PDA

View Full Version : Osia Volvon porttaaleihin (jarrut ja laakerit yms)


Paavo
11.01.2006, 06:51
http://www.offroadpaja.fi/Muut/Volvo.htm

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

Edited by - Paavo on 05/09/2006 17:40:39

mikjus
11.01.2006, 15:44
Ideana lienee että samat osat kun rooverissa?

Lisää infoa...

Bearing parts update on rear portal outer axles.

Part numbers are
Small Bearing = TIMKEN JLM104948
Small Race = TIMKEN - JLM104910

Large Bearing = NTN 4T-JLM508748
Large Race = NTN 4T-JLM508710

Inner Oil Seal = STEFA CB 60X85X8

These part numbers are off the new parts that I purchased to replace the originals and I understand that they are commonly available from bearing supply stores (i.e. not NAPA)

The rear brake cyliders are the Gehrling 1.25 cylinders. Available
on the 62-84 LR 109 and 84-98 LR 110. Front cylinders seem to
be from a 66-80 LR Series IIa or III. Although I have not rebuilt the
brakes I've had the Volvo brake parts looked at and have been
told brakes shoes and cylinders are the same as the LR models
outlined above.

01.09.2006, 07:55
Kiitoksia, saattaa olla tarvetta tuolle sisemmälle/isommalle
laakerille, ja sitä ei saa enää volvolta.

Olisko vinkkejä mistä sais sen pyörän tumppiakselin sisäpäässä
olevan ison muttrin, jolla mm. laakerivälys säädetään, ja joka
pitää porttaalin alaosan nipussa? Se kun "kuluu" joka kerta kun
sen aukaisee, eli ei saa enää lukittua luotettavasti jos ei esim.
laita shimmilevyjä alle, että lukitusuran saa eri kohtaan.

-Paavo

Note! This message was posted anonymously!

Repro
01.09.2006, 08:03
Eiks ne Volvon akselitkin oo Salisburyn tuotteita?

Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen.
WIRMA (http://offroad.eimihikaa.com)
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10

01.09.2006, 17:16
Moi,

tuo isompi/sisempi laakeri (kokonaisena) oli Tauno tannolla reilun 80e (pelkkä ulkokooli reilu 20e), ei siis kullasta tehty mutta ei ihan ilmainenkaan, mistä noita vois saada edullisemmin, jos ei vaikka ole kiirettä? Eli

Large Bearing = NTN 4T-JLM508748
Large Race = NTN 4T-JLM508710

Vertailun vuoksi pienempi/ulompi laakeri kokonaisena Wetterillä reilun 50e. Sisästefa Wetterillä vajaa 40e, Tasannolla vajaan kympin, mutta mulal ei vielä ole niitä niin en tiedä ovatko kuinka samanlaisia.

Sisästefan vaihtamiseksi pitää perhana käyttää sen sisemmän laakerin ulkokooli pois.

Mulla oli kuskin puolen etunavassa yksi ylimääräinen sisästefa, siinä vaseliinitilassa laakerien ja stefojen välissä, ei tietoa onko ollut siellä tehtaalta saakka vai onko ruotsin intin huolto vaan varmistellut varaosien saatavuutta.

-Paavo

Note! This message was posted anonymously!

Ahosensetä
01.09.2006, 18:05
Mulla on näitä hyllyssä:
Small Bearing = TIMKEN JLM104948
Small Race = TIMKEN - JLM104910
LR 606474, hinta 34 e/kpl

Onko tosta isommasta laakerista ja stefasta mittoja? Saattaa hyvinkin löytyä myös.


T, Antti
antti(ät)offroadpaja(piste)fi
http://www.offroadpaja.fi/

Edited by - Ahosensetä on 01/09/2006 19:05:45

Paavo
01.09.2006, 22:17
Moi,

otan mittoja isommasta laakerista jos vaihdan sisästefan. Tilaan
vaikka pari kappaletta noita ulkolaakereita, näyttää olevan stefojen
lisäksi volvon porttaalin kuluvin voimansiirron (=ei jarrujen) osa.

Se sisästefa on lyöty sisään hieman kierossa, mutta välitilan vaseliinin
seassa ei ollut (kovin paljon) öljyä, eli "jos se toimii niin näpit irti",
mutta kun tässä on jo tullut uusittua kaikki muut kuluvat osat napaan niin
vähän kyllä tekis mieli vaihtaa tuo sisästefakin, mutta ei viittis yhden
stefan takia käyttää irti sisälaakerin ulkokoolia, jos se vaikka menee rikki
irroittaessa tai paikalleen laittaessa, tuleeko siitä kestävä ratkaisu jos
laittaa vaan uuden ulkokoolin vanhan laakerin seuraksi?

