Kirjaudu sisään

View Full Version : v8 g mersun tarina -Lisää vääntöä-


kesis
03.01.2024, 19:24
Joskus aikoinaan lupasin tehdä tästä projektista topikin jos se joskus valmistuu.
Tämä on varmaan yksi palstan pitkäaikaisemmista projekteista,ehkä.
No tarina lyhyesti,ostin vuonna 2005 ajokuntoisen vanhan sotaratsun jonka moni
pitkäaikainen harrastaja varmaan tunnistaa,Jouni varsinkin.Auto oli ajokuntoinen mutta vaati pientä hienosäätöa eli ei muuta ku vehkeet tulille ja turkuun ensimmäiselle safarille.Oli se komee isopyöräinen mutta aika painava ja kömpelö ja muutamien ajokertojen jälkeen päätin sen purkaa ja päivittää ja sit kävi se perinteinen,homma karkas lapasesta ja siitä tuli ikuisuusprojekti.Joten tässä muutamien kuvien kera pikku tarina.
Tältä se näytti ku ekalle reissulle turkuun lähettiin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=244043
Ja heti jumissa ojassa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=244044
Tai tassut ylhäällä ku vähän revitteli
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=244045
Sit alko rojektin päivitys,ei muuta ku purkuun ja ensiks koppa pois.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=244046
Siitä se oli hyvä aloittaa rungon muutokset.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=244047
Rungon muutokset suunilleen hitsattu.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=244048
Runkon maalaus suoritettu ja kasaus aloitettu.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=244049
Sitten vähän tekniikan ihmettelyä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=244050
Korin muutostyöt aloitettu.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=244051
Helmat hitsattu ja pohja putsattu ja pohjamaalissa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=244052
Koppa kiinni ja kevennykset aloitettu.Keula kevennetty ja tehty eteenpäin aukeavaksi niin on mukavampi tehä huoltohommia.Katto lähtee pulteilla irti ja luonnollisesti turvakehikko piti myös tehä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=244053
Vanhat maalit pois et saa uutta tilalle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=244054
Kosla maalattu ja loppukasaus voi alkaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=244055
Kaveri teki sähköt ku niistä mitään en ymmärrä.Auton sähköt kelpaa nyt virallisesti katuliikenteeseen ja kisoihin,jos haluu ajaa tai jos tää mihinkään kelpaa.
Auto on nyt monien vuosien jälkeen taas katsastettu ja kilvitetty alkuperäisille kilville.
Kaikki tarpeellinen on otteessa,lukuun ottamatta noita renkaita mut 35:set kadulle ja vähän isommat metsään.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=244056
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=244057

lepa77
04.01.2024, 07:37
Komea siitä tuli.

offroadjouni
04.01.2024, 22:13
Hauska nähdä että projekti on valmistunut. Aina välillä olen harmitellut että tuli myytyä tämä pois, mutta tuohon aikaa ei ollut itsellä tiloja tai osaamista Mersun ongelmien korjaamiseen (kone + pitkät välitykset). Onko siinä vielä samat 38" swampperit alla?

kesis
05.01.2024, 10:53
Juu kauan se vei,no oli siinä pari väli projektia,muutama suzuki pari kaks pyöräistä muutama mönkkäri,jeeppi vei jokusen vuoden samoin viimenen rojekti eli amerikan auton kanssa meni 5 vuotta mut uusi rakennelaki toi uutta puhtia ja otin loppukirin ja nyt on tyytyväinen olo.Ja renkaat ei ole samat mutta koko on sama.Tosin nää on pakko vaihtaa on niin kovettuneet jo vuosien saatossa.
Mites muuten voiko tälläsia kovettuneita renkaita pelastaa enää millää? leikkurilla lisää uria voi tietysti tehä mut mites toi kovettuneisuus.

veijon-esso
05.01.2024, 12:50
Mites muuten voiko tälläsia kovettuneita renkaita pelastaa enää millää? leikkurilla lisää uria voi tietysti tehä mut mites toi kovettuneisuus.

