Kirjaudu sisään

View Full Version : Mitä moottoriöljyä käytätte dieselissä ?


veturi
04.05.2025, 17:34
Teboilin käyttö land cruiser hdj80:ssa loppui kun Ukrainan sota alkoi, mutta mitä öljyä tilalle ?

Hessu888
04.05.2025, 17:47
Neste Turbo+ Nex 10W-40 käyttäny 1HD-T:ssä ja vaihdellu 10-12tkm välein varmuuden vuoksi vaikka varmasti voisi ajaa vaikka kuinka pitkällä vaihtovälillä.

Saa Hankkijalta 20 litran kannuissa

AH
04.05.2025, 18:17
1HD-T koneessa käyttänyt Mobil Delvac MX 15w-40 ja Delvac 1 5w-40

Hcet
04.05.2025, 18:19
Luokitusten mukasta valtamerkkien öljyä kun laittaa ei mene pieleen ja nesteen sotkut muistaa kiertää.

-MaTTi-
04.05.2025, 20:15
Teboilin käyttö land cruiser hdj80:ssa loppui kun Ukrainan sota alkoi, mutta mitä öljyä tilalle ?
Saahan sitä vielä, Teboil Super HPD ECV 5W-40 suosin itse.

Vai onko nyt joku ”en voi tankata teboililla”-asenne päällä?

Hcet
04.05.2025, 20:20
Vai onko nyt joku ”en voi tankata teboililla”-asenne päällä?

Eiköhän tuo jo aloituksessa todettu. Öljymerkkiä vaihtamalla venäjä kaatuu.

veturi
05.05.2025, 06:02
Eiköhän tuo jo aloituksessa todettu. Öljymerkkiä vaihtamalla venäjä kaatuu.


Hauska lukea teidän nopeasti kyhättyjä päätelmiä kysymykseeni sen enempää ajattelematta aihetta:D

No, tämän kerran vastaan - Tokmanni, lopetti Teboilin öljyn myynnin.

Palataan kysymykseeni.
Pari kolme järkevää vastausta tulikin. Neste Hankkijalta ja Mobil Delvac sekä luokitukset täyttävä öljy, kiitos niistä!

Hcet
05.05.2025, 10:33
Hauska lukea teidän nopeasti kyhättyjä päätelmiä kysymykseeni sen enempää ajattelematta aihetta:D

No, tämän kerran vastaan - Tokmanni, lopetti Teboilin öljyn myynnin.

Palataan kysymykseeni.
Pari kolme järkevää vastausta tulikin. Neste Hankkijalta ja Mobil Delvac sekä luokitukset täyttävä öljy, kiitos niistä!


Ota tuo mobil mieluummin. Nesteen öljyn talmaamia moottoreita on tullut nähtyä liikaa.

JiiPee
05.05.2025, 20:13
...ja vaihdellu 10-12tkm välein varmuuden vuoksi vaikka varmasti voisi ajaa vaikka kuinka pitkällä vaihtovälillä.
Ei kai nyt sentään... :confused:

Neste Turbo LXE, Mobil Delvac ja Motox Dieselsyn on olleet viime vuosina käytössä, viskositeetti käyttötilanteen mukaan ja vaihdot viimeistään 100 tuntia / 10 tkm / kaksi vuotta. Kerran vuoteenhan noita pitäisi vaihtaa, mutta vähän ajetuilla vehkeillä tulee tästä ajasta hieman venyttyä.

Hessu888
06.05.2025, 21:08
Ei kai nyt sentään... :confused:

Neste Turbo LXE, Mobil Delvac ja Motox Dieselsyn on olleet viime vuosina käytössä, viskositeetti käyttötilanteen mukaan ja vaihdot viimeistään 100 tuntia / 10 tkm / kaksi vuotta. Kerran vuoteenhan noita pitäisi vaihtaa, mutta vähän ajetuilla vehkeillä tulee tästä ajasta hieman venyttyä.

