View Full Version : Kysy mitä vaan - vastataan jos jaksetaan 2024-2025
Aloitetaas uus vitja kun viimevuotinen oli jo suljettu eikä voinut siihen jatkaa.
Eli kysymys, miksi ilmalämpöpumppua ei saa säädettyä 14-16°C välille? Ainakaan tuota Toshibaa (Polar 25) jonka talliin hommasin. Siinä on joku ylläpitolämpöasetus, jonka oletusarvo on 8°C , sen saa säädettyä 5-13°C välille. Sit normaali lämmitys 17-30°C. Puuttuu just sopivat tallilämmöt 14-16°C. No 13°C on ihan ok jos tekee jotain, mut jos vaan istuu ja tuumailee paitasilteen niin tulee pidemmän päälle vilunen olo. 17°C tuntuu jo vähän haaskaukselta isommilla pakkasilla, muuta lämmönlähdettä kun ei ole.
Lerssinen
29.01.2024, 18:27
Termostaatteja voi huijata vastuksilla jos haluaa kikkailla, näin tiedän tehdyn.
Raaka_Arska
29.01.2024, 19:04
Mulla on Mitsubishin ilmalämpöpumppu ja siinäkin on alin lämpötila 17 astetta.
^ Mut mikähän on idis tämmöiseen lämmönrajaan?
Vastausta ei ole, mutta tallissa mitsun ylläpito 8 tai 15, ja silloin se puhaltaa koko ajan hitosti. Normilämmityksen alaraja taisi olla 16, jolloin puhallus normaali. Voisiko olla että noissa asteissa kosteus muodostuu ongelmaksi?
Ton Toshiban saa kyllä ihan pikkupuhallukselle ylläpitolämmölläkin.
Edellisessä paikassa myös Cooper&hunter puhalsi norminopeudella myös ylläpitolämmöllä... Kommarien juoni?
Ei hemmetti miten HJ61:n kytkimen kuuluu säätyä tai jotain, auto täytyy aina startata vaihde päällä, käydessä ei saa vapaalta pykälää tupaan, vauhdissa ne joinkin menee, tuntuu siltä että työsylinterissä ei ole tarpeeksi liikettä, rekkaraudalla kun auttaa siirtohaarukasta sen saa irrottamaan kunnolla.
Ei hemmetti miten HJ61:n kytkimen kuuluu säätyä tai jotain, auto täytyy aina startata vaihde päällä, käydessä ei saa vapaalta pykälää tupaan, vauhdissa ne joinkin menee, tuntuu siltä että työsylinterissä ei ole tarpeeksi liikettä, rekkaraudalla kun auttaa siirtohaarukasta sen saa irrottamaan kunnolla.
Transiitti koneisessa Defessä vastaavaa on tapahtunut vuosien varrella pari kertaa.
Syynä yksi kytkinlevyn jousista hypännyt poikittain.
Ei hemmetti miten HJ61:n kytkimen kuuluu säätyä tai jotain, auto täytyy aina startata vaihde päällä, käydessä ei saa vapaalta pykälää tupaan, vauhdissa ne joinkin menee, tuntuu siltä että työsylinterissä ei ole tarpeeksi liikettä, rekkaraudalla kun auttaa siirtohaarukasta sen saa irrottamaan kunnolla.
Saat sä polkimelta ja muistaakseni työsylkältäkin sitä säädettyä, mutta jos tilanne on se että se irrottaa mitä irrottaa jo alkupäässä poljentaa, on jotain syvemmältä paskana. Itellä sama homma FJ:n kanssa, kytkintä polttamalla paranee hetkeksi, mut nyt sitä on polteltu jo kait tarpeeks kun meinaa ajossa luistaa. Saas nähä mitä löytyy kun joskus ehtis pudottamaan taas laatikon alas.
Technics
30.01.2024, 17:06
Kuka tahi mikä ylläpitää niitä heittolaatikoita mihin vanhaan paperilehtiaikaan heitettiin sanomalehti? Yhessä risteyksessä on semmonen ikävänä näköesteenä eikä siihen tule lehteä kellekään joten se joutais pois siitä. Kuka lähettää laskun jos käyn vaan massikalla nyppäämässä sen pois :D
Säätäjä_setä
30.01.2024, 22:48
Aloitetaas uus vitja kun viimevuotinen oli jo suljettu eikä voinut siihen jatkaa.
Eli kysymys, miksi ilmalämpöpumppua ei saa säädettyä 14-16°C välille? Ainakaan tuota Toshibaa (Polar 25) jonka talliin hommasin. Siinä on joku ylläpitolämpöasetus, jonka oletusarvo on 8°C , sen saa säädettyä 5-13°C välille. Sit normaali lämmitys 17-30°C. Puuttuu just sopivat tallilämmöt 14-16°C. No 13°C on ihan ok jos tekee jotain, mut jos vaan istuu ja tuumailee paitasilteen niin tulee pidemmän päälle vilunen olo. 17°C tuntuu jo vähän haaskaukselta isommilla pakkasilla, muuta lämmönlähdettä kun ei ole.
Kysymys kiinnosti ja jututin tuttua lämpöpumppuasiantuntijaa. Hänen luvalla vastaus tässä:
"Tuo säätöalue normaalisti alkaa 16 asteen tietämistä ylöspäin ja on tullut vuosien varrella ns. eco tila osaan pumpuista, missä pumppu tavottelee 10 aastetta pyyntiä alempaa lukemaa...oisko kyse tästä tässä tapauksessa.
Tuo muutaman asteen läpötila voi vaikuttaa houkuttelevalta ylläpitolämpötilalta mutta harvoin riittää pitämään ulkoyksikön sulana sulatusjakson aikana, toki hieman sisätilan koko vaikuttaa asiaan, mutta pääsääntösesti pakkasilla aika käyttökelvoton ominaisuus.
t. jyrki "
Ei ollut ihan tuttu asia hänellekkään. Laitteen toimintaperiaatteen ja fysiikan kautta vastaus lienee tuossa ulkoyksikön sulatuksessa. Sulatusenergia kun revitään sisäyksikköä jäähdyttämällä. Matin mainitsema 14-16 asteen gappi on varmaan jotenkin hankala alue pumpulle missä se tuhlaa kaiken energian vuorottaiseen lämmittämiseen ja sulatteluun. Kertokoon joku lisää jos tietää varmemman vastauksen.
Saat sä polkimelta ja muistaakseni työsylkältäkin sitä säädettyä, mutta jos tilanne on se että se irrottaa mitä irrottaa jo alkupäässä poljentaa, on jotain syvemmältä paskana. Itellä sama homma FJ:n kanssa, kytkintä polttamalla paranee hetkeksi, mut nyt sitä on polteltu jo kait tarpeeks kun meinaa ajossa luistaa. Saas nähä mitä löytyy kun joskus ehtis pudottamaan taas laatikon alas.
No joo, säätö on ihan liiankin tiukilla, painelaakeri nojaa kokoajan asetelmaan, jotain on väärin joo, mutta en älyä mitä se vois olla, työsylinterin liikematka ei riitä, mutta kun toisen palstalaisen hj:ssa se liikematka on toimivalla kytkimellä alta puolet tosta. periaattessa kytkin toimii kun sitä rekkaraudalla auttaa haarukasta menemään tarpeeksi, ja se myös pysyy pohjassa kun sen sinne auttaa. kytkin on kovin uusi ja auton omistaja ei vielä ole halukas että aletaan lootaa purkimaan ja sitä uusimaan.
Raaka_Arska
31.01.2024, 13:13
Miksi tämän foorumin viestien aikaleima on kaksi tuntia edellä?
Miksi tämän foorumin viestien aikaleima on kaksi tuntia edellä?
mehän ollaan muutenkin 2 tuntia edellä aikaamme
tekniikkamies
31.01.2024, 15:59
Omat testit Mitsubishi LN35 ja LN50 lämpöpumpuilla antoi vaikutelman, himmailu kylmillä keleillä ei ollut hyvä kun yritin lämmittää LN50:llä pikkukoppia, josta lämpöä voi jakaa. Jos vetää kunnon tehol, toimii suunnitellusti.
Rupesi sulattelemaan liian pienel lämmityksel vähän väliä. LN35:lla lämmittänyt melko pientäkin tilaa täydel sisälämmöllä.
Plussakeleil himmailupumputus voi toimia.
Himmailupumputtimen pystys tekee jos sulatustarpeen tunnistusta parannetaan, mikseihän siinä jotain kameraa ja tekoälyä.
Toshiban Super Daisekai jauhaa tässä nyt toista talvea 8-asteen ylläpitolämmöillä tuolla ulkorakennuksessa eikä ole jäätynyt kertaakaan. Ja se on päällä 24/7 oli pakkaset mitkä tahansa. Ehkä ei sitten lapissa toimisi, täällä etelässä tuntuisi toimivan.
auton omistaja ei vielä ole halukas että aletaan lootaa purkimaan ja sitä uusimaan.
Aski alas, turha arpoo muuta.
No joo, säätö on ihan liiankin tiukilla, painelaakeri nojaa kokoajan asetelmaan, jotain on väärin joo, mutta en älyä mitä se vois olla, työsylinterin liikematka ei riitä, mutta kun toisen palstalaisen hj:ssa se liikematka on toimivalla kytkimellä alta puolet tosta. periaattessa kytkin toimii kun sitä rekkaraudalla auttaa haarukasta menemään tarpeeksi, ja se myös pysyy pohjassa kun sen sinne auttaa. kytkin on kovin uusi ja auton omistaja ei vielä ole halukas että aletaan lootaa purkimaan ja sitä uusimaan.
Pää- ja työsylintereitä löytyy erikokoisilla männän halkaisijoilla ja "iskunpituudella".
Myös työsylinterin työntötangon pituudella on merkitystä.
Liian pitkä tanko painaa painelaakeria kokoajan ja lyhyt ei jaksa irrottaa, koska se ei lähde heti liikkeelle poljinta painettaessa.
Onko joku edellinen omistaja vaihtanut tietämättään väärällä iskulla/erikokoisella männällä olevan/t sylinterin/t.
Yhteen vaihdossa tulleeseen maasturiin joskus taannoin valkkasin kasan erikokoisia sylintereitä purkuautoistani ja sain kytkimen toimimaan ihan kunnolla.
Siinäkin oli kytkinpaketin vaihdon jälkeen alkanut kytkimen irroitus temppuilemaan. Ilmeisesti koko kytkinpaketti oli muutaman millin ohuempi kuin vanha paketti.
Työntötankoakin piti jatkaa sentillä.
Homma on tutkittava ajatuksen kanssa.
Pää- ja työsylintereitä löytyy erikokoisilla männän halkaisijoilla ja "iskunpituudella".
Myös työsylinterin työntötangon pituudella on merkitystä.
Liian pitkä tanko painaa painelaakeria kokoajan ja lyhyt ei jaksa irrottaa, koska se ei lähde heti liikkeelle poljinta painettaessa.
Onko joku edellinen omistaja vaihtanut tietämättään väärällä iskulla/erikokoisella männällä olevan/t sylinterin/t.
Yhteen vaihdossa tulleeseen maasturiin joskus taannoin valkkasin kasan erikokoisia sylintereitä purkuautoistani ja sain kytkimen toimimaan ihan kunnolla.
Siinäkin oli kytkinpaketin vaihdon jälkeen alkanut kytkimen irroitus temppuilemaan. Ilmeisesti koko kytkinpaketti oli muutaman millin ohuempi kuin vanha paketti.
Työntötankoakin piti jatkaa sentillä.
