View Full Version : Sorvijuttuja
Säätäjä_setä
06.12.2023, 23:26
Ittele sorveja kerääntynyt kolme kappaletta. Tosin aika pieniä ovat. Ajattelin kerätä dokumentaatiota ja tarinoita niistä tänne. Tähän topikkiin voi vapaasti kertoa myös omista sorveista ja jyrsinkoneista.
Näistä omista koneista:
Vanhin on DDR tuote Hobbymat MD65 + BFE65 jyrsintolppa.
Seuraavaksi tuli hankittua pajalle Power Craft 60210-BV20-1 nimellä oleva kiinan ihme.
Tuorein hankinta on sympaattinen Wolf & Jahn todennäköisesti Model C70
Hobbymat tarinat starttaa helposti kun olen siitä aikaisemmin kirjoitellut radioukkojen foorumilla. Tässä linkki.
https://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1644792583/0
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105861&stc=1&d=1701896772
Power Craftista tulee kohta tarinaa
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105862&stc=1&d=1701896772
Pikku Wolf & Jahnista myöhemmin. Tässä linkki englantilaiselle sivustolle mistä selviää minkälaisesta sorvista kysymys.
http://www.lathes.co.uk/wolfjahn/page2.html
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105863&stc=1&d=1701896772
Säätäjä_setä
07.12.2023, 00:08
Pajalle hain numeroa isompaa konetta painoluokka noin 500kg. Tällainen kiinanihme kuitenkin käveli sopivasti vastaan. Painoa vähän toistasataa kiloa, 100mm pakka ja kärkiväli 550m. Siitä erikoinen tapaus, että pakassa vuosiluku 2006 ja kone oli vielä tehtaan säilytysöljyssä kuitenkin vähän jo ruosteessa.
Mukana tuli jotain työkaluja ja näytti siltä, että myös kierrerattaat. Tästä myöhemmin lisää.
Säätäjä_setä
07.12.2023, 00:50
Ensimmäisiä huomioita kun kone oli saatu ulos Persveivarin kontista. Pakka oli väännetty väkisin "lintaan" kiinni. Karalaipan olkapää ottanut vähän hittiä. Raakasti viilalla pikahuoltoa ja ensimmäinen lastu kokeeksi. Kaikki tuntui toimivan, mutta vaihdeloota piti julmaa rallatusta.
Säätäjä_setä
07.12.2023, 02:06
Päätin, että on parempi käydä vaihteiston kimppuun heti eikä vasta sitten kun jotain menee paskaksi. Hyvä, että tein näin. Sisällä oli karmeeta muhjua viimeistelemättömistä rattaista ja jopa valuhiekkaa lootan pohjalla. :eek:
Muutama kierros pesua kaikilla tunnetuilla kemikaaleilla. ;) Laitoin vaihteistoon myös muhjunkeruu magneetin. Sisäänajoon jäi hytikkaöljyt mitkä myöhemmin vaihtui traktorin vaihteistoöljyksi. Tällä rallatus hiljeni hyvin. Jäi vielä tehtävääkin. Ensimmäinen vaihteensiirrin toimii niin, että hammaskosketus jää puoliväliin. Kunhan saa inspiksen niin pitää korjata tuokin. Samalla kiristin hihnan. Onpahan viritys. Ei meinaa mahtua avaimet väliin vaikka kone on pöydästä irti.
Niin se vaan on, että jonkunlaisia aihioita nämä chinesiumista valmistetut koneet ovat. Pitää itse jaksaa rakentaa loppuun.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105870&stc=1&d=1701906948
Säätäjä_setä
07.12.2023, 02:53
Pakka tuli purettua ja siivottua. Kulku muuttu kun pesi koneistuskuhjut pois. Kärkipylkässäkin oli vähän sanomista.:rolleyes: Tarvittiin putsaus ja kierrehuolto.
Taas kamat koneeseen kiinni ja kärkipylkän kohdistus. Parin satasen sisään meni ensimmäisellä yrittämällä.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105876&stc=1&d=1701910088
Säätäjä_setä
07.12.2023, 03:35
Taas opetus, että kaikki kannattaa laittaa talteen. Aikanaan on tullut jemmattua 50x50 alumiiniprofiilista tehty pukki. Aavistuksen pieni tämän sorvin alle, mutta vähän muuttelemalla profiileiden järjestysta alkoi näyttämään mahdolliselta. Hyvä raaka-aine on myös Kasteenin teräshyllyt. Jemmassa oli 100x60cm teräshyllyjä. Näistä syntyi juuri sopiva pohja ja myöjemmin vielä lastukaukalokin. Vähän kyseenalaisin konstein kone pukille ja vielä pyörät alle niin pystyy yksin liikuttelemaan. Akseli syntyi jämätavarasta ja tietysti tallessa oli tollasia isoja B-kurantteja nylon pyöriä.:D
Hurjan tallinsiivouksen jälkeen koneelle löytyi oma paikka.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105888&stc=1&d=1701912319
Säätäjä_setä
07.12.2023, 04:00
Pakan kiinitys tässä vehkeessä osoittautui mahdottoman hankalaksi. Ruuvit pitää pujottaa karalaipan takaa ja kierrellä vaiheittain kiinni. Kuusiokoloavainkin pitää olla normaalia lyhyemmällä nokalla. Päätin tehdä tilalle pinnapultit ja olakemutterit.
Ensimmäinen vastoinkäyminen oli, että rataspaketista puuttui juuri tarvittava 45-hampainen ratas. Hätäpaskana broidi väänsi 3D tulostimella varaosan. Kesti melkein loppuun asti kunnes kiilaura antoi myöden. No uusi eri materiaalista ja homma loppuun. Tuli harjoiteltua kierteen tekoa ja tehtyä toimivat pultit.
Seuraava yllätys oli, että kiinan luetteloissa on miljoonittain rattaita ja aihioita, mutta 45-hampaista MOD1.25 ratasta ei löytynyt missään konfiguraatiossa. Tähänmennessä oli jo selvinnyt, että tämä Power Craft on teknisesti sama laite kuin Bernardo 500 sorvi. Eikun kyselemään varaosia sieltä. Yksittäistä ratasta ei ollut saatavilla, mutta koko sarja kyllä löytyi. Sattui lompakkoon, mutta lopulta olikin positiivinen yllätys. Tässä sarjassa oli mukana myös rattaat tuumasille nousuille. :) Näistä ei löytynyt kuvaa, mutta rattaat ovat rattaita.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105889&stc=1&d=1701913432
Sisu-verstaalta löytyy kaksi vanhaa sorvia...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=147118
Kart E1N. Niinkuin valussa lukee, tämä on Unkarissa tehty sorvi. 20 vuotta sitten sekoittelin itse miraroli purkeista alkuperäistä vastaavan sävyn, ja maalasin koko komeuden. Ennen sitä oli vaan melko isotöinen rasvanpoisto homma... Samalla laakeroin pääakselin, ja vaihdoin uudet vetoremmit. Kelkan pesin myös sisältä, se oli täynnä rasvaisia lastuja, eikä siksi toiminut kunnolla. Kätevä peli pikku töihin. Maksimi kappaleen halkaisja noin 250mm.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=147119
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=147122
Progres 545. Kyljessä lukee Progressive ja SOAG. Valussa ja kylteissä on tekstien kielinä ranska, saksa, ja englanti? Kyseessä on belgialainen sorvi, jonka englantilainen diileri Soag on joskus tuottanut saarivaltakuntaan. Jotain tuntematonta reittiä kone on kuitenkin kulkeutunut suomeen. Edellinen omistaja sanoi sen olevan tehty "ennen sotia". Eli kyseessä on 30-40 luvun kone. Ja jos oikein muistan, niin on ollut Tampellalla uutena? Historiaa ei voi enää varmistaa, sorvin myyjä ja ostaja (isäni) ovat kumpikin olleet jo pitkän aikaa mullan alla. Meillä se on ollut 25-30 vuotta.
Iso ja painava härveli, pituutta noin 6 metriä. Raskas ja kankea käyttää, ja väljyyttä löytyy monesta paikasta. Kuitenkin täysin käyttökelpoinen peli harrastekäyttöön, leipätyössä tämän kanssa tulisi varmaan hulluksi. Max pyörivä kappale noin 800mm, kun poistaa kiskoista pikkupalasen. Se painaa noin 80 kg. Kuvassa on sorvin pakassa kiinni 15 tai 16" vanne, siitä voi hahmottaa kokoa.
--------------------------------------------------------------------------------
Löysin joskus tälläisen vanhoihin työstökoneisiin, erityisesti sorveihin, keskittyneen sivuston: http://www.lathes.co.uk/page21.html
Sieltä löytyi heti juttua tuosta pienemmästä sorvista: http://www.lathes.co.uk/karat/
Isosta mörköstä en löytänyt mitään, joten lähetin sähköpostia heille. Lähettivät viestiä takaisin, ja osasivat kertoa Progressista vaikka mitä. Heiltä olisi löytynyt käyttöohjekirjan kopiokin muutamalla punnalla. En tosin tilannut sitä.
Mutta sivusto on hyvä ja monipuolinen. Katsokaa mitä vanhoissa sorveissanne lukee, ja etsikää listasta oman härvelin tietoja. :)
Noin kirjoittelin melko tarkkaan 10 vuotta sitten tällä palstalla, kun edellisen kerran täällä oli jutun juurta harrastesorveista...
Eli yllä oleviin vuosiin saa laittaa sen 10v lisää. Pikkusorvi on noin 150 cm pitkä ja lienee 50-luvulta.
Tuollaisen mainoksen löysin joskus netistä. Siinä sama SOAG myy Progressiä, vuotta 1936.
Säätäjä_setä
07.12.2023, 20:44
Taas avustettu köyhän kiinan taloutta. Teräsettiä, istukkaa, puuttuneita kärkipiikkejä ym. Tämäkin osuus alkoi viimeistelyllä ja sovittelulla.
Kärkipiikin MK kara oli liian lyhyt jotta se olisi irronnut kärkipylkästä. Siihen piti laittaa ruuvi jatkoksi. Poraistukan kara taas oli liian pitkä ja siitä pätkä pois.
Samalla kierroksella sorvin kippurassa ollut työkalupidin kävi oikomishoidossa.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105902&stc=1&d=1701974566
Säätäjä_setä
07.12.2023, 20:50
Kelkan siivous ja huolto taisi myös tapahtua tässä välissä.
Säätäjä_setä
07.12.2023, 20:58
Kiitos SISUA45:selle linkeistä. Jotenkin jäänyt huomaamatta tämä vanha keskustelu.
Vanha on vanhaa, mutta ei välttämättä huonoa. Mun pikku Wolf&Jahn sorvikin löytyy jo 1903 työkaluluettelosta. Enempi näitten uusien kiinanihmeitten kanssa on jumppaa.
Säätäjä_setä
07.12.2023, 21:31
Karapylkässä kun oli varaa vähän isompaankin pakkaan niin hommasin 125mm 3- ja 4-leukapakat. Vaikka oli kuinka mittailtu ja tutkittu luetteloita niin vi***ks tämäkin meni. Pakkojen mukana tilattu sovitinlaippa olikin 95/95mm muunto vain 4-reikäisestä 3-reikäiseen. Karalaipassa 0n 72mm olkapää. Tästä lähdettiin nyt tee se itse reitille. Samalla tuli hyvää aikaa siivota nämä uudet kiinanostokset. Siistit päältä, mutta jälleen koneistusmuhjut sisällä.
Osaako joku kertoa miksi nämä sovitinlaipat ovat lähes poikkeuksetta valurautaa?
