View Full Version : Lumilingot ja märkä lumi
tekniikkamies
21.12.2023, 19:09
Mitenhän mahtaa olla, mistä kaikesta on kiinni minkälaiselle lumelle lumilinko soveltuu?
Itse tutustun aiheeseen kuluttajaluokan 420 kuutioisella Cub Cadet xs3 76 tde lumilingolla ja sekin on parempi kuin ei mitään. Jonkin moinen pulma on kuitenkin kun toimivuus vaihtelee aika paljon.
Toisaalta videoiden perusteella tarpeeksi suuret lumilingot nielee hyvin vaikka traktorin aurauspenkat.
Tässä on joku parannellut Ariensia tehokkaammalla koneella. Melko hyvän näköistä touhua ottaen huomioon, että lumikin aika raskaan näköistä.
https://youtu.be/RzmSbNxv78w?si=E5N7pdelB1ktHa5j
Isoilla lumilingoilla näyttää lumi yleensä lentävän:
https://youtu.be/-Vx369nR9HQ?si=vUvHHpYsE-qbHre2
Mielestäni sellainen vehje olis kätevä, jolla traktorin vallit ottaa helposti pois liittymistä, eikä ole herkkä hajoamaan. Taitaa yksi heikko lenkki olla impelleri, mutta sen voi tehdä vahvemmaksi.
Onko kokemuksia ja näkemyksiä?
Mulla on MTD 826 (8 hp ja 26 tuumaa työleveys) lumilinko. Ostin sen vähän käytettynä muistakseni 1500 markalla.
Nykyajan näkemyksen mukaan linko on pieni. Tämä on pyörävetoinen, mutta noita samoja on teloillakin. Eikä ole hammastettu vetokierukka, sekin kuulemma täytyy olla.
Hyvin se aina työnsä hoitaa. Märkääkin lunta lennättää. Kerran tai kaksi on meinannut lumesta mennä tukkoon, harjan varrella ronkin sitä auki. Ei paha saldo, kymmeniä-satoja käyttökertoja kuitenkin. Verstaan pihan ja seinustan kun linkoaa, niin noin puoli tuntia menee aikaa.
harriL200
21.12.2023, 19:42
Minulla on nyt yhden talven kokemus Rammyn mönkijään asennettavasta lingosta ja ainakin se riittää omaan käyttöön kun lingottavana on iso piha ja kilometrin verran kapeaa tietä.
Märkäkin lumi tuntuu lentävän ainakin ojan toiselle puolelle ja mulle se riittävää.
Lingossa on se 420cm3 kone ja torvessa sähkösäädöt
tekniikkamies
21.12.2023, 20:03
Minulla on nyt yhden talven kokemus Rammyn mönkijään asennettavasta lingosta ja ainakin se riittää omaan käyttöön kun lingottavana on iso piha ja kilometrin verran kapeaa tietä.
Märkäkin lumi tuntuu lentävän ainakin ojan toiselle puolelle ja mulle se riittävää.
Lingossa on se 420cm3 kone ja torvessa sähkösäädöt
Rammy linko päältäpäin näyttää hyvältä, eikä ole liian heppoinen. Itsellä ei ole värkkiä mihin sitä kiinnittää ja lumihommat hajasijoitettu.
Sellainen linko olis hyvä, jota vois käyttää vaikka kerran pari vuodessa yhdessä pihassa ja olisi kaikkiruokainen.
Rammy olis varmaan helppo virittää... :D
Lerssinen
21.12.2023, 22:27
Olin jo hukia tulossa kehumaan mutta nää oliki perässäkäveltävien juttu :o
tekniikkamies
21.12.2023, 23:48
Tää on tarkoitettu kaikille, ennen oli yleistä aktiivikäytössä traktori ja linko!
Nyt on ikääntyviä asukkaita omakotitaloissa ja myös pienemmät tarpeen.
Mun 6hp MTD heittää märkääkin lunta niin kauan kun lumi pysyy "valkoisena". Sitten kun muuttuu niin märäksi että harmaantuu niin ei mene enää, pitänyt jo ajat sitten ottaa se haarukka pois heittotorvesta johonka märkä lumi ekana tarttuu mutta ei ole tullut tehtyä.
Kyseinen kone näyttää tukkeutuvan juuri siitä torven juuresta, kierukka ja siipi ei ole meikäläisen käytössä aiheuttanut ongelmia. Traktorivalleja ei juurikaan ole tullut ajettu mutta paksua tiivistä lunta koko kidan leveydeltä kyllä sen verran mitä kuvernööri antaa tehoa ilman notkahdusta.
Tällä en ajaisi esim karhun tekemää vallia jossa kovaa pakkautunutta lunta/jäätä koska torvi on muovia.
Haarukan tarkoitus lienee estää paakkujen lentämien torvesta? Omalla kohdalla sille ei ole tarvetta kun maalla asujalla ei ole naapurien fiinejä autoja tms vaaravyöhykkeellä.
tekniikkamies
22.12.2023, 10:42
Melko pienestäkin on apua jos se toimii ja pihassa voi järjestellä lunta sopiviin paikkoihin.
Mikähän on vaikutus jos suihkuttaa jollain ruiskulla ainetta, joka estää jäätymisen?
