View Full Version : maasturin välitykset
Nyt tarttis saada tietoa siitä, että mikä olisi se hyvä välityssuhde maasturin voimansiirtoon jos kyseessä on suomalainen etupäässä jängässä rypeminen. Tietysti onhan sitä kivikkoakin, mutta on kyse lapin maisemista. Välityksiä kyllä maailmalta saa, mutta onko se "niin hitaat kuin mahdollista" oikea vaihtoehto. Siinä välityksiä hitaaksi ruuvatessa pakki menee tosi hitaaksi ja muutenkin olisi mukava saada tietää muiden kokemuksia. Eli mikä on se "oikea" ja jokapaikassa hyvä välitys ...Niin ja auto on hilux, ei kuulemma maasturi mutta on se kuiteskin neliveto jne.
Note! This message was posted anonymously!
No kyllä se tämän hetken yleiskäsitys tuntuisi olevan ettei ole mitään liian hitaita välityksiä. Aina kun voi käyttää sitä isoakin aluetta. Lapin jängällä näytti ja tuntui olevan se suohiippailu pop, siinähän vasta välityksiä kysytään.
Kun perusvälitykset on riittävän hitaat niin voi sentään valita niistä vaihteista muunkin kuin sen ykkösen. Muuten ajellaan vaan ykkösellä ja luistatellaan kytkintä tai keitetään laatikkoa.
imho
-sami-
Note! This message was posted anonymously!
Jeepissä 4.88 perät tuntuivat hyvältä 35" kumeilla. 3.07 on liian harva. Jeeppiin saisi vielä
tuplattua jakolaatikon välitykset (2 -> 4), mutta Jenkkipalstoilla pidetään sopivana vain
kalliokiipeilyyn. On kuulemma liian tiuhat mutaan/suohon. Tämä siis luettua tietoa.
Just do it!
Tossa seuraavassa artikkelissa on juttua aiheesta. Sanotaan että manuaaliaskisessa 40:1 ja automaatissa 30:1 tai parempi olis peruslähtökohta. Mulla on 47:1 ja 36" renkaat ja ei kyllä riitä mitenkään suohiivintään. Jakisrempan jälkeen pitäs tulla jotain 67:1 ja katotaan sitten helpottaako yhtään. Kaverilla oli kai vieläkin parempi kokonaisvälitys ja 35" renkaat ja niin vain paloi kytkin Laatokan suolle. Tiedä mikä sitten olis sellanen soppeli välitys?
Perä välityksillä kandee mennä vaan niin alas että saa välitykset passattua rengaskokoon että säilyy vielä maantienopeudet. Loppu hidastus kannattaa toteuttaa välitetyllä jakiksella tai tuplalaatikoilla, planeetalla tms. crawlboxilla.
http://www.4x4abc.com/4WD101/crawl.html
Edited by - mikjus on 27/02/2006 11:33:32
quote:
Kaverilla oli kai vieläkin parempi kokonaisvälitys ja 35" renkaat ja niin vain paloi kytkin Laatokan suolle.
huonompi välitys mulla oli, 44.8:1 (3.83 x 2.72 x 4.3)
ja se ei tosiaankaan riitä tuolle 2.4 dieselille.
mutta suunnitelmissa on 44.8:1/121.8:1 kokonaisvälitys:)
Cj:ssä on 60:1 , se tuntuu jo riittävän monenlaiseen ajoon.
Edited by - Jeeper on 27/02/2006 15:28:26
tais mennä vähän offtopic...
**************
Jussi ja Suzuki
quote:
tais mennä vähän offtopic...
**************
Jussi ja Suzuki
Ei vaan nyt ollaan asian ytimessä...
valittavana olis tojon jakolootaan välityksiä 66:1 ja 72:1 ja 83:1 ja 90:1 jne... itse oon aatellut tuota 83:1 , mutta se pakki siinä vähän arveluttaa
Note! This message was posted anonymously!
quote:
valittavana olis tojon jakolootaan välityksiä 66:1 ja 72:1 ja 83:1 ja 90:1 jne... itse oon aatellut tuota 83:1 , mutta se pakki siinä vähän arveluttaa
Note! This message was posted anonymously!
Kerro lisää mihin tojotaan ja mihin jakolootaan? Pelkän jakiksen välityksiähän noi ei kai ole ellei siis ole joku crawlbox juttu?
offroadjouni
28.02.2006, 10:31
quote:Kerro lisää mihin tojotaan ja mihin jakolootaan? Pelkän jakiksen välityksiähän noi ei kai ole ellei siis ole joku crawlbox juttu?Veikkaisin kokonaisvälitystä.