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105908&stc=1&d=1701976864
Säätäjä_setä
07.12.2023, 21:46
Ei muuta kuin rautaa hankkimaan ja hommiin. Kaverin pajalla kun on hyvät koneet niin syntyihän ne sovitteet. Vaikka itte sanonkin, niin hyvät tuli.
Pintojen yhdensuuntaisuuskin on mikrometrin tarkkuudella sama.:eek:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105909&stc=1&d=1701978053
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105922&stc=1&d=1701978053
Säätäjä_setä
07.12.2023, 21:57
Kesällä asennuksen jälkeen ensimmäinen kostea vähän kylmempi yö niin pakka oli tämän näköinen.:confused:
Veiressä referenssinä SSAB:n "mustasta" tavarasta tehty sovitinlaippa. Nämä vielä niinpäin, että pakassa öljyt pinnassa ja laippa sorvin jäljiltä.
No ruosteet pois mitä lähti ja vanhat hyväksi koetut ruosteensuojaus konstit käyttöön. Huomaa termi ruosteensuojaus. Suojaamme siis ruostetta.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105923&stc=1&d=1701978705
Säätäjä_setä
07.12.2023, 22:20
Pitihän näitä uusia 125:sia heti koeajaakin. Tuli tehtyä lisää olakemuttereita pakkojen kiinnitykseen, risaan massavasaraan messinkipää ja harjoiteltua nelileuka keskityksiä.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105925&stc=1&d=1701980118
Säätäjä_setä
08.12.2023, 01:02
Löyty sopivan kokoinen 3-vaihemoottori. Vanha Asea M71 B14-2. Mekaanisesti sopiva, mutta 2800rpm eli nopeakierros kone. Tämä ei ole show atopperi koska samalla koneeseen tulee taajuusmuuttaja ja onhan siinä vaihteet. Moottorin siivous, laakereiden vaihto ja maalaus.
Sen verran turpaan saaneen näköinen tämäkin, että piti tarkistaa onko akseli suora. Olemassaoleva hihnapyörä ei sopinut akseliin.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105930&stc=1&d=1701989661
Säätäjä_setä
08.12.2023, 01:17
Seuraava harjoitustyö olikin hihnapyörän teko Aseaan. Vähän mitoitusta, hihnaprofiileiden opiskelua, aihio koneeseen ja tekemään. Ei ollut sopivaa/kunnollista kulmamittaa niin sovittamiseksi meni. Lopulta teräsmurikasta kuitenkin kuoriutui hihnapyörä.
No ei tämäkään harjoitus ilman damagea mennyt. Uraa tehdessä katkaisuterä nappasi kiinni ja meni tietysti paskaksi. En heti huomannut, että uran pohjalle oli uponnut terästä murunen eli seuraava terä hajosi saman tien. Oppi maksaa.:rolleyes:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105943&stc=1&d=1701990437
Säätäjä_setä
08.12.2023, 01:24
Moottorin vaihto oli muuten suoraviivainen homma, mutta moottoripukin irroitus olisi tarvinnut lisää niveliä sormiin. Mitoituksen tarkistus ja Asea kiinni.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105946&stc=1&d=1701991280
Säätäjä_setä
08.12.2023, 01:37
Taajariksi löytyi sopiva Omron 3G3EV Sysdrive. Tässä sattui olemaan 230 sisään ja 3V ulos. No näillä tehoilla ei ole väliä vaikka ottaakin tehon yhdestä vaiheesta.
Koteloksi samanlainen dyykattu Rittalin kotelo mikä on jo käytössä pylväsporan muuttajan suojana. Samalla kierroksella pylväsporan lootakin sai ikkunan. Käyttöpaneli ja hätäseis tuli vaihdevipujen yläpuolelle. Alkoperäiset napi ja johtosarjat jäi mykkänä paikoilleen.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105951&stc=1&d=1701991693
Säätäjä_setä
08.12.2023, 02:13
Taisi olla lokakuuta kun koneella oli viimeinen homma ennen talviunia. Pikku Wolfin jalat oli helppo putsata maalausta varten pyörittämällä.
Sitten kaikki mikä kohtuudella irti lähtee niin pakettiin ja lämpimään talvehtimaan. Loput käsittelin tällä IKH:n suojaöljyllä.
https://www.ikh.fi/fi/kone-ja-laitesuojaoljy-4l-wk004a
Keväällä nähdään pitääkö lupaukset. Melkoista tahmaa on, että ainakin siivoamista on odotettavissa.
Säätäjä_setä
09.12.2023, 02:28
Hankintahetkellä ei ollut hajuakaan mikä tämä kone on. Surkean näköinen ruosteinen romukasa. Saanut vasaraa ja putkitonkia ajan saatossa. Näistä ikävistä havainnoista lisää myöhemmin. Alkuperäinen hankinnan tarkoiotus oli hyödyntää johteet ja tehdä tästä hiomakone.
Purun ja osien esipesun aikana kiinnostus heräsi, että mikä sorvi tämä oikeasti on. Pesu ja repsuttelu paljasti karapylkästä tekstin: Wolf.Jahn&Co Frankfurt A/M. Oy Perkko vielä meistänyt oman maahantuojan tunnisteen siihen. Lisätutkimuksissa selvisi, että tämä lienee malli C70. Joltain nettisaitilta löytyi 1903 työkaluluettelo missä tämä kone jo esiintyi. Tämä yksilö ei liene niin vanha, mutta vanha kuitenkin.
Tässä suunnitelma muuttui. Päätinkin entisöidä tämän sympaattisen käyttökuntoon.
Purkuvaiheessa paljastui heti katkennut ruuvi millä jalka kiinni johteissa. Tuli heti tuntumaa koneen outoihin kierteisiin. Ruuvi oli 8,95mm 1mm nousulla. En ryhtynyt tekemään samanlaista. Myöhemmin tämä ratkesi vetämällä M10 kierteet johteisiin.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105957&stc=1&d=1702080709
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105962&stc=1&d=1702080709
Säätäjä_setä
09.12.2023, 02:54
Johteiden kanssa meinasi jo tulla luovutusmieliala. Työalueelta kuluneet luokille ja muutenkin hakattu paskaksi. No alla olevien kahden kuvan välissä tapahtui tällainen ihmeparaneminen:
https://www.youtube.com/watch?v=wvEBxOurgTw
Ja projekti jatkui jälleen.
Tässä pieni moka oli, että koneistuksessa jäi tuo kitapala vaille huomiota. Kun sen myöhemmin irroitti niin paljastui maalia ja muuta moskaa alta. Kun ne putsasi oli kitapala shimmattava johteiden kanssa samaan tasoon.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105963&stc=1&d=1702082626
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105965&stc=1&d=1702082628
Säätäjä_setä
09.12.2023, 03:15
Samalla reissulla työkalupidin sai vähän kauneushoitoa. Tein siihen vielä uudet ruuvit Niin alkoi näyttämään käyttökelpoiselta.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105968&stc=1&d=1702084269
Tuli heti tuntumaa koneen outoihin kierteisiin. Ruuvi oli 8,95mm 1mm nousulla. En ryhtynyt tekemään samanlaista. Myöhemmin tämä ratkesi vetämällä M10 kierteet johteisiin.
Lienee M9x1?
Brittisivuilta löytyi tuokin merkki: http://www.lathes.co.uk/wolfjahn/
Säätäjä_setä
10.12.2023, 00:53
Kierteiden osalta tälä Wolf on outo tapaus. Vaikka saksalainen kone puolet kierteistä tuumaisia ja lisäksi epästandardeilla nousuilla. Ensimmäisessä kuvassa näkyvä putkihäkki missä moottori ollut kiinni kasattu ja kiinitetty UNC ruuveilla. Kitapalan ruuvit tunnistettu UNS 1/4-24 kierteeksi. Minipakasta löytyi ruuvit 3.2mm x 0.6 kierteellä. Pakka mikä muuten on englantilainen Burnerd on kiinni karaputkessa noin 20mm 11tpi Witworth kierteellä.
Säätäjä_setä
10.12.2023, 00:58
Lukemattomia tunteja raaputettu maalia ja muuta tahmaa osista. Ruosteen kemiallisessa putsaamisessa kokeilin CRC Rust Remover litkua. Minusta toimi hyvin.
https://www.motonet.fi/tuote/crc-rust-remover-ruosteenpoistaja-250-ml?product=60-2121
Liotuksen jälkeen öljyllä ja tonnin hiomapaperilla vähän kiiloitusta.
Säätäjä_setä
10.12.2023, 01:06
Kelkoista löytyi putsauksen lisäksi paljonkin tehtävää.
- poikittaiskelkan ruuvista puuttui päätylaakeri
- vasaranjälkiä sun muuta damagea.
- kelkan vetomutteri kaput
- kelkan ruuvin laakeri kaput
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105974&stc=1&d=1702162813
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105975&stc=1&d=1702162813
Säätäjä_setä
10.12.2023, 01:35
Viila- ja hiontahommia niin kelkat lähti liikkumaan kunnolla. Poikittaiskelkan ruuvista puuttui päätylaakeri. Vähän fiiliksellä mitoitus ja 3D tulostimella osa. Ei tähän koneeseen pitäisi muovisia osia laittaa, mutta saa olla ainakin toistaiseksi noin.
Joo, tuossakin oli ruuvit katkenneet kelkkaan. Poistossa selvisi, että nämäkin olivat 3,2mm kierteet. Avarsin kierteet vakio 4mm kokoon.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105978&stc=1&d=1702164584
Säätäjä_setä
10.12.2023, 01:47
Kelkan vetoruuvin mutteri oli hyvin klenu. Meinas olla ongelma miten saa purettua kun kiinitysruuvi vaan pyöri, mutta ei auennut. No vetämällähän tuo messinkimurikka tuli kolostaan ja kelkan sai auki. Osoittautui, että joku oli yrittänyt korjata sitä tinalla.:eek:
Hetken tuumailun jälkeen porasin sorvissa tinat pois ja tein teräksestä laakeritapin.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105981&stc=1&d=1702165179
Säätäjä_setä
10.12.2023, 02:02
Kelkan syöttöruuvi käyttäytyi niinkuin siinä ei olisi painelaakeria ollenkaan. No sehän selvisi, että ei ollutkaan. Painelaakeri hajonnut joskus (tappi poikki). Homma ratkaistu siten , että akseliin vetäisty ura ja laakeripukin läpi puuruuvi :eek: pidäkkeeksi. Ruuvi tietenkin katkaistu laakeripukin sisään. Onneksi tuon sai purettua niin pääsi korjaamaan.
Todennäköinen syy tähän outoon korjaukseen selvisi. Katkenneen tapin pätkät lähtivät holkista, mutta ei akselista. Olettaen, että on ollut kartiotappi niin tietysti kokeilin molempiin suuntiin.
Plan B. Holkki kovajuotoksella akseliin kiinni ja laakeri mittoihin. Toimii tällaisena hyvin vaikka jotain osia tuosta veivin ja laakerin välistä selvästi puuttuukin. Siinä ollut alunperin jonkinlainen välyksen säätö.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105984&stc=1&d=1702166472
Säätäjä_setä
10.12.2023, 02:40
Kärkipylkkään ei koneen mukana tullut mitään työkaluja. Tutkimuksissa ei selvinnyt minkälainen kartio kärkipylkässä on. Taas tuumaamisen jälkeen päätin avartaa sen MK1 kokoon. Täyttä syvyyttä siihen ei saa liikkeen kärsimättä. Tässä koneessa momentit niin pieniä, että MT1 kartion voi hyvin lyhentää puoleen.