Vanhan kansan traktorisepät elvyttää koppuria kumeja dieselillä. Laite jäälle sutimaan pienimmällä vaihteella, renkaat tekee pienen kuopan siihen jäähän ja sit kipataan disukkaa siihen kuoppaan ja sit jätetään pyörimään..! :D

Kiihdytyskisapuolelta löytyy sliksien elvyttämiseen aineita, mutta voi tulla hintoihinsa.

Repro
05.01.2024, 13:31
Olikos se Tapsa4x4 joka Luumäellä muutama vuosi sitten mainitsi että tuollaisessa "Teijo" osienpesukoneessa saa kovat renkaat pehmenemään.

tapsa4x4
05.01.2024, 13:55
Olikos se Tapsa4x4 joka Luumäellä muutama vuosi sitten mainitsi että tuollaisessa "Teijo" osienpesukoneessa saa kovat renkaat pehmenemään.


Joo sellaisella kun kunnon pesuaineella pesee parikertaa putkeen max kuumalla ni tuli aika paljon pehmeämpiä vanhoista tslllistä.

sisua45
05.01.2024, 16:20
Minkäs kokoinen veekasi tuo on? Mersun oma kuitenkin, ja näkyy olevan K-jetti.

kesis
05.01.2024, 22:12
Se on 380:nen ja k-jetronic tosiaan.Pientä hienosäätöä kaipaa vielä.ongelma tuntuu olevan siinä lämpöregulaattorissa,kylmänä käy kovilla kierroksilla ja laihalla.lämmetessä rauhoittuu ja katsastuksessa säädettiin seokset lämpimänä kohdalleen ja käy hyvin.mut kävin yks päivä pienen lenkin kadulla ja kone ei lämmenny normi lämpöihin ku oli niin saatanan kylmä,vetojakaan ei ollu yhtään.Kotona otin pari tulppaa irti ja oli ihan valkoset eli laihalla kävi.Järjestelmäpaine ja ohjauspaineen oon säätäny mittarilla lämpimänä arvoihin.Mutta kylmänä ohjauspaine liian korkea ja siitä syystä käy laihalla.Ongelma on lämpöregulaattorin piimetalliliuskassa joka säätää kylmänä ja kuumana seoksen määrää tai paremminkin vastapainetta.Ja kun se ei toimi oikein niin vaikea saada säätöihin,mut enköhän mä jotain keksi.
Tarvis vaan saada jostain jotkut paremmat renkaat et vois vähän koeajella ku noi on tosiaan hengenvaaralliset liukkaalla.
Täytyykin mitata mahtuuko toi rengas teijopesuriin,työmaalla meinaan on sellanen.sit jos viel lainais jostain kuvioleikkurin niin jos vähän paranis.

Pertura
09.01.2024, 11:25
Renkaiden pehmentämiseen helpoin ja halvin tapa lienee jarruneste. Eli halvinta jarrunestettä (ei DOT5!) suihkepulloon ja renkaat reilusti märäksi. Antaan viikon verran vaikuttaa, jolloin varmaan kumit ovat jo pinnasta kuivat ja melko tavalla pehmeämmät. Ja jos ei kertakäsittely riitä, niin toistaa. Jos saa emännältä anastettua suihkepullon, ei jää kokeilun hinnaksi kuin kymppi jarrunesteeseen ja puoli tuntia työaikaa.

