Kirjaudu sisään

View Full Version : Suzuki Sj410 1.0 1987 käyntiin saaminen?


Tuomo-79
24.02.2025, 19:15
Moro

Tuossa pulmaillut Suzuki Sj410 1.0 1987 koneen käyntiin saamisen kanssa.
Kaikin puolin kunnostettu kone nyt keulalla ja siihen ei saa käyntiä millään.
Vaihdetut osat. Kunnostettu kansi nokka laakereita jne. Full.
Kaasutin huollettu. Uudet. Virranjakajan hilppeet. Tulpat johdot. jakohihna. Kaikki ehjiä.
Puola esivastuksineen ja johdotukset liitokset uusittu.

Käyn pelkästään startilla ja aika metässä kuin kävisi kolmella tai kahdella.
Avaimen laskettua sammuu. Ja vain ryyppy päällä.
Ajoitus merkkejä nekin kokeiltu käännetty ristiin samoin tulpanjohdot yhtä metässä käynti ja vain startti päällä.
Periaatteessa kaikki mahdollinen tarkastettu.

Auto ajosta purettu ennen remontti ja silloin toimi normaalisti.

-MaTTi-
24.02.2025, 19:38
Eikö lie sytkä sekaisin. Tarkasta jollain meisselillä milloin on ykkönen puristamassa ja siitä sit jakajalle ykkönen ja tulpanjohdot oikeeseen järjestykseen.

Aukeehan kärjet ja menee kiinni?

Tuomo-79
24.02.2025, 21:15
Eikö lie sytkä sekaisin. Tarkasta jollain meisselillä milloin on ykkönen puristamassa ja siitä sit jakajalle ykkönen ja tulpanjohdot oikeeseen järjestykseen.

Aukeehan kärjet ja menee kiinni?

Ykk kunnossa.
10 astetta se merkki vauhtipyörässä.
Jakaja käytetty irti puhdistettu ja kärjet säädetty.
Tulpanjohdot oikein kokeiltu myös ristiin ei muutakuin potsaa.
Oikeinpäin lähtee justjust käyntiin ryyppy päällä.
Jakajaa säädetty startatessa edestakas ei vaikutusta postitiivisesti.

wikke
25.02.2025, 05:36
Onko kone aiemmin käynyt kunnolla, vai tullut sinulle käymättömänä projektina?

Mikäli sinulla pyörii nurkissa toinen kaasutin, niin testaappa sillä. Noden kaasarit aika murheen kryynejä.

Tuomo-79
12.03.2025, 21:45
Päivää.

Tänään tuli Kiinasta uusi kaasutin ja sen sain paikoilleen.
Malli on joku sinnepäin alipaine letku lähtöjä ja sellaista.

13200-77100 Carb Carburetor For Suzuki SJ410 F10A ST100 LJ81 Samurai Carry ST308

No kuitenkin käyntiin ei lähde kuin startilla jatkuvasti pyöritettynä.
Kipinä ensi luokkainen ajoitus ja sytytys tarkistettu ajoitettu kahteen kertaan.

Heittäisin tuon etuvastuspuolan hiiteen mutta sen kautta on rakennettu varoitus valot että korvasin sen kunnollisella normaalilla puolalla.
Jos nuo johdot voisi ohittaa?

Ja uuden bensapumpun hommaa kun taas tilipäivä, sen jälkeen jos ei toimi menee myyntiin....

Ps. Onko nää ikinä käynyt jotenkin tuntuu kyllä toivottomalta vehkeeltä.

Säätäjä_setä
12.03.2025, 22:09
Tutki, että imusarjaan menevä kampikammion tuuletusletku on kiinni. Oikeastaan tärkeämpi juttu on varmistaa, että letkussa oleva venttiili on kunnossa. Tässä netistä napattu random kuva.
https://www.suzuki-forums.com/attachments/sj-pcv-draw-jpg.12165/

Kokeilua varten tämä yhde kannattaa tulpata kokonaan.

TimJus
13.03.2025, 04:41
laita suora virta puolaan jos vaikka virtalukko on kyketty väärin ja katkaisee virran puolalle kun lopetat starttaamisen

lepoantti
13.03.2025, 07:06
”Puola esivastuksineen ja johdotukset liitokset uusittu.”

Jos ennen tätä remontinkorjuuta toiminut niin jotakin lienee pielessä, johdot periaatteessa oikein mutta silti joku väärin.

Suostuuko käymään edes pienen hetken pilotilla tai hyppysellisellä bensaa suoraan kaasarin nielusta sisään?