Sain Juusolta pienen vanhan tämän koneen tyyliin sopivan Konepaja Mikron valmistaman istukan. Siinä vaan oli joku outo kara kiinni. Irroitus osoittautuikin työlääksi. Piti antaa lämmöt ennenkuin irtosi. Tilalle lyhennetty MK1-B12 kara. Sattumalta nettiä plaratessa tällainen löytyikin lähi Fixuksesta eikä ollut edes ryöstöhintainen.
https://www.fixusnet.fi/fin/poraistukan_kara_mk1_b12-p-526018-0/
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105991&stc=1&d=1702168184
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105998&stc=1&d=1702168184
Säätäjä_setä
10.12.2023, 03:27
Moottoriratkaisua funtsaillessa ei tuntunut houkuttelevalta ruveta sovittelemaan koneen mukana tullutta VEM mosaa tähän. Muisti on kummallinen. Muistin, että luokkaa 40v sitten tullut otettua talteen Diablo 630 kiekkokirjoittimen kelkan moottori. Tuollainen pienen starttimoottorin kokoinen DC servo. Tarkkaa speksiä ei löytynyt, mutta alkuperäisessä käytössä jännite ollut 40V. 3D tulostimella pukit ja väliaikaisesti pellinpalaan kiinni niin pääsee koeajamaan. Kiinan siivapyörät tai aihiot oli vielä matkalla. Hermo petti niin piti tehdä ensimmäinen pitkästä. Alunperin veto ollut todennäköisesti pyöreällä nahkaremmillä. Pyöreetä PU remmiä saa metritavarana. Tässä suuri etu on, että karapylkkää ei tarvitse purkaa vaan remmin voi hitsata in situ. Hitsauslaite syntyi kun ison kolvin vastuksen ympärille taittoi kuparilevyn. Ensimmäinen sovitus meni perseelleen. Opin heti, että hihna pitää tehdä noin 10% nimellismittaa lyhyemmäksi niin on sopiva.
Moottori pyörii lähes äänettömästi ja karalaakeritkaan ei pidä ääntä. Miellyttävä kotikone. Tuollainen DC servo yleensä speksataan siten, että sille annetaan EMF vakio. Tässä 25,9V / 1000 rpm. Tarkoittaa, että kuormittamaton nopeus tuolla jännitteellä rajoittuu ilmoitettuun. Käyttäytyminen on aikalailla lineaarinen. Puolella jännitteellä puolet nopeudesta ja tupla jännitteellä kaksinkertainen. Jossain tietysti tulee eristeiden kestoraja ja terminen kestoraja vastaan. No toistaiseksi ei ole kuin 60V poweri. Hyvä säätöalue kuitenkin ja lisää saa remmivälitystä vaihtamalla.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105999&stc=1&d=1702170086
Säätäjä_setä
10.12.2023, 03:31
Toinen puuttui. Tästä syntyi hyvä terapiaprojekti. Sorvailla umpikamasta samanlainen.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106004&stc=1&d=1702171797
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=243836
Ei sorvi, mutta vanha kone tämäkin...
Verstaaltani (entinen sementtivalimo) löytyy myös vanha pylväsporakone. Isäni lienee ostanut tämän joskus 70-80 luvulla. Mutta mistä, sitä en tiedä. Tällä on porattu muun muassa leca tiilien pohjalevyihin reikiä. Porattavaa on kertynyt nopeasti laskien yli 60 metriä, 33 mm terällä..!!!
Koneen merkki lukee selkeästi kyljessä. Koitin kaivella tietoja jo 10v sitten, mutta hieman laihoin tuloksin. Ameriikoissa oli kyllä saman niminen työstökoneita valmistava yritys. Tuotteiden kyljessä luki joko EX-CELL-O ta Ex-Cell-O. Ajattelin tämän olevan vaan vanhempi, jossa on erilainen kirjoitus asu. Kyseinen firma oli pystyssä 1919-2006. https://en.wikipedia.org/wiki/Ex-Cell-O
Mutta oli vaan kovin outoa, että jenkkiläisestä vanhasta porakoneesta ei löydy netistä yhtään kunnon kuvaa?
Sitten tärppäsi Tanskalaiselta myyntipalstalta, siellä oli myynnissä just samanlainen kone!
Google kuvahaku "Søjleboremaskine excello" --> https://www.google.com/search?q=S%C3%B8jleboremaskine+excello&tbm=isch&ved=2ahUKEwi5ooyAi4WDAxXiKxAIHcSyBQwQ2-cCegQIABAA&oq=S%C3%B8jleboremaskine+excello&gs_lcp=CgNpbWcQDFAAWABgAGgAcAB4AIABAIgBAJIBAJgBAKo BC2d3cy13aXotaW1n&sclient=img&ei=_8t1ZfmmHeLXwPAPxOWWYA&bih=615&biw=1360&client=firefox-b-d
Porakone taitaa ollakin Tanskalainen eikä jenkki. Löysin loppujen lopuksi neljä konetta, ja kaikki eri värisiä.
Tekisi mieli entisöidä tuo porakone. Hioa maalipintaa, että löytyy varmasti alkuperäinen väri. Valuosat hiekkapuhallukseen, ja kiillottaa sorvissa putkiosat.
Välityksiä täytyisi saada hitaammaksi. Vähän voisi vielä hihnapyörien kokoa muuttaa. Kone jaksaa kyllä porata, mutta isot terät pyörivät liian lujaa. Kartio on MK3. Löytyy myös Taiwanilainen MK2 kone, sillä tulee kairattua jonnekin 20 mm tietämiin.
Edit: Excellon valmistaja voi olla Rødvig Maskinfabrik, joka teki myös Supero merkkisiä porakoneita.
Säätäjä_setä
10.12.2023, 20:33
Kyllä EXCELLO ansaitsee tulla entisöidyksi. Vanhat koneet on hienoja.
Taajuusmuuttajalla saa aika laajan säätöalueen kierroslukuun. Muuttajan parametreillä voi vielä vähän jekuttaa alakierrosvääntöä lisää.
Säätäjä_setä
10.12.2023, 20:43
Koneen mukana tuli tällainen 58mm kääpiöpakka. Pakka on kiinni tällaisessa poralaitteessa mikä tulee kärkipylkän tilalle. Putsaus on vielä kesken. Itse pakka huollettu. Tässä oli niitä 3,2x0,6 mm ruuveja. Risan tilalle sorvasinkin yhden uuden kunnes päätin suurentaa kierteet 3,5mm niin saa ruuveja helpommin.
Tuolla samalla kartiolla pakan saa periaatteessa kiinni myös karaputken päähän. Jostain syystä tuon pitkän putkimutterin mitta on vaan eri karaputki kiinnityksessä. Ehkä joskus teen sopivan.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106017&stc=1&d=1702233336
Säätäjä_setä
10.12.2023, 22:06
Pakka putsattu ja ekat lastut otettu. Kerkisin tekemään myös puuttuneen neliöavaimen. Selvisi heti ensimmäisellä ajolla, että jokin pahasti vialla. Heittää 2-3 kymppiä heti leukojen kohdalla. Tästä ei tullut depressiossa otettua kuvia, mutta ongelma näkyy miten pitkä akseli istuu jaraputkessa.
Karalaippa oli saanut putkitonkia ja vasaraa, mutta ihmeen kaupalla ongelma ei ollut siinä. Osoittautui, että pakkkaa vaan oli hakattu niin julmasti, että tarkkuus hävinnyt. Tämä Burnerd on 82mm tai tarkemmin 3 1/4" pakka. Yksi raato löytyi ebaystä ei muuta. Jäi sekin ostamatta. Funtsailutauko.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106021&stc=1&d=1702238459
Säätäjä_setä
10.12.2023, 22:31
Sakemannilta tuli tilattua 80mm pakka.
https://www.paulimot.de/Drehen/Drehbankfutter/Dreibackenfutter/125/Dreibackenfutter-fuer-Drehbank-80-mm-mit-3-Loch-Aufnahme
Kiinankamaa, mutta jotenkin laatuseulottua. Osoittautuikin priima kamaksi.
Tuosta Burnerdin laipan olisi hyvin voinut modata tälle 80mm pakalle, mutta ajattelin säästää sen jos joskus tulee korjattua tämä Burnerd.
Kiinasta löytyi 80mm laippa-aihio 14mm reijällä ja kierteellä. Omassa pikkusorvissa löytyy 11tpi nousu. Meinasin ensin yrittää tällä, mutta jo reijän avartamisessa selvisi, että tästä ei taida tulla muuta kuin sanomista. Koneen vaihto, keskiö mittoihin ja 11tpi kierre. Olakkeen viimeistely ja muu näpertely sujuikin sitten omalla koneella. Onnistui heti. Heitto noin 50mm päässä leuoista pari satasta.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106027&stc=1&d=1702239264
Säätäjä_setä
10.12.2023, 23:24
SISUA45:lla oli hieno tarina EXELLO porakoneesta. Tässä toinen vähän tuoreemmasta. IXION Machin fabrik Otto Häfner Hamburg. AEG moottori.
Faijjavainaa osti tämän uutena joskus 70-luvun alussa. Moka vaan oli, että pajalla oli silloin rautalankalinjalla toimitettuna 220V valovirta. Kone oli tietenkin 3-vaihe moottorilla. Jäi kirjaimellisesti vuosikymmeniksi nukkumaan nurkkiin. 90-luvun lopulla sivistys ja 3-vaihe sähkö oli saavuttanut pajan ja porakone pääsi käyttöön. Ei tollasta oikein voi muuten luonnehtia kuin sanomalla, että ihan oikea työkalu. Tehty käyttöön. 2012 kone koki modernisoinnin kun laitoin siihen taajuusmuuttaja draivin. Ei ole tämän jälkeen tarvinnut hihnoja vekslailla.
Pieni innovaatio oli laittaa nopeus-saatö syöttövipuun.
Vähän on alkanut kylmässä talvehtiminen näkymään koneessa, mutta muuten priimakunnossa.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106035&stc=1&d=1702242544
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=243847
Tanskalaiselta myyntipalstalta löytyi tämä kuva. Siinä huilaa melko alkuperäinen Excello, jus samaa mallia kuin meillä. Huomatkaa lattahihna eli läskiremmi välitys.
Tuossa meidän härvelissä on joku istuttanut kiilahihnapyörän alkuperäisen kolme portaisen lattahihna pyörän päälle. Sähkömoottori on vaihtunut Strömbergiin.
Myyntipalstan kuvissa näkyi myös sähkömoottori, Tanskalainen sekin, jonka oletan olevan alkuperäinen. Tehoa siinä on 0.37 kW / 1400 rpm. Tuossa meidän Römperissä on tehoa 1.5 kW / 1410 rpm...!!!
Ikinä ei ole voima loppunut, ja se ei ole mikään ihme. Pienempikin riittäisi. Jos tulee hiukan pienempi moottori vastaan, niin vaihdan sellaisen.
Taajuusmuuttajalla saa aika laajan säätöalueen kierroslukuun. Muuttajan parametreillä voi vielä vähän jekuttaa alakierrosvääntöä lisää.
Nyt mennään minun tietotaidosta ohi että heilahtaa...
Voiko tuota 1.5 kW Römpäriä "kesyttää" sopivalla taajuusmuuntajalla? Voimaa ei tarvita ainakaan lisää.
Jos moottori pyörii luvatun 1410 rpm, niin terä pyörii 286 rpm. Tällä porakoneella porataan lähinnä isoja teriä, niin se saisi pyöriä noin 170-240 rpm.
