View Full Version : Unijee eli Jeep Unimogin akseleilla
Tuli viime kesänä hankittua safarikelpoisempi "valmis" offiauto tuon hiluxin tilalle. Sellaista oli jo hetki tullut katseltua sivusilmällä, koska tuollaisessa ovettomassa putkirunkoautossa on talvella kylmä ja aina meluisa.
Facebookista sitten sattui vastaan uudelleen tuollainen ZJ jeeppi unimogin portaaleilla. Hinta oli laskenut edeltävän näkemän ja jeepit ovat kiinnostaneet jo pidempään, mutta heikot akselit eivät ole innostaneet.
Autohan on siis ZJ jeeppi mihin on asennettu alle unimog 416 akselit. Takana autossa on vahvemmilla varsilla alkuperäinen tuenta ja edessä jakarit. Kaikissa neljässä nurkassa 18" typpikepit ja ohjausta yrittää hoitaa orbitrol.
Autoa kävin ensin vain katsomalla sillä mielellä että löytäisin jotain mikä lopettaisi ostokiiman, mutta suurin murhe tuntui olevan toimimaton ohjaus. Heti paikailla ei kuitenkaan kauppoja lyöty kiinni vaan parin päivän mietintäajan jälkeen soittelin perään että tulen pelin hakemaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244558
Autossahan oikutteli hieman ohjaus, lukkojen paineilmalinjat oli tekemättä, mutta näihin tuli osat samoin yhteen vanteeseen piti tehdä sisäbeadlock että pääsisi koeajolle.
Paineilmaliittimissä oli matoja:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244559
Auto tuli tehtyä koeajokuntoon hyvin äkkiä ja pelasi ohjausta lukuunottamatta hienosti koko ensireissun.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244560
Vaurioiltakaan ei vältytty
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244561
Auton saatua takaisin talliin piti alkaa haaveilemaan isommasta pyörästä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244562
Sitten piti koittaa miten auto rullaa maantiellä. Hain siirtokilvet ja lähiseudulle koeajolle. 110kmh kehtasin boggereilla ottaa vauhtia ja autoa pystyi yhä ajamaan eleettä, mutta tästä pysähdyttyä kävi ilmi että oikea takajarru laahasi niin että sieltä oli savet syttynyt palamaan ja jarruletku sekä satula oli jo sulanut:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244564
Tähän nyt talteen että jarrusatula on HDJ80 ja letku oli jokin 400mm editoidaan tähän.
Sitten käytiin toisella ajolla porissa ja kivasti se auto toimi sielläkin, mutta kuskilla on kyllä totuttelua korilliseen autoon, outoon alustaan, automaattiin ja kaikkeen muuhunkin, mutta ajolla se sieltä tulee.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244565
Ohjaukseen ei ole vielä päästy kunnolla niskan päälle, mutta pumpun purkua on tullut treenattua:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244566
Pumpuksi on nyt tullut WJ:n iso pumppu mikä muokattu ulkoiselle säiliölle ja keulalle asennettu iso cooleri. Lisäksi pumpussa on kiinni WJ pumpun hihnapyörä mikä on hieman pienempi halkaisijaltaan kuin ZJ
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244567
Keulalle saatiin asennettua orkkisvalot ja ilme siistiintyi huomattavasti. Samalla oli kolmas ajoreissu ja tästä päädyttiin oikein Valkaman videolle.
https://www.youtube.com/watch?v=SBOhKiaNo-c
SBOhKiaNo-c[/QUOTE]
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244568
Samalla reissulla tuli isommat tuhotkin kun takaata hukkui veto kalliota kikkaillessa. Jakolaatikosta oli pääakseli poikki.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244569
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244570
Ja syyllinenkin löytyi peräpäästä kun tukivarsien puslista pari oli hajonnut totaalisesti ja ilmeisesti näin kardaanin liuku päässyt ulos jakolaatikosta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244571
No onneksi itsellä oli jo osat slip yoke eliminaattoriin ja samalla pääakselin koko kasvoi kun jakis vaihtui järeämpään.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244572
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244573
Isompaa pyörää mallailtiin uudelleen alle kun tuli saatua leikkauksesta suojakehät noiden hummerin vanteen pulteille. Kyllä tulee kivannäköinen kun on isoa pyörää alla jos vain saadaan sopimaan.:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244578
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244579
Autossa kuitenkin olisi asioita mitä ehkä haluaisin tehdä toisin, mutta tämä kuitenkin oli valmis auto niin tähän ratkaisuksi tuli kauppaan kuulunut toinen koppa mikä oli myös huomattavasti vähä ruosteisempi kuin tämä niin välttyy samalla ruostehommilta. Aatos on rakennella sinne asioita uudelleen ja siirtää lopuksi sitten akselit alle. Alustavasti aatos olisi myös joko ahtaa tuollainen 5.2 litrainen kasi tai sitten mennä suoraan tutumpaan tekniikkaan ja M57 pellin alle. Otetaan vastaan jos on hyviä muita ehdotuksia millä saataisiin 400hv luotettavasti.
