Kirjaudu sisään

View Full Version : Mikä maasturiksi venettä vetävälle ajokoiramiehelle?


ks75
05.01.2025, 10:46
Moikka!

Olis taas mahdollisuus hankkia paremmin etenevä auto nykyisen 4wd farkun tilalle. En ole seurannut auto- ja maasturitouhuja 10 vuoteen, joten olen "pudonnut kärryiltä" sopivien automallien osalta.

Tänä vuonna hankittava auto tulisi perheen kakkosautoksi, jolla ajetaan 5-10 tuhatta km/vuosi. Auton tulisi edetä etelä-suomen auraamattomilla metsäautoteillä max. 35-40 cm syvässä lumessa. Ja siihen pitäisi saada 2 miestä varusteineen ja 2 ajokoiraa kyytiin. Ja ajokoirat tarvii saada lämpimään tilaan (ei hiluxin kylmälle lavalle). Autolla pitäisi noiden lisäksi pystyä vetämään 2500 kg:n painoinen venetraileri järvestä betoni- tai asvalttiluiskaa pitkin.
Eli Suzukeissa ei riitä vetopainot. Avolavat ok, jos jatko-ohjaamo takaovilla. Alennusvaihteet pitää olla (veneluiskaan). Vinssejä, ulkopuolista suojakehikkoa tms. varsinaista offivarustusta ei tarvita. Hirveästi rakennellut vehkeet ei ole kivoja, jos maantieominaisuudet on nollissa.

Auton jatkuva rassaaminen ja osien metsästäminen ei kiinnosta, mutta pystyn tarvittaessa esim. hitsaamaan ja vaihtamaan jarruhilppeet ja pyöränlaakerit.

Automaattilaatikoita vierastan, mutta ei se nyt ihan ehdotonta ole jos muuten sopiva kokonaisuus. Bensakoneet on kanssa vähän nou nou, mutta ei ehdotonta sekään. Tonnin polttoainevero (dieselvero) ei ole este, jos kokonaisuus on muuten sopiva.

Autoon aattelin käyttää jotain 5000-15000€. Jos toi ei riitä, niin varmaan joku 25000€ on ehdoton yläraja.

Mielessä on ollut VW Touareq. Siinä olis vetokykyä, maantieominaisuudet, alennusvaihteet ja lämmin tila koirille. Mutta onko se kestävä ja meneekö lumessa? Joku Toyotan 4runner (Hiluxin farkkuversio) olisi kiinnostava, mutta ne alkaa olla liian "kokeneita" (loppuun ajettuja).

Ostoajankohta jossain 4-5/2025, joten ihan vielä ei kannata yksilöitä tarjoilla ostettavaksi.

Kuorma-autokortti on.

Täällä varmaan on tosi kokeneita maasturimiehiä, metsästäjiä ja kalamiehiä, joten olisi kiva jos saisin neuvoja/kommentteja Touareqista tai muista sopivista autoista. Ja jos ajatuksissani on joitain virheellisiä olettamia tai toiveita, niin niitäkin saa korjailla. Kiitos avusta!

tapsa4x4
06.01.2025, 20:10
Mulla oli 4-ovinen navara automaatilla ja nyt on pikkusen uudempi automaatti pathfinder joka tehokkaampi 190hv versio.tässä pikku korotus ja isommat renkaat ni aika mukava ajella huonoja teitä.

Niitä aika paljon mollataan ja haukutaan niin hinnat aikapaljon kohtuullisempia kun land cruiser/hilux. Ite oo ollut tyytyväinen ja Kohtuu kulutus ja mukava ajaa.on pikkupuoli ja maavaraa kohtuullisesti. Noi käyttömaksut aika isoja vaan noissakin nykyää. Vetopaino tais olla molemmissa 3000kg ja se tulee hienosti kyl perässä. Ruosteet noissakin monesti suurin murhe. Kait kone/loota voimansiirto suht kestäviä jos vaan huolettu ja vaihdeltu öljyjä. Noita alkupään automaatteja on paljon aski vikainena myynnissä.

Pihassa löytyy myös j95 sarjalainen land cruiseri.siinäkin omat hyvät ja huonot puolet ja niissä monesti paljon ruoste vikaa kanssa.

Jompikumpi lähteen kyllä hävitykseen kun ei oo kun toiselle käyttöä.

Jos tulee vähän ajamista miettisin ite myös bensa jenkkejä.osat halpoja ja aika hyvin korjaamoja jotka pärjää noiden kanssa.kohtuu hintaisia eikä juurikaan enään hinnat putoa.vielä jos kortti riittää että kuormaauto niin käyttömaksut aivan olemattomat.

Nerd-O
07.01.2025, 08:43
Toi 35-40cm lunta voi olla aika haastava perus citykikottimelle. Eli juurikin sille Touaregille. En myöskään tiedä onko ne kuin luotettavia kun ne on vag tuotteita? Tuppaa nykyajan vagit olemaan todella surkeita laadultaan ja luotettavuudelta. Lisäksi jos katsot tuollaisia touaregeja sisältä niin kaikki napit on aivan puhkikuluneet. Enkä usko kyllä touaregin kauhean hyvin vakiona etenevän jos siellä on 40cm lunta.

Noilla spekseillä jos haluaa maasturikoria niin ehkä Pajero? Mut laittaisin kyllä 2" korotussarjan sellaiseen niin kummasti helpottaa lumessa etenemistä kun on sitä maavaraa. Jos otat sen 2000-luvun mallin niin sehän on erillisjousitettu edestä ja takaa. Joten on varmasti mukavampi ajaa kuin muut maasturit vaikka sitä korottaisi.