Jos tuon moottorin pitää, niin millainen taajuusmuuntaja olisi hyvä?
(kaveri on sähkömies, hän kytkee kyllä pieniä juttuja keskikalja palkalla...)
Säätäjä_setä
11.12.2023, 20:40
Tässä esimerkki.
https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Products/TM1%2C5V3
https://www.vem.fi/tuotteet/yaskawa-taajuusmuuttajat/
Toriin kun laittaa hakusanaksi taajuusmuuttaja niin viitisenkymmentä löytyy heti.
Merkkejä ja malleja löytyy paljon ja vähän päälle. Jos katselet käytettyjä niin oleellisia speksejä:
- 400V (tai vanhat 380) sisään ja ulos
- teholuokka 1,5 ... 5 kWa
- ulkoinen ohjaus jännitesignaalilla. Tämä mahdollistaa potentiometrin käytön. En ole tutkinut, mutta ominaisuus lienee lähes kaikissa taajareissa. Kannattaa kuitenkin varmistaa
Mitäänhienoja back EMF ohjauksia ei tarvita. Uusissa vehkeissä vaan on kaikkea vaikka ei tarttiskaan. Ei ole muuta haittaa, mutta konfiguroinnissa pitää lukea enemmän papereita.
Taajarilla saa myös pakin jos tarvetta ja koneen mekaniikka kestää sen. Sorvissa kiva ominaisuus on myös sähköinen jarru minkä saa tehtyä taajuusmuuttajalla. Yleensä näyttöön saa myös valittua kierrosluvun tai moottorivirran mikä kertoo kuormituksen.
Säätäjä_setä on tehnyt tosi hienoa työtä noiden sorvien ja poran kanssa. Olisi ainakin minulta jäänyt Wolf&Jahn entisöimättä tai pitäsikö sanoa rakentamatta uudelleen.
Taajuusmuuttajista pitää sanoa vasta noin 15 vuoden kokemuksella sen verran, että ei ole ihan yksinkertainen asia, jos lähdetään liikkeelle nollasta. Käytän vain ja ainoastaan ABB:n koneita, koska niiden ohjelmoinnin ja kytkennät olen opetellut vuosien mittaan. Viime kesänä oli ongelmia, koska olivat lisänneet ohjelmaan defaulttina asetuksen, joka laittaa laitteen vikatilaan ylijännitteen takia. Asetuksia ABB:n laitteissa on jotain 1000-2000 väliltä, uusien asetuksien löytäminen on aina aikaa vievää. Muilla merkeillä voisi päästä helpommalla ohjelman suhteen, mutta paremmasta en tiedä. Säätäjä_setä varmasti tietää.
Sellainenkin detalji, että valitettavasti perus sähkömies ei osaa taajaria kytkeä. Olen koittanut useita kertoja, jos ei ole kokemusta asiasta, niin menee pari päivää puhelimessa opastaessa. Osaava sähkömies kytkee taajarin noin tunnissa ja perus parametrien naputtaminen ohjelmaan vie puoli tuntia. Parametrien säätö viekin sitten helposti 2-4h, riippuen mitä haetaan.
Säätäjä_setä
12.12.2023, 21:52
En halunnut pelotella, mutta valitettavasti Kivinen on asian ytimessä. Nykyaikaiset taajuusnuuttajat kehittävät istumalihaksia ja lukutaitoa.
Muutama vuosi sitten rakensin kaverille ison antennomaston kääntöohjauksen. Siihen tuli kaksi pientä "nykyaikaista" Yaskawa V1000 Vector Control Drive taajuusmuuttajaa. Tässä vehkeen manuaali malliksi. Ei ole kuin 500 sivua. Konfiguraatiossa tosiaan parametrejä tuhansittain.
https://www.yaskawa.com/delegate/getAttachment?documentId=SIEPC71060618&cmd=documents&documentName=SIEPC71060618.pdf
No tässä vastaus on, että ei auta muuta kuin lukea ja opiskella. Oikotietä ei ole. Asetuksia on niin paljon, että käytännössä ainoa järkevä reitti on ladata valmistajan konfigurointisoftat ja myös opiskella ne. Manuaalit jälleen satoja sivuja. :rolleyes: Vielä sellainen huomio, että taajuusmuuttajan teholla ja monimutkaisuudella ei ole suoraa yhteyttä. Pienetkin voi olla monimutkaisia ja päinvastoin.
No ei maailma tähän kaadu. Vanhat taajuusmuuttajat ovat yksinkertaisempia kuin nuoremmat kuten vanhat ukotkin. Esimerkkinä mun pikkusorviin asennettu vanha Omron 3G3SV. Siinä on viitisenkymmentä parametriä joista kymmenkunta tärkeää/pakollista. Nämä pystyy hyvin konfiguroimaan laitteen oman näytön ja näppäimistön avulla. Manuaali muuten vain 66 sivua.
Vielä ihan muu juttu. Radioukkojen näkökulmasta lähes kaikki taajarit ovat katastrofeja. Suojaamattomalla kaapelilla väärin kytketyt systeemit ovat melkoisia häiriölähettimiä. Myös sähköistä asennusta varten kannattaa lukea ohjeet.
Nykyaikaisia monipuolisia, mutta "konfigurointipainajaisia"
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106044&stc=1&d=1702408673
Yksinkertainen vanha Omron.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106045&stc=1&d=1702408673
Myös nämä vanhat Siemenssit ovat yksinkertaisia. Kymmenellä parametrillä selviää.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106046&stc=1&d=1702409748
Säätäjä_setä
15.12.2023, 01:54
Tuli hommattua ER32 holkki-istukka ja setti holkkeja. Meininki tehdä sovitteet myös muihin koneisiin. Myöhemmin selviää mikä tarkkuus. Ovat ainakin läpi hiottuja holkkeja.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106048&stc=1&d=1702597881
Eipä noissa uusissakaan tamuissa sen enempää niitä peruskäytössä tarvittavia parametreja sen enempää ole kuin vanhoissakaan. Siis joita tarvitsee muuttaa tehdasasetuksista.
Moottorin nimellisarvot ja rampit, ja ehkä ohjaukseen liittyviä juttuja, riippuen miten sitä haluaa ohjata.
Nykytamuissa on yleensä napit ajoa ja nopeudensäätöä varten valmiina naamataulussa, joita ei vanhemmissa ollut läheskään kaikissa. Kuten edelläolevista kuvistakin voidaan todeta.
Lisäksi nykytamuista saa yleensä ulos 24vdc apujännitteen rajakytkimille yms. tarvittaessa.
Puhumattakaan esim. siemensin g120 yms. tamuista, joihin pystyy tekemään itse pientä ohjelmanpätkääkin, eikä erillistä ohjaavaa logiikkaa tarvita.
Esim. joku kuljetin, joka pysähtyy kun rajalle tulee tavaraa, ja käynnistyy taas kun se poistuu jne.. Mutta nämä on tietysti jo vähän "edistyneempää" käyttöä.
Helpot ratkaisut, eli taajuusmuuntajat, alkoivat kuulostamaan siltä että meidän verstaalla kukaan ei osaa sellaisia kosketella. Siispä takaisin perus asioiden pariin... eli niitä joita osataan ihan ite tehdä.
EXCELLOn nykyinen, ainakin 40 vuotta paikallaan ollut, alkuperäiseen nähden nelinkertainen moottori, heiluu poratessa. Miksi näin?
Moottorin kiinnitys on hieman erikoinen. Porakoneen valurauta rungossa on reikä, johon sähkömoottorin 35 mm akselitappi kiinnittyy. Aikaisemmista kuvista näette, kuinka se kuuluisi olla (harmaa porakone), ja kuinka se aikaisemmin meillä oli, (vihreä porakone).
Juurisyyksi (2020-luvun teollisuuden muotisana, jota töissä viljellään viljasti, ja joka allekirjoittanutta vituttaa niin että veri ei kierrä) paljastui moottorin 5 mm taustalevy, sekä sen kiinnitys kahdella pultilla ilmeisesti alkuperäisestä sähkömoottorista leikattuun palaseen. Vaikea selittää, vertailkaa kuvia ne joita asia jaksaa vielä kiinnostaa.
Koitin kiristää heiluvaa liitosta, ja naps, toinen M10 pulteista poikki. Vittu, nyt pitää tehdä kaikki uusiksi...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=243884
Seurasi siis tunti tolkulla rälläköintiä, hitsaamista, sorvaamista, poraamista, viilaamista, jne. Tässä lopputulos joka on tukeva. Alkuperäiseen akselin (70 mm pitkä) on nyt hitsattu 16 mm paksu pyöreä laippa. Siihen on tehty 4 kpl M10 kierrereikää, johon pultataan uusi 8 mm paksu moottori teline.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=243885
Nyt kokoonpano näyttää tältä. Ennen moottori oli vinossa pora-akseliin nähden, ja remmilinja oli korkeus suunnassa 15 mm pielessä. Nyt se on jumalauta justiinsa!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=243883
Moottorin hihnapyörä on A-remmille tarkoitettu, ja B-remmi kulki aivan sen ulkoreunaa, ja vielä reilusti se yli. Lisäksi siinä oli aika lailla kulumaa nimellismitan kohdalta. Hieman sai sommitella sorvin kelkkaa ja teriä että sai sorvattua hihnapyörän molemmin puolin 20 asteeseen (remmi 40 astetta).
Onko teillä hetki aikaa puhua kiilahihnoista?
Tässä porakoneessa oli tehtaan jäljiltä lattahihna, läskiremmi, mutta nykyään V-hihna B64. B tarkoittaa leveyttä 17 mm, ja 64 pituutta tuumina, joka tekee millenä 1625 mm.
Helppoa eikö niin? Periaatteesa kyllä, käytännössä ei..
Näissä 40 asteen hihnoissa, joissa on tuuma mitoitus, nimellismitta on sisämitta. Tämä esimerkki hihna on ulkoa 1694 mm. Rullamitalla sain tuloksen 1700 mm.
Viimeisen 50 vuoden aikana moni auton tuulettajan hihna, esim SPA 13x1700, on mitoitettu ulkomitan mukaan.
Tuolta saa hyvää tietoa remmeistä, siltä katsoin itsekin mitä olikaan B-hihnan kulma:
https://halikonkumipalvelu.fi/sites/default/files/esitteet/Kiilahihna-INFO.pdf
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=243882
Aiemmin laskeskelin poraus karan nopeutta, ja sain tulokseksi 286 rpm.
Sitten muistin, että onhan mulla mittarikin siihen ja oikein Biltema merkkinen! Ostin tämän pelin ehkä 15 vuotta sitten. Aikanaan mittasin muistaaksi yhden polttomoottorin kierroksia. Sitten värkki jäi seisomaan ja patterit oksentivat koneen sisälle.
Ei muutakuin patterikotelon siivousta, ja kolmen euron sijoitus uusiin virtalähteisiin.
Tuloksena karan nopeus 290 rpm, ja moottorin 1490 rpm. Molemmat tulokset ilman kuormaa. Aiemmin valehtelin 286 rpm, ei mennyt kauasksi.
Moottorin hihnapyörän sorvauksen jälkeen karan nopeus on 273 rpm. Eli välitys muuttui 5.14 --> 5.46. Remmi on aika kulunut, ajattelin tilata uuden. Uusi remmi lisää välitystä. Jossette usko, kysykää vaikka mopoauto pojilta!