Moottoreita lojuu tai on katsastamattomissa autoissa. Melko tehokkaankin pystys tekemään jos tarvetta. Omassa pihassa ei ihmeitä tarvi, eikä lumihommista hirveän hyvää maksua saa.
Pahimmassa nuoskakelissä sumuttanut Wd40 nieluun ja ränniin, ei tuki nuoskalumi linkoa. Yllättävän kauan pitää pinnat tarttumattomina lumelle. Uutena ei nuoska tarttunut mutta nyt on hiekka ja pikkukivet vienyt maalin osittain pois ja metalliin tuntuu herkemmin tarttuvan.
tekniikkamies
22.12.2023, 12:30
Pahimmassa nuoskakelissä sumuttanut Wd40 nieluun ja ränniin, ei tuki nuoskalumi linkoa. Yllättävän kauan pitää pinnat tarttumattomina lumelle. Uutena ei nuoska tarttunut mutta nyt on hiekka ja pikkukivet vienyt maalin osittain pois ja metalliin tuntuu herkemmin tarttuvan.
Onko tuo Agromatic, sellaista olen kokeillut ja oli ehkä tyhmää olla hankkimatta omaksi. Vehkees oli ehkä vähän lyhyt akseliväli, joten ajettavuus kauha täynnä hiekkaa ei ihan paras.
Työnsi lumia kivasti.
Onko tuo Agromatic, sellaista olen kokeillut ja oli ehkä tyhmää olla hankkimatta omaksi. Vehkees oli ehkä vähän lyhyt akseliväli, joten ajettavuus kauha täynnä hiekkaa ei ihan paras.
Työnsi lumia kivasti.
Juu, toinen kotimainen. Ajettavuudesta en osaa sanoa kun ei muista niin kokemusta, Avanttia kokeilin silloin kun ton ostin, niin siinä jäykkä runko ja epätasaisessa maastossa aina joku pyörä ilmassa, tossa rungon kääntönivel myös kiertyy ja kaikki pyörät pysyy maassa myös hieman epätasaisella alustalla. Kyllä on hyvä apu pihahommissa, nostaa 1000kg 2.5m korkealle, niittää, jyrsii, linkoo, ja mulla vielä tohon peräpäähän kaivinkone.
Mun MTD:ssä ei ole heittotorvessa mitään haarukka tai muutakaan. Joko tuon ikäisessä sitä ei ole, tai koneen eka omistaja oli sen jo poistanut?
Lumi lämpiää, eli sulaa, aika lailla lingotessa. Plussa ja pakkaslumi lentää hyvin. Mutta joskus olen löytänyt sellaista välimallin lunta, joka tukkii torven.
Mulla on mennyt lingosta läpi monenlaisia jääpaakkuja vahingossa. Auton roiskeläpistä pudonneita ja tiekarhun (aiemmin niitä vielä oli) jättämiä palasia. Kova kolina, linko heiluu, mutta mikään ei ole hajonnut siitä syystä.
Kerran meinasi osua jäätilsa autoon. Linkosin tienpäästä lunta. Ohi meni mummeli fiestallaan, ja menikin aika hiljaa. Keskeytin linkoomisen auton tullessa, mutta jatkoin hieman liian aikaisin. Kuului pamaus ja reiluin kokoinen jääpalanen lähti reilussa kaaressa lentoon. Ja suoraan kohti fiestan takalasia. Onneksi liike-energia loppui, ja tilsan kaari alkoi laskemaan. Aika lähelle meni, oikein kirosana pääsi.
Lingossahan on kaksi kiilahihnaa, toinen vetopyörille ja toinen itse lingolle. Joskus ostin maahantuojalta oikein alkuperäisen kevlar-vahvisteisen hihnan, maksoi yli 300 mk. Ja paskan marjat, yhden talven kesti kunnes oli naruina. Nyt on käytössä normaali laturin hihna. Kestää monta talvea, vaikka on väärä profiilikin. Yksi peltinen hihnapyörä halkesi muinon, migillä nippuun.
Tuossa ei ole starttimoottoria, ja (muistaakseni) 318 kuutioista Tecumsehiä saa repiä käyntiin miehen lailla kun se seisoo melko viileässä tallissa. Otin narustartin pois, ja käynnistän sen porakoneen avulla. Kampiakselin mutterista 700w boschilla käyntiin. Porakoneessa täytyy olla kakkos nopeus päällä, 0-3000 rpm, sillä muuten joko katkeaa istukan karapultti, tai kampiakselin mutteri löystyy ja vauhtipyörän alumiinikiila halkeaa. Arvaa mistä tiedän. :D
Ebaystä olen löytänyt 12V ja 120V startteja, mutten 240V. Meinasin ostaa 12V, mutta sekin on jäänyt. Hyvin bosch hoitaa homman.
Jos oikein muistan, niin ostin lingon joskus vuonna 1994? Ensimmänen omistaja sai sydän oireita, kun kiskoi sitä käyntiin. Niinpä linko-miehen muija käski myydä sen minulle. Ovh oli ilmeisesti 10000 mk luokkaa?