Projektin alkunimi on nyt unijee minkä keksi chatgtp kun sille esitti kysymyksen miten yhdistäisi Jeepin ja Unimogin:D
offroadjouni
17.02.2024, 07:10
"Auton suunnittelussa on käytetty tekoälyä". :D Kuinka isot nuo Swampperit on?
"Auton suunnittelussa on käytetty tekoälyä". :D Kuinka isot nuo Swampperit on?
Sehän on tätäpäivää että tekoäly on mukana joka hommassa:D Oli sillä toinenkin ehdotus "jeemog" ja näiden kahden väliltä nyt mennään unijeellä😁
Noi renkaat on 42x15R16.5. laitellaan alle sen enempää korottamatta ja tähdätään sitten myöhemmin tai seuraavassa korissa vähintään pienempien pyörien kattokorkeuteen eli sinne alle 190cm
Alustavasti aatos olisi myös joko ahtaa tuollainen 5.2 litrainen kasi tai sitten mennä suoraan tutumpaan tekniikkaan ja M57 pellin alle. Otetaan vastaan jos on hyviä muita ehdotuksia millä saataisiin 400hv luotettavasti.
Menevän näköinen peli! Laitetaan ketju tilaukseen :cool: En keksi oikein mitään hyvää syytä tusata magnumia nyt kun laki sallii vapaammin muutoksia, mutta pari pointtia alla omista kokemuksista :rolleyes:
Loota ei kestä tehonlisäystä lainkaan ilman täysremppaa ja vahvistamista eli koko voimalinja menis vaihtoon. Mä en strokeriin vaihdon jälkeen montaa sataa kilsaa päässyt (https://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=1380231&postcount=47). 44RE:n saa vahvistettua n 500hv kestoiseksi, vaan on aika kallista lystiä.
Ahtamisen kanssa haaste on että koneen yläkerta ahdistaa ja alakerta ei paljoa lisävauhtia kestä. Kannet, imusarja, kaasuläppäkotelo, suuttimet, pakosarjat, bensapumppu ainakin rajoittaa. Osat on melko kalliita ja huonoja saatavuudeltaan verrattuna esim LS:ään. Moottorinohjaus on myös aataminaikainen eli sekin vaihtoon, vaan miten sujuu laatikonohjaus sitten?
Konetila on ahdas varsinkin jos avartaa etupyöräkoteloja, minne sopii ahdin, välijäähyt jne?
Gary Grand
19.02.2024, 09:30
Tuo "400 hv luotettavasti" ei ole vaikeakaan rasti, mutta Magnumista en sitä alkaisi kaivamaan em. Juttujen takia. Ei olisi vaikeakaan rasti ottaa ulos, mutta ei ne ilmasia heposia ole.
Chevyn tekniikkaa vaan jos bensakasilla haluaa jatkaa..
6.0 LQ4 ja 4L80 , niin tehot saa helposti ja lootakin kestää mitä koneesta sitten haluaakaan ottaa ulos.
Ymmärtääkseni tuossa on vielä 46RH laatikko mikä olisi vähän vahvempaa tekoa. Tuo on siis 93:nen. Muutenkin olin hieman optimistisempi tuosta magnumista:D Ajatus oli että tavoitteeseen pääsisi ihan metallikansipahveilla+arb pultit sekä 0,7 bar painetta ja ecuksi tulisi maxxecu. Laatikolle ajattelin riittävän manuaalimuutoksen. Ahtimelle ja muulle höysteelle tuolla on hyvin tilaa varsinkin kun syylärit ovat siirtymässä taakse.
Mikään tarve koneen ei ole olla bensakasi eikä sinällään bensakaan. Bensan säilyttäminen pitäisi sentään kilpiin saamisen edes teoriassa mahdollisena ilman poikkeuslupaa. Enkä usko että esim. 1.8t riittäisi tuolle kopalle vaikka siitä tehot olisi järkevästi saatavilla. VR6 tai M52 sitten taasen varmaan jo riittäisi. LS olisi varmasti hyvä ja halutun voiman saisi ilman ahtamistakin, mutta alkaako sille sitten tulemaan hintalappua ja sopiiko senkään perään NP-jakis suoraan?