Tämä ei ollut oikeastaan porakoneen entisöintiä. Muutoksia muutettiin paremmaksi. Jos tätä entisöidään, niin nyt tehdyt muutokset siistitään ja maalataan aikakauteen sopivaksi.
(Edellä mainittuihin muutoksiin ei ole ostettu mitään osia tai tarvikkeita, kaikki on löytynyt omalta verstaalta. Lisäksi kului kaksi laiskaa työpäivää, seä kuusi keskiolutta. Nyt ajattelin jouda päälle pienen jaloviinan)
Säätäjä_setä
22.12.2023, 01:13
Wolfin kamppeissa tuli myös tällainen johteisiin kiinnittyvä pöytä. Alkuperäinen käyttötarkoitus vähän hämärän peitossa. Ajan saatossa joku vetässy siihen laikalla kolme railoa. Putsauksen jälkeen tästä kasvoi idea, että tostahan voisi tehdä pienen sahan vaikka halkaisuja varten. Tilasin 100mm HSS terän ja tein sille karan. Osa romuloota murikoita ja itse akseli Puuilon vedettyä tankoa. Tästä myöhemmin. Laippa kiinni akseliin lämpösovitteella. Kellotuskuva jäi ottamatta, mutta suoruus meni satasen sisään.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106096&stc=1&d=1703199920
Säätäjä_setä
22.12.2023, 01:26
Teriä tilatessa tuli otettua samaan kasaan myös 50mm HSS "sirkkelinteriä". Nämä enempi jyrsinkone mielessä. Voipi olla käyttöä pienissä halkaisuissa.
Tässä karan teossa kokeilin miten kilopultit soveltuvat aihioiksi pikkuhommiin. Varmaan laadusta kiinni, mutta 8.8 pultit tuntuvat olevan hyvin sorvattavaa kamaa. Helppo hankkia ja kohtuuhintaisia. Itse kara M12 pultista ja laippa M10 laippapultista. M5 ruuvilla kasaan
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106103&stc=1&d=1703200536
Säätäjä_setä
22.12.2023, 01:42
Hain Puusilmästä muutaman kangen akseliaihioita. Nettisivuilla kaikki koot nimetty Warma vedetty akseli xxmm. Huomasin vasta myöhemmin, että 16mm tangon lapussa lukikin Warma vedetty tanko pyöreä 16x1m. Saman näköistä tavaraa kun muutkin, mutta :confused:
https://www.puuilo.fi/warma-vedetty-akseli-16mm-1m
Sorvauksesta ei meinannu tulla mitään. Sama millä leikkuunopeuksilla ja syötöillä kokeili niin "revittyä pintaa" joka vedolla. Kokeilin myös eri teriä, mutta ei muutosta. Vertailun vuoksi aiemmissa kuvissa näkyvä laippamurikka jäi jokaisen vedon jälkeen sileäksi ja kiiltäväksi samalla terällä vedettynä. Myös 8.8 pulttien pinnanlaatu jäi aina laakista hyväksi.
Onko kokemuksia näistä Puusilmän akseleista?
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106104&stc=1&d=1703201447
Koitetaan pitää lyhyenä, enemmän jossain muussa kanavassa.
Juuri noista Puuilon tangoista ei ole kokemusta, mutta jos tuo lujuustieto 355 pitää paikkansa niin sehän selittää. Esimerkkinä perustason Hardox ja muun merkkisetkin kulutusteräkset on 400:sta ja peruslaadun levy on 235:sta. Nämä akselit ei ole helpoin sorvattava materiaali, mutta onnistuu.
Jos taas tuon yhden tangon lastuttavuus on huono verrattuna muihin, niin kukapa tietää mitä tavaraa sinne hyllyyn on eksynyt?
Porakoneen akselin pyörintä nopeus oli siis alunperin 290 rpm. Pienellä moottorin hihnapyörän sorvaamisella se putosi lukemaan 273 rpm.
Tilasin porakoneeseen uuden hihnan (Optibelt), koska vanha (Nokia) oli jo melko kulunut. Uudella hihnalla kierrokset putoavat vielä.
Paitsi että uudella hihnalla terä pyöri 275 rpm??? Kuinkas se nyt näin meni? Uusi hihna on myös todella kireällä, eikä moottoria pysty säätämään sisäänpäin.
Sorvasin hihnapyörää kaksi milliä pienemmäksi, ja ta-daa, kierrosluku 256 rpm. Ei hyvä vieläkään, mutta paljon parempi. Ja remmi löystyi tietysti hieman.
B-profiin hihnalle min hihnapyörän koko on kuulemma 120 mm. 62 mm on nyt moottorin päässä, hieman remmi lämpiää jo ilman kuormaa jolkotellessa.
https://www.savenmaa.fi/storage/product_images/1/_6430074690861_1.jpg
Tilasin samalta myös uuden koneruuvipuristimen. Kiinalainen tämäkin on, mutta painoa 20 kg, ja melko asiallinen. Vanha oli halvinta ja kevyintä p*sk**, murtunut ja lattaraudalla jo kertaalleen korjattu.
Verstaaltani (entinen sementtivalimo) löytyy myös vanha pylväsporakone. Isäni lienee ostanut tämän joskus 70-80 luvulla. Mutta mistä, sitä en tiedä. Tällä on porattu muun muassa leca tiilien pohjalevyihin reikiä. Porattavaa on kertynyt nopeasti laskien yli 60 metriä, 33 mm terällä..!!!
Vielä noista isäni töistä. Itketty ei, mutta porattiin melko lailla.
Tiilien pohjalevyjä varteen oli puusta ja vaneerista tehty laatikko. Ensin porattiin sapluunalla alkureijät, ja siitä aina isommalla terällä. 5 mm rautalevyjä oli laatikossa kerralla 10 cm pinkka, eli ehkä se 20 kpl.
Laatikossa oli leikkuunesteenä kraanavesi. Aamulla vesi oli jäässä (talvi). Porakone on toisessa päässä verstasta, eikä siellä ollut silloin lämmitystä. Ennen puolta päivää vesi kiehui.
Porakoneessa on vipukatkaisja, jolla saa sen pyörimään molempiin suuntiin. Katkaisijan valmistaja Konerauta Oy, Helsinki.
Verstaalta löytyy myös kotimainen 27 mm poranterä. Isäni on katkaisut sen, kaksi kertaa, ja hitsannut molemmilla kerroilla puikolla nippuun. Ihan käyttökelpoinen vieläkin, eikä vippaa kuin millin-pari.
Tarinalle tuli taas mittaa, mutta koittakaa kestää. Tai sitten lukekaa jotain muuta.
Säätäjä_setä
31.12.2023, 01:50
Se on kiva kun työkaluilla on historiaa jatarinoita taustalla. Nykyisistä chinesiumista valmistetuista vehkeistä tuskin jää mitään kerrottavaa.
SISUA45:lle vielä taajuusmuuttajista. Ei kannata turhaan pelätä. Kattele joku vanhempi Siemens Micromaster tai Omron niin konfiguraatiosta selviää Moottorin konekilven arvoilla ja muutamalla muulla parametrillä / neuvolla. Porakonekäytössä selviää taajarin omilla ohjausnappuloillakin. Alla kuva vaimon hunajalinkoon asennetusta Micromasterista. Sitä ajellaan tuon käyttöpanelin avulla. Nopeuden asetus ja käyntiin.
Noista puristimista ja muista kiinankaluista myöhemmin lisää.
Säätäjä_setä
31.12.2023, 02:23
MD65 sorvin kyljessä ollut BFE65 jyrsinkone ei koskaan ollut kovin käyttökelpoinen. Liikkeet rajoitettuja ja helkkarinmoinen ährääminen kappaleen kiinnittämisessä. Itse BFE65 jyrsinkone omassa kokoluokassaan on ihan hyvä DDR tuote. Konetta on myyty myös standalone koneena. Netistä löytyy aika hyvin tarinaa tästä koneesta.
http://www.lathes.co.uk/hobbymat/page4.html
Tästä lähti oma idea erottaa jyrsin erilliseksi koneeksi. Eikun pöytää rakentamaan ja puuttuvia kamoja tilaamaan.
Pöytä syntyi 60x120 palkeista. Vähän vahvikkeita, plaanaus ja BFE65:n tolpan kiinnitys. Säätö tapahtuu ihan shimmipelleillä. Käsillä oli 0.22mm alumiinia ja kaljapurkkipeltiä mikä on 0,12mm paksua.
Viimeistelyä, sovittelua käyttöpaikalle ja maalit päälle. Koneen kellotus ja ekat lastut. :)
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106129&stc=1&d=1703980797
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106130&stc=1&d=1703980797
Säätäjä_setä
31.12.2023, 02:30
Eka varsinainen duuni oli sorvin teräpitimen jyrsintä 12mm terästangosta. Ilman tämän laajempaa kokemusta: Warentest gut.
Tähän liittyen löytyi pari kuvaa lisää. Sain kaverilta muutamia dyykattuja tuntemattomia nirkkoja. Todennäköisesti Cermet materiaalia tämä. Leikkaa hyvin (koneen kokoon nähden). Saa vaikka tollasta millin vieteriä sinistyneenä eikä värähtele.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106175&stc=1&d=1704644694
Säätäjä_setä
31.12.2023, 03:26
XY-pöytä, ruuvipenkki ja jakolaite tuli tilattua Vevor nimisestä putiikista.
https://eur.vevor.com/rotary-table-c_10128/450-170mm-cross-milling-machine-working-table-precision-adjustable-p_010230619047
Ruuvipenkki vaikuttaa olevan ok. Jakolaite päältä suorastaan hieno, mutta sisältä normaali kiinaa. Kaikki koneistuspaskat sisällä. Aika epätasalaatuista kamaa.
Pieni yksityiskohta matoruuvin painelaakerin kuula tasainen jo tehtaalta lähtiessä. Brosyyrin mukaan pitäisi olla pronssiratas, mutta onkin pikkasen soikea teräsratas. Pakan irroittamisessa meinas tulla itku kun kierteen väliin oli jätetty lastut. Oli aika lujasti kiinni ja matoruuvia ja stopparia vastaan ei kannata metrin varrella vääntää. :eek: Kun kierteen sai kuntoon niin mieleen tuli laittaa lukkoruuvit pakan kierteeseen jos joskus joutuu laskemaan isommalla terällä vastapäivää.
Pöydästä ei tullut tarkempia kuvia, mutta asia kyllä selviää näistäkin. Pöytä on niin kiinaa kun vaan kama voi kiinaa olla. Kaikki väljää ja päin persettä koneistettu. Millähän ton laakeripukinkin saa porattua noin vinoon. Toinen liike ei aja laitaan vaan painelaakerin kulmaan. Ehkä tästä vielä joskus tulee tehtyä kunnollinen.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106141&stc=1&d=1703984663
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106142&stc=1&d=1703984663
Säätäjä_setä
07.01.2024, 16:11
Jyrsinkonetta varten tullut tilattua kaikenlaista tarviketta. Ensin 80mm koneruuvipenkki Vevorilta ja myöhemmin samanlainen kääntöjalustalla Paulimotilta. Näitä kun tutkii niin mieleen hiipii ajatus, että kiinassa on yksi helvetin iso tehdas mikä tekee kaikki maailman koneruuvipenkit. Niin samanlaisia ovat. Hetken näytti, että leuoissa olisi eroa, mutta olikin säätöjuttu.