Budjetti ratkaisu voisi myös olla Kia Sorento, mutta se pitää olla se 1-koppainen. 2-kopassa siitä tuli citykikkare missä ei ole alennusvaihteita. Tais olla 2007 eteenpäin sillä automaattisella nelivedolla? Joka on vakiona melko paska esitys, mut saksalaiset myy siihen parempaa järjestelmää. Maksoi joku 150e. Sillä saa samalla hitaan takavedon jos pelkkää takavetoa kaipaa välillä? Toinen budjetti peli on Hyundai Terracan. En vaan tiedä onko noita kumpaakaan kauheasti myynnissä kun Ukraina ostaa ne kaikki.

ssssssaaaanngyyoogjon Rexton on kanssa melko edukas peli käytettynä. Ei hajuaakaan onko sellainen hyvä ostos? Kovasti aina mainostavat mersun moottoria ja voimansiirtoa. Mitä sellaista on uutena koeajanut niin ainoa ongelma mitä itse huomasi oli melko jäykkä perän jousitus. Mut sellaista mainostetaan 3500kg vetokyvyllä. En tiedä onko kaikissa niissä 3500kg vetokyky? Mut tuo olisi ainakin huomattavasti halvempi kuin mikään muu vastaava peli. Muistaakseni noissa on ihan alennusvaihteet. Eikä taatusti pidä kovin hyvin hintaansa, enkä usko sen olevan kovin helppo hävittää kun sen joku kaunispäivä haluaa myydä. Mikäli tuollaiseen päätyy niin tekisin ensimmäisenä ruostesuojauksen siihen jos sitä meinaa yhtään pidempään pitää. Itseasiassa tuo ruostesuojaus kannattaa tehdä kaikkiin peleihin mitä ikinä meinaatkaan ostaa.

tapsa4x4
07.01.2025, 10:35
Noilla spekseillä jos haluaa maasturikoria niin ehkä Pajero? Mut laittaisin kyllä 2" korotussarjan sellaiseen niin kummasti helpottaa lumessa etenemistä kun on sitä maavaraa. Jos otat sen 2000-luvun mallin niin sehän on erillisjousitettu edestä ja takaa. Joten on varmasti mukavampi ajaa kuin muut maasturit vaikka sitä korottaisi.

Budjetti ratkaisu voisi myös olla Kia Sorento, mutta se pitää olla se 1-koppainen. 2-kopassa siitä tuli citykikkare missä ei ole alennusvaihteita. Tais olla 2007 eteenpäin sillä automaattisella nelivedolla? Joka on vakiona melko paska esitys, mut saksalaiset myy siihen parempaa järjestelmää. Maksoi joku 150e. Sillä saa samalla hitaan takavedon jos pelkkää takavetoa kaipaa välillä? Toinen budjetti peli on Hyundai Terracan. En vaan tiedä onko noita kumpaakaan kauheasti myynnissä kun Ukraina ostaa ne kaikki.
.

Pajero on kyllä ihan ok veturi gen3 korista jos puhutaan ja mukava ajaan.2.5 koneellinen on aika mopo malli.

Mulla muutama sorento ollut ok peli mutta takajousitus ei vakiona kummosta kärryä tai kuormaa siedä. alkupään mallit vähän tehottomia. mutta suurin ongelma että noi aika hiton kovia mätänemään alustasta ja takaakseli putki mätii aikalailla.

Mulla oli pihassa tollanen 2.9 terraca ni muuta kokemusta ei tullut kun että aika vankan näköinen alustastaa,aika lailla gen 2pajeron kanssa vastaava mutta osia tuntu olevan aika hankala saada ja kukaan ei tunnu ymmmärtänä noista mitään jos jotain neuvoja olis tarvinnut.

ks75
07.01.2025, 11:14
Minkä ikäisiä on gen3 Pajerot?

Bensajenkkikin vois tulla kysymykseen, mutta silloin se olis kai perheen kolmosauto, kun ajaminen taitaa olla tosi kallista.
Mitä malleja jenkeistä kannattaa katsoa ja mitä vältellä?
Ehkä joku jenkki kevytkuorma-autokin vois olla mahdollinen, mutta niistä ei ole mitään käsitystä mikä on laatupeli ja mikä ei.

En ollut ajatellut Touareqia citymaasturina, kun siinä on alennusvaihteet ja 3500kg vetokyky. Samaa sitiä lienee Porche ja MB:n M-sarja?

Macke
07.01.2025, 19:48
Haisee ihan 2005-2010 malliselle 5.7 Grand Cherokeelle mun nenään tämä tarve :) Ei vie sen enempää soppaa ku bensajapski mutta liikkuu ihan eri tavalla. Erillisjousitettu edestä, paskakärryn akseli takana -> sivistyneempi ajaa maantiellä kuin vanhempi WJ variantti.

2008 tais tulla faceliftin myötä MDS sylinterinlepuutus joka lisää polttoainetaloudellisuutta mutta tuo muita murheita mukanaan että ehkäpä sit kuitennii non facelift mallia kannattaa katella. Varhaisemmassa hemissä nokka-akselin kanssa ongelmia jos louskuttaa tuntitolkulla tyhjäkäyntiä, tippuu öljynpaineet liian matalaksi. Uudemmissa tosiaan muita ongelmia MDS systeemin johdosta, muistaakseni tälläkin foorumilla on niitä taivasteltu.

5.7 V8 malleissa muistaakseni Quadra-Drive II kikkareet niin siellä on etu- ja taka-akselissa sähköisesti ohjattu limited slip meinings ja jakoloota tietty laatikon jatkeena. Menee sinne mihin ei citymaasturit mene... Ja pääseepähän muut eräjormat ihmettelemään kummallista valintaa kun vie niin kauheesti pensaakin tollanen, että pitäshän sen jäteöljyvatkaimella varustettu tojota olla :D

Vetokyky lienee tässäkin sen 3500kg kun oli jo edellisessäkin generaatiossa.

Motonetistä saa huonosti osia, Jamantilta saa orkkis osia ja osaavaa huoltoa ja lahden eteläpuolelta aeromotorsilta saa aikalailla kaiken mitä voi kotimekaanikko katiskan tielläpitoon tarvita jos itte haluaa pajoittaa. Bensaa saa ostaa vielä mittarilta, ei muuta ku vetoja!