M57+8hp olisi mielenkiintoinen kompo mutta siinä joutuisi sitten jo tekemään sovitetta jakolaatikolle ja jotenkin olen ymmärryksessä että 8hp ei tykkää jatkuvasta luistattamisesta mitä metsässä se tulisi kokemaan. ZF:än manuaali olisi yksi, mutta jotenkin haluaisin pitää tuon automaatin kun sen makuun on päässyt. M57 kanssa tulee myös ongelmaksi se miten teho tulee koneesta. Jos esim M57N ottaa aihioksi kone kestää hienosti tuon 400hv, mutta siinä kohtaa koneen heräämisestä joutuu antamaan jo hieman periksi, se että haittaako se on sitten taasen toinen juttu. Eikä nykyinen lainsäädäntö salli bensa--->diesel muutosta ilman poikkeuslupaa
Gary Grand
19.02.2024, 17:13
Ymmärtääkseni tuossa on vielä 46RH laatikko mikä olisi vähän vahvempaa tekoa. Tuo on siis 93:nen. Muutenkin olin hieman optimistisempi tuosta magnumista:D Ajatus oli että tavoitteeseen pääsisi ihan metallikansipahveilla+arb pultit sekä 0,7 bar painetta ja ecuksi tulisi maxxecu. Laatikolle ajattelin riittävän manuaalimuutoksen. Ahtimelle ja muulle höysteelle tuolla on hyvin tilaa varsinkin kun syylärit ovat siirtymässä taakse.
Mikään tarve koneen ei ole olla bensakasi eikä sinällään bensakaan. Bensan säilyttäminen pitäisi sentään kilpiin saamisen edes teoriassa mahdollisena ilman poikkeuslupaa. Enkä usko että esim. 1.8t riittäisi tuolle kopalle vaikka siitä tehot olisi järkevästi saatavilla. VR6 tai M52 sitten taasen varmaan jo riittäisi. LS olisi varmasti hyvä ja halutun voiman saisi ilman ahtamistakin, mutta alkaako sille sitten tulemaan hintalappua ja sopiiko senkään perään NP-jakis suoraan?
M57+8hp olisi mielenkiintoinen kompo mutta siinä joutuisi sitten jo tekemään sovitetta jakolaatikolle ja jotenkin olen ymmärryksessä että 8hp ei tykkää jatkuvasta luistattamisesta mitä metsässä se tulisi kokemaan. ZF:än manuaali olisi yksi, mutta jotenkin haluaisin pitää tuon automaatin kun sen makuun on päässyt. M57 kanssa tulee myös ongelmaksi se miten teho tulee koneesta. Jos esim M57N ottaa aihioksi kone kestää hienosti tuon 400hv, mutta siinä kohtaa koneen heräämisestä joutuu antamaan jo hieman periksi, se että haittaako se on sitten taasen toinen juttu. Eikä nykyinen lainsäädäntö salli bensa--->diesel muutosta ilman poikkeuslupaa
46RH noissa mulla on ollut 5.2 Magnumin kanssa, eli nykyisessä ja edellisessä.. Molemmat tosin -95 mallisia.
Halvimmalla tuon oman koneen ahtamisella varmasti nuo tehot saa.
NP-jakis sopii minkä vaan lootan perään, mutta pitää olla sille lootalle sopivalla sisäänmenoakselilla ja välikannakkeella. :D Mikä NP sulla tuossa nyt on?
46RH noissa mulla on ollut 5.2 Magnumin kanssa, eli nykyisessä ja edellisessä.. Molemmat tosin -95 mallisia.
Halvimmalla tuon oman koneen ahtamisella varmasti nuo tehot saa.
NP-jakis sopii minkä vaan lootan perään, mutta pitää olla sille lootalle sopivalla sisäänmenoakselilla ja välikannakkeella. :D Mikä NP sulla tuossa nyt on?
Niin ja paljon säästyisi vaivaa kun moottorinkorvakot, vaihteistonkorvakot yms kaikki sopisivat suoraan. Mutta taas jos vertaa vaikka M57 niin osien saanti huonompaa ja ne ovat kalliimpia.
np241c/np242 sekasikiö. Autossa oli alkujaan vaihdettu np249:sin tilalle np242 ja siitä tosiaan meni akseli poikki. np241 omalla etukuorellaan olisi mennyt sellaiseen asentoon että etukardaani olisi hieronut laatikon öljypohjaa niin se tuli kasattua käyttäen np242 etukuorta. Takalaippaan tuli tojotan jako. Katsoo nyt toimiiko tuo sekasikiö kun pääsee koittamaan.
Tälläisestä kasasta tuli tuollainen paketti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244602
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244604
Ja olishan mulla tallissa tuollainen valmis 1.9tdi ja siihen passelin kokoinen ahdin millä varmasti ilma riittää:D:D:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244603
Gary Grand
20.02.2024, 21:03
np241c/np242 sekasikiö.
Ja olishan mulla tallissa tuollainen valmis 1.9tdi ja siihen passelin kokoinen ahdin millä varmasti ilma riittää:D:D:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244603
Noiden NP jakisten osat on varsin hyvin sekoteltavissa keskenään.👌
Hivenen epäsuhtaisen näkönen pari tuo puhallin ja kone..🤣
Heräilee varmaan liki tyhjäkäynniltä.. :rolleyes:
Noiden NP jakisten osat on varsin hyvin sekoteltavissa keskenään.👌
Hivenen epäsuhtaisen näkönen pari tuo puhallin ja kone..🤣
Heräilee varmaan liki tyhjäkäynniltä.. :rolleyes:
Siltä se vähän tuntuukin että osat ja kuoret menee ristiin monilta osin.