Hetken ajon jälkeen Vevorin penkissä meni leuka hervottomaksi. Luulin jo, että murtunu paskaksi. Purkuun ja rakenne selvisi. Leuka kiristetään ruuvin mutterissa olevaav V-uraan M6 lukkoruuvilla. Ruuvissa ei ole mitään lukitetta niin oli vaan pyöriny auki. Tähän tuli sitten tehtyä modis 1.0
Tämä vihjeeksi myös SISUA45:lle. Puristin on isompi, mutta rakenne näyttää ihan samalta.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106167&stc=1&d=1704636141
Säätäjä_setä
07.01.2024, 19:37
Koneen karaputken päässä on MK1 kiinnitys sekä 60mm laippa missä hiottu keskiö ja kolme M6 kierteellä olevaa reikää. Koneen alkuperäinen MK1 teräpidin on optimistisesti aina 10mm tapeille asti. Pötkö kun kasvaa pitkäksi niin jäykkyys ei vaan riitä. Jätetään MK1 kiinnitys ER11 colleteille. :D
Laipasta ei löytynyt mittoja mistään. Kolmen reijän kehä on aika vaikea mitattava. Tekaisin 3D printterillä jigin tai lopulta kaksikin. Ensin näytti 49mm halkaisijalta, mutta korjattu 48mm täsmäsi reikiin. Jakolaitettakin pääsi kokeilemaan tositoimissa.
Itse laipan materiaaliksi löytyi pätkä 80mm hydraulisylinterin vartta. Onneksi tämän sai sahalla poikki ja isolla koneella lähelle loppumittoja aihion muotoon. Induktiokarkaistu ja kromit pinnassa. Meinas olla kintaalla saada kappale kiinni pikkusorvin 80mm istukkaan. Leuat riitti juuri ja juuri. Sylinterivarren ydin olikin yllätykseksi helposti koneistettavaa terästä. Pintakeroksen kanssa meinas tulla ikävä. Karalaipan (60mm) puolella pääsi fuskaamaan siten, että ei sorvannut pintaa ulkokehälle asti.
Upotuksien kanssa meinas olla jänskä paikka kun ei ole sellaista ohjurilla varustettua terää ja reijät tulee "laidasta ulos".
Mittatarkkuus onnistui aika hyvin tekemällä sorvissa tapin mihin sopii setin suurin colletti. Paketti siihen kiinni ja sovittimen takapinta suoraksi. Myöhemmin osoittautui, että suurin epätarkkuus tulee itse colleteista ja miten ne vetää kiinni.
Oma episodi oli colletti istukan reikien avaus niissä kun oli M6 kierteet ja tässä tapauksessa kasausjärjestys vaatii ruuvien vetämisen edestä. Laippa olikin läpi karkaistua kamaa ja vielä se kierre päälle. Yhdellä terällä meni kaksi reikää.:eek:
Hyvä siitä tuli. Koneen luonne muuttui ja vielä parempaan suuntaan.:D Kuvat ei taida olla järjestyksessä, mutta eiköhän tarina selviä niistä.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106176&stc=1&d=1704646394
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106184&stc=1&d=1704646585
Säätäjä_setä
07.01.2024, 21:50
Tein itse ja säästin 6,50 erkkiä. No harjoitustyöhän tämäkin oli miten tehdään MK1 kartio. Sain pikaistukan missä on 3/8" 24tpi kierre. Valmiita karoja olis saanu kaupasta, mutta päätin kokeilla pitkästä tekemistä. Poikittaiskelkan kulmamitat on niin sinnepäin, että tämä 1,42xx asteen kulma piti kellottaa mallista ja finaali tehdä sovittamalla koneen- ja kaupalliseen MK1 holkkiin.
Kierteestä en saanut varmuutta onko 3/8 UNF vai 3/8 SAE 24tpi. Nousu kummassakin sama, mutta mitat pikkasen eri. Tein tämänkin lopulta sovittamalla istukkaan niin, että jäi vähän tiukan puolelle. Pienellä koneellakin tekee kaikenlaista kunhan vaan kärsivällisyys riittää. Taas oppi jotain.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106191&stc=1&d=1704656320
Todennäköisesti nuo puristimet tosiaan tulevatkin yhdeltä ja samalta tehtaalta, Kiinasta.
Ja joka on luultavasti konekannaltaan maailman moderneimpia.
Näin ainakin on käsittääkseni esim. joittenkin kiinalaisten sorvipakkojen kohdalla.
Hämmentävän hyvää laatua, ja pilkkahintaan.
edit:
onko tuossa hobbymatissa sama m39x4 kierre karaputken päässä kuin esikuvassaan emcomat 7:ssa?
Miulla saattaisi olla jemmassa joku pakan taustalevy siihen.
Säätäjä_setä
09.01.2024, 18:43
Joo, kiinan kamassa hinta-laatu suhde kunnossa silloin kun kohdalle sattuu priima kappale. Valitettavan usein vaan käsissä on "hyvä aihio" mistä tekemällä saa lopulta työkalun. Oma havainto on lisäksi, että ulospäin hienot ja virheettömät osat (pakat, jakolaitteet ym) on kasattu jättämällä kaikki koneistuspaskat sisään. Lähes käsittämätön juttu oli esimerkiksi aikaisemmin dokumentoitu Power Craft sorvin vaihteisto missä oli valuhiekat pohjalla.
Kiitos tarjouksesta, mutta BFE65:n karassa ei ole kierteitä. Viestin #58 kuva sekä alla oleva piirustus.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106203&stc=1&d=1704818264
Onkohan siellä Espoossahan vielä elossa "edullisten" työstötarvikkeiden kauppa https://instanko.fi/
Onko jo tuttu? Kaveri on käynyt tuolta livenäkin jotain ostamassa eli vaikka nettikaupassa on kirjoitusvirheitä jne, niin ei ole ihan huijariputiikki ollut (vaikka turakkeja ovatkin). Joskus jotain ER-holkkijuttuja tuolta olin tilaamassa, mutta sattuikin just kohdalle rompetorilla virolaisella kauppiaalla olemaan samoihin hintoihin (tingittynä) niin jäi omakohtaiset kokemukset saamatta.
Säätäjä_setä
11.01.2024, 02:06
Lasselle kiitoksia linkistä. Jotain on yritykselle tapahtunut kun osoitetta ei enää löydy mistään ja aika suuri osa kamasta näyttää "Loppu" statusta. Taitaa olla nykyisin Finstanko nimellä toimiva pelkkä verkkokauppa.
Tattarinsuon porteilla (hävitettyä Malmin kenttää vastapäätä) on Kauppa Osakeyhtiö niminen liike. Ei halpa, mutta lähes kaikkea koneistukseen liittyvää tavaraa löytyy. Ja sinne voi kävellä tiskin taakse ostoksille. Olen sieltä jotain teriä kesällä ostanutkin.
https://www.kauppaosakeyhtio.fi/
Tässä vielä linkki tuoteluetteloon.
https://www.kauppaosakeyhtio.fi/katalogi
Säätäjä_setä
17.01.2024, 02:25
Liiteristä tarttui kyytiin PMB 1100 B2 metallivannesaha. Kiva lisäys pajan työkaluihin kun tarttee sahailla aihioita jostain murikasta. No taas tuli muistutus, että hyvä ja halpa ovat kaksi eri tavaraa.:confused:
Projekti lähti heti leviämään. Originaali materiaalin pidin tuntui lähinnä vitsiltä. Leikattavan tavaran minimi pituus minkä sai mitenkään puristimeen kiinni oli luokkaa 200mm. Hyllyssä sattui olemaan ylimääräinen paska 2 1/2" koneruuvipenkki. Sitä hetken mallailtua suunitelma oli selvä. Tästä tulee uusi materiaalin pidin sahaan. Tämä osa hommaa onnistui hyvin. 10mm venevanerista korotuspala, vähän suojamuovien muotoilua jne.
Asennusta varten saha piti purkaa ja sieltähän paljastui vaikka mitä tuubaa. Kierteitä paskana useammasta paikasta. Kahvan kiinityksestä puuttui pari ruuvia. Noston lukituksella saa sahan vain ala-asentoon. Yläasennon lukitukseen asti ei mene. No siitä selvis kiristämällä kuningaspultin jähmeäksi. Oikeastaan hyvä huomio oli, että terä kulki kokonaan yhden laakeri ohi tai paremminkin laakerin ja rungon välissä. Olis menny paskaksi aika nopeasti. No laakerin passaus uudelleen ja ajoon. Palautus ei enää käynyt mielessä kun runko oli jo porailtu ja muoveja leikelty.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106228&stc=1&d=1705449334
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106230&stc=1&d=1705449334
Onko kellään hyviä suosituksia mistä tämän kokoisen kunnollisen terän saisi hankittua?
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106238&stc=1&d=1705450664
offroadjouni
17.01.2024, 06:42
Onko kellään hyviä suosituksia mistä tämän kokoisen kunnollisen terän saisi hankittua?Malmin terästä olen itse ostanut vannesahan terät: https://www.malmintera.fi/vannesahanterat_bimet.html . Ja välillä myös Amazonista.
Malmin terästä miekin olen pikkukoneeseen tilannut niitä.
Hinta ei maailmaltakaan juuri sen halvemmaksi tule, ja on ainakin kunnollisia.
Hintaeroksi taisi jäädä joitain euroja, kun joskus vertasin.
Kaitsu67
21.01.2024, 13:28
Tollanen sorvi osu silmään :D
https://www.hobbylinna.fi/fi/product/1:35-lathe/G6797344?gclid=EAIaIQobChMIvuuAwK_ugwMVvZ79Bx2a8wg PEAEYASACEgJ_w_D_BwE
Säätäjä_setä
25.01.2024, 02:40
Harjoitustöinä tullut tehtyä muutama erilainen heittokellon adapteri jyrsinkoneeseen. Ensimmäinen on pelkkä sovitintappi vanhan magneettijalan varteen. Tällä saa kellon kiinni karaan ja pyöriteltyä ympäri pöytää.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106269&stc=1&d=1706142410
Toinen versio on vipukellon sovitin karaan. Tällä voi rihdata X ja Y vinkkelit kohdalleen. Tässä varsinainen harjoitus oli pitimen teko kellon kyljessä olevaan pieneen lohenpyrstöön. Tämä tehty jyrsintapilla ilman mitään erityistä lohenpyrstöjyrsintä.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106273&stc=1&d=1706142410
Kolmas versio on jatkokaula kelloon niin, että sillä voi mitata suoraan karan läpi. Helppo asetella työkappale terän kanssa samaan tasoon. Tämän teko oli enimmäkseen sorvihommia.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106278&stc=1&d=1706142504
Säätäjä_setä
25.01.2024, 02:59
Sain dyykkatavaraa sekalaisen valikoiman nirkkoja. Jotkut tunnistettavissa cermet ja karbiidi teräpaloiksi eli käypästä tavaraa. Vähän isoja Hobbymattiin, mutta pitäähän rouhintateriä olla. :D
Harjoitustyönä tein kolmioille ja 80 asteen salmiakeille teräpitimet. Teräpalat kun ovat 0-kulma nirkkoja niin harkoitusosuus oli kulmien tekeminen pitimiin.
Kolmiolla eka koe oli romulootasta löytyneeseen karkaistuun Rangen öljypumpun rattaaseen. Hyvin puri.
80 asteen salmiakilla koe oli "rouhinta" siis Hobbymatin mittakaavassa. Sinistä millin lastua irtoaa hyvin. Korvakuulolta sorvin mottikin joutu jo hommiin. Terät ja pitimet toimii hyvin.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106284&stc=1&d=1706143656
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106287&stc=1&d=1706143656
Säätäjä_setä
27.01.2024, 23:55
Taas on touhuttu, kokeiltu uusia työkaluja ja opittu uutta.