Joku korjannee suurimmat erheet. Itsekin aikoinaan tuumailin käyttökatiskaksi vanhaa paheroa kunnes joku viisas sanoi että miksi et hommaa jenkkiä. No hommasin eikä ole harmittanut kertaakaan WJ eikä WK Grandi. Korotettuna menee tuo oma WJ ihan normi talvirenkaillakin mökille noissa lumimäärissä Quadra-Drive voimansiirrolla. Menis varmaan korottamattomanakin. Toimii todistetusti myös eräjormailussa :)

lepoantti
07.01.2025, 22:15
auton hankintaan täytyy varata reilusti aikaa, kiireessä ja autokuumehoureissa tulee tehtyä huonoja hankintoja. käy koeajamassa mahdollisimman monta vaihtoehtoa, ja sitten vielä uusi kierros sellaisilla mihin olet eniten tykästynyt. itse koitan pitäytyä sellaisissa, mitä on myyty paljon ja niitä käytössä edelleen. löytää helpommin varaosia ja purkuosiakin löytyy, myös korjaamot osaa paremmin hoitaa tehtävänsä ja vaikka juupituupista löytyy vertaistukiryhmän tekemiä videoita ti-tyypeille.

riude
08.01.2025, 07:53
No tuolla hinnallahan saa jo land cruiserin, mitä tuota miettimään? :D
Ja itsellänihän EI sellaista ole, ennenkuin käytte syyttämään.

Hcet
08.01.2025, 20:25
Toi 35-40cm lunta voi olla aika haastava perus citykikottimelle. Eli juurikin sille Touaregille. En myöskään tiedä onko ne kuin luotettavia kun ne on vag tuotteita? Tuppaa nykyajan vagit olemaan todella surkeita laadultaan ja luotettavuudelta. Lisäksi jos katsot tuollaisia touaregeja sisältä niin kaikki napit on aivan puhkikuluneet. Enkä usko kyllä touaregin kauhean hyvin vakiona etenevän jos siellä on 40cm lunta.

Riippuu kokopaljon kanssa millaista lunta on. 35cm pakkashöttöä nyt ei ole ongelma edes perus etuvetoautolle. Eikä tuollainen touareg nyt mikään citymaasturi ole. Siitä ns.offroad versiot on kyllä enemmän maastoautoja vakio kunnossa kuin vakio gen 3 tai 4 pajero. Teknikka murheiltäkin kyllä aikapitkälle välttyy jo tuon annetun budjetin yläpäässä olevien yksilöiden osalta. 3.0tdi on koko varma laite ja perässä oleva aisinin laatikko on mitoitettu paljon isommille tehoille kuin mitä vakio 3.0tdi tarjoaa. Matkustusmukavuuskin hieman eri tasolla kuin pajerossa:D

Itse ehkä ensin miettisin mikä ominaisuus on se mitä eniten haluaa painottaa koska kaikki maasturit on hieman erilaisia ja jokaisella omat vahvuutensa. Esim. kärryn edessä touareg pieksee kyllä sorennon ja cruiserin, mutta taasen sorento ja cruiseri on metsässä mahdollisesti hieman parempia ja helpompia ehostaa siihen tilaan.

Sitten toinen on että autot on tuossa iässä ja hintahaarukassa jo yksilöitä. 7t€ saa varmasti hyväkuntoisen sorennon, mutta samalla rahalla saa cruiserin missä suuri osa raudasta on muuttunut ruosteeksi.

Parhaitenhan tuohon tarkoitukseen sopisi jokin jenkki diesel. Kuorma-autona verot on onnettomat. Rameihin ainakin saa hyvin osaa suomesta ja maailmalta. Eikä kohtuu kokoisen pyörän kanssa kulutus nyt mikään järjetön ole, varsinkaan maantiellä. Kärry tulisi kivasti perässä ja 40cm lumessa ainoa mikä osuu lumeen on akseli.


Ja viimeinen on se mitä lepoanttikin sanoi. Autoa ei passaa ostaa hätäisesti jos etsii hyvää yksilöä. Pitää valkata sopiva/sopivat ja alkaa kyttäämään. Se yleensä palkitsee lopussa sekä jää ylihintaiset romut ostamatta.

tapsa4x4
09.01.2025, 07:28
Riippuu kokopaljon kanssa millaista lunta on. 35cm pakkashöttöä nyt ei ole ongelma edes perus etuvetoautolle. Eikä tuollainen touareg nyt mikään citymaasturi ole. Siitä ns.offroad versiot on kyllä enemmän maastoautoja vakio kunnossa kuin vakio gen 3 tai 4 pajero. Teknikka murheiltäkin kyllä aikapitkälle välttyy jo tuon annetun budjetin yläpäässä olevien yksilöiden osalta. 3.0tdi on koko varma laite ja perässä oleva aisinin laatikko on mitoitettu paljon isommille tehoille kuin mitä vakio 3.0tdi tarjoaa. Matkustusmukavuuskin hieman eri tasolla kuin pajerossa:D
raudasta on muuttunut ruosteeksi.


Sen mitä kokeuksia on 3 ja 4korisesta pajerosta niin kyllä sellainen on maantiellä ihan hiton hyvä ja mun makuun parempi ku touareg vaikka oli isommat mudterraidnit kaverilla gen 4 pajerossa.kun kattoo täys lukollisen pajeron niin kyllä renkaita päivittämällä pääsee maastossakin aika hyvin. gen4 pajrolla kaveri käynyt koluamassa romaniassa carpaatrien vuoristojakin sillä ilman pngelmia pääsemisestä.

Tolla budjetilla ja jos kortti antaa möyten kattelisin itse varmaan gen3 dodge ramia tai sama ikäistä 6.6duramax chevyä.

ks75
09.01.2025, 10:19
Amerikan ihmeet alkoi kiinnostamaan enemmänkin, mutta nettiautossa ei ole juuri tarjontaa kuin avolavoissa. Umpikorinen kuorma-autoksi tai pakuksi rekisteröity diesel olis tietysti sopivin, mutta just niitä ei juuri ole tyrkyllä. Eli ei varmaan sitten ole suomesta ostettavissakaan. Pitäisi siis saada kaksi ajokoiraa häkkiin auton lämpimään tilaan. Ei se takapenkin päälle mahdu, eikä varmaan takapenkit poistamallakaan, kun ei noi takamatkustajien tilat näytä kovin isoilta.

Pajerot vaikuttaa myös asiallisilta 3,2 litran dieselillä.

Ja tosiaan joku halvempi jenkki bensakoneellakin, mutta se olis sitten kolmosauto. Ei pää kestä tankata yli 12 litraa sataselle... Täytyy tutkiskella alan foorumeita.

Toyotan Land Cruiser on varmasti hyvä auto, mutta tuntuu ettei kannata maksaa pyydettyjä hintoja noin paljon ajetuista.

