View Full Version : huoltoautosta-->henkilö autoksi?
onnistuuko muuttaa huoltoauto takaisin henkilö autoksi? esim: hj 3paikkainen huoltoauto--> 6paikkaiseksi henkilöautoksi?
Jos auto on ensirekisteröity ns kevennetyllä verotuksella niin ei onnistu ilman veroseuraamuksia.
kevennetyllä? nyt ei tyhmä ymmärrä. tässä tapauksessa auto on alunperin henkilöautoksi rekisteröity. eli on jälkeenpäin muutettu huoltoautoksi.
Mutta hj-61 olivat ns "ei täyden autoveron" autoja.
Kyllä se onnistuu mutta maksat saman verran autoveroa kuin toisit sen nyt ulkomailta+alvi
Kunnollinen tullimies kyseli nurkuen passia.
quote:
kevennetyllä? nyt ei tyhmä ymmärrä. tässä tapauksessa auto on alunperin henkilöautoksi rekisteröity. eli on jälkeenpäin muutettu huoltoautoksi.
Maastureihin ja pakettiautoihin ei ole maksettu täyttä autoveroa kuin vasta joskus 90- luvun alkupuolesta lähtien (-93? en ole varma vuodesta). Eli jos vanhempi niin täytyy maksaa täyden autoveron ja tämän alennetun autoveron välinen erotus jotta auton saa taas henkilöautoksi.
Hae searschilla, tästä on ollut juttua monta kertaa aiemminkin.
kattelin searchilla mutta löyty vaan kauheasti huoltoautoksi muuttamista koskevia juttuja ei takaisin henkilöautoksi. onkohan kovakin rapsu tuo erotus?
quote:
onkohan kovakin rapsu tuo erotus?
Niin suuri ettei ole mitään järkeä maksaa. Eli kun tehdään huoltoautoksi niin huoltoautona pysyy kunnes romutetaan.
EDIT: Tässä ensimmäinen haulla löytynyt topicki jossa sivutaan asiaa.
http://www.petrisimolin.com//thepalsta/topic.asp?TOPIC_ID=11596&ARCHIVE=
Edited by - HK on 16/01/2006 18:23:54
Edited by - HK on 16/01/2006 18:26:33
kiitoksia vaan. selvis koko homma, ois vaan pitäny etsiä tarkemmin.
Ottaa ihan päähän välillä, kun ois muuten hyviä pelejä, jonks vois ostaa, mutta st ne raiskattu huoltoautoiksi kaikki.
Pirkale sentäs...
-P-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-
Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse.
-Minä-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
quote:
Ottaa ihan päähän välillä, kun ois muuten hyviä pelejä, jonks vois ostaa, mutta st ne raiskattu huoltoautoiksi kaikki.
Pirkale sentäs...
-P-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-
Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse.
-Minä-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Hae ulukomailta saakka... menee tuontimaasturi(myös vanhat maasturit, ellei erikseen muuta pyydä) täyden autoveron mukaan niin saat tehdä siitä minkälaisen pakun lystäät, kv-veroa makselet sitten sen mukaan kuinka paljon on penkkejä kuskin takana.
1+1 hlö paku = pakun kv vero vuodessa
1+4(5) hlö paku niin paku mutta kv vero on hlötaksan mukaan eli paljon ja vähän päälle.
Ja ovat sitten pakuja eikä huoltoautopakuja, eli ajoneuvoluokan vaihto on vain muutoskatsastus ilman veromätkypelkoseuraamuksia, ellei sitten käytä huoltoautona ensin....
Kivan selkeää tämä kotikutoinen veropolitiikka.
niin ja jottei kohta tartte editoida niin jos tuot vanhan masturin ja haluat sen tuoda maahan "verohelpotettuna" niin pitää täyttää ko. ajankohdan kotoiset säännöt eli voimanulosotto ja mitä niitä nyt olikaan. Tästä tulee sitten mausteita lisää soppaan, tuolla kaavalla tuodut maasturit menevät pakuiksi joko laittamallä pönttö katolle tai tekemällä niistä huoltoauto.
-- Wannabe OFF-roader --
l-200@offipalsta.com
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/L-200-pikku%20pajero.JPG
Nii, äkkiäkös sitä tuosta pohjoisruattista auton hakis, ois jo talvivarusteluakin mukana.
-P-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-
Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse.
-Minä-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Huoltoauton voi muuttaa takaisin henkilöautoksi ilman veroseuraamusta jos se on käyttöönotettu ennen 1.11.1983.
Huoltoauton voi muuttaa takaisin henkilöautoksi ilman veroseuraamusta jos se on käyttöönotettu ennen 1.11.1983.
Vieläkös tämä on voimassa?
Olis tossa safarointi G Mersussa käyttöönotto 00.00.1983 , ja käyttövoima mahdollisesti vaihtumassa dieselistä bensaksi, niin ei ole mielekästä pitää enään huoltoautona.
Rekisteröimätön
08.04.2011, 15:28
mitenkä homma menee nykyään? onko tietoa?
Vieläkös tämä on voimassa?
Olis tossa safarointi G Mersussa käyttöönotto 00.00.1983 , ja käyttövoima mahdollisesti vaihtumassa dieselistä bensaksi, niin ei ole mielekästä pitää enään huoltoautona.
On voimassa, samat säännöt. Ota käyttöönottopäivä selville katsastuskonttorista tai Trafista.
Heikki L
08.04.2011, 20:53
Laitetaas, samaan topicciin kun ei uutta viitsi tehdä melkeen samasta aiheesta.
Eli saako 2h pakun muutostaa 2+4 Henkilöautoksi? oletetaan että peli on vaikka 80Vm.