Koneen alkuperäinen Z-akselin syöttö on tolpassa oleva ruuvi minkä varassa koko kone lepää. Epäkäytännöllinen ja jäykkä käyttää. Lukitusten aukominen ja lukitseminen ei paranna tarkkuutta sekä joskus tekee omiaaan. Putoaa useamman satasen naksahtamalla. Koneessa oli myös ns. porasyöttö eli kampi kyljessä millä voi liikutella karaa alas-ylös. Hurjan sattuman kautta eteen tuli 62x49x27mm matoruuvivaihteen keskeisimmät osat eli runko ja hammaspyörät. Välityksestä ei ollut tietoa, mutta laskennan perusteella on 50:1 eli hyvin sopiva tähän käyttöön. Ei muuta kuin sovittelemaan ratasta kammen akselille ja siitähän se lähti. Ensin osa millä rattaan sai kammen akselilla olevaan tappin kiinni. Sitten matoruuvin laakerit ja niiden sovitusholkit.
Vaihdeloota kiinni koneeseen ja improvisoitu veivi 1.0 pultista sorvaten. Toimi heti, mutta tietysti pari havaintoa ja puutetta. Näytti siltä, että veiviin kannattaa laittaa tukilaakeri. Tässä käytiin 3D osastolla ja osa syntyi muovista vaivattomasti. Ensimmäisten koekäyttöjen yhteydessä paljastui, että kammen akseli mikä on laakeroitu vaihdelootan sisällä taipuu kympin pari ja aiheuttaa matoruuvin ahdistusta. Eihän siinä muuta kuin lisää harjoitustöitä ja tukilaakeri akselin päähän vaihdelootan ulkopuolelle. Tämä syntyi alumiinin palasesta mikä tuli jyrsittyä 10mm paksuuteen.
Lopuksi sitten piste ii:n päälle eli 3D veivi asteikolla. Asteikko on tietenkin erikseen aseteltavissa eli nollattavissa. Välitys + kammen hammastanko tuottaa syötön 2mm/kierros.
Kuvissa taitaa olla taas pieni järjestysvirhe, mutta asia selvinnee niistä.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106314&stc=1&d=1706390746
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106317&stc=1&d=1706390744
Ison sorvin historiaa, ja muuta pientä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=244352
PROGRES sorvin rungossa näkyy valmistajat nimi, sekä paikkakunta.
https://3.bp.blogspot.com/-SAtxQRCVjQw/WLCWClmoEBI/AAAAAAAATTs/a3C5Wh4YXLgQGApaM7l9lUn9NTDxM0D2wCLcB/s1600/rumpf%2B1906.jpg
Hiukan taas googlea kehiin (2 tuntia), ja jo vain löytyi sorvin valmistanut tehdas. Kuva on ilmeisesti vuodelta 1906?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=244351
Nyt kun olen katsellut tuota suurta valurauta kasaa enemmän, niin on alkanut häiritä se, että se on vinossa ulko seinään nähden. Sorvi on 4.5 metriä pitkä, ja perimätiedon mukaan 4 tonnia painava. Millähän sitä siirtäisi?
Koko komeus lepää kahden lankun päällä. Ei mitään kakkos-nelosia, vaan 80x220 mm. Laiton lankkujen väliin lisää tukipuita. Sitten pönkä rautaa kiinni betonilattiaan 12 mm kiilapulteilla. Lopuksi ruotsalainen 10t Nike kyljelleen ja pumppauksia.
Liikkuipas se helposti..! Sorvi siirtyi loppujen lopuksi itäpäästä noin 30 cm ja länsipäästä 10 cm. Nyt kone istuu hienosti suorassa tehdassalissa, ja samalla tuli lisää tilaa muille romuille.
Aivan samanlaista PROGRES 545 sorvia en ole löytänyt mistään. Mutta hieman samanlainen, mallia 535 löytyi:
https://www.auctelia.com/en/used-equipment/le-progres-p-535-metal-lathe/AucteliaItem000066123
Tuossa ilmoituksessa on merkki väärin, kuuluu olla yhdellä S-kirjaimella. Soppaa sekottaa norjalaisten PROGRESS-OSLO, mikä on tyystin eri sorvi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5556&pictureid=244379
Säätäjä_setä
10.02.2024, 23:19
:eek: Sattuko jotenkin liian pieni teräpidin?
Sisun Progres tarinat mielenkiintoista historiaa.
Nyt ku ei ole kymmeneen vuoteen tullut työkseen koneistettua on herännyt vähän haave jos sorvin kattelis tallille, ne vaan tuntuu olevan kovin kalliita. Jyrsinkone mulla oli, mutta senkin tulin kiukuspäissäni myyneeksi viitisen vuotta sitten kun en saanut siihen asennettua mittasauvoja paikalleen, saati sähköjä muutenkaan, teriä jäi laatikkoon ja koneruuvipuristin hyllyyn mutta kyllä se sorvi silti hyödyllisempi olisi, sopivan ku vaan löytäis, ei ihan taskukokoista, sais siihen vanne mahtua pyörimään.
Mistä se johtuu että lastun irtoaminen haisee niin mukavalta, ainakin omaan nenään siinä on semmonen tuttu tuoksu.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=70946
Noh, olihan tuolla kansiossa aiheeseen löyhästi liittyvä kuva teräpalasta ajalta jolloin puhelimen näyttö oli hieman pienempi ja kestävämpi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244533
Tänään tuli lennätettyä lastua lattialla pikku-Bernardolla. Ihan sopivan kokoinen pieneen talliin, ja pienten osien valmistukseen...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244532
Tuommoset tekasin, muuten hyvät mutta pieni mitoitusmoka sattui, unohdin erään oleellisen mitan joten uusiksi meni...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244526
Tämmöiset sitten seuraavaksi, vaikuttaisi sattuneen sopivammat toisella yrityksellä. Aikanaan sitten totuus selviää...
Joo, on vähän pienempiä vermeitä, ruuvit on tuossa mun isoimmassa vispilässä "jopa" M3 kierteellä, jokunen M4 löytyy, pienemmissä kaikkea M1.4 kierteestä lähtien valtaosan ollessa M2 ja M3...
Säätäjä_setä
13.02.2024, 23:05
Rytarilla oli hauska kuva. Vetäistään saman tien toiseen laitaan.
Tässä sorvin teräpala ja M2 kierretappi. :eek:
Havainto viime kesältä kun sain hankittua landepajalle lopulta sorvin. Joo "autotalliluokan" sorvit ovat hinnoissa ja lisäksi niiden elinikä torissa on tunteja. Kaikki mikä tulee myyntiin näyttää menevän heti kaupaksi. Jos tiloja isommalle koneelle, niin niissä näyttäisi olevan parempi "kilohinta" ja myös ns löytöjä.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106391&stc=1&d=1707857951
Säätäjä_setä
13.02.2024, 23:10
Tänään tuli lennätettyä lastua lattialla pikku-Bernardolla. Ihan sopivan kokoinen pieneen talliin, ja pienten osien valmistukseen...
Mikä Bernardon malli? Minkäkokoinen ER colletti istukka tuossa koneessa on?
Säätäjä_setä
14.02.2024, 03:11
Tästä se taas lähti. Kiinanihmeessä valuosat tuntui käyttökelpoiselta, mutta veivit oli niin kiinaa kun vaan kiinaa voi olla. Väljät, kierot, karkeat eli kaikki viat mitä niihin pystuyy vaan valmistamaan.
Olin nähnyt jo etäisen vision, että teen uudet ruuvit läpi pöydän ja laakerit molempiin päihin. Näin rakenteesta saa lähes välyksettämän. Ainoastaan vatomutterin klappi jää jäljelle.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106392&stc=1&d=1707871810
Visio kirkastui kun sattumalta löysin IKH:sta mustaa 10x1.5 kierretankoa. Samaan kasaan vielä 6201 32x12x10 laakereita, M10 jatkomuttereita sun muita aihioksi kelpaavia osia. Kokeen perusteella musta kierretanko tuntui toimivan hyvin vaikka ei olekkaan acme kierre. Syöttö tällä tangolla olisi 1,5mm / kierros. En antanut asian häiritä koska DRO:n asennus oli myös mielessä.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106395&stc=1&d=1707872172
No oli niissä valuosissakin sanomista. Valuun jääny joku rotanpesä, mutta ei ole näköjään haitannu valmistusta. :eek:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106393&stc=1&d=1707871730
Säätäjä_setä
14.02.2024, 03:23
Laakeripukki- ja vetomutteriaihioita valmistamaan. Tässä hyvä tulikoe Liiterin sahalle. Materiaalia kun ei löytynyt muuta lähellekkään sopivaa kuin 50x50 alumiinitankoa. Pulikoiden halkaisu onnistui yli odotusten. Suora sahaus ja hyvä jälki. Tämä kikka on varmasti tiedossakin: Alumiinin sahaus ja koneistus sujuu helpommin kun käyttää leikkuunesteenä tenua. :rolleyes:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106402&stc=1&d=1707873218
Veivipyörien aihioksi löytyi 100mm pyöreää alumiinipötköä. Siita vaan sittemn limppuja. Vatomutterin aihioksi löytyi hyvä messinkijööti mistä sai leikeltyä sopivat palat. Näistä syntyy osat. Ehkä!
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106403&stc=1&d=1707873216
Säätäjä_setä
14.02.2024, 04:01
Veiviplaani tuntui selvältä. Alumiinikakkaroihin vähän muotoa, M10 kierre silmään ja 3D tulostetut kammet kehälle. Veiveissä mietin olisko yksi vai kaksi kampea / limppu. Versioon 1.0 tuli 1kpl. Lisätään jos tuntuu tarpeelliselta.
Vaikka noissa on vaan parin millin upotus niin lastua tuli tuvan täydeltä.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106407&stc=1&d=1707874531
Mikä Bernardon malli? Minkäkokoinen ER colletti istukka tuossa koneessa on?
Bernardon kyltissä lukee KF 20 eli se on vissiin sen tyyppi?
Istukassa tekstit MK3 M12 ER32, istukan laatikossa HRB18, holkit 3-20mm.
Sopivasti vähän sisäänajettuna löytyi torista, jotain pientä polkupyörien kunnostukseen liittyvää oli tehty. Oliko sitten liian pieni, kun olin ainoa joka siitä jotain kysyi, vaikka ehti jonkin aikaa olla tyrkyllä..?
Eihän tuolla mitään isoa mahdu tekemään, mutta tuommoisiin pienempiin juttuihin ihan omiaan...
