View Full Version : G 580 sähköistetty nelimoottorinen
Laitetaan tänne chit chattiin, niin jää vapaus tulkinnalle onko tuo nyt sitten mistään kotoisin. ;)
"Maasto-ominaisuuksien takeena neljä sähkömoottoria"
"Mercedes-Benz G 580:ssä on neljä lähelle pyöriä sijoitettua sähkömoottoria"
"Akusto on suojattu hiilikuidusta valmistetulla suojapaneelilla, joka on 26 milliä paksu, painaa 57.6 kiloa ja on kiinnitetty runkoon yli 50:stä kohdasta"
"Nelivedon ja neljän sähkömoottorin lisäksi ajamista vaativimmilla alustoilla helpottavat Low Range -alennusvaihde, jokaista neljää moottoria hyödyntävä G-Turn- kääntymistoiminto sekä G-Steering-ohjaus, joka pienentää kääntösädettä off-road-ajossa. Mekaaniset tasauspyörästön lukot on korvattu sähköisellä vääntömomentin jaolla pyörien kesken. Sen ansiosta voimaa voidaan jakaa kullekin pyörälle nopeasti ja yksilöllisesti"
"Maastoajamista helpottaa erityisesti kamerajärjestelmän ”läpinäkyvä konepelti” -toiminto. Se takaa kuljettajalle näkymän auton keulan eteen medianäytön virtuaalikuvan välityksellä"
"Etuakseli Erillisjousitus kahdella tukivarrella"
"Taka-akseli De-dion-akseli"
https://www.epressi.com/tiedotteet/autot-ja-moottoripyorat/mercedes-benzin-g-sarja-sahkoistyy-eika-maastokyvyista-tingita.html
https://www.pistonheads.com/news/electric-vehicles/all-new-electric-g-class-launched-with-579hp/48450
"Kokonaishinta € 152 500,00"
EDIT: "saatavilla 3/2025 tuotaantoon saakka ainoastaan PEA - Edition One -paketin kanssa 55290€"
https://www.mercedes-benz.fi/site/hinnastot/
Niin siis € 152 500,00 ilman PEA - Edition One -pakettia ja € 152 500,00 + 55290€ sen kanssa.
Joo ja kokonaispaino on puristettu juuri B-korttiin 3500 kg. En tiedä mitä tuollainen 116 kWh akku painaa, mutta esim. 50 - 80 kWh akut on haarukassa noin 400 - 500 kg.
EDIT: Tuleekohan tuo 3500 kg maksimin kokonaispainon tavoitteeksikin jatkossa sähköautoissa, kun veroedun (ja nopeusrajoittimen) saamiseksi ei ole syytä sen ylittämiseen.
Tuossa jo jokin aikasitten duunikaveri hehkutteli että: "Siinä sinulle kunnon maastopeli joka käänty vaikka puun ympärillä" viitaten tuohon "tankkikäännökseen" mistä videoita ollut. Jostain syystä ne aina tasaisella, hiekalla tai märällä asvaltilla: https://www.google.com/search?q=electric+g+wagon+tank+turn&sca_esv=a6f3a1cb8e6a33be&sca_upv=1&rlz=1C1TEUA_enFI565FI565&tbm=vid&prmd=ivbz&ei=4WkqZqWiAZmnwPAP9raBoAQ&start=20&sa=N&ved=2ahUKEwjlltfwyt2FAxWZExAIHXZbAEQ4ChDy0wN6BAgPE Ac&biw=1242&bih=568&dpr=1.1
Juutuupissa on jo toki video poikineen, mutta tuossa on ~mielenkiintoista 2:30-16:15 kun haastatellaan auton (sähkö)tekniikkaa suunnitellutta.
https://www.youtube.com/watch?v=ipfotjcRQLw
Saattaisihan se vähän jänskättää kahlata ~ovenkahvoja myöten korkeajänniteakku upoksissa, mutta kulkeehan ne kuulemma sukellusveneetkin sähkömoottoreilla.