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

Ahosensetä
02.09.2006, 10:00
Yleensä ulkokehät saa irtiu ihan ehjänä. Riippuu vähän millaisilla työkaluilla ja miten siihen pääsee käsiksi.

En ole itse ollut kovin innokas vaihtamaan vain laakerin toista puolta, aina molemmat kehät vaihtoon. Jos ulkokehä vaurioituu irrotuksessa, niin onhan uusi ulkokehä silloin parempi vaihtoehto kuin vanhan käyttäminen.

T, Antti

Shuttle
03.09.2006, 19:44
quote:
Eiks ne Volvon akselitkin oo Salisburyn tuotteita?

Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen.
WIRMA (http://offroad.eimihikaa.com)
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10

Ei, vaan Eatonin.
Ja nuo land roverin ENV:t ovat myös Eatonin tuotteita.
Toisaalta, on noita salisburyjakin nähty volvojen alla.

Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.
FC paloautoprojekti (http://shuttle.daug.net/donna/)

Ahosensetä
03.09.2006, 21:39
quote: Ideana lienee että samat osat kun rooverissa?

Portaaliakseleissa on samat jarrut kuin SIII 6-sylinterisissä Lantikoissa. Tieto tuli mulle alunperin Paavolta.

T, Antti

Paavo
05.09.2006, 01:26
Isompi/sisempi laakeri ulkokoolissa merkintä TIMKEN JLM508710 ja made in sumuiset saaret.

Laakerin ulkohalkaisija 95mm, sisähalkaisija 60mm, ja "paksuus" noin 25mm.

Sisempi stefa vaihtui helposti, ulkokooli tuli pois tosi nätisti, 10mm alumiini kiskolla koputtelin.

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

Ahosensetä
05.09.2006, 09:16
Noin isoja ei taida löytyä hyllystä. Ovatko nuo tarkkoja mittoja vai likimääräisiä?

T, Antti

05.09.2006, 09:21
Halkaisicat ovat aika tarkkoja, mitta näytti muistaakseni 60,02-60,05 ja 89,99-90,06 halkaisijoille, paksuus tai pituus on likiarvo.

Eikö Timken/NTN JLM508748/JLM508710 koodeilla löydy?

-Paavo

Note! This message was posted anonymously!

Ahosensetä
05.09.2006, 12:46
Löytyi, mitat ovat tosiaan millisiä (95/60/24)

Just toi koko JLM508748/JLM508710 on aika kallis, saan niitä hintaan 82 e/kpl. Varastosaldo mollilla, lisää tulossa lokakuulla.

Millin matalampi laakeri (95/60/23) olisi huomattavasti edullisempi, hinta 57 e/kpl. Lisäksi näitä on varastossa. Kantokykykertoimessa on prosentin ero, eli ei ole juurikaan heikompi. Onko pyöränmutterin kierteessä tämän verran varaa?

T, Antti

05.09.2006, 14:35
Ei välttämättä ole varaa kaventaa laakeria millillä, se isompi porttaaliratas painuu helposti liian syvälle, eli akselin päästä pitäis sorvara hieman pois että laakerivälyksen sais tiukattua pois.

Pitää zoomailla tuota mittaa kun kasaan navan. Shimmien käyttöä vois harkita kans?

> muistaakseni 60,02-60,05 ja 89,99-90,06 halkaisijoille

Eka oikein, toinen oli siis satkun alle tai muutaman yli 95mm (eikä 90mm).

-Paavo

Note! This message was posted anonymously!

Ahosensetä
05.09.2006, 15:18
quote:Shimmien käyttöä vois harkita kans?

Millinen shimmirengas hoitaa homman. Tulisiko se ulko- vai sisäkehän puolelle? Multa löytyy 80/65 shimmirenkaita millin paksuisina. Ulkokehälle sopivia ei ole varastossa.

T, Antti

Paavo
05.09.2006, 16:43
Pitää mittailla, mutta en taida tänään ehtiä tallille.

Noita sisälaakereita ei kyllä taida kovin usein mennä, sisälaakerin öljyvoitelu on paljon parempi
kuin vaseliinivoitelu (erityisesti jos/kun ulkostefa pettää päästää vetta ja moskaa ulkolaakerille).

Ulkostefa on myös jonkinverran sisästefaa aremmassa paikassa, altistuu pahasti jarrujen lämmölle.