Nerd-O
09.01.2025, 12:27
Mites tuossa toimisi joku neliveto paku? Sprintereissä osassa tais olla alennusvaihteet? En tiedä onko yhdessäkään pakussa oikein hidasta ykkösvaihdetta? Se kompensoisi alennusvaihteen puuttumista. Mut esim. Citroen/Peugeot/Toyota/Fiat/Opel malleja saa nelivetona. Niillä on 2500kg vetokyky. Osassa on vakiona +40mm korotus ja usein noissa korotetuissa on vielä kytkettävä lukko taka-akselilla. Sinne ainakin kyytiin mahtuisi helposti koirat ja mitä ikinä nyt haluaa kuskaa mukana. Tosin suurin haitta on sitten se adblue järjestelmä. Itse en ottaisi mitään autoa missä on adblue. Siinä kerjää vaan todella kalliita remontteja.

En tiedä onko Transportteria saanut vakiona korotettuna ja jollain lukoilla? Tai Vitoa? Transitissa on ymmärtääkseni melko paskaa nelivetoa tarjolla vanhemmissa malleissa. Mut voisin kuvitella, että Transportteriin voisi saada jonkun lyhyen ykkösen hankittua? Noista peleistä Transitilla on kait suurin vetokyky, mut sieltä pitää taas löytää se tietty malli. Lähtökohta on kait 2500kg vetokyky noilla kaikilla jos ne on minimissään jotain 2010 vuosimallia. Mut Transitissa on joissain malleissa 2800kg. Ei hajuakaan miten tuollaisen mallin löytää.

Sprinterin osalta ei hajuakaan missä hinnoissa ne neliveto mallit mahtaa mennä ja niissäkin oli ymmärtääkseni automaattista nelivetoa ja kytkettävää. Se automaattinen neliveto tais olla melko paska esitys? Noikin taitaa aina olla niitä pitkiä ja korkeita malleja? joten sinne voi tehdä koirille kerrostalon sisään ja ottaa muiden koirat mukaan :D

Hcet
09.01.2025, 12:41
Ja tosiaan joku halvempi jenkki bensakoneellakin, mutta se olis sitten kolmosauto. Ei pää kestä tankata yli 12 litraa sataselle... Täytyy tutkiskella alan foorumeita.

Jos tuollainen ajatus kulutuksesta niin saa maasturin oston unohtaa kokonaan. Alta 12l/100km niistä mikään ei mene kuin maantiellä 80kmh ajaessa ja essonbaarin jutuissa.

Toyonder
09.01.2025, 14:06
Kun kriteerinä on 2500kg kärryn vetäminen, niin alennusvaihde olisi melko must.
Rauhoittaa kärryn käsittelyä merkittävästi.
Lukot keskellä ja/tai takana toisivat tarvittaessa varmuutta pehmeillä alustoilla.
Ainakin alkupään Touaregeista tuollaiset löytyvät ja vetokykyä 3500kg.
Touareg:n koko on melko kompakti, vaikka painoa on 2500kg.

ks75
09.01.2025, 14:56
Jos tuollainen ajatus kulutuksesta niin saa maasturin oston unohtaa kokonaan. Alta 12l/100km niistä mikään ei mene kuin maantiellä 80kmh ajaessa ja essonbaarin jutuissa.
Niin siis jos kulutus on yli 12 litraa satasella, niin silloin meillä maasturi ostetaan kolmosautoksi. Jos kulutus kohtuullinen, niin silloin maasturi voisi olla kakkosautona. En tiedä millä offroad -vehkeillä sinä olet ajanut, mutta ei kaikki maasturiksi luokitellut ole varsinaisia offroad ajoneuvoja. Minulla oli uutena ostettu n. 2010 mallin 4 WD Transit ja uutena ostettu 2009 mallin D-Max. Transitin korotin ja vaihdoin siihen älyttömän isot renkaat. Sillä kulutus oli 12 litraa satasella ja meni 40 cm lumessa. D-Maxiin ostin vain ylisuuret (koteloihin raapivat) renkaat. Sillä oli kulutus n. 8,5 litraa satasella ja meni n. 35 cm lumessa.

On aika ikävää, että maastoauto -käsitteen alle mahtuu niin monenlaisia autoja. Menee helposti väärinymmärryksen puolelle. Tosin ketjun avauksesta selviää, etten ole varsinaista maastossa kulkevaa autoa ostamassa, mutta vaadittavat tieominaisuudet suuntaa tarpeen käytännössä maastoautoihin. Varsinaisessa maastossa teiden ulkopuolella kuljen jalkaisin, hiihtäen, traktorilla tai enduropyörällä.

Näkyy vinkkejä olevan niin moneen suuntaan, että ajatukset on aika sekaisin, mutta kyllä tämä tästä vielä kirkastuu. Kiitos edelleen avusta!

Hcet
09.01.2025, 15:49
Niin siis jos kulutus on yli 12 litraa satasella, niin silloin meillä maasturi ostetaan kolmosautoksi. Jos kulutus kohtuullinen, niin silloin maasturi voisi olla kakkosautona. En tiedä millä offroad -vehkeillä sinä olet ajanut, mutta ei kaikki maasturiksi luokitellut ole varsinaisia offroad ajoneuvoja. Minulla oli uutena ostettu n. 2010 mallin 4 WD Transit ja uutena ostettu 2009 mallin D-Max. Transitin korotin ja vaihdoin siihen älyttömän isot renkaat. Sillä kulutus oli 12 litraa satasella ja meni 40 cm lumessa. D-Maxiin ostin vain ylisuuret (koteloihin raapivat) renkaat. Sillä oli kulutus n. 8,5 litraa satasella ja meni n. 35 cm lumessa.

On aika ikävää, että maastoauto -käsitteen alle mahtuu niin monenlaisia autoja. Menee helposti väärinymmärryksen puolelle. Tosin ketjun avauksesta selviää, etten ole varsinaista maastossa kulkevaa autoa ostamassa, mutta vaadittavat tieominaisuudet suuntaa tarpeen käytännössä maastoautoihin. Varsinaisessa maastossa teiden ulkopuolella kuljen jalkaisin, hiihtäen, traktorilla tai enduropyörällä.