Olen tuolla keinolla saanut koppuroituneet rataprätkän renkaatkin taas toimiviksi, samoin ihan käyttöautojen vanhoja renkaita olen elvytellyt ja selkeän eron huomannut. Ja jos ei riitä aika odottaa että kumi kaiken jarrunesteen imee, on painepesurilla näppärä suhauttaa ylimääräiset pois pinnasta, niin eivät roisku pitkin autoa ajellessa.

artsi777
10.01.2024, 21:44
Aikansa se otti, mutta kyllä nyt kelpaa :)

Jyki
03.03.2024, 08:26
Kenen valmistajan on noi alumiinivanteet? Minkä kokoiset ja mikä ET?

kesis
03.03.2024, 11:38
Compotive 8x15 ET lukua en ny muista,voin kattoa joku päivä,ne on aika kevyet.
Noilla 12.5 leveillä renkailla auton kokonaisleveys jää juur alle 1900. Tein noi 5x5 pulttijakoisista,eli vanhat holkit pois,jyrsinkoneella reikiä 3mm suuremmiksi ja samalla 1.5mm siirto.Sitten vaan sorvaten uudet isommat holkit,prassillä paikalle ja uusi pulttijako on valmis.Keskireikää muistaakseni myös hieman suurensin.Hieman työtä mut saimpahan mitä halusin.

Jyki
03.03.2024, 18:46
Hienot on�� jos joskus olet luopumassa, niin täällä oli kiinnostunut��

kesis
03.03.2024, 21:08
joo omasta mielestä myös ihan jees näköset,ja eipä noista voi luopua niin kauan ku mersu on. Tarvis jostain löytää jotkut 16 tuumaset alut et vois koittaa tehä Beadlock kisa aluvanteet.

kesis
10.05.2024, 20:32
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=245149
Talvi-iltojen iloksi tein vähän konehommia ja vaihdoin koneen pari pykälää isompaan,oli tuo 380:nen jotenkin laiskan oloinen ja alaväännötön.Uudessa koneessa parikymmentä heppaa ja reilu 100nm enemmän niin on ihan erilainen.tai sit tuossa vanhassa oli vaan jotain häikkää,mut nyt tuntuu kulkevan hyvin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=245147
Hyvinhän tuo "isolohkokin" konehuoneeseen istui vaikka oli jokusen sentin leveempi.

sisua45
11.05.2024, 22:20
Onko siellä "500" nyt nokalla?

kesis
12.05.2024, 08:31
Juu sehän se. meinasin pari pientä käyntivideotakin tähän lisätä mut enhän mää osannu.
Laitoin ne facebookin puolelle offipalstalle.

pee
22.06.2024, 20:56
On kyllä maGee, ja toi keulan toteutus oikeasti fiksu 🫡👍🏻

kesis
23.06.2024, 20:38
Joo,on vähän mukavampi touhuta konehuoneessa ku keulan saa pois edestä.Ja ennenkaikkea toi on laillinen ja muutoskatsastettu.kuitukeula olis vaatinu jotkut lisäputket sivuille.
Laitetaas taas muutama kuva ku on niin kivoja.Eli toi etuylitys on häirinny jo pidemmän aikaa joten muutin sen.eli ensin vanha pois
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=245318
Ja uusi vinssinpaikka vinsseineen niin syvällä ku mahdollista laittaa,muutama sentti tais jäädä alahihnapyörän ja vinssin väliin.Sorvasin vielä hihnapyörästä ylimääräisen ilmastointiremminpaikan pois.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=245319
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=245320
kävin kerran työmaalla pyörähtämässä ja pitihän sitä trukilla vähän nostella.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=245321
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=245322
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=245323
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9083&pictureid=245324
Muuten hienosti on kone toiminu mitä nyt tiellä muutama sata kilometri ajettu.Raisiossa kävin kisoja kattelemassa niin kulutus maantieajossa oli n.30L satasella.
Tulpat on ihan oikeen väriset ku heti ajon jälkeen kattelin mut en tiiä sit miks noinkin reilusti menee ainetta.
Maastossa en oo vieläkään ehtiny käydä kokeilemassa.Tarvis asentaa lukot,panssarit ja tehä jotkut puoliovet ku ottaa katon pois.Niin ja uus isompi tankki tarvis tehä.
Niin ja tietysti jotkut oikeet renkaat.Noi 38:sit aattelin laittaa ensin ku saan tehtyä toiset vanteet,aihiot olis jo ja jormalaiset kehätkin odottaa hitsaamista.