View Full Version : Takapyörän laakerin kiristys
pkarlstedt
07.02.2006, 11:04
Tarkoitus olisi vaihtaa Defenderin takapyöriin stefat. Napa näyttäisi irtoavan sirolla 52 mm:n hylsyllä. Ilmeisesti stefan vaihtoon ei liity mitään dramatiikkaa.
Mutta se kiristys sitten: Mitenkä kireälle vedän laakerin napaa kasatessa?
Ahosensetä
07.02.2006, 11:26
Sfan vaihto on helppo, mutta jarrusatulan joutuu irrottamaan. Putkea ei tarvitse irrottaa, ellei mene poikki.
Vedä sisempi mutteri kireälle, löysää 1/8 kierros, asenna lukkolevy ja toinen mutteri, kiristä ulompi mutteri, tarkasta navan pyöriminen. Ei saa tuntua yhtään väljää eikä ahdistaa yhtään.
T, Antti
pkarlstedt
07.02.2006, 12:30
quote:
Stefan vaihto on helppo, mutta jarrusatulan joutuu irrottamaan. Putkea ei tarvitse irrottaa, ellei mene poikki.
Takana on rumpujarru. Tuleeko jarrukilpi mukana? Olisiko sitten etua irrottaa jarrusylinteri niin, että koko systeemi heiluu jarrukilven läpi tulevan jarruputken ympärillä, vai kannattaako sovinnolla irrottaa jarruputkikin? (Kun tarkoitus on kumminkin vaihtaa jarrunesteetkin.)
quote:
Vedä sisempi mutteri kireälle,
Siis niin kireälle, ettei napa pyöri enää sormivoimin, vai miten kireälle?
quote:
löysää 1/8 kierros, asenna lukkolevy ja toinen mutteri, kiristä ulompi mutteri, tarkasta navan pyöriminen. Ei saa tuntua yhtään väljää eikä ahdistaa yhtään.
OK. Tämä loppuosa tuntuu selvältä.
Rumpujarrut takana ei vaadi muuta kuin:
Tunkkaa pyörä ylös, pukki alle.
Rengas irti.
Rumpu irti. (ei ees välttämätön serieksessä..)
Kuppi vetarin päästä, mallista riippuen mutteri tai lukkorengas irti.
Vetolaippa irti (kippo alle, valuu yleensä öljyä) - eikä kannata pitää rumpua alla..
Lyö varovasti lukkoprikka auki, ulompi mutteri irti. Lukkoprikka pois ja sisempi mutteri irti.
Nyt napa lähtee ihan vaan vetämällä. Saattaa vielä vähän tiputtaa öljyä. Muista että laakeri tipahtaa aika aikasin irti. Joten laakerit hyvään talteen.
Huom! näin ainakin serieksessä, lie kuitenkin hyvin pitkälti samat toimenpiteet defenderissä.
Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.
FC paloautoprojekti (http://shuttle.daug.net/donna/)
OT: Onko defendereissäkin runpujarruja? :-O
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
pkarlstedt
07.02.2006, 15:12
quote:
OT: Onko defendereissäkin runpujarruja? :-O
On. Kolme kappaletta.
Ahosensetä
07.02.2006, 16:53
Joo, vanhemmissa on taka-akselilla rummut, unohdin tuon. Vaihtuu vasta muistaakseni 90-luvun alkupuolella levyiksi. Series-perintöä ...
Pääset siis helpommalla, rumpu ja napa suoraan pois, kilpeen ei tarvitse koskea. Vetarissa sulla on lukkorengas, Serieksissä noi mutterit ja lukkosokat.
T, Antti
Edited by - Ahosensetä on 07/02/2006 20:27:25
pkarlstedt
07.02.2006, 20:16
Tuntuu olevan aika vaikeasti löydettävä kalu tuollainen 52 mm:n hylsy.
Motonetistä ei ainakaan löytynyt.
Ahosensetä
07.02.2006, 20:27
On oikeasti 2 1/16". Löytyy hyllystä, 15 e :)
Oikeista työkalukaupoista saa 3/4" vääntiöllä olevia pitkiä hylsyjä, mutta ne on jo aika kalliita, hinta menee varmaan yli 50 euron.
T, Antti
Harmittaa kun kävin kerran ostamassa 1" vääntiöllä olevan hylsyn hessumobiilista. Kokohan oli 54mm, eli sinnepäin. Ja maksoi aivan liikaa.
En kehtaa ees kertoa paljon maksoi, mutta paljon.
Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.
FC paloautoprojekti (http://shuttle.daug.net/donna/)
Kyllä se aukeaa siirtopihdeilläkin (isoilla), ei pitäis olla hirveen tiukassa. Sitä ei tartte eikä oikeen voikkaan kiristää kovin lujaan.
Note! This message was posted anonymously!
Ahosensetä
07.02.2006, 21:14
quote: Kyllä se aukeaa siirtopihdeilläkin (isoilla), ei pitäis olla hirveen tiukassa.
Joskus on, erityisesti kun lukkolevy pettää ja lähtee pyörimään mukana. Silloin saa vääntää koko matkan auki kunnolla.
Näkee niitä muttereita hakatun myös tuurnilla. Uusia muttereita saa 4 e/kpl :)
T, Antti
pkarlstedt
07.02.2006, 22:58
quote:
Kyllä se aukeaa siirtopihdeilläkin (isoilla), ei pitäis olla hirveen tiukassa. Sitä ei tartte eikä oikeen voikkaan kiristää kovin lujaan.
No näin oli. Ulompaa mutteria pääsi vääntämään isolla jakoavaimella, ja sisempi olikin sitten ihan näppitiukkuudessa.
Systeemiä kasatessa ei napaa saanut jumiin, vaikka sisempää mutteria olisi kiristänyt miten. Onko oikein?
Vastaisuuden varalta voisi kyllä Antilta lunastaa tuon virallisenkin työkalun.
Ahosensetä
08.02.2006, 06:13
Napaa ei laakeria kiristämällä yleensä saa kokonaan jumiiin, mutta se sisempi mutteri täytyy kiristää kunnolla, että laakerit asettuvat paikalleen.
T, Antti