Homma on tutkittava ajatuksen kanssa.
mistäs sen noin vanhassa tietää mitä on vaihdettu, mutta vika on tullut ihan yhtäkkiä ns. kesken ajon eli tuskin vauhdissa on kukaan osia vaihtanut.
No joo, säätö on ihan liiankin tiukilla, painelaakeri nojaa kokoajan asetelmaan, jotain on väärin joo, mutta en älyä mitä se vois olla, työsylinterin liikematka ei riitä, mutta kun toisen palstalaisen hj:ssa se liikematka on toimivalla kytkimellä alta puolet tosta. periaattessa kytkin toimii kun sitä rekkaraudalla auttaa haarukasta menemään tarpeeksi, ja se myös pysyy pohjassa kun sen sinne auttaa. kytkin on kovin uusi ja auton omistaja ei vielä ole halukas että aletaan lootaa purkimaan ja sitä uusimaan.
Arvaus perustuen Bertan kytkytinremppaan n.18 vuoden takaa.
On se että kytkinakselim boorit on kulunut vanhan levyn mukaan tms. Joku vastaava oire oli silloin ja kun kyseessä oli ainoa tuotantolaitos/kinkerikyyti niin eipä sitä tullut uudelleen avattua. Sitkeesti kun sillä työnsi menemään niin viimein osat toisiinsa tottuivat ja kytkin on sittemmin toiminut.
Uusi lootakin tuli hommattua siltä varalta että boorit pyörähtää ympäri. Sitä odotellaan edelleen…
mistäs sen noin vanhassa tietää mitä on vaihdettu, mutta vika on tullut ihan yhtäkkiä ns. kesken ajon eli tuskin vauhdissa on kukaan osia vaihtanut.
Lennossa tulleet oireet viittaa kyllä siihen, että sylinterien toiminta ja ilmavaivat pitää tarkistaa.
Omassa autossa alkoi pääsylinterin kumi valskaamaan lattiamaton alle ja vaivan huomasi vasta sitten, kun nesteet alkoi olla lopussa ja hori ilmaa.
Ei sitten enää korjaantunut ilmaamalla, vaan ostin suosilla uudet sylinterit ja sen kumiletkun työsylinterille.
Toi kumiletkukin alkaa vanhemmiten pullistelemaan ja se vie työsylinterin liikeradasta pois monta milliä.
Hessu888
01.02.2024, 18:11
Ilpeistä vielä, niin uusimmissa Mitsuissa voi laittaa asetuslämpötilaksi 12 astetta eli todellinen tallissa jotain 10 paikkeilla, vanhoissa alin raja oli 16 ja sillä ainakin itellä oli todellinen lämpö 18 paikkeilla.
Jotkut väittää että 12 liian matala asetus kun sillä voi ulkoyksikkö jäätyä, mutta en ole ite sellaista kahdessa kohteessa huomannut 2 talven aikana.
Ilpeistä vielä, niin uusimmissa Mitsuissa voi laittaa asetuslämpötilaksi 12 astetta eli todellinen tallissa jotain 10 paikkeilla, vanhoissa alin raja oli 16 ja sillä ainakin itellä oli todellinen lämpö 18 paikkeilla.
Jotkut väittää että 12 liian matala asetus kun sillä voi ulkoyksikkö jäätyä, mutta en ole ite sellaista kahdessa kohteessa huomannut 2 talven aikana.
Joo. Jossain vanhoissa tuota jäätymistä on varmaan ollut, mutta tuo halpis innova on jo pari talvea hönkiny 8 asteen lämpöä talliin ja kyllä se osaa sulatella itsensä ihan hyvin.
Lennossa tulleet oireet viittaa kyllä siihen, että sylinterien toiminta ja ilmavaivat pitää tarkistaa.
Omassa autossa alkoi pääsylinterin kumi valskaamaan lattiamaton alle ja vaivan huomasi vasta sitten, kun nesteet alkoi olla lopussa ja hori ilmaa.
Ei sitten enää korjaantunut ilmaamalla, vaan ostin suosilla uudet sylinterit ja sen kumiletkun työsylinterille.
Toi kumiletkukin alkaa vanhemmiten pullistelemaan ja se vie työsylinterin liikeradasta pois monta milliä.
sylintereistä ja letkusta me aloitettiin ja ne uusittiin ekana
Retkeilyauto mikä rekattu kevytkuorkiksi,muutos pakettiautoksi retkeily varusteilla.Onko mahdollinen muutos ja mitähän kustantas.
Tulee tietty käyttömaksut ja verotus muuttuu?Vissiin.
Kortin takia muutos
Lerssinen
05.02.2024, 12:08
C1 kortti maksaa muutaman satasen, sillä kuittaa vuoden pakuverot ja loppu olis pelkkää säästöä :confused:
C1 kortti maksaa muutaman satasen, sillä kuittaa vuoden pakuverot ja loppu olis pelkkää säästöä :confused:
Voipa se ajokortti muuttua toiseenkin suuntaan, joko vapaaehtoisesti tai tahtomatta.. Jos siis vaikkapa C-karsitaan aakkosista pois, mutta auton haluaisi pitää.
Varsinaiseen kysymykseen en osaa auttaa muutakuin sen ilmiselvän osan, että onhan omamassa riittävän pieni, että saa vielä vähän kuormaakin jos kokonaismassa pudotetaan 3500 kiloon. Ja tietysti matkustajien määrän ja sijoittelun osalta on eroa onko kyseessä kevytkuorma- vai pakettiauto, jos kyseessä siis ei ole puhtaasti matkailuauto.
Retkeilyauto mikä rekattu kevytkuorkiksi,muutos pakettiautoksi retkeily varusteilla.Onko mahdollinen muutos ja mitähän kustantas.
Tulee tietty käyttömaksut ja verotus muuttuu?Vissiin.
Kortin takia muutos
Valmistajalta jos saat todistuksen pakuluokan kokonaismassasta niin sit on toiveita. Maksaa varmaan n. 100-200€ riipuen katsastuspaikasta + toi todistus samaa luokkaa. Henkilöauto/matkailuautohan siitä kannattaa tehdä, pakusta joutusit maksamaan autoveron. Tietty verovapaan matkailuauton tilavaatimukset pitää täyttyä.
Kaupanpäälle tulee n. 750€ luokkaa oleva Trafin ajoneuvovero, joka kuorkkina alle satasen.
Tuohon pari-muutama viesti ylempänä olevaan ajokorttipohdintaan liittyen. Mitenkäs se menee tämmösellä tapauksella, joka on saanut C-kirjaimen korttiin, ennen viimeistä ajokorttiuudistusta? Silloin muistelin olleen, että viiskymppisenä pitäisi lääkärintarkastuksen kautta lähteä varmistamaan että on oikeutettu kortin haltijaksi? Tämähän muuttui siten että 45 -vuotiaat on ekaa kertaa syynissä, vaan sen muutoksen aikaan (oliko 2019?) oli jo tuo ikä saavutettu tai jotain semmoista..?
Tätä yritin selvittää, googlella sen jälkeen kun tragicomin sivuilta en löytänyt selkokielistä kertomusta että missäkö mentäisiin. Jossain tuli vastaan, että ko. laitos lähestyisi kirjeellä n. 4kk ennen 50v synttäreitä, vaan se aika meni jo tammikuun alkupuolella. Siis se 4kk ennakko, lähellä on että on enää 3kk synttäreihin...
Osaisiko joku kerto yksiselitteisesti missä mennään, virka-aikaan puhelimella tavoittelu on tietysti yksi mahdollisuus, tai kun kaupunkikierroksella taas käy niin jostakin ajovarman tai polliisin konttorista kävisi kyselemässä..?
Ei sillä, ettäkö olisi vielä kiire, mutta kun tietää miten helposti saa kiireettömiä aikoja tervauskeskuksesta, niin alkaa kohta olla niillä rajoilla ettäkö ehtiikö ja milloin...
Tietenkin voisi käydä poistattamassa sen yhden kirjaimen, vaan senhän sit tietää että heti tulisi joku kiva kevytkuorma-auto tms halavalla tyrkylle ja tarviis heti sitä lisenssiä. Se tosin olisi jo toinen kerta autokoulun jälkeen, kerran on tullut näille vuosille ajettua C-korttia vaativaa, ja sekin meni kuitenkin luvattoman puolelle kun oli kuulassa kolmisen tonnia kyytiä. Ei käynyt mielessäkään reissuun lähtiessä, kaverin haalimaan kalustoon tutustua tuota vertaa, ennenkuin paluumatkalla, taivaanrannan ollessa täynnä sinivilkkua kun ratsasivat kaikki, onneksi älyttiin ennen tilannetta käydä tarkistamassa liinojen kireys ja vaihdettiin sitten kuskia jolla oli vähän enemmän kirjaimia sekä lentolupakirja lisänä... Vaan kun siitä kirjaimesta tuli maksettua, ja opeteltua selviämään Scanialla kaupunkiliikenteessäkin, niin ihan helppoon en siitä olisi luopumassa, ainakaan vielä...
Tuohon pari-muutama viesti ylempänä olevaan ajokorttipohdintaan liittyen. Mitenkäs se menee tämmösellä tapauksella, joka on saanut C-kirjaimen korttiin, ennen viimeistä ajokorttiuudistusta? Silloin muistelin olleen, että viiskymppisenä pitäisi lääkärintarkastuksen kautta lähteä varmistamaan että on oikeutettu kortin haltijaksi? Tämähän muuttui siten että 45 -vuotiaat on ekaa kertaa syynissä, vaan sen muutoksen aikaan (oliko 2019?) oli jo tuo ikä saavutettu tai jotain semmoista..?
Tätä yritin selvittää, googlella sen jälkeen kun tragicomin sivuilta en löytänyt selkokielistä kertomusta että missäkö mentäisiin. Jossain tuli vastaan, että ko. laitos lähestyisi kirjeellä n. 4kk ennen 50v synttäreitä, vaan se aika meni jo tammikuun alkupuolella. Siis se 4kk ennakko, lähellä on että on enää 3kk synttäreihin...
Osaisiko joku kerto yksiselitteisesti missä mennään, virka-aikaan puhelimella tavoittelu on tietysti yksi mahdollisuus, tai kun kaupunkikierroksella taas käy niin jostakin ajovarman tai polliisin konttorista kävisi kyselemässä..?
Ei sillä, ettäkö olisi vielä kiire, mutta kun tietää miten helposti saa kiireettömiä aikoja tervauskeskuksesta, niin alkaa kohta olla niillä rajoilla ettäkö ehtiikö ja milloin...
Taitaa tuo 4kk aikaikkuna kirjeen lähettelylle koskea tekstien perusteella lähinnä ajokortin voimassaolon päättymistä. Tosin sanottiin tuolla, että kirje lähetellään myös tuosta lääkärinlausunnosta, mutta siinä ei sitten erikseen manittu enää miten aikaisin se olisi odotettavissa.
Kannattaa sitä aikaa varailla sitten mahdollisimman pian, ettei juutu hoitojonoon.. Lääkärin kirjoittama todistus on voimassa 6kk, eli sen verran voi ottaa ennakkoa :)
VELVOITE TOIMITTAA LÄÄKÄRINLAUSUNTO MÄÄRÄTYN IÄN PERUSTEELLA
Säilyttääksesi ennen 19.1.2013 myönnetyn kuorma- tai linja-auton ajokortin sinun tulee toimittaa lääkärinlausunto poliisille viiden vuoden välein siitä lähtien, kun täytät 50, 55, 60 ja 65 vuotta.