Jaa minä kun luulin että rekkapekat ajaisi samoilla öljyillä pidempään kuin mitä itte ajelen.

Onko Hcet saanut tuolla mainitsemallani Nesteen öljyllä koneen tukkoon vai jollain semisynteettisellä/mineraalilla? Ei tuo oma pata ainakaan paskaa ole kerryttänyt sisällensä (venakoppa/öljypohja) vaikka kohta mennään toiselle miljoonalle.

Macke
06.05.2025, 21:53
Ihme vittuilua siltä varalta jos joku päättäiskin olla tekemättä hyvin yksinkertaisen pienen asian kyseisen maan perseilyjen johdosta, ja olla ostamatta Tebikseltä yhtään mitään. Ei se ostamatta jättäminen ainakaan lisää venakon kassavirtaa.

Hcet
07.05.2025, 05:46
Onko Hcet saanut tuolla mainitsemallani Nesteen öljyllä koneen tukkoon vai jollain semisynteettisellä/mineraalilla? Ei tuo oma pata ainakaan paskaa ole kerryttänyt sisällensä (venakoppa/öljypohja) vaikka kohta mennään toiselle miljoonalle.

En kyseisellä, mutta nesteen öljyillä. Eräällä merkkarilla käytettiin nesteen öljyjä ja kahden edustetun merkin huoltoväli oli 20tkm ja 15tkm. Siinä 40tkm kohdalla koneen sisällä oli jo kerros kuivunutta öljyä sellaista talmaa, paljon venyneitä ketjuja ja tukkeutuneita dpf:viä.
Nesteen öljy teki kaikki vaivat. En tiedä mitä sotkua oli ja vieläkun useampaa laatua oli käytössä niin kaikki.

Tämä tosin kevyen kaluston puolelta ja voihan ne olla parantunut. Itse kyllä pysyisin kaukana.

JiiPee
07.05.2025, 20:11
Jaa minä kun luulin että rekkapekat ajaisi samoilla öljyillä pidempään kuin mitä itte ajelen.

Kerroin oman kaluston käytöstä. Pyrin käyttämän koneen valmistajan suosittelemaa vaihtoväliä, olipa öljy mikä tahansa luokitusvaatimuksen täyttävä. Jos vaihto venyy, niin sen syyn näkee peilistä, ei niinkään jonkin tietyn öljyn käyttämisestä. Omassa käytössä ei kerry niin nopeasti kilometrejä tai tunteja, että jollakin tietyllä öljyllä saisi mitään käytännön etua.

Hessu888
07.05.2025, 21:56
En kyseisellä, mutta nesteen öljyillä. Eräällä merkkarilla käytettiin nesteen öljyjä ja kahden edustetun merkin huoltoväli oli 20tkm ja 15tkm. Siinä 40tkm kohdalla koneen sisällä oli jo kerros kuivunutta öljyä sellaista talmaa, paljon venyneitä ketjuja ja tukkeutuneita dpf:viä.
Nesteen öljy teki kaikki vaivat. En tiedä mitä sotkua oli ja vieläkun useampaa laatua oli käytössä niin kaikki.

Tämä tosin kevyen kaluston puolelta ja voihan ne olla parantunut. Itse kyllä pysyisin kaukana.

No joo kyllä mullakin hajosi turbo sillä yhdellä ainoalla kerralla kun säästin ja laitoin Teboilin Diamondit. Tiedä sitten oliko syynä paskat öljyt vai oliko vaan yhteensattuma. Teboilin Super HPD:ta olin käyttänyt monta vuotta, mutta enpä ole enää muutamaan vuoteen ostanut ryssän kyssiä joten mieluummin Nesteen Nexit. Yhtä hyviä ovat Nesteen Hollannissa tehdyt öljyt kuin vinkkelitossun Haminassa tehdyt öljyt.

