View Full Version : Land Rover series 1
Jaaha, vuodet vierii eikä ole tullut kirjauduttua palstalle useaan vuoteen, ennen tuli ropattua toyotia niin nyt ois alkava kuume laittaa vanha vuoden 1955 series 1 86" akselivälillä ajoon. Sellainen on pyörinyt tässä isän/oman tontilla pidemmän aikaa, oisko noin 60v. Jostain kumman syystä on ollut intuitio pikkujonnesta lähtien että tätä ei sitten tuhota hetken mielijohteesta.
Joskus olen leikilläni sanonut että sitten kun lucas L518 pork pie lamppuja aletaan tekemään uudelleen niin harkitsen auton kunnostamista. Ja niitäkin on tovin jo tehty..
Eli nyt ei olla jäniksen selässä tässä projektissa eikä välttämättä ihan sitä pienen pientä pieteettiäkään hakemassa mutta ensi vuonna ois auto kuitenkin 70v vanha niin oishan se kiva hassotta sillä jätskille.
Niin lähinnä että kiinnostaako muita seurata tällaista tussarointia ja sensellaista tässä alkuun kyselen?
Aina projektit kiinnostaa.
Mukava seurata muiden tekemisiä.
Kun omat ei etene nykyään enään kun ei ole kuin pohjolan halli.:mad:
Kaitsu67
29.12.2024, 14:53
Toki kiinnostaa, itelläkin '54 86" ja '55 107" ykkössarjalaiset "työn alla" sekä '58 88" Series II sekin laitossa.
Tosin täällä ainoastaan esillä toi '55:nen projekti, muut Series ja Lantikka/Range -projektit Rover-palstan puolella.
Projektista topiccia ja kuvia odotellessa....:cool:
Juu, täytyy varmaan tulevana viikonloppuna katsoa jos saisi siirrettyä sisälle auton, tuossa Kaitsulle ja muille joilla tällaisia on, miten teidän autoissa on suuntavilkut tehty? Joissain kirjoissa ja series one sivuilla olevissa esitteissä jopa 55vm station wagoneissa on ollu niitä trafficatoreita, eli mitä ne vilkuttimet tuulilasin karmissa vanhoissa autoissa, tässä ei ole niille johtoja ollu ja ei ole lisäilty mitään lamppuja eteen ei taa ja silti on kojelaudassa kytkin suuntavaloille, en vielä ole tutkinut että onko ne tehty parkkivaloa vilkuttamaan vai miten?
Kaitsu67
31.12.2024, 16:57
Juu, täytyy varmaan tulevana viikonloppuna katsoa jos saisi siirrettyä sisälle auton, tuossa Kaitsulle ja muille joilla tällaisia on, miten teidän autoissa on suuntavilkut tehty? Joissain kirjoissa ja series one sivuilla olevissa esitteissä jopa 55vm station wagoneissa on ollu niitä trafficatoreita, eli mitä ne vilkuttimet tuulilasin karmissa vanhoissa autoissa, tässä ei ole niille johtoja ollu ja ei ole lisäilty mitään lamppuja eteen ei taa ja silti on kojelaudassa kytkin suuntavaloille, en vielä ole tutkinut että onko ne tehty parkkivaloa vilkuttamaan vai miten?
Parkeissa on ollut Lucas "tuplafilamentit" tehdasasennuksissa, pitää zekata kirjasta kun kerkeen, koska en nyt ihan tarkkaan muista oliko missä vuosimallissa noi. Itellä on yhet loksut joissa ne on ja meinaan laittaa ne omaani, jossa on niin monesti Suomessa noihin jälkiasennettuja vilkkuja, milloin mitälin Talmuja.
Mulla olis muistikuva et ne mun loksut olis just '55:sta, eli mahikset että sulla on siellä ne tuplafilamentit voi olla aika hyvä.