-Petteri-
13.03.2025, 09:42
Kattelisin vielä tuota sytytyksen ajotusta. Itellä oli nimittäin kerran hakeminen saada takasi kohdilleen ku tempasin virranjakajan irti. Muistaakseni samanlaista oli käynti ��

Aku
13.03.2025, 10:05
Koittaisin kokeilla jollain ihan tavan puolalla mahdollisimman simppelillä kytkennällä. Virtaa suoraan akulta jne.

aatsi
13.03.2025, 12:23
Syttyykö mittariston valot On asennossa?

Meillä suikka starttasi mutta ei jäänyt käyntiin.
Ja toimi hyvin sitten tuolla puolan hyppylangalla. ( ja mittaristoon syttyi valot normaalisti)

Oli sulake rikki . Muistaakseni oikeanpuoleinen. Lanka ehjän näköinen eli tärinästä irronnut kosketus pinta.
Uudella sulakeella rupesi toimimaan

Säätäjä_setä
13.03.2025, 13:40
Vianhaku kannattaa tehdä järjestelmällisesti. Selvittää mikä toimii ja mikä ei. Korjata sitten vaan viat. Vaihtamalla vimmatusti osia ja tekemällä "patenttikytkentöjä" saattaa tehdä vaan uusia vikoja javianhaku vaikeutuu entisestään.

- puolan sähköistä. Mittarillahan se selviää tuleeko ensio puolelle sähköt kun virta päällä ja erikseen startatessa. Etuvastuksen poistossa kannattaa varmistaa, että puola on tarkoitettu köytettäväksi ilman etuvastusta. Jos ei niin saattaa kärähtää ja polttaa kärjet.

Mieleen tulevia perustarkistuksia.

- aikaisemmin mainittu imusarjan ilmavuodot

- mittaa puristuspaineet. (joku venttiili jääny kantamaan)

- varmista vielä kerran nokan ajoitus ja remmin kireys ettei ole hypänny hampaalta.

- sytytyksen ajoitusmerkistä. Ykkösen YKK varmistettuna, että on työtahdilla (venttiilit kiinni).

- tulppien kunto. Onko ulkonäössä eroja sylintereiden välillä. Ovatko kastuneet ? Mahdollisesti pahasti karstoittuneet?

- jos käy edes hetken niin lämpiääkö/kuumeneeko kaikki pakosarjan lähdöt samalla tavalla?

- Tuleeko kaasarille bensaa? Onko bensa jotain vuosikausia seissyttä?


Kerro vielä tarkemmin käyttäytymisestä. Mitä tapahtuu startatessa ja mitä kun startin päästää?

Tuomo-79
13.03.2025, 18:28
Syttyykö mittariston valot On asennossa?

Meillä suikka starttasi mutta ei jäänyt käyntiin.
Ja toimi hyvin sitten tuolla puolan hyppylangalla. ( ja mittaristoon syttyi valot normaalisti)

Oli sulake rikki . Muistaakseni oikeanpuoleinen. Lanka ehjän näköinen eli tärinästä irronnut kosketus pinta.
Uudella sulakeella rupesi toimimaan

Juu pitää kokeilla hyppylanka.Nyt palaa valot öljy ja lataus on asennossa ja startatessa.

Tuomo-79
13.03.2025, 18:36
Vianhaku kannattaa tehdä järjestelmällisesti. Selvittää mikä toimii ja mikä ei. Korjata sitten vaan viat. Vaihtamalla vimmatusti osia ja tekemällä "patenttikytkentöjä" saattaa tehdä vaan uusia vikoja javianhaku vaikeutuu entisestään.

- puolan sähköistä. Mittarillahan se selviää tuleeko ensio puolelle sähköt kun virta päällä ja erikseen startatessa. Etuvastuksen poistossa kannattaa varmistaa, että puola on tarkoitettu köytettäväksi ilman etuvastusta. Jos ei niin saattaa kärähtää ja polttaa kärjet. Koitan tänään vielä hyppylangalla ostan uuden puolan jos kärähtää..

Mieleen tulevia perustarkistuksia.

- aikaisemmin mainittu imusarjan ilmavuodot - Uusittu tiivisteet liimattu ja paperi tiiviste puhdistettu pinnat.

- mittaa puristuspaineet. (joku venttiili jääny kantamaan) -Uusittu kansi ammatilaisen tekemä. Oikeat ventttiilin välykset. Vuoto en voi uskoa.