Kyllä noista veroista euroilla selviää kunhan saa penkit olla, ei naposta 2 henkilön biilillä ajella.:(
Laitetaas, samaan topicciin kun ei uutta viitsi tehdä melkeen samasta aiheesta.
Eli saako 2h pakun muutostaa 2+4 Henkilöautoksi? oletetaan että peli on vaikka 80Vm.
Kyllä noista veroista euroilla selviää kunhan saa penkit olla, ei naposta 2 henkilön biilillä ajella.:(
Saa.
Tuukka Impala
08.04.2011, 21:34
Ottaa ihan päähän välillä, kun ois muuten hyviä pelejä, jonks vois ostaa, mutta st ne raiskattu huoltoautoiksi kaikki.
Pirkale sentäs...
Samaa mieltä:mad: No onneks esim. nettiautossa jotkut on sen verran fiksuja et siinä otsikossa lukee se huoltoauto. Ettei turhaan avaa semmosia ilmotuksia.....
Alkaa olla jo harvinaisia henkilöauton papereilla olevat, onneks mulla on jo hj60 ja pajero:D
Heikki L
09.04.2011, 07:23
Saa.
Kiitos:)
turakoitsija
09.04.2011, 14:56
joo hyvä juttu tosiaan kun koht kaikki maasturit huoltoautoja??? onko kukaan muu mahdollisesti kuullut juttua että käyttövoimavero poistuisi muutamanvuoden sisällä??
joo hyvä juttu tosiaan kun koht kaikki maasturit huoltoautoja??? onko kukaan muu mahdollisesti kuullut juttua että käyttövoimavero poistuisi muutamanvuoden sisällä??
väliaikaisena se dieselvero aikoinaan lanseerattiin... ens vuoden alusta ainakin jonkin verran putoaa
väliaikaisena se dieselvero aikoinaan lanseerattiin... ens vuoden alusta ainakin jonkin verran putoaa
Joo, mut ei pidä kuvitella, että se minnekkään poistuisi. Ei valtio halua menettää hyviä verotulojaan ja mites muuten sitä verotettas sähköautoja?
Huoltoautoiksi muutetut maasturit ovat onneksi vain marginaalinen ajoneuvoryhmä, mutten olisi sekin porsaanreikä tukittu jo aikaa sitten. Muistattekos, miten kävi autonrakentelulle, kun autoveroa kierrettiin korinvaihtoautoilla?
eipä ole kaikki huoltoautoja.. jos haluaa maasturin mikä on henkilöauto niin helpoiten se onnistuu menemällä mieleistä merkkiä edustavaan liikkeeseen ja ruksimalla listaa just sellaseks kun haluaa ja ajella se sieltä sit vaikka minkälaisena henkilöautona pois.. tää ei muuten ollu provona kirjotettu!
jos haluaa maasturin mikä on henkilöauto niin helpoiten se onnistuu menemällä mieleistä merkkiä edustavaan liikkeeseen
Aha. Vai niin. Tämäpä olikin uutta ja tarpeellista tietoa.
On voimassa, samat säännöt. Ota käyttöönottopäivä selville katsastuskonttorista tai Trafista.
Löysin auton papereista vanhan otteen vuodelta 1989, jossa oli ilmoitettu rekisteröintipäivä 25.10.1983.
Aikas läheltä liippaa! Täytyy nyt vielä varmistaa tuo konttorilta ja selvitellä muutenkin pari asiaa muutoskatsastukseen liittyen.
Hessu888
14.04.2011, 11:57
Saakos huoltoauton takasin henkilöautoks, jos vie sen vaikka Viron kilpiin vartiks ja tuo takas Suomeen maksamalla käytetyn auton mukaan autoveron? Tulis maksamaan aikasta paljon vähemmän kuin maksaa 10k€ mitä Trafi vaatii.
Saakos huoltoauton takasin henkilöautoks, jos vie sen vaikka Viron kilpiin vartiks ja tuo takas Suomeen maksamalla käytetyn auton mukaan autoveron? Tulis maksamaan aikasta paljon vähemmän kuin maksaa 10k€ mitä Trafi vaatii.
Ei onnistu, on jo kertaalleen verotettu niin ei tehdä uudestaan.
h.hartikainen
19.12.2012, 10:17
Löysin auton papereista vanhan otteen vuodelta 1989, jossa oli ilmoitettu rekisteröintipäivä 25.10.1983.
Aikas läheltä liippaa! Täytyy nyt vielä varmistaa tuo konttorilta ja selvitellä muutenkin pari asiaa muutoskatsastukseen liittyen.
mitenkäs tämän kanssa kävi? ois tuossa -82 g mihin tarvis lisää penkkejä..
Osaako Matti sanoa miten homma toimii jos vie tuollaisen huoltoauton vaikka Viroon. Rekisteröi sen sinne ja tuo sen sieltä takaisin suomeen henkilöautona? En kyllä tiedä onko tuossa mitään järkeä, mutta olettaisin että kun Viroon vie niin niillähän ei auto veroa taida olla. Joten kustannus on varmaan 100€ luokkaa niin se on kilvissä siellä. Sen jälkeen tuo sen tänne ja maksaa siitä tuon vanhan säännön perusteella veroa. En kyllä tiedä onnistuuko tuokaan enää. Onko ne vaan todennut että nyt maksetaan veroa painon tai päästöjen mukaan. Mikään muu ei onnistu.