Bensahana (metallia) alkoi vuotaa jokunen vuosi sitten, joten ostin halvan kiinalaisen tilalle. Yllätys on ollut suuri, sillä muovinen kiinalainen ei vuoda ja on todella kevyt kääntää päälle ja pois.
Yksi murtopultti on katkennut kierukalta, kun lumessa olikin koivuhalkoja. Muuta ei ole hajonnut.
tekniikkamies
23.12.2023, 10:20
Juu, toinen kotimainen. Ajettavuudesta en osaa sanoa kun ei muista niin kokemusta, Avanttia kokeilin silloin kun ton ostin, niin siinä jäykkä runko ja epätasaisessa maastossa aina joku pyörä ilmassa, tossa rungon kääntönivel myös kiertyy ja kaikki pyörät pysyy maassa myös hieman epätasaisella alustalla. Kyllä on hyvä apu pihahommissa, nostaa 1000kg 2.5m korkealle, niittää, jyrsii, linkoo, ja mulla vielä tohon peräpäähän kaivinkone.
Kokeilemani Agromatic oli liukuohjattava. Tänään taas lunta, joka ei pöllyä lingosta vaan tukkii.
Vekittimesi on ilmeisen hienoa mallia.
Kokeilemani Agromatic oli liukuohjattava. Tänään taas lunta, joka ei pöllyä lingosta vaan tukkii.
Vekittimesi on ilmeisen hienoa mallia.
Pienemmät ovat liukuohjattavia, tuossa runkoohjaus. Liukuohjattavissa tosiaan akseliväli on tosi pieni ja kulku varmaan paljon nyökkivämpää.
Kokeile sitä wd40 sumutella sinne missä se lumi takertuu laitteeseen kiinni, mulla ainakin auttaa.
En tiiä onko lingoissa, vetureissa vai kuskeissa eniten eroa, mut meillä kylän hukimies vaihtaa perälevyn perään kun asteet on nollassa ja siitä ylöspäin.
Omasta menee lumi kuin lumi.
tekniikkamies
23.12.2023, 12:32
Pienemmät ovat liukuohjattavia, tuossa runkoohjaus. Liukuohjattavissa tosiaan akseliväli on tosi pieni ja kulku varmaan paljon nyökkivämpää.
Kokeile sitä wd40 sumutella sinne missä se lumi takertuu laitteeseen kiinni, mulla ainakin auttaa.
Testaillaan... liukuohjattava oli mahdollista hankkia siedettävällä hinnalla. Vaikutti, että melko tasaiselle alustalle tarkoitettu. Tuntui kokoon nähden voimakkaalta.
Testaillaan... liukuohjattava oli mahdollista hankkia siedettävällä hinnalla. Vaikutti, että melko tasaiselle alustalle tarkoitettu. Tuntui kokoon nähden voimakkaalta.
Agromaticin liukuohjattavat suunniteltu navetta kayttööön, kapea, mahtuu käytäville, kääntyy paikoillaan. Mahtava laite rehun jakeluun, ja lannan luontiin, mutta ei tosiaan epätasaisille pinnoille.
tekniikkamies
23.12.2023, 20:57
Agromaticin liukuohjattavat suunniteltu navetta kayttööön, kapea, mahtuu käytäville, kääntyy paikoillaan. Mahtava laite rehun jakeluun, ja lannan luontiin, mutta ei tosiaan epätasaisille pinnoille.
Se oli kokoon nähden kiva ja en heti hiffannut, että 3000 egel alkavassa hintaluokassa ei juuri kilpailijoita...
En tiiä onko lingoissa, vetureissa vai kuskeissa eniten eroa, mut meillä kylän hukimies vaihtaa perälevyn perään kun asteet on nollassa ja siitä ylöspäin.
Omasta menee lumi kuin lumi.
Isäukolla ollu tuo huki jo siitä protosarjasta asti, ensimmäisiä tehtyjä muistaakseni.. kaikki menee, ihan sama millanen lumi..
itellä on vallun perässä semmonen oma kötöstys, siitäki kohtalaisen hyvin menee, ainoa oikeastaan on jos tiiviimpään satanutta/juoksuttanutta lunta ja siihen alkaa sataa vettä lisäksi ni saattaa vähän haitata..
tekniikkamies
25.12.2023, 10:05
Huono toimivuus johtui omassa lingossa viimepäivät siitä kun murtosokka oli katkennut keskellä olevasta takimmaisista siivekkeistä ja se toimi hidastimena ennen impelleriä. Kun sen korjasin, oli taas aika hyvä.
Vika oli tullut niin ovelan aikaan ja ei huomannut kuin putsauksen yhteydessä kokeilin kädellä takimmaista. Linko siis sellainen, jossa ylimääräiset pyörivät siivekkeet keskellä.
Taitaa olla nyt kylmempää keliä ja lumi ei tuki kalustoa.