Juu tuo ahdin on tollain hassun pieni että tekee painetta jo tyhjäkäynnillä :D:D
Noni 42" on sovitettu alle ja mmc talvisodassa on rymyletka vedetty. Vaan oli haasteita tässäkin.
Vanteisiin hitsasin kaikkiin kehät ja vaihdoin kumit noihin suurempiin. Purkaminen olikin oma jännityksensä. Joka vanteessa on tiiviste ja 24 pulttia, eli mahdollisuuksia risalle tiivisteelle on neljä ja pultin kierteiden menolle 96 kappaletta. Vannehommat sujui kuitenkin hienosti, yhtä pulttia jouduin hieman lyhentämään, mutta kaikki meni kasaan ja pitää ilmaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244843
Murikan alle tulikin näillä renkailla panssarista huolimatta mukavasti maavaraa, ja akselin alla on vielä 10cm enemmän.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244844
Jakolaatikko on tosiaan nyt sye-kitillinen 241:nen missä on 242:den etukuori. 241 tuli minulle kokonaisena ja vain purin sen sekä kasasin uudella etukuorella ja uusilla tiivisteillä. Jakista testatessa sieltä löytyi vain 2H toinen 2H ja hidas 2wd, eli ketjun mukaan kytkevä syncrorengas ei joistain syystä ottanut kiinni. Laatikon olin suuressa luotossa sen toimivuudesta laittanut jo takaisin kiinni niin helpoin oli purkaa takakuori irti auton alla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244845
Tätä toimimattomuutta tulikin ihmeteltyä sitten hetken aikaa ja treenailtua jakiksen kasausta. Lopulta se syy selvisi. Jakis oli kasattu vääränlaisella laakerilla ja tämän seurauksena takakardaaninlaipan paikalleen laitto ja mutterin kiristys veti pääakselin niin pitkälle että ketjunsyncro rengas ei ylttänyt hampaalle. Lisäksi laatikosta puuttui yksi lukkorengas ja kytkentätangon ohjurikumit. Onneksi oikeanlainen laakeri löytyi ja oli valmiiksi irtonaisessa jakiksen takapäässä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244846
Uuden takapuskurin veistelin siinä toivossa että takavalotkin kestäisi vähän pidempään ja asentelin takavinssin paikalleen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244848
Renkaista avasin keskinappulat, ja ainakin talvisodan jäillä ja lumella rengas piti hyvin
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244849
Sitten painittiinkin ohjauksen kanssa viime metreille.
Ensin laitettiin uudet tiivisteet sylinteriin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244847
Sitten ihmeteltiin hieman paineensäätöä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244850
Sitten löydettiin kamalasti roskaa järjestelmästä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244851
Sitten se järjestelmä alkoikin toimimaan ja auto tuli lastattua valmiiksi ajelulle. Pientä paineen puuttumista ohjauksesta vielä löytyy, mutta taitaa johtua hiukan liian pitkästä apulaitehihnasta ja se pääsee luistamaan. Toivotaan. Kuljetuskaluston koko vielä riittää vaikka kantavuus on vähän jo rajalla. Autokin mahtuu vielä tallista pihalle kun kattokorkeus jäi siihen 190cm kohdalle:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244852
Talvisodan auto toimi moitteetta ja oli oikein nautintoa ajella nyt eka murheeton reissu ja nauttia jenkin mukavuudesta riisutun hiluxin jäljiltä :D Pientä tilannettakin oli kun auton kyljelleen saatto oli lähellä, mutta siitä selvittiin kaasulla. Olisi varmaan omaan käyttöön parhain rakentaa kaaret myös pihalle. Pitäisi jonkinlainen hybridiexocage suunnitella:D
Täytyisi myös tuota laatikon ohjausta miettiä. Automaatti on erittäin toimiva metsässä, mutta vaihde pitäisi saada päättää itse ja tarvittaessa pakki äkkiä päälle.
Sopiikohan tälläinen shifteri tuon 46rh kanssa, ainakin sivuilla mainitaan näin "The 42RE is essentially a 4 speed torqueflite 727. I am sure the 727 shifter could be made to work with some modification. There is not a bolt in unit from Winters though."
https://www.wideopendesign.com/winters-shifter
:confused:
offroadjouni
21.03.2024, 06:46
Sopiikohan tälläinen shifteri tuon 46rh kanssa, ainakin sivuilla mainitaan näin "The 42RE is essentially a 4 speed torqueflite 727. I am sure the 727 shifter could be made to work with some modification. There is not a bolt in unit from Winters though."
https://www.wideopendesign.com/winters-shifter
:confused:Kyllä noita näköjään on sovitettu:
https://www.pirate4x4.com/threads/46rh-art-carr.1805305/
Minulla on muuten hyllyssä käyttämätön Wintersin "standard console mount" joka joutaa halvalla myyntiin.