Osaako Matti sanoa miten homma toimii jos vie tuollaisen huoltoauton vaikka Viroon. Rekisteröi sen sinne ja tuo sen sieltä takaisin suomeen henkilöautona? En kyllä tiedä onko tuossa mitään järkeä, mutta olettaisin että kun Viroon vie niin niillähän ei auto veroa taida olla. Joten kustannus on varmaan 100€ luokkaa niin se on kilvissä siellä. Sen jälkeen tuo sen tänne ja maksaa siitä tuon vanhan säännön perusteella veroa. En kyllä tiedä onnistuuko tuokaan enää. Onko ne vaan todennut että nyt maksetaan veroa painon tai päästöjen mukaan. Mikään muu ei onnistu.
En ole Matti, pahoittelen, mutta voin silti vastata että ei onnistu jos ko. auto on jo historiansa aikana ollut rekisteröitynä Suomeen.
En ole Matti, pahoittelen, mutta voin silti vastata että ei onnistu jos ko. auto on jo historiansa aikana ollut rekisteröitynä Suomeen.
Joo, kyl näin on. Auton tiedot säilyy Trafin tietokannassa ja Virossa rekisteröinti ei niitä miksikään muuta.
vartiainen
21.12.2012, 00:53
Entä jos auto on sanotaan neljän vuoden sisään muutettu henkilöautosta huoltoautoksi, ja sitten se halutaan takaisin henkilöautoksi, niin paljonko rapsahtaa maksettavaa?
Entä jos auto on sanotaan neljän vuoden sisään muutettu henkilöautosta huoltoautoksi, ja sitten se halutaan takaisin henkilöautoksi, niin paljonko rapsahtaa maksettavaa?
Ihan sama millonka on muutettu, uuden auton (palataan käyttöönottopäivään) verosta 35% tai 50% (riippuu onko ennen vai jälkeen 3.5.1993 tullattu) maksuun jos suomi-auto kyseessä.
vartiainen
21.12.2012, 01:28
Ihan sama millonka on muutettu, uuden auton (palataan käyttöönottopäivään) verosta 65% tai 50% (riippuu onko ennen vai jälkeen 3.5.1993 tullattu) maksuun jos suomi-auto kyseessä.
Jo on hullua touhua.
Jo on hullua touhua.
Just ton takia ainakin ite jättäisin sen vehkeen viron kilpiin jos kerta niin paljon intoa että sen sinne rekisteröi. Ei paljon taida poliisi eikä tulli ratsailla pääkaupunkiseudun ulkopuolella ?
vartiainen
21.12.2012, 22:28
Mitenkäs tuota kun mulla olis ollut tarkoituksena muuttaa vuoden 1986 Tojo HJ60 henkilöautoksi (jokunen vuosi sitten ollut vielä henkilöauto), niin tuohan on maksanut karvalakkimallina vuonna 1986 n. 140000 markkaa.
Niin mikäköhän on mahtanut olla se autoveron määrä käyttöönottopäivänä? Maasturithan oli jotain verovapaita tuohon aikaan eiks ollut? Meinaan et jos vaikka 30%, niin olis 42000 markkaa josta 65% on 27300= 4580 euroa. Vai?
On se kumma kun verottajalle ei riitä että kukin auton omistaja maksaa autosta sen käyttötarkoituksen mukaan. HJ:nkin kun laittaa henkilöautoksi niin siitä saa maksaa tonnin vuodessa että saa nautiskella verovaroin ylläpidetyistä pidetyistä valtaväylistä, mutta ei, ei se riitä. Pitää maksaa lisää ja lisää ja lisää ja lisää ja lisää ja lisää ja lisää ja lisää ja lisää ja lisää ja lisää ja lisää ja lisää ja lisää ja lisää ja lisää ja lisää.....
Mitenkäs tuota kun mulla olis ollut tarkoituksena muuttaa vuoden 1986 Tojo HJ60 henkilöautoksi (jokunen vuosi sitten ollut vielä henkilöauto), niin tuohan on maksanut karvalakkimallina vuonna 1986 n. 140000 markkaa.
Niin mikäköhän on mahtanut olla se autoveron määrä käyttöönottopäivänä? Maasturithan oli jotain verovapaita tuohon aikaan eiks ollut? Meinaan et jos vaikka 30%, niin olis 42000 markkaa josta 65% on 27300= 4580 euroa. Vai?
Oli lipsahtanu 65% tonne mun aiempaan postaukseen, mikä tulee siis maksuun jos tehtäis 3.5.1993 uudemmasta pakusta takapenkillinen. Mutta laskukaava ei ole niin yksinkertainen:
Siis 86 hoojiihin tulis veroja muutettaessa huoltoautosta takaisin henkilöautoksi 35% verotusarvosta, mitä se sitten olikaan vuonna 1986. Verotusarvot vaihtelivat automallettain, mutta dieselkäyttöisellä henkilöautolla se on karkeasti n. 30% vähittäismyyntihinnasta.
Eli veroja mun ymmärryksen mukaan 0,3x140000x0,35=14700 mk = 2450 €
Kannattaa toki pyytää Trafista arvio ennen ku meet henkilöautoksi takaisin muuttamaan, meikäläisen laskukaavassa saattaa olla joku radikaalikin virhe, korjatkoon tietävämmät, ei kuulu mun koulutukseen.
Hessu888
25.12.2012, 08:29
Trafilta tästä pari vuotta sitten kysyin, eivätkä alkaneet erikseen laskea 80-luvun lopun cruiserille veroa, mutta sanoivat, että esim. vastaavan ikäsiin caprice classiceihin on laitettu veroa ~10k€, kun porukka on jäänyt piilofarkuilla kiinni takapenkistä leimalla ja tien päällä. Epäili, että cruiserissa tulisi olemaan veroa suunnilleen saman verran.
