Kirjaudu sisään

View Full Version : 4runnerin takajouset ja tankin huohotusputki


Samppa79
11.02.2006, 16:56
Moro!

Nyt kun juuri luotettavaan käyttökuntoon saatu Läjä on vaihdettu paremmin perhe-elämää palvelevaan automalliin, herää heti myös uusia kysymyksiä. Eli auto on -91 2,4TD 4runner.

Mistä muualta kuin toyotalta saa runneriin uusia takajousia? Vai olisiko jollakulla paremmin vehkeeseen sopivaa jousta tiedossa, esim jonkun toisen pirssin vieterit? Takapäähän pitäisi saada alkuperäinen ryhti palautettua. Mitä pitäisi samalla ottaa huomioon kun olen ajatellut laittaa 31" kumit kesäksi.

Miten tankin huohotus on rakennettu? Ilmeisesti kulkineesta on jäätynyt huohotusputki kun tankissa on noin paljon alipainetta. En pikaisella kurkkauksella päässyt jyvällä mistä putkesta se huohottaa. Vänkärin lokasuojasta luukun avaamalla saa näkyviin täyttöputken ja tankkauksen huohotusputken, mutta missä on varsinainen huohotusputki?

hpotteri
11.02.2006, 18:29
hesa laakerilta saa aika hyvin maastureihin tarvike jousia.. siis vakioita...

My Toyota is F*k*ng Sh*t

11.02.2006, 19:46
vallilan takomolta

Note! This message was posted anonymously!

-MaTTi-
11.02.2006, 19:56
quote:
Moro!

Nyt kun juuri luotettavaan käyttökuntoon saatu Läjä on vaihdettu paremmin perhe-elämää palvelevaan automalliin, herää heti myös uusia kysymyksiä. Eli auto on -91 2,4TD 4runner.

Mistä muualta kuin toyotalta saa runneriin uusia takajousia? Vai olisiko jollakulla paremmin vehkeeseen sopivaa jousta tiedossa, esim jonkun toisen pirssin vieterit? Takapäähän pitäisi saada alkuperäinen ryhti palautettua. Mitä pitäisi samalla ottaa huomioon kun olen ajatellut laittaa 31" kumit kesäksi.

Miten tankin huohotus on rakennettu? Ilmeisesti kulkineesta on jäätynyt huohotusputki kun tankissa on noin paljon alipainetta. En pikaisella kurkkauksella päässyt jyvällä mistä putkesta se huohottaa. Vänkärin lokasuojasta luukun avaamalla saa näkyviin täyttöputken ja tankkauksen huohotusputken, mutta missä on varsinainen huohotusputki?




HDJ80:n takajouset käy kai heittämällä, mutta on semmosenaan turhan pitkät vakiopirssiin (n. 10 cm korkeammat). Voihan niistä laikata pari kierrosta pois, suorat jouset kun ovat.

Täällä näyttäisi myös olevan 4Runnerin korotusjousia (kts. sivun alareuna): http://www.jmtech.fi/intrax.htm

Kannattanee vaihtaa 1.5"-2" korotusjouset taakse niin saa auton ryhtiin, tai vähintäänkin jotkin heavy duty -vieterit. Kato vaikka tää:
http://www.4x4wire.com/toyota/4Runner/tech/suspension/cody.htm

Samppa79
11.02.2006, 20:16
Onko kokemuksia vallilan takomosta? Onko kuinka hinnakas pulju tommonen erikoisliike? Laiton postia jo kun ei nettisivuilta oikein selvinnyt. Joku on "korjannut"jousia noilla kumisilla korotus/jäykistys paloilla joilla ei tee yhtään mitään missään kohtaa, liekkö edes lailliset.
Kannattaiskohan käydä paikallisella purkaamolla etsimässä vietereitä vai tilata suoraan uudet. Jos laittaa taakse heavyduty-mallit niin täytyykö etupäätä kanssa ryhdistää?

Tuo huohotin ongelma mietityttää. Liekkö siellä kuinka monta metriä letkua tankinpäällä vai minkälainen sovellus sieltä löytyy? Räjäytyskuvia olen etsinyt mutta ei oikein onnaa.

