Kirjaudu sisään

View Full Version : Palalukko?!


Ode95
03.11.2025, 09:02
Elikkäs palalukon toiminnasta, ongelma on että kytkin pohjassa kun kääntää niin ilmeisesti lukko alkaa kolkottaan ja meno muuttuu tökkiväksi. Jos vaihteen ottaa pois kääntäessä ja rullaamisen aikana niin loppuu. Veto päällä ei kuulu mitään ylimäärästä. kardaanissakin oli välystä 1/4 kierrosta kun pyöritteli.

Autona bj40 joka tuli hommattua ~2kk sitten.

Eli onko toi lukon ominaisuus vai onko siellä jotai paskana ja mitä?!

Timo_L
03.11.2025, 11:30
Palalukot on lähtökohtaisesti aina lukossa, mutta kääntyessä kun ei ole veto päällä / hyvin kevyellä vedolla niin pääsee "rullaamaan" hampaiden yli mistä tuo naksutus/ kolkatuskin johtuu. Sillä ei pitäisi olla mitään väliä onko kytkin pohjassa tai vaihde vapaalla, kuuluisi toimia ihan samalla tavalla - pitäisi myös riittää kun vaan höllää mutkassa kaasua.

Ainakin itsellä automaattilaatikkoisissa autoissa niin Detroit locker, Aussie locker kuin Spartan on kaikki toimineet niin että kääntyessä kevyellä vedollakin antaa vielä naksutella yli, vasta reilummalla vedolla kytkee lukon takaisin kiinni tai vastaavasti jos on valmiiksi veto päällä ja kääntyy niin pysyy lukossa.

Se mikä noissa palalukoissa on, niin perän ja lukon välykset pitää olla lukkovalmistajan speksien mukaiset, muuten ne yleensä toimii vähemmän hyvin. Samoin esim. kiero akseliputki voi tehdä sen että lukko toimii vähän miten sattuu.

Kaitsu67
03.11.2025, 16:18
Mulla on Classicci Rangessa ja Discossa (samat Rover perät) Detroit Locker 100% palalukko, ja hyvin toimii molemmissa. Ei mielestäni napsuttele eikä ääntele mutkissakaan, tai sit en vaan kuule :D

Mutta pitäis tosiaan toimia kuten Timo L tossa kuvaili. Ja varmaan pitää olla myös merkkikohtanen ja oikeet ölpät sisällä.

veijon-esso
03.11.2025, 16:34
Palalukot on lähtökohtaisesti aina lukossa, mutta kääntyessä kun ei ole veto päällä / hyvin kevyellä vedolla niin pääsee "rullaamaan" hampaiden yli mistä tuo naksutus/ kolkatuskin johtuu. Sillä ei pitäisi olla mitään väliä onko kytkin pohjassa tai vaihde vapaalla, kuuluisi toimia ihan samalla tavalla - pitäisi myös riittää kun vaan höllää mutkassa kaasua.

Ainakin itsellä automaattilaatikkoisissa autoissa niin Detroit locker, Aussie locker kuin Spartan on kaikki toimineet niin että kääntyessä kevyellä vedollakin antaa vielä naksutella yli, vasta reilummalla vedolla kytkee lukon takaisin kiinni tai vastaavasti jos on valmiiksi veto päällä ja kääntyy niin pysyy lukossa.

Se mikä noissa palalukoissa on, niin perän ja lukon välykset pitää olla lukkovalmistajan speksien mukaiset, muuten ne yleensä toimii vähemmän hyvin. Samoin esim. kiero akseliputki voi tehdä sen että lukko toimii vähän miten sattuu.

Kyllä tollanen lukko päästää reilummallakin vedolla mutkissa ulkokurvin puoleisen renkaan pyörimään lujempaa tai jotain on rikki.

siffo
05.11.2025, 11:15
Kyllä tollanen lukko päästää reilummallakin vedolla mutkissa ulkokurvin puoleisen renkaan pyörimään lujempaa tai jotain on rikki.

Se riippuu ihan siitä kummasta päästä tulee suurempi vääntö siihen lukkoon. Jos renkaiden (vetoakseleiden) suunnalta tulee isompi vääntö se pääsee hyppimään hampaiden yli. Jos taas kardaanin suunnalta niin pysyy lukossa. Esim. hiekkatiellä hitaassa vauhdissa yleensä kardaani voittaa jos on vähänkään kaasua ja auto piirtää viivaa tiehen. Sama tilanne asfaltilla saattaa helpostikin kilkattaa ja päästää renkaat pyörimään eri tahtiin.

Jani E
05.11.2025, 11:51
Samanlainen käytös on hjn perässä jos käännettäessä painaa kytkimen pohjaan, niin rupee ryskiin. Täytyy vaan opetella ajamaan tasakaasulla käännökset, tosin vauhtiha vähän kiihtyy jyrkässä käännöksessä, kun veto menee sisäkaarteen pyörän kautta. Reilun kymmenen vuotta kun ajellut aussie lockerin kanssa, niin oppinut jo metkut 🤣