PDA

View Full Version : tehot ha kiihtyvyys?


juzzi
26.10.2003, 00:53
kertokaa mulle 63-67 corvettejen tehot ja kiihtyvyys. myös muiden mallien kyseiset luvut kiinnostavat. jos ette itse tiedä niitä niin kertokaa joku sivu jossa ne lukevat. Olen saanut sellaisen käsittyksen että vanhat corvetet ovet tehokkaampia kuin uudet. Onko totta?

KTM
26.10.2003, 15:59
Ei mikään pieni kysymys. 1963-67 Vetteä sai aika monella kombinaatiolla, eli:

Moottorit:
327cid:
-perusversio 250hp
-L75 300 hp
-L76 340-365hp
-L79 350hp
-L84 360-375hp

396cid
-L78 425hp

427cid:
-L36 390hp
-L68 400hp
-L71 435hp
-L72 425-450hp
-L88 430hp
-L89 435hp

Vaihteistot:
4-speed manual:
-M20 (wide ratio)
-M21 (close ratio)
-M22 (close ratio)

automaatit:
-M35 Powerglide

Peränvälitykset:
-3.08:1
-3.36:1
-3.55:1
-3.70:1
-4.11:1
-4.56:1

Yksiselitteistä vastausta ei ole, vaan se mitä on ensimmäinen omistaja valinnut ratkaisee suorituskyvyn.

Kuitenkin muutama esimerkki:
-1964 L75+M35+3.36:1 : 1/4-mile 15.2s/85mph, 0-60mph 8.0s
-1965 L84+M21+3.70:1 : 1/4-mile 14.4s/99mph, 0-60mph 6.3s
-1966 L72+M21+3.36:1 : 1/4-mile 12.8s/112mph, 0-60mph 5.4s
-1967 L71+M21+3.55:1 : 1/4-mile 13.6s/105mph, 0-60mph 4.7s

Supe
04.12.2003, 21:51
Kun nopeudesta puhutaan niin uudet pikkulohkot pesee vanhat isolohko muskelit mennen tullen!

Riku
05.12.2003, 09:27
quote:Kun nopeudesta puhutaan niin uudet pikkulohkot pesee vanhat isolohko muskelit mennen tullen!

Puhutko Supe nyt loppunopeudesta? Sitä en yhtään epäile... Ei -60 luvun aerodynamiikalla uskaltaisikaan ajaa lähemmäs 300km/h.

Kiihtyvyydestä puhuttaessa nyky pikkulohkot eivät kuitenkaan ole kovinkaan ylivoimaisia...
Kutn KTM tuossa ylempänä mainitsi:
0-60mph 4,7s, vuonna -67 ja 1/4 maili 13,6s/105mph. Jos alle heittäisi vielä nykyrenkaat niin paljonkohan ajoista tippuisi...

Vertailun vuoksi: -90 ZR1 0-60mph 4,9s ja 1/4 maili 13,4s/108mph...

Sitä en väitä etteikö nykyiset pikkulohkot olisi käyttö ominaisuuksiltaan parempia kuin vanhat isolohkot. Samalla on kuitenkin hävinnyt myös osa moottorin "luonnetta"... Nykypikkulohkot ovat hienoja moottoreita, sitä ei voi kieltää. Mutta kyllä vanhoissa isolohkoissa on sitä jotain...


---------------------------
http://www.finnshark.com
-Corvette Registry of Finland-

Supe
06.12.2003, 10:48
En väheksy yhtään vanhoja isolohkovehkeitä, ovat varmasti hienoja nautiskeluvälineitä. Nopeudella tarkoitin sitä, kun lähdetään ajamaan mutkaista tietä näkymättömiin, enkä vain suoraan ajoa. Suurin syy lienee renkaiden ja alustan kehittyminen kaikkine traction conrolloineen, mutta myös pikkulohkon tehojen nousu vuosi vuodelta. Tuli muuten mieleen että millainen on painon jakauma esim. -70 isolohko Vettessä? Onko keulapainoinen? En ole tällaista ajanut, ja olis kiva tietää miten se käyttäytyy. Onko neutraali, vai ali tai yliohjaa? Renkaat vaikuttanee paljon !?

KTM
06.12.2003, 13:48
Painojakaumista sen verran, että:

- ´64 327 cid coupe 48/52% (etu/taka)
- ´65 396 cid coupe 51/49%
- ´66 427 cid avo 47/53%
- ´67 327 cid avo 49/51%
- ´67 427 cid coupe 46/54%

Aika yllättäviä lukuja. Sen verran reilussa kymmenessä vuodessa Mid Year autoilla on tullut ajettu mutkaista tietä näkymättömiin, että pahimmat ongelmat on tiedostettu. Oiken säädetyllä alustalla ja kohtuulisilla renkailla ensimmäisenä ominaisuudet loppuu alkuperäisistä jakkaroista. Ajamisesta suurin osa menee istuimella pysymiseen.

Uudet pikkulohkot on loistavia koneita, niiden ominaisuudet on kokonaisuudessa tasaisen tappavan hyviä. Vetteä ostaessa pitää vain päättää, että haluaako vanhan ajan ränttätänttää vai mukavia jokapäiväsiä ominaisuuksia. Itse valitsin tuon ensimmäisenä mainitun tien ja välillä uudemmilla Vetteillä ajaessa miettii valinnan järkevyyttä. Toisaalta tuossa pärinässä ja paukkeessa on se jokin. Sitä ei jaksa joka päivä, mutta sopivina annoksina se on kuin huume.

Vesa
08.12.2003, 09:22
Hyvä KTM, osuit asian ytimeen tai siis mielipideasioitahan nämä on, mutta juuri noin oma päätöksenteko ja autoni nykytarkoitus menee.
Mun -73 isolohko oli yllättävän helppo ajettavaksi kun ahvenistolla viimeksi yrittelin ajaa kovaa. Tällainenkin kokematon kykeni puskemaan lähes kaikki mutkat siistissä nelipyöräluisussa ja ajo tuntui vakaalta koko ajan. Th400 eniten etukäteen arvelutti, mutta kyllä silläkin pärjäsi melko mainiosti - siihen tosin vaikutti varmaan moottorin tuhti vääntö ja voima koko kierroslukualueella.