PDA

View Full Version : Ensimmäinen maasturiprojekti, Tuktuk Samurai


NorthRider
11.01.2024, 01:32
Tuli haettua ensimmäiseksi maasturi "projektiksi" tuommonen vuen -89 Suzuki Samurai. Tästä tullee toennäkösesti enämpi kysely kuin kerronta palsta, kun tuo maasturi tietämys on vielä melko vähäistä :o Mutta tarkotuksena olis leipoa tuosta ees jokseenkin maastokelpoinen auto mettästysautoksi ja kevyeen offroadiin. Paineilmalukot, korotukset, jakolaatikon välitykset, vinssi, renkaat yms. olis mukava saaha kaikki kerralla, mutta aika ja raha on rajallista eikä oikein tiä mistä alottaa. Ens alkuun yritän saaha mahollisimman toimivaksi käyttöautoksi vaihtamalla tulpat, tulpanjohot, virranjakajan kannen, peräöljyt yms. Jakopäänhihna, vesipumppu ja öljyt oli edellisen omistajan toimesta vasta vaihettu. Sähköt vaatii jonkun verran perehtymistä, on vuosien varrella kertyny konehuoneeseen jos jonkinmoista viritelmää :D Renkaita ei ole ko nuo alla olevat 205/75-15 nypityt nastat että se vois olla ensimmäinen päivitettävä kohe?? Vanteet lienee Suzukin alkuperäset?? :confused: Mikä solis soppeli rengaskoko, kaariinhan saa tillaa lentävällä, mutta kauhutarinat akselien kestävyyestä askarruttaa... Mutta kaikki tieto ja apu otethaan kiitollisuuella vastaan...

riude
12.01.2024, 06:24
Itse ehkä ensimmäisenä tutkisin ruostevauriot, erityisesti korinkiinnitykset ja mitä noitten levikkeiden alta löytyy.

NorthRider
12.01.2024, 10:44
Korityöt mie tehen kevväällä ko ilmat lämpennee. Kuskin puolelle joutuu sähkölankaa ja uutta peltiä näyttään jonku verran. Samalla avartaa kaaret ja tekkee palkkihelmat, kuskin puolen helma oli paikattu jollaki kynnyslistan tapasella :eek: :D Eikhään se sinne asti kasassa pysy. Lattiat ei kauhean lahot ollu, mutta samalla sinnekki tinnaa uutta peltiä ko rälläkän kanssa alkaa leikkiin. Minkä vahvusta peltiä nuihin kannattaa laittaa, itellä mielessä että 2mm lattiiaan ja 1,5mm kylkiin?? Aika ohutta tuo tuktukin alkuperänen pelti on ollu vissiin jo tehtaalta lähtiessä. Minkä kokosta palkkia pitäs helmoihin laittaa ja millä ainevahvuuella?? Tässä se nuoruus ja lompakko hupenee ja tietotaito karttuu ko ropeltaa :o:D

bluevan
12.01.2024, 20:06
Nollakutosta laittaa ni ihan hyvä tulee..siitä mitään panssarivaunua kannata tehdä

james_III
12.01.2024, 21:41
Nollakutosta laittaa ni ihan hyvä tulee..siitä mitään panssarivaunua kannata tehdä

Liekkö alunperin 0.5mm ja tässä mitassa on sitte jo mukana runsaat monikerros maalit molemminpuolin :cool:

NorthRider
12.01.2024, 23:47
Liekkö alunperin 0.5mm ja tässä mitassa on sitte jo mukana runsaat monikerros maalit molemminpuolin :cool:

Ohutta se tosiaan tuntuu olevan sielläki missä on ehjää peltiä :D huomenna häätyy vaihtaa lämpötila anturi ja ovenkahvat että sisälle meno ei näytä siltä että yritän varastaa tuota :D Nuita vinssejäkö on miljoona eri merkkiä ja saman verran vielä malleja niin mitkä on semmosia hyviä merkkejä mitä kattella vai onko sillä merkitystä nuin pienessä autossa?? En tiiä hyvistä ko warnin ja se mennee reippaan laisesti yli budjetin. Eikai tuo painonsa puolesta kummosta vaadi ko ei tuota olla konepeltiä myöten jänkhään upottamassa mutta haluttas kuitenki ostaa perus laadukas vehe. Renkaat olis kyllä toinen päivitettävä kohe, on tuommoset loppuun kuluneet allterrainin tapaset pikkusen liposet ajella varsinki takaveolla :D Mitenkä muuten tuo nelikon käyttö maantiellä, voiko napalukkoja pittää päällä koko ajan näin talvis aikaan?? Mitä vauhtia nelikolla ylipäätään tohtii jurrata maantiellä?? Perstuntumalta sitä ei kuitenkaan ole maantielle tarkotettu :confused:

Kuljukka
13.01.2024, 07:45
Mistään mittään tiiä mutta itellä ollu mönkiässä ja autossa runva merkkiset vinssit narulla. https://www.cfline.fi/fi
Kysäse vaikka tuolta

Ite oon omat kotteroni hitsannu 0.75 tai max millisellä, noita vielä saa vähän helpommin muotoiltua paksummasta tuskin on hyötyä.

suzs205
13.01.2024, 11:47
Ohutta se tosiaan tuntuu olevan sielläki missä on ehjää peltiä :D huomenna häätyy vaihtaa lämpötila anturi ja ovenkahvat että sisälle meno ei näytä siltä että yritän varastaa tuota :D Nuita vinssejäkö on miljoona eri merkkiä ja saman verran vielä malleja niin mitkä on semmosia hyviä merkkejä mitä kattella vai onko sillä merkitystä nuin pienessä autossa?? En tiiä hyvistä ko warnin ja se mennee reippaan laisesti yli budjetin. Eikai tuo painonsa puolesta kummosta vaadi ko ei tuota olla konepeltiä myöten jänkhään upottamassa mutta haluttas kuitenki ostaa perus laadukas vehe. Renkaat olis kyllä toinen päivitettävä kohe, on tuommoset loppuun kuluneet allterrainin tapaset pikkusen liposet ajella varsinki takaveolla :D Mitenkä muuten tuo nelikon käyttö maantiellä, voiko napalukkoja pittää päällä koko ajan näin talvis aikaan?? Mitä vauhtia nelikolla ylipäätään tohtii jurrata maantiellä?? Perstuntumalta sitä ei kuitenkaan ole maantielle tarkotettu :confused:

Mulla oli joku halpis vinssi, 12 tai 9t. Noi vaan kannattaa avata ennen kuin laittaa paikalleen ja vaihtaa sinne kunnon rasvat. Niin ja narulla, älä laita vaijeria.