Eli vanhalla kortilla saa ajaa 50v asti ilman joulujuhlaliikkeitä, tuoreempi vanhenee 45v kohdalla. Ja kaikki vanhat kortit sitten ihan uudistettava viimeistään 18.1.2033 vaikka kortissa itsessään olisi pidempi leima. Eli siinä kohtaa pitää täyttää jo muitakin lomakkeita ja ottaa muutama vuosikymmen tuoreempi kuvakin.
Vaikka asiakas ei olisi saanut kirjettä, hänellä on silti velvollisuus toimittaa lausunto poliisille. Lääkärin tulisi lähettää lausunto suoraan poliisille, mutta asiakas voi myös itse toimittaa sen.
Lisätietoja poliisille toimitettavan lääkärinlausunnon toimittamisvelvollisuudesta saat poliisilta. Poliisi voi määrätä lääkärinlausunnon toimittamisen laiminlyöneen ajokieltoon.
Eli ei voi jäädä kirjettä odottelemaan tai vedota siihen, ettei kirjettä ole tullut, jos ratsiassa poliisi alkaa kyseenalaistamaan ajolupaa.
Lainaukset sivulta Traficom: Kuljettajan ajoterveys (https://ajokortti-info.fi/fi/ajotaidon-yllapito/kuljettajan-ajoterveys)
Itselleni tuli tuo muistutus kaksivuotta sitten huhtikuun alussa, ja pyöreät täyteen elokuun lopussa.
Mitään papereita ei itse tarvinnut mihinkään toimitella, vaan ne menivät lekurilta suoraan. Itselle kyllä jäi paperi.
Itselleni tuli tuo muistutus kaksivuotta sitten huhtikuun alussa, ja pyöreät täyteen elokuun lopussa.
Mitään papereita ei itse tarvinnut mihinkään toimitella, vaan ne menivät lekurilta suoraan. Itselle kyllä jäi paperi.
Kaikilta lääkintäasemilta ei mene, vaan itse joutuu viemään. Kannattaa varmistaa asia tutkivalta lääkäriltä.
Minä sain lääkäriltä mukaan todistuksen Ajovarman toimipisteeseen vietäväksi, mutta siellä sitten ilmeni, että se olikin väärä lomake tai hieman väärin täytetty. Onneksi siinä oli tarvittava tiedot ja lausunto kirjattuna, koska muuten olisi tullut uusi reissu takaisin lääkintäasemalle. Todistukseen oli kirjattu myös ylimääräisiä tietoja, joita Ajovarman täti ei halunnut heillä olevan, joten hän otti todistuksesta heille arkistoon jäävän kopion peittäen osan tiedoista. Sain alkuperäisen todistuksen takaisin.
Ajovarman tädin mukaan ei ollut lainkaan poikkeuksellista, että asiakas tulee väärän tai väärin täytetyn todistuksen kanssa ajokorttinsa voimassaoloa jatkamaan. Hän kertoi, että ikäväkseen joutuu aika usein käännyttämään asiakkaita takaisin ja tulemaan sitten oikean todistuksen kanssa asioimaan uudestaan. Lääkärien osaamisessa olisi selvästi kehittämisen varaa näihin viranomaistodistuksiin liittyen.
Kaikilta lääkintäasemilta ei mene, vaan itse joutuu viemään. Kannattaa varmistaa asia tutkivalta lääkäriltä.
Tämä hyvä tietää.
Joo. Kiitos kaikille osallistuneille. Eiköhän tämä tästä hissuksiin selviä. On vaan tuota tietoa kätevästi vähän ympäriinsä, ja toistensa kanssa ristiin, niin pieni ihminen joka ei tämmöisten kanssa ole puljannut on kyllä hitusen hukassa...
https://www.suomi.fi/palvelut/ajokortinhaltijan-terveydentilan-valvonta-poliisi/73c8388b-323c-44e3-863b-a38676a0b650
Tuommoisen sitten yksi kaveri vielä oli löytänyt, ei käynyt itsellä mielessäkään lähteä tuolta sitä etsimään. Parastahan tässä sitten on se, että artisti on se joka kärsii, jos ei itse oikeaa tietoa saa etsittyä. Leppoisaa varmasti olisi ollut sopivassa liikennetilanteessa kuulla ajo-oikeutensa loppuneen kun setä sinisissä sen perään kyselee...
Onkohan aivan tuhoon tuomittu yritys koittaa saada 2mm messinkiin 30mm tavan "yleisreikäsahalla" (jossa mainittu kyllä metalli)?
Millaista tarkoitat yleisreikäsähalla?
Millaista tarkoitat yleisreikäsähalla?
Joo sori, siis semmoista kuppi mallista missä hammastus lähinnä rautasahaa vastaava. Sen kaltaista kokeilinkin, todeten että sopii lähinnä lämmon (lämpeni niin työkalu, työstettävä materiaali kuin työstäjäkin) tuottamiseen, ja lopputulos ei tyydyttänyt vispaamisesta johtuen. Joutui syömään laiskuutensa ja lähtemään sinne mistä löytyi kunnon kovametalli reikäsahat.
Toyotan jarrujen arvoitus.
Kyseessä siis -91 4Runner, takana perinteistäkin perinteisemmät rumpujarrut.
Oireet seuraavanlaiset;
Jarrukenkien automaattisäätö säätää kengät kiinni rumpuihin, jonka jälkeen jarrut laahaa ja rummut kuumenee.
Kun jarrut kasaa, ja sen jälkeen kiskoo käsijarrua, kuulee ihan selvästi kuinka automaattisäädön mekanismit naksuu molemmin puolin eli järjestelmä sinällään toimii. Mutta sitten kun kiesillä lähtee ajamaan ja muutaman kerran käyttää käsijarrua niin kohta jarrut alkaa laahata.
Jarruissa on uutta jarrukilvet, työsylinterit, kengät, rummut ja kaikki jouset ym hilppeet jotka tulee rummun sisälle, myös käsijarruvaijerit on uudet.
Mikään paikka ei siis ole ruosteessa/jumissa. Myöskään käsijarruvaijeri ei ole liian tiukalla, mikä voisi aiheuttaa sen ettei kengät palauta.
Jarrurummut mittasin koska epäilin niiden olevan soikeat, heittoa oli toisessa 0,20 ja toisessa 0,25. Tuon ei pitäisi mielestäni vaikuttaa.
Ameriikan foorumeilta löytyy yksi vastaava tapaus, jossa ongelma ratkesi vaihtamalla tarvikejarrukengät Toyotan alkuperäisiin.
Jarrukengät on kyllä tarvikeosat, mutta ainakin ne asettuu rumpua vasten ihan nätisti.
Olen tässä harkinnut että tilaanko ne Yotan alkuperäiset kengät, vai jätänkö sen automaattisäädön vivun sieltä kokonaan pois, jolloin jarrut säädetään manuaalisesti hollille. Toki niitä joutuu sitten myöhemminkin aina vähän säätelemään kun kengät kuluu.
Vai olisko kenelläkään tarjota tähän joku vaihtoehtoinen ratkaisu mistä tuo ongelma voisi johtua.
Tähän tapukseen suorilta vastaamati, niin pariinkin otteeseen itse tarvike kenkien kanssa ongelmiin törmänyt. Bertoissa tuntui aina olevan tarvikkeiden kanssa taistelua. Viimeksi SJ-413 kanssa. Näennäisesti (ja silmämääräisesti) soppaiset tarvike kengät vittuili oikein urakalla.
Jos jaksat avata, niin katsoppa onko kengät ottaneet lainkaan tasaisesti rumpuun.
Hessu888
15.02.2024, 23:10
Mahtaako ne takajarrut toimia kunnolla edes silloin jos otat ne automaattisäädöt pois ja säädät ne ite?
Mahtaako vika olla kengissä jos jäävät liian lähelle rumpua? Koska eikös se tarkoittaisi että kenkien pitäisi upota rummun sisään jotta automaattisäätö pääsee yhden naksun eteenpäin?
Ne kengät kuluu niin hitaasti että jos kerran viidessä tai kymmenessä vuodessa säätää kenkiä lähemmäksi, niin ei iso työ ole. Mun mielestä ne automaattisäädöt on melko tarpeettomat.
Ite huomannut omissa autoissa aikanaan että tarvikemallin automaattisäätölipare ja se kengässä kiinni oleva vipu ei ole mitoitukseltaan samat kuin alkuperäiset osat olleet ja jos oikein muistan, niin olen käyttänyt niissä alkuperäiset osat mieluummin. Samoin ne akselien paksuudet vaihtelee mihin ne vivut tulee kiinni kengissä.
Koita eka ilman automaattisäätöjä.
Jos jaksat avata, niin katsoppa onko kengät ottaneet lainkaan tasaisesti rumpuun.
Täytyypä tutkia, jarrut on joka tapauksessa taas purettava. Mutta se menee jo rutiinilla.
Mahtaako ne takajarrut toimia kunnolla edes silloin jos otat ne automaattisäädöt pois ja säädät ne ite?
Mahtaako vika olla kengissä jos jäävät liian lähelle rumpua? Koska eikös se tarkoittaisi että kenkien pitäisi upota rummun sisään jotta automaattisäätö pääsee yhden naksun eteenpäin?
Otan nousuviikolla tuon työn alle, sitten on kokeiltu sekin.
Ja jälkimmäinen on erittäin hyvä kysymys. Se tästä tilanteesta tekee aika kummallisen. Noita automaattisäätöjä on kuitenkin ollut jarruissa iät ja ajat, eikä se mekanismi mikään kovin monimutkainen ole.
Mulla oli sama ongelma joskus aikanaan LJ:n takajarrujen kanssa.
Oman tulkinnan mukaan johtui siitä että jarrukengät otti kiinni ihan yläreunasta, käsijarruvivuson yläpuolelta. Tällöin kun käsijarrua vetää niin tulee vipuvarsi, joka työntää jarrukenkää ulospäin siten että alapään kiinnituspiste irtoaa kiinnityspinnastaan niin pitkään että kenkä ottaa kiinni käsijarruvuvuston kohdalta joilloin vipuvartta ei enää ole, ja jarru alkaa pitämään kunnolla.
Tällöin kenkä on jo liikkunut niin pitkään että säätö napsahtaa pykälän piukemmalle.
Korjaus oli että jarrukenkiin, alapään kiinnityskohtaan, hitsasin 4" naulasta katkaistun lisäpalan.
vellihousu
19.02.2024, 01:46
Suzukissa piti muistaakseni ihan jarrupolkimella säätää ne napsut. Eli vaijeria löysäsin ja polkimella kengät lähelle, sit vaijerista tarvittaessa hienosäätö kässärille.
Tänään taas jarruhommia.
Kokeilin ensin niin että poistin automaattisäädön vivut kokonaan, ja säädin manuaalisesti kengät lähelle rumpua. Käyttöjarru toimi moitteetta, mutta käsijarru oli tehoton vaikka kengät sääti ihan laahausrajalle.
Talvisella lumipolanteellakaan ei käsjarrulla saanut takapyöriä vauhdista lukkoon.
Sitten taas jarrut auki ja kengät pöydälle, hitsasin kenkien alapäähän nuo mainitut 4-tuuman naulasta katkaistut pätkät.
Jarrut kasaan, tällä kertaa automaattisäätimien kanssa. Taas naksuu niin kuin kuuluukin kun käsijarrua kiskoo, eli säätimet toimii.
Koeajolle, käyttöjarru toimii edelleen moiteetta. Mutta muutaman kerran kun käsijarrua käyttää niin alkaa laahata, rummut kuumenee.
Jarrut laahaa siis niin paljon että tasaisella hallin lattiallakaan autoa ei jaksa enää käsivoimin työntää.
