View Full Version : yli 35” R16 renkaita?
iiro.erkkila
09.07.2025, 20:59
Morjens,
Osaisiko joku palstalla vinkata vähintään 36” renkaita 16” vanteille? Auto on 5 tonninen Iglhautin Sprinter ja alla on tällä hetkellä 315/75r16 Cooper Discoverer STT prot. Kaipailisin isompia renkaita, kuitenkin max 38,5”. 37t ainakin sopii helpolla. Ongelmana on että 16 tuumaisille ei näytä olevan hirveästi vaihtoehtoja ja ko. kulkineeseen vanteet on kiven alla.
Autosta voi päätellä että sillä ajetaan myös tiellä ja paljon. Maxxikselta löytyy ainakin trepadoria ja creepyjä, mutta lienevät huono vaihtoehto jos kilometrejä tulee yhtään enemmän tiellä. Samoin Journeyllä (Wanda) on pari vaihtoehtoja, mutta lienevät myös melko äärimmäisiä offroad-renkaita? Entä talvirenkaiksi saipattuna ja nastoitettuna?
Kulutus, ajomelu tai mukavuus on suhteellista ja järjenkäyttö tämän projektin osalta on unohtunut alkutekijöihin. Perusteluna vaikka:koska voi ja on näitä muutkin tehneet.
Yritän liittää kuvan liitteeksi ajatuksen kirkastamiseksi. Nykyiset renkaathan näyttävät suorastaan pieniltä.
Toyo:lla on 385/70 16 open coutry m/t. Äkkiseltään katottuna korkeus pikkusen alle 38" mut leveys taitaa olla liian julma tuohon käyttöön.
offroadjouni
10.07.2025, 06:36
9.00R16 eli 255/100R16 koossa löytyy ainakin Michelin XZL ja varmaan muitakin military-renkaita. Tällä siis korkeutta reilut 36".
Mulla ois tuommoset 9.00R16/35x10.5 renkaat pinnattuna+nastat kuormurin kuviolla kestää ainaki kulutusta ja sit löytyy Ceepyt 38,5x14,5R16.
iiro.erkkila
11.07.2025, 22:28
Michelinin maastokuorma-autorenkaat voisi toimia. Löytyy myös 11.0r16 ja 325/85r16. 9”/255 on omaan makuun hieman kapeat. Creepyistä ottaisin ehkä mielummin 37x12.50t. Tuleeko vielä muita mieleen? Trepador radialia ei taida enään olla saatavilla 37x12.50r16 koossa? Se olisi voinut olla toimiva. Muutoinkin nuo isot 16” koot maxxisilta pois lukien trepador bias vaikuttaa jääneen historiaan.
veijon-esso
16.07.2025, 12:00
Autosta voi päätellä että sillä ajetaan myös tiellä ja paljon. Maxxikselta löytyy ainakin trepadoria ja creepyjä, mutta lienevät huono vaihtoehto jos kilometrejä tulee yhtään enemmän tiellä.
Kyllä creepyilläkin tietä ajelee. Kuluuhan ne muttei mitenkään hälyyttävästi. Mä taisin saada yli kymmenen vuotta irti omista creepyistä ennekuin ne meni vaihtoon mutta ei kuitenkaan roskiin vaan myin seuraavalle. Ja vaikka harrastemaasturista kyse, niin katukilsoja tuli yllättävän paljon kruisailukäytössä.
iiro.erkkila
19.07.2025, 08:46
Kiitoksia tähänastisesta. Tulihan nuita vaihtoehtoja jo jokunen. 37x12.5r16 Creepy tai 11.0r16 XZL varmaan tulee. Seuraavaksi pitää tarkistaa katsurilta saako 37” isompia leimalle jollain konstilla.
Huomioita renkaista...
37" = STRO sanoo korkeudeksi 928 mm
325/85R16 = STROn mukaan 958 mm, Misukka sanoo 983 mm, painaa 53 kg.
11.00R16 = ei löydy STROsta, Misukka sanoo 984 mm, painaa 50 kg.
Katsastus mies katsoo STRO kirjaa kuin piru raamattua.
Näitä 325/85R16 XML Misukoita olen joskus hipeltänyt. Ne ovat oikeasti painavia. Koon puolesta maastoauton renkaita, mutta rakenteeltaan kuorma-auton.
Seuraavaksi pitää tarkistaa katsurilta saako 37” isompia leimalle jollain konstilla.
Eipä taida 35”:ia suuremmat onnistua.
iiro.erkkila
20.07.2025, 19:15
Reilut 36” menee vielä +15% sääntöön. Otteessa alkuperänen rengaskoko on 235/75r17.5. Nyt muutoskatastettuna lisäksi 315/75r16. Iglhautia om saanut myös 37” renkailla mersun takuu säilyen. Ehkä tuolla verukkeella vois onnistua, jos saan Iglhautilta todistuksen.
Huomasin myös että nuo Misukan kumet tosi painavia.
Reilut 36” menee vielä +15% sääntöön. Otteessa alkuperänen rengaskoko on 235/75r17.5. Nyt muutoskatastettuna lisäksi 315/75r16. Iglhautia om saanut myös 37” renkailla mersun takuu säilyen. Ehkä tuolla verukkeella vois onnistua, jos saan Iglhautilta todistuksen.
Huomasin myös että nuo Misukan kumet tosi painavia.
Ihan sama millaisen paperin hankit niin alkuperäiskoot toimii vertailuna kun lasketaan sitä +15%.
Tuo lglhaut taitaa olla toisen vaiheen valmistaja niin ei mitään apua.
