Kirjaudu sisään

View Full Version : Gen1 ja Gen2 Pajeron osien vastaavuus

HobGoblin
31.01.2006, 11:50
Onko kenelläkään mitään käytännön kokemusta tai muuta tietoa vanhakoppaisen ja vähän uudempikoppaisen eli Gen1, "L-sarja" (1981-1990) ja Gen2 "V-sarja" (1990+) Pajerojen alustan osien yhteensopivuudesta, lähinnä niinpäin että uudemmasta sovitettaisiin osia vanhempaan.

Esimerkiksi Uudessa Seelannissa joku innokas on asiaan tutustunut:
http://www.4x4wire.com/mitsubishi/featured_mitsu/crobinson/

Saisikohan noilla eväillä Pallerostakin jo jotain aikaiseksi ja mitähän leimasetä tuumaa moisesta?

Edit: muokataanpa otsikkoa hiukan väljemmäksi, niin saadaan tuo koneswappi ja muutkin mahdolliset kilkkeet mukaan. :)

- Isoa kovaa kellon ympäri -

Edited by - HobGoblin on 31/01/2006 12:41:00

Edited by - HobGoblin on 31/01/2006 12:41:39

-P-
31.01.2006, 12:15
Minä oisin kiinnostunu uudemman 2.8TD:n laitosta vanhan keulalle, mitenkähän se onnistuu...

-P-

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-

Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse.
-Minä-

HobGoblin
01.02.2006, 18:38
Uppistakeikkaa!
Eikö kukaan ole koskaan uudempia kilkkeitä sovitellut vanhaan Pajeroon, vai ettekö vaan kehtaa tunnustaa? :)
Noh, katsellaan ja mittaillaan...

HobGoblin
15.02.2006, 09:11
Kiitosta, tuo selvitti jo ainakin takapään osalta jonniin verran.
Eli loppupään Gen1 on yhteensopivaa sisusroinaa Gen2:sen kanssa? Onkos mitään havaintoja millä noita takapäitä tunnistaa, pitääkö ottaa auki vai pystyykö ulkoisista avuista päättelemään? Itsellänihän siis on tod.näk- -90 rekisteröity -89 malli.

Etupää taitaa olla hiukan erilaista tavaraa, mutta mikäli en nyt ihan väärin ole noita rapakontakaisia keskustelupalstoja ymmärtänyt niin osia voisi vaihtaa keskenään. Esimerkiksi (ylemmät?) A-tukivarret (upper a-arms) voisi ottaa uudemmasta ja tehdä niihin vielä pallonivelen käännön (balljoint flip) jolloin saataisiin lisää liikevaraa etupäähän. Samoin ohjausvarret/raidetangot? (tie rod) voisi vaihtaa uudemman mallisiin, edelleen liikevaran kasvua tavoitellen. Samoin ilmeisesti Gen2 vetonivelet? (drag link) olisivat pidemmät.

Englanti-suomi tekniikan sanasto on hiukan hakusessa, auttakaa tyhmää ja korjailkaa suomennusehdotuksiani. Oikea osa löytyy kyllä (kai) englanninkielisestä manuaalista, mutta suomennos on hakusessa. :)

Onkos kenelläkään havaintoja välityssuhteista, onko niissä minkälaisia eroja?

15.02.2006, 10:11
Jos tarvitsee, eikös auton valmistusajan pysty selvittämään runkonumeron perusteella vähintään kuukauden tarkkuudella. Näin ainakin tojossa.

Turakki

Note! This message was posted anonymously!

PaJeRo
15.02.2006, 11:45
Minulla on todennäköisesti jossain toisen koneen syövereissä taulukko noista välitykssistä gen2 pajeroissa (+muuta faktaa). Yritän ettia sen heti töitten jälkeen.

Ilmeisesti olet haeskelemassa sitä kunnon sähkölukkoa taka-akselille, mikäli passaa sisuskalut yhteen?

Myös eteen on ainakin amerikassa ollut saatavana samanlainen 100% sähkökölukko kuin on suurimmassa osassa suomessa myydyistä ainakin GLS-mallin pajeroissa on takana. Lisäksi ainakin australiasta saa gen2 pajeron jakolaatikkoon huomattavasti alkuperäisiä tiheämmät välitykset..