Ajoin aina napalukot päällä, sitten vaan vivusta taka- tai neliveto päälle. Ja neliveto oli aina muullloin kuin sulalla asfaltilla. Jos tarkoitus ajaa pidempi siirtymä sulalla asfaltilla, niin silloin voi ottaa napalukot auki. En tiedä mitä noi napalukot vaikuttaa kulutukseen, minulla -98 samurai vei sen 13l sadalla maantiellä :-) mutta veikkaan että renkaat vaikutti tuohon eniten. Vauhti oli max 80, mieluummin jopa vähemmän, loppuaikoina vain 60, kun tuli hieman väljää sinne+tänne.

edit: renkaat: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6178&pictureid=194375

suzs205
13.01.2024, 12:31
Niin ja tuohon maastokelpoisuuteen littyen minä tekisin asiat seuraavassa järjestyksessä:
- vinssi (pakollinen)
- karkeat renkaat (jos ajaa paljon maantiellä, niin ehkä ei hirveän karkeat)
- jakolaatikon välitykset on pakolliset jos rengas esim 235/75R15, pitää muuten luistattaa liikaa kytkintä
- suojat etuperä, jakolaatikko, bensatankki

Nuo (+snorkkeli) oli ainoat asiat mitä tein omaan suzukiini, tai pitihän sitä leikellä peltiä pois jotta renkaat sopi pyörimään.

Lukkoja minulla ei ollut, arvelin että säästää voimansiirtoa, ja mitään ei koskaan hajonnutkaan. Piti tosin vinssata paikoissa joissa olisi lukkojen kanssa päässyt ajamalla. Mutta vinssi on pakollinen lukot ei.

NorthRider
13.01.2024, 14:12
https://www.4x4parts.fi/fi/vinssit/27683-tyrex-black-vinssi-6500-lb-kydell-12-v-2180200000005.html

Tuommonen pisti silmään, 3000kg vetokyky varmaan tuktukille riittää. Tuo olis soppelin pienen kokonen ja mikä tärkeintä hyvän näkönen :D laadusta ensitten kyllä tiiä, mutta varhmaan mulle riittää ko ei sitä kuiten päntiönnään tarvi käyttää...

NorthRider
13.01.2024, 14:45
Jakolaatikon välitys olis kyllä hyvä aika lailla joutuu paikka paikoin luistattaan. Ainoa vain että ei ole tietotaitoa tuommosta alkaa asentaan. Ei viitti 1200e rattaita alkaa tuhoammaan jos omat asennukset mennee mönkään :o

boystoys
13.01.2024, 16:21
Vinssiksi voin suositella cflineltä runvan 9500lbs.
https://www.cfline.fi/fi/tuote/runva-sahkovinssi-ewb95-q-80-dyneema

Ja välitettyä jakiksia saa Italiasta tilattua
https://www.hm4x4.com/en/suzuki-samurai-trasfer-case-reduction-gear

NorthRider
13.01.2024, 19:29
Eikös tuo ole vähän turhan jäsy pikku susukin keulaan ko painaaki 30kg :eek: https://www.cfline.fi/fi/tuote/runva-sahkovinssi-ewl8000-3629kg-dyneema Tuo olis melkein kympin kevyempi... Liikaa vaihtoehtoja :D Minkäslaisia vantheita suskin akseleihin on laitettu?? Rasittaako 10x15 et-44 vanteet liikaa nuita pikkusia akseleita?? Vai oisko 8x15 et-20 soppelimmat. Tarkotus laittaa uuet renkaat 31" koossa.

Pertsi
13.01.2024, 20:59
Eikös tuo ole vähän turhan jäsy pikku susukin keulaan ko painaaki 30kg :eek: https://www.cfline.fi/fi/tuote/runva-sahkovinssi-ewl8000-3629kg-dyneema Tuo olis melkein kympin kevyempi... Liikaa vaihtoehtoja :D Minkäslaisia vantheita suskin akseleihin on laitettu?? Rasittaako 10x15 et-44 vanteet liikaa nuita pikkusia akseleita?? Vai oisko 8x15 et-20 soppelimmat. Tarkotus laittaa uuet renkaat 31" koossa.

9.5 on ehdottoman sopiva suzukiin. Päivitä samalla alkuperäinen laturi isompaan ja mahdollisesti myös akku jos vanha alkaa olla jo ehtoopuolella.

8 tuuman vanne varmasti parempi kuin 10.

NorthRider
13.01.2024, 21:44
9.5 on ehdottoman sopiva suzukiin. Päivitä samalla alkuperäinen laturi isompaan ja mahdollisesti myös akku jos vanha alkaa olla jo ehtoopuolella.

8 tuuman vanne varmasti parempi kuin 10.

No ison kanssahan aina tieten pärjää. Laturi on vaihettu isompaan, sitä kuinka paljon en tiä. Toinen akku laitettu kuskin pyöränkotelon päälle. Että sen puolen virta pitäs riittää..

Kuljukka
14.01.2024, 14:05
https://www.cfline.fi/fi/tuote/vinssi-runva-2500-kg-koydella-ewx5500a

Mulla tais olla tuo vakio nivassa ja kyllä sillä niistä pikku kiipeleistä selvis mihin sen kans jouduin mutta ehkä ainakin pykälää suurempi voi olla parempi lompsa kestää.

suzs205
14.01.2024, 15:03
https://www.cfline.fi/fi/tuote/vinssi-runva-2500-kg-koydella-ewx5500a

Mulla tais olla tuo vakio nivassa ja kyllä sillä niistä pikku kiipeleistä selvis mihin sen kans jouduin mutta ehkä ainakin pykälää suurempi voi olla parempi lompsa kestää.

Tuo runvan teksti: "Runva tarjoaa rajoitetun elinikäisen takuun vinssin ensiostajalle."
ei pidä paikkaansa. Takuu on voimassa joka ikisellä kyseisen vinssin omaistajalla, vaikka olisi 20. omistaja.

Jos on laadukas vinssi, niin pienempitehoinenkin riittää, minulla oli (ja on vieläkin) joku "tuntematon" kiinavinssi. Siksi oli parempi ottaa vähän tehokkaampi ja kun sellaisen sai vielä jostain tarjouksesta edullisesti.

NorthRider
14.01.2024, 16:09
https://www.carkone.fi/tuote/suzuki-sj410-takalokasuoja-vasen/

Passaakhaan tuo samuraihin :confused: Tarkotettu 410:iin mutta ainaki minun silhmään samanlainen ko samuraissa. Helpottais kovasti koritöitä ko leikkais palan pois ja uus tilalle. Samalla isontas kaaria ja tekis uuet lokarit.

sisua45
14.01.2024, 16:28
Sivulla lukee että:

"Automalleihin: – SJ410,Samurai 1982-1997"

NorthRider
14.01.2024, 16:44
Sivulla lukee että:

"Automalleihin: – SJ410,Samurai 1982-1997"

Pistin viestiä liikkeesseen ja sieltä vastattiin että käy sj410. Sillä laitoin ko alla kuiten luki että samurai. Mutta kai tuon tilata kehtaa, saahan sitä muokattua tarvittaessa..

LaaLaa
14.01.2024, 18:30
https://www.carkone.fi/tuote/suzuki-sj410-takalokasuoja-vasen/

Passaakhaan tuo samuraihin :confused: Tarkotettu 410:iin mutta ainaki minun silhmään samanlainen ko samuraissa. Helpottais kovasti koritöitä ko leikkais palan pois ja uus tilalle. Samalla isontas kaaria ja tekis uuet lokarit.

Ei ole muuta eroa SJ410/Samurai tuossa takakaaressa, kuin Samurain orggis levikkeen kiinnikkeet puuttuu tuosta.

NorthRider
14.01.2024, 19:31
Ei ole muuta eroa SJ410/Samurai tuossa takakaaressa, kuin Samurain orggis levikkeen kiinnikkeet puuttuu tuosta.