JOS oikein muistan, niin vero laskettiin uudesta cruiserista, mutta ikävähennykset sen verotettavan auton mukaan. Eli lähtökohtana ei olisi sen verottettavan auton alkuperäinen myyntihinta.
Vartiaiselle vinkiksi, että henkilöauto-HJ:n rungot on pikkasen halvempia kuin tuo verottaminen.
Epäili, että cruiserissa tulisi olemaan veroa suunnilleen saman verran.
JOS oikein muistan, niin vero laskettiin uudesta cruiserista, mutta ikävähennykset sen verotettavan auton mukaan. Eli lähtökohtana ei olisi sen verottettavan auton mukaan.
Mut caprisesta maksettais täysi vero, hj:sta vain 35%. Ei ikävähennyksiä jos uutena maahantuotu jälkiverotettava.
vartiainen
25.12.2012, 09:39
Vartiaiselle vinkiksi, että henkilöauto-HJ:n rungot on pikkasen halvempia kuin tuo verottaminen.
Kiitos vinkistä. Hyvän henkilöauto-Hj:n ostossa joutuu vain taistelemaan todella vikkelää kotimaisten ja "kotimaisten" jobbarien armaadaa vastaan että ei meinaa tavallisen työssäkäyvän rahkeet ja nopeus riittää. Käytännössä pitäisi usein kesken iltavuoron kaasuttaa jonnekin päin Suomea rahat taskussa ettei nää tietyt tahot kerkeisi ensin....
Onko mahdollista muutoskatsastaa N1G huoltoautoon takapenkki ilman että tarvitsee maksaa tuhansien eurojen autoveroa?
Eli tavoitteena olisi N1G huoltoauto takapenkillä ja henkilöauton käyttövoimaverolla.
Onko mahdoton yhtälö?
Onko mahdollista muutoskatsastaa N1G huoltoautoon takapenkki ilman että tarvitsee maksaa tuhansien eurojen autoveroa?
Eli tavoitteena olisi N1G huoltoauto takapenkillä ja henkilöauton käyttövoimaverolla.
Onko mahdoton yhtälö?
Ei, N1G huoltoautossa ei saa olla takapenkkiä, M1G huoltoautossa saa, mut sitä ei saa yksityinen omistaa (vain kunta/kaupunki, vesi- tai sähkölaitos).
Mahdoton yhtälö siis.
Ei, N1G huoltoautossa ei saa olla takapenkkiä, M1G huoltoautossa saa, mut sitä ei saa yksityinen omistaa (vain kunta/kaupunki, vesi- tai sähkölaitos).
Mahdoton yhtälö siis.
Tavattoman hauska ois testata jossain oikeus asteessa riittääkö kaivon omistaminen että voi myydä vettä eli olla vesilaitos tai agregaatti että olisi sähkölaitos :-) Nykyään noi sähkö- ja vesilaitokset on yhtiöitetty ja osa myyty ulkomaillekin eli eivät ole kunnallisia enää "oikeatkaan"
Ei, N1G huoltoautossa ei saa olla takapenkkiä, M1G huoltoautossa saa, mut sitä ei saa yksityinen omistaa (vain kunta/kaupunki, vesi- tai sähkölaitos).
Mahdoton yhtälö siis.
Eikös tämä pykälä ole jo kuopattu?? Samaan kastiin meni aikanaan tielaitoksen transitit ja vr:n vastaavat kikkareet.
Kuopattu joo, mut vanhoihin sovelletaan.
Sedälle olivat konttorilla koittaneet väittää, ettei yksityinen voi omistaa erikoisautoa (vanha linja-autosta rakennettu matkailuauto).
Ei siihen oikein voinu muuta vastata kuin "Mutta minäpä omistan, ja USEITA!"
Eikä moisesta oo trafi napissu...
Miten lie käyny sen ambulanssin omistussuhteen kanssa?
Kiitos vinkistä. Hyvän henkilöauto-Hj:n ostossa joutuu vain taistelemaan todella vikkelää kotimaisten ja "kotimaisten" jobbarien armaadaa vastaan että ei meinaa tavallisen työssäkäyvän rahkeet ja nopeus riittää. Käytännössä pitäisi usein kesken iltavuoron kaasuttaa jonnekin päin Suomea rahat taskussa ettei nää tietyt tahot kerkeisi ensin....
Tuttu teki huoltoauton fj;stä tehdessään loppuunsa 3000€ pers nettoa eli osti henkilö auton ja muutti sen huoltoautoksi. Kaksivuotta myi sitä ja netistä katseli kun enemmän ajetut rumemmat henkilöautot meni kalliimmalla.
Nyt kun tuli tämä liikennekäytöstäpoisto kelpasi hyvään hintaan monipaikkaiset maasturit metsästäjille kun niitä voi seisottaa sen 7kk 8 paikkaisena kun kuitenkin ha;lla kaupungissa liikkuu eikä maasturilla.
Olishan sen saanu takasin ha:ksi ilman veroja, 1.11.1983 vanhemman.
Tuttu teki huoltoauton fj;stä tehdessään loppuunsa 3000€ pers nettoa eli osti henkilö auton ja muutti sen huoltoautoksi. Kaksivuotta myi sitä ja netistä katseli kun enemmän ajetut rumemmat henkilöautot meni kalliimmalla.
Nyt kun tuli tämä liikennekäytöstäpoisto kelpasi hyvään hintaan monipaikkaiset maasturit metsästäjille kun niitä voi seisottaa sen 7kk 8 paikkaisena kun kuitenkin ha;lla kaupungissa liikkuu eikä maasturilla.