No, taas jarrut auki, ja automaattisäätimien vivut pois. Sitten kasaan, ja jarrukilven reiästä säätäen kengät hollille.
Tämän jälkeen en tehnyt kuin lyhyen koeajon, käyttöjarru toimii etelleen, ja käsijarrukin alkoi ottaa niin että ainakin lumipolanteella molemmat pyörät menee lukkoon.
Käyn vielä jossain vaiheessa ajamassa vähän perusteellisemman koeajon, mutta nyt näyttää että jarrut toimii. Tosin ilman automaattisäätöä.
Vaikuttaa siltä että ongelman ydin on noissa jarrukengissä.
Vaikuttaa siltä että ongelman ydin on noissa jarrukengissä.
Niin on. Jostain kohtaa ei ole yhteensopivat. Laita vaan ne orkkikset.
Kävin tänään ajelemassa ja kyllä ne takajarrut nyt toimii.
Ilmeisesti tuo hitsauspatentti muutti kenkien asentoa rumpuun nähden jotenkin suotuisammaksi tjsp.
Niin on. Jostain kohtaa ei ole yhteensopivat. Laita vaan ne orkkikset.
Jätän ainakin toistaiseksi nuo tarvikekengät paikoilleen, mutta siinä oot kyllä oikeassa että helevetin paljon vähemmällä työllä pääsee jos laittaa suoraan ne alkuperäiset:D
Jos päädyn jossain vaiheessa hankkimaan oem-kengät, niin täytyy ihan mielenkiinnosta tehdä vertailumittauksia tarvikekenkiin.
Joo. Kiitos kaikille osallistuneille. Eiköhän tämä tästä hissuksiin selviä. On vaan tuota tietoa kätevästi vähän ympäriinsä, ja toistensa kanssa ristiin, niin pieni ihminen joka ei tämmöisten kanssa ole puljannut on kyllä hitusen hukassa...
https://www.suomi.fi/palvelut/ajokortinhaltijan-terveydentilan-valvonta-poliisi/73c8388b-323c-44e3-863b-a38676a0b650
Tuommoisen sitten yksi kaveri vielä oli löytänyt, ei käynyt itsellä mielessäkään lähteä tuolta sitä etsimään. Parastahan tässä sitten on se, että artisti on se joka kärsii, jos ei itse oikeaa tietoa saa etsittyä. Leppoisaa varmasti olisi ollut sopivassa liikennetilanteessa kuulla ajo-oikeutensa loppuneen kun setä sinisissä sen perään kyselee...
Asia on viety loppuun. Lääkäri tavattu, eikä hän nähnyt mitään syytä lähteä kirjaimia kortista vähentämään. Vielä kerran kiitoksia vihjeistä miten asiassa edetään, oma etsiminen kun ei oikein tulosta tuottanut niin kyllä täältä vaan apu löytyi..!
Kaitsu67
28.02.2024, 23:11
Joskus funtsinu et pitäiskö se C1 käydä ajamassa, mutta kun ikää on jo sen verran (kohta 57), niin ilmeisesti ton C1:en kanssa joutuisi myös alkaa vähän väliä jotain lääkärintodistuksia toimittelemaan?
Itsellä siis AB e.
45 kun täytti, tuli miliisiltä kirje, että piti joku näkötesti silmälääkäriltä toimittaa. Hauskaa siinä oli se, että kun syntsät on Toukokuussa, niin vähän unohtu se keväällä tullut kirje ja syksyllä soittelivat perään, että perutaanko kortti vai toimitatko sen silmälääkärin todistuksen :D.
Se nyt ei ollu vielä se paras hauska, vaan se, että jos olis ollu vähän myöhemmin, olis tullu se uus EU laki voimaan seuraavana vuonna eikä olis mitään tarvinnu toimittaa. Eli kuukausista oli toikin aikanaan kiinni...:rolleyes:
Omistan Mitsubishi Canterin ja huomasin, että trafin sivuilla lukee ajoneuvoluokkana MUU/MUU. Mitähän se tarkoittaa? Kyseessä on kippilavalla varustettu kuorma-auto, jossa on alas laskettavat/irroitettavat laidat.
https://img.aijaa.com/b/00185/15226839.jpg
^ lehehmänkuljetusajoneuvo?
Näkeekö joku maksumuurin taa?
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010270170.html
Millaisia käänteitä vanhan tojotan kaupassa on ollut?
Paikallislehdessä oli juttu. Tunnin koeajon jälkeen kaikki ok, kaupat sovittu. Samana päivänä hajosi kytkin, korjaamolla havaittiin muutakin remonttia, kuten vetarin kumi rikki ja vetarissa väljää ym. Korjaamon arvio 3000€. Lopputulos, ostaja maksaa molempien oikeudenkäyntikulut ym. Tämmöset muistinvaraisesti.
Onko L7e ajoneuvoluokan perävaunulle, tai niiden yhdistelmälle, joku maksimipituus? :confused: Ei löydy mistään dokumentista mitään mainintaa.
E: löytyi, https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729 "m Muu kuin j, k, l, n tai o kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä 16,50"
Löytyiskö keltään askelmoottoria Valmet metsäkoneen kaasun säätöön, 840.ssä ja 901.ssä ilmeisesti samanlaiset
tyyppi nro. 0206002111. Bosch/BXP tekijänä.
Vähän selattu nettiä niin alkaa olla tiukassa löytyä.
tekniikkamies
04.04.2024, 18:35
https://yle.fi/a/74-20081963
Mistä johtuu, että itse saa laitettua jonkinmoisen töpselin ellei peräti kokonaisen keskuksen, josta ladata sähköautoa käden käänteessä ja halvalla?
Toinen juttu mikä ihmetyttää, miksi niin moni kiinteistö hylätään jos siinä jotain laittoa kun parannuksia tekee tarvittaessa puoli-ilmaiseksi? Ei tietysti kaikkia hommia jos tarve asentaa hissejä tai muuttaa rajusti käyttötarkoitusta. Kotiin hankin viimeistä huutoa olevat keittiövarusteet joillain saturaisilla.
Nykyisin on käteviä työkaluja ja koneita, joten luulisi kehityshommien sujuvan hyvin ja joutilaana on ennennäkemättömän hyvin koulutettuja ihmisiä.
Hessu888
05.04.2024, 17:25
Oliko Tekniikkamiehen kysymys, että mistä johtuu noi artikkelissa mainitut kovat hinnat, jos itsekin pystyy laittamaan halvalla töpselimallin?
Vanhoissa kiintristöissä ei riitä sulakekoko tai syöttökaapelin koko jos laittaa monta tehokasta latauspaikkaa. Jos pitää vetää isoa ja kallista syöttökaapelia ja maksaa kaivuri niin kalliiksi voi tulla. Sähköyhtiöillä on toki ikähyvitys syöttökaapeleille jolloin he maksavat uudet isommat syötöt ja muuntajamuutokset jopa kokonaan jos kiinteistö vanha. Esim. 50-luvun kiinteistöön saa ilmaiseksi ne.
tekniikkamies
05.04.2024, 18:13
Oliko Tekniikkamiehen kysymys, että mistä johtuu noi artikkelissa mainitut kovat hinnat, jos itsekin pystyy laittamaan halvalla töpselimallin?
Vanhoissa kiintristöissä ei riitä sulakekoko tai syöttökaapelin koko jos laittaa monta tehokasta latauspaikkaa. Jos pitää vetää isoa ja kallista syöttökaapelia ja maksaa kaivuri niin kalliiksi voi tulla. Sähköyhtiöillä on toki ikähyvitys syöttökaapeleille jolloin he maksavat uudet isommat syötöt ja muuntajamuutokset jopa kokonaan jos kiinteistö vanha. Esim. 50-luvun kiinteistöön saa ilmaiseksi ne.
Ite laittelin maahan kaksi 2,5 neliöistä 5 johtimista kaapelia ja 6 neliöisen aurinkosähkökaapelin, jotta lisää vaihtoehtoja vaikka sähköauton lataukseen, ettei ole rakennusten lähellä. Sellaista oli ylimääräisenä.
Vanha kiinteistö, johon tuli sähköauto on esim. maatila, johon tarkoitus tulla 125 ampeerin liittymä. Siellä kaivinkonekin omasta takaa.
Se ei tunnu hyvältä idealta, että joka paikassa olisi maksimaalisen nopea lataus.
Hessu888
06.04.2024, 11:43
Museokatsastuksesta kysymyksiä:
- Saako moottori ja vaihteisto olla vaihdettu alkuperäisestä poikkeaviin jos ne on olleet kuitenkin saatavissa saman mallisarjan autossa? Esim W126 280SEL olisi laitettu 5 litrasen kone tai PZJ75:essa ois 1HZ, 1HZ turbolla, taikka 1HDT.
Netistä löytyy tietoa että tällaisia on hyväksytty, mutta onko se yleinen linjaus vai tarkastajakohtainen juttu?
Museokatsastuksesta kysymyksiä:
- Saako moottori ja vaihteisto olla vaihdettu alkuperäisestä poikkeaviin jos ne on olleet kuitenkin saatavissa saman mallisarjan autossa? Esim W126 280SEL olisi laitettu 5 litrasen kone tai PZJ75:essa ois 1HZ, 1HZ turbolla, taikka 1HDT.
Netistä löytyy tietoa että tällaisia on hyväksytty, mutta onko se yleinen linjaus vai tarkastajakohtainen juttu?
https://www.autohistoriallinenseura.fi/15
"Moottori alkuperäinen tai vastaava."
Eihän kukaan tiedä mitä noissa autoissa on ollut, jos ei jostakin syystä satu kohdalle tarkastaja joka on kiinnostunut juuri kyseisestä mallista.
Hessu888
06.04.2024, 16:56
https://www.autohistoriallinenseura.fi/15
"Moottori alkuperäinen tai vastaava."
Eihän kukaan tiedä mitä noissa autoissa on ollut, jos ei jostakin syystä satu kohdalle tarkastaja joka on kiinnostunut juuri kyseisestä mallista.
Kiitoksia!
Mikä olisi paras (?) tapa tehdä U-käännös kytkettävällä jäykällä nelivedolla, jos oletetaan, että alla pinta kantaa suoraan ajamisen, mutta ei liikaa (jota määrää ei tiedä etukäteen) eestaas hieromista käännettäessä ja vajaaveto ei riitä etenemiseen paikaltaan?
Olisiko se hitaalla nelivedolla tarvittavan loivat yksittäiset käännökset (jota määrää ja jyrkkyyttä ei tiedä etukäteen), jolloin U-käännös vaatisi n kpl eestaas ajelua? Vai vauhdissa vaihto vajaavedolle ja käsijarrukäännös? :D Vaihto jäykistelemättömään nelivetoon? Vai jotain muuta? Ulkoisin apuvälinein tai mieluummin ilman. Tilaa käännökseen on riittävästi tavasta riippumatta.
Mikä olisi paras (?) tapa tehdä U-käännös kytkettävällä jäykällä nelivedolla, jos oletetaan, että alla pinta kantaa suoraan ajamisen, mutta ei liikaa (jota määrää ei tiedä etukäteen) eestaas hieromista käännettäessä ja vajaaveto ei riitä etenemiseen paikaltaan?
Olisiko se hitaalla nelivedolla tarvittavan loivat yksittäiset käännökset (jota määrää ja jyrkkyyttä ei tiedä etukäteen), jolloin U-käännös vaatisi n kpl eestaas ajelua? Vai vauhdissa vaihto vajaavedolle ja käsijarrukäännös? :D Vaihto jäykistelemättömään nelivetoon? Vai jotain muuta? Ulkoisin apuvälinein tai mieluummin ilman. Tilaa käännökseen on riittävästi tavasta riippumatta.