- varmista vielä kerran nokan ajoitus ja remmin kireys ettei ole hypänny hampaalta. - Kolme kertaa tarkistettu koitettu vastakkain ajoitus merkit ei vaikutusta. Vain kaksi merkki joiden mukaan laitetaan.

- sytytyksen ajoitusmerkistä. Ykkösen YKK varmistettuna, että on työtahdilla (venttiilit kiinni). - Mäntä 1 ylhäällä ja ykk kohallaan. Samoin sytkä sekin koitettu vastakkain ajoitus merkit.

- tulppien kunto. Onko ulkonäössä eroja sylintereiden välillä. Ovatko kastuneet ? Mahdollisesti pahasti karstoittuneet? Uudet tulpat oikea arvo Densot ei NKG.

- jos käy edes hetken niin lämpiääkö/kuumeneeko kaikki pakosarjan lähdöt samalla tavalla? - Ei käy kuin starttimoottori virta avain pohjassa.

- Tuleeko kaasarille bensaa? Onko bensa jotain vuosikausia seissyttä? - Bensa uusittu samoin viltteri. Tulee bensaa.


Kerro vielä tarkemmin käyttäytymisestä. Mitä tapahtuu startatessa ja mitä kun startin päästää?-Pyöritän avain starttaus pohjassa konetta sitten käy jotenkin lähinnä kuin 2-3 pyttyinen. Kun päästää sammuu siihen eli ei käy kuin startilla.

Nikke916
13.03.2025, 19:12
Katkojen kärkien pikku konkka? Itsellä teki kiusaa, kävi hetken ja sit pitkin poikin sytys heitteli.

Kettu_
16.03.2025, 03:45
Kuinka alkuperänen johtosarja? Vakiona puolan + napaan menee johto missä on diodi? Tms kiinni sen poistamalla ilemenee kyseistä vikaa, virtalukko ongelma on helppo diagnosoida ottamalla puolan plussan irti ja kytkemällä siihen suoran virran, puolamaadottaa itsensä kärkien kautta. Tuo kyllä kuulostaa enemmän kaasutin vialta kun ryyppy päällä käy, toki voihan se olla jos diodi on särki niin laskee virran läpi sieltä takas virtalukolle tai ei vastaavasti kulje diodinkautta puolalle? imusarjan päällä oleva venttiili aiheuttaa myös harmia mutta pitäs silti käydä vaikkei koko venttiiliä olis, mites bensan saanti? Pumpulta tulevasta letkusta varmaan tulee stratatessa kunnolla ainetta ja kohontasopinta on myös katottu? Joissain f10a kaasuttimissa on "karkea" suodatin ollut kohonkannen banjo pultin alla sellanen pieni siivilä. Varmaan aika mutuilua mutta toivotaan että jotain apua olisi edes


Liitteenä viellä joku vanha keskustelu https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60150

Säätäjä_setä
16.03.2025, 17:12
Oire, että käy vaan starttiasennossa viittaa aikaisemmin esitettyihin arvailuihin virtalukon/johtosarjan ongelmista. Tämä mahdollinen vika on kuitenkin helppo todeta mittarilla tai pienellä merkkilampulla minkä kytket puolalle tulevaan + johtoon. Tuleeko sähköä virta päällä, mutta ei starttia?

Pyrkiikö vastaamaan kaasuun "startilla käydessä" vai onko käynti vaan epämääräistä köhää?

Tässä vielä niitä perusjuttuja jos eivät ole ihan selviä asioita.

Ajoituksen asettamisessa ei riitä, että 1:n mäntä ylhäällä ja YKK merkki kohdallaan. Pitää myös varmistaa, että 1:n on työtahdilla eli molemmat venttiilit kiinni. Jos ei niin konetta yksi kierrros eteenpäin.

Tässä vielä kuva manuaalista. Perusajoitus asetetaan 6 asteen ennakkoon eikä yläkuolokohtaan. Miten olet katsonut tämän?

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=108813&stc=1&d=1742137039


Tässä ohje miten jakaja muljautetaan paikalleen. Kärkien säädön lisäksi "ähetys-saarnaaja" eli pyöriä pitää olla oikeassa asennossa jotta kytkentä osuu oikeaan johtoon/tulppaan.

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=108814&stc=1&d=1742137039

Nikke916
17.03.2025, 10:59
Bensansuodatin tukossa?