12.02.2006, 00:33
Vallilan takomosta jouset puoleen hintaan toyotan tiskin hinnasta,muistaakseni toyotalla 160/kpl. Takomon jouset noin 20-30% jäykemmät, perä nousi noin 7cm.Huohotin löytyy tankin päältä meno ja paluuputkien kanssa samassa laipassa, tuppaavat mätänemään. Tankki alas ja tutkimaan. PS. jousia ei löydy vallilan luettelosta soittamalla selviää.

Note! This message was posted anonymously!

Samppa79
12.02.2006, 10:41
quote:
Vallilan takomosta jouset puoleen hintaan toyotan tiskin hinnasta,muistaakseni toyotalla 160/kpl. Takomon jouset noin 20-30% jäykemmät, perä nousi noin 7cm.Huohotin löytyy tankin päältä meno ja paluuputkien kanssa samassa laipassa, tuppaavat mätänemään. Tankki alas ja tutkimaan. PS. jousia ei löydy vallilan luettelosta soittamalla selviää.

Note! This message was posted anonymously!


Pitänee pirauttaa putiikkiin. Katselin jo tuon laipan. siellä on alkavaa ruostetta mutta ei niin paha kuin kuvittelin.

Mites tuo 7cm korotus, tuleeko siitä ns. teini malli, vai pitääkö sivaltaa kiekka pois että olisi etupään kanssa samaa paria? Vai olisiko etupäälle jotakin tehtävissä helposti ja nopeasti? Ei ole risukeulaisista aiempaa kokemusta.

-MaTTi-
12.02.2006, 20:31
quote:

Mites tuo 7cm korotus, tuleeko siitä ns. teini malli, vai pitääkö sivaltaa kiekka pois että olisi etupään kanssa samaa paria? Vai olisiko etupäälle jotakin tehtävissä helposti ja nopeasti? Ei ole risukeulaisista aiempaa kokemusta.



Sen näkee sitten, lopullinen korkeus on aina arvoitus. Etupäähän säätyy helposti ylemmäksi jos tarve vaatii: http://www.off-road.com/toyota/tech/torsion/
http://www.off-road.com/4x4web/toyota/tech/torsion/images/mainnut.jpg

Ja voithan sä nuukailla (niinkuin mäkin) ja laittaa taakse vaan tällaset kiekot väliin: http://www.roadlessgear.com/Merchant2/merchant.mv?page=TOY/PROD/SU/TOY-4CS-001

http://www.roadlessgear.com/Merchant2/graphics/00000002/TOY-4CS-001.jpg

LaaLaallahan on kimppatilaus tonne suunnitteilla, joko lie tilaus lähtenyt? Sorvaahan tosin tollaset näppärä jätkä itsekin...

Samppa79
12.02.2006, 20:58
quote:
quote:

Mites tuo 7cm korotus, tuleeko siitä ns. teini malli, vai pitääkö sivaltaa kiekka pois että olisi etupään kanssa samaa paria? Vai olisiko etupäälle jotakin tehtävissä helposti ja nopeasti? Ei ole risukeulaisista aiempaa kokemusta.



Sen näkee sitten, lopullinen korkeus on aina arvoitus. Etupäähän säätyy helposti ylemmäksi jos tarve vaatii: http://www.off-road.com/toyota/tech/torsion/
http://www.off-road.com/4x4web/toyota/tech/torsion/images/mainnut.jpg

Ja voithan sä nuukailla (niinkuin mäkin) ja laittaa taakse vaan tällaset kiekot väliin: http://www.roadlessgear.com/Merchant2/merchant.mv?page=TOY/PROD/SU/TOY-4CS-001

http://www.roadlessgear.com/Merchant2/graphics/00000002/TOY-4CS-001.jpg

LaaLaallahan on kimppatilaus tonne suunnitteilla, joko lie tilaus lähtenyt? Sorvaahan tosin tollaset näppärä jätkä itsekin...