No niinpä näkyy. Tämä on hyvä tieto! Pidetään tuo mielessä, vielä vähän empimistä tuon tekniikan kanssa:D
2055 hihna tuli vaihdettua 2050 hihnaan ja nyt hihna ei tunnu enää lipsuvan eikä kiristin ole enää ääriasennossa. Ohjaus toimii siis nyt tasaisesti ja niinkuin pitää, mutta kyllä tuo sylinteri on vain liian pieni ja sen jos isontaisi käy orbi myös pieneksi. No tuolla kyllä ajelee jo ihan mukavasti, mutta täytyy silti tuo tekolistalle ottaa. Tai jos jostain keksisi kohtuu bolt on pumpun mikä tuottaisi +150bar niin silläkin korjaisi tuota tehon puutetta jo hyvin.
Eilen tuli käytyä taas jeeppiä ulkoiluttamassa ja löytyi sieltä niitä rajojakin :D Onneksi auto meni pehmeästi kyljelleen ja isommilta vahingoilta vältyttiin. Etu ja takavalo otti itteensä samoin etu ja takanurkka ja kuljettajan lasi suurimpana tappiona. Ostetaankin kuljettajan oven lasi, vas ajovalo ja takavalo:D. Täytyy kyllä viimeistään seuraavaan koppaan tehdä kaaret ulos, muuten käy pian niin että auto alkaa näyttämään rusinalta. Noihin nykyisiin sisäkaariin kun saisi jollain sidottua ulkopuolelle suojaa. Se olisi varmaan helpoin ja nopein tähän koppaan:confused:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=244946
HannuNurminen
01.04.2024, 21:48
Itse asiassa 42 on sama ku vanha 904 ja 46 sama ku 727, mut samalla tavalla niissä varmaan vaihteet vaihtuu :) Mut keskenään käypäsiä osia niissä ei sisäisesti paljoo oo, 46 on isompi kaikin puolin, turbiinin kaulasta lähtien.
Kuis siihen ohjaukseen kävis ihan oikea hyde pumppu?
Itse asiassa 42 on sama ku vanha 904 ja 46 sama ku 727, mut samalla tavalla niissä varmaan vaihteet vaihtuu :) Mut keskenään käypäsiä osia niissä ei sisäisesti paljoo oo, 46 on isompi kaikin puolin, turbiinin kaulasta lähtien.
Kuis siihen ohjaukseen kävis ihan oikea hyde pumppu?
Näin kans ymmärtänyt. Kuinkahan tuon 46:sen saisi kasattua 47:kan sisuksilla. Jostain ymmärsin että käytännössä suoraan.
Ja hydepumppu olisi varmasti hyvä. Telineen vain tekee. mutta mitä vähän kattelin niin kovin on kapea kierrosalue auton moottorin kylkeen, jos oikein ymmärsin. Sillähän kasvaisi tehon kesto heti.
Pannaas samalla tähän talteen noiden vanteiden momentit.
"PAIRED 24-STUD) (Cont’d)
17. Tighten locknuts (1) to 85 lb-ft (115 N•m) in tightening sequence shown.
18. Tighten locknuts (1) to 110 lb-ft (149 N•m) in tightening sequence shown.
19. Check wheel assembly (4) for gaps at each stud (2). Use 0.0015 in. (0.038 mm) thickness gauge to
detect gaps. If gaps are detected, disassemble and reassemble wheel assembly (4) and recheck for
gaps. If gaps are still detected, replace outer rim half (3)."
Lähde (https://www.steelsoldiers.com/threads/24-bolt-torque-specs.70327/)
Kuinkahan tuon 46:sen saisi kasattua 47:kan sisuksilla. Jostain ymmärsin että käytännössä suoraan.
48RE on 6 rattaiset planeetat, näissä vakioissa on vain 4 (takaplaneetassa 3). Ei välttämättä tule rajat vastaan. Kitkapakat on runsaammat, helpoin tapa päivittää nämä on esim Alton "power pack" master kit jossa power packit etu, taka ja ylivaihteelle. Pannat myös parempiin ja 5.0 veivi. Venakoneiston puolelle ainakin accumulaattori alle putkenpätkä ettei turhaan pehmennä vaihtoja ja shift kitillä tms painetta lisää.
Käytännössä siis laitetaan ohkaisempia kitka/teräslevyjä pakkoihin (pinta-ala kasvaa) ja nämä ovat parempaa materiaalia (kitkakerroin) ja nostetaan painetta (voima kasvaa ja vaihdot on nopeampia -> luistaminen ja sitä kautta lämmöntuotto minimoitu).
48RE on 6 rattaiset planeetat, näissä vakioissa on vain 4 (takaplaneetassa 3). Ei välttämättä tule rajat vastaan. Kitkapakat on runsaammat, helpoin tapa päivittää nämä on esim Alton "power pack" master kit jossa power packit etu, taka ja ylivaihteelle. Pannat myös parempiin ja 5.0 veivi. Venakoneiston puolelle ainakin accumulaattori alle putkenpätkä ettei turhaan pehmennä vaihtoja ja shift kitillä tms painetta lisää.
