JF
22.01.2006, 23:39
Tällainen lelu tuli hankittua käsijarrun satulan virkaa toimittamaan, kun kerran käsijarrun täytyy olla mekaaninen:
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/JF-kj_satula1.jpg
Laitteessa on sellainen mekanismi, että tuota peräpään vipua (johon alunperinkin jäsijarrun vaijeri on tullut kiinni) liikuttaa vähän, liikkuu mäntä aavistuksen verran, ja jos liikkeen vie toppariin asti, ei mäntä palaakaan enää yhtä syvälle kuin mistä se lähti. Tällä tietysti on haettu sitä, että kun jarrupalat kuluvat, säätyvät ne käsijarrua käytettäessä aina sopivasti kohdilleen.
Olen sitten tyhmyyttäni mennyt nitkuttamaan sitä vipua niin paljon, että mäntä on liikkunyt yli sen minkä pitäisi, eli jarrupalat eivät enää sovi yhdessä satulan kitaan, eikä myöskään jarrulevy niiden väliin.
Kai täällä palstalla on sen verran tuoreempiakin henkilöautoja ruuvanneita henkilöitä, että joku osaisi kertoa miten tuon saa palautettua alkutilaan? Koetin putkipihdeillä varovasti pyöritellä mäntää, kun siinä kerran on nuo lovetkin ikään kuin jotain erikoistyökalua varten, mutta minusta se ei vaikuttanut mitenkään. Pyörittelin kumpaankin suuntaan.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/JF-KJ_satula2.jpg
Käsijarrun palautusjousi on aika kireä, eli ennen kuin räjäytän satulan palasiksi pitkin lattiaa ruuvaamalla sen kokonaan osiin ajattelin kysyä kun ei ole mahdotonta että joku muukin olisi törmännyt vastaavaan viritykseen, sikäli kun se nyt on palautettavissa.
Valmistajahan tuolle on .. köh .. Lucas, ja auto josta se löytyy on vm. 2002/2003 farmari-Megane. Sattui romiksella silmään siroutensa vuoksi, ja kun on noin uusi niin ei (toivottavasti) tarvitse aloittaa kunnostamisella.
EDIT: typoja
Edited by - JF on 22/01/2006 23:44:39
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/JF-kj_satula1.jpg
Laitteessa on sellainen mekanismi, että tuota peräpään vipua (johon alunperinkin jäsijarrun vaijeri on tullut kiinni) liikuttaa vähän, liikkuu mäntä aavistuksen verran, ja jos liikkeen vie toppariin asti, ei mäntä palaakaan enää yhtä syvälle kuin mistä se lähti. Tällä tietysti on haettu sitä, että kun jarrupalat kuluvat, säätyvät ne käsijarrua käytettäessä aina sopivasti kohdilleen.
Olen sitten tyhmyyttäni mennyt nitkuttamaan sitä vipua niin paljon, että mäntä on liikkunyt yli sen minkä pitäisi, eli jarrupalat eivät enää sovi yhdessä satulan kitaan, eikä myöskään jarrulevy niiden väliin.
Kai täällä palstalla on sen verran tuoreempiakin henkilöautoja ruuvanneita henkilöitä, että joku osaisi kertoa miten tuon saa palautettua alkutilaan? Koetin putkipihdeillä varovasti pyöritellä mäntää, kun siinä kerran on nuo lovetkin ikään kuin jotain erikoistyökalua varten, mutta minusta se ei vaikuttanut mitenkään. Pyörittelin kumpaankin suuntaan.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/JF-KJ_satula2.jpg
Käsijarrun palautusjousi on aika kireä, eli ennen kuin räjäytän satulan palasiksi pitkin lattiaa ruuvaamalla sen kokonaan osiin ajattelin kysyä kun ei ole mahdotonta että joku muukin olisi törmännyt vastaavaan viritykseen, sikäli kun se nyt on palautettavissa.
Valmistajahan tuolle on .. köh .. Lucas, ja auto josta se löytyy on vm. 2002/2003 farmari-Megane. Sattui romiksella silmään siroutensa vuoksi, ja kun on noin uusi niin ei (toivottavasti) tarvitse aloittaa kunnostamisella.
EDIT: typoja
Edited by - JF on 22/01/2006 23:44:39