Kirjaudu sisään

View Full Version : Siirettyä virtaa ja painon hyväksi !!!


sjeeppi
17.02.2006, 08:03
No niin kysympä vähän epätietoisena, että kuinka paksua kaapelia laskennallisesti tarvii
Akkuihin kun matka on noin 2,5m. Nyt vinssillä on 0,5m kaapelit 25 neliömillii.

Jotta virran määrä pysyisi saman kahdessa ja puolessa metrissä NIIN ????

Tarkoitus olisi siirtää virtalähteet taakse, jotta sais keulalta painoa pois !

Ja tästän tuleekin seuraava kysymys, onko jollain tieto tuollaisasta painojakautumasta, siis missä
suhteessa on paras painojakauma... Onko se 60% edessä ja 40% takana ?<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!!

offroadjouni
17.02.2006, 08:10
Tuossa tarvii tietää että kuinka paljon virtaa johdoissa kulkee ja kuinka iso jännitehäviö on hyväksyttävä. Itse siirsin akun LJ:ssä taka-akselin kohdalle auton alle lisätilan ja painon vuoksi. Matkaa startille on myös about 250cm, ja johdoksi laitoin 95 neliömillistä. Veikkaan että puolta ohkaisemmalla ei huomaisia mitään eroa, mutta "ylipaksua" johtoa ei ole olemassakaan jos sen vaan saa asennettua. Saattais jopa tuo 25 neliöinenkin toimia ihan ongelmitta.

//Edit: Siitä painopisteestä vielä... Riippuu tietysti aina tilanteesta että mikä on optimaalinen, mutta käytännössä noi autot on aina etupainoisia. Painavampaa konetta, vinssiä, isoja akkuja ja karjapuskuria nokalle niin painosuhde on kovin vahvasti edessä. Sen vuoksi väittäisin nytkkisääntönä, että mitä isomman osan siitä saa taakse, sen parempi.

/* Life Begins at 35" */

sjeeppi
17.02.2006, 08:22
Joo tohon minäkin päädyin tuon painon kanssa.
Ai sulla on toiminut tuolla kaapelilla, kun asiasta ollaan oltu tosi monta mieltä ja
kuulemma mukaan akkujen siirto ei ole ottanut onkeensa eli ei ole toimineet.
Tiedä sitten miten ja minkä vahvuisella kaapelilla kytkennät on tehty, mutta voihan sitä
laittaa useamman kaapelin rinnakkain jos paksuus häiritsee ja tietysti kaapeli vedot auton sisällä ja maadoitus suoraan runkoon ja koriin akun läheltä... Turhaa sitä kai miinuskaapelia on vetää keulaan.

Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!!

-sami-
17.02.2006, 08:52
Esim. aditan ja monien autohifi putkien sivuilla noita kaapelilaskureita kokeileppa niitä.

Tollanen nopee kokeilu tolla antaisi tuloksen että, 25mm2 ei todellakaan riitä jännitehäviö esim. vinssin kanssa on jo 25% luokkaa. 70mm2 riittäisi just mutta tuo Jounin 90mm2 olisi aika optimi, sillä jännitehäviö olisi järkevän pieni pitempäänkin vinssaukseen.

Mulla suzukissa käytetty 70-35mm2 johtoja akun ja vinssin kytkentöihin.

Akkua siirrettäessä huomioikaa myös riittävä kiinitys (varsinkin jos aiotte kisata).

http://www.adita.fi/default.asp?f=2&t=3&p=2900&subp=2900

-sami-

-MAKE-
17.02.2006, 09:16
quote:Jotta virran määrä pysyisi saman kahdessa ja puolessa metrissä NIIN ????



25 neliön 0,5 metrin johtimen resistanssi on 0,0003635 ohmia.