Kysymys kuuluukin että miksi piti FJ :stä tehdä huoltoauto????:eek:
Heikki L
26.12.2012, 11:32
Hei me ollaan suomessa, kyllä se FJ. oli varmaan jo 80-luvulla dieselöity:)
Sedälle olivat konttorilla koittaneet väittää, ettei yksityinen voi omistaa erikoisautoa (vanha linja-autosta rakennettu matkailuauto).
Ei siihen oikein voinu muuta vastata kuin "Mutta minäpä omistan, ja USEITA!"
Eikä moisesta oo trafi napissu...
Miten lie käyny sen ambulanssin omistussuhteen kanssa?
Juu ei tullu meikäläisestä vielä hallinto-oikedessa sairasauton omistajaa, asiaa ois toiki voinu jatkaa eteenpäin mutta kun en oikeasti siitä mitään kostu niin päätin käyttää senkin ajan johonkin oleellisempan.
Kysymys kuuluukin että miksi piti FJ :stä tehdä huoltoauto????:eek:
Kysymyksestä päätellen taisin suhmuroida mallin ihan v*tuilleen :o
Elikkäs tarkoitin j80 sarjanen tai sitten seuraava joku hyvin lähelle 2000 lukuinen kuitenkin kuvien perusteella joita wikipediasta lunttasin äsken :o
No jos se on ollu uudempi ku 3.5.1993 jälkeen maahantuotu, niin sithän se tuttus vasta mokan teki, siitä ku olis saanu ihan normipakunki ilman huoltoautorasitetta = olis voinu muutoskats. takas hlöautoksi ilman jälkiveroja.
Mullehan kävi hassusti BJ-75 -89 kanssa kun ostin. Oli pakuksi rekattu ja myyjä sanoi että siksi paku et saa takaisin henkilöautoksi ilman seuraamuksia. Ennen ostoa soitin viellä konttorille ja sieltä sanottiin että jos on paku niin tosiaan saa takaisin. No sitten kun piti henkilöautoksi muuttaa niin ilmeni että auto on väärin perustein muuttettu pakuksi ja plaa plaa... No piti viellä asiasta vähän vääntää kun virheellisiä leimoja annettu et jos vois kumota koko muutoksen mut ei sit tarvinnu ku auto nussittiin ja poltettiin... :mad:
No jos se on ollu uudempi ku 3.5.1993 jälkeen maahantuotu, niin sithän se tuttus vasta mokan teki, siitä ku olis saanu ihan normipakunki ilman huoltoautorasitetta = olis voinu muutoskats. takas hlöautoksi ilman jälkiveroja.
Näimpä.
Kaikki oli neuvonut, että tee huoltoauto saat ainakin puolet enemmän myydessä vaan kuinkas kävikään kun tuli tämä liikennekäytöstä poisto ja henkilöautomaasturit rupesi kiinnostamaan metsästäjiä.
vanhaa juttua ylös, mutta tää on ilmeisesti vieläkin näin, ja 89 hj61 pitää maksaa autoveroa.. paaaljon? jos huoltiksesta hlöautoksi?
Vai onko´?
vartiainen
15.11.2014, 17:07
Minä laskin että reilu 4000e ja Matti n.2500e eli varmaankin jotain siltä väliltä.
jukkaj79
15.11.2014, 19:26
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/huoltoauto_2
Tuossa trafin sivulta
vittu mitä paskaa tuokin. kuinkahan moni muuttais huoltoautonsa henkilöautoksi. ja täten vapaaehtoisesti maksaisi reilusti enemmän veroja kuin nyt kun auto on pieni veroinen huoltoauto..
Entäs jos huoltoauton muuttaa ruumisautoksi, niin eikös siinä kuoleennu sitten vero neljässä vuodessa, jonka jälkeen sen vois muuttaa tavalliseksi henkilöautoksi ilman veroseuraamuksia?
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/pakettiauto_2
Nyt kun lueskelin tuolta trafin sivuilta noita juttuja, niin mitä tarkoittaa kohta:
1.4.1977–14.6.1990 maahantuotu pakettiauto on verovapaa, jos auton omamassa on vähintään 1 800 kg tai tavaratilan tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä (mitattuna silloisen LM:n päätöksen mukaisesti) tai avolavan pituus on vähintään 185 cm.
Voiko pakettiauto olla pelkkä pakettiauto, jos sen omamassa on yli 1800kg vai tarkoitetaanko tuolla hommalla just tuota huoltoautossa vaatimuksena olevaa 1800kg:n omamassaa?
Sitten ihmettelin, jotta se 175cm tai 2,25m² lavavaatimus oli 35% pakujen kohdalla... Eikös saakkaan sitten olla verovapaassa pakussa sellasta? Onko flatpedistä tehtävä huoltoauto?
BJ-40/76
15.11.2014, 21:45
vanhaa juttua ylös, mutta tää on ilmeisesti vieläkin näin, ja 89 hj61 pitää maksaa autoveroa.. paaaljon? jos huoltiksesta hlöautoksi?
Vai onko´?
Siis noissa muutoksissa; jotka lankeaa verotettavaksi tahtomatta/halutessa, lisäveron pohjaksi otetaan se autovero, joka siitä on kannettu maahantuonnin yhteydessä! ja siitä ei saa mitään alennusta tms. (Menee taas siihen "v***n monta kertaa peloteltu" osioon, mutta jos em. huoltoautossa on takapenkki paikoillaan esim. Polttariajossa, JA siitä jää kiinni, niin tulee kalliiksi)
ja tuohon -0ltzi- kommenttiin:"vittu mitä paskaa tuokin. kuinkahan moni muuttais huoltoautonsa henkilöautoksi. ja täten vapaaehtoisesti maksaisi reilusti enemmän veroja kuin nyt kun auto on pieni veroinen huoltoauto.."