Nyt lumilinko porskuttaa kuten kuuluukin.
https://youtu.be/3xm0uagmdDA?si=HEOICJSqGLsU60Uz
Mulla oli aikaisemmin sellainen stigan tekemä melko muovinen lumilinko. Se oli muovilla pinnoitettu joka suunnasta, se lapa mikä heitti lunta oli myös muovia. Sellainen hinnat alkaen malli. Se oli ihan ok jos oli puuterilunta. Mut heti kun oli märkää niin ei sillä mitään tehnyt. Ostin käytettynä tuollaisen motonet lingon. Onko se nyt mtd merkkinen? Ei se kyllä yhtään sen parempi ollut. Ei sekään saanut sitä märkää lunta mihinkään siirrettyä. Sit hankin Husqvarnan lingon. Mallia en muista, mut joku n.60cm levee. On muuten melkoinen ero sen motonet lingon ja husqvarnan välillä. Husqvarnassa kaikki on järeämpää. Sillä myös lentää iloisesti märkälumi. Sen puuterilumen se viskaa varmaan tuplaten kauemmas mitä tuo motonet romu heitti. Husqvarnan haittana on sitten hinta, koska se maksaa melkein tuplat mitä se motonet romu maksaa uutena. Mut ei tarvi kyllä vaihdella linkoa toiseen husqvarnan jälkeen.
Defemasiina
31.12.2023, 21:29
Mulla 34 v vanha Honda HS 70 telaketjuilla. Toimii vielä hyvin. Suihkuttelen siliconispreitä välillä heittorööriin, se auttaa nuoskalumen lentoon.
Miulla myös 30+ vanha honda, HS522 tjsp.
Värkkäsin siihen parivuotta sitten laadukkaasta kumimatosta jatkot siipien kärkiin.
Eli siiven levyiset, n. 30mm pitkät laput, jotka on kahdella ruuvilla siiven kärjen läpi kiinni. Alkoi lentämään vesiloskakin, ei toki kauas mutta lentää kuitenkin.
Ja heittotorvesta tietenkin hitoille ne "sormisuojat".
Nyt sen käyttö on jäänyt vähemmälle kun löysin kesällä zetorin :D
Meillä on Stiga ysärin alusta. Varmaan aika sama kone, kuin tuo Sisun MTD. Käytetty on paljon, mutta en sentään lähtisi isommin kehumaan. Moottorina on hiukan alitehoinen tecumseh. Hieman tympeä rykiä käyntiin kylmemmällä kelillä. Murtopultteja menee sepelipihalla turhankin usein. Pakkaslumi lentää hienosti. Märkäkin lumi menee, kunhan ei ole välissä kylmempiä kerroksia. Kertaalleen lingottu tavara tukkii tuutin äkkiä.
Linko on ollut kymmenisen vuotta satunnaisemmalla käytöllä, kun useimmiten tulee tehtyä lumityöt bj:n auralla. Auta on vähän nopeampi, mutta linko on paljon tarkempi. Sepelipihalla muutamat ekat lumityöt täytyy olla tarkkana, minne kivet lentävät.
tekniikkamies
24.01.2024, 23:21
Nyt viimeajat lumi tullut kohtuullisesti lingosta ja pakkaskeliin aikaan suorastaan mainiosti. Viimeksi kuitenkin totesin katolta tippuneen lumen olevan yllättävän paha haaste vaikkei se tukkinut linkoa, ei paino ja järeys riittänyt puskea siihen. Jotenkin toimi jos lunta pudotti itse ja heti perään linkoa.
Minkäs järeysluokan vehje todettu hyväksi katolta pudonneen lumen käsittelyyn ja huomioidaan monen pihan ahtaus, ettei kovin suuri työkone varteenotettava?
Tuos olis varmaan tarpeeksi painava kokoisekseen:
https://youtu.be/cR2nUH8UfjI?si=8Fm08E_IGm_kLmHu
Minkäs järeysluokan vehje todettu hyväksi katolta pudonneen lumen käsittelyyn ja huomioidaan monen pihan ahtaus, ettei kovin suuri työkone varteenotettava? kyllä mulla ainakin tuo oma linko pystyy hoitaan myös katolta pudotetun lumen. https://siemenjakone.com/tuote/husqvarna-st-227-husqvarna-252-cc-68-cm-sahkokaynn-ohjaustehostin-led tuo on ilmeisesti tuosta omasta lingosta uusin versio. Mielenkiintoista kun siinä on ohjaustehostin. Ei hajuakaan millainen on lumilingon ohjaustehostin?
Mut melkein otat minkä tahansa n.2000e lingon niin alkaa speksit olemaan kunnossa ja lumi liikkuu. Siitä kun menee vielä kalliimpiin laitteisiin niin varmaan vielä parempia malleja.
tekniikkamies
26.01.2024, 09:42
Mul on Cub Cadetissa telat ja sellaiset jarrut jotka helpottaa kääntelyä. Telojen mukana tuli ominaisuus linkouskorkeutta voi säätää sellaisesta vivusta, jossa 4 asentoa.
Lumi ruvennut muuttumaan raskaan oloiseen suuntaan. Mulla se katolta tippunut lumi ollut, ettei lapioiminenkaan kovin hienosti suju.
Siinä eroa jos lunta pudottaa tai se putoaa itsekseen yöllä.
tekniikkamies
21.02.2024, 10:07
Nyt rupeaa talvi lähestymään loppua ja lumi on useammin ollut lingosta lentävää sorttia.
