View Full Version : Nopeusmittarin kalibroinnin tarve?
Eli kun rengaskoon muuttuessa nopeusmittarinkin näyttämä muuttuu todellisesta nopeudesta, niin vaaditaanko "korjattu nopeusmittarin näyttämä" jostain vuosimallista alkaen , vai koskeeko se kaikkia autoja.
Tämä siis muutoskatsastuksessa.
Note! This message was posted anonymously!
Cental73
09.03.2006, 20:00
taitaapi koskea kaikkia, mikäli menee koon muutoksen puolesta muutoskatsastukseen.
"ei ollu mikään amerikan temppu"
SLCK #73
ei koske ennen v-83 rekisteröityjä .ei tartte koko nopeusmittaria kojelaudassa rundikello riittää näin ainakin oli aikoinaan ameriikan harrastepelissä kun pykäliä etsittiin ja leima tuli sitten.
"sisäpiiri safarit .fi"
ite oot mulkku!
www.fjdc.org
www.pahama.com
www.montenegrooffroad.com #13
Itseasiassa raja on 83/84
aivan sama mitä näyttää .... 83 / 84..... pitää tietää mitä näyttää
-Jussi-
Note! This message was posted anonymously!
Mittarin näyttämästä voidaan vaatia todistus jos vierintäkehä on muuttunut yli 5 %.
neliveto
09.03.2006, 20:38
oman LJ:n mittari alkoi näyttämään oikeaa nopeutta renkaanvaihdon jälkeen
205/16 --> 33/10,5/15
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=15586
neliveto (http://personal.inet.fi/koti/4wd/)
SLCK #213
Jep sama juttu -89 läjän mittari näyttää just oikein 33x12,5x15 renkailla ainakii tienvarsinäyttöjen perusteella.
Mites katsastaja sen mittarin oikeellisuuden pystyy toteamaan jos on vaik vaiheltu jakolaatikkoo tai perii eri välityksiä?
Hojossa on nyt 33x10,5x15 ja näyttää aikalailla oikeaa nopeutta, sikäli kun noihin tienvarsi nopeusnäyttöihin on luottaminen. Ainakin Lpr:n kulmilla olevista olen huomannu parin kilsan heittoa vaikka samaa
mittarinopeutta niihin on laskenu...
Ei katsastuksessa ainakaan kyselty mittarista mitään,
auto tosin -81 mallia.
Semmosen jutun huomasin että rengaskoon suurentamisen jälkeen
"piirtää" matkaa liian vähän.
Polkupyöränmittari on helppo kalibroida millimetrin tarkaksi ja toimiipi ihan hienosti eikä maksa paljoa.
t:eero nyybinä
Note! This message was posted anonymously!
Ottaa gps mukaan kattastukseen ja sanoo et saa käydä koittamassa. Ja jos ei omaa gps oo niin lainaa joltain.
Patrulli rupes kans näyttämään todellista nopeutta kun vaihto 31 alle.
wakoneekeri
10.03.2006, 22:38
poliisit näyttää nopeuden ajatko liian lujaa!!(250e pamahti kele...kele)
DieselPower
29.05.2007, 16:39
Läjään muutoskatastamassa 33, niin vaatii että pitäs hankkia tarkastustodistus nopeusmittarin näyttämästä.
Miten siis moinen hommataan? Mitä laki edellyttää?
Onko muilla vaatineet LJn muutoskatastuksessa?
ei oo, vaikka kaiken muun melkein vaatikin
"Suck my dick"
-Ron Jeremy
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10
quote:
Läjään muutoskatastamassa 33, niin vaatii että pitäs hankkia tarkastustodistus nopeusmittarin näyttämästä.
Miten siis moinen hommataan? Mitä laki edellyttää?
Onko muilla vaatineet LJn muutoskatastuksessa?
Laki edellyttää "näyttämästä tarvittaessa todistus". Se on katsurista kiinni minkä katsoo luotettavaksi ja minkä ei. Ota GePSi ja kaveri kyytiin ja teet taulukon (vaikka 50/80/100/120) ja nimmarit ja auton tiedot alle, ja sulla on jo aika hyvä paperi hallussa. Otat vaikka muutaman digikuvan liitteeksi, niin saat vielä plussapisteet himaan. :)
Näyttämästä aletaan vaatia yleensä todistusta 5 %:n vierintäkehämuutoksen jälkeen. LJ:n tapauksessa on siis hyvinkin perusteltua, kehä muuttuu n. 12%! Ja veikkaampa ettei vakiomittari ihan noin paljon ylimääräistä 205:lla anna, vaikka melkein tuota luokkaa ero onkin. Pientä fiksausta mittarin asteikkoon pitäisi varmaan tehdä.
P.S. Oma ex-LJ kulki 80 km/h mittarinopeudella 33":lla 88 km/h, mutta siinä olikin ilmeisesti normaaliLäJää pienempi mittarivirhe...
_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90
Edited by - -MaTTi- on 29/05/2007 21:08:02
Mulla hj-61 mittari näyttää uusilla 33*12,5*15 Bridgestone mt kumeilla 2 bar paineilla ja 8*15 vanteilla aika paljon alle. Mittari 100 km/h, gps 109kmh, mittari 90, gps 98. Tehtiin veljen kans pöytäkirja ja mittarin asteikolle tarrat. 20 on nyt 30 km/h ja niin edespäin. Katsastettu Tattarisuolla näillä viritelmillä.
SLCK #364 HJ-61 1989
quote:
Mulla hj-61 mittari näyttää uusilla 33*12,5*15 Bridgestone mt kumeilla 2 bar paineilla ja 8*15 vanteilla aika paljon alle. Mittari 100 km/h, gps 109kmh, mittari 90, gps 98. Tehtiin veljen kans pöytäkirja ja mittarin asteikolle tarrat. 20 on nyt 30 km/h ja niin edespäin. Katsastettu Tattarisuolla näillä viritelmillä.
SLCK #364 HJ-61 1989
ittellä näyttää hj60 samoja lukemia ja pinemmissä nopeuksissa 60kmh siitä alespäin aivan todellista nopeutta
DieselPower
04.06.2007, 16:08
[/quote]
Laki edellyttää "näyttämästä tarvittaessa todistus". Se on katsurista kiinni minkä katsoo luotettavaksi ja minkä ei. Ota GePSi ja kaveri kyytiin ja teet taulukon (vaikka 50/80/100/120) ja nimmarit ja auton tiedot alle, ja sulla on jo aika hyvä paperi hallussa. Otat vaikka muutaman digikuvan liitteeksi, niin saat vielä plussapisteet himaan. :)
Näyttämästä aletaan vaatia yleensä todistusta 5 %:n vierintäkehämuutoksen jälkeen. LJ:n tapauksessa on siis hyvinkin perusteltua, kehä muuttuu n. 12%! Ja veikkaampa ettei vakiomittari ihan noin paljon ylimääräistä 205:lla anna, vaikka melkein tuota luokkaa ero onkin. Pientä fiksausta mittarin asteikkoon pitäisi varmaan tehdä.
P.S. Oma ex-LJ kulki 80 km/h mittarinopeudella 33":lla 88 km/h, mutta siinä olikin ilmeisesti normaaliLäJää pienempi mittarivirhe...
_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90
Edited by - -MaTTi- on 29/05/2007 21:08:02
[/quote]
Kiitän asiantuntijan avusta.
Onko vielä jokin pykälä joka vaatii että todistus tulisi olla esim viralliselta mittarihuollolta? Vai kelpaako varmasti tuo oma tekele?