Kirjaudu sisään

View Full Version : BJ:n vinssi

24.10.2003, 19:03
Tervehdys!
Paljonko BJ:n vinssissä on vetokykyä... eli paljonko se käytännössä kestää vetää? Mikä on sen välityssuhde, osaako joku sanoa? Minkälaisissa hinnoissa BJ:n vinssi liikkuu? Saako siitä näppärästi tekemällä käyttökelpoista vinssiä muuhun autoon, jos budjetti on heikoilla? Pyöritys sähköllä/hydr. moottorilla, onko kokemuksia?

TT

Note! This message was posted anonymously!

G280E
24.10.2003, 19:59
Ehkä eniten käsitelty asia het renkaiden jälkeen täällä foorumissa,toi tojon vinssi...Istahda rauhassa koneesi ääreen ja käy käsiksi topicceihin..sieltä täältä tupsahtelee aina tojon vinssejä näkysille.
Vetokyky;mittaamaton(sokka eliminoituna)
Välitys;tiuha
hinta;500mk:sta ylöspäin
Saako siitä näppärästi tekemällä käyttökelpoista vinssiä muuhun autoon;saa
Pyöritys;Aiwan sama millä(vaikka veivillä!)

-Ei tätä sotaa näin voiteta.pojat..mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa!

anttir
24.10.2003, 20:09
quote:
Paljonko BJ:n vinssissä on vetokykyä...

Periaatteessa 1500kg. Kunnolla kiinnitettynä ja isommalla sokalla 3 tonnia pitäisi mennä...

quote:
eli paljonko se käytännössä kestää vetää?

Kaveri kehui katkaisseensa suoralla vedolla, 10t koukussa kiinni olleen 9t vaijerin...

Mutta se kuitenkin on tarkoitettu LandCruiserien kokoiseen autoon, ei kuorma-auton kokoiseen.

quote:
Minkälaisissa hinnoissa BJ:n vinssi liikkuu?

Valitettavasti viime aikoina niistä on huudettu aivan sikamaisia hintoja, keltaisessaporssissa taitaa juuri nyt olla yksi, josta pyydetään 500 ecua...!!!

quote:
Saako siitä näppärästi tekemällä käyttökelpoista vinssiä muuhun autoon, jos budjetti on heikoilla?

No ks. edellä, luulisin että halvempiakin (eli vähemmän haluttuja) aihioita on olemassa. Löytyisikö jostain traktoripuolelta..?

Antti R.
1978 HJ-45LP

Ippe911
26.10.2003, 15:16
OHO!!!

Mä myyn kyl heti yhden BJ:n vinssin, jos joku maksaa siitä 500 egee.... En kyllä sitä mikä on FJ:n keulalla ;)

Tumppi
26.10.2003, 19:10
Ei muuten hullumpi ajatus pyörittää Tojon vinssiä veivillä. Ainakin vanhemmissa vinsseissä akseli tulee läpi, johon voisi niinku teoriassa laittaa veivin, jota voisi käyttää kun mikään ei enää toimi. Mutta sais auton niinkuin kuivalle maalle. En tiedä jaksaisko sitä käsivoimin veivata ja mitä silloin tapahtuisi kun laskisi veivistä irti...

Jörmelö
26.10.2003, 19:44
Eipä se mihkään siittä pyörisi vaikka veivistä päästäisikin irti.Matopyörä välitys kun ei salli moista ainakaan (40/1 välityksellä taisi olla).Hitsaa hylsyn kiinni siihen akselin päähän, niin voi rullata ainakin vaijerin löysälle jos paukkuu sokat paskaks.Rakenteilla on hydr käyttöinen ko vinssistä.Pumppu tulee olemaan 32cm3, ja moottori 10cm3.Jos laskelmat pitävät paikkaansa niin vetonopeus pitäisi olla 0-28 metriä/minuutissa.Mutta sen näkee oikeesti vasta sitten..