Eniten on mietityttänyt minkälainen linko pitäisi olla, jotta se olisi kaikkiruokaisempi. Traktorit tekee tien reunaan isoja kökköjä, aika hyvä meininki olisi jos tien reunat pystyy linkoamaan.
Joillain on hydrauliikalla pelaava linko. Mitkään Avantit ei ole sellaisissa hinnoissa, että kiinnostas.
https://youtu.be/pr50KZC5aVQ?si=GGdMfEWJcLN1rGxx
https://youtu.be/gYt8yk2z3aE?si=QTqBN1ghcQjCWeGU
Miten olis pieni traktori ja siihen linko?
Traktorille keksii varmasti muutakin käyttöä ku lingon pyöritys...
tekniikkamies
21.02.2024, 21:38
Miten olis pieni traktori ja siihen linko?
Traktorille keksii varmasti muutakin käyttöä ku lingon pyöritys...
Kyllä traktorista pitäisin jos mulle joku myis ja voisin laittaa huoltoautotyylin peräl Hiluxin vaihdossa.
Ei pakko olla pieni vaan lähin varmatoiminen ja pystyttävä ajaa tiellä. Toinen vaihtoehto niin pien traktori, jota autolla kuljettaa.
Kuormaajaa tarvisin eniten ja jos se on, silloin nykyinen linko riittää kun sillä järjestelee lumia ahtaissa pihoissa.
Esim. Valmet 702 näyttää melko hyvältä vaik ei ole neliveto.
https://youtu.be/8MauTllmVQk?si=31X2-kK00wLimbPr
Tokkopa siihen katolta pudonneeseen nuoskalumeen oikein mikään perässäkäveltävä puree, kyllä se niin tiukassa paketissa on kun se katolta maahan läsähtää.
Rautalapiolla itse olen vääntänyt paloja irti siitä penkasta ja sitten lingolla hiiteen.
Lähipäivinä selvinnee kuinka onnistuu zetorilla ja perälevyllä. Ei välttämättä hyvin silläkään.
https://cdn.bauhaus.fi/media/catalog/product/cache/569848a67a579fd0e29cbf678dbb39c0/6/1/61614675.jpg
https://www.bauhaus.fi/lumilinko-al-ko-s-line-760-4-te.html
Tuommonen tupsahti pihaan alkuvuodesta. Ainakin uutena tuntuu lentävän läpimärkä lumikin, ja kauaksi. Vanhaan verrattuna, jossa tehoja, painoa jne on puolet tuosta, ja ikää ainakin kolme vuosikymmentä sisältäen huoletonta käyttöä, lentää ihan eri tavalla...
Vaan on kankeampi, ja painon takia raskas käsitellä vanhaan kevyseen verrattuna. Pakkaslumi lentää samaan tapaan kummallakin, isoin ero nuoskan ja märän kanssa. Yllättäen saa syötyä myös katolta tippuneen suojalumen, pudotusta kuutisen metriä, vanhan kanssa ei mitään toiveita lennättää ellei lapiolla pilkkonut pieniksi, tällä uudella yllättävän hienosti meni sekin. Miten lie 30 vuotiaana tämä, voi olla etten ole sitä aikaa näkemässä tuon koneen kanssa..?
tekniikkamies
22.02.2024, 21:22
AL-KO painon ja moottorin tilavuuden puolesta vastaa mun Cub Cadettia ja kyllähän merkki takaa laadun! :D
Defemasiina
24.02.2024, 20:29
Järeen näkönen otus. Saakohan jatkossa myös maitokaupoista.
tekniikkamies
24.02.2024, 22:43
https://youtu.be/q4x2ZoFCNLU?si=eLlPHaN3TPcexuLc
Katolta pudonnut lumi on näköjään aika kova vastus.
Raaka_Arska
28.02.2024, 08:49
Vaikka tässä ketjussa on enempi keskitytty perässä käveltäviin linkoihin niin en malta olla kehumatta omaa lumityö konetta. Ostin 20 vuotta sitten pikkutraktorin Massey Ferguson 135:sen. Oli hyvässä kunnossa, mm. kaikki valot pelasi ja muukin tekniikka. Maksoi 2500 ekeä ja naapurista sain ostettua Runni 210 lingon 350 ekellä. Verkkuun ei ole tarvinnut remontteja tehdä, normi öjynvaihto huolloilla on menty. Suvilumi ei oikein kunnolla lingosta läpi mene, mutta jos on asteenkin pakkasen puolella niin hyvin lentää. Tällä tekee vartissa omakotitalon lumityöt vaikka lunta ois tullu enemmänkin. Ja mikä ihmeellisintä jos myisin pois nuo niin saisin niistä selvästi enemmän mitä olen maksanut. Raudassa ei oo raha hukassa.
tekniikkamies
28.02.2024, 09:33
Vaikka tässä ketjussa on enempi keskitytty perässä käveltäviin linkoihin niin en malta olla kehumatta omaa lumityö konetta. Ostin 20 vuotta sitten pikkutraktorin Massey Ferguson 135:sen. Oli hyvässä kunnossa, mm. kaikki valot pelasi ja muukin tekniikka. Maksoi 2500 ekeä ja naapurista sain ostettua Runni 210 lingon 350 ekellä. Verkkuun ei ole tarvinnut remontteja tehdä, normi öjynvaihto huolloilla on menty. Suvilumi ei oikein kunnolla lingosta läpi mene, mutta jos on asteenkin pakkasen puolella niin hyvin lentää. Tällä tekee vartissa omakotitalon lumityöt vaikka lunta ois tullu enemmänkin. Ja mikä ihmeellisintä jos myisin pois nuo niin saisin niistä selvästi enemmän mitä olen maksanut. Raudassa ei oo raha hukassa.