Näkyy vinkkejä olevan niin moneen suuntaan, että ajatukset on aika sekaisin, mutta kyllä tämä tästä vielä kirkastuu. Kiitos edelleen avusta!

Isot renkaat ja neliveto lisää vastusta ja niin tekee massa. Kaikki 2500kg koukulla olevat autot alkavat olemaan sitä kokoa ja vielä nelivedolla varustettuja että maantiellä ja auton omasta kulutusmittarista voi nähdä noita alle 10l/100km kulutuksia, mutta seka-ajon keskikulutus on aina eri kuin optimitilanteissa.

Kulutus kommentti ei siis ollut mitenkään maasturia koskettava vaan yleensäkin.

JasuT
09.01.2025, 16:46
Isot renkaat ja neliveto lisää vastusta ja niin tekee massa. Kaikki 2500kg koukulla olevat autot alkavat olemaan sitä kokoa ja vielä nelivedolla varustettuja että maantiellä ja auton omasta kulutusmittarista voi nähdä noita alle 10l/100km kulutuksia, mutta seka-ajon keskikulutus on aina eri kuin optimitilanteissa.

Kulutus kommentti ei siis ollut mitenkään maasturia koskettava vaan yleensäkin.

Omat kokemukset, P38 Range Rover meni talvikelissä matkassa 12,8 kulutuksella, lompakolla mitattuna samassa tankkauspaikassa tankaten. Nelilitrainen bensakasi automaattivaihteiston kanssa, ei mitenkään mahdoton. No, keli oli mikä oli, ei paljoa kahdeksankympin yli tullut kokeiltuakaan, ja lievää suurempi pelko persiissä miten kiehutusnesteet pysyy koneessa...

Samainen keksintö sitten pitemmällä aikavälillä, kyllä se lähemmäksi 16 litraa asettui, vaikkei kaupunkiajoa juurikaan tullut, enimmäkseen isommalla tiellä. Juuei voima tule ilmaiseksi...

Kaverilla on sitten noita Discovery kakkosia, ja eniten käyttöaikaa saanut menee kympin lähelle koko vuoden kulutukset laskien. On korotusta, isompaa rengasta yms, ja menee se vähintään 12 koko ajan jos ei muista "modausta" käyttää eli manuaalista turbiinilukkoa, -sen kanssa on lukemat kympin pinnassa, eikä pahasti nouse vaikka on pari-kolme tonnia koukussa...

Vetopainot noissa molemmissa 3500kg, ja jaksaa kyllä täyden kuormankin kanssa edetä...

Jos olisin etsimässä itselle, niin kyllä se valinta olisi noiden kahden mallin väliltä, ja näillä vähillä ajoilla bensana. Noihin kun saa automaattiaskin, valtaosa semmoisella onkin. Defender jos lopulta taloon asettuu, niin ehkä sekin saa automaatin manuaalin tilalle, jos vaan resurssit ja into riittää. Tosin kyllä sillä ne vähän ajot mitä tuli ajeltua, meni sujuvasti manuaalillakin, mutta on se vaan mukavampi pikkupyörityksessä automaatin kanssa ajelu. Ja kärryn kanssa peruutellessa, huomattavasti mukavampaa...

tekniikkamies
09.01.2025, 17:04
Jos vaihtelee isompia renkaita ja vetelee kärryä sekä pakittelee sitä, olis hyvä et jaksaa mennä hiljaa hyvin ja maantievauhtia.

Uudemmissa useammin enempi tehoa ja vääntöä. Landcruisereitakin aika monenlaisia.

Pajero 3,2 DID:etä kokeilin halpishintaluokassa. Siinä oli yllättävästi vikaa. Olis jaksanut mennä jonkin verta suuremmilla renkailla.

Macke
09.01.2025, 18:17
Turboton työntötangollinen perus bensakasi on ylläpitokuluiltaan ja vikakohdiltaan aika pali yksinkertaisempi kuin mikään turbolla varustettu riisselipata. Esimerkiks yhden diesel pannun solenoidi- tai piezosuuttimen hinnalla huoltaa jo perushommia kivasti. Normi bensa suutinkin voi tietty hajota mutta hankintahinta ei ole n-sataa euroa per suutin. Ja turbot ja eegeeärrät ja kusiruiskut ja hehkujärjestelmät ja deepeeäffät jajajajajaja...

Että kannattaa toikin puoli miettiä sillä ilman tunkkaamistahan ei mitkään ton hinta/ikäluokan vehkeet enää tiellä pysy. Saattaa se bensan tankkaaminen viiksettää aikaajoittain, sitä ei käy kieltäminen.

Korotettu WJ Grandi 4.7 V8 265 leveillä 16" tohveleilla vei seka-ajossa tosi tarkalleen 15-litraa noin vuoden tarkastelujaksolla. Ajossa taajaman ulkopuolista ajelua, moottoritieajelua ja ihan Helsingin ruuhkissa pönötystä. Matka-ajoa 80-100km/h teillä niin parhaimmillaan 11-alkuisia kulutuslukemia kun etelästä ajeli mökille kesäaikaan Pirkanmaalle. 40tkm oli tollanen pääasiallisena käyttiksenä mulla, hyvä peli jäykkäakseliseksi maastoautoksi. Ei mikään henkilöauto tahi kitumaasturi kuitenkaan ajettavuudeltaan.

-Epe-
10.01.2025, 14:40
Valinta olisi huomattavasti helpompi jos kriteerit ja budjetti on tarkat. Mutta ensimmäistä maastoautoa ostaessaan on käytännössä mahdotonta tietää millä asioilla on itselle eniten merkitystä. Jokainen kokee maastoauton vahvuudet ja heikkoudet erilailla. Ja jokainen maasto-ominaisuuksia lisäävä muutos huonontaa ominaisuuksia kadulla. 2" korotus lisää maavaraa metsään, mutta samalla kulutus kasvaa 1-2l/100km ja huonompi ajaa moottoritiellä. Ja taas sama, toista ei huonontuminen haittaa mutta joillekin se on ongelma.

