View Full Version : Ford ranger käynnistys ongelmaa
Moro
Mulla on tommonen Ford Ranger vm. 2000 mazdan WL-T 2.5 td koneella. Tuo lopetti käynnistymisen yksi päivä aivan yllättäen ja en ole tuohon itse mitään korjausta keksinyt niin nyt kokeilla jos täältö löytyisi viisaampia. Aamulla toimi vielä aivan normaalisti mutta sitten illalla ei enää käynnistynyt, starttaa kuitenkin normaalisti.
Näitä on kokeiltu:
- sulakkeet ja releet ok
- tosiaan starttaa hyvin eli startti ok
- polttoainetta kanisterista suodattimen ohi
- NE sensori antaa ok lukemaa
- ajonesto ohitettu
- FCV toimii
- käynnistyy kun suihkuttaa startti sprayta ilmanotosta, joten puristukset/ajotus pitäis olla ok
- jakohihna ok ja ajotusmerkit kohillaan
- suuttimista suihkii jonkin verran polttoainetta
- sammutin toimii normaalisti
- hehkut ok
Tässä mallissa ei ole ulkoista polttoainepumppu tankissa vaan tuo FIP moottorin kyljessä. Sen irrotus varmaan seuraavana edessä, mutta jos jollakin olisi vielä hyviä vinkkejä.
Kiitoksia etukäteen.
MURSKAAJA
19.12.2025, 22:29
kato se käynnistykseneston solenoidi että saa virtaa,ei muuten käynnisty.
Purin sen käynnistyksen eston mötikän jo kokonaan pumpun juuresta ja nyt tulee akulta suoraan virta solenoidille. Hyvin naksuu, mutta ei helpottanut ongelmaa.
MURSKAAJA
20.12.2025, 23:21
Niin siinä on sammutin ja käynnistykseneston solenoidit vierekkäin.Kannattaa vielä varmistaa että molemmat aukeaa kun virrat kytkee.Muistaakseni ulompi eli pyöränpuoli on sammutin.
Otin sen viereisenkin solenoidin irti ja kokelin akunkengistä niin toimii. Sammutin on tuossa alipaineella ja varsi liikkuu kun starttaa. Seuraavaks varmaan suuttimia irti vaikka kuulostais aika erikoiselta et menisivät kaikki ilman mitään ennakko oireiluja.
Otin sen viereisenkin solenoidin irti ja kokelin akunkengistä niin toimii. Sammutin on tuossa alipaineella ja varsi liikkuu kun starttaa. Seuraavaks varmaan suuttimia irti vaikka kuulostais aika erikoiselta et menisivät kaikki ilman mitään ennakko oireiluja.
Eikös siinä ole se FCID eli korotetun tyhjäkäyntinopeuden säätö alipaineella (kylmäkäyntiä ja ilmastoinnin lisäkuormaa varten)? Siinä pumpulla on kaksi alipainekelloa, joihin tulee letkut/putket imusarjan päällä olevista sähkösolenoideista. Toinen nostaa tyhjäkäyntiä kylmänä ja toinen ilmastoinnin ohjaamana, jos AutoClimate on asennettu. Jos AC:ta ei ole, on siellä se alipainesysteemi silti paikallaan. Kolmas alipainetta ohjaava sähkösolenoidi on EGR-venttiilin ohjaukseen.
Sammutin on minun mielestä kaasuvipuun vaikuttava sähkösolenoidi, joka aktivoituu virtaa saadessaan. Se on siellä, mihin kaasuvaijeri tulee. Ilman virtaa kaasuvipu pääsee sammutusasentoon. Liikahtaako kaasuvipu hieman, kun kytket virran?
Oletko kokeillut startata kaasua samalla painaen? Kerroit, että suuttimista suihkii jonkin verran polttoainetta - tuleeko pakoputkesta minkäänlaista savun haikua?
Voi se FCV olla viallinenkin, eli ettei kara liikkuisi riittävästi, jotta pumppu alkaisi annostelemaan edes tyhjäkäyntiannosta.
Aha, oon kuvitellu että tuo FCID olis sammutin ja kyllä siihen kaasuvaijerin loppupäähän tulee jokin anturintapanen, mitä olen ihmetellyt, mutta se onkin sitten sammutin. Pitää sitä tutkia vielä tarkemmin.
Ei käynnistä kaasu pohjassakaan. Savuttaa kyllä jonkin verran kun starttaa, kaasun asennolla ei ole savutukseen vaikutusta.
Kiitos, nyt oli uutta tietoo. Pitää illalla tarkastella uudestaan.
Ajoneston ympäriltä rikoin sen muovikotelon niin sai ton FCV solenoidin pään näkyviin ja siihen suoraan akulta virtaa. Naksuu kyllä mutta loppu solenoidi on vielä metallirasian sisällä joka on turvapulteilla kiinni, että sen toimintaa ei oikein ton tarkemmin pysty varmistamaan ilman että rikkois tuon metallikotelon ja sitten ei varmaan saa enää solenoidia takasi jos näin tekee.
Kaasua painaen ohittaa sammuttimen toiminnan. Ilmeisesti se pumppu ei nyt vaan anna polttoainetta, jos käynnistyminen on sen puutteesta kiinni. Suuttimilta ilmaamista voisi kokeilla, mutta jos sieltä suutinputkien juntturien alta suuttimilta jo tulee hieman polttoainetta, niin tuskin on siitäkään kiinni.
Joutessani otin eilen kuvan pumpun päältä. Kuvaan on korostettu punaisella ne kaksi sarjaan kytkettyä alipainekelloa, jotka hoitavat tyhjäkäyntinopeuden korottamista (vetävät sitä ohutta vaijeria). Niiden suurinta vaikutusta säädetään vihrellä ruuvilla. Keltainen sähkösolenoidi vaikuttaa pumpun kaasuvivun nolla-asentoon (kuvassa sammutusasennossa).
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=248715