View Full Version : Maasturi hinauskäyttöön
Terve,
Edustan tässä Päijät-Hämeen Rättisorsia joak hoitelee Lahdessa paikallista nousuvarjotoimintaa. Ollaan jo pitempään haaveiltu
omasta nelivedosta kun muu hinauskalusto on pikkuhiljaa tullut tiensä päähän (pari Saab 90:stä, Opeleita, yksi kelkka jne.).
Nyt ollaan päätetty tänä keväänä hankkia halpa maasturi vetotouhuihin. Ajatuksenani oli vaan pikaisesti kysyä jos joku löytäisi aikaa vastata muutamaan maallikkojen kysymykseen.
1) Meillä on budjetissa ehdoton maksimi 2000€, mieluummin reilusti alle - onko mitään toivoa saada tuolla summalla toimiva
nelikko? Käyttökulut pystytytään kattamaan helposti lennätyksillä, mutta hankintaan on tällä hetkellä varattu tuo summa. Jos
tuohon hintaan noita saa, niin mistähän kannattaisi kysellä - nettiautosta lähinnä ollaan etsitty?
2)Me siis hinataan vaihtelevakuntoisilla lentokentillä kesällä heinikossa ja talvella hangessa. Hinausnopeus on tasaista
junnaamista pienillä vaihteilla, n.20-25km/h. Varjon koukkuun aiheuttama veto on luokkaa 700kg, lakikorkeudessa vähemmän.
Onko ajatuksia mitkä pienet (=halvat vakuutukset) maasturit toimisi tollasessa? Lähinnä toi on henkilöautopuolella
rasittanut kytkintä ja konetta. Ollaan katseltu esim. lyhyttä huoltoautoksi katsastettua BJ:tä(?) tai Daihatsu Rockya. Rockyn
etuna on joissain malleissa irrotettava takakatto joka meillä antaisi mahtavat näkymät hinattavaan varjoon, kestääkö noi?
(pari kuvaa lennätyksestä vaikka: http://koti.phnet.fi/jsuokas/pp/190102.html).
3)Onko Lahden alueella jotain alan harrastajaa/hrrastajia jolla olisi paja tms. JA kiinnostusta tehdä remonttia jos tulee
tarvis? Maksua vastaan tietysti. Kuitenkin meillä yhdistyksen budjetti on sen verran pieni että maksaisimme mieluummin
jollekulle harrastajalle kuin ammattikorjaamolle. Tai onko alueella jotain edullista nelivetokorjaamoa. Toivottavasti suurta
tarvetta ei tule, mutta jos jotain isompaa hajoaa, niin meillä ei riitä tietotaito korjauksiin.
Jos joku löytää aikaa kommentoida näihin, niin yhdistyksemme kiittää!
Note! This message was posted anonymously!
Ahosensetä
23.03.2006, 09:23
1) Varmasti löytyy. Pistä ostoilmoitus tänne autojen osto/myyntiosioon jonkunlaisella määrittelyllä ja hintakatolla.
2)Täytyykö auton olla kilvissä? Siinä tulisi suurin säästö (käyttömaksu, dieselvero, katsastus), pelkkä liikennevakuutus maksaa jotain 100 - 200 e/vuosi.
Suzuki voi olla vähän kevyt tohon hommaan. Kilvettömän pitää olle diesel, jossa valikoimaa ainakin: Toyota, Nissan, Mitsubishi, Isuzu, Daihatsu, Land Rover, Range Rover, jenkkejä ja varmaan taas unohdan joitakin. Aika monista saa katon pois. Kilvettömästä voisi vaikka laikata ja tehdä tilalle rätin.
Kannattaa vähän katsella täältä muitakin aiheita autojen huollettavuudesta ja varaosahinnoista.
3) En tiedä. Luulisi löytyvän.
T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/
Päijät-Hämeen maastoautoilijoilta voisi löytyä apuja. Kerhon jäsenillä Lahdessa useampikin talli ja osalla erilaisia yrityksiä. Käyttötarkoitukseen sopivia myytäviä autojakin saattaisi löytyä porukalta. www.pahama.com löytyy yhteystiedot. Lahdessa voisin suositella 4x4 korjaamoiksi ainakin Kytölän autohuoltoa ja autobajaa.
Huutokaupasta UAZ jos ei kilvillä ole väliä. Siirtokilpiä saa kyllä. Pakumallistakin voi leikata varmaan katon pois.
