View Full Version : O: Mogin PTO takakardaanin osa..
Hakusessa PTO:n takakardaanin etummainen osa 406 unimoggiin, käy varmaan myös muista malleista. Eli se spoorillinen palikka mikä pultataan PTO:n laippaan. Itse kardaani on mutta tuo hävinnyt jonnekkin.
Pete 0405671157
Edited by - PETEBJ75 on 03/04/2006 21:23:35
Joo ei käy ainakaan 404 ja 411 sarjan autoista koska niissä on boorit/liuku on kardaanissa itessään. Kuva ei olis pahitteeks.
quote:
Joo ei käy ainakaan 404 ja 411 sarjan autoista koska niissä on boorit/liuku on kardaanissa itessään. Kuva ei olis pahitteeks.
Joo, eli siis on liukukin tässä osa kardaania (jos nyppäät liun puolikkaat erilleen niin siinähän on sitten kaksi osaa..Noista mulla puuttuu se ensimmäinen palikka mikä tulee PTOhon kiinni) Koitan saada kuvan illemmalla aikaiseksi.
Edited by - PETEBJ75 on 05/04/2006 13:17:37
Kaipaamasi palikka on varmaankin se ensimmäinen nivel, jonka toinen haarukka on osa laippaa, joka pultataan PTO:n laippaan neljällä M8-ruuvilla ja toisessa puolessa on liukuspoori ("uraputki")?
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
quote:
Kaipaamasi palikka on varmaankin se ensimmäinen nivel, jonka toinen haarukka on osa laippaa, joka pultataan PTO:n laippaan neljällä M8-ruuvilla ja toisessa puolessa on liukuspoori ("uraputki")?
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Itseasiassa multa puuttuu myös se liukuspoori. Eli kardaani otettu kokonaisena irti ja se liun toinen pätkä on liukunut hävyksiin..
Käyn ottamassa kuvan, hetki...
...eli tässä pari kuvaa siitä PTO-laippaan kiinni tulevasta nivelestä. Tästä on ristikko pa$gana ja siksi kupit on irti. Ei löydy noilla mitoilla tarvikeristikkoluetteloista.
Tässä on Mogin PTO-akselin alkuperäinen 1. nivel, jonka jälkeen olevaan pooriakseliin pätkään on hitsattu joku uudempaan niveleen sopiva erilainen pooriakselin pätkä. Tuohon harvempipoorisen uudemman pään päälle liukuu siis toisenlainen nivel kohtalaisen lähellä, kun originaalissa seuraava nivel olisi taaempana.
http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/mogpics/mogpto1.jpg
http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/mogpics/mogpto2.jpg
Tässä on jonkun Horstin nettihuutokauppa-akseli, 406:n etu-PTO-jordaani. Siinä näkyy PTO-laipan sisältävä nivel taaimpana:
http://i17.ebayimg.com/02/i/06/b3/41/25_1_b.JPG
Ja tässä on 421:n taka-PTO-jordaani (ja laakeripukki rungon takimmaisen poikkipalkin kohdalle):
http://i16.ebayimg.com/05/i/06/b5/00/6b_1_b.JPG
Olisikohan tuossa originaalissa jordaanissa etupäässä (kuvassa vasemmalla) pooriputken pätkä, joka tulisi ylimmän kuvan tiuhempipoorisen tumpin päälle? Vähän näyttäisi siltä, kun tätä 421:n jordaania tarkemmin katsoo, eli siinä on paksumpi kohta juuri ennen ensimmäistä ristikkoa.
Jos joku tietää tuohon risan tilalle sopivan ristikon, niin vinkkejä otetaan mielellään vastaan.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Edited by - JiiPee on 05/04/2006 21:50:46
Eli mulla toi kardaanin pidempi pätkä on ns "uros" spoorilla ja se tumppi sitten naaras..
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/PETEBJ75-Kardaani2.JPG
Koko kardaani ja villä pitäis saada toi vinssi pyörimään
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/PETEBJ75-Kardaani%20ja%20vinssi.JPG
Edit:Olipas surkeet ja isot kuvat. Pitänee koittaa ottaa vähän paremmat
Edited by - PETEBJ75 on 06/04/2006 11:30:10
Edited by - PETEBJ75 on 06/04/2006 15:17:33
Otapas siitä pooriakselin päästä halkaisijamitta ja poorien lukumäärä, niin verrataan.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Halkaisija 35mm ja poorien lukumäärä 16..