Käytännössä siis laitetaan ohkaisempia kitka/teräslevyjä pakkoihin (pinta-ala kasvaa) ja nämä ovat parempaa materiaalia (kitkakerroin) ja nostetaan painetta (voima kasvaa ja vaihdot on nopeampia -> luistaminen ja sitä kautta lämmöntuotto minimoitu).
Tuo ei näyttäisi olevan ihan mahdottoman kallis settikään. Tuolla ja manuaalimuutoksella saisi varmasti laatikon kestämään tuon pienen tehonlisäyksen. Nyt näyttäisi myös että tämä tulee pysymään moparina ja rakennan toisen koneen tuossa sivussa valmiiksi hieman piristettynä. Täytyy vain jostain vielä löytää vaikka risa 46rh aihioksi niin saa kasattua koko voimalinjan erillään valmiiksi.
Kesää kohti täytyisi saada tuo toinen koppa talliin kun nyt saa sen tyhjättyä ja siistittyä loppuun. Se täytyy sitten vahvistaa. Mitä katselin niin ZJ:hin on huonosti saannissa valmista vahvikelevyä toisin kuin XJ:hin. Sen jälkeen kaavailla nelilinkkiä pidemmillä varsilla ja ilman panhardia taakse ja eteen päättää että nelilinkki vai kolmilinkki. Nelilinkki varmasti parempi mikäli sopii.
Sit saakin tuon toisen etuakselin perän siirtää enemmän vasemmalle jne. Kyl tekemistä on :D Mut mukava kun saa tässä kopassa katsoa mikä ei ole hyvää ja mitä tekisi toisin ja rauhassa saa toiseen koppaan kasailla asioita paremmin. Jos lopputulos olisi 10cm matalampi, tasapohjainen ja hyödyntäisi koko liikkeen noista 18" tikuista:rolleyes: Eikä puutuisi kolmosella :D
Tossa vielä videolla 48RE ts järein tehtaalta tullut malli esiteltynä: https://www.youtube.com/watch?v=bqb1wPd2nuo
Ja selvällä suomenkielellä viritysohjeita: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/13571/Hituri_Sauli.pdf?sequence=1
Kesäkuun alussa oli MMC:n 30v safari ja polte päästä sinne oli kova. Autohan oli periaatteessa ajokuntoinen mitä nyt pieniä kolhuja oli tullut kaadosta ja vähän akseleista vuoti öljyä. Öljyvuodoille ei edes yritetty alkaa tekemään mitään käytettävissä olevalla ajalla, mutta kolhut piti laittaa.
Kuljettajan oveen tuli uusi lasi kun eka hetken mankeloi ovea suorempaan. Takavalot tuli liimattua muoviliimalla kasaan ja vasenta takanurkkaa oijottua sen verta että valo istui jotenkin ja takaluukun sai kiinni. Vasenta etunurkkaa piti hieman oikoa kanssa ja etuvalo liimailla kasaan samalla. Peräöljyjen täyttelyn lisäksi tässä ei paljoa muuta tullut tehtyä ja kävin naapuri kylässä koeajolla.
Koeajo meni hyvin, mutta jostain syystä laatikosta on ylivaihde hukassa eikä turbiinikaan mene lukkoon, mutta 80kmh vauhtia pystyi pitämään ja laatikon lämmöt olivat kurissa. Noita 42" vanhoja TSL jännitin miten menevät tiellä, mutta 1,6bar paineella rullasivat kivasti ja autoa sai ajella sormenpäillä. Sisämelu vain on jo sellainen että peltorit oli hyvä varuste, varsinkin kun koneen kierrokset oli 80kmh vauhdissa jo 3000rpm.
Safari päivä koitti lopulta kesäkuun alussa ja aloitin siirtymän kuljettamalla jeepin LT:llä lähemmäksi lähtöä ja sain näin pelastuskaluston lähemmäksi. Maasto oli pääosin helppoa joten ei murheita etenemisesta metsässä. Ainoat murheet metsässä olivat paikoin kohtuu korkealla käyneet moottorinlämmöt, tosin hellettäkin oli +30 ja autossa sisällä kyllä tarkeni:D Maantiellä sitten koneenlämmöt olivatkin hyvät. Edeltävä on konetta nostaessaan silpunnut flektin tuulitunnelia niin tässä todennäköinen syy metsässä olleille lämpöongelman uhkailuille.
Maantiesiirtymiä päivälle tuli reilu 100km ja kaikki päästiin hyvin lukuunottamatta sitä ylivaihteen ja turbiinilukon puutetta. Uutena autoon ilmestyi 2H pykälän paukkuminen satunnaisesti ajossa vauhdista riippumatta ja 4Lo hyppi ajoin pois, mutta ei paukkunut ajossa. Jakolaatikosta oli myös hankala saada 2H ja 4Lo pykälät päälle, molemmat ovat vaihteensiirron päädyissä. Joko vika on yksin vivustossa mikä on kyllä huono ja/tai jakiksen sisällä on nyt joku murhe. Maantiellä autolle kyllä maistui bensa ja akseleista roiskui öljyt komiasti, mutta ainoaksi tappioksi onneksi jäi välitankkauksessa katolle unohtunut tankin korkki mikä on nyt sitten hukassa.