Kiitos tiedosta LaaLaa :)

NorthRider
17.01.2024, 06:26
Oli käyttäjän Boystoys kanssa puhetta Samurain akseleista missä on arbin lukot ja vahvemmat vetarit. Häätyy käyä ostamassa pois kunhan töiltä ja muulta kiireeltä kerkeän.
Minkäslaisen kompuran lukoille laittais kaveriksi? Näky olevan aika paljon eroja mm. tuotossa. Semmonen olis tarkotus hommata millä pystyis sitten renkaitaki täyttämmään.

Vanteita ja 31" renkaitaki saa ehottaa. Käyttö lyhyttä työajoa pikitiellä, mettäautoteitä ja sievää hiippailua mettässä. Kilometrejä pikitiellä muutama tuhat vuessa. Nuille allaoleville vanteille oli tarkotus hommata ens talveksi talvirenkhaat erikseen.

NorthRider
10.02.2024, 20:15
Mikähän mahtaa tuktukin kylmäkäynnistystä vaivata? yli 10 asteen pakkasessa saa starttailla hyvinki toistakymmenkunta kertaa että lähtee käyntiin. Saattaa kävässä muutaman starttauksen jälkeen sekunnin käynnissä. Ja pikkuhiljaa nitkuttelemalla loppu viimein käynnistyy ja senki jälkeen saattaa sammahtaa ko kierroksia antaa... saman ikänen nissan micra lähti -15 pakkasesta kolmella starttauksella käyntiin kolmen kuukauen seisomisen jäljiltä.

Ja toinen kysymys. Miten tuossa ilmataan jäähytysjärjestelmä? Oire siis että lämpömittari melkein koko ajan tapissa ja yhtäkkiä saattaa alkaa näyttään oikein. Ja nousee tappiin -20 pakkasessaki parissa minuutissa että ei ole konneen lämmöt kerenny kyllä nousta. Viime reissulla pelasi sen 150km ja sen jälkeen taas mittari tappiin. Anturi vaihettu että siinä ei pitäis vikkaa olla..

Ja arbilliset akselit saapu tontille, kiitos niistä boystoysille :) arbin twin kompuran tilasin nuille kaveriksi. Nyt häätyy alkaa selvittelleen minkä näkösiä letkuja, liittimiä yms hilpettä tarviin että saa ne joskus kytkettyä :D

NorthRider
13.02.2024, 13:22
Nyt tuli sitten vähän remonttia. Pysähyin parkkipaikalle ko toisen akun volttimittari näytti alle yheksää volttia. No konepelti auki ja konetila yltäpäältä öljyssä. :eek: jostaki jakopään kohilta ilmeisesti tullu pihalle, olisko nokka-akselin stefa pettäny :confused: mutta mikä tuommosen aiheutaa?? Huohotin jos mennee tukkoon niin aiheuttaa tuota, mutta en ole kereny perehtyyn miten tuossa huohotus toimii.Ei ole nämä moottorihommat niin tuttuja ittelle :o aiheuuttako stefan pettäminen muuta vauriota? Öljyä alko maahan tulemaan aikalailla vasta kun auton sammutin mitä jälkiä katoin.

NorthRider
16.03.2024, 22:33
Nyt on tuktukki taas ajossa. Kampiakselin stefa oli kohannu ajan hampaan ja murentunu josta öljyt kartanolle. No nyt siellä on uusi stefa ja alakerrassa uuet laakerit. Venttilien säätö ei vähentäny konneen nakutusta. Korjaamon ukko meinasi että männän tapit olis kuluneet. Ylikuumenemis ongelmaa yrittäny ratkasta. Tänhään vaihoin vesipumpun jolla ei asiaan ollu parantavaa vaikutusta. Termostaatin vaihto jää ens viikon hommaksi koska tillaamani termari oli väärä :mad: vaikka piti samuraihin olla tarkotettu. Vinssipetiä tuli muokattua koska vinssin takapulttien reikien eessä sattu olemaan rungon poikitaispalkki. Vähän joutu petiä tuomaan ulospäin, mutta ei taia omassa käytössä keulaylityksellä niin olla merkitystä. Tulipahan hitsausharjotuksia ko puikolla yritti turata :D

NorthRider
08.04.2024, 10:11
Taas on tullu tuktukin kimpussa oltua koritöiden merkeissä. Ja norjan kromiahan löyty varsin mukavasti kun sisustan purki :D Kaikki lokasuojat joutuu tekeen uudet, molemmat helmat, takakontin lattia kokonaan uusiksi ja kuskin ja pelkääjän lattian nurkat saa uutta peltiä. Alotin hommat tekemällä kuskin puolen ensiksi että sais piettyä auton mahollisimman paljon kuitenki ajossa. Huoltovihkossa oli vuelta 2015 maininta että kuskin puolen lokarit ja helma korjattu. Olihan ne. Ruosteisen helman päälle oli popniiteillä niitattu kantattu kattopellin soiro :D Samoten takatilan lattian reiät oli paikattu alumiinipellin paloilla neljästä nurkasta niittaamalla :D No nyt on kuskin puoli oven läpikäyntiä vaille valmis. Saa katsuri potkia helmoja ja lokareita rauhassa. :D Helmapalkin tehin 80x80x4 palkista. Ainaki kestää auton elin iän :D

NorthRider
29.04.2024, 16:45
Pikkuhiljaa alkaa olla korin ruostetyöt valmiit. Vielä häätyy vänkärin oven ja takaoven alalaiat tinata kuntoon. puskurit tehä etteen ja taakse. Meinasin takapuskuriksi 50x100 palkin, mutta miten toteuttaa kiinnitys :confused:
siinäkö on pahoin lehtijousien kiinnikkeet ja rungon poikittaispalkki eessä. Vinkit olis tarpeen.

Tilasin sarjan BfGoodrichin 31x10.5/15 mud terraineja. Vielä häätys löytää vanteet. Minkä kokoset vanteet olis sopivat nuille??

Pikku hiljaa se siittä valmistuu, hiasta on tekeminen ko ossaaminen ja välineet on mitä on :D Kuvia laittelen kuhan tässä töiltä kerkeeää..

NorthRider
10.05.2024, 19:26
No nyt on korityöt valmiit. Lattiaan laitoin pohjamaalin, päälymaalin ja hitsisaumoihin korikittiä. Lopuksi laitoin lattiiaan raptorin lavapinnotetta. Takapuiskuriksi paikkasin alkuperäsen, niin sai orikinelli valot asennettua. nyt ei ole vain paikkaa mistä tunkata tai vettää jos ei poista tuota puskurin keskiossaa. Eilen vaihoin etuakseliin laakerit ja tiivisteet ja laitoin 26 booriset vetarit ja murikan missä ARB:n lukko. Tuli akseliremppa tarpeeseen ko kääntöpäitten vaseliinit oli lirummat ko peräöljy :eek::D Vielä häätys sama homma tehä taakse ja sinnekki vahvemmat vetarit ja lukollinen perämurikka.