Tuomo-79
18.03.2025, 10:07
Kuinka alkuperänen johtosarja? Vakiona puolan + napaan menee johto missä on diodi? Tms kiinni sen poistamalla ilemenee kyseistä vikaa, virtalukko ongelma on helppo diagnosoida ottamalla puolan plussan irti ja kytkemällä siihen suoran virran, puolamaadottaa itsensä kärkien kautta. Tuo kyllä kuulostaa enemmän kaasutin vialta kun ryyppy päällä käy, toki voihan se olla jos diodi on särki niin laskee virran läpi sieltä takas virtalukolle tai ei vastaavasti kulje diodinkautta puolalle? imusarjan päällä oleva venttiili aiheuttaa myös harmia mutta pitäs silti käydä vaikkei koko venttiiliä olis, mites bensan saanti? Pumpulta tulevasta letkusta varmaan tulee stratatessa kunnolla ainetta ja kohontasopinta on myös katottu? Joissain f10a kaasuttimissa on "karkea" suodatin ollut kohonkannen banjo pultin alla sellanen pieni siivilä. Varmaan aika mutuilua mutta toivotaan että jotain apua olisi edes


Liitteenä viellä joku vanha keskustelu https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60150

No nyt sain vihdoin tulille autoa että kävi jotenkin.
Mutta en juuri ymmärrä mikä on viallinen?
Eli tämän ohjeen suora johto puolalle akulta.

Kävi ja otti kaasujakin vastaa mutta sytkä pitää vielä säätää kohilleen lampulla. Tuli paukkuja kaasarista.

JasuT
18.03.2025, 12:18
No nyt sain vihdoin tulille autoa että kävi jotenkin.
Mutta en juuri ymmärrä mikä on viallinen?
Eli tämän ohjeen suora johto puolalle akulta.

Joko puolan esivastus, tai sähkönsyöttö esivastuksen kautta. Johtosarjavika, jos virtalukko ja sulakkeet on ehjiä...

LaaLaa
18.03.2025, 13:18
Johtosarjasta tulevassa musta/keltainen-johdossa on just ennen puolan +napaa diodi. Selvitä sen kunto.
toisekseen varmista virran jakajan asento. Kun 1-sylinterin yläkuolokohdassa venttiilit "vaihtaa" eli imu- ja pako nostajat vaihtavat suuntaa, niin silloin 4. sytyttää.

Tuomo-79
18.03.2025, 21:30
Tänään taas yritetty.
Diodi kunnossa sähkö menee yhteen suuntaa ei toiseen.
Puolan suoralla johdolla toimi hetken sitten suli puola tuli nesteet sieltä pihalle.
No huomenna ostamaan puola etuvastuksella ja uutta yritystä joku päivä.

Kettu_
20.03.2025, 16:32
Tänään taas yritetty.
Diodi kunnossa sähkö menee yhteen suuntaa ei toiseen.
Puolan suoralla johdolla toimi hetken sitten suli puola tuli nesteet sieltä pihalle.
No huomenna ostamaan puola etuvastuksella ja uutta yritystä joku päivä.


Aika jännä että nesteet tuli pihalle :confused:

Mulla oli vähä samaa ongelmaa ekalla kerralla kun otin jakajan irti mutta itse laitteli se kohalleen niin että pyöritteli jakajasta ilman sitä kiristyspulttia niin kauan että käynti oli jokseenkin tasasta ja katteli sitten pyöriän mukaan sen jakajan rattaan kohalleen, tosi usein sitten hyvinkin väljä tuo f10a jakaja ja aika mahoton saada pysymään säädetyssä arvossa. Mulla pysy kymmenkunta kilometriä säädetyssä kunnes lämpesi ja näytti ihan mitä halus. Jakaja itsessää aika helppo purkaa ja vaihtaa helat/liukulaakeri vai mikä sen virallinen nimi on? Nettilaakerista saa muistaakseni kyseisen laakerin

JasuT
20.03.2025, 18:00
Aika jännä että nesteet tuli pihalle :confused:

Eristeenä ollut muuntajaöljy, ilman etuvastusta pitempään käyttäessä helposti käy noin, onnistuu kärkisytkän kanssa reilusti liian suurella kärkivälilläkin kun puolaa ladataan ihan liian pitkään kiinni olevien kärkien takia...

Kuivasta puolasta tulee vain savu ulos, öljyeristeisestä voi tulla pelkkä savu, öljy, tai molemmat...

wikke
20.03.2025, 19:31
Onko se bensansaanti ongelma nyt ihan oikeasti tyystin eliminoitu?

Ei olisi ensi kerta kun sytytyksen kanssa tapellaan, vaikka aiheuttaja onkin todellisuudessa satunnaisessa sopan saannissa...