Tämähän se unelma on jos löytäs traktorin. Siinä jarruttavana tekijänä on kun eniten tarvis kunnollista etukuormaajaa.
Perässä käveltävästä on ristiriitaista kokemusta. Mielestäni sellainen pitäs tehdä paremmin ja järeämmin, hinta pompsahtas ja jäis hankkimatta. Kokemus on positiivinen jos rakennusta pääsee kiertämään. Varsinainen taika vehkeessä on jos se heittää lumen kerralla haluttuun paikkaan. Heittomatka ja suuntaus oleelliset. Omassa en tyytyväinen heittomatkaan. Pienillä pihoilla ei haittaa jos ei lennä pitkälle, aika tyypillinen tarve on heittää tien yli.
Raaka_Arska
28.02.2024, 11:11
Tämähän se unelma on jos löytäs traktorin. Siinä jarruttavana tekijänä on kun eniten tarvis kunnollista etukuormaajaa.
Kunnollisen takapotkutraktorin voi löytää muutamalla tonnilla. Etukuormaimella varustetut on yleensä nelivetoisia ja hinnatkin mieluummin kymppitonnin yläpuolella.
tekniikkamies
28.02.2024, 11:33
Kunnollisen takapotkutraktorin voi löytää muutamalla tonnilla. Etukuormaimella varustetut on yleensä nelivetoisia ja hinnatkin mieluummin kymppitonnin yläpuolella.
Silloin kun on tullut traktoreilla tehtyä jotain, takavetoinenkaan ei ollut huono pienellä Ålö kuormaajalla.
Uudet liian monimutkaisia ja mahtoiko 80-luvun olla sopivinta tekniikkaa ja meinaa tiellä ajaa. Ehkä 90-luvullakin.
Tuossa ylihyvä Volvo BM kuormaaja. On niin vahva, että puskee lunta kauaskin.
https://youtu.be/NqGtQCqbXSU?si=GV47sTsmaLtMgk5A
Perässä käveltävä linko siinä mielessä hyvä kun on helppo ottaa mukaan ja kiipee näppärästi alumiiniramppeja. Muuten liputtaisin sellaisten puolesta enempikin, hyvän hommaaminen tai tekeminen yhtä vaativaa kuin traktorin hommaaminen. Traktorin halpakin linko aika hyvä.
tekniikkamies
01.03.2024, 14:51
Vanha suurteholinko on muutes mainio peli, mutta siinä ei pahemmin suuntausmahdollisuuksia. Ei olisi juuri apua vieraissa pihoissa ja omassakin pihassa pitäisi huolella harjoitella miten voi käyttää.
https://youtu.be/DRB2L4JxYb0?si=rVvy88_np3LTq7-P
Defemasiina
01.03.2024, 19:16
Mielenkiintoisia raivuita oli monta. Normi lumilinko onkin jo kovilla ihan sadelumilla jos on suojaa. Kuten otsikkokin sanoo. Itsellä kuitenkin viimeksi meni heittotorvi tukkoon ja kone ryyty kun koitin märkää lunta. Täysin ummessa ja kaikki stopissa konetta myöten.
Miksei mulla ole ongelmia suojalumen kanssa? Tarpeeksi märkä lumi lämpiää edelleen sohjoksi, joka lentää metrin päähän koneen viereen.
Torvi on mennyt tukkoon pari-kolme kertaa viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana???
Kuva joulun välipäiviltä, pakkaslunta silloin.
tekniikkamies
03.03.2024, 10:12
Miksei mulla ole ongelmia suojalumen kanssa? Tarpeeksi märkä lumi lämpiää edelleen sohjoksi, joka lentää metrin päähän koneen viereen. aikana???
Itseltäkin taisi tilanne parantua hiukan kun otin turhan tukkivan raudan pois. Tilanne usein se, että vehje kuin oksentaa sohjoa.
Lopputalvesta lumi on kuitenkin lentänyt kohtuudella. Mielestäni ei olis mitenkään mahdotonta tehdä tällaisesta oikeasti kova ja kompakti työväline.