Paljoa ei kuvia tullut otettua reissusta, mutta paluumatkalla poikkesin pitsalle niin tuli sentään yksi foto reissusta:D
Kesäkuun pidin kokonaan taukoa harrastelusta ja nyt täytyisi alkaa vähän jakista katselemaan ja etsimään stefoja akseleihin. Samalla voisi katsella vähän alustaa. Vakaaja täytyisi asentaa ja koittaa keksiä miksi alusta tahtoo nostaa itseään varsinkin keulasta. Edessä on kuitenkin jakari alusta ja jotenkin omassa päässäni olen ymmärtänyt että etupäässä jakarialustan pitäisi veto päällä imeä keulaa sisään eikä nostaa. Voi myös olla että keulan nosto tulee takapään geometriasta ja lyhyistä tukivarsista. Auton perusasentokin on hieman keuliva ja sitä pitäisi kyllä saada korjattua.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=245341
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=245646
Vasen etukeppi vuoti öljyä pihalle ja tuli huolto ajankohtaiseksi. Molemmat etukepit tuli kaivettua irti ja typpitäyttäjää kysellessä löytyi myös huoltaja kepeille. Vasemmasta kepistä ehdin laskea itse paineet pois, mutta oikeasta tarkastettiin ennen purkua ja siellä oli 19bar. Edeltävän omistajan jäljiltä iskaritornissa oli maininta 23bar, mutta se kuulosti korkealta joten paineiksi laitettiin 22bar ja tämäkin oli lopulta liikaa. Keula keuliii nyt vielä entistä pahemmin ja auton taipumus painaa perää tonttiin vain pahentaa asiaa ajossa. Näkyvyys eteen on aikapitkälle nolla monessa tilateessa.
Kepit herkistyivät kyllä selvästi huollolla, mutta keulaa pitäisi saada nyt joku 10-15cm alemmaksi ja löytää syy tuolle keulimis ilmiölle.
Jakolaatikon huolto venyi kun ajopäivä läheni ja into oli ollut aikaisemmin vähissä joten muilta osin mentiin eteenpäin pelkällä öljyjen tarkastuksella.
Auto toimikin metsässä hienosti ja oli jälleen mukava päivä ajella. Tuon alustan geometria virheisiin pitäisi jaksaa syventyä ja siirtää etuakselia 10-15cm eteenpäin jolloin tulisi mahdollisuus madaltaa keulaa vaikka 20cm mikä olisi kaikki toivottua.
Nyt vain ajojen jäljiltä pikku pesu ja suurempaa intoa huoltoon jos saisi tästä vielä hierottua timantin. Tuntuu vain joka ajoreissulla muuttuvain vain enemmän perunaksi :D:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=245647
Keulimiseen ja perän niiaamiseen vaikuttaa tukivarsien geometria, nelilinkeillä oikein suunniteltuna noista pääsee aika hyvin eroon..
Keulimiseen ja perän niiaamiseen vaikuttaa tukivarsien geometria, nelilinkeillä oikein suunniteltuna noista pääsee aika hyvin eroon..
Sehän se. Täytyisi pistää laskuriin tuo takapään nelilinkki. Sieltä voisi olla helpoin korjata. Eteen voi olla nelilinkin sovittaminen vaikeaa ja tuolla jakarikeulallahan pitäisi vedon olla niin että vetää korin kiinnitystä alaspäin vedolla eli keulaa kasaan.
Ei varmaan auta takapään toimintaa nuo lyhyet varretkaan. Kolmio nelilinkki eteen ja taa olisi paras, mutta keulassa voi olla sille ahdasta.
Sehän se. Täytyisi pistää laskuriin tuo takapään nelilinkki. Sieltä voisi olla helpoin korjata. Eteen voi olla nelilinkin sovittaminen vaikeaa ja tuolla jakarikeulallahan pitäisi vedon olla niin että vetää korin kiinnitystä alaspäin vedolla eli keulaa kasaan.
Minulla XJ:ssä aikanaan keula oli jakareilla, ja kevensi nousuissa todella herkästi keulaa. Ei sattuisi olemaan kuvaa miten etupää on tuossa nyt toteutettuna, kai sinne jotenkin saisi vaikka yhden ylätukivarren ja kaksi alas + panhardi? Katukilvissähän tämä ei ole, niin se ei tuota ongelmaa. Kolmiomalliin voi olla ZJ:ssä melko ahdasta tehdä eteen, kun tulisi niin jumalattoman korkea.
Ei varmaan auta takapään toimintaa nuo lyhyet varretkaan. Kolmio nelilinkki eteen ja taa olisi paras, mutta keulassa voi olla sille ahdasta.