Suunnilleen sama vastus 2,5 metrin johtimella saadaan 120 neliön johtimella eli 0,0003825 ohmia

--Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.--

offroadjouni
17.02.2006, 09:34
quote:25 neliön 0,5 metrin johtimen resistanssi on 0,0003635 ohmia.Josta saadaan että 2.5 metrisen ja 25 neliöisen johdon resistanssi voisi olla 0,0018175 ohmia. Otetaan esimerkiksi Warn 9.5xp, joka ottaa maksimissaan ~500 A virtaa. U = RI -kaavasta saadaan että jännitehäviö on 0,0018175 * 500 = 0,90875 volttia. Siitä sitten tuplaamalla 50 neliöiseksi jännitehäviö olisi ~0.45 V.

Ja noissa autohifilaskureita ei ihan suoraan kannata käyttää tähän lajiin. Siinä tehontarve on hetkittäistä toisin kun vinssatessa, ja se huomioidaan niissä laskureissa.

/* Life Begins at 35" */

-sami-
17.02.2006, 10:01
quote:
quote:25 neliön 0,5 metrin johtimen resistanssi on 0,0003635 ohmia.Josta saadaan että 2.5 metrisen ja 25 neliöisen johdon resistanssi voisi olla 0,0018175 ohmia. Otetaan esimerkiksi Warn 9.5xp, joka ottaa maksimissaan ~500 A virtaa. U = RI -kaavasta saadaan että jännitehäviö on 0,0018175 * 500 = 0,90875 volttia. Siitä sitten tuplaamalla 50 neliöiseksi jännitehäviö olisi ~0.45 V.

Ja noissa autohifilaskureita ei ihan suoraan kannata käyttää tähän lajiin. Siinä tehontarve on hetkittäistä toisin kun vinssatessa, ja se huomioidaan niissä laskureissa.

/* Life Begins at 35" */


Laskennallisesti varmaan pitää paikkansa (en tosin tarkistus laskenut <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> ).

Mutta aditaa pidetään ainakin H:gin alueella ihan auto-sähköalan parhaimmistona (ei siis hifi putka) ja tuossa heidän laskurissaan puhutaan järjestelmän nimellisjänniteestä ja nimelliskuormasta.

Tästä sitten nopeella surffaamisella warn m8000 4,8hp/1,3=3360W ja come-up 9000 3500w. Näillä arvoilla 12v, 2,5M ja 50mm2 aditan laskuri antaa jännitehäviöksi 7,78% tai 0,48V tavoitteen ollessa alle 10%:n häviö eli olisi ihan ok.

Eli onko tuo aditan laskuri millään lailla oikealla tontilla kaapeleiden suuruuksien kanssa? Vai heittääkö mun usein käyttämä stetson and sleeve metodi pahasti?

-sami-



Edited by - -sami- on 17/02/2006 10:20:31 hups, oli joo hieman väärä konversio, muttenkin korkailtu.

Edited by - -sami- on 17/02/2006 10:22:08

offroadjouni
17.02.2006, 10:12
quote:4,8hp*1,3=6240WTuo konversio nyt meni ainakin väärin päin - pitäis olla jakolasku kertolaskun sijasta.

quote:Eli onko tuo aditan laskuri millään lailla oikealla tontilla kaapeleiden suuruuksien kanssa? Vai heittääkö mun usein käyttämä stetson and sleeve metodi pahasti?Tuosta en tiedä varmaksi. Periaattessa tuo on ihan simppeliä kertolaskua, että en tiedä millä "varmuuskertoimilla" laskuri toimii.

/* Life Begins at 35" */

sjeeppi
17.02.2006, 12:58
Helevettiläinen tästähän oli taas hyötyä... Jaa vielä omat kertoimet päälle ja 150mm2 kaapeli paikoilleen, siis 3 x 50mm2 ja maadoitus HETI akkkujen viereen runkoon ja koriin,
niin eiköhän ala pellittää.

KIITOS !!!

Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!!

offroadjouni
17.02.2006, 13:08
Nuo maadoitukset ja johdotuksen liitokset on sellainen asia millä yleensä onnistutaan pilaamaan paksujen johtojen hyöty. Suosittelisin liittimien tinaamista johtoon, ja sitten jousiprikan kanssa pulttaamista puhdistettuun runkoon. Parempia ajatuksia saa esittää? Myös akkukenkiä on huonoja ja hyviä, eli kannattaa niitäkin vähän tutkiskella.

/* Life Begins at 35" */

sjeeppi
17.02.2006, 13:31
Akkunaparasva käyttöön ja oikeilla puristettavilla liittimillä kasaus ja sitten tinaaminen
tai hopeaseoksella tullee aikas hyvä kans

Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!!

Paavo
17.02.2006, 17:50
Asiaa. 150mm2 piuha riittää varmasti. Onko 3*50 halvempi kuin 2*75 tai 1*150? On ainakin helpompi laittaa.

Laitatko pääkatkaisijan kans? Tuota paksua plussapiuhaa on autossa sitten aika paljon, mahtuisko vaikka puutarhaletkun tms. sisään niin eristeen puhkikulumisen ja oikosulun riski pienenisi.

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

SoSo
17.02.2006, 18:00
quote:
Asiaa. 150mm2 piuha riittää varmasti. Onko 3*50 halvempi kuin 2*75 tai 1*150? On ainakin helpompi laittaa.

Laitatko pääkatkaisijan kans? Tuota paksua plussapiuhaa on autossa sitten aika paljon, mahtuisko vaikka puutarhaletkun tms. sisään niin eristeen puhkikulumisen ja oikosulun riski pienenisi.

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."


Niin ja se päävirtakatkaisija kaapelia vastaava kans...
Tuohon johdotukseen kyllä kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, jos mahdollista laita vaikka sähkäreiden käyttämään alumiini putkeen ja päihin silikooni napit...

mexico
17.02.2006, 18:20
Kuparitahna on myös hyvä noihin maaliitoksiin (miksei pluspuolellekkin) johtaa sähköä ja suojaa hyvin kosteudelta. Muista käyttää reilusti!

sjeeppi
17.02.2006, 18:39
eipå ookkaan kato siinä on joku reaktio jutska, en tiiä mutta jokku asiantunr´tijat kertoilivat

Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!!

sjeeppi
17.02.2006, 18:44
Joo täytyy miettiä toi suojaus, siinä ei paljon kannata säästellä. Ajattelin että kun auton sisällä vetää kaapelit niin jokin esim. muovikouru jota käytetään kotihommissa jalkalistana, missä on piuhat sisällä, en tiiä olisko se hyvä vai olisko jollain jotain muuta, toi alumiini on aikas hyvä.... mutta kun se tulee Offikäyttöön vois jokin sähköä johtamattomanpi olla parempi

Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!!

Paavo
17.02.2006, 19:18
Puutarhaletku on aika lähellä hyvää ja halpaa, ja pieninkin koko saattais riittää 50mm2 piuhalle.

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

hector
17.02.2006, 19:23
Laita hitsauskoneenkaapelia niin on kestävä ja joustava päällys kaapelilla. Itsellä sellaista 70mm2 vedetty hj:ssa keulasta takapuskuriin.

HJ61-89
SLCK #68

sjeeppi
17.02.2006, 19:33
lisäsuojauksena toi puutarhaletku tuntuu järkevämmältä

Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!!

-MAKE-
17.02.2006, 20:06
quote:Tästä sitten nopeella surffaamisella warn m8000 4,8hp/1,3=3360W ja come-up 9000 3500w. Näillä arvoilla 12v, 2,5M ja 50mm2 aditan laskuri antaa jännitehäviöksi 7,78% tai 0,48V tavoitteen ollessa alle 10%:n häviö eli olisi ihan ok.

Eli onko tuo aditan laskuri millään lailla oikealla tontilla kaapeleiden suuruuksien kanssa? Vai heittääkö mun usein käyttämä stetson and sleeve metodi pahasti?



