PDA

View Full Version : Jäykkä etuakseli Runneriin?


-Jussi-
24.01.2006, 10:37
Terve,

Tuossa kun on monesti ollut puhetta, että Runneristakin saisi oikean maasturin kun vaihtaisi tuon risukeulan hiluxin jäykkään akseliin. Ihan vaan huvikseni rupesin tutkiskelemaan sitä ja taitaa olla niin, että vaatii AKElta luvan? En ole vielä tarkemmin tutkinut akselimassoja ym. mutta taitaa kopsahtaa tuohon jousitustyypin vaihtumiseen. Onko näin tai löytyykö jotain tapaa kiertää tuota pykälää? Hiluxiahan on saanut myös joinain vuosina sekä jäykällä että IFS:llä. Onkohan runnerissa ollut samaa juttua jossain päin maailmaa ja jos on niin onko nuo sitten ollut samaa mallisarajaa? Onko nuo hiluxissa ollut samaa mallisarjaa?



Edited by - -Jussi- on 24/01/2006 10:38:19

-MaTTi-
24.01.2006, 19:46
quote:
Terve,

Tuossa kun on monesti ollut puhetta, että Runneristakin saisi oikean maasturin kun vaihtaisi tuon risukeulan hiluxin jäykkään akseliin. Ihan vaan huvikseni rupesin tutkiskelemaan sitä ja taitaa olla niin, että vaatii AKElta luvan? En ole vielä tarkemmin tutkinut akselimassoja ym. mutta taitaa kopsahtaa tuohon jousitustyypin vaihtumiseen. Onko näin tai löytyykö jotain tapaa kiertää tuota pykälää? Hiluxiahan on saanut myös joinain vuosina sekä jäykällä että IFS:llä. Onkohan runnerissa ollut samaa juttua jossain päin maailmaa ja jos on niin onko nuo sitten ollut samaa mallisarajaa? Onko nuo hiluxissa ollut samaa mallisarjaa?



Edited by - -Jussi- on 24/01/2006 10:38:19


Jousitustyypin vaihto ei ole enää luvanvaraista. Ehtona on että vaihdettava akseli kiinnikkeineen on vähintään samalla akselimassalla olevasta autosta, ja että akselista johtuva raideleveys ei muutu yli 100 mm.

Kato ameriikanpojjilta mallia, vaikka: http://www.fourwheeler.com/techarticles/5064/

http://fourwheeler.com/techarticles/p38713_image_large.jpg


Edited by - -MaTTi- on 24/01/2006 19:48:23

-Jussi-
24.01.2006, 20:12
Ok. Joo noitahan sitä on tullut katseltua ja mietittyä, että mites tullainen onnistuis täällä.

Mitäs tuo kiinnikkeineen tarkoittaa? Lueskelin noista AKEn asetuksita, että kiinnikkeet sais tehdä itse ja konttorilla tulee pyydettäessä esittää tarvittavat selvitykset niiden kestävyydestä.

Numppa
24.01.2006, 20:40
Onks toi 4runneri alustaltaa kuin lähellä hiluxia?
Jos on ,ni hiluxista akseli kiinikkeinee alle.
Saksasta löytyy hyviä ja raatoja.
Esim tuolta. http://www.mobile.de/

hiluman
24.01.2006, 20:45
taitaa olla hilun rungolla

-MaTTi-
24.01.2006, 22:09
quote:
Ok. Joo noitahan sitä on tullut katseltua ja mietittyä, että mites tullainen onnistuis täällä.

Mitäs tuo kiinnikkeineen tarkoittaa? Lueskelin noista AKEn asetuksita, että kiinnikkeet sais tehdä itse ja konttorilla tulee pyydettäessä esittää tarvittavat selvitykset niiden kestävyydestä.




Oikein olet lukenut. Kiinnikkeet on väärä sana - ajatus oli tarkoittaa lähinnä muita muutososia, tukivarsia ja tällasia. Kiinnikkeet itsessäänhän saa toki tehdä itsekin, kunhan tekee ne selvästi riittävän vahvoiksi tai sitten esittelee papereita niistä.

-MaTTi-
24.01.2006, 22:10
quote:
Onks toi 4runneri alustaltaa kuin lähellä hiluxia?
Jos on ,ni hiluxista akseli kiinikkeinee alle.
Saksasta löytyy hyviä ja raatoja.
Esim tuolta. http://www.mobile.de/




Muuten sama, mutta takana nelilinkki ja kierrevieterit Hiluxin lehtijousien tilalla.

Tollukka
25.01.2006, 06:58
Hiluskin akselista voi loppua kantavuus kesken jos runneriin laittaa, tais olla joku 80 kg mistä jäi kiinni. Mutta LJ:n akselissa riittää.