Itsellä on V8 WJ ja vakio renkailla sekä ilman korotusta se on minun mielestä todella hyvä ajaa. Aiemmin ajoin vuorotellen 530d bemarilla sekä tuolla, ja tykkäsin enemmän Jeepistä. Nyt toki sitä on rakennettu niin paljon että ajo-ominaisuuksia ei pääse kehumaan. Joten jos vakio WJ on huono ajaa, niin silloin kannattaa alkaa vaihtamaan alustasta riittävä määrä niveliä/puslia/ohjaus iskari. Näillä omasta tuli aikoinaan aivan eri auto ja luulen että sama on kaikissa muissakin maastoautoissa.

tdi
10.01.2025, 14:48
Moikka!

Auton jatkuva rassaaminen ja osien metsästäminen ei kiinnosta, mutta pystyn tarvittaessa esim. hitsaamaan ja vaihtamaan jarruhilppeet ja pyöränlaakerit!

Toyota
Ei mitään muuta uskalla suositella.

harriL200
10.01.2025, 21:46
Silläkin lienee merkitystä kuinka pitkiä matkoja venettä repii perässä,jos viet sen 10km päähän pari kertaa kesässä, se on ihan eri asi kuin joka viikonloppuiset pitkät matkat uistelukisoihin tms...

Mulla oli aiemmin KJ jeeppi 3,7L v6 koneella ja se olis ollut varmaan ihan napakka veturi mutta oli vain jo liian vanha ja vikoja alkoi olemaan. bensaa meni sekalaisessa ajossa 13-17 litraa välillä.

Nykyinen jimny haukkaa 7,5-8,4 litraa saturaisella (oman kulutusmittarin mukaan) ja venettä voi viedä mutta ei se veturi silti ole...

Hcet
10.01.2025, 22:33
Silläkin lienee merkitystä kuinka pitkiä matkoja venettä repii perässä,jos viet sen 10km päähän pari kertaa kesässä, se on ihan eri asi kuin joka viikonloppuiset pitkät matkat uistelukisoihin tms...

Tämä on ihan hyvä pointti. Varsinkin kun kulutuksella on merkitys. Jos kärrynveto on harvinaista niin isomman kokoluokan farkku olisi varmasti paras ratkaisu. 30-40cm luntakin on niin montaa sorttia. 35cm menee vielä etuvetoisella jos sopivaa niin neliveto farkku isommasta kokoluokasta ruksisi kyllä kaikki rastit.

ks75
10.01.2025, 23:18
Tämä on ihan hyvä pointti. Varsinkin kun kulutuksella on merkitys. Jos kärrynveto on harvinaista niin isomman kokoluokan farkku olisi varmasti paras ratkaisu. 30-40cm luntakin on niin montaa sorttia. 35cm menee vielä etuvetoisella jos sopivaa niin neliveto farkku isommasta kokoluokasta ruksisi kyllä kaikki rastit.

Olen ketjun aloittaja. Minulla on nyt ollut 9 vuotta 4wd farkku. 200 hv diesel ja vetopaino 2000kg. Se ei todellakaan sovellu 2500 kg:n venetrailerin kiskomiseen järvestä ylös. Jo 500 kg:n trailerin kanssa kytkin käryää. Kyllähän tolla on kaupungissa ja maantiellä tullut kiskottua 2000 kg:n kärryä ja se nyt vielä tulee, kunhan katsoo ettei tarvii lähteä paikaltaan ylämäkeen.

Ja ei se mene edes Hämäläisessä talvessa riittävän hyvin lumessa. Maavaraa on n. 190 mm. Minulla kun on useampi ajava koira, niin autollakin joutuu välillä ajamaan aika paljon jos koira ajaa jäniksen sijaan kettua. Jos koiraa ei saa napattua joltain tieltä kiinni, niin sitä saa etsiskellä yömyöhään naapuripitäjistä tutkapannan sijainneilla. Ja näillä lumilla tuota farkkua ei saa edes auratulta tieltä sivuun parkkiin ilman lapiota.

Huomaan, että ihan kaikki kommentoijat eivät ole malttaneet lukea edes aloitusviestiä... Ja kaikki ei ymmärrä mitä on 2500 kg:n venetrailerin kiskominen järvestä. Eikä näytä ihan jokaisella olevan tajunnassa mitä on jäniksen metsästys tutkapantakaudella. 😉

Rölli
10.01.2025, 23:41
Pari tarkentavaa kysymystä.
Paljonko tuohon tulee vuodessa kilometrejä? Ja kuinka iso osa näistä traileri perässä?
Montako kertaa kaudessa sitä venettä pitää nostaa/laskea?

Onko ajo pääosin kotinurkissa pyörimistä vai tyyliin lapinreissua kerran kuukaudessa?

tekniikkamies
10.01.2025, 23:52
Olen ketjun aloittaja. Minulla on nyt ollut 9 vuotta 4wd farkku. 200 hv diesel ja vetopaino 2000kg. Se ei todellakaan sovellu 2500 kg:n venetrailerin kiskomiseen järvestä ylös. Jo 500 kg:n trailerin kanssa kytkin käryää. Kyllähän tolla on kaupungissa ja maantiellä tullut kiskottua 2000 kg:n kärryä ja se nyt vielä tulee, kunhan katsoo ettei tarvii lähteä paikaltaan ylämäkeen.

Ja ei se mene edes Hämäläisessä talvessa riittävän hyvin lumessa. Maavaraa on n. 190 mm. Minulla kun on useampi ajava koira, niin autollakin joutuu välillä ajamaan aika paljon jos koira ajaa jäniksen sijaan kettua. Jos koiraa ei saa napattua joltain tieltä kiinni, niin sitä saa etsiskellä yömyöhään naapuripitäjistä tutkapannan sijainneilla. Ja näillä lumilla tuota farkkua ei saa edes auratulta tieltä sivuun parkkiin ilman lapiota.

Huomaan, että ihan kaikki kommentoijat eivät ole malttaneet lukea edes aloitusviestiä... Ja kaikki ei ymmärrä mitä on 2500 kg:n venetrailerin kiskominen järvestä. Eikä näytä ihan jokaisella olevan tajunnassa mitä on jäniksen metsästys tutkapantakaudella. 😉

Mul on Hilux 1998 lopulta melko hyvät hidas 1 ja pakki. Siinä ei hyvä maantieteho, eikä 2500 kilon vetopaino. 4 vetoisella Vitolla hinasin jonkin painoista traileria, siinä oli automaatissa vissiin 7 vaihdetta ja saman tuntuinen automaatti 320 CDI ML Mersussa. Siinäkin jonkinmoista vetokykyä.

