View Full Version : Latausjännitteen nostaminen?
Nyt laturista tulee 13.8v ja haluan max 15.0v. Säädin on laturimöykyssä ittessään. Voinko huijata säädintä voiko sen vaihtaa esim 14.4v lykkäävään malliin. Jos tämä huijaus onnistuu niin hajooko laturi ja kuinka virran rajoitus pelaa?
Kiitos.
-teemu
Note! This message was posted anonymously!
Ensimmäiseksi että minkämerkkinen laturi?
"possiin" (ei muista oikeaa kirjoitus asua [:|]) saa ainakin eri jännitteillä olevia säätimiä.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Woimalla. autoSCIFIteam
"on tästä ennenkin menty... tekalla..."
Boschiin saa ainakin flag merkkisiä säätimiä jotka ovat 14.8-15.3volttia.
M:Volvo C-303,aj 93tkm,rekisterissä ja leimassa,soita 0500-333232!
Vaihtovirtalatureissa ei ole virtarajoitusta. Eli sen kanssa ei tule ongelmia. Tuon säätimen voi varmasti vaihtaa. Vaikka se olisi siellä sisälläkin. Vaikea sanoa tuntematta tarkemmin asiaa. Joku autosähkömies voisi varmasti sanoa suoralta kädeltä.
Miks pitäis nostaa jännite??
Kertokaa tyhmälle...
Miks pitäis nostaa jännite??
Kertokaa tyhmälle...
samaa ihmettelee mä????
ei kai vaan ole vähän liikaa ampperi tunteja nykysessä akussa/akuissa tolle laturille.
heti selityksiä!!!!
Edited by - Kankku on 07/02/2006 18:22:12
Edited by - Kankku on 07/02/2006 18:23:09
kristian
07.02.2006, 20:35
jos erillinen säädin niin diodi säätimen (heräte/virrantunnistus)piuhan väliin. diodeita lisäilemällä saat jännitettä nostettua vehkeitten palamiseen asti.
#205 slck ry,
pähämä ry,
Optima keltainen 55ah ja eberin lämppäri ja nykyinen laturi 13.8v 45A eivät pitemmänpäälle toimi yhdessä kun on niin lyhyttä ajoa.
Ja valoakin vois tulla lisää kun olis korkeemmat jännitteet.
-teemu
Note! This message was posted anonymously!
oletko tarkistanut kaapelit
pistä piruttaan kunnon kaapeli laturin ja akun väliin
ja tarkasta maadoitus
voipi olla yllättävä vaikutus
aika usein pelkästään valojen kaapeloinnin uusiminen
kirkastuttaa ympäristöä
en alkaisi heti ekana nostamaa voltteja
Lähtisin kans noista piuhoista liikenteeseen tai isommasta laturista?!
kingkuppi
09.02.2006, 07:36
Säätimen vaihdolla saadaan lisää virtaa laturista, sillä yhä edelleen pitää paikkaansa P=IxU eli teho
on virta kertaa jännite. Esim. äskettäin kun peruskorjasin Boschin laturin ja ostin myös uuden jännitteen-
säätimen, niin varaosamyyjä kysyi, että isommalla vai pienemmällä jännitteellä. Taksiautoissa käytetään
kuulemma toisinaan isompijännitteistä säädintä.
Jotenkin tuntuisi, että enemmän ampeeraja antavan laturin vaihto olisi parempi ratkaisu. Muistelen, että akku kuumeni ja nesteet kiehui pois kun jännitten kanssa nuoruusvuosina kikkailtiin.
Just do it!
kingkuppi
09.02.2006, 07:55
Nykyään on usein normaali latausjännite 14,2 - 14,5 V ja löytyypä peräti 15 volttia. Ongelmaksi saattaa
muodostua polttimoiden kärähtäminen ei niinkään akun kiehuminen, sillä 15 voltilla kennojännite on vasta
2,5 V, minkä jännitteen se kyllä kestää. Totta kai teholtaan isompi laturi on erittäin hyvä ratkaisu.