Joku voi elämäntilanteen muuttuessa tms. esim. arvostaa ajokorttia niin paljon että ei halua ajaa autolla, jossa "80" lätkä. siis 120 km/h rajoituksella esim. 142 km/h vähennyten jälkeen tarkoittaa muistaakseni sitä, että jos ajat sen "80" lätkällisellä huoltoautolla, niin et saa sakkoa käteen, toki korttikin jää poliiseille, ja jos alkuperäinen, niin tuloista riippuen sakkoa alkaen 115 euroa ( ja kalleimmillaan uuden auton hinta)
Vois tulla halvemmaksi käyttää esim. Viro kilvissä välissä.
Mut eikös se tieto siitä verottamisesta jää kuitenkin trafiin? Eli kerran verotettua ei voi verottaa uusiksi, paitsi, jos erehtyy muuttamaan huoltoautoksi välissä? Eli siitä huolimatta maksamaton vero maksuun, eikä suinkaan ikävähennyksiä lasketa...
mitähän jos perustaisi energialaitoksen jonka pääliiketoimintaa olisi liisata M1G luokan huoltoautoja. :D
BJ-40/76
16.11.2014, 00:11
Mut eikös se tieto siitä verottamisesta jää kuitenkin trafiin? Eli kerran verotettua ei voi verottaa uusiksi, paitsi, jos erehtyy muuttamaan huoltoautoksi välissä? Eli siitä huolimatta maksamaton vero maksuun, eikä suinkaan ikävähennyksiä lasketa...
Siis minulla ei ole asiasta tietoa, mutta sen verran hanakasti tuo verotus on kohdellut kaltoin noita "Nyt eilen laitoin, kun ollaan menossa...." tms.
Siis jos MINÄ ostan auton jostain eu-maasta, ja se on k.o EU-maan rekisterissä, ja siitä tulee "keppiä", siis verotetaan korkeimman mukaan, sillä perusteella että jo suomessa verotettu, niin varmaan v. 2028 saadaan taas uusi verotusmalli, ja v.2038+ selviää, että saisinko minä kilvet tuohon vm. 1989 land-cruiserin, ja paljonko pitää maksaa...
Noita jälkiverotus? päätöksiä löytyy, kun muistas mistää....
Mutta kannattaa kysyä jostain (siis mistä?) miten verotetaan. ja jos omaisuutta/tuloja, niin sitä suuremmalla syyllä. toki topiikin aloittajan kommentissa maksimi vero (siis joka ulosottokelpoinen suoraan, vaikka polttaisi auton, on vain "tonneja")
Mutta kauheimmillaan joku, esim. 2-6k euroa viivästyskorolla, joka juoksee koko ajan, masentaa esim. nuoren harrastajan täysin.
Ja taas pelottelin, sorry kaikki te.
Joskus saattaa tulla yllärinä maasturin verovapaus:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10202771002065180&set=a.10202768618525593.1073741829.1504029633&type=1&theater
mitähän jos perustaisi energialaitoksen jonka pääliiketoimintaa olisi liisata M1G luokan huoltoautoja. :D
Joskus miettiny et hommais agrekaatin ni siinhä ois valmis energiayhtiö toiminimelle, tai jos on omakaivo ni myis vettä.
BJ-40/76
21.11.2014, 19:45
Joskus saattaa tulla yllärinä maasturin verovapaus:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10202771002065180&set=a.10202768618525593.1073741829.1504029633&type=1&theater
Siis Maastohenkilöauto, VW caravel vm. 1989, on katsastettu Matkailuautoksi, tod. näk. dieselveron takia, niin "ylläri"- kirje Trafilta:
Reilu 9 000 euroa mätkyjä!
Ihanan kallista säästämistä dsl-verosta!
Ja tosiaankin tilanne on se, että varo paukkuu ulosottoon, kun on todettu muutos:eek:
p.s Olisipa joku kertonut, että tässä käy näin:o
Ei tähänkään ole varmaan tullut mitään järkeistystä viimevuosina? Eli huoltoautot pysyy huoltoautoina? Mietin vain, mistä tietäisi onko tuollainen '90 Discovery tuotu tuolla kevennetyllä verotuksella aikoinaan, vai ei? Jälkikäteen kuitenkin muutettu huoltoautoksi.
Kaksipaikkaisenakin pärjää, muttei lisätilasta olisi ns haittaa :)
Mites nykypäivänä?
Vieläkö huoltoauto on käytännössä mahdoton muuttaa henkilöautoksi?
Taitaa jokatapauksessa olla "halvin" hommata kevyt k-a reissukamppeeksi kesäisiin pohjoisen reissuihin. Esim suburbanin verot taisi olla ~85e/vuosi kun vastaavassa cruiserissa ~1000e
Tuolla verojen erotuksella ostaa jo melko pitkän reissun löpöt... Jokavuosi.
Eikä tarvi kikkailla liikkennekäytöstä poistojen kanssa. Voi ajella silloin kun huvittaa..
Nykyäänhän se on mahollista kun maksaa autoveron, ja siihenhän saa nykyisin ne ikävähennykset.
Olikohan nyrkkisääntönä verojen määrälle, jotta ~puolet vastaavan auton yleisestä myyntihinnasta?
Soittelin trafiin pari viikkoa sit niin siellä sanoivat että tulee 14 % veroa auton katsastuksen aikaisesta arvosta jonka päättää verohallinto. On tarkoitus laittaa 88 vm. Lj70 takapenkki takaisin.. jännityksellä odotan miten kallis takapenkki tulee
Joko taas on pykälät muuttunu?