-Junnu-
08.05.2025, 10:06
En käytä mitää öljyä dieselin seassa. Luotan että osaavat laittaa tarvittavat lisäaineet ilman omia sekoituksia.

Hcet
08.05.2025, 20:38
No joo kyllä mullakin hajosi turbo sillä yhdellä ainoalla kerralla kun säästin ja laitoin Teboilin Diamondit. Tiedä sitten oliko syynä paskat öljyt vai oliko vaan yhteensattuma. Teboilin Super HPD:ta olin käyttänyt monta vuotta, mutta enpä ole enää muutamaan vuoteen ostanut ryssän kyssiä joten mieluummin Nesteen Nexit. Yhtä hyviä ovat Nesteen Hollannissa tehdyt öljyt kuin vinkkelitossun Haminassa tehdyt öljyt.

No tuo on yksittäinen tapaus että ihan yhtäläisyyttä ei voi vetää. Eikä mikään öljy kerrasta riko eli tuo sinun johtui jostain muusta. Huonot vain tekevät pitkässä juoksussa tuhoa.
Nesteen öljyjen tuhot on tullut nähtyä omin silmin satojen auto osalta niin siitä voi jotain päätellä. Yhä suosittelen kiertämään kaukaa ja ottamaan mobil/neste vaihtoehdoista sen mobilin

RIPAX
09.05.2025, 00:25
No tuo on yksittäinen tapaus että ihan yhtäläisyyttä ei voi vetää. Eikä mikään öljy kerrasta riko eli tuo sinun johtui jostain muusta. Huonot vain tekevät pitkässä juoksussa tuhoa.
Nesteen öljyjen tuhot on tullut nähtyä omin silmin satojen auto osalta niin siitä voi jotain päätellä. Yhä suosittelen kiertämään kaukaa ja ottamaan mobil/neste vaihtoehdoista sen mobilin

Mäki kuullu teboiin baarissa juttuja nesteen öljyistä,onko tosta nesteen huonoudesta jotain faktaa? muinoin Mobilin tuotetta tehtiin nesteen jalostamolla,ryssän raakaöljystä joten siinä ei kai liene vika? Miten tää öljyn viallisuus ilmenee?

Defemasiina
09.05.2025, 18:22
Oon käyttänyt Castrol Magnatec c3 niin kauan kun sitä on ollut.

Kaitsu67
10.05.2025, 12:30
Tebikan ölppiä on tullu laitettua paitsi Land Roverin TD5:een ainoastaan Castrolin Magnatec 5W-30 A5 A1/B1 ja jatkossakin noihin patoihin vain toi A1/B1.

Jatkossa jos Tebikat on kiven alla mennään varmaan kalustossa muidenkin osalta Castrol:in ölppiin ja/tai Commaan, joka ilmeisen käypästä vihreän ovaalin vanhempiin peleihin.

Alkupään Series-mallien patoihin pistän aina jotain Classiccia (mineraalia).

veturi
25.05.2025, 13:33
Kannattaa katsoa "simolammikko" Youtubesta jossa hän parhaillaan vertailee mosaöljyjä ja lopputulos selviää lähiviikkoina. Muutenkin hänen öljyvideo avartaa tietoa ns "merkkiöljyistä" ja tietohan on sitten oman harkinnan varassa jos siihen uskoo tai ei.

Ostin lähellä olevasta Tokmanista Mobil Delvac 10w-30 ja siihen Motoneistä tilauksella Hengst filsu. Kilsoja ei vuodessa tule paljoa ja öljyn vaihto kerta vuodessa riittää hyvin.

JiiPee
25.05.2025, 17:59
Alkupään Series-mallien patoihin pistän aina jotain Classiccia (mineraalia).
Onko taustalla jokin valmistajan vaatimus vai ajatus, että classic-luokitus on teknisesti toimivampaa vanhempaan kalustoon?