Itsestään selvyys on, että aiemmin mainitut johdotukset on oltava kunnossa!
Yksi hyvä syy latausjännitteen nostoon on kahden akun ja jakodiodien käyttö, tällöin jännitteen nostolla kompensoidaan diodin aiheuttama jännitehäviö. Tavallisella diodilla jännitehäviö on noin 0.8V, schottky-diodilla noin 0.3-0.5V.
Mistä noita flagin säätimiä voisi kysellä?
-Otto-
Juu-u, itse tuli junnuna ostettua rakettiin uusi laturi, akku ja starttikin, ongelma tosin korjaantui vasta kun vaihdoin moottorin maakaapelin. <img src=icon_smile_cool.gif border=0 align=middle>
If idiots could fly, internet would be an airport.
Juu, eli Laturi on Denso ja siinä on seuraavia merkintöjä.
Denso 12v sisäinen regu
100211-4070
31400-83010
2h13
Jos joku tietää saako tuohon vaihdettua säätimen, niin kiitos kun viitsit hihkaista.
Sähköt on kunnossa paitti vinssin kaapelit mut se ei kuulu tähän.
Syy on juuri nuo jakodiodit ja optima joka kernaasti ottais korkeempaa jännitettä.
-Teemu
Jatketaas tähän ku otsikko täsmää.
Mitä mieltä paremman sähkötuntemuksen omaavat on tällasesta diodista sulakkeen paikalle, esim:
http://m.ebay.com.au/itm/311314812980?cmd=VIDESC
http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=321687191235&category=42611&pm=1&ds=0&t=1426357756228
Pitäisi nostaa latausjännitettä n. 0.5V. Nää Toijjotat kun ei tunnu lataavan kun 14V:n molemmin puolin, mikä on hivenen alhainen AGM-tyypin akuille.
Onko tuo diodisysteemi turvallinen ja harmiton ratkaisu asiaan?
BJ-40/76
14.03.2015, 22:41
Siis Mitä tuon sulakkeen takana on? ja kuinka iso sulake on? (ja jos vielä tietäs normaalin läpi menevän virran)
Siis onhan tuossa sinun "2000 luvun fj:ssä" latausjännitteen säätö moottorin egun perässä? silloin jos ekun sulaketta lähdetään "peukaloimaan" niin pitää pitää mielessä se, että voi tulla ongelmia jossain toisaalla...
Tuo PTC- tyyppinen sulake on ongelma, jos kuormitus virta vaihtuu ja sulakkeen syöttämän kuorman pitäs saada vakiojännitettä.
Ja jos tuolla "diodisulakkeella" siis missä oletettavasti diodi ja sulake sarjassa, meinaa pudottaa ecun syöttöjännitettä esim. 0,7v, ja normaali k.o sulakkeen läpi menevä virta olisi vaikka 5 amppeeria, niin siihen sulakkeeseen jää "ylimääräistä" lämpötehoa 3 Wattia, ja sekin ylimääräisenä voi aiheuttaa ongelmia...
-> Jos kytkentäkaavio käytössä, niin etsisin sen johdon, mistä ecu (tai säädin) ottaa jännitetiedon, ja se johto katkaistaan, ja väliin laitetaan mekaaninen kytkin ja diodi päästösuuntaan (siis sähkö kulkee diodin kautta jos kytkin auki).
Siis miksi tuo kytkin? kesällä on varaa latailla noita isoja akkuja hitaammin, ja jopa talvella, mutta kun tarvii ylimääräistä sähköä vinssauksen, webaston taikka lyhyen ajomatkan takia, niin silloin tuo 0,7v tekee ihmeitä..
Noita "sodan kestäviä" boschin puhallin jäähdytteisiä on helppo hämätä; siis siihen latausvirtadiodien kanssa diodi sarjaan (ja johdot diodin oikosulkemiseksi silloin, kun sähköä riittää)
p.s ainakin SP-Elektroniikka muu diodeja joilla pääsääntäisesti on tuo 0,6-0,7 v jännitehäviö, mutta pienemmille virroille noita löytyy myös n. 0,3v jännitehäviölle. ja ye tms.