Eikö tuon auton valmistajan (Iglhaut) tiedot tosiaankaan käy verrokiksi? Jos tuo paja kerran tarjoaa 37" renkaita ko. ajoneuvomalliin ja Mersukin hyväksynyt tuon valmistajan niin että takuu säilyy, niin aika erikoista jos ei Suomessa saa leimattua. Etenkin, kun jos auton ostaisi valmiina 37" kumeilla niin se kuitenkin olisi rekisteröitävissä Suomeen :confused:
veijon-esso
21.07.2025, 08:46
Eikö tuon auton valmistajan (Iglhaut) tiedot tosiaankaan käy verrokiksi? Jos tuo paja kerran tarjoaa 37" renkaita ko. ajoneuvomalliin ja Mersukin hyväksynyt tuon valmistajan niin että takuu säilyy, niin aika erikoista jos ei Suomessa saa leimattua. Etenkin, kun jos auton ostaisi valmiina 37" kumeilla niin se kuitenkin olisi rekisteröitävissä Suomeen :confused:
Eihän se nyt voi kelvata kun isot renkaat on trafin mielestä maailmanloppu.
Eihän se nyt voi kelvata kun isot renkaat on trafin mielestä maailmanloppu.
Se on juuri näin ja niin tuntuu olevan moni muukin asia.
veijon-esso
21.07.2025, 08:56
Turvallisuuden ja ympäristön nimissä voidaan määräillä melkein mitä vaan ja homma uppoaa 99% kansalaisista.
Ihan sama millaisen paperin hankit niin alkuperäiskoot toimii vertailuna kun lasketaan sitä +15%.
Tuo lglhaut taitaa olla toisen vaiheen valmistaja niin ei mitään apua.
On siitä apua jos nimenomaan on toisen vaiheen valmistaja ja sen pystyy osoittamaan. Lähtötilanne on se kun auto on lopullisesti valmistettu, siis ennen ensimmäistä käyttöönottoajankohtaa.
On siitä apua jos nimenomaan on toisen vaiheen valmistaja ja sen pystyy osoittamaan. Lähtötilanne on se kun auto on lopullisesti valmistettu, siis ennen ensimmäistä käyttöönottoajankohtaa.
Kyllä jos se auto on tuon lglhautin tekele. Silloin rajat lasketaan siitä. Aloittajan auto ei kuitenkaan ollut joten paljoa ei voi hyödyntää.
Kyllä jos se auto on tuon lglhautin tekele. Silloin rajat lasketaan siitä. Aloittajan auto ei kuitenkaan ollut joten paljoa ei voi hyödyntää.
Missä näin sanotaan? Eikö siinä nimenomaan sanota että on tuon Iglhautin tekele.
Missä näin sanotaan? Eikö siinä nimenomaan sanota että on tuon Iglhautin tekele.
Kyllä nyt pitää nostaa kättä. Niinhän tuolla aloituksessa luki.
Tuli luettua vain tuo että otteella isoin sallittu nyt 235/75R17.5 ja maininta että lglhautina on saanut myös 37".
Jos tosiaan valmistajalta eli tässä tapauksessa lglhautilta saa lapun että ko auto on alkujaan ollut hyväksytty myös 37" niin sitten se +15% katsotaan siitä.
iiro.erkkila
21.07.2025, 21:34
Täällähän on käyty keskustelua :D
Joo, tosiaan on Iglautin tekele ja uutena mennyt suoraan Iglhautille muutettavaksi. Monenlaisella rengastuksella nuita on saanut, mutta kyseinen yksilö alunperin tosiaan mainitulle 235/75r17.5 koolle. Optiona tosiaan myös max 37” koko valmistajan esitteissä. Pitää käydä konttorilla asia varmistamassa. 37” + 15% saisi jo melko härskit renkaat (yli 40” :D). Välitykset menee tosiaan jo 35”:lla uusiksi. Onneksi Iglhautissa on fj100 jakis, niin saa jakolaatikostaki välityksiä muutettua (esim. Sumogearin rattailla).
Minkä vuotinen tämä kyseinen auto on? Oliko se korkein rengas 37x12,5R18?
tapsa4x4
22.07.2025, 13:36
Michelinin maastokuorma-autorenkaat voisi toimia. Löytyy myös 11.0r16 ja 325/85r16. 9”/255 on omaan makuun hieman kapeat. Creepyistä ottaisin ehkä mielummin 37x12.50t. Tuleeko vielä muita mieleen? Trepador radialia ei taida enään olla saatavilla 37x12.50r16 koossa? Se olisi voinut olla toimiva. Muutoinkin nuo isot 16” koot maxxisilta pois lukien trepador bias vaikuttaa jääneen historiaan.
Joskus oli tollaset michelin maastokuormaauto renkaat mulla oli ihan sysi paskat. jäykät ku perkeleet hiton painava ja kulutus pinta ku betonia. ei oikeen tehnyt missään noilla mitään. ehkä jossain yli 5tonnia painavassa vois jotenkin mennäkin mut ite en kokeilis.
iiro.erkkila
24.07.2025, 09:52
Auto on -08. Ainakin 315/75r16 on saanut tuolloin. 37” taitaa olla tullut kuvioihin myöhemmin.
Rengashomma jää hetkeksi odottelemaan. Mahdollisesti talvirenkaissa voi soveltaa. Nyt fokus ja aika ohjatuu sisustan rakentamiseen. Kiitos vinkeistä tähän saakka!
Tapsa4x4: Kiitos rehellisestä palautteesta. Ei tarvinne niitä harkita :D