Ratti linkkuun haluttuun suuntaan ja ajaa. Hieromisella sitä yleensä vain upotaan syvemmälle.
Ok, toki sillä edellytyksellä, että linkkuun käännettyjen renkaiden pito riittää ohjaamaan. Jos ei, niin sitten vaikka lumiketjut niihin tai muuta pitoa lisäävää. Niiden puuttuessa joku toinen kani käyttöön hatusta.
Kaitsu67
11.04.2024, 23:24
Tällaset on rikki (siis oikarissa) eli en saa mittaamalla selville onko bipolaari vai FET trankut kyseessä,
enkä mistään omista datakirjoista löytäny ko. merkinnällä mitään.
Netistäkään ei oikeen mitään varmaa löytynyt, ainakaan vielä....täällähän on elektroniikkamiehiä enempikin,
jos joku saattais tunnistaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5986&pictureid=245001
Tällaset on rikki (siis oikarissa) eli en saa mittaamalla selville onko bipolaari vai FET trankut kyseessä,
enkä mistään omista datakirjoista löytäny ko. merkinnällä mitään.
Netistäkään ei oikeen mitään varmaa löytynyt, ainakaan vielä....täällähän on elektroniikkamiehiä enempikin,
jos joku saattais tunnistaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5986&pictureid=245001
2sd2059
Kaitsu67
12.04.2024, 09:44
OK, thanks! No tolla löytykin, eli näyttäis normi tehotrankulta,
eikä FET:ltä.
Pitää zekata olisko joku sopiva korvaava jos ei just tota löydy.
Technics
13.04.2024, 17:55
Kellään käyttökokemusta tämmösestä?
https://www.ikh.fi/fi/hallitunkki-bigwheel-2ton-tle10420
Ois hyvä kun hiekkapihalla tulee tunkkailtua ja kävinki hypistelemässä tuota paikallisessa mutta jäi vielä kauppaan. Rupes nuo muovipyörät pelottamaan, semmoset ei oo ikinä kestäny missään. Toki muovia on monenlaista ja sitä voi tehä monella tavalla, oisko nuo vähä topakampaa mallia? Laakeroitu ainaki oli.
Kaitsu67
14.04.2024, 12:52
Vanhassa nauhurissa on tollaset liitännät, nauhurissa on itsessään myös vahvistin. ohjekirjaa tms. ei ole löytyny, eli onko kellään noista symboleista enempi tietoa,
kun itse en tunnistanut kuin osan, mielestäni näin mutta korjatkaa toki:
Ylärivi: 1. Mikrofoni 2. Levysoitin 3. Kaiutin (2 pin Din kun näyttäis olevan)
Alarivi: 1. Stereo ?? mitähän tää tarkottanee mitä tähän kytketään?? 2. nauhuri?? 3. moninapainen din, onko toi joku kaiuttimen symboli myös ?? erilainen kun tossa ylärivissä. Voisko olla korvakuulokkeet?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5986&pictureid=245005
Alarivi, vasen "Stereo" on ulkoinen signaalilähde, esim. nauhuri, radio tms. "linjatasoinen" laite. Keskellä oleva voisi olla sisäisesti kytkettynä vasempaan (saa miksattua kahdesta lähteestä) tai sitten näille kahdelle on käyttöpaneelissa jokin source-valintakytkin, samanlainen ulkoisen signaalilähteen liitin kuitenkin. Oikealla on kuulokeliitäntä.
Kaitsu67
20.04.2024, 16:15
Alarivi, vasen "Stereo" on ulkoinen signaalilähde, esim. nauhuri, radio tms. "linjatasoinen" laite. Keskellä oleva voisi olla sisäisesti kytkettynä vasempaan (saa miksattua kahdesta lähteestä) tai sitten näille kahdelle on käyttöpaneelissa jokin source-valintakytkin, samanlainen ulkoisen signaalilähteen liitin kuitenkin. Oikealla on kuulokeliitäntä.
Right, tossa vähän kans hämää toi "import", joka on ilmeisestikin vaan noihin keskimmäisiin.
Renkaista mieltä askarruttavaan kysymykseen jos joku jotain vastaisi. Kuvien kanssa kysymykset..:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8965&pictureid=245051
Tuollai hupsusti "sisäpinta" irronnut, kudoksia näkyvissä..?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8965&pictureid=245052
Ja kumin murusia ihan runsaasti sisällä. Kyseessä Michelinin millikokorenkaat, eli TRX 190/65HR390...
Irtoaako kuminmurusta ja lopulta sisäpinta vajailla paineilla kaahatessa? Kumi oli yllättävänkin pehmoista vielä, vaikka ikää noilla on ja ajojen loputtua ovat saaneet ulkosäilytystä osakseen. Kyljet ja jalkaosa on rakenteeltaan vähän toisenlaiset, pienilläkin paineilla kantaa eikä vajausta oikein huomaa, tämmöinen heinäkeppi voi vaikka istua pystyssä olevan renkaan päällä vaikkei vannettakaan enää ole tukena, ei painu kasaan...
Tubeless kalvo on irronnut kudoksien päältä ja löytyy muruina renkaan sisältä.
Tyhjänä ajetuissa renkaissa tuota näkee.
Tuo tukee omaa oletusta, että olisi vajailla paineilla ajettu. Etenkin kun oli käsitys että olisi ollut takapyöränä tämä, ja auto mistä nämä on on huomattavan etupainoinen eli paineen puutosta ei välttämättä edes ole huomannut jäykkäkylkisessä renkaassa etupainoisessa autossa...
Harmittavasti, olisi ilman tuota vauriota päässyt vielä varapyöräksi, mutta todennäköisesti ei siinäkään sitten toimisi...
Laita siihen sisäkumi. Toimii, jos runko ei ole vielä pettänyt. Jos on pystyheittoa, runko on takuulla rikki ja ei kannata enää käyttää.
Kaitsu67
28.04.2024, 11:00
Ulkovarastosta kun siirteli kamoja, takaa yllättäin paljastui tollanen pesännäköinen viritys sala-asukista. Oli kuitenkin tyhjä, enkä ole asukkia nähnyt vaikka välillä koittanut kytätä.
Oisko tollanen oravan kyhäämä?
Varastoon ei kovin kummosia menoaukkoja ole, niin yllätti että tollasia risuja on saanu kerättyä sinne :confused:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5986&pictureid=245085
Defemasiina
28.04.2024, 19:25
Kyllä oravalta vaikuttaa. Jättää useinkin tekeleensä kesken ja vaihtaa paikkaa. Juuri tuollaisista aineksista.
Millä saa vetää 950 kg jarrutonta hinattavaa laitetta?
Tieliikennelaissa (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L5P99)sanotaan näin:
"Ajoneuvo, johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, sekä auto, johon on kytketty luokittelumassaltaan yli 750 kilogramman painoinen jarruton hinattava ajoneuvo", jolloin suurin sallittu nopeus on 60 km/h.
Tietääkseni minkään henkilö- tai pakettiauton rekisteriotteessa ei lue jarruttoman perävaunun luokittelumassana yli 750 kiloa. Saako näillä kuitenkin vetää yli 750 kg jarrutonta hinattavaa laitetta, kunhan ei ylitä 60 km/h nopeutta? Vai mikä juttu tässä on mitä en tajua.
Naapurilla on tuollainen asuntovaunun rungolle tehty sauna, joka on rekisteröity hinattavaksi laitteeksi.
Kyllä oravalta vaikuttaa. Jättää useinkin tekeleensä kesken ja vaihtaa paikkaa. Juuri tuollaisista aineksista.
Naakka kanssa kerää tollasia tikkuja esimerkiksi savupiippuihin.
Tuli taas mielenkiintoista ajo-oikeuteen liittyvää selvitettäväksi. Kyseessä alkujaan Suomessa syntynyt, ja täällä vielä 15 vuotta sitten asunut, mutta muuttanut Etiopiaan tuolloin. Sitä en tähän hätään saanut selville, onko vielä Suomen kansalainen, eli salliiko Etiopian laki kaksoiskansalaisuutta, mutta ainakin se on jo selvinnyt ettei ole oikeutettu terveydenhoitopalveluihin. Selvisi viime- vai toissareissulla, umpisuolen puhjetessa, että rahalla saa hoitoa -ei sosiaaliturvan perusteella vaan rahapussia sai raottaa, eikä ihan vähän...
Tuli esille tämä pohdinta, kun nyt meinaa äiteen autoa pummata lainaan, että mitenkähän tämmöisessä tapauksessa on ajo-oikeuden kanssa? Muistelen että kirjaimia olisi AB eli ei ole vielä tullut lääkärintodistuksen vaatimista kun ei C:tä ole. Toivottavasti en muista väärin. Jos olisi C niin ajo-oikeus olisi kyllä kadonnut kun ei olisi lääkärinlausuntoa pystynyt hankkimaan, mutta nyt ollaan siinä uskossa ettei tuota vielä olisi tarvittu...
Yritin selata tragicomin ajokotti-info -osastoa, ja Autoliiton sivuja, mutta mitään valaisevaa en toistaiseksi löytänyt. Tunne on vahva ettei ongelmaa olisi, kun kerran on Suomen Polliisin myöntämä kortti joka ei pitäisi olla mennyt vanhaksi tms, mutta aiheuttaako tuo yli 15 vuoden ulkomailla asuminen, sinne pysyvästi muutto, tässä tilanteessa jotakin..?
Voipi olla että kilautus Polliisille valaisee asiassa, mutta kysytään täältä ensin. Kun on vielä kolmisen viikkoa tilanteen eskaloitumiseen aikaa...
Tuli taas mielenkiintoista ajo-oikeuteen liittyvää selvitettäväksi. Kyseessä alkujaan Suomessa syntynyt, ja täällä vielä 15 vuotta sitten asunut, mutta muuttanut Etiopiaan tuolloin. Sitä en tähän hätään saanut selville, onko vielä Suomen kansalainen, eli salliiko Etiopian laki kaksoiskansalaisuutta, mutta ainakin se on jo selvinnyt ettei ole oikeutettu terveydenhoitopalveluihin. Selvisi viime- vai toissareissulla, umpisuolen puhjetessa, että rahalla saa hoitoa -ei sosiaaliturvan perusteella vaan rahapussia sai raottaa, eikä ihan vähän...
Tuli esille tämä pohdinta, kun nyt meinaa äiteen autoa pummata lainaan, että mitenkähän tämmöisessä tapauksessa on ajo-oikeuden kanssa? Muistelen että kirjaimia olisi AB eli ei ole vielä tullut lääkärintodistuksen vaatimista kun ei C:tä ole. Toivottavasti en muista väärin. Jos olisi C niin ajo-oikeus olisi kyllä kadonnut kun ei olisi lääkärinlausuntoa pystynyt hankkimaan, mutta nyt ollaan siinä uskossa ettei tuota vielä olisi tarvittu...
Yritin selata tragicomin ajokotti-info -osastoa, ja Autoliiton sivuja, mutta mitään valaisevaa en toistaiseksi löytänyt. Tunne on vahva ettei ongelmaa olisi, kun kerran on Suomen Polliisin myöntämä kortti joka ei pitäisi olla mennyt vanhaksi tms, mutta aiheuttaako tuo yli 15 vuoden ulkomailla asuminen, sinne pysyvästi muutto, tässä tilanteessa jotakin..?
Voipi olla että kilautus Polliisille valaisee asiassa, mutta kysytään täältä ensin. Kun on vielä kolmisen viikkoa tilanteen eskaloitumiseen aikaa...