Renkaat ja vanteet käytin liikkeessä vannetöissä. Vanteiksi tuli 15x8 -22 ET:llä ja renkaat 31x10.5 Mud Terrainit..
Levikkeet joutuu tekkeen leveämmät, tullee renkaat melkein 10 senttiä ulos kaarista. :D

Häätys alkaa perehtyyn miten kytkeä kompura, lukkojen napit ja paineilma linjat. Ikinä ole moista hommaa tehny mutta eiköhän se jotenki onnistu :o Kompuraksi ostin ARB:n CKMTA12 tuplakompuran. Paikaksi meinasin kuskin penkin alustaa, oikeastaan ainoa paikka mihin järkevästi mahtuu. Minkähän moisia liittimiä ja tarvikkeita sitä tarttee että saa ilmalinjat yhistettyä tuohon? Tarkotus olis saaha yhistettyä ilmalinjat molemmille lukoille ja renkaitten täyttöön liitin.

SItten olis enhään ko rekisterikilvelle valot laittaa ja pakkivalo saaha toimimmaan jotenki, vielä täys mysteeri mikä sitä vaivaa :confused:

Siittä se pikkuhiljaa hommat vähenee siihen asti että sen vie mettään ja taas riittää hommia ko jotaki hajoaa :D

H&K
10.05.2024, 19:46
Kompuraksi ostin ARB:n CKMTA12 tuplakompura. Paikaksi meinasin kuskin penkin alustaa, oikeastaan ainoa paikka mihin järkevästi mahtuu.

Laita korkeammalle kuin penkin alle, tai vedä ainakin kompuran ilmanotto korkeammalle. Ei vaadi kovinkaan syvää uittoa että suikassa on vedet lattialla.

NorthRider
10.05.2024, 19:52
Laita korkeammalle kuin penkin alle, tai vedä ainakin kompuran ilmanotto korkeammalle. Ei vaadi kovinkaan syvää uittoa että suikassa on vedet lattialla.

Noko mie sitä käessäni pyörittelin ja mallailin eri puolille autoa mutta tuntu että ei ole oikein hyvä missään :D Voishan sitä kötöstää jonku näkösen telineen vaikka seinään kuskin penkin taakse. Häätyy suunnitella...

NorthRider
21.05.2024, 19:26
Nyt on tullu ajeleskeltua ja nautittua tuosta paikat hampaista tiputtavasta kyydistä ja kyllähän tuo hauska vehe on :) Etteen laittelin uuet jarruhilppeet niin sai mielenrauhan niistäki. Pelkääjän puolen liukutapit oli niin jumissa että oli melko työmaa saaha irti ne.

Tuktukkia vaivannu lämpöongelma paljastu tuossa yks päivä ajellessa sähköongelmaksi. Normaalisti ajaessa mittarissa lämmöt tapissa, mutta kun valot sammutti niin mittari laski normaaliin puoleenväliin ja puhaltimen ko sammutti niin jopa vähän alle. Olisko kellään valistunutta arvausta mistä moinen vois johtua?? :confused:

Vara-akseleiden vetareista rälläköin laakerit irti. Toiseen vetariin sain pienen vekin tehtyä, kynnellä sen tuntee mutta onkohan siittä kuinka paljon haittaa??
Millä kanssa suzukistit on laittanu uuet laakerit paikoilleen, itseltä kun ei prässiä löydy millä ne sais kovin kätevästi paikoilleen... :o youtubesta kattoin videon missä ne vaan juntattiin sopivan kokosella putkella paikoilleen... Tuon laakerihomman ko saa selvitettyä niin saaki ottaa auton alta vetarit ja murikan irti ja laittaa lukolline perä ja nuo vahvemmat vetarit paikoilleen.

Ja sitten se mikä on ittelle kaikista eniten hepreaa että miten kompuran, napit ja itte akselit saa kytkettyä että lukot ja kompura jopa kytkeytyis napista päällekki :o:confused: kuvissa näkkyy liitin minklälaiset löytyy perämurikoista. Mutta ei mitään hajua minkälaiset liittimet ja letkut se vaatii että saa kytkettyä... :o ja vaatiiko se jotaki solenoideja tms.?? tämä alue on ihan uus tuttavuus että jos joku kehtaa valottaa asiaa niin kiitos ja kumarrus.

LaaLaa
21.05.2024, 22:24
Mittariston toimintaan ei ole kuin valistunut arvaus, että jostain on maadoitus hapettunut tai muuten huonona.

Tuo jälki takavetarissa ei vielä haittaa. Jatkossa kannattaa irroittaa "krymppi-holkki" rälläkällä hiomalla, ei laikkamalla, eli hioo niin kauan, että ohenee alle millin paksuksi ja sitten taltalla napsauttaa poikki. Sama pätee pyörän laakerin sisäkoolooin. Ulkokoolin ja kuulien pidike pellit voi leikkamalla poistaa.

Uuden laakerin asennuksessa TÄRKEINTÄ on muistaa laittaa jarrukilpi akselille ennen laakeria ;)

Sitten laakeri, jonka voi haputella paikalleen putkella. Putki tarvii olla sisäreijältään vähän vetaria isompi, niin että se osuu vain laakerin sisäkooliin. Tällöin ei laakeri vaurioidu. Laakereita on kahta mallia. 6207 jonka kanssa tulee laakerin alle soviteholkki. 6207 on 17mm leveä. Toinen malli on sisäkooliltaan toiselle puolelle levitetty, sisäkooli 22mm leveä, jolloin holkkia ei tarvita. Holkki ja sisäkoolin levennyt tulevat siis laakerin ulkopuolelle, jarrun puolelle.

Laakerin perään tulee krymppi-holkki eli lämpösoviterengas. Se tarvii lämmöllä laajentaa , jolloin se mahtuu tippumaan paikalleen laakeria vasten ja kutistuessaan "krymppaa" vetarin päälle pysyvästi. Teoriassa krympin lämmöksi riittää joku 300-400 celsiusta, itse olen lämmittänyt varmuuden vuoksi luumun punaiseksi. Ja sama putki kuin laakerin asennuksessa kannattaa olla valmiina, jos kuuma krymppi ei tipukaan nätisti laakeria vasten. Voi ehtiä yhden tai 2 kertaa sitä napauttamaan, ennen kuin jäähtyy ja jämähtää paikalleen. Kymmeniä takalaakereita olen vaihtanut ja kerran on krymppi jäänyt matkalle. Tuolloin uskoin "viisampia" ja lämmitin vain sinistymisen jälkeiseksi vihreän-valkoiseksi krympin ja ei tippunut sukkana perille asti.

Tuo ARB:n liitäntä lienee minun tekemä, kun akseleiden alkuperä lienee tämä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=47&pictureid=216989

Siihen käy normi 6mm paineilmaletku ja C-liittimen päältä näyttää vain puuttuvan letkun lukitseva mutteri. Tuollainen siis kyseessä:
https://www.ikh.fi/fi/puristusliitin-6x4mm-1-4-90-uk-lahtoliitin-c5-mwc50604

Lukkojen ohjaamiseen tarvitset 3/2 sähkö/jousi-ohjatut ventiilit 12V keloilla eli kun ventiilli saa 12V virtaa, se ohjaa paineilman lukolle ja kun virta katkaistaan, paieilma purkaantuu samaa letkua pitkin venttiilin toisesta portista ulos. Esim tällainen toimii, jostain voi löytyä edullisemminkin...
https://www.ikh.fi/fi/sahkoventtiili-3-2-1-8-nc-sahko-jousi-sov23sosnc-mwp7010020200

Pelkästään lukoille riittää pieni halpis kompura. ARB:lle sopiva käyttöpaine on 4-8bar välillä eli järjestelmässä tarvii olla painekytkin ohjaamassa kompressoria. Pieni säiliö on suositeltavaa. Jos kuitenkin arvostat luotettavuutta ja haaveilet josksus renkaita täyttäväsi, niin sitten joku vähän parempi kuin Tokmannin 20e kompura. Viair on hyvä merkki, samoin ARB. Kysele tarjontaa vaikka https://www.offroadtarvike.fi/ https://www.4x4parts.fi/fi/ https://cros4wd.fi/ https://www.cfline.fi/fi

NorthRider
22.05.2024, 10:13
Kiitos Laalaa erittäin selventävästä vastauksesta :) tämä minun puuhastelu ko tahtoo olla tämmöstä pään raapimista ja ihmettelyä niin kaikki apu otetaan vastaan.