- UAZ -
Natural Drive
Jep, P-H Maastoautoilijoille laitoin samansisältöisen kyselyn jo ennen tätä. Meillä asiaan vaikuttaa vahvasti se että auton PITÄÄ olla kilvissä. Lennätetään järvillä+lentokentillä ja siirtoajot pitää hoitaa. Vesivehmaan kenttä tässä lähistöllä on myös vandaalien suosiossa, meiltä on yksi auto tuhottu ja varjoliitäjiltä parikin, eli siellä ei kilvetöntä peliä uskalla säilyttää. Sitäpaitsi kun se on kilvissä niin ainahan sitä voi välillä ulkoiluttaa "testiajon" merkeissä...
Juha S.
(ketjun aloittaja - unohdin allekirjoituksen, sorry)
Note! This message was posted anonymously!
Vesivehmaan lentokentän kupeessa onkin oivat maastot testailuun. Kelpo muistoja santahaminan maastoajoleiriltä.
Note! This message was posted anonymously!
Hinta vähän karsii vaihtoehtoja.
Suzuki olisi tietysti edullinen, mutta ehkä turhan kevyt ja voimaton tuohon hommaan...
Pajeroa voisi suositella, tuohon hintaan saattaisi saada sellaisen, ja varmasti jaksaa kiskoa.
Racingrabbit
23.03.2006, 12:16
Range Rover?Ajo-ominaisuudet hyvät epätasaisella alustalla vedettäessä.
Tulee varmaan niin vähän kilometrejä autoon ettei kannata diesel maasturia ostaa.
Täälläpäin riippuliitäjillä (Jämsänkoski) on käytössä BJ Toyota, joka soveltuu hyvin tuohon hommaan. Hinaaminen onnistuu, vaikka jäällä on luntakin. Aijemmin käytössä oli Bemari piikkirenkailla, mutta kehuvat BJ:tä paremmaksi.
Kaikki maasturit käy tuohon hommaan teknisessä mielessä. Vetovoimat on pieniä, joten kysymys on lähinnä etenemisestä.
On muuten metkaa hommaa tuo hinaaminen (riippuliitimellä). Homman juju on, että hinaus tapahtuu lokipyörän välityksellä. Hinaus alkaa siten, että naru on niin löysällä, että auto saa 50km/h vaudin, ennen kuin naru on tiukalla. Riippuliidin lähtee n 5 m matkalta ilmaan. Sen jälkeen seurataan vetovoimamittaria, jonka voima pidetään vakiona. Hyvällä tuulella voi hinausauton joutua jopa pysäyttämään. Hauskaa hommaa. On tullu pari kertaa oltua kyydissä tandem kalustolla Nummelinin Antin kyydissä. Itse en ole lentänyt painopisteohjattavilla, mutta kiinteä siipisiä moottorilla ja ilman kylläkin. Nyt on lupakirjat vanhana.. T PasiK
Note! This message was posted anonymously!
Mites esim tällanen?
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=24383
Hojo olis ainakin vakaa vetäjä, menee ainakin lumessä hyvin massansa ansiosta.
Isossa autossa olisi myös tilaa varusteille ja muutamalle kyytiläiselle. Pakuna
ei myöskään verot rasittais pahasti.
------------------------------------------------
Off-road driving should only be attempted by drivers with the necessary skill, experience and understanding of the vehicle's limits
www.psory.fi
www.4x4-magazine.com
Anonymous---> Joo, riippuliitimen ja varjoliitimen hinauksessa tilanne on toi - eli vetopaineet ei kovia. Meillä homma on ihan toinen ja sen näkee köyden paksuudesta. Ääritilanteitten varalta meidän köydet on luokiteltu päälle tuhannen kilon ja ihan normaalinostossa vetopaine liikkuu min. 600-700kg tienoilla. Meidän varjot on tavallaan siis jarruvarjoja joita hinataan "väkisin". Ne eivät siis käytännössä liidä itse juurikaan eteenpäin avittaen hinausta kuten liitimet. Meillä varjoa ei myöskään laukaista irti vaan tuodaan hallitusti hidastaen alas. Kerran olen hinannut turbovikaisella Lantikalla (ahtopaineet nolla) ja oli viimeinen kerta kun tehottomalla/viallisella autolla yritän - loppuvaiheessa hinausta ja korkeutta pitää säädellä tarkalla kaasunkäytöllä ja tossa tapauksessa viive kaasun painamisen ja auton reagoinnin välillä oli liian iso. Aivan hirveätä hommaa...