Pari vuotta sitten ei olis tarvinu autoveroa maksaa ollenkaan, jos se on joskus aiemmin maksettu. Eli jos on alunperin ollu henkilöauto, niin takaisin muuttaminen olis onnistunu pelkän muutoskatsastuksen hinnalla. Jos on jo tuodessa ollu paku, niin tilanne on tietenki eri.
Joko taas on pykälät muuttunu?
Pari vuotta sitten ei olis tarvinu autoveroa maksaa ollenkaan, jos se on joskus aiemmin maksettu. Eli jos on alunperin ollu henkilöauto, niin takaisin muuttaminen olis onnistunu pelkän muutoskatsastuksen hinnalla. Jos on jo tuodessa ollu paku, niin tilanne on tietenki eri.
Pakuissa menee noin. Itekkin muutellut pakun takaisin henkilöautoksi.
Mutta huoltoautopaska on ihan eri maailmansa.
Soittelin trafiin pari viikkoa sit niin siellä sanoivat että tulee 14 % veroa auton katsastuksen aikaisesta arvosta jonka päättää verohallinto. On tarkoitus laittaa 88 vm. Lj70 takapenkki takaisin.. jännityksellä odotan miten kallis takapenkki tulee��
Ei mene autoveroa jos muutoskatsastat sen takaisin maastohenkilöautoksi. Otteella oltava maininta ulosottolaitteesta ”Ajoneuvossa kytkimin varustettu voimansiirtolaite.”
” ja tietysti autossa oltava myös paikoillaan. Jos tämä puuttuu niin tulee veroja maksuun.
Edit: 1.8.1990 jälkeen käyttöönotetulla ei enää pakollinen.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482#L8Pakuissa menee noin. Itekkin muutellut pakun takaisin henkilöautoksi.
Mutta huoltoautopaska on ihan eri maailmansa.
Pakettiauto se on huoltoautokin.
Pakuissa menee noin. Itekkin muutellut pakun takaisin henkilöautoksi.
Mutta huoltoautopaska on ihan eri maailmansa.
Huoltoauto on ajoneuvoryhmä ja suurin osa niistä on ajoneuvoluokaltaan pakuja, kuten minullakin. Ja kysyin nimenomaan omasta autosta sitä hommaa.
Edit. Matti olikin jo vastannut...
Kohdellaanko nykyään näitä perus pakuksi muutettuja maastureita ja huoltoauto statuksella olevia maastureita yhtenäisesti?
Ittellä tommonen 88 vm 2.5 td pajero. .mitenköhä jos laittas takapenkit takasin ja konttorille.tällä hetkellä paku . Ennen oli huoltoauto. Tuleeko ns jälkiveroja maksuu? Traficom ei osaa vastata kysymykseen...
artsi777
22.04.2019, 19:32
Ittellä tommonen 88 vm 2.5 td pajero. .mitenköhä jos laittas takapenkit takasin ja konttorille.tällä hetkellä paku . Ennen oli huoltoauto. Tuleeko ns jälkiveroja maksuu? Traficom ei osaa vastata kysymykseen...
Tulee, hoojiita vaihdettu takaisin, maksettavaa tulee joitakin satasia vuosimallista riippuen. Ei kuitenkaan tuhansia enää ja sama koskee pajeroakin kun on saman ikäluokan laitteita
Tulee, hoojiita vaihdettu takaisin, maksettavaa tulee joitakin satasia vuosimallista riippuen. Ei kuitenkaan tuhansia enää ja sama koskee pajeroakin kun on saman ikäluokan laitteita
Ette sitten kumpikaan viitsineet lukea muutamaa edellistä kommenttia?
Traficom kyllä osaa vastata, kun soittaa sinne.
Tulee, hoojiita vaihdettu takaisin, maksettavaa tulee joitakin satasia vuosimallista riippuen. Ei kuitenkaan tuhansia enää ja sama koskee pajeroakin kun on saman ikäluokan laitteita
Tulee jos katsastetaan miten sattuu. Ei tule jos katsastetaan oikein. Lue edellissivun viimeinen postaus. Jos ei oo ulosotosta mainintaa niin verot pätkähtää ennen 1.8.1990 käyttöönotetulle.
Varmasti tehty Trafissakin virheitä, kannattaa valittaa jos veroja mennyt ja merkinnät ok.
Traficom kyllä osaa vastata, kun soittaa sinne.
Väärinhän ne RikuH:llekin vastas. :rolleyes:
Väärinhän ne RikuH:llekin vastas. :rolleyes:
Niinpä olikin tehny... Kai sielläkin on ammattitaito vaihtelevaa.
artsi777
23.04.2019, 06:15
Eipäs tullut luettua edellistä sivua ennen kommenttia, pahoittelut :)
Eli jos on merkintä ulosotosta otteessa voi siis periä trafilta rahat takasin, niinkö?
Entäs työkone, mikä on muutettu takasin pakuksi? Onko siihenkin olemassa jotain mitä pitää ottaa huomioon?
Ite mietin, että avolava-Rangerissa olis kiva saada nuo extended-cabin pienet takapaikat käyttöön. Tehtaalta tullessa auto ollut 2+2 -paikkainen, Suomi-muutoksina vuonna 2004 takapaikkojen turvavyöt katkaistu ja vastakappaleet poistettu, matala istuinpehmuste poistettu (ja lavaa pidennetty ärsyttävästi osittain siirtämällä, lavan olen jo reversoinut alkuperäiseksi ja muutoskatsastanut).