Tuota mittarihommaa häätyy tutkia kuhan kerkeeää että mikä mahtaa vaivata.

Tuo hiominen ei jostain syystä käyny mielessä, mutta muistetaan ens kerralla, hyvä neuvo :) Jenkeissä näkyvä paljon leikkaavan laakeria isomman reiän jarrukilpeen että ei tartte aina jarruja purkaa ko vetarit irrottaa, onko siinä mittään miksi ei vois sitä tehä?

Nuo laakerit oli Koyo merkkiset ja sisäkooli oli tuon 22mm, samanlaiset oli vanhatki. Häätyy koittaa saaha se holkki tarpeeksi kuumaksi että menis kivuttomasti paikalleen..

Akseleiden alkuperästä ei mulla ole muuta tietoa kuin että kierrejousialustasessa autossa ollut alla mihin on hitsattu akseliputkiin vahviketta. Ja on ne ainaki käyttöä nähny mitä ulkoasusta voi päätellä :D

Häätyy alkaa perehtyyn tuohon kompura ja lukkoasiaan kuhan saan takaperään murikan vaihettua, mutta tuo autto jo kovasti etteenpäin. Kompura on Arb, ajattelin että köyhällä ei ole vara ostaa halpaa niin ostin tuommosen vähän kalliimman jos vaikka säästyis murheilta sen kanssa.

Jousitus pitäs uusia kokonaan. Iskarit on aikalailla kuoleentuneet ja lehet aika väsyneet. Samoten puslat on tullu tiensä päähän ja on kyllä vaihtokunnossa. Ajettavuus on sanotaanko heikohko ja joustot on käytännössä nolla :D:D Mikä tähän olis järkevin ratkasu?? Tonnin pintaan sais ainaki 4x4 Partsilta valmiita korotussarjoja missä olis kaikki valmiina, mutta tekkeekös niillä mittään?? :confused: Ajattelin pittää ainakin toistaseksi lehet akseleiden alla, niin ei tartte akseleihin alkaa tinaamaan uusia kiinnikkeitä. Jos laittais 2"-3" korottavat lehet niin nousee varmaan ihan passelisti??

Jossakin vaiheessa ostoslistalle päätyy kyllä jakolaatikkoon tiuhemmat välitykset. Perävälityksiä mietin kans ko tarkotus olis saaha auto ryömiin mahollisimman hiljaa mettässä, eikä kakkonen ja happea menetelmällä :D Mutta saako tuota ennään kulkeen maantienoppeutta jos perävälityksetki vaihtaa?? Moottoritie noppeuksiin ei ole tarvetta, mutta jos ees sen 70-80 saa mittarriin ilman punarajalla oloa niin olis kiva :D sen olen toennu että tuon auton kanssa ei kiirehitä :D

LaaLaa
22.05.2024, 20:17
Nonni, kompurahan onkin jo hyvä. Hieman huonosti kuvasta näki, mutta tuossa piuhasarjassa saattaa ollakin jo lukkojenkin katkaisijoille liitttimet valmiina. ARB:n piuhasarjassa on muistaakseni kytkentä niin, että ensin pitää olla kompura kytkettynä päälle, ennen kuin lukot toimii. Ja saattoi olla niin, että ensin piti olla takalukko kytkettynä, ennen kuin etulukon kytkin toimii. Sen ohitin tuossa WRC-Samuraissa, jotta pelkän etulokonkin pystyi kytkemään.

Se etuakseli on pyöreällä putkella vahvistettu ja mielestäni aika hyvä. Vetarit on 26 spooriset Karpiolalla teetetyt ja murrokset Trail Tough. Niitä et hevillä rikki saa.

Taka-akseiputki onkin sitten aika hiton moneen kertaan oiottu ja parsittu. Siihen mulla oli tekeillä uusi myös pyöreällä putkella vahvistettu, joka jäi tallin nurkkaan kekskeneräisenä kun auto meni kaupaksi. Suosittelen käyttämään sinun alkuperäistä akseliputkea, se on takuulla parempi kuin tuo minun vanha. Vetarit on takana Raptor 4x4 cromot, EHKÄ vähän kestävämmät kuin orggikset, mutta ei suurta eroa. Meinaavat lähteä kiertymään spooreistaan.

NorthRider
22.05.2024, 21:30
Kompuran johtosarjassa oli muistaakseni switch 1, switch 2 ja isolating switch, mikä on ilmeisesti kompuran päälle kytkentä?? Eiköhän ne vetarit minun käytössä kestä, yritän kuitenki ajjaa paikkoja rikkomatta :rolleyes: etteenki jätin oman akseliputken mikä on tarkotus vahvistaa siinä vaiheessa kun jousitushomma tulee ajankohtaseksi.. se sinun vanha taka-akseli oli kyllä sen näkönen että on nähny muutaki ko maantietä :D Mutta enniiten minua niissä kiinnostiki nuo vetarit ja lukolliset perät :)

riude
23.05.2024, 05:57
Uuden laakerin asennuksessa TÄRKEINTÄ on muistaa laittaa jarrukilpi akselille ennen laakeria ;)

Tarkennetaan vielä tähän, että oikein päin :D

NorthRider
30.05.2024, 08:17
Pieniä puuhasteluja ollu taas tuktukin parissa. Tuommosen laverin tein ylimääräseksi jääneistä ospi levyistä niin sai taakse lissää säilytystillaa. Samalla tuli hyvä kiinnitys paikka kompuralle vänkärin penkin taakse.