Onkos nuo kiekat lailliset? Tommoset kiekathan minä sinne sorvaan jos ne kelpaa katastukseen, ja harkitsen jatkossa parempaa sovellusta.

tonnisata
12.02.2006, 22:14
Juu se tankin huohotusputki on juuri siitä samastalaipasta mistä menopaluutkin polttoaineelle. Kyllä ne näkyy sieltä autonalta,suunnilleen takamatkujtajan jalkatilankohdlta , lähteevät sitten runkoopitkin eteenpäin. Mutta huomaat sitten sen huohotusputken sieltä alta kanssa, sieltä noin auton keskivaiheilta pitäs kurvata runkopalkin sisään sellasesta kumireunasesta läpiviennistä, siinäputkessa on sitten ainakin yksiventtiili - se on eka mikkannattaa tarkistaa . Luultavasti se on tukossa . Joissakin on lisäksi kuristusta ite siinä putkensisällä, sellanen huoviholkki , tunnet jos puristelet putkea , ei o kaukana siitä ventiilistä ollut. Jos alipainetta tulee tankkiin, silloinhan letkujenlähdöt ovat vielä ehjät - ja ilmansaanti on estynyt muualta - eikös vaan , ja tuosta venttiilistä löydät syyllisen - jos paikat autossa on vielä alkuperäiskuosissa ...

joopajoo

13.02.2006, 20:07
quote:
Juu se tankin huohotusputki on juuri siitä samastalaipasta mistä menopaluutkin polttoaineelle. Kyllä ne näkyy sieltä saanti on estynyt

joopajoo


Katotaan tuo jutska, kiitos!

Mutta onkos nuo muovikiekat miten lailliset vehkeet? Ilmeisesti on?

Note! This message was posted anonymously!

Samppa79
13.02.2006, 20:09
Se olin minä

-MaTTi-
13.02.2006, 23:00
quote:
Mutta onkos nuo muovikiekat miten lailliset vehkeet? Ilmeisesti on?

Note! This message was posted anonymously!


Onhan ne, miks ei? Korotuspalat on oltava "asianmukaiset" lakitekstin mukaan.

Samppa79
14.02.2006, 21:32
Kiitos, eli sorvaamme niistä asianmukaiset.

Samppa79
18.02.2006, 12:39
Aines on hankittuna (nylon halk. 180mm)ja sorvaamisen voisi aloittaa. Olisko kellään mittoja tallessa "tehdas" tekoisista spring spacereista? Saahan ne mitat jos kömpii pirssin alle ja mittaa, mutta jos jostakin saisi mittoja vertailukohteeksi. Ajattelin tehdä noin 2" paksuiset kakkarat.

-MaTTi-
19.02.2006, 00:08
quote:
Aines on hankittuna (nylon halk. 180mm)ja sorvaamisen voisi aloittaa. Olisko kellään mittoja tallessa "tehdas" tekoisista spring spacereista? Saahan ne mitat jos kömpii pirssin alle ja mittaa, mutta jos jostakin saisi mittoja vertailukohteeksi. Ajattelin tehdä noin 2" paksuiset kakkarat.




Mittailen huomenna mitä päältäpäin voi. Mulla on tollaset ylläolessa kuvassa näkyvät.

Samppa79
19.02.2006, 09:35
Mittasin päältäpäin mitä voi, mutta mutta..Siellä jousilautasessa on sellainen kartiomainen juttu ohjaamassa vieteriä kohdalleen. Se kartio on vielä toiselta laidalta jyrkempi niin siksi kiinnostaisi paljonko myynnissä olevissa spacereissä on seinämävahvuutta. Tarkistelin muita mittoja noista ylhäällä olevista kuvista.

-MaTTi-
19.02.2006, 10:10
quote:
Mittasin päältäpäin mitä voi, mutta mutta..Siellä jousilautasessa on sellainen kartiomainen juttu ohjaamassa vieteriä kohdalleen. Se kartio on vielä toiselta laidalta jyrkempi niin siksi kiinnostaisi paljonko myynnissä olevissa spacereissä on seinämävahvuutta. Tarkistelin muita mittoja noista ylhäällä olevista kuvista.