Toyota HDJ 100 vois olla kova peli.

ks75
11.01.2025, 00:00
Pari tarkentavaa kysymystä.
Paljonko tuohon tulee vuodessa kilometrejä? Ja kuinka iso osa näistä traileri perässä?
Montako kertaa kaudessa sitä venettä pitää nostaa/laskea?

Onko ajo pääosin kotinurkissa pyörimistä vai tyyliin lapinreissua kerran kuukaudessa?

Ajot riippuu siitä, että käykö tämä veturi ja metsästysauto kakkosautoksi vai onko kolmosautona. Jos kakkosautona, niin voi tulla joku 15000-20000km/vuosi. Jos tulee kolmosautoksi, niin joku 5000-8000 km/vuosi.

Vene tuodaan aina kotiin joka reissun jälkeen. Eli muutamia kymmeniä kertoja. Ajomatkaa ei kuitenkaan tule kovin paljon, ellei nyt sitten innostu Inarilla käymään enemmän kuin kerta vuoteen.

Touareq kiinnosti siksi, että se sopisi kakkosautoksikin. Vetokyky sillä pitäis numeroiden mukaan riittää. Koria sais siitäkin korotettua ja renkaita vähän isommiksi.

Hcet
11.01.2025, 08:44
Olen ketjun aloittaja. Minulla on nyt ollut 9 vuotta 4wd farkku. 200 hv diesel ja vetopaino 2000kg. Se ei todellakaan sovellu 2500 kg:n venetrailerin kiskomiseen järvestä ylös. Jo 500 kg:n trailerin kanssa kytkin käryää. Kyllähän tolla on kaupungissa ja maantiellä tullut kiskottua 2000 kg:n kärryä ja se nyt vielä tulee, kunhan katsoo ettei tarvii lähteä paikaltaan ylämäkeen.

Ja ei se mene edes Hämäläisessä talvessa riittävän hyvin lumessa. Maavaraa on n. 190 mm. Minulla kun on useampi ajava koira, niin autollakin joutuu välillä ajamaan aika paljon jos koira ajaa jäniksen sijaan kettua. Jos koiraa ei saa napattua joltain tieltä kiinni, niin sitä saa etsiskellä yömyöhään naapuripitäjistä tutkapannan sijainneilla. Ja näillä lumilla tuota farkkua ei saa edes auratulta tieltä sivuun parkkiin ilman lapiota.

Huomaan, että ihan kaikki kommentoijat eivät ole malttaneet lukea edes aloitusviestiä... Ja kaikki ei ymmärrä mitä on 2500 kg:n venetrailerin kiskominen järvestä. Eikä näytä ihan jokaisella olevan tajunnassa mitä on jäniksen metsästys tutkapantakaudella. ��

On luettu ja ymmärretty, mutta kärryn veto kilometreistä ei ollut alussa kertomusta ja totesin jos veto on vähäistä. Sanoit myös alussa että lava-autot ok jos neliovisia, kuitenkin jenkki pickupit tyrmäsit sen takia että on lava-autoja vaikka täyttävät kriteerit. Aloittajallakin on vaikeuksia aloituksen kanssa ;)

En tiedä millaisia 4wd farkkuja sinulla on ollut, mutta kuten sanoin niin isomman kokoluokan farkku. Tuollainen A6 painaa melkein sen mitä touareg eikä automaatista pala kytkin. Sillä pääsee myös lumihangessa.

Yhäkin olen sitä mieltä että haettuun käyttöön ja varsinkin tuo kulutusrajaus mielessä katselisin itse touaregia,q7 tai possua 3.0tdi:llä varustettuna ja automaattina.
Tosin kuinka hc lumipaikkoja ajetaan? Sekin kannattaa miettiä.

Macke
11.01.2025, 12:16
Ei pickuppi oikein täytä eräjorman tarvetta riittävälle lämpimälle tilalle koirille kun niitä on enemmän kuin 1 ja ne on isompia kuin puudeli. Ja sitä oheiskamaa on sen verran että joku tuplahyttipickup on kaikkea muuta kuin optimaalinen.

Karkeesti 2005 jälkeen kaikki mikä on tullu VAG konsernilta on parhaimmillaankin epäilyttävää luotettavuudeltaan. Nelos passatti, vitos portteri kohdalla meni aika moni asia aika perseelleen. Ei ole torakkaa itselläni ollut mutta yllättyisin jos ei tollasen vanhan torakkan kanssa joudu viettämään yhtä paljon aikaa tallissa kuin maantiellä, varsinkin jos se on dieseli. Välttäisin kuin ruttoa vaikka onkin toimiessaan varmasti mukava peli.

Tuli mieleen että jos se maantiepuoli on painopisteenä niin nelosgeneraation 2006-2010 Ford Explorer menis varmaan kanssa ihan kivasti. 4,6 V8 on ihan kelpo pannu, alkuperäiset 2-osaiset sytytystulpat tahtoo hajota irroitettaessa mutta ne on todennäköisesti jo vaihtuneet. Aski on ZF 6HP alkuunsa ja sen jälkeen Fordin lisenssiversio samasta askista eli se on hyvä. Ajettavuudeltaan modernimpaa SUV kantaa edustava ja kohtuu napakka erillisrunkoinen kampe noin muutenkin. Osia ei kauheesti näistä nurkista löydy eli joutunee rock autosta tai vastaavasta tilailemaan, mutta hyvä peli muuten. Kaverilla tollanen ollut useamman vuoden ja ollut tosi luotettava kampe. 2 ukkoo, yks koira ja eräkampetta niin saa tollasenkin tosi täyteen kun lähtee viikon mettäreissulle jonnekin.

ks75
11.01.2025, 13:20
On luettu ja ymmärretty, mutta kärryn veto kilometreistä ei ollut alussa kertomusta ja totesin jos veto on vähäistä. Sanoit myös alussa että lava-autot ok jos neliovisia, kuitenkin jenkki pickupit tyrmäsit sen takia että on lava-autoja vaikka täyttävät kriteerit. Aloittajallakin on vaikeuksia aloituksen kanssa ;)

En tiedä millaisia 4wd farkkuja sinulla on ollut, mutta kuten sanoin niin isomman kokoluokan farkku. Tuollainen A6 painaa melkein sen mitä touareg eikä automaatista pala kytkin. Sillä pääsee myös lumihangessa.

