PDA

View Full Version : Niva 1.9TD -82


JJM162
22.02.2025, 00:51
Hei

Pistetäänpä pieni muistelma meidän Nivaprojektista. Homma alkoi tuossa korona vuosina. Oltiin parina kesänä reisussa pohjoisessa ja käytiin lasten kanssa vähän joella kalassa. Siinä sitten lähti jossain vaiheessa idrointi pojan kanssa kunnon kalareissusta. Maasturilla teltta katolla pohjoisen kalavesille uistinta heittämään. Poikien reissuun :).

Siinä sitten -22 loppukesästä toria plaratessa tuli metsänvihreä Niva vastaan. Maskin paikalla möllöttävä välijäähdytin kiinnitti huomion... Diesel... nyt alko kiinnostaa. Nivasta ei itsellä ollut mitään aiempaa kokemusta muutakuin... Autosta oli kone rikki, mutta varakone oli jo katteltuna mukaan ja jonkun verran muutakin varaosaa. Lähdettiin sitten autoa katsomaan ja varuilta trailerin kera. Pojan, silloin 5v, kanssa sovittiin, että jos auto vaikuttaa potentiaaliselta niin rauhassa kattellaan ja kun kysyn, että mitäs tehdään niin poika vastaa pelkästään sovitun euromääräisen tasarahan. Tämä oli strategia viilata kaupalle hyvä loppusumma. No siinä tunti jos toinenkin vierähti ensin Nivaa ihmetellessä ja sitten kaikkea muutakin konetta ja laitetta. Lopulta sitten päästiin H-hetkeen ja vilkasin pojan päälle ja kysyin mitä tehdään. Hän sitten vsstas: Vedetään Niva äkkiä kyytiin ja lähdetään kotio! Se siitä tinkaamisesta... :)

https://i.ibb.co/Vp0w9dYL/Screenshot-20250221-232122-Gallery.jpg

Niva trailerilla kotia kohti!

Kovalla innolla lähdettiin sitten remppaamaan. Alkuun rikkinäinen kone ulos ja ihmettelyä mitä on mahtanut tapahtua...

https://i.ibb.co/gb5mSM25/Screenshot-20250221-232258-Gallery.jpg
https://i.ibb.co/Dg4cJjs3/Screenshot-20250221-232018-Gallery.jpg

Kuvasta voi pohtia mikä sielä oli vikana... Mahdollisesti ehkä kiihdytyksessä isomman pykälän sijaan livahtanutkin pienempää pesään ja kone ottanut vähän liikaa kierroksia... kaikissa männissä oli venttiilinkuva ja ehkä sitten yksi jonkin ajan kuluttua antautunut...

Mukana tuli tosiaan toinen käyntikuntoinen moottori. Eli periaattees suht simppeli juttu. Sen kun vaihtaa virivehkeet vanhasta uuteen ja konetta takasin autoon... No kyllä siinä sitten vähän mopo karkasi rasasta... Auton aiemmin rakentanut oli ollut kätevä käsistään, mutta itse en sitten ollut tyytyväinen kaikkiin toteutuksiin. Autoon oli lisätty muunmuassa ohjaustehostin ja sen pumppu oli lisätty tukiraudoilla josta oli sitten jo vähän värissyt pulttia poikki jne... Lähdin sitten ettimään että eikö mistään VW konsernin tuotteesta löydy sopivaa osaa jolla apulaitteet sais sopivaan järjestykseen... Ja löytyihän niitä. Koneesta tuli sitten coktail eri ikäisten volkkareiden osia...

https://i.ibb.co/Jj0yDKNf/Screenshot-20250221-232216-Gallery.jpg
https://i.ibb.co/xKb7vRH9/Screenshot-20250221-231941-Gallery.jpg

Aikaakin siinä sitten vierähti... Niva talvehti pari talvea lumihangessa... Tuli pitkiä jaksoja, että talliin ei ehditty ollenkaan, mutta välillä moottoria rassailtiin nuoremmankin tenavan kanssa. Tyttö oppi nopeasti pääkomponentit ja halus kyllä auttaa joka hommassa :).

Projektin edetessä työt lisääntyi... otti käteen sitte minkä tahansa osan niin piti alkaa muuttelemaan... Vähän tehdä öljypohjaa uusiksi yms... Koneen perässä on Volvon M47 aski välilaipalla. Siitä tuli yksi projekti kun totesin laipan olevan vino ja sitä ei oltu sokattu lohkoon eikä laatikkoon. Painelaakeri oli aika kipeän näköinen... oikaisin laipan ja tein kytkinakselin tilaan sovitus tuurnan ja sokkasin paketin. Kytkimen liikettä ihmeteltiin myös useaan otteeseen kun muutin sen toimimaan Volvon omalla sylinterillä ja oli vähän epävarmuutta riittääkö Nivan poljinsylinteristä millilitrat...

https://i.ibb.co/kgWR5wrj/Screenshot-20250221-232600-Gallery.jpg
https://i.ibb.co/7BqgcTw/Screenshot-20250221-232724-Gallery.jpg
https://i.ibb.co/670JZ1CY/Screenshot-20250221-232633-Gallery.jpg