Toyonder
26.04.2024, 13:39
Turvamiesten kalusto menee uusiksi.
Enää ei tarvitse tehdä peruutuskäännöksiä ja voi ottaa uuden suunnan missä vain.
Turvamiesten kalusto menee uusiksi.
Enää ei tarvitse tehdä peruutuskäännöksiä ja voi ottaa uuden suunnan missä vain.
Paavi pyörii dingeli-dongelia akvaariossaan pannumyssynsä kanssa tiukan paikan tullen, kuten ennen vanhaan kalsarit pulsaattorissa... :D
Noh, noita patterivehkeitä kuin nykyisiä polttiksi nähdään offaamassa aikalailla varmaan samanverran kuin nyky Kusiaisia jokiksessa. Kuolevia lajeja kumpainenkin nykymuodossaan... :(
Kaitsu67
27.04.2024, 12:05
Omapaino vain 3085 kg
Uppoo paremmin suohon :D
Uppoo paremmin suohon :D
Suopora suorastaan, kun laittaa 3 tonnia pyörimään "tankkikäännöksellä". :D
Hauskasti (?) verrattuna AMG:hen:
Teho/kW(hv)
AMG G 63 430+15 (585+20) Bensiini+Kevythybridi
G 580 432 (587)
Eli AMG G 63 jää bansamoottorillaan tehoissa, mutta ohittaa kevythybridin voimin. Päästöissäkin kevythybridi auttaa: 336 CO2 g/km :D
EDIT: G 580 saa V8-äänillä varusteella G-ROAR (tiedä sitten millaiset ja ulos ja/tai kabiiniin).
EDIT2: Vielä jos saisi aktiivialustan hytkyttelemään autoa V8:n tahtiin. :D
Omapaino vain 3085 kg
Vertailun vuoksi G 400 d: 2508 kg (TM 1/2024). Kokonaismassa 3150 kg.
Niin siis € 152 500,00 ilman PEA - Edition One -pakettia ja € 152 500,00 + 55290€ sen kanssa.
Tosiaan AMG G 63:stä maksettavalla autoverolla 186 053,32€ saisi G 580:n (3/2025 tuotannosta alkaen ilman nyt alkuun pakollista PEA - Edition One -pakettia) ja jäisi vielä reilut 30 tonnia.
Joo ja kokonaispaino on puristettu juuri B-korttiin 3500 kg. En tiedä mitä tuollainen 116 kWh akku painaa, mutta esim. 50 - 80 kWh akut on haarukassa noin 400 - 500 kg.
EDIT: Tuleekohan tuo 3500 kg maksimin kokonaispainon tavoitteeksikin jatkossa sähköautoissa, kun veroedun (ja nopeusrajoittimen) saamiseksi ei ole syytä sen ylittämiseen. Siellä on EU:ssa jo ehdotus, että B-kortin raja nostettaisiin muistaakseni 4250kg. Tämä johtuu juurikin sähköautoista, sekä matkailuautoista. Matkailuautoissa on myös melko iso ongelma tuo 3500kg raja. Jotenkin porukalla on todella vaikea ajaa C- tai C1-kortti. Jonka jälkeen toi 3500kg raja ei ole mikään ongelma.
Norjalaisten tekemässä talvisessa toimintamatkatestissä on ollut mukana myös tämä. Ainakin tulos (381 km) -14% alle luvatun WLTP-kantaman (443 km) on melko pieni alitus tuossa testiryhmässä.
https://www.motor.no/bil/vinterens-store-rekkeviddetest-2025/302344
https://insideevs.com/news/747548/ev-winter-range-test-norway-2025/
Tosin tuota testiä ei kai ole ajettu tasamaalla vaan ylä- ja alamäkineen ehkä tulokset pitäisi suhteuttaa siihen onko akku ollut tyhjä millä kohtaa reittiä (onko hiipunut ylämäkeen vai päässyt sen jälkeiseen alamäkeen regeneroimaan varausta akkuun).