Penkkien välissä on jenkkiarmeijan 30cal ammuslaatikko joka sopi oikein kivasti paikoilleen. :)

Kompuran kytkentäki onnistu, arbin manuaalissa oli hyvät ohjeet, tämmönenki sähköistä mittään tietämätön onnistu kytkennät tekemään. Ja niinkuin LaaLaa muistelikin, takalukko pitää olla päällä että etulukon saa kytkettyä.

https://www.4x4offroad.fi/fi/tuote/arb-paineilmasailio-ckmta-171503

Tuommosen ajattelin laittaa kompuralle kaveriksi, on suunniteltu käytettäväksi tuon tuplakompuran kanssa.

https://www.offroadtarvike.fi/fin/solenoid_aluminium_12vdc_1_8_nippl-p-386712-313

Tuommoset arbin solenoidit kävis johtosarjaan ja paineilmasäiliöön suoraan, mutta miten nuissa toimii paineen löysääminen lukolta ko tuo ei vissiin ole 3/2 toiminen solenoidi :confused:

Sitten pitäs varmaan hommata jonkun näkönen paineensäätäjä? Tuohon lukkojen kytkimien viereen olis kiva saaha painemittari missä näkyis kompuran paine, mutta en vielä tiiä kuinka vaikea se on toteuttaa :confused:

Takajarruja tuli jumpattua ko kuskin puolen jarrukengästä irtosi pinta ja kiilasi renkaan tönkkiin. Onneksi sattu kotipihalla että ei käyny sen isompaa vahinkoa. Käytin männät irti ja putsasin, laitoin uudet kengät, mutta rummut ei halunnu mennä ilman suostuttelua paikoilleen vaikka säädin sen säätöjutun lyhimmälle. No loppuviimein sain ne paikoilleen, mutta testilenkillä jarrut kuumu aikalailla. Väheni selvästi ko ajo enempi ja välliin veteli käsijarrusta.

LaaLaa
30.05.2024, 09:51
On tuo ARB 180103 solenoidi 3/2, ilma poistuu tuon kelan läpi tulevan putkimaisen "karan" läpi, esim tässä amazonin ilmoituksessa enempi kuvia rakenteesta https://www.amazon.com/ARB-180103-Replacement-Solenoid/dp/B00042JHT4

Erillistä paineensäätäjää et välttämättä tarvi, kunhan kompuran relettä on ohjaamassa painekytkin. esim tämä pitää paineen kokoajan 6-8bar välillä:
https://www.ikh.fi/fi/painekytkin-mini-6-8-bar-xt9063201
Tuossa ARB:n kompurassa painekytkin saattaa jo ollakin, joku viisaampi osanneen kertoa ;)

Mittari on tosiaan kiva olla järjestelmässä ja kytkimien vieressä hyvä paikka. Kokemuksesta voin sanoa, että painemittari olisi kiva näkyä myös pimeässä ja taustavalolla varustettua painemittaria ei pienessä kokoluokassa
tahdo löytyä. Eli kannattaa virittää jotenkin sopiva ledi kohdistettuna valaisemaan mittaria.... esim:

https://www.ikh.fi/fi/painemittari-m40-0-10bar-1-8-takakiinnitys-mwm4010
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sahkojarjestelma/virrankatkaisijat/led-merkkivalo-sininen-12v-2000050948

Minulla olisi joutilaana kalibrointikaasupullo (CALGAZ), tilavuus jotain 2-3L, paksua alumiinia eli pohjaan voi kierteyttää 1/8 liittimille paikkoja, koestuspaine muistaakseni 35bar.

Ja kannattaa yrittää miettiä joku vedentyhjennyspaikka järjestelmään, kosteutta syntyy väkisin.

NorthRider
07.06.2024, 22:06
Ei tuon romun kanssa tekeminen lopu vissiin ikinä, takajarruja ilmatessa meni jarrusylinteristä kierteet ilmausnipasta. No siinä auton alla kömytessä totesin että pitäs pelkääjän puolen öljyvuotoki korjata minkä aattelin johtuvan stefasta, mutta paljastuki että akseli on ruostunu puhki jousen kohalta. :mad: No ei muutako akseli irti ja leikata jousipeti irti ja sieltä löyty nuppineulan pään kokonen reikä ja syöpymää akseliputkesta.

Meinasi olla jousen pultitki vähän tiukassa ko yks meni poikki ja muut piti sahata poikki :o Tilasin uuet puslat ja u-pultit nii saa kasata uusilla osilla.

Nytkö akseliputki on hiottu ja kaikki kiinnikkeet irrotettu nii samalla aattelin vahvistaa akselin. Ajatuksena olis laittaa tuuman putkea akselin alapuolelle tai miksei vaikka ylöski?? Perän panssariki olis sammaan remonttiin hyvä tehä, sitä häätyy vähän mittoa ja suunnitella minkälaisen tekee. Siihen ajattelin 8mm lattaa käyttää..

Riippuja kattelin että jos samalla tekis aavistuksen pitemmät ja jämäkämmät, riittääkö 6mm paksuueksi jos riipun puolikkaat yhistäis keskeltä hitsaamalla latan molemmille puolille? :confused:

Hyvä auto tämä Suzuki ko ei tartte miettiä mitä tekkee seuraavaksi ko auto itte ilmottaa koko ajan uusia remonttikohteita :D:D

NorthRider
09.06.2024, 18:40
Nyt on akseliputken ruostevika saatu paikattua ja uudet jousipedit tehty. Kuinka tarkkaa hommaa jousipetien laitto on kardaanikulman kannalta?? Tehin niin että jätin toisen puolen pedin paikoilleen malliksi, vatupassi päälle ja passilla toiselle puolelle uusi peti kiinni. Ihan sammaan linjaan ne ei tullu, mutta ei se monen asteen heitto sentään ole. :o Vielä häätys leikata toinen irti ja hioa niin saa tinata toisellekki puolelle uuden pedin.

Kävin itteni kanssa jaakopin painia tehäkkö soa vai ei, mutta päätin olla tekemättä :o U-pulttien kiinnityslevyt ja jarrurummut tuli hiekkapuhallettua ja maalattua niin ompahan viksumman näkönen ko akselin ja murikan maalaa :rolleyes: Lehtipakatki pitäs käyttää levällään että saapi hiottua ja maalattua ne.

Sitten pääsiski kassaus hommiin ja kattoon montako sattaa kilometriä nyt kerkeeää ajamaan ennenkö on taas joku paikka remontissa :D:D

Lerssinen
12.06.2024, 19:51
Kannattaa varoa ettei tempase akseliputkea mutkalle :o

NorthRider
13.06.2024, 15:44
Kannattaa varoa ettei tempase akseliputkea mutkalle :o

Hitsasin aina 2 sentin sauman kerrallaan jonka jälkeen jäähytin paineilmalla niin kauan että oli kokonaan jäähtynyt ennen seuraavaa saumaa. Hiasta hommaa, mutta tuollalailla sai varmistettua että akseliputki pyssyy suorassa.

NorthRider
15.06.2024, 21:59
Noh eipä se toisen puolen jousipeti ollu sen häävimmässä kunnossa, mutta siitäki selvittiin ruosteenpoistolla ja muutamalla hitsipuikolla. Nyt on jouset ja akseli maalattu, jousissa uuet puslat nii pääsee laittaan jarruhilppeet takasin ja kasaushommiin.

Minkälaista matskua pitäs laittaa pusliin holkeiksi ko alkuperäset oli niin ruostunu pultteihin kiinni että piti katkoa.. Jämäkämmät riiput pitäs vielä saaha aikaseksi tehtyä.

LaaLaa
16.06.2024, 09:40
Minkälaista matskua pitäs laittaa pusliin holkeiksi ko alkuperäset oli niin ruostunu pultteihin kiinni että piti katkoa.

Vettä kestävää vaseliina kun ujutat pultin ja holkin pintoihin, niin lähtee irti kyllä vielä 10-20v päästä. Joskus olen sorvaillut holkkeja ruostumattomasta, mutta mustasta raudasta kestää nekin, kunhan laitat rasvaa.