Meidän hommissa ei lentäjältä vaadita myöskään koulutusta, vain lyhyt ohjeistus - eli jos jollain on sopiva peli myynnissä niin koeajon yhteydessä saa kaupantekijäisinä ilmaisen lennon ;O).
Toi HJ vaikutti ihan asialliselta - hitsaustyöt hiukan häiritsi ja vielä suurempana syynä se että se oli myyty...
Juha S.
Note! This message was posted anonymously!
Näytätte vetävän suoralla narulla, siis ilman kääntöpyörää. Tuleeko toi 700kg veto vaan aluksi ja paljonko veto on kun narun kulma on vaikka 30 astetta maasta? Susuki (1.3) varmaan muuton jaksais noilla nopeuksilla vetää mutta jos kevittää liikaa takapäätä?
-Teemu
Note! This message was posted anonymously!
En lähtisi kokemuksesta vetään susukilla on auttamattomasti liian kevyt tai rajoilla, ei kärsi tuulla kovin paljoa kun suikan perä nousee ilmaan. Vaatii tehojakin saada varjo taivaalle. tosin on vedetty kelkallakin muttei mitään kevyttä hommaa eikä 503 rotax jaksa kunnolla vetää varjoa ja vie 1l kilometrille. kuka tietää minkälainen on Myski-moottorikelkka?:)
Jep, vedetään suoralla narulla koska lentäjä tosiaan tuodaan hinauksessa myös alas. Veto menee ihan fysiikan lakien mukaan, eli alussa 700kg suoraan taakse ja siitä kulman mukaan vähentyen ja muuttuen perää nostavaksi voimaksi. Joskus ollaan oltu ongelmissa takatuuppari BMW:llä kun perä keveni kovalla tuulella liikaa. Noi meidän vanhat kunnon Saabit (Lahtelaiset voi tunteakin noi http://sukeltajat.fi/sukeltajat/galleria/1998/vetovarjo1998/photos/vetovarjo_03.html) Oli sen verran raskaita ettei ongelmia ollut. Toisaalta perän keventyminen etuvetoisella ei juuri haittaa.Mutta touhu onnistuu myös kelkalla ihan ok. Itseasiassa tollanen iso Lynxin työkelkka on oma ehdoton suosikkini hinauskalustona. Tarvii vaan min. 100kg lisäpainoja perään.
Mexico on siis hinaillut varjoa - saako kysyä minkälaisella kalustolla? Meidän porukalla on kokemusta maastureiden puolella lähinnä pitkästä LJ:stä, Patrollista, Hiluxista, pitkästä G-mersusta, Blazeristä jne. Eli enimmäkseen isompia vehkeitä. Nivaa on kokeiltu ja toimi hyvin mutta siitä on aikaa. Onko sulla kokemusta pienemmistä - lyhyt Patrol, BJ, Rocky?
Juha S.
Note! This message was posted anonymously!
Terve vielä,
Kiitokset kaikille vastanneille ja vinkkejä antaneille. Tällainen on nyt pihassa:
http://www.juhasuokas.com/range/
Terveisin,
Juha S.
Note! This message was posted anonymously!
Ihan vain mielenkiinnosta: Minkä vuotinen tuo Range on? Kun on uuden mallin maski ja puskurit ja spoileri ja peilitkin, ja silti kolmiovinen!
http://www.juhasuokas.com/range/images/DSCN7797.jpg
_ _ _ _ _ _ _
#RR V8 -76#
#LR S1 -55#
Jepulis, sille on tehty facelift joskus. Eli kori on -76, mutta keula varusteltu uudemmilla osilla. Peilit vaihtuu kyllä isompiin hetikohta. Noista onnettomista ei näe mitään...
Note! This message was posted anonymously!
quote:
Jepulis, sille on tehty facelift joskus. Eli kori on -76, mutta keula varusteltu uudemmilla osilla. Peilit vaihtuu kyllä isompiin hetikohta. Noista onnettomista ei näe mitään...
Note! This message was posted anonymously!
Jos noille vanhoille peileille ei vielä ole kotia löytynyt voisin auttaa asiassa, eli mieluusti ne ostaisin jos ylimääräiseksi jäävät.