Varmaan kannattaa kuitenkin trafin suuntaan kilautella kun kyselee onko ajo-oikeus vielä olemassa.
Varmaan kannattaa kuitenkin trafin suuntaan kilautella kun kyselee onko ajo-oikeus vielä olemassa.
Joo, totta. Selvitellään kun sopiva hetki tulee.
Tuoltahan ajo-oikeuden olemassaolon pitäisi saada selvitettyä.
https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/julkiset-kuljettajatiedot
Tuoltahan ajo-oikeuden olemassaolon pitäisi saada selvitettyä.
https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/julkiset-kuljettajatiedot
Sieltähän se selvisi. Kiitos. Helpotti vielä, kun muistaa syntymäajan, kerrasta löytyi tarvittavat tiedot...
Eilen yritin puhelimella tavoitella jotakin joka jotain tragicomilla tietäisi, vaan kun läpi ei päässyt. Robotin kanssa pääsi keskustelemaan, että mitä haluaa tehdä, ja aina lopputulemana "olet jonossa, edelläsi on vielä n. kappaletta asiakkaita", eikä se jono alle puolen tunnin tuntunut mihinkään katoavan. Muutakin tekemistä oli kuin kasvattaa puhelinlaskua tekemättä mitään...
Heip.kyseessä moottoripyörä Kawasaki zr-7 vm.99 sylinterin 4 on anturi k-tric käsittääkseni se antaa käskyn aikaistaa syttöennakkoa kun seos rikastuu.kun irroitin anturin liittimen moottorin käytös muuttui huomattavasti vääntö parani koko kierrosalueella, onko tämä jokin alkeellinen päästönpuhdistus vempain?
-Jarkko-
07.08.2024, 00:01
Kuinka kauan saa jutella kuolleelle koiralle ennenkuin joku huolestuu
^Meidän aika surkea piski kuoli reilusti yli kymmenen vuotta sitten, vieläkin höpöttölen joskus sille, ei kannata huolestua.
3) N3-luokan ajoneuvon ja suurimmalta sallitulta massaltaan yli 7,5 tonnia olevan N2-
luokan ajoneuvon etuosassa kaksi ylimääräistä etuäärivalaisinta; valaisimet on sijoitetatava korkeussuunnassa tuulilasin yläreunan yläpuolelle
tarkoittaako tämä sitä että Dodge Ramin lavakaaressa olevassa lisävalossa olevat parkkivalot kelpaa myös katsastuksessa muistaakseni täällä jossain viestiketjussa jotain sen suuntaista tietoa myös olisi ollut
-Jarkko-
25.08.2024, 00:07
Keräileekö kukaan tommosia vanhoja kirotukoneita? https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3520&pictureid=245751
-Jarkko-
30.08.2024, 00:48
Mutku ei ni ei...jos olisin hintatietoa vailla niin olisin kysynyt sitä, vitun apinat? Kolme banaania??? 1000 dollaria viiva 25 egee. Muttakun kysyin että keräileekö kukaan näitä? :D
3) N3-luokan ajoneuvon ja suurimmalta sallitulta massaltaan yli 7,5 tonnia olevan N2-
luokan ajoneuvon etuosassa kaksi ylimääräistä etuäärivalaisinta; valaisimet on sijoitetatava korkeussuunnassa tuulilasin yläreunan yläpuolelle
tarkoittaako tämä sitä että Dodge Ramin lavakaaressa olevassa lisävalossa olevat parkkivalot kelpaa myös katsastuksessa muistaakseni täällä jossain viestiketjussa jotain sen suuntaista tietoa myös olisi ollut
Kelpaa, mutta tuo sun lainaus koskee, kuten siinä lukee, yli 7.5 tonnisia.
E-sääntö 48 sallii:
Lukumäärä
Kaksi eteenpäin näkyvää ja kaksi taaksepäin näkyvää.
Lisävalaisimia voidaan asentaa seuraavasti:
a) kaksi eteenpäin näkyvää
b) kaksi taaksepäin näkyvää.
Eli eteenpäin saa olla 4 kpl äärivaloja.
-Jarkko-
30.08.2024, 22:12
Mutku ei ni ei...jos olisin hintatietoa vailla niin olisin kysynyt sitä, vitun apinat? Kolme banaania??? 1000 dollaria viiva 25 egee. Muttakun kysyin että keräileekö kukaan näitä? :D
Vähemmilläkin promilleilla saattais kyl pärjäillä, sorry:p
tekniikkamies
31.08.2024, 09:06
Minkä kokoiset renkaat mahtuu Scoda Octavia 2009, vanteita 15" ja 16", meinasin jos sais aavistuksen lisää korkeutta?
Nyt alla 195/65/15" kesärenkaat.
Ehkä myös hiukan jämäkämpää kuin Hakkapeliitta Green 3.
Harkitaan myös pakettiauton renkaita koska henkilöauton renkaat hajoaa niin helposti.
Äkkisältään vosi kuvitella että juurikaan isommat eivät mahdu elämään, sillä Scout "maasturi versiossa" oli juurikin viisitoistaisina tuo 195/65 ja kuusitoistaisina 205/55.
tekniikkamies
31.08.2024, 13:45
Äkkisältään vosi kuvitella että juurikaan isommat eivät mahdu elämään, sillä Scout "maasturi versiossa" oli juurikin viisitoistaisina tuo 195/65 ja kuusitoistaisina 205/55.
Audi A3 2004 kävi ainakin 205/60/16", seuraava omistaja vaihtoi jousetkin.
Kotona on vääränlaisella vanteella 205/70/15" jos laittas Skodan vanteelle, pystys tutkimaan.
Tehopulasta menopeli ei ihmeemmin kärsi, sen osalta renkaita vois korottaa.
Ja Audi ja Sokadahan aina samoja. Unohdin.
Tuo esimerkkisi Audista on 5% profiilin korotusta, ja mainitsemillasi jo 15% mikä nykyisissä katukikkareissa jo aika paljon. Mutta kokeile toki jos soppaset kumit ja vanteetkin jo valmiin.
tekniikkamies
31.08.2024, 14:37
Ja Audi ja Sokadahan aina samoja. Unohdin. ��
Tuo esimerkkisi Audista on 5% profiilin korotusta, ja mainitsemillasi jo 15% mikä nykyisissä katukikkareissa jo aika paljon. Mutta kokeile toki jos soppaset kumit ja vanteetkin jo valmiin.
Karkeasti katsottuna samansuuntaisia, samanlaisia rengaskokoja, koneita...
Audi kärsi mataluudesta, meni uudelle käyttäjälle ehjillä jousilla ja hiukan korkeammilla renkailla. Renkaat näytti vakiolta.
Skodassa enempi voimaa, webasto ja vetotokoukku, sitä ehkä viitsii vähän parannella kun renkaita joutuu uusimaan.
Kelpaa, mutta tuo sun lainaus koskee, kuten siinä lukee, yli 7.5 tonnisia.
E-sääntö 48 sallii:
Eli eteenpäin saa olla 4 kpl äärivaloja.
No niinpä lukikin mutta hyvä että laitoit tuon oikean säännön kiitosta vuan.
tekniikkamies
14.09.2024, 08:05
Olikos täällä omakohtaista kokemusta RVS- käsittelystä?
Kokeillut perään ja moottoriin. Vähän hankala kotioloissa analysoida, mutta saattaa jopa tehdä jotain.
Kaitsu67
14.09.2024, 09:24
Olikos täällä omakohtaista kokemusta RVS- käsittelystä?
Kokeillut perään ja moottoriin. Vähän hankala kotioloissa analysoida, mutta saattaa jopa tehdä jotain.
Kyllä mun mielestä autto aikanaan vähän laiskaan Iveco 35-10:in pannuun ku laitoin sitä. Vedot kyllä parani vanhassa diesel padassa.
EDIT: tais olla suositus tehdä kaks käsittelyä, ja muistaakseni tän kanssa tuli niin tehtyä.
Laitoin sitten samaa johonkin toiseenkin, oisko ollu Classikki Rangen V8 pata se toinen, tasoitti kyllä käyntiä muistaakseni siinäkin.
Saatoin laittaa johnkin toiseenkin vielä, mutta pitäis tarkistaa huoltokirjoista kun ei enää muista ulkoa kun jo aikaa. Et itellä ei ainakaan huonoja kokemuksia ko. käsittelystä.
Ja taisin itekin laittaa jonkun perään kanssa, mutta sitä en enää muista vähenikö jollotus tuolloin. :rolleyes:
Kaitsu67
22.10.2024, 14:50
Onkos kellään käytännön kokemusta näistä Nankangin kitkoista?
https://www.vannetukku.fi/ws-1-nordic-p-129379.html
Kyseessä siis juuri tuo WS-1-Nordic, eli jos on ollut autossa alla ja ajokokemusta, ei Esson baarin tms "isot pojat kertoi" -tarinoita, vaan ihan
käyttökokemusfaktaa.
Kaitsu67
28.10.2024, 20:35
Onkos kellään käytännön kokemusta näistä Nankangin kitkoista?
https://www.vannetukku.fi/ws-1-nordic-p-129379.html
Kyseessä siis juuri tuo WS-1-Nordic, eli jos on ollut autossa alla ja ajokokemusta, ei Esson baarin tms "isot pojat kertoi" -tarinoita, vaan ihan
käyttökokemusfaktaa.
No, nää tuli nyt kuitenkin tilattua, 2x 275/45 R18 ja 2x 245/50 R18 koossa.
Jälkimmäistä tosin ei oo varastossa, tulossa vasta 14.11. ....toivottavasti.
Mistä sais ostaa palasen (noin 35x35cm) merikonteissa käytettyä profiilia. Porissa olisi tarve.
Paikallisessa ammattikoulussa pokkailevat pellin sulle
Ja ehkä kohtuullisin kustannuksin. Toki vaatinevat sulta mittoja millä tehä
Kaitsu67
17.11.2024, 20:56
Muorin autosta (Pösö) yks pyörän pultti pyörii tyhjää kun jäkikiristivät.
Pultin pää on ilmeisesti saanut kipeää, mutta ton tarkempaa en vammasta tiedä ennen ku tuovat tiistaina näytille.
Saa nähdä onko navan puolelta menny jengat niin, ettei kierretapilla saa fixattua vai mikä siellä on, mutta mites, onko kukaan pistäny noihin helicoilia?
Pitääkö? Vai täytyykö vetää isompi jenka/pultti yhteen reikään?
Koko napa menee kaiketi vaihtoon jos ei muuten saa ehjättyä....
Kuljukka
18.11.2024, 20:57
Muorin autosta (Pösö) yks pyörän pultti pyörii tyhjää kun jäkikiristivät.
Pultin pää on ilmeisesti saanut kipeää, mutta ton tarkempaa en vammasta tiedä ennen ku tuovat tiistaina näytille.
Saa nähdä onko navan puolelta menny jengat niin, ettei kierretapilla saa fixattua vai mikä siellä on, mutta mites, onko kukaan pistäny noihin helicoilia?
Pitääkö? Vai täytyykö vetää isompi jenka/pultti yhteen reikään?
Koko napa menee kaiketi vaihtoon jos ei muuten saa ehjättyä....
Edestä vai takaa? joissain pösöissä on takanapa,laakeri ja jarrulevy samaa osaa eikä tainnut olla kallis.
Kierre on useimmiten 12x1,25 en usko tähän helicoilin auttavan jos edes tällä kierteellä saa
Kaitsu67
18.11.2024, 21:14
Edestä vai takaa? joissain pösöissä on takanapa,laakeri ja jarrulevy samaa osaa eikä tainnut olla kallis.