50 neliön 2,5 metrin pätkä=0,0009675ohmia
Jos virta on tuo 291A (comeup) niin jännitehäviö on 0,28V <img src=icon_smile_shock.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_shock.gif border=0 align=middle>

Minkähän rautalangan vastusarvoa toi laskuri käyttää? Vai huomioikohan se muitakin häviöitä?
Kaikki mun laskut perustuu H07V-R johtimen eli tavan MK:n arvoihin ja vain ilmoitetun pituiseen pätkään.

--Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.--

17.02.2006, 21:11
ei muutako akun kengän paksuset piuhat niin varmaan on hyvät.. ja mielellään kultaiset.


Note! This message was posted anonymously!

blazoffer
17.02.2006, 22:29
Ettei nyt tulis heitettyä lisää löylyä:
mites sitten se maadoitus?
Kun olen lukenut että jos maadoittaa esim taakse sijoitetun akun sinne taakse niin noi korin/rungon eri liitossaumat syöpyvät maantiesuolan avustuksella tuon kovan virran kulun vuoksi? Että mielummin kaapelilla eteen startin ja virveli (eli siis virtasyöppöjen) lähelle?
Vai menenkö puis ja jatkan juomista <img src=icon_smile_clown.gif border=0 align=middle>

-MAKE-
17.02.2006, 22:55
quote:
Ettei nyt tulis heitettyä lisää löylyä:
mites sitten se maadoitus?
Kun olen lukenut että jos maadoittaa esim taakse sijoitetun akun sinne taakse niin noi korin/rungon eri liitossaumat syöpyvät maantiesuolan avustuksella tuon kovan virran kulun vuoksi? Että mielummin kaapelilla eteen startin ja virveli (eli siis virtasyöppöjen) lähelle?
Vai menenkö puis ja jatkan juomista <img src=icon_smile_clown.gif border=0 align=middle>




Elä mene pois!
Eikös JF ollut hyvin perillä näistä syöpymisasioista?

Eihän sen maan vahvistaminen kuparilla suurten kuluttajien lähellä ainakaan haitaksi ole mutta hyöty onkin sitten mulle suuri<img src=icon_smile_question.gif border=0 align=middle>

Tietoa maapuolesta kehiin!!!!!!

--Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.--

sjeeppi
18.02.2006, 08:55
Joo toi maapuoli olis tärkeä juttu, vedänkö kaapelin vai maadotanko suoraan akkujen viereen, joku kertoi laturin ja akun kunnollisesta maadoituksesta, vaikuttaa lataustehoon kuulemma tosi paljon, ainakin omassa pelissä 65Ah laturi jaksaa työntää molemmat akut aikas nopeesti täyteen ja kestää vinssailla

Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!!

offroadjouni
18.02.2006, 09:08
quote:vedänkö kaapelin vai maadotanko suoraan akkujen viereenMaadoita heti akkujen viereen. Rungon poikkipinta-ala on kuitenkin enemmän kun sen sun kaapelis. Minä tein niin että mulla on tuota paksua (maa)piuhaa takana akulta runkoon ja edessä rungosta koneeseen sekä koriin. Plussat puolestaan menee takaa akulta startille, ja sieltä yhteen pultiin josta _kaikki_ muut sähköt lähtee eteenpäin. Kyseinen pultti on semmoinen pakopuken kiinnityspultti jossa on kumimötikkä keskellä, eli ei johda sähköä.

/* Life Begins at 35" */

sjeeppi
18.02.2006, 09:10
juu tollaista ajattelinkin

Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!!

KariS
18.02.2006, 10:49
quote: U = RI -kaavasta saadaan että jännitehäviö on 0,0018175 * 500 = 0,90875 volttia. Siitä sitten tuplaamalla 50 neliöiseksi jännitehäviö olisi ~0.45 V.



Lasketaanpas tuosta häviöteho 0.9V jännitteenpudotuksella ja 500A virralla...