En tiiä, jotenkin sitä pitää riisselin hajusta aamuisin :D
Ja nyt jatkossa kun tullit ym. ameriikan vehkeistä laskee niin ehta v8 houkuttaa vielä enemmän kun nää vatkaimet.
Joo, no itseä tämä kiinnostaa lähinnä vain uteliaisuudesta tekniikkansa osalta, kun sähkökäyttöisiä maastoautoja ei ole ainakaan vielä jonoksi asti.
Tämän hintahan nousi ALV:n korotuksen aikoihin ja on nyt näköjään 154350e, mutta 3/2025 tuotantoon saakka pakollisena oleva lisähintainen PEA - Edition One -paketti ei ole myöhemmin enää pakollinen, joten auton saisi oikeasti tuohon perushintaan ja noin "edulliseenhan" voi vaikka roiskia naftaa tunnelmaan saamiseksi. :) LIsävarusteeksi voisi tosin joutua ottamaan G-ROAR eli V8:n äänet.
Joo, no itseä tämä kiinnostaa lähinnä vain uteliaisuudesta tekniikkansa osalta, kun sähkökäyttöisiä maastoautoja ei ole ainakaan vielä jonoksi asti.
Minä G580 kyselin veholta kun tuumailin että sähkövatkaimessa olisi vähemmän maastoajossa rikkoutuvia osia kuin GD300:ssa. Soitto veholle ja tieto: "eipä ollu" :p
Minä G580 kyselin veholta kun tuumailin että sähkövatkaimessa olisi vähemmän maastoajossa rikkoutuvia osia kuin GD300:ssa. Soitto veholle ja tieto: "eipä ollu" :p
Ei sillä että kaupoille heti huomenissa olisin menossa, mutta avaa nyt edes vähän... :)
Joo, ei saa pitää hullua patterimaasturista kiinnostunutta jännityksessä... :rolleyes:
Jo aiemmin tuosta kuvasta osui silmään nuo ainakin peruuttelussa tarjolla olevat anturit tmv. ja niiden johdot iskareiden alapäässä:
https://images.pistonheads.com/nimg/48450/blobid8.jpg
Top Gear Suomi
La 29.3.2025 klo 21.00, Nelonen
Su 30.3.2025 klo 18.30, Nelonen
Ma 31.3.2025 klo 21.00, Jim
Ti 1.4.2025 klo 23.45, Nelonen
Ke 2.4.2025 klo 22.30, Jim
Kausi 2. Jakso 3/8. Erikoisjoukot. Uusi jakso! Teemu Selänne pistää viheriöt rullalle yrittäessään paeta Suomen puolustusvoimien erikoisjoukkoja täyssähköisellä G-mallin Mercedes-Benz-maastoautolla.
https://www.iltapulu.fi/top-gear-suomi
Ei sillä että kaupoille heti huomenissa olisin menossa, mutta avaa nyt edes vähän... :)
No erilaisia ohjainlaitteita on 160-170 kpl riippuen mitä varusteita ottaa. Kaikki nämä on mahdollisia vikakohtia.
Isoin ongelma omasta mielestä on se että ainoa mitä voi käyttäjä itse tehdä on lisätä pissapojan säiliöön vettä. Kaikki muu on teetettävä veholla mersun tiatokoneeseen kytkettynä, renkaan vaihdosta alkaen.
No sehän kuullostaa hyvältä. :) Onneksi ei se nyt itselleni ongelmaksi taida muodostua... :D
No tuo on kyllä, jos renkaanvaihtokin vaatisi auton käyttämistä merkkihuollon tietokoneen piuhan päässä. Onkohan merkkihuollolla jo tai tulossa Teslan tyylinen ranger-palvelu eli huolto tulee auton luo eikä päinvastoin ja tämä vielä offroad-versiona, että pääsee renkaan vaihtamisen jälkeen takaisin sivistyneeseen maailmaan.
Voihan se olla, että G 580:n hinnassa polttomoottoriseen verrattuna säästetty autoveron euromäärä voisi olla syytä olla jemmassa ylläpitokuluihin.