PDA

View Full Version : TOYOTA HILUX DOUBLE CAB 3.0 automat hinaus ojasta


thx 1138
09.09.2025, 15:47
Onko näissä millaista riskiä tai ongelmaa jos sattuisi joutumaan tilanteeseen että jäisi kiinni esim lumeen mutaan tai ojasta hinaus esim traktorilla.

Oletan että automaattilaatikko pitää olla N asennossa jos takaveto päällä jakovaihteistossa ei ongelmaa. Mutta jos neliveto tai hidas neliveto päällä niin pitäisi jakovaihteisto siirtää N asentoon ja automaattilaatikko myös N. Sitten voi hinata ilman että ongelmaa vaihteiston särkymisestä. Olenko oikeilla jäljilllä tässä asiassa?

Testasin muuten tuota jakovaihteiston N asentoa niin vaihdekeppi tärähti ja hieman rusahtava ääni kun siirsin sitä sinne tai pois sieltä N asennosta en nyt muista kummin päin mutta automaatilaatikko oli tietenkin N asennossa.

HeikkiH
09.09.2025, 16:40
Moottorin käydessä vaihteisto vapaalla ja jakolaatikko vapaalla, niin vaihteiston ulostuloakseli pyörii. Ei se voimaa välitä yhtään, mutta jakovaihteisto rääkäisee kun yrittää pykälää päälle. Jos haluaa rääkäisyn välttää niin moottori sammuksiin. P-asennossa vaihteiston ulostulo ei pyöri, mutta jos vaihteisto ja jakolaatikko ovat molemmat vapaalla niin moottorin käydessä parkkia tarjotessa vaihteisto rääkäisee.

veijon-esso
10.09.2025, 08:09
Ei kait siinä ojasta / mudasta pois hinaamisessa tarvii vapaalle laittaa vaan nimenomaan vaihe päällä ja koitetaan auttaa sitä pois pääsyä. Rengas jossa on vetoa kuitenkin yrittää kiivetä esteiden yli jne. Kyllähän nyt iso traktori vetää vaikka kylki edellä tollasen ylös mutta ehjempänä se tulee kun vähä auttaa. Ihan sama kun vinssaat autoa pois pulasta, ei sitä autoa vapaalle laiteta.

J-J
10.09.2025, 08:24
Onko näissä millaista riskiä tai ongelmaa jos sattuisi joutumaan tilanteeseen että jäisi kiinni esim lumeen mutaan tai ojasta hinaus esim traktorilla.

Oletan että automaattilaatikko pitää olla N asennossa jos takaveto päällä jakovaihteistossa ei ongelmaa. Mutta jos neliveto tai hidas neliveto päällä niin pitäisi jakovaihteisto siirtää N asentoon ja automaattilaatikko myös N. Sitten voi hinata ilman että ongelmaa vaihteiston särkymisestä. Olenko oikeilla jäljilllä tässä asiassa?

Ihan ensimmäisenä kannattaa huomioida, että jumista irroitus ja hinaus on kaksi eri asiaa, joita ei kannata sekoittaa toisiinsa.

En nyt juuri kyseistä Hiluxin mallia tunne, mutta tyypillisesti jakovaihteisto vapaalla voi hinata lyhyen matkaa ongelmitta kaikki neljä pyörää maassa. Mutta tässä kohtaa tosiaan pitää vähän perehtyä juuri kyseiseen tekniikkaan.

Jumista irroitus taas riippuu tietysti hyvin paljon tilanteesta, mutta useimmissa tilanteissa lähtisin suorittamaan neliveto kytkettynä ja suunnasta riippuen D tai R silmässä ilman syöttöä tai kevyellä syötöllä. Tässä oletuksena tietysti, että siinä jumissa olevassa autossakin on kuski paikalla. Jos taas yksin joutuu työskentelemään, niin jälleen riippuu olosuhteista. Esimerkiksi turvallisuussyistä voi olla ihan järkevä, että irrotettavassa autossa on renkaat lukossa (neliveto, seisontajarru) ettei lähde hallitsemattomasti liikkumaan. Ehjän auton voimansiirron kyllä kuuluu kestää jumista irrotus, vaikka vetäisi ns. nahkoineen. Eikai kukaan täysin pitävällä pinnalla jumiin jää ;)

thx 1138
23.09.2025, 19:52
Moottorin käydessä vaihteisto vapaalla ja jakolaatikko vapaalla, niin vaihteiston ulostuloakseli pyörii. Ei se voimaa välitä yhtään, mutta jakovaihteisto rääkäisee kun yrittää pykälää päälle. Jos haluaa rääkäisyn välttää niin moottori sammuksiin. P-asennossa vaihteiston ulostulo ei pyöri, mutta jos vaihteisto ja jakolaatikko ovat molemmat vapaalla niin moottorin käydessä parkkia tarjotessa vaihteisto rääkäisee.

Tuo rääkäisy lienee haitallista?

HeikkiH
24.09.2025, 15:43
Kyllähän se tarpeettomasti kuluttaa komponentteja.

Omassa autossa sama ominaisuus. Jakolaatikkoa kun käytti niin piti olla nopea ja määrätietoinen liike jolloin vältti rääkäisyn (jos vaihteisto oli vapaalla). Mut jos rääkäisi niin moottori sammuksiin ja pykälä päälle.

thx 1138
24.09.2025, 19:00
juu. eipäkait tuota vapaa asentoa yleensä tarvitse käyttää. Mutta hyvä tietää että jakolaatikon voi siirtää vapaalta vaihteelle tai toisin päin moottori sammuksissa. Tiedä sitten kuinka helppo on pysäyttää keppi siihen oikeaan kohtaan vai voiko jäädä jotenkin esim puolitiehen ja sitten alkaa rutina kuulumaan kun käynnistää. Joo omasta mielestäni liikkeeni oli määrätietoinen ja nopea mutta se onkin vissiin todella haastavaa siirtää vapaalta vaihteelle. Meniköhän se sitten vaihteelta vapaalle helpommin silloin muistakseni meni. Kun se liike tosiaan pitää olla nopea ja pysäyttää siihen johonkin puoliväliin jos ei aio laittaa l4 tai h4 päälle.

Mutta käsitin nyt että jos auto on ojassa siinä jamasssa että kuski ei enää paina kaasua samalla kun joku vetää sitä ylös niin voisi myös olla l4 tai h4 päällä jakovaihteistossa ja automaattilaatikko vapaalla onko näin?