Joo, saattaa olla, mulla sellainen 2000 luvun alun series 1 kirja lontoon kielinen niin siinä oli mainintaa että
monestikin on aikanaan muutettu vilkut johdottamalla entisiin lamppuihin.
Ei kehtais rueta lisäilemään mitään lamppuja jos ei aivan pakko leiman takia.
Tuossa ihme kyllä ei oo lisätty tai muutettu valoja, toinen takavalon kupu jopa tallella juurikin se L518,
edessä ne lasiset parkit ja niiden kromikehykset kuin uudet.
Lämmityslaite on sitten laitettu jostain iso kantikas van siihen ois alkupään series 2 purkuautosta tuossa smits heater tallella kun se on ollu hitsiautona.
Katselin osia maailmalta huvikseni niin tarjontaa on ja hinnatkin on varsin kirjavia,
mutta hyvin siihen saa kyllä oikeastaan vaikka ja mitä, se että miten isosti taas lähtee lapasesta niin sen näkee sitten matkan varrella.
Ebayssa oli nos osaakin moottoriin saksan maalla, varoiksi jo laitoin kannenpultit ja kiertokangen pultit ja puslat sekä tiivistesarjan
peltisellä kansipahvilla oikeita rover nos osia tilaukseen. Rassasin tämän noin 30v sitten käymään
ja silloin jopa vaihdoin uudet öljyt, mut tässä ollu välissä elämää niin jääny tuonne murskepatjalle taustalle tämä.
Projektitarinaa vaan palstalle, ilolla niitä tulee luettua, ehkä jotain kommentoituakin...
Ei kehtais rueta lisäilemään mitään lamppuja jos ei aivan pakko leiman takia.
Laitoin tuohon mun Series 2A:han eteen tuplafilamentilla kirkkaat parkki-vilkkuvalot. Leimasetä niistä tykkäsi, ja on niillä leimattu siitä lähtien ilman ihmettelyjä. Etuvilkut kun saa olla valkoiset tai keltaiset (oliko 80-luvun alkuun?) niin ei niistä tule näiden kanssa murhetta, ja yllättäen kanssaliikkujatkin tai ainakin osa heistä, tuntuu ymmärtävän kirkkausvaihtelevan parkin imitoivan vilkkua, tai sitten vaan varautuvat tuommoisen vanhan kohdalla muutenkin ihan mihin tahansa..?
Uudet lasiset Lucas -kopiot Ebaystä, pohjineen kumeineen yms, hinta maltillinen. Ainoa mikä nyt muutamaa vuotta myöhemmin hieman ärsyttää, on se ettei kumit ole kovinkaan säänkestäviä vaan on jo alkanut hapertua hiljakseen. Ulkonäkö täsmää alkuperäisiin täysin, eikä ne alkuperäisten kumitkaan enää priimaa ole mitä paikallaan oli, mutta paremmin näkyy kestäneen mitä nykyuudet tarvikkeet. Oli tähänkin Talmuja tällätty eteen parkiksi vilkun viereen, Talmut sai äkkilähdön...
Varaosakirjaa selaten löytyi mainintaa ettei vilkut olleet vakiovaruste edes 60-luvun puolella, vaan maakohtaisesti oli saanut valita ottaako ne ja jos ottaa niin minkälaiset. Tai sitten tulkitsin kirjaa väärin, ei sekään mahdotonta olisi...
Kyllä rakentelu topicit kiinnostaa. Kuvia sitten myös ja suoraan tarpeeksi isokokoisina että näkee.