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

Paavo
08.09.2006, 07:48
Moi,

iso porttaaliratas oli eilen kasatussa navassa noin 1,7 milliä ylempänä kuin akselin pää, ja välissä
on tehtaan jäljiltä myös pari milliä paksu o-rengas, joten milliä kapeampi laakeri ei varmaan toimi.

Mitta tietty vielä pienenee jos laakerivälyksiä on tarvinnut kiristellä pienemmiksi.

quote:Olisko vinkkejä mistä sais sen pyörän tumppiakselin sisäpäässä
olevan ison muttrin, jolla mm. laakerivälys säädetään, ja joka
pitää porttaalin alaosan nipussa? Se kun "kuluu" joka kerta kun
sen aukaisee, eli ei saa enää lukittua luotettavasti jos ei esim.
laita shimmilevyjä alle, että lukitusuran saa eri kohtaan.

Tästä hieman mittoja ja kuvia, ovat noin-mittoja kun parempi tönäri oli hukassa:

- kierteen ulkohalk. 24mm
- kierteen sisähalk. 22mm
- kierteen nousu reilu 1½ mm

Vanhempi eli isompi mutteri (osa numero 945793):

- kanta 46 mm
- kokonaiskorkeus 20 mm
- kauluksen korkeus 5 mm

Uudempi eli pienempi mutteri (osa numero 1523031-1):

- kanta reilu 35 mm
- kokonaiskorkeus 18 mm
- kauluksen korkeus 4 mm

Ja tässä nämä perhepotretissa:

http://stiletti.wipsl.com/albums/album281/DSC09332.sized.jpg

Noista on siis rälläköity käytön jäljiltä murtuneet kauluspalat pois, etteivät
irtoile itsekseen ja kulkeudu porttaalirattaiden ja/tai laakerien väliin.

Pienempää mutteria on "käytetty" kahdesti, eka tehtaalla ja sitten meikä kiristi
tästä navasta laakerivälyksen pois, arvio 1/6 kierrosta.

Isompaa mutteria on käytetty vain kerran.

Onneksi noissa oli hieman erilainen kierteen aloituskohta, niin ristiin laittamalla
toimiivat vielä kumpainenkin ainakin kerran ilman että tarvii alkaa laittaan shimmiä:

http://stiletti.wipsl.com/albums/album281/DSC09341.sized.jpg

http://stiletti.wipsl.com/albums/album281/DSC09342.sized.jpg

Noissa kuvissa laakerivälyt kiristetty pois suurinpiirtein samalla momentilla.

Muutama muukin kuva aiheesta: http://stiletti.wipsl.com/gallery/album281/

Sellainen lievästi kokemusperäinen juttu, että jos volvolaiseen tulee laakerivälystä,
niin napa kannattaa käyttää auki, ja ulkostefan kunto kannattaa tarkistaa, ja samalla
tietty myös sen ulkolaakerin (JLM104948 + JLM104910) kunto. Jos osat eivät ole ihan
finito niin puhdistus ja uus vaseliini toimii varmaan vielä hyvän aikaa.

Merkkiliikkeen lisäksi noita osia saa siis myös Off-Road Pajasta (hieman edullisemmin).

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

Edited by - Paavo on 08/09/2006 08:56:55

Ahosensetä
08.09.2006, 08:39
Jos tossa käyttää sitä millin kapeampaa laakeria, niin eikös tilanne tule ihan samaksi, jos akselille laittaa 2 x 0.5 mm shimmin (reikä 60 mm, ulkohalkaisija esim. 75 mm)? Jos lakerivälystä on jo kiristetty, niin voisi laittaa vaikka 3 x 0.5 mm.

Kun laakerin mitat ovat milliset, niin shimmirenkaita saa helposti.

T, Antti

08.09.2006, 10:42
Ne 60mm shimmit ei välttämättä sovi, jos sisäkoolin ulkoreuna on pyöristetty. En ole käyttänyt varsinaista sisälaakeria irti (ainoastaan sen ulkokoolin siitä) joten hankala sanoa, ainakin ulkolaakerin juuri akselissa oli pyöristetty.

Ulkokoolin alle sopis ainakin 95mm ulkomitaltaan olevat shimmit.

-Paavo

Note! This message was posted anonymously!

Paavo
10.09.2006, 11:35
Kiitoksia topikin siirrosta.

Varaosanumero 1523031-1 on tuo isompi (46mm kannalla) oleva mutteri,
en tiedä millainen vanhempi osanumero 945793 on (luultavasti samalainen),
ja tuo kuvissa oleva pikkumutteri ei välttämättä ole Volvon tekele.

Mutterissa lienee M24x2 kierre, ja niitä saa ainakin Oulun Wetteriltä.

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."