RIPAX
25.05.2025, 22:48
Muinoin tutkiskelin öljy asiaa oikein hartaasti, erään Castrolin huolto insinjeurin kanssa pitkään keskustelin ja lueskelin erinäisiä opuksia öljyn käyttäytymisestä ja luokituksista sun muista. Petyin kun en sittenkään tiennyt mikä on öljyn tärkein ominaisuus tai mistä tietää mikä on paras öljy. Parhaimmillaankin on vain viitteitä kun vertaillaan saman tyyppisiä ja hintaisia öljyjä,ainoa fakta millä on ainakin merkitystä on VALMISTAJAN VAATIMUS. Jos vertaillaan vaikkapa synteettistä valmistajan vaatimukset täyttävää öljyä on käytännön erot häviävän pieniä,niin pieniä ettei tavallinen käyttäjä voi niitä havaita. Esim. DPF tukkiminen suosituksen mukaisella öljyllä edellyttää 1L/1000km öljyn syöntiä jolloin vikaa on muuallakin kuin öljyssä. Lisäksi vielä eri moottoreiden ominaisuudet,ja käyttäjät. Isä ukko vainaa ajoi DX Corollalla 380tkm konetta avaamatta, yksiaste Diesel öljyllä. Joku pitää luotetttavana kriteerinä öljykorkin väriä,joku hintaa ja kuka mitäkin mutta yksikään ei pysty osoittamaan muuta kuin "mun mielestä" juttuja. Itseäni kovasti kiinnostaa FAKTA tieto,ei päätelmät tai arvailut.

JanneBlomgren
26.05.2025, 05:20
Naapuri aukaisi öljypurkin korkin, kurkkasi minkä väristä se on, haistoi öljyä, heilutti purkkia jotta öljy vähän loiskui ja totesi että joo, tämä on hyvää öljyä.

Ajattelin siinä että turhaan ne kalliita laboratorioita rakentavat kun voisivat vaan käyttää naapuria konsulttina.

Hessu888
26.05.2025, 21:34
Yksi näkemys öljyihin oli Kanariansaarten taksikuskilla jolla oli 5,5 miljoonaa veivattu 240D W123 lang. Oli sitä mieltä, että perus mineraaliöljy kelpaa hyvin kunhan sen vaihtaa 5tkm välein. Suodattimen vaihtaa joka toisella kerralla. Kilsoja tuli sillä sen verran, että joka perjantai vaihto öljyt.

veturi
30.05.2025, 20:02
Vanhat öljyt oli tuon näköiset mittatikussa. Ehkä ei olis tarvinnut vaihtaa, mut kuitenkin reilu vuoden pyörineet mosassa ja pari tonnia. Ei tuu paljoa ajettua..

Heguli
01.06.2025, 07:47
Muinoin tutkiskelin öljy asiaa oikein hartaasti, erään Castrolin huolto insinjeurin kanssa pitkään keskustelin ja lueskelin erinäisiä opuksia öljyn käyttäytymisestä ja luokituksista sun muista. Petyin kun en sittenkään tiennyt mikä on öljyn tärkein ominaisuus tai mistä tietää mikä on paras öljy. Parhaimmillaankin on vain viitteitä kun vertaillaan saman tyyppisiä ja hintaisia öljyjä,ainoa fakta millä on ainakin merkitystä on VALMISTAJAN VAATIMUS. Jos vertaillaan vaikkapa synteettistä valmistajan vaatimukset täyttävää öljyä on käytännön erot häviävän pieniä,niin pieniä ettei tavallinen käyttäjä voi niitä havaita. Esim. DPF tukkiminen suosituksen mukaisella öljyllä edellyttää 1L/1000km öljyn syöntiä jolloin vikaa on muuallakin kuin öljyssä. Lisäksi vielä eri moottoreiden ominaisuudet,ja käyttäjät. Isä ukko vainaa ajoi DX Corollalla 380tkm konetta avaamatta, yksiaste Diesel öljyllä. Joku pitää luotetttavana kriteerinä öljykorkin väriä,joku hintaa ja kuka mitäkin mutta yksikään ei pysty osoittamaan muuta kuin "mun mielestä" juttuja. Itseäni kovasti kiinnostaa FAKTA tieto,ei päätelmät tai arvailut.