P=UI eli 0,9V x 500A = 450W joka muuttuu lämmöksi. Kun kaapeli lämpeää, sen vastus kasvaa, jolloin virta kasvaa jne...

500A virralla jännite ei saa pudota kovinkaan paljoa. Riittävästi neliöitä ja sillä siisti! Paljon kanssa pärjää aina!

Tunnettu Teoreetikko ja Ilonpilaaja ;)

/Kari

EDIT:typo

"Better pissed off than pissed on!"

Edited by - KariS on 18/02/2006 10:52:16

-MAKE-
18.02.2006, 10:57
Kenelläs on se Boschin käsikirja?
Vois laittaa tonne wikiin ne hyväksyttävät kaapelien jännitehäviöt.
Kyllähän näitä laskeskelee ja pyörittelee mutta olis hyvä kun olis joku määre, että mikä on tarpeeksi hyvä. Muuten nää spekuloinnit jatkuu iäisyyden.

--Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.--

JiiPee
18.02.2006, 11:17
quote:
Kun kaapeli lämpeää, sen vastus kasvaa, jolloin virta kasvaa jne...


Kun vastus kasvaa, virta pienenee...


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on

Korjailija
13.09.2006, 15:46
quote:
quote:
Kun kaapeli lämpeää, sen vastus kasvaa, jolloin virta kasvaa jne...


Kun vastus kasvaa, virta pienenee...


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on



Anteeksi olla häiröksi, mutta vaikka olenkin elektroniikka-asentaja, niin en vältämättä ole varma tästä, mutta olen itse sitä mieltä, että kun resistanssi kasvaa, niin virtakin kasvaa (mutta ei ainakaan siellä missä sen pitäisi), jolloin se kaikki virran kasvu on itse johtimessa mikä lähtee mukavasti lämpeämään ja saattaa lämmittää koko auton kertaheitollä (revi sitten nopeesti piuhat, jotta ei vakuutus näe viritelmiä <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle>)

Rangessa on voimaa, sitä on vain käytettävä.

Hullulla on halvat huvit, minulla ei <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

Edited by - Korjailija on 13/09/2006 17:03:08

kuttu
13.09.2006, 16:09
I=U/R
Joten kun resistanssi kasvaa, niin virta pienenee.
Kaapelin lämmetessä kaapelin sisäinen resistanssi kasvaa, jolloin häviöteho on suurempi, ja kaapeli lämpenee entisestään, ja jännitehäviö suurenee.

Mitä paksumpi touvi, sen parempi. Vanhan 400 amppeerisen hitsikoneen
maakaapelin pitäs kyllä ruveta riittämään...vanhan sen takia et niitä löytää romiksesta joskus aina.

-MAKE-
13.09.2006, 19:51
Muistutellaanpa tässäkin esiin kaivetussa topikissa Offi FAQ:sta.
Oon kerännyt sinne kaikenlaista aiheeseen liittyvää ja muutkin saa auttaa<img src=icon_smile_kisses.gif border=0 align=middle>

--Teknik, sano ryssä kun saranan näki.--
Kuvia matkan varrelta (http://stiletti.wipsl.com/gallery/album249)

Korjailija
14.09.2006, 22:06
quote:
Muistutellaanpa tässäkin esiin kaivetussa topikissa Offi FAQ:sta.
Oon kerännyt sinne kaikenlaista aiheeseen liittyvää ja muutkin saa auttaa<img src=icon_smile_kisses.gif border=0 align=middle>

--Teknik, sano ryssä kun saranan näki.--
Kuvia matkan varrelta (http://stiletti.wipsl.com/gallery/album249)


Pahoittelen jos oma lausuntone meni OT:n, mutta käsittääkeseni tässä puitiin kaapelin mitoituksesta, mutta sori jos olin häröksi <img src=icon_smile_sad.gif border=0 align=middle>

Rangessa on voimaa, sitä on vain käytettävä.

Hullulla on halvat huvit, minulla ei <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>