Yhäkin olen sitä mieltä että haettuun käyttöön ja varsinkin tuo kulutusrajaus mielessä katselisin itse touaregia,q7 tai possua 3.0tdi:llä varustettuna ja automaattina.
Tosin kuinka hc lumipaikkoja ajetaan? Sekin kannattaa miettiä.

Joo, ehkä kuvittelin jenkkipicuppien jatko-ohjaamoa tilavammaksi. Minulla oli D-Max pitkällä hytillä, josta oli takapenkki pois. Tein siihen taakse vanerista ja tasanteen joka oli jo melkein riittävä kahden koiran häkille. Ainoo vaan, että sitä häkkiä ei olisi saanut oviaukosta sisään...
Polttoaineen kulutus ei ole niin ehdoton raja, kuin se, että vene nousee järvestä ja pääsee koirien kanssa auraamattomilla teillä, mutta jos kulutus on järkyttävän suuri, niin sitte maasturi on kolmosauto.

offroadjouni
11.01.2025, 15:34
Minä olen koittanut selvitä yhdellä käyttöautolla, jossa on kohtuullinen maastokyky, yli 3000 kg vetomassa ja vähintään 4 paikkaa. Kilsoja tulee itsellä 10-15 tkm / vuosi, joista merkittävä osuus trailerin kanssa. 20 vuotta sitten ostin 2002 Gen3 Pajeron 3.2 DiD-koneella (kytkettävä takalukko), sitten 2006 Grand Cherokee 3.0 CRD-koneella (automaattiset lukot molemmilla akseleilla lisävarusteena), ja reilu vuosi sitten vaihdoin 2016 Touaregiin 3.0 TDI (keski- ja takalukko + alennusvaihteisto lisävarusteena). Asteittain on tullut lisää tehoa ja mukavuutta, mutta Touaregin CAN-väylät on aika hankalia sitten kun tulee jotain ongelmia. Tee-Se-Itse -miehelle on vaikea pala viedä autoa korjaamolle, etenkin kun tuntuu että edes merkkiliikkeen osaaminen ei herätä luottamusta.

Terrain Tech- tai 4XMotion-paketilla varustettuja Touaregeita on todellä vähän uudemman pään 7P-korimallissa. Itse kyttäsin melkein vuoden ennen kuin sopiva tuli kohdalle. Normaali 4Motion-malli ei sisällä enää alennusvaihdetta tai tasauspyörästön lukkoja näissä uudemmissa. Vanhemmissa 7L-malleissa takalukko taitaa olla vakiona, tai ainakin paljon useammin se löytyy.

Jos näitä kolmea autoa vertaa keskenään, niin Pajero on lähinnä traktoria, mutta ihan kelpo vehje etenkin uudempana. Vanhempien vuosimallien 160 heppainen kone oli aika nuhainen, mutta Gen4:n 200 heppainen on varmaan parempi. Grandi on suhteellisen hiljainen ja siinä on potkua mukavasti, mutta alusta oli ainakin minun autossa niin löysä että se tuntui kaatuvan mutkissa - ennen kuin siihen tottui. Touareg on "webaston" ansiosta todella lämmin noiden kahden pakastimen jälkeen, ja karvalakkimalleihin tottuneelle tuntui alkuun jopa sporttiselta ja luksukselta 262 heppaisen koneen ja 8 vaihteisen automaatin kanssa.

Tuli vähän tälläistä tajunnanvirtaa, mutta kaikkia kolmea autoa voin suositella varauksin.

tekniikkamies
11.01.2025, 20:57
https://youtu.be/9Y1baYRkQAI?si=JzwUMIIuv41fcBBH

Tuossa kokeilen 3,2 DID Pajeroa, pientä tykkäämistäkin, vaan oli rikki. Ei ollut mun oma. Takaisin liikkeeseen ja sieltä tuli joku perusauto tilalle kun nelivedon toimimaan laitto ei sujunut.

Ääni oli vähän karkea.

Hcet
11.01.2025, 22:42
Asteittain on tullut lisää tehoa ja mukavuutta, mutta Touaregin CAN-väylät on aika hankalia sitten kun tulee jotain ongelmia. Tee-Se-Itse -miehelle on vaikea pala viedä autoa korjaamolle, etenkin kun tuntuu että edes merkkiliikkeen osaaminen ei herätä luottamusta


Tuota testeriasiaa ei kannata pelätä. Alta 100€ saat lähes merkkitesterin. Vag vehkeisiin obd11 on kova sana, selkeä käyttää kelle vain. Vcds on sitten toinen

offroadjouni
11.01.2025, 23:18
Tuota testeriasiaa ei kannata pelätä. Alta 100€ saat lähes merkkitesterin. Vag vehkeisiin obd11 on kova sana, selkeä käyttää kelle vain. Vcds on sitten toinenOn minulla VCDS, mutta väylävirheet on vähän ikäviä kun testerissä näkyy näkyy äkkiä virheitä vähän joka puolella.

ks75
05.04.2025, 11:14
Ylimääräisen omakotitalon myynti ei toteutunut, joten ei tarvii hinailla ostoslistalla ollutta isompaa venettä. Joten ostan nyt sitte jonkun halvemman metsästysauton luokkaa 3000-7000€. Lava-auto ei tosiaan ajokoiramiehelle käy. Kilsoja tulee n. 5000/vuosi. Saa tarjota!

ks75
09.04.2025, 17:15
Ostin sitten metsästysautoksi Ford Bronco II:n. 2,9 V6 bensakone, 5 v manuaaliloota. Ajettu 223tkm. Siistissä kunnossa ja ei mätää. Harkitsen museokatsastusta pikku viimeistelyjen ja hifistelyjen jälkeen. Tuli mieleen, että toi on jenkkimaastureiden sutsuki. Sopivan iso ja pieni samaan aikaan.

wikke
10.04.2025, 16:35
Jos vähänkään hehkeämpi yksilö, niin ehdottomasta orkkis luukissa, vaikka ei MR kilpiin laittaisikaan! Rupeaa olemaan niin "retro" & "vintage". :)