Verokuviot tuli tässä ketjussa jo selväksi, eli muutettaessa (maasto)henkilöautoksi menee vastaavan maahantuodun vero (muutama satanen) mutta lähinnä kysymys noista penkeistä: tarviisko olla joku kiinteästi asennettu istuinpehmike vai meneekö ilman ja sitten tarvittaessa heittää jonkun tyynyn istujan alle?
Niinpä olikin tehny... Kai sielläkin on ammattitaito vaihtelevaa.
Tuo lafka on sellaisessa asemassa ettei sieltä saa tulla sanaakaan mutuilua!!!
Ei ollukkaan omalla kohalla ihqn yks oikonen juttu. Traficomin vero specialisti aiko selvittää auton historian kokonaan uudesta asti että onnistuuko homma. Epäili että olisi jo uutena muutettu pakuksi/huoltoautoksi. Traficomilla ei tunteenut sanaa huoltoauto. Kyseli että onko se joku työkone minkä takia aiko selvittää koko historian. Lupasi viimeistään perjantaiksi olla yhteydessä mitä epäilen hyvin vahvasti. Tässä jo useamman vuoden odottanut edellistä soittoa.
Vero on tällä htkellä pakuna noin 480e vuosi. Muutoksen jälkeen kaikilla penkeillä reilu 900 e vuosi. Jos rekkaaminen maastohenkilöautoksi onnistuu ilman veroseuraamuksia.
Autohan on 88 vm ja 3 kuukausi 89 on muutoskatsastettu jotakin mutta ei vielä tietoa että mitä.
pari hj;ta olen katsastanut takaisin henkilöautoksi ilman mitään ongelmia tai vero seuraamuksia.toinen oli huoltoauto ja toinen pakettiauto.
Sen mitä sivusta seurannut ja juttuja kuunnellut, niin Traficom on niin pihalla asioiden hoidon suhteen kuin vain olla ja voi. Ja mikä koomisinta että informaatio samasta aiheesta kysyttäessä vastaus aivan on "satunnaisgeneraattorin" varassa... :(
Tämä lie selittää myös sen että moni valveutumaton katsurikin aivan yhtä pihalla, ja samat säännöt eivät katsastuskonttoreilla kaikille todellakaan toteudu.
Jos joku pykää palstamme katsurin Bertta projektille tukirahaston, siihen kyllä osallistun!
Ai että traficomilta oon saanu nyt kolme eri vuosivero summaa viikon sisällä jos muuttaa takas kaikille penkeille.
903e
920 e
940 e
Jokaisella vissii eri laskukone käytössä :D
Samppahj
01.05.2019, 09:38
Kyselin kans vm. 88 HJ:n muutosta huoltoautosta henkilöautoks. Kyselystä reilu vuosi aikaa. Silloin vastaus oli, että aikaisempaan ajoneuvoluokkaan muutos onnistuu ilman seuraumuksia. Eli jos auto on uutena rekattu henkilöautoks, niin saa muuttaa takaisin sellaiseksi.
Ai että traficomilta oon saanu nyt kolme eri vuosivero summaa viikon sisällä jos muuttaa takas kaikille penkeille.
903e
920 e
940 e
Jokaisella vissii eri laskukone käytössä :D
Eikö tämä vuosittainen vero ole ihan kotikonstein laskettavissa kun tiedetään ajoneuvon kokonaispaino? Enempi arvelluttaa tuo muutoksesta aiheutuva veron määrä jos se on tuurista kiinni kuin lasketaan
Ai että traficomilta oon saanu nyt kolme eri vuosivero summaa viikon sisällä jos muuttaa takas kaikille penkeille.
903e
920 e
940 e
Jokaisella vissii eri laskukone käytössä :D
saat muuttaa ajoneuvosi autoverovapaasti takaisin siihen luokkaan, jossa se oli ennen muutoskatsastusta eli M1G/maastohenkilöauto.
Muutoksesta maastohenkilöautoksi ei siis tule kertaluontoista autoveroa maksettavaksi
Tämmösdn s postin pukkasi traficomilta. Mutta en nää järkeä jos ajaa 10 -15 tkm vuoteen ni alkaa laittaa takapenkkejä paikalleen.
Minkäs verran näissä sit on vuotuisissa veroissa eroa henkilöauto vs veronkierto paku vai onko vielä huoltoauto erikseen?
Minkäs verran näissä sit on vuotuisissa veroissa eroa henkilöauto vs veronkierto paku vai onko vielä huoltoauto erikseen?
Autosta riippuen 400-500e.
Huoltoauto ja paku on verotettu samallalailla. Perus paku vaan ei tarvi sitä muovista ruuvipenkkiä, eikä mitään muitakaan "huoltovälineitä"
Jussi Heinonen
02.05.2019, 14:36
Kyselin kans vm. 88 HJ:n muutosta huoltoautosta henkilöautoks. Kyselystä reilu vuosi aikaa. Silloin vastaus oli, että aikaisempaan ajoneuvoluokkaan muutos onnistuu ilman seuraumuksia. Eli jos auto on uutena rekattu henkilöautoks, niin saa muuttaa takaisin sellaiseksi.
Se on juuri näin. Omani muutin huoltoautosta henkilöautoksi tammikuussa. Kylläkin 83 vuosimallia, mutta ei ongelmaa kun oli henkilöautona alunperin rekisteröity.
Minkäs verran näissä sit on vuotuisissa veroissa eroa henkilöauto vs veronkierto paku vai onko vielä huoltoauto erikseen?
Nyt pakuna/huoltoautona 450 e vuosi. Maastohenkilöautona 940e vuosi