/* Life Begins at 35" */
toyota hiluxiin ja kyseessä on jakolaatikkoon tulevia rattaita. aattelin laittaa välitykset sinne, jos vaikka pääsis "helpommalla"
Note! This message was posted anonymously!
quote:
toyota hiluxiin ja kyseessä on jakolaatikkoon tulevia rattaita. aattelin laittaa välitykset sinne, jos vaikka pääsis "helpommalla"
Note! This message was posted anonymously!
Joo hiluihin taitaa löytyä vaikka mitä esim. marlinilta -> http://www.marlincrawler.com/htm/transfercase/gears.htm
Toybox olis kyllä kiva laittaa bertaan ->
http://www.marlincrawler.com/htm/transfercase/toy_box.htm
Olis aika hulppeet 200-300:1 välitykset ja toi ei oo kun about 20cm pitkä. Hinta 1400-2000$ tosin pudottaa takasin maanpinnalle tämmösen haaveilijan ja sitäpaitsi ei tollasilla välityksillä enään normi autossa tee mitään. Osat vaan alkaa hajoamaan jumalattomien monenttien takia.
Mulla on kokonaisvälitys 82:1
Toimii tosi kivasti 37"lla ja pidempäähän löytyy laatikosta tarvittaessa. Toi mersun dieseli vaan ei juuri jaksa isoilla vaihteilla pyörittää.
-Tomi
http://www.mansenmaasturiclub.com
Mulla rangessa automaatin kanssa pikkuykkösen kokonaisvälitys ~1:62 (muuten vakio mutta volvon
akselit tiheimmillä perillä, 7.55 kokonaisvälitys akselissa (perä*napa)), alkaa oleen aika hyvä.
Maastossa käytettävien renkaiden koko noin 36" (katupaineilla halkaisija vaakaan aika tasan 90cm).
Rangen orkkisperävälitys on 3.54 ja vakiorenkaat noin 29".
Maastokäyttöön ei haittais vaikka olis vieläkin tiheemmät, pakkia tai sen hitautta en oo ehtinyt
isommin ihmettelemään, joskus on tullut mutaspoosiin vaihdettua pitkät puut pesään jos on tarvinnut
pakilla rynnätä jonnekin (tulee mieleen vana yx kerta, merrasmäen kisassa, takavinssi puuttuu prkl).
Mutta noilla "kuuskakkosillakin" tulee kyllä hyvin toimeen, renkaat pyörii helposti "sekuntiviisari-
vauhtia" kaikki lukot päälläkin, tarvittaessa pidempäänkin, ei ole vielä ollut laatikon lämpenemisen
kanssa mitään ongelmia, mutta tarkoitus on silti laittaa lämpömittari (joskus kun ehtii...).
Maantielle kaipaa pidempiä välityksiä, ideaali vois olla kolminopeuksinen jakis, pienin vaihde 4 (-5)
(rangessa alunperin jotain hieman kolmen päälle), keskimmäinen 2 (-3) ja isoin suora (mulla nyt paikoillaan
olevassa jakiksessa 1.222). Ja sitten kun vielä vois vaihtaa liikkeessä ilman isompia rutinoita...
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Ahosensetä
28.02.2006, 16:07
quote:Ja sitten kun vielä vois vaihtaa liikkeessä ilman isompia rutinoita...
Käsilaatikolla voi :)
T, Antti
Näin tossa Birfieldin linkistä Hj:n välitykset, sitten googletin 5speed 2wd Hiluxin 1. vaihdetta ja löyty tollanen 3,928.
Siittä sitten laskien 3,928x4,925x1,992x3,7=142,58.
Olishan mulla tietty toi 5-vaihteinenkin Hj:n aski tuolla tallilla, siinä olis vissiin vähän tiuhemmat välitykset ja tietty noita 4,11 perävälityksiäkin vois harkita. Diiba-daaba.
Mutta oon vaan huomannu, että ajaessa alennusvaihteisto isolla puolella eli 71,58 välityksellä auto menee pahemmasta paikasta kuin etanavaihteella. Tosin etanavaihteella on ihan kiva kikkailla, mutta esim. eturenkaan vähän jumittuessa auto vääntää murroksen hajalle tosi helpolla.
www.alanmiehet.com #1
Kuka muistaa linkin kokonais välityksien laskentaan..
quote:
Kuka muistaa linkin kokonais välityksien laskentaan..
No ainakin täältä löytyy -> Laskuri (http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/laskuri2.htm)
Sehän on yksinkertasesti perävälitys X hidaspuoli X 1. vaihde