Siinä se sitten eteni, joskin hitaasti, kalareisusta haaveillen... Kunnes kesällä -24 sitten poikakin jo kysyi, että eikö nyt vaan oteta ja tehdä Niva kuntoon! Olin siinä loman jatkeeksi myös vuorotteluvapaalla ja ajattelin että tehdään nyt pariviikkoa ihan tosissaan. Ja alkohan se siitä kasaantua. Välillä vähän ruostehommia korille kun akkukotelo oli päässyt puhki asti pehmoiseksi. Kone saatiin sitten nippuun ja tehtiin pieni sisäänajo järjestely, että pääsee varmistamaan turhat öljyvodot jne. Siinä se mukavasti hörskytteli jonkun tunnin.

https://i.ibb.co/5g7gp55c/Screenshot-20250221-232756-Gallery.jpg

Siitä se saatiin sitten tekniikka paikalleen kaikkine pikku nippeleineen. Myös leima irtosi konttorilta pienen jarrujen trimmauksen jälkeen. Oli taka-akselin kuormantuntoventtiili jumissa ja toisen takapyörön sylinteristä toinen mäntä... Mutta Niva oli nyt leimassa ja laillisesti ajettavissa vaikka sitten kalareissuun!!!

https://i.ibb.co/4g5WP3Pp/Screenshot-20250221-232844-Gallery.jpg

Ja koska sovittu oli niin reissuun lähdettiin! En ehtinyt autolla juuri sisäänajoja ajella. Torista bongasin Lahdesta kattoteltan ja ajattelin, että jos Niva kestää pohjanmaalta Lahteen ja takasin niin eiköhän sillä Lappiinkin lähdetä. Teltanhaku meni ongelmitta ja elokuun lopussa täräytettiin sitten Rovaniemelle ja Kemijoelle kalaan :). Muutama yö oltiin reisussa ja kalaakin tuli. Teltassa uni maistui ja kelit suosi koko reisun ajan. Yksi pikku tienvarsiremppa tehtiin kun moottorista irtosi vesipumpun hihnapyörä kesken moottorimarssin... pikku käry tupsahti kabiiniin, mutta onneksi hoksasin iskeä webaston päälle niin sen kiertovesipumpun avulla vältyttii keittämiseltä. Käytiin siinä sitten taxilla ja paikallisten avustuksella hakemassa osia ja matka jatkui! Seuraavaa reisua suunnitellessa!

https://i.ibb.co/nMcw23HL/Screenshot-20250221-232927-Gallery.jpg

Loppusyksy ja talvikin on mennyt sitten Nivan kannsa lähiajeluissa. Metsällä ja metsätöissä käyty. Jonkun kerran kaupungissakin työmaalla, mutta erään kerran sieltä palatessa Volvon askista katosi 5 vaihde... Se on vieläkin hukassa ja tallissa odottaa toinen aski. 4 vaihteen välityksillä ei viitti kauas ajella... 5 vaihteelkakin sais olla harvemmat välitykset kun kierroksia saa pitää matka-ajossa 3000-3300 80-90 vauhdissa... No, koitetaan ennen kevättä hoitaa laatikko kuntoon ja muutama muukin päivitys on mielessä. Niistä joskus myöhemmin lisää...

Siinä Nivaharrastuksen tarina lyhennettynä versiona. Takapenkki pitäisi autoon löytää. Ja että takapenkille pääsisi, niin eteen olis varmaan syytä vaihtaa takaisin Nivan omat penkit. Mahtaisko uudemman 2000 luvun mallin jakkarat olla kelvolliset istua? Saa tarjota jos löytyy hyvä setti mieluiten suht tummalla verhoilulla ehjiä jakkaroita.

TJ

lepa77
22.02.2025, 06:54
Hieno niva mikä moottori tässä on?

JJM162
22.02.2025, 10:02
Hei

Perus moottori on -90 luvun 1.9 VW AAZ turbo diesel. Esikammiokone VW Ventosta. Pumpussa on isompi elementti ja ahdin on vastaavasti suurempi. Ahdin tulee vielä vaihtumaan sopivampaan... Apulaitepaketti (vesipumppu, laturi, tehostimen pumppu, hihnakiristys...) on 2000 luvun taitteen AFN koneesta. Siinä parempi ja kompaktimpi layout. Sopi lohkoon pienellä modauksella.

Välityksistä. Nivoihin löytyy paljon offroad osaa mukaanlukien hitaampia välityksiä jakolaatikon pikkupuolelle. Toistaiseksi en omassa käytössä nyt tarvi siltäosin muutoksia. Diesel vetää ja vääntää riittävästi nykysillä hitailla vaihteilla. Mutta kulkupuoli maantiellä... Se kaipaa muutoksia. Valmiita vaihtoehtoja olisi 2. Eli harvemmat uudemman Nivan perävälitykset == hitaasta puolesta tulisi nopeampi myös joka ei ole tavoiteltava... Sitten jakolaatikkoon näyttäisi löytyvän myös muutossafjaa jolla nopean alueen sais 1,2 -> 1 välitykselle. Se olisi parempi muutos. Joskin ei nopean alueen 1 vaihde tarviisi yhtään lisää nopeuta... Sitten olis toki vielä ehkä vaihtoehto nro 3, mutta se menis ihan omaksi askarteluksi. Volvon M47laatikossa 5 vaihde on 0,83 välityksellä. Rattaat on varsinaisen laatikon jatkeessa. Teoriassa ne vois tehdä uudet ja näin muuttaa välitys jonnekin 0,7 luokkaan... Tarvii kuitenkin vielä perehtymistä olisiko mahdollista. Lähinnä se on kiinni pystyykö ulostuloakselin pienempää hammaspyörää enää pienentää...

Kierroksia alas == matkustusmukavuus ylös :)

TJ

TJ