Siis Mitä tuon sulakkeen takana on? ja kuinka iso sulake on? (ja jos vielä tietäs normaalin läpi menevän virran)
Siis onhan tuossa sinun "2000 luvun fj:ssä" latausjännitteen säätö moottorin egun perässä?
p.s ainakin SP-Elektroniikka muu diodeja joilla pääsääntäisesti on tuo 0,6-0,7 v jännitehäviö,
Taitaa olla 7.5A sulake, minne lie sen läpi virta meneekään, näyttää menevän ton toisen linkin mukaan max. 1.5A. Ei oo hajua mikä sitä jännitettä säätää, mutta jotenkin lämpötilariippuvainen se on, kylmällä lataa isommalla jännitteellä.
Amppeerisella diodilla sulakkeen tilalle saanee samankaltaisen vaikutuksen.
Koita huijata sitä lämpöanturia jos sellainenkin on? Vai eikö silti saa tarpeeksi korkealle jännitettä?
Ainakin osassa ZJ- mallin Jeeppejä ja sitä uudemmissa on lämpöanturi akkutelineessä akun alla nuuskimassa lämpötilaa. Laturi puskee lähelle 15V kovalla pakkasella kun akku on kylmä, ja lämpimässä kelissä ja/tai pakkasella akun ja konehuoneen lämmettyä jos ei ole suurempaa sähkökuormitusta voi latausjännite tippua ylläpitolatauksen tasolle. Anturia huijaamalla (ts. anturin tilalle johtojen väliin sopiva vastus) saa ECU:n luulemaan että on kova pakkanen -> latausjännite ylös. Enää tarttisi mitata, paljonko ko. lämpöanturi antaa vastusarvoksi milläkin lämpötilalla ja rakentaa sopiva vastuspaketti.. eiköhän se jotenkin tuolla tavalla Toyotassakin toimi? :)
Koita huijata sitä lämpöanturia jos sellainenkin on?
Enpä oo yhessäkään Toyotassa nähny, eikä oo ainakaan tässä.
Näyttäävät kengurumaassa harrastavan tätä sulakekikkaa enemmän kun muualla.
tekniikkamies
15.03.2015, 12:02
Ainakin omassa LN170 Hiluxissa laturi ei ole mikään kauhea jytky ja olen laittanut yhteensä 3x105 Ah akut. Se kolmas akku on normaalisti erotettu erotuskytkimellä kun se on invertterin vieressä paksuilla piuhoilla jotta sähkö kulkisi mahdollisimman ärmeesti invertteriin.
Nimenomaan lyhyessä ajossa auto on pelannut tänä tarvena oikein hyvin ja tuleehan joskus vähän pidempikin matka ajettua ja akut on hyvissä virroissa.
Kokemusta ei ole vielä joutuuko kesäkuumalla laturi liian koville kun sehän tuppaa lämpeemään jos akkuja kuormittaa kunnolla vaikka invertterillä.
Eipä oo mullakaan varsinaista ongelmaa ollut. Mutta AGM-akku ei lataudu täyteen vaikka päivän ajelis jos latausjännite on 14.0V. Eipä se sitä ehkä kaiheesti haittaakkaan, mut täysi hyöty jää saavuttamatta.
Taidan tilata ja kokeilla, sen verran monet tuntuu ongelmitta käyttävän, aika hintava (50 aussitaalaa) toki kynnen kokoiseks osaks.
Ihan ei nyt tajuu, tekeeks tuo muuta kuin huijaa sulakketta syöttävää puolta kuvittelemaan että jännite ei riitä, jolloin laturi pukkaa lisää ?
Jos, niin eikö ihan partcon 20 centin diodilla sais saman aikaan :confused:
Ihan ei nyt tajuu, tekeeks tuo muuta kuin huijaa sulakketta syöttävää puolta kuvittelemaan että jännite ei riitä, jolloin laturi pukkaa lisää ?