Kierre on useimmiten 12x1,25 en usko tähän helicoilin auttavan jos edes tällä kierteellä saa
Etunapa kuulemma. No huomenna näkee mikä siinä tilanne.
Edit: noit kyl näyttäs löytyvän, toinen asia sitten toimiiko/pitääkö tollasessa.
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/kierresisake_helicoil_m12x1_25_10_kpl-p-1333276-0
Kuljukka
20.11.2024, 04:46
Etunapa kuulemma. No huomenna näkee mikä siinä tilanne.
Edit: noit kyl näyttäs löytyvän, toinen asia sitten toimiiko/pitääkö tollasessa.
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/kierresisake_helicoil_m12x1_25_10_kpl-p-1333276-0
Ei ole kokemusta helicoilista pyörännavassa, koville se siellä kyllä joutuu ei varmaan pitkäikäinen lohtu
Kaitsu67
20.11.2024, 12:58
Onnistu kierretapilla entraus ottamaan ainakin kesärenkaiden ehjään pulttiin, vanha pultti oli huono, sitä ei laitettu vaikka pakalla vedin senkin. Oli päästä sentin markalta kierteet senverran "madaltuneet".
Hankkii vielä uuden pultin. Alkuperäisissä on vielä vähän pidempi kierre kun noissa talvikiekkojen tarvikevanteissa oli, reiän alku loppupäässä vielä ihan suht hyvää kierrettä jäi ja kiristy vielä momenttiin (110Nm) sanoin et laittaa sit uuden varovasti vasta 120Nm:iin. Pösön manuaalissa ei ollu mitään momenttia, mutta alut yleensä vedetään tohon, ainakin rengasliikkeissä sanoneet. Ite toki laittanu niihin mitä valmistaja ilmoittaa.
Siitä yhdestä kohtaa vähän sorvannu huono pultti. Aika erikoisesti menny, en ole tollasta nähny. Oiskohan sinne jääny vaan jotain paskaa väliin sitten. :confused::rolleyes:
Siitä yhdestä kohtaa vähän sorvannu huono pultti. Aika erikoisesti menny, en ole tollasta nähny. Oiskohan sinne jääny vaan jotain paskaa väliin sitten. :confused::rolleyes:
Onko pultissa avainkannan tyvessä laippaa tai jotakin hieman leveämpää reunaa ennen kartiota? Sellainen pultti ei pääse koneella auki ajaessa pakenemaan hylsyn sisään, kun kierre tuuppaa pulttia ulos navasta. Tai sitten voi olla avattu lyhyellä hylsyllä. Kummassakin tapauksessa saa kierteet navasta ja pultista helposti rikki, jos painaa mutterimopolla kovasti vastaan, kun ajaa pulttia auki. Siinä vaiheessa, kun kierre loppuu, jää vauhdikas mutterimopo vielä pyörittämään pulttia helposti kymmeniäkin kierroksia ja sorvaa kierrettä rikki, jos renkaan vaihtaja ei ymmärrä keventää painatusta.
Toinen huono tapa on laittaa pultti hylsyyn ja ajaa se konella kiinni napaan. Jos ei olekaan ihan linjassa ja käyttää voimaa, niin taas rikkoo kierteen alkua. Pitäisi laittaa käsin pultit vähän matkaa kierteelle ja vasta sitten koneella lisää.
Kaitsu67
22.11.2024, 10:37
Onko pultissa avainkannan tyvessä laippaa tai jotakin hieman leveämpää reunaa ennen kartiota? Sellainen pultti ei pääse koneella auki ajaessa pakenemaan hylsyn sisään, kun kierre tuuppaa pulttia ulos navasta. Tai sitten voi olla avattu lyhyellä hylsyllä. Kummassakin tapauksessa saa kierteet navasta ja pultista helposti rikki, jos painaa mutterimopolla kovasti vastaan, kun ajaa pulttia auki. Siinä vaiheessa, kun kierre loppuu, jää vauhdikas mutterimopo vielä pyörittämään pulttia helposti kymmeniäkin kierroksia ja sorvaa kierrettä rikki, jos renkaan vaihtaja ei ymmärrä keventää painatusta.
Toinen huono tapa on laittaa pultti hylsyyn ja ajaa se konella kiinni napaan. Jos ei olekaan ihan linjassa ja käyttää voimaa, niin taas rikkoo kierteen alkua. Pitäisi laittaa käsin pultit vähän matkaa kierteelle ja vasta sitten koneella lisää.
Muistelisin että siinä ei ollut laippaa, onhan tästä jo kolmatta päivää aikaa kun kävivät, niin ei voi muistaa :D
Tossa se jenka sieltä navasta oli oudosti menny enempi sieltä reilu puolivälistä reikää ja sitten pultin päästä sen n. 1cm, näytti todella oudolta. (EDit: tää johtunee siitä, että noi talvikiekkojen tarvikevanteiden pultit on vähän lyhkäsemmät eivätkä mene ihan pohjaan asti. ) En tiedä miten ja millasilla pulttimopoilla/hylsyillä sitä on missäkin ajettu kun käynyt vähän eri paikoissa huolloissa, eikä oma auto.
dodge3500
10.12.2024, 19:18
Pystyykö kesä diisseliä muuttaan talvilaaduksi?
Mikael73
11.12.2024, 11:58
Ei taida olla mahdollista kun se ero tulee jo tislausvaiheessa :(
https://koeajolle.com/kayttovoimat/diesel-laatu-erot/
https://yle.fi/a/3-8612801
https://www.st1.fi/yrityksille/tuotteet-ja-palvelut/polttonesteklinikka/jalostus
dodge3500
11.12.2024, 15:40
Ok. Kiitos tiedosta.
dodge3500
16.12.2024, 17:30
Voiko laturin herätteen vetää suoraan akulta
Katkaisija väliin niin toimii.
^^ jos kiinteämpää asennusta mietit, niin laita 5-10 W hehkulamppu tai 1-2 A sulake siihen johtoon.
Normaalisti siinä johdossa on latauksen merkkilamppu, joka rajoittaa virran siinä tapauksessa, että laturin säätimeen tulisi joku vika. Ilman lamppua tai sulaketta voi vikatapauksessa johto hehkua punaisena.
offroadjouni
17.12.2024, 11:03
Chevyn latureissa (Denso) jota käytän Jeepissä on kaksi eri napaa herätteelle - toista voi käyttää suoraan avaimen kautta ja toista merkkivalon kautta. Latureissa on eroa, mutta jos herätteen kytkee jatkuvana ilman katkaisijaa, niin se tyhjentää akun silloin kun ei ajeta.
Säätäjä_setä
17.12.2024, 13:17
Voiko laturin herätteen vetää suoraan akulta
Kannattaa tutkia vähän ennen kuin tekee laturin säätimestä tuhkaa, :eek:
Perinteisessä vaihtovirtalaturin kytkennässä merkkilamppulla on kaksi tehtävää. Tietysti ilmaista, että laturi ei tuota sähköä ja toinen homma syöttää laturille herätevirta jotta tuotanto saadaan käyntiin. Merkkilamppu rajoittaa tämän herätevirran noin 0.2A tasoon. Jatkuvana virtana tämä ei riko säädintä eikä polta roottorin käämiä. Ilman lamppua laturin seisoessa magnetointivirta on maksimissaan. Arvo riippuu laturin tyypistä. Käytännön arvot lienevät kahden Ampeerin molemmin puolin. Oleellista tässä on, että kun laturi ei pyöri myöskään jäähdytys ei toimi.
Eli jos laittaa suoraan akusta niin kytkin ja 3W merkkilamppu sarjaan.
Ofroadjounin mainitsemat kaksi johtoa "herätteelle" ovat todennäköisesti:
- Heräte / laturi päälle tieto virtalukolta.
- Jojto suoraan akkuun lienee jännitteen mittaus.
Nykyisissä suuritehoisissa (yli 100A) latureissa luotettavan mittauksen tekeminen suoraan laturin lähdöstä ei ole enää mahdollista. Esimerkiksi 0.01 ohmin vastus päävirtajohdossa näkyy 1V jännite-erona johdon päissä 100A virralla.
Ihan oma rytönsä on nykyautojen järjestelmät missä laturi on ECM:n hallinnassa. Näissä pakka hajoaa niin, että mitään ei voi yleistää eikä olettaa. Eräs esimerkki oma Perslinko missä hurjan kokoinen Valeon 2.5kW (208A) laturi. Tämä ECM:n ja start-stop järjestelmän hallinnassa. Laturia käytetään myös dynostarttina start-stop käynnistyksessä. Tätä temppua varten energia on varastoitu suuremmalla jännitteellä superkondensaattoriin.
Defemasiina
19.12.2024, 20:18
Mitä mieltä ootte? Kohta tulee laki joka kieltää autossa kuljetettavat työkalutkin jotka lasketaan tappovälineiksi. Ite asun mettässä ja teen ja kuljetan polttopuuni peräkärryllä pihaan. On puukkoa, sahaa , kirveitä, vesuria ym.... eikä työkalulaatikkoon mahdu sahat ym kannut. Usein on pimeetä ja lumiset maat. Auto on henkilö malli johon EI saa laittaa taakse työvaloa. Oon otsalampun valossa hommissa useinkin mettässä. Olisiko aihetta helpottaa näitä typeriä lakipykäliä? Oon jo kohta 80.
Kohta tulee laki joka kieltää autossa kuljetettavat työkalutkin jotka lasketaan tappovälineiksi.
Täh? Mistä moinen tieto? Itselle ei ole tullut missään vastaan moinen...
Defemasiina
20.12.2024, 16:36
Tuli tällä viikolla radiosta yle . Olikohan ihan uutisissa.
Tuli tällä viikolla radiosta yle . Olikohan ihan uutisissa.
Toisinaan ylen uutisia kuunnellessa/lukiessa tulee Mieleen muunnelma vanhasta totuudesta netissä oleviin totuuksiin..: "Kaikki mitä Yle kertoo, ei välttämättä ole totta"
Millähän/miten työkalut sitten pitäisi kuljettaa, jos oletettu uutinen eskaloituisi laiksi? Lukittava asekaapin spekseillä oleva kuormatila, jonka olemassaoloa ja toimivuutta syynättäisiin vuosikatsastusten yhteydessä..?
Eli siis höpö-höpöä...
Ei minkäänlaista tietoa. Kommentti oli enemmänkin että lähdekriittisyys on oleellista myös Ylen kohdalla, kaukana on se aika kun Yle oli aina takrasti faktoissa pysyvä... Tai ainakin annettiin semmoinen kuva että olisi...
pastirolli
08.01.2025, 16:46
Mulla on pikkuprojektina kiinan monkey jossa on joku kiinalainen 125cc kone. Sytytys on ignitech johon saa ohjelmoitua sytkäkartan. Oon suunnitellut että laitan mankin toimimaan re85:lla. Se vaatii enemmän ennakkoa.
Osaako joku piirtää jonkun ruutupaperisytkäkäyrän jonka voin kopioida sytkäboksiin? Mihin kierroksiin tuo kannattaa rajoittaa?
Joskus vuosia sitten youtubessa pyöri videoita joissa joku seikkailija ylitti maasturillaan isompiakin rapakoita. Oli tehnyt maasturilleen ponttoonit yms. En löydä nyt millään löydä kyseisiä videoita. Muistaisko joku tämän sankarin ja videot?