Jotkut on parantanut linkojaan isommalla moottorilla ja näkyy olevan hienoa sähköistä hallintaa.
https://youtu.be/HK9ZuoRI3WQ?si=KuhIGwmw6arxvWoj
Defemasiina
15.12.2024, 21:04
Vanha Honda toimi taas ja oon huomannut että pienkonebensaa kannattaa käyttää. On vehje pitkiä aikoja käyttämättä ja huoltamattakin ikävä kyllä. Lähtee kyllä nöyrästi tuolla bensalla. Mutta työn jälkeen jäätyy paikat ja pressun alla pitää sulattaa ennen seuraavaa työtä. Eli käynnistin vetonarun koteloa pitää lämpöpuhaltaa ja sitten starttaakun ottaa kiinni. Siis kylmissä suojissa on kaikenmoista alkutouhua.
tekniikkamies
21.12.2024, 19:20
Vanha Honda toimi taas ja oon huomannut että pienkonebensaa kannattaa käyttää. On vehje pitkiä aikoja käyttämättä ja huoltamattakin ikävä kyllä. Lähtee kyllä nöyrästi tuolla bensalla. Mutta työn jälkeen jäätyy paikat ja pressun alla pitää sulattaa ennen seuraavaa työtä. Eli käynnistin vetonarun koteloa pitää lämpöpuhaltaa ja sitten starttaakun ottaa kiinni. Siis kylmissä suojissa on kaikenmoista alkutouhua.
Hommasin uudeksi leluksi käytettynä Bilteman 71 senttisen pyörälingon. Laitoin ketjut. Tähän asti kokeillut lingot on bensarohmuja, joten pienkonebensa ei houkuta. Siitä hyvät kokemukset pikkuvehkeissä, jotka käy lyhyen aikaa. Linko jo vähän liian suuri bensan syönnin suhteen.
Tässä on se hyvä, että kulkee tarvittaessa hiljaa. Jotkut on laittanut heittosiivekkeisiin jotain kumia tms. Vakiona heittomatka ei hirveen hyvä.
Tänä talvena on nähnyt miten hölmöltä moni lingoton piha näyttää kun täyttyy lumesta. Tullut mieleen paranisiko vehje jos hitsaisi jotain kattaa, johon voi laittaa lisäpainoja. Käyttöä voisi olla lumiauran penkan poisto liittymistä.
Tähän asti tuntus, että noin metrin levyinen V-twin koneineen hydrastaattina tiloilla olisi aika jees. Telavehje ollut vakaampi ajaa.
Kivan näköinen:
https://youtu.be/kATMqbDaF2M?si=YQeJIFc0WXnkibA8
Kaitsu67
25.12.2024, 11:36
Onkos millasia kokemuksia noista sähkö/akku "lumilapioista?
Ei mitään koko pihan lumihommia ajatusta ku löytyy kyllä traktorikin (kunhan sais etunostimen sylinterit kunnostettua et saa kauhan kii), mutta lähinnä noita kapeampia kulkuväyliä talon ympärillä ja ovien edustat.
Tollasella pitkävartisella työntökolalla ku lykkii, niin toi selkä ei aina ihan tykkää, kun sillä pitää kuitenki vähän heitellä sivullekin, niin tollasella vois olla vähän helpompaa. Aika edullisiakin jotkut, mutta kyykkääkö ne heti?
tekniikkamies
25.12.2024, 20:10
Onkos millasia kokemuksia noista sähkö/akku "lumilapioista?
Ei mitään koko pihan lumihommia ajatusta ku löytyy kyllä traktorikin (kunhan sais etunostimen sylinterit kunnostettua et saa kauhan kii), mutta lähinnä noita kapeampia kulkuväyliä talon ympärillä ja ovien edustat.
Tollasella pitkävartisella työntökolalla ku lykkii, niin toi selkä ei aina ihan tykkää, kun sillä pitää kuitenki vähän heitellä sivullekin, niin tollasella vois olla vähän helpompaa. Aika edullisiakin jotkut, mutta kyykkääkö ne heti?
Kiinnostas, akkuvehkeissä yleensä kalliimmissa parempia akkuja esim. Stihl AP 500 s, voi ottaa tehoa 3 kW. Vanhoille olis hyvä jos keksis mitä suositella.
Kysyttyä "akkulapiota" en itselle edes harkitsisi, on ilmeisesti aika pienille alueille ajateltu. Rivitalon poluille tms. Yhden käyttäjäkokemuksen kuullut, ja toimii juuri tuommoiseen mitä kuvittelin, kunhan vaan se lumi on tarpeeksi kevyttä. Ehkä sillekin on paikkansa, kun uutisoivat niiden loppuneen monestakin liikkeestä, tai sitten siitä tulee tämän talven turhake ensi-innostusten jälkeen, aika näyttää..?
Taas pääsi kokeilemaan katolta pudonneen lumen kanssa toimimista. Ei mahdotonta määrää mutta märkää kyllä senkin edestä. Onneksi oli tasaiset pohjat mihin pudota...
No, uusi isompi kone, etenemisen kanssa ongelmia. Onko jo kulunut ja vaatisi säätöjä ohjausvaijereille, vai onko säädöt muutenvaan pielessä, kun ei meinaa telojen veto hyvin kytkeytyä ja peruuttaessa vetää vain toinen tela. Manuaali pitäis kaivaa että osais säädellä, tai sitten kokeellisesti yritys-erehdys -menetelmällä kuten niin usein muissakin operaatioissa. "Ristuksenvanha" pienempi pyöräkone, vetää sujuvasti ja kikkaillen saa pyörien ketjuilla jäätäkin murskattua...