Jos, niin eikö ihan partcon 20 centin diodilla sais saman aikaan :confused:
Oletettavasti juurikin noin. Tosin valmistajan sivulla kehutaan:
This unit has distinct advantages over other similar products:
* Specifically designed for Alternator voltage boosting applications, electronic components have been carefully selected after extensive testing to ensure best possible safe voltage gain is achieved.
* Only unit available incorporating PTC electronic fuse protection, the PTC device offers unparalleled circuit protection and protects both the booster, the vehicles wiring and alternator in the event of a fault condition occurring in the vehicles electrical system.
* The electronics devices are fully encapsulated epoxy resin prior to package assembly ensuring superior water, moisture & mechanical protection.
* Unlike other similar products you do not need to modify your fuse block or the device to fit, it simply plugs straight in.
Olis noita 15 taalaa halvempana mallia MK1, jossa ei automaattisulaketta.
Enpä oo yhessäkään Toyotassa nähny, eikä oo ainakaan tässä.
Näyttäävät kengurumaassa harrastavan tätä sulakekikkaa enemmän kun muualla.
kyllä tossa t25 avensiksessa on ainaki lämpöanturi akun alla, ja vissiinki myös corolla versossa. D4D...
tekniikkamies
15.03.2015, 15:44
Eipä oo mullakaan varsinaista ongelmaa ollut. Mutta AGM-akku ei lataudu täyteen vaikka päivän ajelis jos latausjännite on 14.0V. Eipä se sitä ehkä kaiheesti haittaakkaan, mut täysi hyöty jää saavuttamatta.
Taidan tilata ja kokeilla, sen verran monet tuntuu ongelmitta käyttävän, aika hintava (50 aussitaalaa) toki kynnen kokoiseks osaks.
Sellasta täydennystä tuli mieleen, että täs mun vekottimessa tais olla vakiona joku systeemi, joka huolehtii riittävän korkeasta latausjännitteestä esim. kylmällä. Jos olen 70 neliöisillä kaapeleilla laittanut vanhan Mersun käymään niin, että akkuina on toiminut Hiluxin akut, niin jännitteet ei tainnu invertterin ledejä katellen olla yhtä ylhäällä kuin Hiluxin laturilla.
Akut ollut toistaiseksi tavallisia käynnistysakkuja.
kyllä tossa t25 avensiksessa on ainaki lämpöanturi akun alla, ja vissiinki myös corolla versossa. D4D...
Vai on niitä Tojotoissaki, mut ei ainakaan tossa meitin -05 Corolla Versossa D-4D, eikä vastaavassa bensakoneisessakaan.
Koita huijata sitä lämpöanturia jos sellainenkin on? Vai eikö silti saa tarpeeksi korkealle jännitettä?
Ainakin osassa ZJ- mallin Jeeppejä ja sitä uudemmissa on lämpöanturi akkutelineessä akun alla nuuskimassa lämpötilaa. Laturi puskee lähelle 15V kovalla pakkasella kun akku on kylmä, ja lämpimässä kelissä ja/tai pakkasella akun ja konehuoneen lämmettyä jos ei ole suurempaa sähkökuormitusta voi latausjännite tippua ylläpitolatauksen tasolle. Anturia huijaamalla (ts. anturin tilalle johtojen väliin sopiva vastus) saa ECU:n luulemaan että on kova pakkanen -> latausjännite ylös. Enää tarttisi mitata, paljonko ko. lämpöanturi antaa vastusarvoksi milläkin lämpötilalla ja rakentaa sopiva vastuspaketti.. eiköhän se jotenkin tuolla tavalla Toyotassakin toimi? :)
Toisessa topikissa tällainen keskustelu.
Ei se lämpötila- anturi tiputa latausjännitettä alhaiseksi edes kuumassa moottoritilassa silloin, jos latausjännite täytyy olla liki maksimia. Kyllä minulla ainakin latausjännite nousee ihan normisti hieman yli 14V kesälläkin, kun esim. sähköflekti hörähtää käyntiin.