G280E
26.10.2003, 19:49
Jeps kyllä sillä veivillä saa autoa hinattua,ei ole ihan vielä kokemusta,mut kaverilla on patrollin keulalla sellainen ja kun sitä asennettiin paikoilleen,ei kukaan älynny kokeilla PTO:n toimintaperiaatetta.Siinä kun ei voi pyörittää vinssiä ku yhteen suuntaan,eli löysääminen onkin sit mutkikas juttu jos laitto vaijerin liian läheiseen puuhun ettei auto ollu vielä irti ennen ku puu oli saavutettu...Visioin siihen tosiaan veiviä läpitulevalle akselille.Ei siinä kuinkaan käy vaikka veivistä vinssais ja kesken löysäis kammesta,se kun on ruuvi tyyppinen välitys...
Olen kerran löysänny sen käsin ihan vain nivelestä pyörittämällä ja oli sinkki kuiten melko kireällä.

Tietty se täytyis olla joku räikkä tyyppinen työkalu ku tulis vaijeri eteen veivattaessa...

Edited by - G280E on 26/10/2003 19:53:53

tapsa4x4
26.10.2003, 21:38
siis mitä eikö patrollissa pyöri voiman ulos otto kun yhteen suuntaan kun olen itse miettinyt toyotan vinssin asentamista omaan patrolliini ,eikös vaihdelaatikko ole ensin sitten jakolaatikko jossa on voiman ulos otto niin eikös periaatteessa pyöri eri suuntiin kun vaihtaa vaihdetta vaihde laatikossa

parasta mitä voi tehdä housut jalassa
OFF ROAD

G280E
26.10.2003, 22:04
Heh heh..eipä pyöri ku yhteen suuntaan ja yhdellä nopeudella..Mekin tehtiin koko lauantai päivä töitä et saatiin koko paketti asiallisesti paikoilleen,sit vielä odoteltiin viikko kardaanin välilaippojen valmistumista ja sit....test...jes hyvin pelaa ja nyt pakilla...???...???ei ku paa pakki päälle...???ai on vai?Ei juma...tää ei rullaa ku yhteen suuntaan prkle...
Ei kai siinä mitään jos saa sinkin riittävän kauaksi kiinni, et varmasti pääset sillä matkalla irti.Suo maastossa vain tulee ongelmia ku pystyssäpysyvän kokoisia puita on harvakseen,sillon voi tehdä takaportin et pystyy perruuttaan jollain konstin löysälle.
Toyotan vinssi oli meilläkin kyseessä.

Edited by - G280E on 26/10/2003 22:19:45

26.10.2003, 22:09
Mulla on 3 vonssiä joita luovun yhestä hintaan 85€ P:050 3216369 T:mikkot7

26.10.2003, 22:22
joo missäs päin vinssit ovat voisin ehkä ostaa yhden ,minkä kuntoisia ?
tapsa4x4
raggar@sunpoint.net

G280E
26.10.2003, 22:29
quote:
Mulla on 3 vonssiä joita luovun yhestä hintaan 85€ P:050 3216369 T:mikkot7

Pidähän puhelin auki...

Frohike
26.10.2003, 22:34
Mulle kans :D Mistäpäin saa tulla hakemaan?

The duct tape is like the force, it has a light side and a dark side and it holds the universe together.

kapa
27.10.2003, 20:09
patrolliin näköjään löytyy monenlaisia voiman ulosottoja,
itellä on vaijerilla toimiva suunnanvaihto.
pyörimis nopeuteen ei vaikuta kun kaasujalka.

30.10.2003, 21:16
Tervehdys!
Kuis joku sielä laski sen vinssin hydrauliikkapumpun ja -moottorin tarpeen?? Mihin siis perustuu 10 cm3 moottori ja 32 cm3 pumppu? Siis insinöörit, kertokaa...

G280E
30.10.2003, 21:29
quote:
patrolliin näköjään löytyy monenlaisia voiman ulosottoja,
itellä on vaijerilla toimiva suunnanvaihto.
pyörimis nopeuteen ei vaikuta kun kaasujalka.

Jos sä tarkoitat sitä penkkien välissä sijaitsevaa mustaa nupikkaa mistä jatkuu vaijeri pto:n kylkeen ni ei se ole suunnanvaihtaja vaan siitä vedetään ulosotto päälle?????Vaikkei sekään ole vaijeri vaan pianolanka(parempi ku vaijeri)...Olenkohan mä ny käsittäny jotain väärin...tutkippa vielä sitä sun tsydeemiä ..onko sulla sit kaks vaijeria,tai mistä sulla laitetaan ulosotto päälle?minkä ikäinen sun peliväline on?