Säätäjä_setä
14.02.2024, 22:03
Laakeripukkien rakenne sai heti ns uuden twistin. Reikien jauhaminen pienellä koneella alumiinimurikoihin näytti työläältä. Muuttunut rakenne lähti Y-suunnan konstruktiosta liikkeelle. Y-kelkassa kun on luonnostaan suunnilleen sileät päädyt ja etupuolen akselinreikäkin valmiina, Tollasessa paikassa laakerihan ei tavitse juuri mitään sivuttaistukea. Mieni mitoitusfuntsailu ja 3D-osia tekemään. Niitä tehdessä tuli mieleen, että saman rakenteenhan voi soveltaa myös X-suuntaan. Laput vaan kelkan päihin ja samanlaiset laakerihollarit päälle. Lattaa poikki Liiterin sahalla ja reikiä tekemään. Vähän haastetta oli kelkan vasemman päädyn ruuvinreikien poraamisessa vapaalla kädellä kun kelkka ei mahdu porakoneen alle. Porakoneesta puheenollen. Uudet keernaporat toimivat hyvin, mutta vanhasta Power-merkkisestä kiinankoneesta loppui voima ja meinas hajota koko paska.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106412&stc=1&d=1707939828
Vetomutteri syntyi messinkiklunssista. Siinä pääsi kokeilemaan uusia työkaluja. Ruuvin senkkausjyrsimiä ja pyöristysryrsimiä. Hieno osa tuli, mutta mitoitus meni millillä pieleen kun ei huomannut, että X-pöytä on kupera alapinnaltaan. Vetomutterissa ei ainakaan toistaiseksi ole välyksen säätöä. Aika näyttää tarvitaanko tällaista ominaisuutta.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106417&stc=1&d=1707939828
Säätäjä_setä
14.02.2024, 22:43
Y-kelkan rakenne ja kasaaminen muuten suoraviivainen homma, mutta vetomutteri jää kelkan alapuolelle ja pitää kiinnittää päältä päin. Tämä olisi ollut helppo juttu jos saatavilla olisi ollut riittävän iso messinkimurikka mutterin tekoa varten. Nyt joutui laittamaan fyllipalan väliin mikä vaikeuttaa kasaamista.
Muuten kasaamisjärjestys on:
- kierretanko mutteriin
- kelkka päälle
- mutteri kiinni kelkkaan, silmämääräisesti kierretanko kohtisuoraan rungon reikiin nähden.
- laakeripukit paikalleen ja laakereiden esivännitys.
- laakeripukkien paikkojen hienosäätö niin, että ruuvi kulkee vapaasti päästä päähän.
- ruuvit kiinni ja ajoon
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106427&stc=1&d=1707942735
Säätäjä_setä
15.02.2024, 00:22
Eikös se mene näin: Kun DDR koneeseen asennetaan DRO niin yhdistelmästä tulee DDRO. :D
Lähinnä tutustumismielessä tuli hankittua M51E magneettinauha-antureihin perustuva halpa DRO. Houkuttelevaa tässä kiinan ihmeessä on tietysti hinta ja asennuksen helppous. Hinta 80,- :n luokkaa ostopaikasta riippuen. Magnetoitua anturinauhaa saa metritavarana. Kiinitys tapahtuu tarranauhalla ja päälle liimataan vielä rosterista oleva suojanauha. Itse anturit ovat 26x15x9mm pulikat mitkä voi taiteilijan vapaudella asentaa noin 1mm etäisyydelle magneettinauhasta.
Asennus oli just niin helppo kun oletin. Alumiinista kulmapalat ja pari reikää kierteineen XY pöytään. Ehkä suurin duuni oli rasvaisten valurautaosien putsaus niin, että liima tarttuu. Näytölle syntyi 3D tulostimella kiinityskehys. Voi olla, että käyttökokemuksien jälkeen näyttö hakee itselleen vielä paremman paikan.
Ensimmäiset mittauskokeet näyttävät lupaavalta. 100mm matkalla satku heittoa. Pientä epälineaarisuutta näkyy, mutta pitää yutkia tarkemmin tuleeko mekaniikasta vai anturinauhasta.
Aika näyttää miten magneettinen anturinauha pärjää teräsputun kanssa.
Jos toimintaperiaate kiinostaa niin naputtaa googleen vaikka magnet stripe dro niin lukemista löytyy.
https://www.touchdro.com/resources/scales/magnetic/overview.html
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106428&stc=1&d=1707947072
Tarkistusmittaukset suoritettu vaaterin kanssa. :rolleyes:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=106436&stc=1&d=1707947277
Tarkistusmittaukset suoritettu vaaterin kanssa. :rolleyes:
Mikä sulla toimii kalibrointinesteenä?
Mulla kului ison sorvin siirrossa jonkun verran keskikaljaa.
Säätäjä_setä
15.02.2024, 17:33
Näissä tarkkuutta vaativissa hommissa olen käyttänyt VS konjakkia. :p
Säätäjä_setä
04.12.2024, 23:16
Sattumalta huomasin Tokmannin tarjouksessa lattiansuojamatto ilmoituksen. Kuuden 40x40 cm palan paketti paketti vajaan viitosen. Tavara on EVA vaahtomuovia hyvin samanoloista mitä myydään pesukoneiden alle vaimennusmatoksi.
Pajan lattia on klinkkerilaattaa. Menny jo useasta kohdasta rikki putoavien kamojen alla. Rikkoo myös putoavat osat. Pitkään miettinyt jotain tällaista pehmeää pintaa siihen. Nyt sattui kohdalle. Tuntuu lisäksi jalkojen alla miellyttävältä.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=108364&stc=1&d=1733346417
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=108365&stc=1&d=1733346417
Kiinan sorvi kiinnostelisi.
9"x24" olisi sopiva koko.
Kaikki mitä löytännyt ebaysta on 110v. Onko tämä joku ilmoitusteknillinen asia vai onko ne oikeasta 110v .
Saa ehdottaa tuon hintaluokan sorvia jos tietää mistä saa 220v
https://www.ebay.com/itm/176762710109?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3D7770 08%26algo%3DPERSONAL.TOPIC%26ao%3D1%26asc%3D202308 11123856%26meid%3Dd38e9ef575b4480195597d7892620a1e %26pid%3D101770%26rk%3D1%26rkt%3D1%26itm%3D1767627 10109%26pmt%3D0%26noa%3D1%26pg%3D4375194%26algv%3D RecentlyViewedItemsV2WithMLRPbooster_BP&_trksid=p4375194.c101770.m146925&_trkparms=parentrq%3A2bcb9ce71940ab72d26927b7ffffa 676%7Cpageci%3Ad5302273-c9c0-11ef-84c4-12167b1f88cf%7Ciid%3A1%7Cvlpname%3Avlp_homepage
Säätäjä_setä
08.01.2025, 14:39
Ensin yleinen vastaus tuohon 110V syöttöön. Riippuu rakenteesta. Kaikki missä on nopeudensäätö ovat varustettuja joko pienellä taajuusmuuttajalla tai tuoreemmissa näyttää olevan harjattomia DC moottoreita. Molemmissanäissä vastaus makaa taajarin tai DC moottoriohjaimen virtalähteessä eli näkemättä näitä osia ei pysty sanomaan onko 110V vai 110/230V vehje. Ainoa reitti on kysyä myyjältä.
Kaveri osti saman näköisen kiinasorvin. Tämä keksintö oon leimattu YS2260 tyypiksi. Sillälailla hämärä tapaus, että on Vevor "merkkinen", mutta ostos meni Aliexpressin kautta ja toimitus tais olla zekeistä. No toimituksessa hyvää kun tuli EU alueelta niin kolahti ovelle ilman tullausta ja verohässäkkää.
Kokemuksia ei vielä laajalti ole, mutta ensimmäinen rasti oli helvetillinen siivoaminen ja säätäminen. Manuaalikin oli rasvattu hyvin. :eek:
Tämä yksilö jää pikkasen enempi "hyvä aihio" kuin suoraan ajoon puolelle, Eiköhän tästä vielä ajan kanssa tule työkalu. Hintaluokka (ovelle tuotuna verot maksettuna 1100,-) oli sama mitä tuo sinun katsoma peli kun siihen lisää kulut.
Rohkea rotan syö.:rolleyes:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=108511&stc=1&d=1736338596
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=108512&stc=1&d=1736338596
Säätäjä_setä
17.06.2025, 23:27
Pitkän miettimisen jälkeen tuli hankittua pajan sorviin DRO kamat. Miettiminen johtui lähinnä sään kanssa pärjäämisestä kun sorvi on kylmässä tilassa.
DRO on tietenkin kiinankaupasta. Aikani tutkittua tarjontaa tartuin Sino-merkkiseen pakettiin. Lienee jonkinlainen kiinan brandi. Juutuubin oikeat konepajaukotkin näyttävät käyttävän näitä.
Asennus alkoi pitkittäiskelkan mittakepin asennuksella. Aikalailla suoraviivainen komma. Keppi runkoon kiinni ja vähän osia jyrsinkoneella, että saa anturin liikkumaan kelkan mukana.
Mittakelloa vastaan mittaa oikein.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=109690&stc=1&d=1750195042
Säätäjä_setä
17.06.2025, 23:46
Poikittaiskelkan asennuksesta ei tullut kuvia kun livahti paikoilleen niin helposti.
Mittasauva suoraan kelkan runkoon kiinni. Yhdistetty anturin kiinitys- ja suojapelti päälle ja kiinnitys valmis.
Ainoa hankala asia tässä asennuksessa on oakan alle jäävä tila. Leukoja ei saa täysin auki jos kelkka pakassa kiinni (pelti pakan alla). No 100mm pakkahan on vielä tallessa.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=109696&stc=1&d=1750196422
Säätäjä_setä
18.06.2025, 00:08
Myös kompound kelkkaan (mikä sen oikea suomenkielinen nimitys sitten onkaan) tuli asennettua mittatikku. Tässä sorviaas kun varsinainen pitkittäissyöttö on niin hutoi värkki, että sillä ei alle millin siirtoja tehdä käsisyöttönä. Kartio ym hommien lisäksi kompound kelkalla pystyy tekemään tarkkaa pituus-syöttöä. Tosin vain 100mm kerrallaan.
Mittasauva ja anturi joituivat väkisin säätö- ja lukitusruuvin puolelle mikä aiheutti vähän miettimistä. Paketti kasassa ja lukkoruuviin pääsee vielä käsiksi.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=109703&stc=1&d=1750197666
Säätäjä_setä
18.06.2025, 01:19
Lisähommana tuli tehtyä mielenkiintoinen tutkimus/koe. Voiko optisen DRO mittatikun lyhentää. :eek:
Alunperin kompoundiin tarkoitettu 200mm tanko sopikin suoraan poikittaiskelkkaan. Ylimääräiseksi jäi 420mm tanko ja kompoundiin tarvitaan 100mm liike. Ei muuta kuin tutkimaan, tuumailemaan ja keräämään rohkeutta tikun katkaisuun.
Päädyn kun sai auki (liimattu kiinni) niin pääsi näkemään mittaradan rakenteen. Ensimmäinen havainto, että rakenne poikkeaa muutamista juutuubista löytyvistä lyhennystarinoista.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=109705&stc=1&d=1750201346
Ei muuta kuin jyrsinkoneella katkaisupaikkaa auki ja samalla päätyä lopulliseen muotoon.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=109707&stc=1&d=1750201346
Hyötypuolella lasi suojattu ja tuettu niin hyvin kun pystyy. Timanttilaikka rälläkkään ja säätömuuntajalla pyörimään suht pienillä kierroksilla. Varovasti sitten leikkaamaan. Hyötypuoli meni hyvin, jättöpuolelta lohkes hallitsemattomasti, mutta ei kaukaa.
Vaikka on "vain" 5um keppi niin onhan tiheä kuvio lasissa. Ei meinaa oma mikroskooppi riittää sen tutkimiseen.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=109709&stc=1&d=1750201346
Lyhennyshän onnistui. Vähän joutui jyrsinkoneella modaamaan päätykappaletta kun mittasauva ylettyi ihan rungon päähän asti.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=109711&stc=1&d=1750201346
Hienoa hommaa. Yhdistääkö tuo nykyaikainen Sino pitkittäiskelkan ja compoundin liikkeet? Eli pysyykö mitta tiedossa, vaikka siirtäisi terää kummasta tahansa? Aikoinaan kun omaani DRO:a hankin ja halusin tuon ominaisuuden, niin joutui tyytymään Machine-DRO.co.uk laatuun kiinan tilauksen sijaan;)