Tuohon akseliputkken vääntymiseen hitsatessa... valitettavasti Suzukin (ja muidenkin) putki vääntyy yllättävän helposti jäähtyessään, vaikka miten yritääisi lyhyillä saumoilla ja välijäähdytyksillä sitä estää.
Jos akseliputkin on sinulla vielä irtonaisena, laita suorat neliöputken/kulmaraudat tms. viivaimet päätylaippoihin kiinni ja mittaa, paljonko on viivaimien väli esim 50cm akselin yläpuolella ja alapuolella. Nyt on kaikki uudet hitsaukset akselin alapuolella, niin viivaimien väli on akselin yläpolella pidempi kuin alapuolella. Hitsaamalla vastaavat saumat (tai vähän enemmän) putken vastapuolelle korjaa tilannetta aika lähelle hyvää. Saumat voi hioa jäähtymisen jälkeen pois rumentamasta akselia.

Pientä akseliputken taipumaa ei käytössä edes huomaa ja se ei vaikuta muuhun kuin pyörän kulmiin ja pyöränlaakereiden lyhyempään elinikään. Reilu taipuma alkaa kuluttamaan myös vetoakselin spooreja ja poskirattaita

NorthRider
20.06.2024, 17:30
Taas on pikkusen pajotettu hommia etteenpäin. Pelkääjän puolen akseliputki oli pikkusen vääntyny alas päin, mutta suoristu kohtuulliseksi ko hitsasi yläpuolelle muutaman sauman.

Tuommoset riiput tehin 6 millin lootusta. Onko tuo riipun kulma jotenki persiillään vai kuuluuko se ollakki nuin? :confused: Vai johtuuko tuo vain siittä että vakio jouset on niin lyhyet?? Ko eikö tuo riippukulma pitäis olla juuri päinvastoin että yläpää olis sisempänä :confused:

Pelkääjän puolen jousen etupään kannake oli näemmä revenny että se häätyy korjata ennenkö akselin ja jouset saa pukata takasin alle.

Eiköhän tämäki remontti valmistu ennen pitkää...

LaaLaa
21.06.2024, 05:38
Hyvänn näköiset riipukkeet:)
Ilmeisesti auto vielä pukkien varassa eli tuo riipun kulma tuosta kyllä korjaantuu, kun jouset suoristuvat painon alla.

NorthRider
21.06.2024, 11:04
Hyvänn näköiset riipukkeet:)
Ilmeisesti auto vielä pukkien varassa eli tuo riipun kulma tuosta kyllä korjaantuu, kun jouset suoristuvat painon alla.

Kiitos. On ne alkuperäsiä jämäkämmät :D

Noniinhän se kyllä on nytkö järjellä miettii. Ei ollu tuossa akselikaan paikallaan, sovitin vain miten riiput sinne passaa..

NorthRider
26.06.2024, 11:01
Tässä ko kelit haittaa tuon romun rappaamista niin tuli miehleen muutama kysymys..

Minkälaisia rengaspaineita nuitten 31" mutikoitten kanssa tulis maantieajossa käyttää :confused: Nyt taitaa olla 1.9 kiloa ja tuntuu melkosen kovilta vieläkö jousitus on surkea :D

Ja toinen parkkivaloista, onko net pakolliset?? Kuuklettamalla en vastausta löytäny. Tilasin ledi ajovalot mutta jäi hoksaamatta että parkit puuttuu ko keskityin vain siihen että löyän hyväksytyt valot :o

LaaLaa
26.06.2024, 12:31
Minkälaisia rengaspaineita nuitten 31" mutikoitten kanssa tulis maantieajossa käyttää :confused: Nyt taitaa olla 1.9 kiloa ja tuntuu melkosen kovilta vieläkö jousitus on surkea :D

1.5 - 2bar olen itse käyttänyt puhtaasti tiellä, ja on tosiaankin aika pintakova. 1.3bar alkaa jo vähän joustamaan ja hiekkatiellä ei kaikki nimismiehenkiharat enää tunnu niin pahoilta, mutta syö menohaluja kummasti yli 80km/h nopeuksista. Eli jonkun lainen kompromissi siinä on tehtävä nekilökohtaisten mieltymysten perusteella.

Ja toinen parkkivaloista, onko net pakolliset?? Kuuklettamalla en vastausta löytäny. Tilasin ledi ajovalot mutta jäi hoksaamatta että parkit puuttuu ko keskityin vain siihen että löyän hyväksytyt valot :o

Kyllä parkit on pakolliset, siihen tarvii keksiä joku erillinen parkki ja eteenpäin näyttävä vilkkukin. Ja heijastinpintaa ei näissä saa olla eli halvimmat peräkärryn huomiovalot ei käy. Ja jos oikein tarkaksi heittäytyy, niin eteenpäin pitäisi vilkulla ja parkilla olla omat hyväksyntämerkinnätkin, mutta niitä aika harva katsastaja on kytännyt.

NorthRider
26.06.2024, 14:05
1.5 - 2bar olen itse käyttänyt puhtaasti tiellä, ja on tosiaankin aika pintakova. 1.3bar alkaa jo vähän joustamaan ja hiekkatiellä ei kaikki nimismiehenkiharat enää tunnu niin pahoilta, mutta syö menohaluja kummasti yli 80km/h nopeuksista. Eli jonkun lainen kompromissi siinä on tehtävä nekilökohtaisten mieltymysten perusteella.



Kyllä parkit on pakolliset, siihen tarvii keksiä joku erillinen parkki ja eteenpäin näyttävä vilkkukin. Ja heijastinpintaa ei näissä saa olla eli halvimmat peräkärryn huomiovalot ei käy. Ja jos oikein tarkaksi heittäytyy, niin eteenpäin pitäisi vilkulla ja parkilla olla omat hyväksyntämerkinnätkin, mutta niitä aika harva katsastaja on kytännyt.


No häätyy alkaa testaileen nuita paineita kunhan saa auton taas nippuun.. :)


Häätyy tilata jonkunäköset tuikut parkeiksi. Vilkuiksi laitoin ilmeisesti volkkarriin alunperin tarkotetut vilkut etteen ja sivuille. Aivan kivasti ne sinne asettu vaikka vähän modausta vaatiki.

NorthRider
27.06.2024, 20:25
Taas tuli touhuttua päivä tuon rakkaan romun kanssa.

Tänhään oli ohjelmassa revenneen jousen kiinnikkeen korjaus tai no uusiksi se piti tehä :D Turhauttavinta tuossa oli että sen on joku joskus "korjannu". Eli pehmenneen korvakon päälle hitsattu liian pienellä virralla lappuja päälle :mad: Ei olis kauaa kestäny niin olis revenny kokonaan irti, lähti melkeen lyömällä irti...

No viien millin plootua ja muutama sulatettu puikko niin eiköhän se nyt kestä hyvän tovin ennenkö tarttee uuelleen kajota...

Pikkuhiljaa alkaa peränpään ruosteiset osat olemaan vaihtunu uusiin/kunnostettuihin/itse tehtyihin osiin :) Huomenna jos sais jouset paikoilleen ja akselin alle niin voi kasata akselin ja laittelleen jarruhilppeitä takasin paikoilleen.