Just näin.

-Junnu-
06.06.2025, 13:52
Muinoin tutkiskelin öljy asiaa oikein hartaasti, erään Castrolin huolto insinjeurin kanssa pitkään keskustelin ja lueskelin erinäisiä opuksia öljyn käyttäytymisestä ja luokituksista sun muista. Petyin kun en sittenkään tiennyt mikä on öljyn tärkein ominaisuus tai mistä tietää mikä on paras öljy. Parhaimmillaankin on vain viitteitä kun vertaillaan saman tyyppisiä ja hintaisia öljyjä,ainoa fakta millä on ainakin merkitystä on VALMISTAJAN VAATIMUS. Jos vertaillaan vaikkapa synteettistä valmistajan vaatimukset täyttävää öljyä on käytännön erot häviävän pieniä,niin pieniä ettei tavallinen käyttäjä voi niitä havaita. Esim. DPF tukkiminen suosituksen mukaisella öljyllä edellyttää 1L/1000km öljyn syöntiä jolloin vikaa on muuallakin kuin öljyssä. Lisäksi vielä eri moottoreiden ominaisuudet,ja käyttäjät. Isä ukko vainaa ajoi DX Corollalla 380tkm konetta avaamatta, yksiaste Diesel öljyllä. Joku pitää luotetttavana kriteerinä öljykorkin väriä,joku hintaa ja kuka mitäkin mutta yksikään ei pysty osoittamaan muuta kuin "mun mielestä" juttuja. Itseäni kovasti kiinnostaa FAKTA tieto,ei päätelmät tai arvailut.

Suosittelen katsomaan tämä miehen videoita ja tulkintoja öljyistä:
https://www.youtube.com/@themotoroilgeek
On sellainen fetissi öljyihin että luulisin että on jotain näkemystä kertynyt aiheesta.

Ite laitan sitä mikä täyttää auton valmistajan vaatimukset ja jossa on sopiva viskositeetti. Toisilla kun ajetaan vain kesäisin ja toisilla ympäri vuoden, niin vaikuttaa sen kautta että mistä kannattaa maksaa. Ja tosiaan, valintaperuste on tuo koneen vaatimusten täyttäminen ja halvin mahdollinen hinta.

veturi
23.06.2025, 15:45
Kotimainen öljytesti alkoi ja juttu löytyy Youtubesta jos alla oleva linkki toimii, muuten kirjoita simolammikko.
https://www.youtube.com/watch?v=Y6UqYC3jSRg

Mukana on muistaakseni öljyt 5W-30:
Mannoil uusi ja 3000km ajettu eli 1 vuosi.
VW öljy jota merkkiliike käyttää edustamiinsa autoihin, Audi,VW, jne
Motox on Motonetin myymä öljy
Valvoline
Castrol
Redline

Viimeisin osa, tulokset, julkaisiin viikonloppuna Youtubessa. Siihen ei ole antaa linkkiä.

Jokainen saa arvioida tuloksia omasta lähtökohdasta jne..

Lisätty: Valvoline.

Juha1
24.06.2025, 05:53
5w-40 Timantti tiisseliä täällä hiluxissa. Aiemmin oli 5-30 esp, mutta se tuntui kesällä niin lirulta. Mersun bevossa oli hyväksyntä hitupönttömallin autoon, mikä tallissa toisena kulkineena, niin ajattelin että kaipa se on tarpeeksi puhdasta hilleviinkin.. Ja eihän tuo kovin kallista ole, kun sen 70e kympin kannu.