Olisko tästä asennuskuvasta mitään apuja? Kyllä siitä vähän reunusta näkyy. Enpä mäkään viitti ruveta puristelemaan jousia vaan mittausta varten...
http://www.photoalbum.cc/showpic.php?aid=240&pid=2265&uuid=255

Samppa79
19.02.2006, 11:00
Kiitti, kyllä tuo tukee omaa käsitystä. Tuossa sinun tapauksessa näyttää olevan jousen puolelle tehty kavennus matalampi kuin netissä olevissa kuvissa. Jousi näyttää uppoavan noin jousen paksuuden verran eli 14-15mm. Netistä löytyneistä kuvista laskeskelin saman mitan olevan noin 20mm. Eli teen noin 15mm:n kavennuksen johon jousi nätisti istuuntuu.

Samppa79
08.03.2006, 20:44
quote:
Juu se tankin huohotusputki on juuri siitä samastalaipasta mistä menopaluutkin polttoaineelle. Kyllä ne näkyy sieltä autonalta,suunnilleen takamatkujtajan jalkatilankohdlta , lähteevät sitten runkoopitkin eteenpäin. Mutta huomaat sitten sen huohotusputken sieltä alta kanssa, sieltä noin auton keskivaiheilta pitäs kurvata runkopalkin sisään sellasesta kumireunasesta läpiviennistä, siinäputkessa on sitten ainakin yksiventtiili - se on eka mikkannattaa tarkistaa . Luultavasti se on tukossa . Joissakin on lisäksi kuristusta ite siinä putkensisällä, sellanen huoviholkki , tunnet jos puristelet putkea , ei o kaukana siitä ventiilistä ollut. Jos alipainetta tulee tankkiin, silloinhan letkujenlähdöt ovat vielä ehjät - ja ilmansaanti on estynyt muualta - eikös vaan , ja tuosta venttiilistä löydät syyllisen - jos paikat autossa on vielä alkuperäiskuosissa ...

joopajoo


Huohotusputkessa on tosiaan toyota-mallin filtteri joka oli tukossa. Löytyy minun pirssistä tankin päältä. Tökkäsin tilalle bensa-filtterin. Lienee aika turha kapine mutta olkoon toistaiseksi.

Samppa79
08.04.2006, 21:43
Nonniin, Nyt on takajousitus fixattu, joten ajattelin laittaa muutaman sanan jos joku joskus vaikka tarvii saman homman tehdä. Coil spacerit tein nylon-tangosta jota saa paikallisesta muovituotteita myyvästä putiikista. Nylonia siksi että sillä hetkellä se oli ainut vaihtoehto ehtyneistä varastoista. sorvilla sopivat kakkarat ja eikun paikalleen. Ei kannata vakioautoon tehdä yli 2" kakkaroita. Minun on pikkusen vaille 2" ja se näyttää ja tuntuu oikein hyvältä. Kyllä se kummasti tuntuu persauksen alla kun jouset toimii oikein, ilman mitään pling pling kumitylleröitä.

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Samppa79-Coil%20spacer.JPG

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Samppa79-Coilspacer1.JPG

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Samppa79-Coilspacer_asennus.JPG

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Samppa79-4runner_takajousetvalmis.JPG


Kiitti mutta TÄSTÄ-nappihan toimii ainoastaan IE:llä...

Edited by - Samppa79 on 08/04/2006 22:58:14

Edited by - Samppa79 on 08/04/2006 23:02:13

Edited by - Samppa79 on 08/04/2006 23:03:16

-MaTTi-
11.04.2006, 22:41
No niin, hienothan noista tuli ja Runneri saatiin ryhtiin. Ite tein vielä paineesäätöventtiilin vivun akselinpuoleiseen päähän saman verran korotusta, on autossa takajarrut täysissä paineissa korotuksen jälkeenkin. Latta vaan siihen väliin.

Mitä toi tankin alipaine tekee pahaa (muuta kun pahaks äityessään vetää tankin ruttuun)? Oon huomannu että viimeaikoina on suhahtanu aina kun aukasee korkin, ei paljon mutta vähän kuitenkin.