Kaitsu67
15.03.2025, 19:51
Joskus vuosia sitten youtubessa pyöri videoita joissa joku seikkailija ylitti maasturillaan isompiakin rapakoita. Oli tehnyt maasturilleen ponttoonit yms. En löydä nyt millään löydä kyseisiä videoita. Muistaisko joku tämän sankarin ja videot?
Mikä maasturi kyseessä?
Ainakin muistan Lantikoista moniakin videoita, että jos pistät
google hakuun esim.
"Land Rover with pontoons" tai "floating Land Rover" tulee noita kellukkeilla
olevia videoita läjä.
Lerssinen
03.04.2025, 15:58
On uutinen
https://yle.fi/a/74-20150873
ja aamulla naputtelin puhelimella kommentin siihen. Joo huomasin kirjoitusvirheeni koska piti lukea tietysti että "ely-keskusten" mutta puhelin sitä itsekseen korjailee.
Kertokaapa mikä kommentissa oli asiatonta :confused:
Kertokaapa mikä kommentissa oli asiatonta :confused:
Se että Ylen sivuilla ei saa arvostella julkishallinnollisia tahoja.
YLE on kaiken YLEpuolella. Voivat väittää mitä tahansa epätosia, ja samaan aikaan huutaa suuna- päänä- perseenä muita "faktantarkistukseen" ja itkustaa jostain muka "sitoutumattomuudesta" vaikka ovat selkeästi yhden sortin viherpunikkeja. Ja usein vieläpä aivan vitun avoimesti!
https://x.com/MatiasTurkkila/status/1905204967616487679 Tuo kannattaa vilkaista, ei ole kovin pitkä. Lisää aiheesta löytyy hakukoneilla.
Jokin aika sitten YLEnannon pää agendoihin kuului "monikulttuuristaminen" joka tästä nousseen haloon jälkeen se taidettiin muuttaa muotoon "kulttuurien moninaisuuden vaaliminen" Tms. Tokikaan oma kulttuurimme ei todellakaan ollut mikään ykkös prioriteetti.
Noh, enivei, halusit sitä tai et, käytitkö YLEn tarjoamaa ¤?#&& tahi et, niin maksat siitä. Halusit tahi et!
Lerssinen
15.04.2025, 19:31
Tänään täytyy myöntää että leuka tipahti lattiaan. Rouva oli käyttäny Dusteria leimalla ja hylsy tuli, se nyt ei itsessään paljoa hetkauta mutta syy kylläkin.
HEHKUTULPPA pimeänä ja siitä sitten hylkäys :confused: Vikavaloja ei pala mutta testerihän sen näytti kun tarkistin, Eikä siinä vika on vika ja korjataan mutta minkä helvetin takia siitä tulee suoraan hylky kun mitään muuta vikaa ei autosta ollu löytyny ?
Aika HC:tä! Mikähän oikeasti perusteena/takana?
Lerssinen
15.04.2025, 20:07
Vikakoodi P0380 on kuulemma saastelaite
Tänään täytyy myöntää että leuka tipahti lattiaan. Rouva oli käyttäny Dusteria leimalla ja hylsy tuli, se nyt ei itsessään paljoa hetkauta mutta syy kylläkin.
HEHKUTULPPA pimeänä ja siitä sitten hylkäys :confused: Vikavaloja ei pala mutta testerihän sen näytti kun tarkistin, Eikä siinä vika on vika ja korjataan mutta minkä helvetin takia siitä tulee suoraan hylky kun mitään muuta vikaa ei autosta ollu löytyny ?
Noi kait se menee nykyään ihan pykälien mukaankin. Jos haluaa välttyä noilta huolilta niin kannattaa ostaa vanhempi auto kuin 2007 ja pitää siitä hyvää huolta maailman tappiin.
Tänään täytyy myöntää että leuka tipahti lattiaan. Rouva oli käyttäny Dusteria leimalla ja hylsy tuli, se nyt ei itsessään paljoa hetkauta mutta syy kylläkin.
HEHKUTULPPA pimeänä ja siitä sitten hylkäys :confused: Vikavaloja ei pala mutta testerihän sen näytti kun tarkistin, Eikä siinä vika on vika ja korjataan mutta minkä helvetin takia siitä tulee suoraan hylky kun mitään muuta vikaa ei autosta ollu löytyny ?
Katsastuskonttorilla kun mitataan päästöt, otetaan kierrokset yleensä obd-pistokkeesta. Siellä on sitten löydetty tuo vikakoodi ns vahingossa.
Tai sitten auto on rekisteröity syksyllä 2016 tai sen jälkeen, jolloin pakokaasuja ei enää mitata vaan luetaan vikakoodit.
Saastelaitteiden viat numeroilla 0-2000 johtavat hylkyyn suoraan.
Lerssinen
16.04.2025, 20:45
Auto on 2018 ja saastelaitteen vian vuoksi se on hylätty, närästää silti hieman nuin niinkuin jo ihan ajatuksen tasolla :(
Rikkinäinen hehku kuitenkin kammettu ulos ja uus tilalla, ostin kaikki 4 mutta kun muut oli just arvossaan niin sielläpä hehkukoot käyttöikänsä ensin loppuun.
Paketti kieltää avopäin asennuksen ja pitäs olla lippalakki sekä lista mutta pistelin kuitenkin avopäin hylsysarjalla...
Mielipiteitä kaivataa!
Jos kattoo macgyverin jeeppiä nii sillä on pääkaari takatuin liki samas kulmas ku tuulilasin kehys...
Täs pitäs berttaa vääntää uus pääkaari ja takatuet ni laittasko takaviistoo kallellee vai perinteisesti pystyy?
Auto ei ole mihkä kilpaluokkaa tulos ja kaari tulee vaa bikini-topin ja turvavöitten takia. Eli takaviistoo vai pystyy?
offroadjouni
20.04.2025, 21:18
Mielipiteitä kaivataa!
Jos kattoo macgyverin jeeppiä nii sillä on pääkaari takatuin liki samas kulmas ku tuulilasin kehys...
Täs pitäs berttaa vääntää uus pääkaari ja takatuet ni laittasko takaviistoo kallellee vai perinteisesti pystyy?
Auto ei ole mihkä kilpaluokkaa tulos ja kaari tulee vaa bikini-topin ja turvavöitten takia. Eli takaviistoo vai pystyy?Se takaviisto asennus johtuu yleensä siitä että pääkaari pitäisi saada pysymään pään takana, mutta alakiinnike halutaan lattiaan eikä takalokasuojan päälle. Minä laittaisin niin pystyyn kun näillä spekseillä saa menemään. Ja takatuet kiinni pääkaaren yläosaan.
Kaitsu67
05.05.2025, 12:56
Nyt lyö taas tyhjää...varastoja siivoillessa tämä käikäle tuli eteen.
Hämärä muistikuva vuosien taa, että tuli jossain Rover osaläjässä, ja on sovitelaippa johonkin väliin (moottori/vaihteisto/jakis ? ),
jossa toinen on Rover ja toinen joku muu merkki. :confused:
Tunnistaako kukaan kuvasta? Kuvat eri puolilta ja klikkaamalla suurenee.
Saastelaitteiden viat numeroilla 0-2000 johtavat hylkyyn suoraan.
Dieselissä ei ole väliä mikä on koodi, kaikki moottoripuolen vikakoodit on hylkyvikoja, ellei sitten ole jotain valmistajan ilmoittamaa poikkeusta.
Bensoissa P0 001-499 ja P0 650. Muut ei haittaa, ellei sitten jätä vikavaloa päälle.
Dieselissä ei ole väliä mikä on koodi, kaikki moottoripuolen vikakoodit on hylkyvikoja, ellei sitten ole jotain valmistajan ilmoittamaa poikkeusta.
Bensoissa P0 001-499 ja P0 650. Muut ei haittaa, ellei sitten jätä vikavaloa päälle.
Konttoreissa siis eroja. Löytyiskö mustaa valkoisella, joku linkki?
Konttoreissa siis eroja. Löytyiskö mustaa valkoisella, joku linkki?Tuolta 7. sivulta alkaen: https://www.finlex.fi/api/media/authority-regulation/539978/mainPdf/main.pdf
Mikähän on homman nimi kun Trafin tiedoissa on merkattu turvavarusteet kohdassa:
Etuturvatyyny
Penkkirivi 1, Vasen (Asennettu valinnainen)
Ja toisessa samanlaisessa ajoneuvossa tuon "asennettu valinnainen" kohdalla lukee "pakollinen".
Eli onko noilla merkinnöillä käytännön tasolla eroa?
Kaitsu67
29.06.2025, 15:38
Onkos kellään kokemuksia akryylin onnistuneesta liimaamisesta?
Paatin hytin oviaukossa on liukuva "ovi", kuvittelisin että se on akryylia ja siitä on jo aikaa sitten alakulmasta lohjennu n. kämmenen kokoinen pala joka on nyt vaan teipattu kiinni. Jotain pikaliimaa aikanaan kokeilin mutta ei kestä siinä. Koko homman uusimiseen ei ole nyt intoa/budjettia, kun on tummennettu eikä ole suora, vaan yläosassa taivutus ja muodon mukaiset tiikkirimoitukset.
Elikkäs millä tökötillä vois koittaa parempaa tulosta, jos kellään on kokemusta moisesta?
Acrifix 192, kovettuu muutamassa minuutissa auringonvalossa.
Onkos kellään kokemuksia akryylin onnistuneesta liimaamisesta?
Paatin hytin oviaukossa on liukuva "ovi", kuvittelisin että se on akryylia ja siitä on jo aikaa sitten alakulmasta lohjennu n. kämmenen kokoinen pala joka on nyt vaan teipattu kiinni. Jotain pikaliimaa aikanaan kokeilin mutta ei kestä siinä. Koko homman uusimiseen ei ole nyt intoa/budjettia, kun on tummennettu eikä ole suora, vaan yläosassa taivutus ja muodon mukaiset tiikkirimoitukset.
Elikkäs millä tökötillä vois koittaa parempaa tulosta, jos kellään on kokemusta moisesta?
Kaitsu67
01.07.2025, 00:08
Acrifix 192, kovettuu muutamassa minuutissa auringonvalossa.
Ja miten hyvin kestää, oliko siitä kokemusta?
Täältäkun löytyy monen alan harrastajia, niin miten on toimiiko 2prosenttinen pienkonepensa pitkässäjuoksussa pappa tunturissa vai pitäskö hiukan "terästää" synteettisellä kaksitahtiöljyllä.
Lähinnä hiertää nyky bensan huono säilyvyys harvoin käytettävissä koneissa, tekee epämääräistä sakkaa ja tappintuu pienempiin kanaviin.
Kaitsu67
18.07.2025, 10:21
Täältäkun löytyy monen alan harrastajia, niin miten on toimiiko 2prosenttinen pienkonepensa pitkässäjuoksussa pappa tunturissa vai pitäskö hiukan "terästää" synteettisellä kaksitahtiöljyllä.
Lähinnä hiertää nyky bensan huono säilyvyys harvoin käytettävissä koneissa, tekee epämääräistä sakkaa ja tappintuu pienempiin kanaviin.
Tästä on aika kauan ku pappatunalla tullu ajettua :D
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5986&pictureid=147579
muistelen et siinä ois ollu 4%:sta siihen Puchin myllyyn, mutta voi olla, että se oli vaan kun sellasta niistä käsipumpuista silloin sai.
Mutta joo, ite terästäisin pikkasen, kun kuulostaa toi 2% vähän laihalta, nykymotit varmaan kestää, ja kävihän ne Jammun perämoottoritkin vaan 1%:lla. Mut pappaan pistäisin enempi ku 2, voitelee ainakin paremmin.