Kaitsu67
25.06.2025, 10:41
Onko taustalla jokin valmistajan vaatimus vai ajatus, että classic-luokitus on teknisesti toimivampaa vanhempaan kalustoon?

Lähinnä eri ulkomaan Lantikkapalstojen aiheista ja eri öljyjen lisäaineistuksen olemassaolosta/puutteesta vs. moottorin osien matskuista
ja millaisia kokemuksia kulumisesta kuin myös valmistajan vaatimukset....näiden pohjalta sitten viimekädessä ihan oma päättely/valinta :D

Jokainen kaatakoon oman rakkkineensa kiukaaseen sitä mikä itsestä parhaalta tuntuu tai suositusten mukaan...mä käytän noissa vanhoissa (siis Serieksissä) tota :)

veturi
26.06.2025, 21:21
Youtube "simolammikko" synt. 5w-30 öljyvertailu:

Voittajat Valvoline ja Castrol edge.

Redline sopii moottoreihin ilman hiukkaspuhdistusta.

VW vag konsernin öljy hyvä mutta kallis.

Tietenkin omaan mosaan voi kaataa mitä vaan öljyä jos on sitä mieltä.

-MaTTi-
30.06.2025, 13:32
Youtube "simolammikko" synt. 5w-30 öljyvertailu:

Voittajat Valvoline ja Castrol edge.

Redline sopii moottoreihin ilman hiukkaspuhdistusta.

VW vag konsernin öljy hyvä mutta kallis.

Tietenkin omaan mosaan voi kaataa mitä vaan öljyä jos on sitä mieltä.
Redlinehän noista paras oli, mutta ”ei missään nimessä saa laittaa mihinkään normaaliin henkilöautoon”. :eek: Sammakoita tulee nyt simon lammikosta.

Muutama merkki testattu, ja nyt on olevinaan paras öljy saatu valittua. Ihan höpötesti mun mielestä.

RIPAX
01.07.2025, 22:06
Redlinehän noista paras oli, mutta ”ei missään nimessä saa laittaa mihinkään normaaliin henkilöautoon”. :eek: Sammakoita tulee nyt simon lammikosta.

Muutama merkki testattu, ja nyt on olevinaan paras öljy saatu valittua. Ihan höpötesti mun mielestä.

Minustakin jäi moni asia huomioimatta ja vähintäänkin puolitotuuksia paljon. Esim. tosta redlinestä,olikohan ko. öljy suositeltu DPF autoihin.. Eikä mikään sinällään tosiasioista tee mistään öljystä parasta tai huonointa. Tässä puhuttiin kai vain VAG laitteista,ja ei päde moni asia muihin autoihin. Edelleen paras ominaisuus öljyssä on se että se on valmistajan vaatimikset täyttävää.

veturi
05.07.2025, 12:12
Nyt halpisöljytestiä Youtubessa "simolammikko" ....

https://www.youtube.com/watch?v=SfAIW6YCVmw

linkki saattaa toimia.

Ja tietty, tämänkin testin tulokset on taas jokaisen omassa harkinnassa, miten niitä arvioi ja miten tuloksiin suhtautuu...

lacrits68
09.07.2025, 08:55
Lähinnä eri ulkomaan Lantikkapalstojen aiheista ja eri öljyjen lisäaineistuksen olemassaolosta/puutteesta vs. moottorin osien matskuista
ja millaisia kokemuksia kulumisesta kuin myös valmistajan vaatimukset....näiden pohjalta sitten viimekädessä ihan oma päättely/valinta :D

Jokainen kaatakoon oman rakkkineensa kiukaaseen sitä mikä itsestä parhaalta tuntuu tai suositusten mukaan...mä käytän noissa vanhoissa (siis Serieksissä) tota :)

juu mulla kan noita vankoja vehkehiä discossa 300tdi, 600tkm+ ja koneeseen 5tkm välein 10w40 teboilia. vielä käy ja kukkuu...!