kingkuppi
04.02.2006, 14:41
Lyijymönjä eli keitettyyn pellavaöljyyn sekoitettu lyijyoksia (punaista tai valkoista).
Perinteisesti käytetty veneissä sekä puun että metallin suoja-aineena. Imeytymiskyky hyvä
puuhun, ei varsinaisesti reagoi metallin kanssa, vaan kiinnittyy siihen sideaineilla ja koska
lyijy on jo oksidimuodossa eli reagoinut hapen kanssa se muodostaa hyvin suojaavan pinnan me-
tallin päälle. Pysyvyyttä voi tehostaa Ferrex kerroksella, joka antaa kovemman pinnan. Jos
kolhu tai muu vastaava mekaaninen rasitus poistaa mönjän metallin pinnalta, alkaa korroosion
vaikutus helposti näkyä. Mikäli halutaan maaluksen pysyvän erittäin hyvin kannattaa tietenkin
puhdistaa metalli huolellisesti ja laittaa alimmaiseksi kerrokseksi happomaali ja sen päälle
pohja- ja pintamaali sekä käyttökohteesta riippuen lakkakerros/kerrokset. Esimerkiksi sekä
alumiini- että rautavanteet kannattaa käsitellä näin jos haluaa hyvän lopputuloksen.
Perinteisesti käytetty veneissä sekä puun että metallin suoja-aineena. Imeytymiskyky hyvä
puuhun, ei varsinaisesti reagoi metallin kanssa, vaan kiinnittyy siihen sideaineilla ja koska
lyijy on jo oksidimuodossa eli reagoinut hapen kanssa se muodostaa hyvin suojaavan pinnan me-
tallin päälle. Pysyvyyttä voi tehostaa Ferrex kerroksella, joka antaa kovemman pinnan. Jos
kolhu tai muu vastaava mekaaninen rasitus poistaa mönjän metallin pinnalta, alkaa korroosion
vaikutus helposti näkyä. Mikäli halutaan maaluksen pysyvän erittäin hyvin kannattaa tietenkin
puhdistaa metalli huolellisesti ja laittaa alimmaiseksi kerrokseksi happomaali ja sen päälle
pohja- ja pintamaali sekä käyttökohteesta riippuen lakkakerros/kerrokset. Esimerkiksi sekä
alumiini- että rautavanteet kannattaa käsitellä näin jos haluaa hyvän lopputuloksen.