View Full Version : Rivipumpun ennakonsäätö?
Rivipumpun ennakonsäädöstä oisin kysyny sen verran että aikaisemmallehan sitä (yleensä) säädetään?
Ja syöttöruuvia pitäs säätää samalla?
Mikä vaikutus tällä on ja mikä voi mennä vikaan?
Mitä jos säätää liikaa ennakkoa?
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen.
WIRMA (http://offroad.eimihikaa.com)
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10
Eikös se mene niin, että syöttömäärää yleensä halutaan lisätä? Ennakon säätö aikaisemmalle on tarpeen koska syöttömäärän lisääminen pidentää ruiskutusaikaa, loppupäästä, eli seurauksena voi olla että kaikki polttoaine ei ehdi palaa työtahdin aikana. Mutta kun ruiskutus säädetään alkamaan aikaisemmin saadaan poltettua enemmän. Liika ennakko aiheuttaa "nakutusta" enempi voi sitten aiheuttaa jo enempi tuhoa...
Eikös se mene niin, että syöttömäärää yleensä halutaan lisätä? Ennakon säätö aikaisemmalle on tarpeen koska syöttömäärän lisääminen pidentää ruiskutusaikaa, loppupäästä, eli seurauksena voi olla että kaikki polttoaine ei ehdi palaa työtahdin aikana. Mutta kun ruiskutus säädetään alkamaan aikaisemmin saadaan poltettua enemmän. Liika ennakko aiheuttaa "nakutusta" enempi voi sitten aiheuttaa jo enempi tuhoa...
ERITTÄIN suuri kiitos!
Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki!
Noin täydellistä vastausta en ole eläessäni nähnyt.
Eipä tuohon enää lisäkysymyksiä jäänyt.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen.
WIRMA (http://offroad.eimihikaa.com)
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10
ERITTÄIN suuri kiitos!
Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki!
Noin täydellistä vastausta en ole eläessäni nähnyt.
Eipä tuohon enää lisäkysymyksiä jäänyt.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen.
WIRMA (http://offroad.eimihikaa.com)
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10
american
24.03.2006, 13:34
mulle pitäisi kertoa että miten lähetään toimimaan kun alkaa kohta armoton ahtaminen ja mitä noi arvot sais olla.konehan oli 3.3patrol vielä vapari
Edited by - american on 24/03/2006 13:35:27
Upataanpas tämä kun oli nuin hyvä vastaus alussa.
Millaisia ennakoita on väki käyttänyt 2h moottorissa?
Nyt sellainen ongelma että hj savuaa/käryää tyhjäkäynnillä voimakkaasti.
Voihan se tietysti johtua suuttimistakin?
kyllä se ohjearvoon säädetty on vakio koneelle paras. elikkä silloin ku 1 sylinterille lähteväs elementis diesel liikahtaa niin silloin kampiakselilla ajotusmerkki kohdalla. siis sitä konetta pyöritetään hitaasti ja toinen vahtaa sitä pumpulta lähtevää päätä ja toinen kyylää niitä merkkejä kamiakselilla. ja edic käyntiasentoon...
se keskipako säädin oli ainakin mun omas 500tkm ajetussa kulunu ihan horoks niin ei tainnu ennakot pysyä paikoillansa koskaa.
solihull
22.09.2009, 20:58
Tervehdys!
Eiköhän se ole ensimmäinen merkki liiasta ennakosta kun ei saa enää kylmänä käyntiin kunnolla ja on armoton harmaa savu...
pumpun ennakoissa ei yleensä säätövarassa ole niin paljoa varaa, että tapahtuisi kovia tuhoja. Se on sitten eri asia jos alkaa siirtämään vaikka ennakkoa ihan pykälän verran rattaalta.
Parempi vaihtoehto on kyllä silti laittaa isompi pumppu kuin kääntää ennakkoa. Tulee ainakin kunnon tujaus naftaa kerralla kun on iso pumppu ja kunnon suuttimet. Jos koneena on 3,3 vapari niin kai se on Patrolli? Ruuvaa siihen kiinni Deutzin 6-koneen pumppu (ainakin jostakin kaivinkoneesta, olisko O&K:sta/ RH:sta) sopii ihan heittämällä ja riittää takuulla kun on litroja ollut takana riitävästi.
TT
Tervehdys!
Eiköhän se ole ensimmäinen merkki liiasta ennakosta kun ei saa enää kylmänä käyntiin kunnolla ja on armoton harmaa savu...
pumpun ennakoissa ei yleensä säätövarassa ole niin paljoa varaa, että tapahtuisi kovia tuhoja. Se on sitten eri asia jos alkaa siirtämään vaikka ennakkoa ihan pykälän verran rattaalta.
Parempi vaihtoehto on kyllä silti laittaa isompi pumppu kuin kääntää ennakkoa. Tulee ainakin kunnon tujaus naftaa kerralla kun on iso pumppu ja kunnon suuttimet. Jos koneena on 3,3 vapari niin kai se on Patrolli? Ruuvaa siihen kiinni Deutzin 6-koneen pumppu (ainakin jostakin kaivinkoneesta, olisko O&K:sta/ RH:sta) sopii ihan heittämällä ja riittää takuulla kun on litroja ollut takana riitävästi.
TT
Mersuissa ainakin pelkällä ennakon säädöllä päästään hyviin tuloksiin. Se on vakiona aikas jäljes. En tiiä voisko patrollin vakiopumpusta tehä viripumppua isommilla elementeillä ja saada vähä kuutiomillejä enemmän?
Moron!
paljoonkos se ennakko sit sääty, eikös vakio luokkaa 24?
kyssyy axo
solihull
23.09.2009, 23:25
Tehdasasetukset tuppaa olemaan mieluiten hiukan myöhässä kuin aikaisessa. Käynnistyy nätisti ja käykin nätisti...
TT
mikkoimp
25.09.2009, 23:18
itsellä kokoonpanona vaparin ennakonsäädin ja turbon pumppu, kyllä se vakio ajoitus ainakin tuolla setupilla on paras, aikasemmalle kun kääntää niin ylhäälle vähän tulee enemmän henkeä mutta sitten alhaalla taas hävitään kun ei turbokaan niin hyvin lähde mukaan ja taas jos myöhäisemmälle niin toisin päin, ylhäällä ei ehdi sekään vähä palamaan sylinterissä tehoksi vaan palaa vasta putkessa..
tietysti jos ennakonsäätimen jousia muuttaisi tai sekin olisi turbosta niin tilanne olisi varmaan eri.. mutta alkaahan ne noilla ajomäärillä jo olemaan aika kuluneita niin ennakot on mitä on...
kyllä patrollin ainakin saa aikalailla terävästi käymään että alkaa jo olemaan isommilla tehoilla kampuran katkeaminen pelkona, että ei sitä turbotettuna ainakaan ihan miten vaan sovi väännellä...
ja 14.5 on vakio ajoitus turbossa.