Lumi lensi tötteröistä sujuvasti, kun ei liian isoa palaa yrittänyt haukata kerralla. Jotenkin huonosti tuntui lentävän uudenkin koneen kanssa. Ei semmoista "kymmenen metrin iloista kaarta" enää löytynyt, mikä viime keväänä oli, tai sitten vaan lumen/veden koostumus oli huonompaa. Vanha keksintö lennätti lähes yhtä pitkälle, pitemmälle mitä viime keväänä, mutta tästä tulikin käytettyä mekanismeja vähän levällään -liekö osuivat paremmin heittoja ajatellen paikalleen...
Höttölunta tässä saikin joulun alla parina päivänä heitellä, ja lähelle suojan oloista muutamaan kertaan. Parisen viikkoa sitten kun tuli kolmena peräkkäisenä päivänä semmoinen 15-25 sentin kasaumat, aamusta näytti aina ettei edellisenä päivänä olisi mihinkään koskettukaan, vaikka useamman tunnin rupeamia olikin takana. Vanha kone oli sen lumen kanssa parempi, kevyempi ja pienempi, niin pystyy tällä kropalla paremmin toimimaan. Tuiskupaikoissa oli välillä kitaa korkeampia mihin piti vaan puskea, vähän kerrallaan lumen sisään, sit takaisin ja uudelleen ne mitä putosi edellisen upotuksen jälkeen. Lähinaapureiden pihat meni samalla rytinällä, kun eteni niin kivasti, aurakuskin kiusat sai poistettua ennen penkkojen jäätymistä...
Kaitsu67
27.12.2024, 00:33
Kysyttyä "akkulapiota" en itselle edes harkitsisi, on ilmeisesti aika pienille alueille ajateltu. Rivitalon poluille tms. Yhden käyttäjäkokemuksen kuullut, ja toimii juuri tuommoiseen mitä kuvittelin, kunhan vaan se lumi on tarpeeksi kevyttä. Ehkä sillekin on paikkansa, kun uutisoivat niiden loppuneen monestakin liikkeestä, tai sitten siitä tulee tämän talven turhake ensi-innostusten jälkeen, aika näyttää..?
Itellä olis just tollaseen tarve mihin ei oikeen traktori/ Linko/ Kola käy, ja pitkävartisella työntökolalla paras, mutta selälle välillä melko raskasta hommaa.
Olihan noita jo melkosesti viimetalvenakin myyty, että ei kait se ihan tän talven juttu vasta ole pelkästään.
tekniikkamies
27.12.2024, 22:46
Näyttäs olevan näin, et pyörävehje ketjuilla pitää paremmin jos vaik katolta pudonnutta lunta ottaa. Pyörät taas huonot jos ne uppoaa.
Tuntuis et telavehje sopisi jos on suurehko ja mielellään hydrostaatti.
tekniikkamies
15.01.2025, 08:38
Bilteman pyörävehkeessä rupes luistaa hihna, joka pyörittää impelleriä.
Telalingossa en ole tyytyväinen pitoon kun viimeksi melko ajoissa otin maahan valunutta lunta aurinkopaneelitelineen alta, juuri ja juuri onnistui. Veikkaisin 100 kiloa lisää painoa, olis jo hyvä.
Miettinyt voiko näillä vetää puupölkkyjä polkua pitkin joko pulkassa tai raahaten. Silloin härvelillä olis enempi käyttöä. Pyörämalli sopii paremmin koska teloilla ei voi keulittaa.
Oisko sarvitraktori parempi? Se olis monikäyttönen ja siihen sais myös lumilingon ;)
tekniikkamies
15.01.2025, 23:07
Oisko sarvitraktori parempi? Se olis monikäyttönen ja siihen sais myös lumilingon ;)
Nähnyt netissä videon, jossa vanha ja painavan näköinen sarvitraktori, joka hyvä myös lumihommissa.
Tähän asti kokeilluissa kaupallisissa taviksen lumilingoissa vika liian kevyt rakenne. Hyvä painas ehkä 500 kiloa. Kyseessä myös nälkä kasvaa syödessä :D
Solis 26 pientraktoriin nähnyt videoissa ok lumityövarusteita. Sellainen käytettynä vois olla hyvä ja sillä voi tehdä muutakin.
Miettinyt voiko näillä vetää puupölkkyjä polkua pitkin joko pulkassa tai raahaten. Silloin härvelillä olis enempi käyttöä. Pyörämalli sopii paremmin koska teloilla ei voi keulittaa.
Kannattaa perehtyä siihen voimansiirtoon jos on kitkapyöräversio, hyvin nopeasti sieltä se mielipide sitten muodostuu soveltuuko sellainen mihinkään raskaampaan työhön.
tekniikkamies
16.01.2025, 09:49
Kannattaa perehtyä siihen voimansiirtoon jos on kitkapyöräversio, hyvin nopeasti sieltä se mielipide sitten muodostuu soveltuuko sellainen mihinkään raskaampaan työhön.
On kantapään kautta jo tutustuttu. Ongelma on siinä, et paremmalla järjestelmällä harvinaisia Suomessa.
Ongelmalta voi välttyä jos linko kiinni ajoneuvossa. Itse kuitenkin edelleen pidän telalinkoideasta, hyvät speksit olis joku 30 hevosvoimaa, hydrostaatti n. metri leveä. Helposti ohjailtava torvi.
Taitaa olla liian työläs tehdä itse.