Samppa79
12.04.2006, 05:16
Tuo venttiilijuttu pitää katsoa vielä kun jarrut on tosiaan hiukan erilaiset. Ei vaarallisella tavalla mutta kumminkin eli siihen tarvii sen pulikan myös. Tankin alipaine korjaantui filtterin filtterin vaihdolla. Siellä tosiaan on huohotusputkessa suodatin tankin päällä, laitoin siihen tavallisen bensiini suodattimen.

HJ60
12.04.2006, 06:04
quote:
Mitä toi tankin alipaine tekee pahaa (muuta kun pahaks äityessään vetää tankin ruttuun)? Oon huomannu että viimeaikoina on suhahtanu aina kun aukasee korkin, ei paljon mutta vähän kuitenkin.




Perämoottori ainaki lopettaa käymisen 50 metriä rannasta, jos tankin ilmaruuvi on kiinni veneeseen kantamisen jäljiltä.

Ei oo kokemusta diisselistä, muutaku että appiukon hiasteen tankin korkki on sihahtanu vähän niin kauan ku muistan. Kai tuo ainaki saa koneen etsimään ne pienimmätki ilmavuodot putkistosta.

EDIT: typoja
______________________
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

Edited by - HJ60 on 12/04/2006 07:06:16

-MaTTi-
12.04.2006, 22:04
quote:
quote:
Mitä toi tankin alipaine tekee pahaa (muuta kun pahaks äityessään vetää tankin ruttuun)? Oon huomannu että viimeaikoina on suhahtanu aina kun aukasee korkin, ei paljon mutta vähän kuitenkin.




Perämoottori ainaki lopettaa käymisen 50 metriä rannasta, jos tankin ilmaruuvi on kiinni veneeseen kantamisen jäljiltä.

Ei oo kokemusta diisselistä, muutaku että appiukon hiasteen tankin korkki on sihahtanu vähän niin kauan ku muistan. Kai tuo ainaki saa koneen etsimään ne pienimmätki ilmavuodot putkistosta.

EDIT: typoja
______________________
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

Edited by - HJ60 on 12/04/2006 07:06:16


Mutta kaippa toi syöttöpumppu jaksaa imeä ja pumpata ihan samaan tahtiin? Vai voisko olla että ei sais kakkua ihan niin hyvin?

HJ60
13.04.2006, 10:38
Sitä en osaa sanoa, mutta luulis että jaksaa. On tuo hissukkaki pelannu ihan OK. Se vaan että jos on alipainetta tankissa niin varmaan imee ne ilmavuodot esille tehokkaammin, jos semmosia on.

______________________
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

dirtyhj
13.04.2006, 20:55
Toyotan (ja monen muun) tankissa on alipainetta tarkoituksella vähän, jottei polttoaine lämpölaajentuessaan työnnä kaasuja ulos tankista.Jos huohotinventtiili on tukossa, bensamoottori yleensä sammuu tai "puutuu" kuormitettaessa pitempään; dieseli jaksaa tosiaan vetää tankkiakin lommolle ennen muita oireita. Tankinkorkkia avatessa siis saa (pitää) kuulua suhaus, mutta muut oireet vaativat toimenpiteitä.

Glutton
13.04.2006, 21:13
rankun vahat jouset osoittautuivat ukomattoman hyviksi... jousi kuppi on ihan vähän isompi kuin jousi mutta se ei haitannut ainakaan sinä aikana ku minulla oli runneri...

Ei siitä pääse pitemmälle! - AI EI VAI!!!

Samppa79
14.04.2006, 14:23
quote:
Ite tein vielä paineesäätöventtiilin vivun akselinpuoleiseen päähän saman verran korotusta, on autossa takajarrut täysissä paineissa korotuksen jälkeenkin. Latta vaan siihen väliin.


Laitoin siihen samankorkuisen korotuksen ja nyt se on sitten siinä. Seuraavaksi sitten kesärengastusta, eli lokasuojaan pari senttiä levikettä pitäis kehitellä.