Elämässä pitää olla luksusta, Hiluksusta!

-Jussi-
25.01.2006, 19:45
Paljonko sen viimeisimmän jäykkäakselisen hiluxin akselimassat on? Entä LN-110?
Eikös tuota LN-110:ä tai ainakin samanlaista mikälie sitten malliltaan onkaan niin ollut jäykkäakselisena ja ymmärtääkseni siinä on sama etuaksula kuin 80-luvun lopun hiluxeissa.

Onko se viimeinen jäykkäakselinen LN-65 vai mikä?

-MaTTi-
25.01.2006, 22:27
quote:
Paljonko sen viimeisimmän jäykkäakselisen hiluxin akselimassat on? Entä LN-110?
Eikös tuota LN-110:ä tai ainakin samanlaista mikälie sitten malliltaan onkaan niin ollut jäykkäakselisena ja ymmärtääkseni siinä on sama etuaksula kuin 80-luvun lopun hiluxeissa.

Onko se viimeinen jäykkäakselinen LN-65 vai mikä?




LN105:ssa on jäykkä etuakseli, mutta sama kori kuin LN110:ssa.
http://img93.imageshack.us/img93/8969/ln1056aq.jpg



Edited by - -MaTTi- on 25/01/2006 22:31:50

-Jussi-
26.01.2006, 08:43
"3. Valmistajan autolle tai auton kanssa samaan mallisarjaan kuuluvalle autolle taikka autossa oleville akselistoille sallimat suurimmat akselimassat eivät saa muutoksen seurauksena ylittyä. Sovellettaessa mallisarjan muun kuin muutoksen kohteena olevan mallin suurimpia sallittuja akselimassoja tulee akselistojen kaikilta osin vastata vähintään auton valmistajan kyseisille akselimassoille tarkoittaman mallin akselistoja. Muutosten seurauksena valmistajan autolle sallima suurin kokonaismassa ei saa ylittyä. Tarvittaessa massan lisäystä tulee kompensoida varusteita siirtämällä, korin osia keventämällä taikka henkilö- tai tavarakantavuutta pienentämällä."

Tarkoittaakos tuo, että jos hiluxissa on aavistuksen pienemmät akselimassat niin akselit voisi hyväksyä Runneriin jos keulasta saadaan erotuksen verran painoa pois? Tarkoittaako akselimassa käytännössä jousien päällä olevaa painoa? Silloinhan voisi kevennykseksi laskea nykyisen rungossa kiinni olevan akselirakenteen.

Niin voisiko joku vielä laittaa tänne noiden hiluxien akselimassoja? Ja olisiko tietoa siitä, että onko tuo LN105:n akseli sama kuin vanhempikorisessa?

-MaTTi-
26.01.2006, 22:45
quote:
"3. Valmistajan autolle tai auton kanssa samaan mallisarjaan kuuluvalle autolle taikka autossa oleville akselistoille sallimat suurimmat akselimassat eivät saa muutoksen seurauksena ylittyä. Sovellettaessa mallisarjan muun kuin muutoksen kohteena olevan mallin suurimpia sallittuja akselimassoja tulee akselistojen kaikilta osin vastata vähintään auton valmistajan kyseisille akselimassoille tarkoittaman mallin akselistoja. Muutosten seurauksena valmistajan autolle sallima suurin kokonaismassa ei saa ylittyä. Tarvittaessa massan lisäystä tulee kompensoida varusteita siirtämällä, korin osia keventämällä taikka henkilö- tai tavarakantavuutta pienentämällä."

Tarkoittaakos tuo, että jos hiluxissa on aavistuksen pienemmät akselimassat niin akselit voisi hyväksyä Runneriin jos keulasta saadaan erotuksen verran painoa pois? Tarkoittaako akselimassa käytännössä jousien päällä olevaa painoa? Silloinhan voisi kevennykseksi laskea nykyisen rungossa kiinni olevan akselirakenteen.

Niin voisiko joku vielä laittaa tänne noiden hiluxien akselimassoja? Ja olisiko tietoa siitä, että onko tuo LN105:n akseli sama kuin vanhempikorisessa?




Akselimassan on vaihdettavassa akselissa oltava vähintään sama kuin muutoksen kohteena olevan auton (11§ 1 mom.) Akselimassoista kun puhutaan, tarkoitetaan akselille suurinta sallittua kantavuutta. Omamassa ei vaikuta siihen.

Voin etsiä massoja kunhan muistan ja kerkeen.

LN105:n etuakselissa on varaosanumerossa yhden merkin heitto LN65:n akseliin (LN105: 13110-35050, LN65: 13110-35050). Samaltahan noi päällepäin näyttävät.