Noniin,
pakkaset hölläsi senverran että tuli kaivettua auto sisälle ja sulamaan, trukilla kätevästi katon alle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2147&pictureid=246583
Sittenpä sulatella ja samalla aattelin testata alumiiniveneen pesuainetta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2147&pictureid=246577
Lähtötilanne.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2147&pictureid=246578
Ja ihan 10m odotus ja paloletkulla huuhtelun tulos, yllättävän tehokasta on..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2147&pictureid=246579
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2147&pictureid=246581
Ovet nostin pois että kiertää ilma ja onhan ne verhoukset hieman aikaa ottaneet mutta huomaa kuitenkin vinyylin tyypin hyvin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2147&pictureid=246580
Seuraavaksi saa kuivua että kehtaa koputella runkoa, senverran kokeilin akulla pikaiseen että startilla pyöri hyvin ja tasaisesti otti sylinterit vastaan että ei ainakaan mikään venttiili ole ruostunut auki asentoon.
Kovastihhan siihen saa kaikkee pisteosaa etsiä kun aika on tehnyt tehtävänsä ja ainakin takapoikkipalkki(puskuri) on rungosta laho ja jarrut menee uusiksi ihan poljinta ja kilpiä vaille.
Mutta jatkuu tästä kunhan taas "oikeilta" töiltä ennättää.
Sen verran vilkkupäivitystä että joo, tuplafilamentit on ja matala orkkislasi eli sillä mennään kohti rekisteröintiä sitten joskus.
Kaitsu67
09.01.2025, 23:32
Ovet nostin pois että kiertää ilma ja onhan ne verhoukset hieman aikaa ottaneet mutta huomaa kuitenkin vinyylin tyypin hyvin.
Noilla oviverhouksilla vois heittää kyllä kuikkaa :D jotain omatekoista Suomi-designia :p
Noilla oviverhouksilla vois heittää kyllä kuikkaa :D jotain omatekoista Suomi-designia :p
Kieltämättä onhan ne vähän sen näköiset, mutta on ne varaosakirjassakin ja niihin on jopa varaosanumerot 😂
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2147&pictureid=246587
Pientä päivitystä ja kysymyksiä.
Kerkesin räplätä johtoja senverran että akun pistin paikalleen ja bensaa niin sehän pörähti käymään kun laittoi suoraa johtoa bensapumpulle ja puolalle.
Öljyt oli aika kirkkaat ja vedettömät niin ei ainakaan oo lohko menny halki, toki pakoputki on mikä on ja kaikenmoista niin käyntiääni nyt on vähän aaltoilevaa
ja rintapellin pusla on niin nahkea että kaasupoljin jumii..
Tuossa katsonut istuimia niin etuistuimia on saatavilla, malli hieman alaosassa muuttunut mutta sitten monet kioskit tarjoaa taakse kahden istuttavia penkkejä,
ei istuimia tuolla kaarevalla selkäosalla.
Laitoin kyselyä exmoontrimille niin sieltä vastasivat että ei muka ole edes alunperinkään takana kuin pitkät penkit, Jäi vähän fiilis että saattoi olla "kesäesa" vastailemassa..
No kuvia maailma pullollaan yhden istuttavista penkeistä
alla koeajo vuodelta 1955 esim. (näkyy myös nuo ultrahienot oviverhoukset)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2147&pictureid=246652
Eli lähinnä sitä että onko muita valmistajia istuimille?, etuistuimista joutuisi modaamaan alaosan pohjaa takaistuimiksi ja lisäksi vielä hommaamaan verhoilua kovalevy peitelevyyn.
Osia olen tilannut ja ensimmäinen erä saapuikin jo. paljon pieneen yksinkertaiseen autoon saa vaihtaa pisteosia..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2147&pictureid=246655
Ja varaosa s2 irroittelin lämmityslaitteen, oli vielä sisällä nestettä niin ei ainakaan ole haljennut äkkivilkaisulla..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2147&pictureid=246653
Seuraavaksi varmaan pitäisi aloitella purkamaan koria rungolta ja katsoa akseleita ja tekniikkaa. Bulkhead tai Suomeksi rintapelti on jalkatiloistaan aika rapea, ylhäältä vielä kohtalainen.
Siinä tuntuu että tuo verhoilu on imenyt kosteutta ja oikein hautonut sitä.