Mulla on tohon 406:een korjaamokäsikirjat, omistajan käyttöohjeet ja varaosakirjat, mutta mikään niistä ei käsittele PTO kardaaneja sanallakaan.. Erinlaiset PTO variaatiot kyllä löytyy kaikkine mahdollisine sovelluksineen, mutta ei kardaaneita..
Edited by - PETEBJ75 on 06/04/2006 15:22:59
Joo ei niistä kirjoista löydy tarinaa kuin PTO:n laippaan asti. Laipasta eteenpäin kaikki
on ollut asiakaskohtaisesti räätälöityä, eli kumpikin PTO-kardaani on näkynyt ajoneuvon
kantakortissa omana koodinaan ja vain, jos on tilattu sillä lisäominaisuudella. Omani
kortissa näkyy yksi akkuun liittyvä koodikin, eli tehtaalla laitettiin siihen vakiota
isompi akku. Saksalaista järjestelmällisyyttä Gaggenaun tehtaalla, kun kaikki tavallisesta
poikkeava dokumentoitiin jo 60-luvulla noinkin tarkasti.
Kardaanin osia on muistaakseni varaosakuvastossa (EPC:ssä) aina huonosti, on siis
aika suuria kokonaisuuksia ja jotkin osat voi olla jo end-of-life.
Minä mittailen sitä jordaania ja selaan EPC:tä illalla kotona.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Harmi ettei tohon omaan ole korttia tallella.. Saakohan niitä runkonumeron perusteella mistään?
Se laittamani kuvan nivelessä oleva tiuhempipoorinen osa (hitsisauman ja nivelen välissä)
on 19-urainen ja halkaisija rihlojen päältä mitattuna on 37.4-37.5mm.
Ajoneuvon datakortin kopion saa runkonumerolla, tehtaan arkistoista Vehon kautta. Jos on uudempi
auto, saattaa se olla mukana varaosa-CD:llä. Omani on 60-luvulta ja EPC (varaosa-cd) ei tunne sitä.
Tilasin kortin sitten Vehon erikoisajoneuvoyksikön kautta, joka on Helsingissä.
Jos kehtaat laittaa oikean puoleisen runkoaisan etupäässä olevan tyyppi- ja runkonumeron
vaikka private-viestinä, niin voin kokeilla, mitä EPC siitä sanoo. Numero on kaksiosainen,
jossa alussa on tyyppi, esim. 406121, sitten viiva ja edestä nollilla täytetty runkonumero.
Lainasin Benzwordistä yhtä kuvaa, jossa taka-PTO näkyy aika hyvin:
http://www.benzworld.org/gallery/pics/35_1840049_3272006120806AM.JPG
Olen kerran löytänyt EPC:stä sen taka-PTO:n osat, mutta nyt en saa sitä sieltä
ulos sitten millään. Taka-PTO on optio N32 tai N37. Tämän kuvan löysin, mutta
siinä on 705mm mittainen pätkä-kardaani ylikuormasta luistavan kytkinpakan
ja erikoisen takakardaanin välissä. Vaihteiston kupeeseen tuleva nivel on
kuitenkin samannäköinen kuin muissakin kardaaniversioissa:
http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/mogpics/ptoload.jpg
Jos vertaat noita kahta kuvaa ja ottamaasi kardaanikuvaa, niin näyttäisi näin äkkiä
tuumaten puuttuvan osat numerot 14 ja 17, jotka ovat EPC:n mukaan numerot
A0005520396 (nro 14: "boot", pooriputki) ja A0005500876 (nro 17: "universal joint",
nivel). Niiden saatavuudesta DaimlerChryslerin systeemi kertoi, että:
A0005520396
BOOT
EUR 13.44
The part is available.
A0005500876
UNIVERSAL JOINT
EUR 451.24
The part is available.
Kallis tuo nivel. Ristikkoa näkyy löytyvän vielä, A0004100928 "universal joint, repair kit"
(kuvassa numero 19) ja sen saatavuus:
A0004100928
UNIVERSAL JOINT CROSS
EUR 145.88
The part is available.
Ei mikään hullunhalpa sekään.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Joo kiitoksia, laitoin runkonumeron privana.
Näyttäis tosissain olevan noi osat 17 & 14 mitkä uupuu.
Harmi että melkein kaikki muut PTO osat on agri tavaraa joita saa vaikka IKH:lta, mutta ei tietenkään noita..
Upitetaas vielä kerran.
Eikö näitä moggiloita ole "uhrattu" off roadin alttarille sen verran että PTO kardaaneita pitäis olla ylimääräisinä useallakin taholla..