Edited by - G280E on 30/10/2003 21:33:51

kapa
30.10.2003, 21:47
okei,pianolanka.kyllä mun vinssi purkaa vaijeria kun siitä nupista vetää ylös,
lattiaan painettuna vinssi kelaa sisään,keskellä vapaa.
ostin ulosoton merkkiliikeen kautta(400 mummoo)joskus -00 tai -01
kun rupesin vissiä suunniteleen(edellinen omistaja oli nyysinyt alkup. pois)
auto on -82 pätkä

Jörmelö
30.10.2003, 22:01
quote:
Tervehdys!
Kuis joku sielä laski sen vinssin hydrauliikkapumpun ja -moottorin tarpeen?? Mihin siis perustuu 10 cm3 moottori ja 32 cm3 pumppu? Siis insinöörit, kertokaa...

Niin siis semmoiset sattuu olemaan, joten niistä silloin rakennetaankin.Ei ne mitkään optimaaliset ole mutta välttää mulle.Vinssin kelan ekalle kerrokselle(halk 8cm) menee noin 15 kierrosta 12mm vaijeria, eli noin 4,3m(toka kerros 4,9 kolmas 6m). Jos halutaan vaikka 15m/minuutti vetonopeudeksi niin vinssin rummun pitää pyöriä 45rmp/min.
40/1 vinssin välityksellä moottorin pitää pyöriä 1800rmp/min. hyd moottorissa on 10cm3/kierrostilavuus, eli 18000cm3=18litraa/min on moottorin tarve.Jos pumppu on se 32cm3 kierrostilavuuksinen,niin sen pitää pyöriä silloin 562r/min(32x562=n18000=18L). Jos ulosotto olisi sama kuin moottorin kierrokset niin periaatteessa tyhjäkäynnillä pitäis kelata sen 15m/min.Mutta siihen sitten kaikki muut muutuvat tekijät huomioon, niin sen joutuu miettimään ihan ite.Yleensä alle 20cm3 max kierrokset on 2-3,5 tuhatta runtuu ja isommat sitten vähemmän. Vastuuta en ota tästä mallista mutta laskuperiaate ehkä valaistuu.

Itse asiassa vinssin välitys onkin 32/1 kun kävin tarkistamassa.ja sen hyötysuhde on 0,5 paikkeilla.Eli jos sisään työnnetään 10nm vääntämomenttia niin kelalle siittä välittyy noin 160nm.Loppupelistä täytyykin pumppuna olla 10 ja moottorina 32.Muuten tarvittava vääntömometti olisi tehnyt ka-moottorillekkin tiukkaa...Joku insinööri vois koittaa tarkistaa tän..

Edited by - Jörmelö on 01/11/2003 20:35:25

G280E
30.10.2003, 22:03
Onko siinä mitään pykäliä ku sä vedät vaijeria ylös vai pitääkö se niinku tietää missä kohden se on veto,purku,vapaa?

kapa
30.10.2003, 22:15
kyllä siinä pienet pykälät tuntuu mutta on aika epämääräinen,kokeilemalla ne kohdat löytyy

G280E
30.10.2003, 22:38
Jeps ja kiitoks sulle!täytyy heti huomenna hyökätä kaverin luo kokeileen!En mä usko et niitä on montaa mallia noita ulosottoja.täytyy siitäkin löytyy noi vaihteet jos ne on sullaki!Olispa tosi hienoo jos ne löytyy,ku kaveri on ostamassa sähö vinssii just sen takia ku ei pura ollenkaan.Sen tiedän et kun nuppi on painettuna sisään on tää pto vapaalla ja kun ylös ni sillon vetää,mut tuli ny mieleen et jos se vaijeri on väärin säädetty ni sillon se pohjaan painettuna ei yllä menemään ku vapaa asentoon!

02.11.2003, 14:10
joo niin onko jo testattu että miten toimii kun olis hyvä tietää perkele
t:tapsa4x4

tapsa4x4
23.11.2003, 12:56
joo siis ootteko nyt testannut sitä että toimiiko nuppia vetämällä ???

parasta mitä voi tehdä housut jalassa
OFF ROAD

tiipe
23.11.2003, 20:17
kelaa vain sisään päin vaijeria ainakin mulla

"näin se homma etenee"