Kaitsu67
25.01.2025, 18:09
Kieltämättä onhan ne vähän sen näköiset, mutta on ne varaosakirjassakin ja niihin on jopa varaosanumerot
Juu, noi tais olla "De Luxe" versiot, Basic ilman, mutta toi kuosi näytti et olis joku itsetehty jälkikäteen.
Tuossa katsonut istuimia niin etuistuimia on saatavilla, malli hieman alaosassa muuttunut mutta sitten monet kioskit tarjoaa taakse kahden istuttavia penkkejä,
ei istuimia tuolla kaarevalla selkäosalla.
Laitoin kyselyä exmoontrimille niin sieltä vastasivat että ei muka ole edes alunperinkään takana kuin pitkät penkit, Jäi vähän fiilis että saattoi olla "kesäesa" vastailemassa..
Kyllä tossa viisvitosessa pitäis olla noi kahden istuttavat erilliset vastakkain. Aika jännää jos Exmorelta on vastattu noin :confused:
Etitkö siis koko satuloita runkoineen vai pelkästään niitä verhoiluja?
Omaan '54 kunnostin rungot ja ostin verhoilukangasta ja exä ompeli eteen ja taakse uudet jotka vielä tosin odottaa päälle laittoa. (Vanhoista kulahtaneista kuosista otettiin uuden kankaan leikkaukseen mallit). Takana siinä tosin ne pitkät yhtenäiset penkit.
Kaitsu67
25.01.2025, 18:11
Tohon lämppäriin on muuten ollu hankala löytää noita luukkujen lukitusjousia ja muovinuppeja. Ite löysin e-bay:stä kun aikanaan kyttäsin.
Kuva tuolta omasta RY palstan projektitopikista
https://lh3.googleusercontent.com/-Cvr-9avf-ZE/Vso2DvwQ23I/AAAAAAAACUU/Pj5gUW20h7E/s800-Ic42/WP_20150815_12_25_52_Pro.jpg
Toivottavasti sulla kennon kanssa parempi onni, mulla vuotaa.
EDIT:
Bulkhead tai Suomeksi rintapelti on jalkatiloistaan aika rapea, ylhäältä vielä kohtalainen.
Noite footwellejä mielestäni sai ykkössarjaanki, SII:een tilasin itelle joku vuos sitten ku pitäis vaihtaa, en nyt muista kyllä mistä tilasin, pitäis tarkistaa....ja et oliko
siinä putiikissa ykkösiin myös vai oliko se eri paikka missä ne oli.
Niin nuo on aika nuhruisen näköistä kuosia uutenakin, exmoorin check vinyl näyttää olevan juuri samaa kamaa,
sitä tässä arvellu että on sileäpintaista niin miten on liukas istua.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2147&pictureid=246669
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2147&pictureid=246670
Vähän vielä riippuu van jos valmiit löytyis niin kokonaiset hommais koska nuo pehmusteet on ihan finaalissa noissa.
Löyty tosiaan kauppa olikohan embertonimperial niin sieltä tuli mullekkin pikkunippeleitä ihan jopa mittaritaulun pistokkeen korjaussarja
ja mittarien kehykset ettei tarvii maalata vanhoja, vielä kun löytäs mustat niitit nuille jousille.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2147&pictureid=246668
Niin nuo on aika nuhruisen näköistä kuosia uutenakin, exmoorin check vinyl näyttää olevan juuri samaa kamaa,
sitä tässä arvellu että on sileäpintaista niin miten on liukas istua.
Valpissa oli tämmöset https://www.brinkensgarage.se/wp-content/uploads/2022/01/IMG_4869-scaled.jpg liukupinnat. Kaupungissa kun ajoi niin risteyksessä kääntyessä liukui sitten ovea tai konekoppaa vasten.
Tuo oma valppi kun ei ole museoauto, niin ostin siihen mikroauton vuokrapenkit eteen, nyt pysyy penkillä metsässäkin.