<center>Pajero - King of the road & off-road</center>

HobGoblin
15.02.2006, 12:01
Bingo huudettu! :)
Kaikki tieto on tosiaan tervetullutta, yritetään kirjoitella niitä sitten vaikka tuonne faq.offipalsta.com:iin.
Takapäähän on tosiaan hakusessa lukkoa ja etupäähän vähimmillään noita pidemmän liikeradan mahdollistavia kilkkeitä, eikä se lukkokaan tietenkään pahitteeksi siellä olisi...

Peeveli
02.05.2006, 16:38
Onko asiaan tullu tietoa lisää ?? Mulla on 88 perä ja g2 aksula olisi tulossa

Turvenuija... siis minä.

454SS
09.08.2006, 22:25
Mulla on 2000 mallisen ylätukivarret ja niissä pallot siiretty alapuolelle. Noilla uudemman varsilla sai camberin säädettyä hyvin kohdalleen ja antoivat jonkin verran lisää ulosjoustoa.

Epeli
09.08.2006, 22:35
Joku useri (kharju) omisti joskus Mk1 palleron, jossa oli uudemman mallin SuperSelect jakolaatikko ! Käytä söörsiä !

Epeli

Edited by - Epeli on 10/08/2006 13:59:58

Peeveli
11.08.2006, 22:43
Toi kharjun pajero on mulla pihas varaosavehkeenä ...

Turvenuija... siis minä.

Juniori83
13.08.2006, 14:43
quote:
Minä oisin kiinnostunu uudemman 2.8TD:n laitosta vanhan keulalle, mitenkähän se onnistuu...

-P-

"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-

Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse.
-Minä-

Kannataako?
Kun saat uudemmista 2.5 paremman tehon.

http://murobbs.muropaketti.com/
http://www.4x4wire.com/mitsubishi/
http://personal.inet.fi/koti/timo.virtanen/
http://www.pocuk.com/forums/

L-200
13.08.2006, 16:41
Juniori83:lle. 2,5:ssä on remmillä jakopää ja 2,8:ssa ketjulla. Oisko siinä syytä ja ainahan voi laittaa sit 4M41:sen jos tuo 2,8 tuntuu liika pienelle.

-- Wannabe OFF-roader --
l-200@offipalsta.com
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/L-200-pikku%20pajero.JPG

TOPPAHOUSU
02.12.2008, 16:37
Mulla on 2000 mallisen ylätukivarret ja niissä pallot siiretty alapuolelle. Noilla uudemman varsilla sai camberin säädettyä hyvin kohdalleen ja antoivat jonkin verran lisää ulosjoustoa.

Kaivelin vanhoja juttuja ja kyselenkin minkä mallisessa pajerossa ollut tuollaiset rojut paikoillaan...? Jos vaikka onnistuisi laittaa itsellenikin!

Itselläni on -89 3.0 V6 pitkä pajero, jota talven aikana tarkoitus modifioida.

Ps. Ja tiedän ei pajeroa kannata rakentaa....mutta ajattelin yrittää!!! :D :D :D

-pajero-
02.12.2008, 17:23
gen2 ja siit etiepäin

Rekisteröimätön
02.12.2008, 21:44
Minulla on todennäköisesti jossain toisen koneen syövereissä taulukko noista välitykssistä gen2 pajeroissa (+muuta faktaa). Yritän ettia sen heti töitten jälkeen.

Ilmeisesti olet haeskelemassa sitä kunnon sähkölukkoa taka-akselille, mikäli passaa sisuskalut yhteen?

Myös eteen on ainakin amerikassa ollut saatavana samanlainen 100% sähkökölukko kuin on suurimmassa osassa suomessa myydyistä ainakin GLS-mallin pajeroissa on takana. Lisäksi ainakin australiasta saa gen2 pajeron jakolaatikkoon huomattavasti alkuperäisiä tiheämmät välitykset..

<center>Pajero - King of the road & off-road</center>

Se lukko muuten on "airlocker" eli paineilmalukko. Sähkölla toimii toki se pumppu/kompressori. Ainakin Gen3:ssa muistaakseni myös Gen2:ssa.

TOPPAHOUSU
03.12.2008, 09:15

Tarkennan kysymystä, että käykö nuo uudemman Gen2:sen ylätukivarret&pallot suoraan vanhempaan vm.1989 3.0L V6 pajeroon??