Iso kiitos LaaLaa:lle vinkistä kuumentaa ne krymppiholkit. Kosaanilla lämmitin ne juurikin luumunvärisiksi. Toinen tipahti nätisti paikoilleen, toinen jäi vähän liian kylmäksi ja sitä joutu vähän avittaan. Lähti vain laakerista se takapelti irti holkkia paikoilleen lyödessä. Laitoin sen painamalla takasin paikoilleen, mutta jäin miettiin tuliko siittä sen suurempaa haittaa?? :confused: :o

Jospa se kohta olis tämä operaatio valmis ja pääsis vähän ajeleen ennenkö talvi tullee :D

NorthRider
23.08.2024, 00:55
Ei ole tullu päiviteltyä tänne vähhään aikaan, kaikkea piti keretä kesän aikana tekemään mutta sehän meni jo :D :eek:

Tuli käytettyä tuktukki kattastuksessa ja siittä lopputuloksena hieno tarra ikkunaan :o :D Ajokielto tuli pitämättömästä käsijarrusta, muita vikoja oli takajarrujen epätasapaino, käsijarrun kahvan liikematka liian iso, himmeä kuskin valo ja pitkät ei pelannu... Eli aika pieniä vikoja. Jarruongelmat ratkesi ko tilasin, uuet jarruhihnat, jarrurummut ja uuet käsijarruvaijjerit. Valo-ongelmat johtu siittä ko oli pitkien plussajohto maissa niin poltti sulakkeen aina ko pitkiä vilkautti..
korjausten jälkeen uusinta yritys ja leimahan sieltä tuli :)

Napalukot käytin levällään ja kasasin uusien rasvojen kanssa. Seuraavana olis mm. akseleitten huohottimien aukasu, ilmajärjestelmän teko lukkoja varten, jakolaatikon öljyvuoto pitäis tutkia ja varmaan kaikkea pikku puuhaa löytyy. :D

Ilmajärjestelmän teko on homma joka ei aivan ole hallussa, saa nähä mitä siittä tullee :o Tarkotus olis hommata Viairin gallonan säiliö missä on neljä 1/4" paikkaa. Yks liittyis kompressoriin, kaks arbin solenoidelle, yks tyhjennyshanalle. Tarve olis vielä 1/4 pikaliittimelle paikka renkaiden täyttöön ja yks paikka mikä menis painemittarille.. :confused: Voiko nuita säiliön paikkoja jakkaa uros/naaras/naaras T-adapterilla vai miten tuo kannattais toteuttaa :confused: Vai tillaanko suosiolla 2 gallonan säiliön missä olis 6 paikkaa valmiina?? 4x4 Partsilta löytyy 2 tuuman valaistu painemittari, mutta sen liittämisestä järjestelmään ei ole kyllä tietoa... Jos joku vois asiaa valottaa niin olisin kiitollinen :)

LaaLaa
23.08.2024, 07:13
Älä ahnehdi paineilmasäiliön koossa, Suzukissa on kovin rajallisesti tilaa kontissa. Käytännössä et tarvi säiliössä kuin 2 liitäntää (veden tyhjennys ja tulo) eli 4 pitäisi riittää hienosti.

Suosittelen hankkimaan tai porailemaan/kierteyttämään jakotukin esim alumiihipalikasta, johon saat nätisti sitten kaikki riittävät lähdöt. T ja + haaroilla saa myös helposti lisää paikkoja liitönnöille. Paineilmamittari voi olla vaikka 5m pitkän 6mm letkun päässä. 6mm letkut riittää käytännössä hyvin lähes kaikkeen, kompuralta säiliöön kannattaa olla 10-12mm.

Noiden mainitsemiesi lisäksi itse olen laittanut ylipaineventtiilin, pikaliittimen paineilmaletkulle ja ulkoisen täyttöventiilin renkaan täyttöpistoolille, mutta se ei todellakaan ole välttämätön.

Piirtele ensin paperille karkea suunnitelma, mitä kaikkea tarvit ja shoppaile esim IKH, Hydro-Kemi jne sopivat tarpeet. Äkkiä kyllä liittimet maksaa, mutta hyvin tehtynä ei tarvi tuskailla epäluotettavan systeemin kanssa.
Tuo valaistu painemittari Partsilta on kyllä suositeltava kampe.

NorthRider
12.10.2024, 21:51
Ei ole vähhään aikaan tullu touhuttua autoon oikein mithään. Sen verran kävin tallissa touhuilemassa että sai ledibarin ja tuulilasinreunoihin "rock lightit" asennettua.

Pikkuhiljaa on osia hommattu lukkojen kytkentää varten. Ostettuna 4 litran säiliö, Arbin 6mm paineilmaletkua, solenoidit, valaistu painemittari, alumiininen jakotukki lisäliitännöille, solenoideille 1/8"-1/4" adapterit. Vielä häätys hommata paineletku kompurasta säiliöön, säiliöstä jakotukille, letku jakotukista painemittarille ja solenoideihin jonkulaiset liittimet lukkojen paineletkuja varten. Minkälaiset liittimet net pitäis olla?? Tartteekos tuohon vielä muuta?? :confused:

Tehin kaupat 4,16 välitetystä sj410:n valollisesta jakiksesta, menneekös ne vaihtaa suoraan päikseen vaihtamalla vain kardaanin laipat vai häätyykö muuttaa mithään muuta? Samalla tilasin etuperrään ja jakolaatikolle panssarit niin ei tartte niitten puolesta pelätä rymmyyttäessä.

NorthRider
28.10.2024, 11:23
Vähin on yritetty tuota paineilmahommaa tehhä etteenpäin. Hieman oli ahasta penkkien takana, mutta kyllä sinne lopulta kaikki löysi paikkansa. Vieläkö posti kulettaa paineletkua lukoille niin alkaa olla järjestelmä valmis.

Jakolaatikon vaihto ja panssarin asennus olis sitten sen jälkeen vuorossa.

NorthRider
29.11.2024, 16:43
Taas sen verta käyty tallissa että uus jakolaatikko löysi paikkansa. Ajettavuus muuttu kyllä mukavasti parempaan vaikka ei ole kuin 4,16 välitys. Samalla tuli vaihettua etukardaaniin ristikot kun kovemmassa vauhissa täristi niin perkeleesti ja takimmainen ristikko oliki aikalailla kaput... Lukkohomma ei sitten mennykkään ihan nappiin. Takalukko vuotaa jostain ja ilmaa tullee perän huohottimen kautta pihalle. Etulukkokin häätyy jostain vuotaa kun kompura lähtee about minuutin jälkeen päälle lukon kytkemisestä. Jossain vaiheessa häätyy käyttää perät irti ja ihmetellä mistä vuoto johtuu. Onko nuo ARB:n lukot millälailla huollettavissa? :confused:

H&K
01.12.2024, 16:56
Kyllä ainakin aikaisemmin noihin ARB:n lukkoihin on saanut tiivistesarjoja, ja ei ole kovinkaan monímutkainen operaatio vaihtaa.

Todennäköisimmät vuodon aiheuttajat on joko perän sisällä kulkeva kupariputki joka on päässyt hankaamaan välitykseen ja mennyt puhki, toinen se holkki joka kuskaa siitä kupariputkesta ilman lukolle (ns kanittaa jostain syystä ja ei ole suorassa) tai sitten kolmantena se murikan läpi tuleva läpivientiliitin.

Nämä siis omat kokemuspohjaiset havainnot.