Juu eihän nuo lyhyet varret optimaaliset ole, ja varsinkin portaaliakseleilla ongelmaa varmasti tulee. Laskurillahan nuo olisi kohtalaisen helppo ihmetellä, ja ylävarsille vaikka kolme eri korkeuspaikkaa niin saa hienosäädettyä jos tarpeen.
Muutin ja muutoskatsastin omassa ZJ:ssä alkuperäisen nelilinkki + panhard- systeemin nelilinkiksi niin että ylävarret on kolmiona. Laskurilla parhaani mukaan mallinsin ja sitten toteus, ja takapää toimii huomattavasti paremmin kuin alunperin. Minulla toki aika miedot muutokset, ~3" korotusta ja 33" alla (tehty kuitenkin 35" renkaat mielessä).
Tuli pidettyä viime ajoreissun jälkeen hieman suvantoa ja nyt onkin kevättä kohti kaiveltu taas intoa.
Viime kerralla takaa kuulu ajoittain kolina ja sen syykin löytyi äkkiä. Oikealta takaa molempien tukivarsien pultti oli löysällä ja kairannut jo reikiään hieman ovaaliksi. Tämä oli helpolla korjattu ja nyt on varret uudelleen kiinni.
Suurin työ tuli tehtyä nyt keppien osalta. Takakepitkin tuli otettua irti ja huollettua ja nyt keppien painetta katsottiin vähän ajatuksella.
Taakaa tuli laskettua typpikepin yläkiinnitystä lähes 20cm ja samalla laskettua paineet 24bar-->12bar ja öljyä laitettua 690cc. Nyt paino päällä iskarin vartta näkyy noin 12cm ja alkujousto on pehmeän oloinen. Ulosjoustoa tuli tietenkin sama 20cm lisää ja tässä kohtaa takana olevat lyhyet tukivarret tulevat pahasti vastaan. Täytyy tuohon asiaan paneutua seuraavaksi.
Etupäässä keppien kiinnitystä ei tarvinnut muuttaa mutta paine on nyt 16bar ja öljyä sama 690cc ja toiminta saman oloista kuin takana. Ensi viikolla olisi tarkoitus mennä maastoon testaamaan, mutta ainakin pihassa pyöritellessä auton kallistelu oli huomattavasti vähäisempää nyt ja koeajon jälkeen katsotaan tarvitaanko taakse vielä vakaaja.
Akku pitää vielä hankkia kun oli päävirta unohtunut päälle seisonnan ajaksi ja akku kyykkäsi sekä uusia yksi ohjauksen nivel vielä ennen koeajoa.
Ehkä tämä vielä jokupäivä on vimosen päälle:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=246624
Nyt on koeajo saatu tehtyä ja kylläpä muuttui auto. Alusta toimii hienosti.
Auto ei enää korotu itsestään, ei keuli eikä kallistele. Näkyvyys eteen pysyy hyvänä ja alusta elää montut kovassakin vauhdissa ja pyörä pysyy maassa. Oli nyt ekaa kertaa oikein ilo ajella. Tukivarret nyt näyttävät olevan rajaava tekijä ja niihin täytyy alkaa paneutua. Eikä reissusta selvitty ilman vahinkoja. Panhardi meni poikki ja metsästä piti tulla pienen liina ja vinssi viritelmän avulla. Ehti vain hiukan nostaa sykettä kun ensimmäinen oire oli voimakas naputus koneen alaosasta, että nytkö meni kone. No katkennut panhardi oli painanut öljypohjaa lommolle ja ääni lakkasi kun katkenneen varren sai pois joten siitä selvisi säikähdyksellä. Pitää nyt vain katsoa varsi sillain että uutta katkeamista ei tule.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=246672
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=246671
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=246673
Panhardi tuli korjattu nopeasti ja halvalla jämä osista. Työmaan romulavalla oli sopiva bmw:n vetari mistä sai kivasti pätkän paksua putkea paikkaamaan katkennut osa panhardista :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=247693
Samalla tuli vähän tehtyä erilaista muotoa tuohon panhardiin ettei se ota enää kiinni etumurikkaan pohjaan joustossa ja hajoa taas uudelleen. Tilaa ei tullut paljoa, mutta riittävästi
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=247692
Sitten tulikin käytyä toukokuun alussa Padasjoella ajamassa hieman kisaa. Auto toimi täysin murheetta koko kisan ja kivaa oli. Sen verta syviä ojiakin löytyi että ajovalo jouduttiin uhraamaan Pientä teknistä murhetta aiheutti jarruletkun katkaissut risu, mutta siitä selvittiin putken taittamisella ja kasaan hakkaamisella. Kisasta selvittyä onkin auto tullut vain pestyä ja pidettyä kesätaukoa. Nyt täytyisi innostua tuo letku korjaamaan ja koittaa heinäkuussa taas ajelemaan. Talven aikana jos sitten saisi vähän etupään ja takapään tuentaa parannettu.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9093&pictureid=247694