Sen sijaan edes kylmällä koneella ja konehuoneella ei 150A laturi jaksa pukata korkeata jännitettä ulos kun käyttää vinssiä. Jos lämpötila-anturi on ehjä, ei sen pitäisi aiheuttaa tuollaisia ongelmia. Rikkinäinen anturi kylläkin aikaansaa sen, että latausjännite on jatkuvasti liian alhainen.. voisi tietysti itsekin koittaa vastuksen kanssa, mutta kun muuten latausjännitteet on ihan tehtaan speksien mukaisia kulloisessakin tilanteessa.
Mihinkä nyt uskoisi.:cool:
__________________
Vai on niitä Tojotoissaki, mut ei ainakaan tossa meitin -05 Corolla Versossa D-4D, eikä vastaavassa bensakoneisessakaan.
työkaveri vaihto talvella akun 2,2 D4D corolla versoon tais olla -06 ja käskin kattoo onko anturi kotelon alla, oli kuulemma ollut, ja samoin on mun avensiksessa.
työkaveri vaihto talvella akun 2,2 D4D corolla versoon tais olla -06 ja käskin kattoo onko anturi kotelon alla, oli kuulemma ollut, ja samoin on mun avensiksessa.
On kait sit tullu ton 2.2-koneen kans samaan aikaan. Tosta meitin laitteesta purkanu akkutelineen pariinkin kertaan pois tieltä niin varmuudella voin sanoo että ei oo.
Edit: Ja FJ:ssä omatekoinen akkuteline, ei ollu johtoja orkkiksen alla.
On kait sit tullu ton 2.2-koneen kans samaan aikaan. Tosta meitin laitteesta purkanu akkutelineen pariinkin kertaan pois tieltä niin varmuudella voin sanoo että ei oo.
joo kyllä sen johdon varmasti näkee, ku joutuu irrottaan jos ottaa telineen pois.
No niin, sulake tuli kengurumaasta. Äkkiseltään ihan tavallisen näköinen, mitä nyt sisällä ei lankaa näy:
http://imageshack.us/a/img673/421/MbXRaE.jpg
Tässä aiempi tilanne, latailee lämpimällä koneella 13.9-14.1V:
http://imageshack.us/a/img673/8854/FjxnUP.jpg
Ja tässä huijaussulake paikoillaan, 14.5-14.6V:
http://imageshack.us/a/img908/6721/7gtbh5.jpg
Helppo ja nopee homma, joku elektroniikkaharrastaja vois kokeilla ite eri diodeilla, mut enpä ite tuohon hintaan viiti (ylijännite)riskejä ottaa ja vapaa-aikaa tärvätä.
Moi,
mites latausjännitettä vois nostaa muissa autoissa, joissa on säädin laturissa?
Eikös laturi tunnista jännitteen merkkivalolta tulevasta piuhasta? Jos siihen laittais vaan diodin päästösuuntaan niin eikä latausjännitteen pitäis nousta diodin kynnysjännitteen (~0.7V) verran?
Vastusjaollakin vois koittaa huijata (vetää piuhaa maihin päin pienellä vastuksella).jos tuohon piuhaan ei voi laittaa diodia.
Ja paljonko AGM-akuille olis soppeli latausjännite? Paljonko saa olla korkeintaan kylmästartin jälkeen, ja mitä vähintään/korkeintaan jänitteiden tasaannuttua?
Täällä http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm sanotaan näin:
As with all gelled and sealed units, AGM batteries are sensitive to overcharging. A charge to 2.40V/cell (and higher) is fine; however, the float charge should be reduced to between 2.25 and 2.30V/cell (summer temperatures may require lower voltages). Automotive charging systems for flooded lead acid often have a fixed float voltage setting of 14.40V (2.40V/cell); a direct replacement with a sealed unit could overcharge the battery on a long drive.
