruokataukoja.Kaikkien on pystyttava ruokailleman ajon aikana.Lepotauot pidetan silloin,kun on pakko odotta jotain (sita tapahtu kuitenkin aika usein).
Kaikkien autojen on oltava ajokunnossa kokeilumatkaa varten Toukokuun alussa (4-7 toukokuuta 2006) ja lopullinen tarkistus on 2 viikkoa ennen lähtöa.
Ollan muutettu vähän alkoholin käyttö sääntöja:
Alkoholia saa käyttä hyvin rajoitettusti,niin että se ei missan tapauksessa haitta matkan suorittamista.Jokaisessa autokunnassa täyty ajon aikana olla vähintäin kaksi ihmista nolla promillilla ja jokaisessa autokunnassa täyty aina olla yksi ihminen joka ei ole käyttänyt alkoholia viimeisen 48 h aikana.Eli käytännössä: jos on kolme miesta ja kaikilla kauhea halu juoda,sitten vuorotellen saa yksi ihminen päivässä vähän otta jotain.Toisten täytyy olla koko ajan toimintakuntoisia.
Alustava aikataulu suomeksi:
Nykyisten tietojen perustella me pystytään ajamaan Petchoran max. 4 vuorokaudessa eli vaikeaman osudeen ajamiseksi jää 4 viikkoa ja 3 päivä.Tämän hetken suunitelmien mukaisesti ajetaan Petchorasta itään - Ural vuorien vieresta kulkevalle tielle ja sielta "Jugad-Va" luonnonsuojelualuen kautta Kozhim joelle,mista lähtee rakennettu tie Intan suuntan.Ajoaika max 1 viikko,jäljelle jää min. 3 viikkoa ja 3 päivä.Kaupunkin siään ei ajetta -silla säästetään ainakiin 2 päivä.Polttoainnet ja ruoka tuotan meille vanhalle mangaanikaivokselle vuoriston reunalla.Sielta meihin liitty paikallinen teami ja eteenpäin lähettään Ural vuoria pitkin Labytangin suuntan.Ajoaika 2 viikkoa.
Jäljelle jää 10 p. Labytangista lähdettään junalla Ukhtaan - max 8 päivää ja sielta ajamalla Tallinnaan - 2 vuorokautta.
Tarkka aikataulu:(käänetän,jos löytyy kiinostuneita)
Sibex 2006 graafik
1.päev.29.juuli hommikul start Tallinnast >250 km piir> 300 km Tihvinisse.
Kokku 550 km + piir
2.päev.30.juuli hommikul Start Tihvinist > Tserepovets 260 >Vologda 120 km> õhtuks
Vostroje 320 km. Kokku 700 km
3.päev 31.juuli Hommikul start Vostrojest >Veliki Ustjug 80 > Kotlas 70 km> Sõktõvkar
230 km> Uhta 280 km>Nizhni Odes 60 km Kokku 720 km
4.päev 01.Augusti hommikul start Nizhni Odes > Petchora 200 km Kokku 200 km
Teoreetiliselt võiks õhtuks Petchoras olla.(siin võib ühte varupäeva vaja minna)
5.päev 02.August Peatus Petchoras,tankimine,varude täiendus,vajadusel remont.Tolik
liitub meiega.Õhtul lahkume Petchorast ja sõidame Aranetsi 50 km .Kokku 50 km
6 -12 päev 03.August.Algab Off-Road osa Pechora-Marganitsa 300 km.Prooviks sõita
veidi üle 40 km päevas,see teeks 7 päeva. 09.augusti õhtuks oleks siis Marganitsas.
Vajalik ilmselt vähemalt kaks varupäeva. Kokku 300 km
13.päev 10.August.Marganitsas varude täiendus,tankimine,vajadusel remont.Õhtul
lahkume Marganitsast ja proovime sõita 20 km mägedesse välja.Kokku 20 km
14.päev 11. August.2005 Ümberpööramise kohani 40 km.Õhtul 2005 .a.ekspeditsiooni
kivikangru otsimine ja võimalusel laialilammutamine ning viina üleandmine
Tolikule,kes viiks selle Adzvavomi kalakaupmehele.Kokku 40 km
15.-19.Päev 12-16.August.Algab tundmatu Off-Road osa ilmselt suhteliselt tuttaval
maastikul. 2005 Ümberpööramise koht - Jeletski 200 km 40 km päevas ,seega 5 päeva.
Kokku 200 km vajalik vähemalt kaks varupäeva.
20.päev 17.August.Varude täiendamine ja tankimine Jeletskis.Vajadusel
remont.pealelõunal stardime Harpi poole.Prooviks sõita ca 20 km.Kokku 20 km
21.-23. päev 18-20.August. 80 km piki raudteed Harpini.Võõras kant seega planeeriks
natuke alla km päevas.Kokku 80 km Vajalik üks varupäev.
24.Päev 21.August.Harpist Labõtangi 40 km suurt teed ja siis paržaga üle Obi Salehardi.
Kokku 40 km See on esmaspäevane päev,mis seega sobib ideaalselt vagunite tellimise asjaajamise alustamiseks.
Seega normaalprogrammi täitudes oleme 24 päevaga Salehardis.Kuna nüüd teame asja ette ja laseme Tolikul juba eeltöö vagunite tellimiseks ära teha,siis jätame mitte üle nädala vagunite ootamiseks ja Uhtasse loksumiseks.Vagunite ootamise ajal võime käia imetlemas neid vanu raudteeliine,kuhu eelmisel aastal plaanisime jõuda. Seega:
25-31.päev 22-28.august vagunite ootamine ja Uhtasse loksumine.
32-34 päev 29-31.August kojusõit Uhta –Tallinn 3 päeva, ca 2000 km
Seega kokku normaalprogrammi puhul 34 päeva ja ca 5000 km omal rattal
Maksimumprogrammi puhul ,kui oleme ära kasutanud kõik 6 varupäeva jõuaksime Labõtangi 26.augustil,mis on laupäev ja siis vaguneid tellida niikuinii ei saa.Seega võime võtta veel ühe päeva teel varuks ja saame 7 tagavara päeva.Siis oleks edasi sama ajakulu, seega jõuaksime vaid täpselt nädal hiljem koju.See oleks siis neljapäeval,07.septembril.
Kuna 29.juuli on laupäev,siis kuluks meil juulist ainult üks tööpäev,mis on 31.kuupäev.
Ideaalvariandis oleksime tagasi 31.augustil ,seega on miinimumajaks täpselt üks kuu ja maksimumajaks üks kuu ja üks nädal.