Täällä http://support.rollsbattery.com/support/solutions/articles/4345-agm-charging on tällainen taulukko:
http://cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/5966712/original/AGMcharge.jpg?1369332706
-Paavo
Diodi latauksensäätimen miinuspuolelle väliin? Ainakin näin Bosch säädintä tuli huijattua... Hyöty se 0.5v ylöspäin...
Ja paljonko AGM-akuille olis soppeli latausjännite? Paljonko saa olla korkeintaan kylmästartin jälkeen, ja mitä vähintään/korkeintaan jänitteiden tasaannuttua?
-Paavo
Yleensä latausjännite olis hyvä olla 14,4V ja ylläpitojännite 13,8V kun akku on n.~80% varautunut.
Tuli mieleen kun joskus aijemmin kirjottelin et anjoviksessa on akun alla anturi. Ainakin tupakin sytyttimeen tuleva dikimittari näyttää aina noin 13,8-14v. Oli lämpötila mikä hyvänsä. Tosin virtaa on aina piisannu (kopkop :D) normi akun kans. Akun vaihtoi miettinyt amg malliseen, mut vois tarvii korkeempaa jännitettä? Efb akku vois olla parempi vaihtoehto.
Diodi latauksensäätimen miinuspuolelle väliin? Ainakin näin Bosch säädintä tuli huijattua... Hyöty se 0.5v ylöspäin...
Säädin siis laturissa, onnistuuko tuo? Jos teit tuon laturissa olevaan säätimeen, niin onko kuvia?
Yleensä latausjännite olis hyvä olla 14,4V ja ylläpitojännite 13,8V kun akku on n.~80% varautunut.
Ja tämä nimenomaan AGM-akuilleko?
Eikös auton starttiakut ole yleensä aina yli 80% varautuneet (pl. rankemmat vinssaukset, mut meidän tapauksessa suurin osa vinssauksista on pikkunyppäsyjä kun ajetaan niin helppoja reittejä).
-Paavo
BJ-40/76
23.02.2016, 00:40
Moi,
mites latausjännitettä vois nostaa muissa autoissa, joissa on säädin laturissa?
Eikös laturi tunnista jännitteen merkkivalolta tulevasta piuhasta? Jos siihen laittais vaan diodin päästösuuntaan niin eikä latausjännitteen pitäis nousta diodin kynnysjännitteen (~0.7V) verran?
Vastusjaollakin vois koittaa huijata (vetää piuhaa maihin päin pienellä vastuksella).jos tuohon piuhaan ei voi laittaa diodia.
Ja paljonko AGM-akuille olis soppeli latausjännite? Paljonko saa olla korkeintaan kylmästartin jälkeen, ja mitä vähintään/korkeintaan jänitteiden tasaannuttua?
Täällä http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm sanotaan näin:
Täällä http://support.rollsbattery.com/support/solutions/articles/4345-agm-charging on tällainen taulukko:
http://cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/5966712/original/AGMcharge.jpg?1369332706
-Paavo
Siis jos on esim. ulkoisella tuulettimella oleva Bosch, niin tuo latausjännitteen nosto on helppoa: siis tuossa bosch:ssa on lataussäätimelle omat + diodit, siis lataussäätimen magnetointivirta (ja jännitetunnistelu) tulee niiden pienien diodien kautta säätimelle.
-> kun tuohon "väliin" laittaa diodin (virrankestävyys pitää olla muistaakseni 3, oliko peräti 5 amppeeria) niin latausjännite nousee tuon kynnysjännitteen verran. (normaalilla diodilla 0,7v, "paremmilla-" 0,3-0,4 volttia)
Ja jos kokeilee tuota "vastusjakoa" ym. laturille, niin pienellä kuormituksella lataa todella suurella jännitteellä, ja täydellä kuormituksella pienellä jännitteellä.
Ja tuo ylläoleva koskee vain noita puhallinjäähdytteisiä bosch:laisia, toki soveltuvin osin muitakin.
MUTTA: Osa autoista haistelee jännitettä muualta, ja osa haistelee lataustarvetta jarrupolkimelta, ja jopa kaasupolkimelta:eek: